تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ فروردین

۴۶۵قبل ازمیلاد:اردشیر یکم (به نوشته مورخان یونانی؛ اردشیر درازدست) که بر جای پدر نشسته و شاه ایران شده بود نیمه اپریل سال ۴۶۵ پیش از میلاد تصمیم گرفت که تخت جمشید پایتخت اول ایران (شاه نشین) باشد. (مورخان یونان باستان تخت جمشید را در جهان به «پرسپولیس» معروف ساخته اند).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ فروردین

۱۶۱۳م:۱۶ آوریل ۱۶۱۳ میلادی در اصفهان مذاکرات صلح ایران و عثمانی با امضای یک قرارداد به پایان رسید. طبق این قرارداد که در پی یک رشته جنگهای سه ساله امضاء شد، دولت عثمانی از همه دعاوی خود در قفقاز دست کشید. ا

۱۵۹۸م:گنجعلی خان که ازجانب شاه عباس حکمران خطه کرمان شده بود دربازار این شهر بانی گرمابه عمومی بزرگ و جالبی شد که ۱۶ آوریل سال ۱۵۹۸ میلادی گشایش یافت. این گرمابه پس از قرنها فعالیت به صورت حمام عمومی، از دهه هفتم قرن ۲۰ به صورت یک موزه در آمده که با بازدید از آن می توان طرز کار گرمابه های سنتی ایران از جمله کیسه کشی، مشت و مال و نیز رخت کن و … را مجسم کرد.

۱۸۵۹م:۱۶ آوریل الکسیس توکویل اندیشمند لیبرال، تاریخدان و نویسنده فرانسوی ۱۶ آوریل سال ۱۸۵۹ در ۵۴ سالگی درگذشت. توکویل عمیقاً هوادار آزادی فرد بود و از احتمال این که «اکثریت» به استبداد و ستمگری و زورگویی بپردازد نگران بود. او که زمانی وزیر امور خارجه فرانسه بود تألیفات متعدد از جمله «دمکراسی آمریکا» و «نظام سابق و انقلاب»دارد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ فروردین

۱۸۲۰م:کورتیوس Georg Curtius زبانشناس آلمانی که در زمینه زبانهای کلاسیک و ریشه زبانهای اروپایی و واژه هایی که از یونانی و لاتین گرفته اند بررسی فراوان کرده و نتیجه کار خود را به صورت چند کتاب و رساله منتشر ساخته است ۱۶ آوریل ۱۸۲۰ به دنیا آمد و در ۱۸۸۵ درگذشت.

۱۸۴۴م:۱۶ آوریل زادروز آناتول فرانس نویسنده معروف فرانسوی است که در سال ۱۸۴۴ متولد و بسال ۱۹۲۴ فوت شد. وی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۱ است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ فروردین

۱۹۷۵م:«خمر روژ» پس از پنج سال جنگ، ظرف دو روز (۱۶ و ۱۷ آوریل سال۱۹۷۵) بر کامبوج مسلط شد. تصرف شهر پنوم پن پایتخت کامبوج ۱۷ آوریل تکمیل شد. لون نول رئیس دولت کامبوج که از سوی آمریکا حمایت می شد قبلا فرار کرده بود. خود وی نیز با کودتا برسر کار آمده بود.

www.takfars.ir

۲۰۰۳م:«سی . جی. چیورز» ۱۵ آوریل ۲۰۰۳ از عراق به نیویورک تایمز گزارش داده بود که در منطقه کرکوک، کردها به بیرون راندن عرب ها از آن منطقه دست زده و خانه و مساکن آنان را اشغال می کنند و گفته اند که عربها باید مناطق کردنشین را ترک گویند. این روزنامه نگار که با طرفین اختلاف (کردها و عربها) گفت و شنود کرده نوشته بود: کردهایی که عربها را بیرون می کنند مدعی هستند که دولت آمریکا با این عمل آنان موافقت دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ فروردین

۱۵۲۹: « لوئی دو برکوین » فرانسوی که گناهش تنها این بود که قسمتی از عقاید لوتر بانی مذهب پروتستان را از زبان آلمانی به فرانسه ترجمه کرده بود به جرم ارتداد به اعدام محکوم و آتش زده شد.

۱۸۵۰: « هربرت باکستر آدامز» تاریخدان آمریکایی و موسس انجمن آمریکایی تاریخ به دنیا آمد.

۱۸۱۸: سنای امریکا طرح غیرمسلح بودن مرزهای کانادا و ایالات متحده را که به قانون « راش ــ بیگوت » معروف است از تصویب گذراند.

۱۹۲۲: دولت آلمان برغم مخالفت انگلستان و فرانسه نظام کمونیستی روسیه را برسمیت شناخت.دوکشور پیمان کامله الوداد امضاء کردند و از دعاوی مالی نسبت به یکدیگر صرف نظر کردند.

۱۹۳۸: دولت انگلستان ضمیمه شدن اتیوپی به ایتالیا را پذیرفت.

۱۹۴۵: حمله زمینی ارتش شوروی به شهر برلین پایتخت رایش سوم آغاز شد و دوهفته بعد آن را به تصرف خود در آورد.

۱۹۴۶: آمریکا نخستین موشک « وی ــ ۲ » را که از آلمان به دست آورده بود در منطقه « وایت سند»آزمایش کرد.

۱۹۴۸: سازمان همکاری های اقتصادی اروپا ( ای. ای . سی ) تشکیل شد.

تک فارس

۱۹۶۲: دولت برزیل برخی از موسسات بازرگانی و مالی آمریکایی را در آن کشور ملی کرد.

۱۹۹۲: دکتر نجیب الله از ریاست دولت افغانستان کناره گیری کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر