تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۱۰۴۸م:مورخان تاریخ عمومی (جهان) با تطبیق تقویمها، هجدم ماه مه سال ۱۰۴۸ میلادی (۲۸ اردیبهشت) را روز تولد حکیم عمر خیام (غیاث الدین ابوالفتح عمر ابن ابراهیم نیشابوری) ریاضی دان، فیلسوف و ادیب بزرگ ایرانی نوشته اند که از دیر زمان در وطن ما روز بزرگداشت این اندیشمند نامیده شده و آیین هایی برگزار می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۱۳۸۹م:تخریب شهر توس به دست میران شاه پسر امیر تیمور (تیمور لنگ) را ۱۸ مه سال ۱۳۸۹ میلادی گزارش کرده اند. میران شاه توس، زادگاه و مدفن فردوسی بزرگ را چنان ویران ساخت که از آن جز ویرانه ای باقی نماند، و چون مسیر رودخانه ها را هم به سوی مشهد تغییر داده بود، توس دیگر به آن صورت آباد نشد. لکن، نام این شهر باستانی همه جا در کنار اسم فردوسی، میهندوست بزرگ ایران که ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت اوست، زنده مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۱۳۰۰ش:اجرای قانون ثبت اسناد از ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در ایران آغاز شد که از همان آغاز موافقان و مخالفان فراوان داشته است. هنگام طرح لایحه ثبت اسناد در مجلس، برخی از روحانیون گفته بودند که مالکیت زمین و منابع طبیعی و وسائل عمومی در اسلام به صورتی که در فرنگ است وجود ندارد و سوسیالیستهای ایرانی آن زمان هم از نظر این روحانیون حمایت می کردند و اصولا معتقد بودند که زمین باید متعلق به همه یعنی دولتی باشد و سند تنها برای اعیانی آن(آن چه در زمین به وجود می آید) تنظیم شود و دولت اراضی را به افراد اجاره دهد که درآمد ملی قابل ملاحظه ای است.

تکفارس آی آر

۱۳۰۶ش: ۲۸اردیبهشت ۱۳۰۶ دکتر مصدق نماینده مجلس با تمدید اختیارات وزیر دادگستری وقت، که خواست رضاشاه بود مخالفت و استدلال کرد که چون در کشور حالت فوق العاده وجود ندارد، تمدید چنین اختیاراتی وجاهت حقوقی نمی تواند داشته باشد.

تاریخ نشان داده است که سوء استفاده از «اختیارات»، آسان بوده و عملا بارهاصورت گرفته است و نباید تجربه گذشته را نادیده گرفت که خیانت به ملت است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۱۸۷۲م:هجدهم ماه مه سال ۱۸۷۲ برتراند راسل ریاضی دان، فیلسوف و نویسنده بزرگ قرن ۲۰ و مدافع معروف آزادی اندیشه و بیان چشم به جهان گشود و ۹۸ سال زندگی کرد. از کارهای مهم او تفسیر موضوههای پیچیده فلسفی، و دوباره نویسی و عوام فهم کردن آنها است. تالیف او «حیات منطقی» معروف است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

www.takfars.ir

۱۸۹۰م:ماه مه (هجدهم ماه مه به وقت غرب جهان) زادروز دکتر هو شی مین رهبر شهیر مردم ویتنام در قرن ۲۰ است که بسال ۱۸۹۰ به دنیا آمد و در ۷۹ سالگی در دوم سپتامبر ۱۹۶۹ درگذشت. فوت این مرد بزرگ در سالروز استقلال ویتنام که خود او آن را در دوم سپتامبر ۱۹۴۵ اعلام داشت همزمان است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۲۰۰۴م:پیچیده شدن مسئله عراق (یک سال پس از اشغال نظامی این کشور) سبب شده بود که رسانه ها باردیگر متوجه تاریخدانان شوند و به انتشار نظر آنان در باره اوضاع آتی جهان بپردازند. ماحصل نظر چند تاریخدان آمریکایی، اروپایی و عرب در این زمینه که از ۱۵ تا ۱۷ مه ۲۰۰۴ انتشار یافته بود از این قرار است:

– تجربه ای که از اشغال نظامی عراق به دست آمده مانع از این خواهد بود که دست کم در دهه جاری واقعه مشابهی روی دهد و یک یا چند دولت بدون مجوز سازمان ملل در صدد حمله نظامی به کشوری دیگر برآیند.

– سران آمریکا و انگلستان باور نداشتند که عراقی ها پس از فروپاشی ارتش و اشغال کشورشان، تا این حد مقاومت کنند و درعین حال هم افتند و زخم های کهنه سربازکنند.

– نباید فرماندار آمریکایی عراق (برمر) ارتش این کشور را به آن سرعت منحل و مقامات دولتی را برکنار می ساخت که هرج و مرج و خلاء مدیریت به دنبال داشت.

– آمریکا انتظار نداشت که دولتهای مخالف اشغال نظامی عراق برای مدتی طولانی بر سر حرف خود بایستند.

– فشار به دولت های مورد نظر (با هدف سرکوب شدن آنها)، از این پس سیاسی: با استفاده از ابزارهایی نظیر رسانه ها و انجمن های مختلف، و اقتصادی: با استفاده از حربه هایی چون تحریم خواهد بود؛ تا حمله تمام عیار نظامی.

– دولتهای قدرتمدار با توجه به تجربه حاصل از وضعیت عراق، و با توجه به ارتقاء آگاهی های عمومی مردم از تحولات اوضاع و نیز نیات آنها از طریق دسترسی به تحلیل اخبار و از این رهگذر تقویت احساس همبستگی انسانی میان آنان (به همان گونه که سعدی شیراز در توصیف «بنی آدم» گفته است) ناچار به تغییر استراتژی های خود هستند.

– چین فعلا ابر قدرتی مسالمت آمیز باقی خواهد ماند و تلاش خواهد کرد که حتی الامکان انرژی خود را صرف معارضه نکند. لذا قدرتمداران دیگر به ویژه غرب نمی توانند روی آن برای تایید نظرشان حساب کنند.

تک فارس

– نظام جهانی که وجود شوروی، آن را قبلا در جهان برقرار ساخته بود در این دهه و دهه بعد باز گشت نخواهد داشت، مگر این که غرب اشتباه کند و دست به تحریک روس ها بزند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۲۰۰۳م:مفسران کارشناس امور رسانه ها ۱۷ مه ۲۰۰۳ ابراز نظر کرده بودند که گسترش وبلاگ نویسی حیات رسانه های معمولی (سنتی) را تهدید می کند و این وبلاگها و آنلاین ها که از چندی پیش رقابت با ادیشن اینترنتی رسانه های چاپی و صوت و تصویر را آغاز کرده اند تا نیمه دهه دوم قرن ۲۱ (سال ۲۰۱۵) عملا جای آنهارا خواهند گرفت.

۲۰۰۴م:« مترو اینترنشنال» روزنامه ای که با روش تازه و مطابق وقت و سلیقه انسان قرن ۲۱ منتشر می شود ۱۷ ماه مه ۲۰۰۴ سی و ششمین شماره خود را در نیویورک منتشر کرد. این روزنامه ۱۴ میلیونی که هم اکنون هر روز در ۱۶ کشور و به ۱۵ زبان منتشر می شود متعلق به یک شرکت سوئدی است که بر پایه تجربه و اندیشه « یان ستن بک » روزنامه نگار فقید سوئدی که دو سال پیش فوت شد انتشار می یابد.

۱۹۵۳م:هجدهم ماه مه ۱۹۵۳ بانو «ژاکلین کوچران» خلبان نیروی هوایی آمریکای با یک جت جنگنده از نوع اف – ۸۶ دیوار صوت را شکست و با سرعت ساعتی ۶۵۲ مایل و سه دهم مایل (۱۰۵۰ کیلومتر) پرواز کرد که در آن زمان رکورد تازه ای بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

۱۲۸۶: «بیبر» سلطان مصر و سوریه شهر انتاکیه (در جنوب ترکیه فعلی) را از چنگ صلیبیون اروپایی خارج ساخت و تاسیسات آنان را ویران کرد. این شهر باستانی که در قرن چهارم پیش از میلاد توسط سلوکوس اول ژنرال اسکندر و جانشین او در متصرفات آسیایی اش ساخته شده بود پس از آن ویرانی دیگر به آن صورت آباد نشد. صلیبیون انتاکیه را به صورت یک ایالت مسیحی درآورده بودند. انتاکیه که در آن زمان متعلق به سوریه (شامات) بود تا دریای مدیترانه ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

۱۷۸۳: مهاجرت هواداران انگلستان از ایالات متحده به کانادا آغاز شد.

۱۸۰۴: سنای فرانسه ناپلئون را امپراتور فرانسه اعلام کرد.

۱۸۹۷: داستان معروف «دراکولا» نوشته برام ستوکر نویسنده ایرلندی انتشار یافت.

T A K F A R S

۱۹۱۲: والتر سیسولو مبارز برابری انسانها و مخالف هر گونه تبعیض در آفریقای جنوبی به دنیا آمد.

۱۹۲۷: یک عضو خشمگین شورای مدارس در یک مدرسه ایالت میشیگان آمریکا بمبی منفجر کرد که منجر به مرگ ۴۵ نفر شد.

۱۹۷۴: هند نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کرد و ششمین عضو باشگاه دارندگان اسلحه اتمی شد.

۱۹۸۰: کوه هلن مقدس (مونت سنت هلنس) در ایالت واشنگتن آمریکا دست به آتشفشانی زد، ۵۷ نفر را کشت و سه میلیارد دلار زیان وارد ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ اردیبهشت

محصولات معتبر
محصولات معتبر