تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۳۶۴م:فلاویوس کلادیوس ژوویانوس (ژوویان) ۱۷ فوریه سال ۳۶۴ میلادی در راه بازگشت به ایتالیا، در جنوب غربی ترکیه امروز «گاز زغالی شد» و درگذشت. ژوویانوس ۲۶ ژوئن سال ۳۶۳ پس از مرگ ژولیان که در جنگ با شاپور دوم ـ شاه وقت ایران مجروح و براثر شدت جراحت وارده درگذشته بود به سمت امپراتور انتخاب شده بود. در باره علت مرگ ژوویان؛ روایات، متعدد است. بعضی مورخان نوشته اند که چون به شاپور دوم شاه ساسانی ایران امتیاز فراوان داده بود در اثنای خواب، زغال نیمسوز به خوابگاهش برده و او را با گاز زغال مسموم کرده بودند. مورخان دیگر مرگ او را براثر گاز زغال، ولی به سبب بی مبالاتی (نه توطئه) نوشته اند. چند نفری هم نوشته اند که با گاز زغال خودکشی کرده بود. ژوویان در مسیر قسطنطنیه عازم بازگشت به ایتالیا بود که درگذشت و ۹ روز بعد، ۲۶ فوریه والنتینیان (والنتینیانوس) ۴۳ ساله به امپراتوری روم انتخاب شد. والنتینیان یک ژنرال رومی بود که در کنار ژولیان و ژوویان با ارتش ایران جنگیده بود. بسیاری از مقامات رومی و پاره ای از افسران ارتش این کشور از امتیازاتی که ژوویان به ایران داده بود و ایران را به صورت ابرقدرت برتر در جهان در آورده بود راضی نبودند. ژوویان پذیرفته بود که از همه اراضی مورد ادعای ایران در شرق مدیترانه خارج شود و در امور ارمنستان مطلقا مداخله نکند و به ایران غرامت مالی بدهد و هرسال نیز مبلغی به ایران بپردازد تا مانع عبور اقوام با تمدن عقب مانده از کوههای قفقاز شمالی و ورود به قلمرو روم شود.

ژوویان یکی از افسران ارتش در حال عقب نشینی روم از برابر ایرانیان بود. وی که قبلا به مسیحیت گراییده بود با حمایت افسران مسیحی به سمت امپراتور انتخاب شده بود و بی درنگ به شاپور دوم پیشنهاد ترک مخاصمه داده و شرایط شاپور دوم (ذوالاکتاف) را که به او دیکته شده بود نوشته و امضاء کرده بود تا بتواند بقیه لشکریان رومی را از کشته شدن و یا اسارت نجات دهد. ایرانیان نظامیان اسیر را به کار اجباری در امور عمران کشور می گماردند و بر خلاف سایر ملل آنان را به صورت برده نمی فروختند و در نیمه دوم عمر پس از این که مطمئن می شدند که دیگر قادر به جنگیدن نخواهند بود آزاد می کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۱۳۱۰ش:سالها پس از حذف قاجاریه از سلطنت و لغو موافقتنامه تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه، تازه در این روز در سال ۱۳۱۰ (۱۷ فوریه ۱۹۳۲) تلگرافخانه ایران از قید کنترل موسسه انگلیسی «تلگراف هندوستان» آزاد شد و استقلال یافت. شاید هم این گذشت انگلستان به خاطر دریافت لقمه بزرگتری و همانا تمدید قرارداد نفت در سال میلادی بعد بود که ضمن آن بر منطقه قرارداد و مدت آن افزوده شد، و ملت ایران سالها بعد با یک تلاش همگانی موفق به لغو این قرارداد و ملی کردن نفت خود شد، که بازهم ….

۱۳۱۹ش:سرشماری سال ۱۳۱۹ از نفوس ایران از ۲۸ بهمن این سال (۶۹ سال پیش) آغاز شد و نتایج آن دوازده روز بعد (دهم اسفند) در روزنامه ها انتشار یافت. اطلاعیه مربوط نشان می داد که جمعیت ایران در آن سال ۱۸ میلیون و ۳۳۹ هزار نفر بود. طبق این اطلاعیه، در شهر تهران ۵۴۰ هزار تن زندگی می کردند. نتایج این سرشماری، دولت وقت را نگران افزایش جمعیت تهران کرد و تصمیم به تدوین یک رشته ضوابط برای محدود کردن مهاجرت به تهران گرفت که اشغال نظامی ایران در شهریور ۱۳۲۰ همه برنامه ها را متوقف ساخت و به بایگانی سپرد.

تکفارس آی آر

۱۳۲۴ش:قوام السلطنه نخست وزیر تازه که وظایف وزیران خارجه و کشور را هم بر عهده داشت از چنین روزی در سال ۱۳۲۴( فوریه ۱۹۴۶) فرماندهی ژاندارمری کشور را هم خود بر عهده گرفت! و روز بعد برای مذاکره با مقامات شوروی پیرامون تخلیه ایران ــ باتوجه به اوضاع آدربایجان ــ رهسپار مسکو شد. به دلیل اوضاع آذربایجان و ممانعت نیروهای شوروی از انتقال واحدهای ارتش ایران به آن استان و رفع غائله ، مجلس باتوجه به دوستی قوام با انگلستان و سایر دولتهای غرب ، اوایل بهمن ماه نسبت به نخست وزیر شدن او ابراز تمایل کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۱۳۳۶ش:۲۸بهمن ماه ۱۳۳۶( ۱۷ فوریه ۱۹۵۸) دکترمنوچهر اقبال نخست وزیر وقت حزبی به نام حزب ملیّون به رهبری خود تاسیس کرد. به این ترتیب، این پزشک امراض عفونی که وارد صف دولتمردان شده بود دفعتا سیاستمدار هم شد که بعدا کارشناسی نفت را هم بر این تخصّص ها اضافه کرد!. قبلا امیراسدالله علم، دوست نزدیک شاه، حزب مردم را تشکیل داده بود. این احزاب جنبه صوری داشتند (تشکیلات نداشتند) و هدف از تاسیس آنها این بود که نشان دهند در ایران هم دمکراسی وجود دارد و آسانتر در انتخابات مداخله کنند. پس از براندازی ۲۸ مرداد و انحلال و یا منع فعالیت احزاب قدیمی که در جامعه ریشه گرفته بودند، روشنفکران جهان حکومت ایران را دولتی دست نشانده خارجی و غیر دمکراتیک می خواندند. مختصراعضای اسمی دو حزب مردم و ملیّون را برخی از مقامات دولتی و یا کسانی تشکیل می دادند که در سر هوای کسب جاه و مقام داشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۲۰۰۹م:اکثریت ونزوئلایی هایی که در رفراندم یکشنبه ۱۵ فوریه ۲۰۰۹ شرکت کرده بودند به مواردی که مطرح شده بود از جمله حذف محدودیت نامزد شدن در انتخابات «بله» گفتند و این موارد تصویب و قانون شدند. با لغو محدودیت نامزد شدن در انتخابات (در همه سطوح)، هوگو چاوس ـ رئیس جمهور ـ خواهد توانست برای هرچند دوره دیگر که بخواهد خودرا نامزد این مقام کند و این، دیگر به نظر مردم و رضایت آنان بستگی دارد که او را انتخاب کنند. چاوس دو هفته پیش مراسم دهمین سالروز زمامداری خود را با حضور تنی چند از سوسیالیست های آمریکای لاتین که زمامدار کشورهای خود هستند برگزار کرد. دوستداران چاوس به همانگونه که تاکنون و در طول ده سال گذشته از او حمایت کردند و ازجمله یک کودتای نظامی علیه وی را با شکست رو به رو ساختند با تشکیل اجتماع و انواع تبلیغات توده ای و گروهی مردم را به دادن رای «بله» در رفراندم ۱۵ فوریه دعوت کرده بودند و در پی اعلام نتیجه، با اینکه به نیمه شب وقتی نمانده بود به خیابانها ریختند و شادی کردند و در شهر کاراکاس در برابر کاخ ریاست جمهوری اجتماع کردند و حرفهای تازه چاوس را که با دو دختر و نوه شیرخوارش در بالکن ساختمان ایستاده بود شنیدند و بوسه های سپاسگزاری را که به سوی آنان می فرستاد مشاهده کردند. چاوس خطاب به ونزوئلایی ها گفت: آنانکه در رفراندم امروز (۱۵ فوریه ۲۰۰۹) رای «بله» دادند، این «بله» را به سوسیالیسم گفتند و فرضیه او «سوسیالیسم قرن ۲۱» را تایید کردند و به وی ماموریت اجرای آن را دادند. او رفع محدودیت ریاست جمهوری را (که قبلا دو دوره بود) تنها برای پیاده کردن سوسیالیسم ـ سوسیالیسم نوع تازه و عملی _ می خواست و آنچه را که خواسته بود دریافت کرد. او از مردم خواسته بود که امکان ادامه خدمت بدهند تا به نگرانی، اندوه و نابرابری ها پایان دهد. من در این دنیا جز شادی انسان چیز دیگری نمی خواهم و شما با «بله» امروز ماموریت تامین شادی به من دادید. این حرف هایی را که در این مدت شنیدید از دیکتاتوری تا غیر دمکراتیک بودن و … همه از دهان کسانی خارج شده و می شود که می خواهند شمارا استثمار کنند و بیم از آن دارند که آقایی کردن شان پایان یابد. انسان گرسنه و نابرابر و گرفتار که به دمکراسی اعتنا ندارد. دمکراسی های اینان را که دیده اید چه محصولاتی داشته اند. جز یک رشته ترتیبات جریان فسادآلود توام با بده ـ بستانها و ساخت و پاخت های متعدد چیزی دیگر نبوده اند. سوسیالیسم قرن ۲۱ برای شما دمکراسی واقعی، نه فریب و کلک تامین خواهد کرد.

www.takfars.ir

رفراندم ونزوئلا نه تنها موارد اعلام شده را قانون کرد، بلکه دریچه تازه ای در جهان به روی دمکراسی اصیل گشود و آن تصویب قوانین کلی در رفراندم به جای مجالس مقننه است که نسبت به صداقت اعضای آنها جای تردید است. منظور پدران دمکراسی از جمله افلاتون، در موارد کلی رای مردم بوده نه نمایندگان آنان. نمایندگان را می شود تهدید و تطمیع کرد و یا فریب داد ولی ملت را نمی شود. لذا رفراندم ونزوئلا می رود که تاریخ دمکراسی را ورق بزند و به جای نمایندگان، مردم دعوت به تصویب و یا رد یک قانون کلی شوند. امروزه، مردم روشن ترند. رسانه ها اینک در دسترس همگان هستند و میتوانند هر موضوع را بر آنان روشن سازند. رفراندم هزینه مالی دارد و برای به حد اقل رسانیدن این هزینه از برنامه نویس ها و اصحاب نرم افزار و دست اندرکاران اینترنت خواسته شود که سافت ور دقیق تر و اختصاصی این کار تهیه کنند و رای گیری آنلاین شود که هزینه اش بسیار کم است.

چاوس از دیرزمان درصدد اجرای فرضیه خود ـ بزعم او، وسیله خوشبختی بشر ـ بود و در سال ۱۹۹۲ (و در آن زمان سرهنگ چاوس) با پنج واحد نظامی و عمدتا کماندو (چترباز) علیه «کارلوس پرز» رئیس جمهوری وقت ونزوئلا که دستگاه حکومتی وی شهرت به آلوده شدن به فساد داشت کودتا کرد و با این که بسیاری از نقاط پایتخت را تصرف کرده بود در این کار موفق نشد و به زندان افتاد. چاوس پس از خلاصی از زندان، هفت سال بعد – دوم فوریه سال ۱۹۹۹ با رای اکثریت مردم به رهبری این کشور انتخاب شد و دو روز بعد دوران زمامداری خود را آغاز کرد. چاوس مایل است که تا اجرای فرضیه خود رئیس کشور باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۱۹۳۳م:۱۷ فوریه زادروز مجله خبری نیوزویک است که نخستین شماره خودرا ۱۷ فوریه ۱۹۳۳ به توزیع داد. کمپانی ناشر واشنگتن پست این مجله را در نیویورک منتشر کرده است که اینک به ۱۲ زبان دیگر از جمله روسی، عربی، ترکی، ژاپنی و اسپانیایی منتشر و در همان کشورها به چاپ می رسد. نیوزویک علاوه بر آمریکا در چهار نقطه دیگر جهان به زبان انگلیسی منتشر می شود. در آمریکا هر هفته دو میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه فروش دارد و در کشورهای دیگر چهار میلیون. باوجود این، ناشر نیوزویک اعلام کرده است که بالابودن تیراژ برایش سوددهی ندارد و در پی افزایش فروش نیست بلکه می خواهد نشریه «الیت ها = برجستگان» باشد نه عوام الناس. نیوزویک درست ده سال پس از مجله تایم آغاز بکار کرده است. طبق اعلامیه انجمن جهانی ناشران که ۱۴ فوریه ۲۰۱۰ انتشاریافت، کاهش تیراژ دامن مجله هارا هم گرفته و در سال ۲۰۰۹ نسبت به ۲۰۰۸ «۹ درصد» افت تیراژ داشته اند و دلیل عمده آن رقابت وبسایت ها و آنلاین هاست که مطالب مجله ای هم درج میکنند.

۱۸۶۵م:۱۷ فوریه ۱۸۶۵ ، در آخرین سال جنگهای خونین داخلی آمریکا نیروهای ایالات شمالی ( فدراسیون آمریکا ) شهر کلمبیا واقع در کارولینای جنوبی را پس از تصرف آتش زدند و ویران ساختند . همزمان شهر چارلستون را در این ایالت به همین روز افکندند . قبلا شهر اتلانتا را هم آتش زده بودند و بعدا شهر ریچموند پایتخت جنوبی ها (کنفدراسیون) را ویران ساختند. این جنگ برادر کشی ۴ سال طول کشید.. عکس ، گوشه ای از شهر ویران شده را نشان می دهد . یک سرباز شمالی سرگرم پاسداری است.

۱۸۵۴م:فردریک کروپ ی وارث صنایع کروپ ۱۷ فوریه ۱۸۵۴ به دنیا آمد و تا ۱۹۰۲ عمر کرد. صنایع کروپ متعلق به یک خانواده از قرن ۱۶ برای آلمان اسلحه ساخته و در خدمت وطن بوده است . بیسمارک با کمک توپهای ساخت کروپ با سه جنگ محدود ، آلمان را یکپارچه کرد . قیصر ویلهلم دوم به اتکای سلاحهای ساخت کروپ وارد جنگ جهانی اول شد. پس از این جنگ صنایع کروپ را که همچنان متعلق به خانواده کروپ بود ملی کردند که هیتلر بار دیگر آن را به آن خانواده باز گردانید. کروپ کمک کرد که باردیگر آلمان مسلح شود و جنگ جهانی دوم را راه اندازد. پس از شکست آلمان در جنگ ، بزرگ خانواده کروپ در دادگاه عوامل جنگ( نورنبورگ ) محاکمه و به ۱۲ سال زندان محکوم شد. وی پس از تحمل مجازات ، کارخانه را در خط فولاد سازی و تولیدات فولاد قرارداد و سپس آن را شرکت سهامی کرد که دولت وقت ایران مقدار زیادی از سهام آن را خریداری کرد. صنایع کروپ اخیرا با شرکت فولاد سازی دیگری ادغام شده است تا لقب « توپ ساز » به فراموشی سپرده شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۱۹۰۰م:نخستین روزنامه چینیان مهاجر در امریکا به نام « چونگ سای یات پو » در سانفرانسیسکو به زبان چینی با هدف اطلاع رسانی از رویدادهای داخلی چین و دفاع از حقوق جامعه چینی آمریکا ۱۶ فوریه ۱۹۰۰ انتشار خود را آغاز کرد. در ایالات متحده، مهاجران مختلف هرکدام به زبان خود بیش از یک نشریه دارند ، زیرا طبق قانون اساسی آمریکا انتشار روزنامه در این کشور نیاز به دریافت پروانه از دولت ندارد و هر کس هر وقت و به هر زبان و هر هدف که بخواهد می تواند روزنامه چاپ و توزیع کند . این کشور دارای قانون مطبوعات نیست.

۱۹۰۵م:۱۷ فوریه ۱۹۰۵ پس از این که کالسکه دوک بزرگ روسیه « سرگی الکساندرویچ » عموی تزار نیکلای دوم از کاخ کرملین خارج شد به داخل آن نارنجک انداختند که کالسکه منفجر و دوک بزرگ که حاکم ایالت مسکو بود کشته شد. قبلا به همسر دوک اخطار کرده بودند که با شوهرش در یک کالسکه ننشیند. دوک این اخطار را به دلیل غروری که داشت باور نکرده بود. وی مشاور ویژه تزار بود و مردم او را دوست نداشتند. ترور دوک بزرگ روسیه کار حزب سوسیالیست انقلابی روسیه بود که فهرستی از کسانی که باید ترور شوند تهیه کرده بود. روسیه در آن زمان اوضاع نا آرامی داشت و روزی نبود که اعتصاب و تظاهرات نباشد و شکست ارتش روسیه از ژاپن دولت روسیه را در موضع ضعیفی قرار داده بود . این اوضاع تا انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ پایان نیافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

تک فارس

۲۰۰۹م:این عکس ۱۶ فوریه سال ۲۰۰۶ گرفته شده است. دو نظامی آمریکایی را در حال بازرسی یک خانه در عراق که کاری روزانه و عادی بوده است نشان می دهد. در یک اطاق خانه، پسری نگران از نتیجه بازرسی است و اینکه بعد چه خواهد شد؟!. تکرار این وضعیت است که فرد را آماده مرگ می کند: انفجار انتحاری!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ بهمن

۱۷۵۸: جان پینکرتن تاریخنگار اسکاتلندی و مولف «مروری بر تاریخ» ، «تاریخ اسکاتلند» ، «رابطه تمدن با نژاد و محیط زیست» و … به دنیا آمد.

۱۸۷۶: نخستین قوطی های کنسرو ماهی به بازار آمد.

۱۸۸۰: به الکساندر دوم تزار روسیه سوء قصد شد، ولی نجات یافت.

۱۹۲۹: در این روز میان ایران و آلمان یک قرار داد توسعه تجارت و مناسبات کنسولی به امضاء رسید. انگلستان و فرانسه از امضای چنین قراردادی باطنا راضی نبودند.

۱۹۲۲: دکتر مصدق والی (استاندار) آذربایجان شد. ظاهرا این انتصاب به منطور پیشگیری از رویدادی مشابه ماجرای لاهوتی بوده است.

۱۹۳۷: کارخانه شیمیایی «دو پونت» آمریکا نایلون را اختراع کرد.

۱۹۶۱: چین از راکتور اتمی خود استفاده کرد.

۱۹۹۱: بر اثر اصابت یک موشک هوشمند آمریکایی به پناهگاه الامیریه در غرب بغداد ۴۰۳ تن از جمله ۱۲۶ زن و ۵۲ کودک کشته شدند.

T A K F A R S

۱۹۹۶: پژوهشگران زیست شناس اعلام کردند که نوزاد از هفت ماهگی قادر به درک مکالمات است و حرکات دهان و زبان و گلوی خود را هم آهنگ با لهجه و اهنگ صوت مادرش می کند.

۲۰۰۴: سازمان جهانی بازرگانی (دبلیو. تی . او) به عراق اشغالشده سمت «ناظر» داده شد. با وجود این، در این سال (سال ۲۰۰۴) هم ایران نتوانست به آن سازمان جهانی راه یابد و همچنین روسیه فدراتیو!. سازمان جهانی بازرگانی در سال ۲۰۰۴ دارای ۱۴۶ عضو بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر