تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۴۶۵پیش از میلاد:بر پایه اسناد موجود در آرشیوها و آثار باستانی، در چنین روزهایی (ماه اول تابستان ـ ژوئیه) در سال ۴۶۵ پیش از میلاد در خیابانهای شهر شوش و نیز تخت جمشید که به تازگی تکمیل شده بود سربازان تازه ای با یونیفورم ویژه و تنها مسلح به نیزه و کمان و دشنه کمری (خنجری که خمیدگی و انحناء نداشت) که با نظم خاصی گام برمی داشتند و هر دم به اطراف خود متوجه نمی شدند، دارای قدی بلند و باریک اندام بودند جلب نظر می کرد و نمایندگان سیاسی ملل دوردست در دو پایتخت امپراتوری ایران این رویداد را گزارش کرده اند. این سربازان تازه، مقدمه ایجاد یک واحد ثابت ارتش ایران شدند که نام سپاه جاویدان – سپاهی که سربازانش پس از هر جنگ به خانه و کسب و کار خود باز نمی گشتند و در سربازخانه در حالت آمادگی بسر می بردند – به خود گرفت، درست مشابه ارتشهای امروز در جهان و حرفه سپاهی گری و به قول خواجه نظام الملک «سپاه وری» در جهان خلق شد. افراد این واحد منظما تمرین و مشق نظامی می کردند و سازمانی درجوار خود داشتند که همواره در تلاش برای تهیه سلاحهای تازه و یافتن تاکتیک های جدید و پیدا کردن راه مقابله با فنون نظامی سایر ملل بود (سازمان اطلاعات ارتش)؛ سازمان دیگری مهمات و تدارکات و اسب و ساز و برگ برای این واحد را تهیه می کرد و گروهی هم بودند که در سراسر ایران به جستجوی بهترین و شایسته ترین نوجوانان و جوانان برای جذب به این واحد می پرداختند و از نوجوانی این پسران را زیر آموزش و پرورش ویژه قرار می دادند از جمله که باید به یاد می داشتند که نباید در جنگ عقب نشینی کنند و یا تسلیم دشمن شوند: مرگ یا پیروز شدن. یک دسته ۱۲۰ نفری از این واحد، در طول جنگ مامور محافظت از پرچم بود که بعدا به نام «کاوه» نخستین انقلابی جهان که بر ضد ظلم و زورگویی بپاخاست «درفش کاویان» خوانده می شد. اسپارتاکوس دومین انقلابی بنام جهان در قرن اول پیش از میلاد و مدتها پس از «کاوه» بر ضد زورگویی و ستم قیام کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۲۴م:۱۸ ژوئیه ۱۹۲۴ و در آن سال مصادف با ۲۷ تیرماه ۱۳۰۳ هجری خورشیدی سرگرد «رابرت ویتنی ایمبری» ۴۱ ساله نایب کنسول سفارت آمریکا در تهران هنگام عکسبرداری از یک سقّاخانه درخیابان «آشیخ هادی» مورد حمله گروهی از مردم قرارگرفت و این وضعیت تا قزاقخانه و بیمارستان نظمیه و مرگ او در اطاق عمل ادامه یافت. درباره این قتل و توطئه بودن و نیز بهره داری هایی که از آن شده است تاکنون چندین کتاب و صدها رساله انتشار یافته ولی اصل قضیه هنوز درپرده ابهام است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۳۰۵م:محمد ولی خان تنکابنی (سپهسالار) که بارها وزیر و نخست وزیر بود و در حمله مسلحانه به تهران و خلع محمدعلی شاه از سلطنت، فرماندهی داوطلبان شمال را برعهده داشت ۲۷ تیرماه ۱۳۰۵ در ۸۴ سالگی در خانه اش با شلیک گلوله خودکشی کرد. در این زمینه پژوهش کافی صورت نگرفته است و به همین دلیل انگیزه سپهسالار از خودکشی، هنوز به درستی روشن نیست.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۳۰۹م:۲۷ تیرماه ۱۳۰۹ اسماعیل سمیتقو (معروق به اسماعیل آقا) و شماری ازدستیارانش که سالها باعث ناامنی در شمالغربی ایران بودند در اشنویه به دست لشکر آذربایجان از پای درآمدند. رضا شاه قبلا تلاش کرده بود که این مسئله به صورت مسالمت آمیز حل شود و در اجرای این سیاست، حتی شخصا با اسماعیل ملاقات کرده بود ولی نتیجه عملی نگرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۳۳۶م:دکتر منوچهر اقبال نخست وزیر وقت که در مورد نزدیک شدن دولت ایران به غرب در برابر پرسشهای متعدد قرار گرفته بود ۲۷تیرماه ۱۳۳۶ اعلام داشت که رئیس کشور (شاه) سیاست خارجی ایران را اداره می کند، نه رئیس دولت (نخست وزیر). اقبال، دانسته و یا ندانسته، با بیان این مطلب سند دیکتاتوری شاه را به دست داده بود زیرا که قانون اساسی وقت، حکومت کردن را از وظایف دولت قرار داده بود، نه شاه.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

www.takfars.ir

۱۹۶۴م:سران ایران ، ترکیه و پاکستان در مذاکرات ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۶۴ خود در استانبول با اصول ایجاد سازمان همکاری و عمران منطقه ای موافقت کردند و روادید مسافرت میان این کشور ها لغو شد که در مورد ایران و ترکیه هنوز به قوت خود باقی است.

۱۹۸۸م:دولت جمهوری اسلامی ۱۸ ژوئیه ۱۹۸۸ (۱۳۶۷ خورشیدی) تصمیم گرفت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بپذیرد، با آتش بس موافقت کند و جنگ ۸ ساله با عراق از اوت این سال پایان یافت.

در پی قعطنامه ۵۸۲ که مورد اعتناء قرار نگرفته بود، شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ ژوئیه۱۹۸۷ قطعنامه ۵۹۸ را که در آن از عراق و ایران اکیدا خواسته شده بود به جنگ پایان دهند به اتفاق آراء تصویب کرد. این قطعنامه که از اوت ۱۹۸۸ به اجرا درآمد ادامه جنگ دو کشور را محکوم کرده بود.

این جنگ از ۲۲سپتامبر ۱۹۸۰ (آخر شهریور ۱۳۵۹) با تعرض عراق به ایران آغاز شده بود. در آن زمان هنوز ارتش ایران نظم گذشته را به دست نیاورده و بازسازی آن تکمیل نشده بود. بسیاری از مورخان، به اجرا درنیامدن و تعویق بسیاری از شعارهای انقلاب سال ۱۳۵۷ را نتیجه این جنگ می دانند که در عین حال زیان مالی هنگفت به ایران وارد ساخت.

در جریان این جنگ دوبار رونالد رامسفلد از مقامات وقت کاخ ریاست جمهوری آمریکا (و بعدا وزیر دفاع این کشور) در بغداد با صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق ملاقات کرده بود. عکس زیر از یکی از این دو ملاقات برداشته شده است:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۳۸۳ش:بیست و هفتم تیر ماه ۱۳۸۳ کار رسیدگی به پرونده زهرا کاظمی بانوی ایرانی که به تابعیت کانادا در آمده بود در دادگاه ، شعبه ۱۱۵۸ ( تهران ) آغاز شد. زهرا سال گذشته پس از دستگیری از مقابل زندان اوین،در جریان بازجویی آسیب مغزی دیده و در بیمارستان درگذشته بود و پزشکی قانونی تهران و شورایی که از سوی دولت تعیین شده بود، علت مرگ او را ضربه وارده به مغز تشخیص داده بود.

زهرا که در فرانسه مدرک دکترای هنر گرفته بود برای رسانه های کانادا عکس و مطلب تهیه می کرد. وی هنگام عکسبرداری مقابل زندان اوین دستگیر شده بود.

رویداد قتل زهرا که در شیراز به دنیا آمده بود و دارای یک پسر است بازتاب وسیعی در سطح جهان داشته و در همان زمان یک هیات مرکب از چند وزیر به این حادثه رسیدگی و گزارش مفصلی به رئیس جمهوری داده بود که عینا در مطبوعات تهران منتشر شد. دوره ششم مجلس هم بموقع خود به این پرونده رسیدگی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

تک فارس

۱۳۷۸م:امروز سالگشت درگذشت پترارک (فرانچسکو پترارکا) اندیشمند، نویسنده، مورخ و شاعر ایتالیایی است که با «دانته» از پدران عصر رنسانس بشمار می آیند. وی ۱۸ ژوئیه ۱۳۷۴ در ۷۰ سالگی درگذشت. زادروز پترارک ۲۰ ژوئیه بود. معروفترین تاریخی که پترارک نوشت «آفریقا» عنوان دارد که شرح کارهای ژنرال رومی سیپیو افریکانوس است. وی یادداشتهای «سیسرو» و کارهای نویسندگان دیگر را جمع آوری و تدوین کرده است.

تعبیر «عصر ظلمت در اروپا» از پترارک است که عنوان اوضاع قرون وسطا در این قاره قرار گرفته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۲۰م:امروز – ۱۸ ژوئیه – سالروز انتشار کتاب معروف "مطالعه دمکراسی The study of Democracy" تالیف James Bryce است که در سال ۱۹۲۰ انتشار یافت و مطالب آن هنوز مورد بحث و جدل است. وی در این کتاب با ذکر ادله و مثالهای فراوان مخالفت خود را با حرفه ای شدن سیاست و نمایندگی مردم در شوراهای مختلف ابراز داشت و ادامه آن را نقض غرض دمکراسی خوانده و نوشته است که نمایندگان و فعالان سیاسی و ماموران در امور سیاسی [کارهای دیپلماتیک یعنی وزارت خارجه با پولیتیک و سیاست فرق دارد، گرچه در زبان فارسی هر دو را "سیاسی" ترجمه کرده اند، ولی در حقیقت پولیتیک همان کشورداری است و تازه کشور داری هم با دولتمردی تفاوت دارد؛ دولتمردی یعنی مقام اداری داشتن و می تواند "حرفه" باشد، زیرا تجربه هر چه بیشتر در یک حرفه، مهارت افزونتر به بار می آورد] اگر این کار را به مدتی طولانی ادامه دهند و در آن حرفه ای بشوند برای جامعه زیان آور خواهند بود و تولید نوعی باندبازی، فساد و تبعیض خواهند کرد. به این ترتیب مولف از هواداران محدود شدن سمت نمایندگی انتخابی به یک یا دو دوره است. این مولف تاکید بر آموزش دمکراسی به مردم دارد و می نویسد: مدتی صرف وقت کردم و در گوشه و کنار شهرها پرسه زدم و از مردم عادی – دکاندار، پیشه ور، خانه دار و عابر – پرسیدم که از انتخابات، نمایندگی حزب، انجمن، روزنامه، کتاب که همه ستونهای دمکراسی هستند چه می دانند و نتیجه گرفتم که چیزی نمی دانند، یعنی معلومات ایشان در این زمینه از صفر تا ده درصد است و از آنجا که یک طرف دمکراسی این مردم هستند، یعنی دمکراسی های امروز (دهه دوم قرن ۲۰) موازنه ندارند و ما فقط ده درصد دمکراسی داریم و …

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۱۸م:۱۸ ژوئیه زادروز « نلسون ماندلا » مرد بزرگ معاصر است که در ۱۹۱۸ به دنیا آمده است استقامت او در مبارزه ؛ علاقه مندی اش به حقوق و رفاه بشر، آزادی و دمکراسی ؛ و حل مسائل ملل با توسل به قوانین بین المللی و از طریق داوری و رد هرگونه تجاوز و جنگ اظهر من الشمس است و نیاز به توصیف بیشتر ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۳۹۰پیش ازمیلاد:جنگ«آلیا» ۱۸ ژوئیه در سال ۳۹۰ پیش از میلاد میان افراد یک طایفه از گل ها (گالیایی ها ، مردمی که در فرانسه، بلژیک، غرب سویس امروز و غرب رود راین در آلمان می زیستند) و رومیان در شمال ایتالیا روی داد و رومیان شکست خوردند و گلها متعاقب این پیروزی شهر رم را تصرف کردند و ویران ساختند به گونه ای که بیشتر اسناد و نوشته ها از میان رفت. درس های گرفته شده از این جنگ بود که روم را بعدا در صدر جهان غرب قرار داد زیرا که پس از جنگ، رومیان نشستند و ضعف هایشان را در آن نبرد بررسی کردند و به رفع آن کوشیدند از جمله ایجاد ارتشی مشابه ارتش قدیم یونان با استفاده از تاکتیک فالانکس (خط نبرد ـ ایجاد مانع با سرباز سپر به دست) و کلاه خود و جنگ افزار آهنی به جای برنزی و نیز رده بندی کردن ارتش و تشکیل لژیون. رومیان همچنین تصمیم گرفتند که باروی شهرها را مستحکم و بهتر از گذشته بسازند و …. با اجرای این تصمیمات بود که ابر قدرت شدند و هزار سال این مقام را حفظ کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

تیتوس لیویوس (لیوی) نزدیک به چهار قرن پس از تخریب رم، در صدد جمع آوری تاریخ این شهر برآمد شد ولی مشکل او از میان رفتن اسناد در جریان تخریب رم به دست گلها بود. طبق محاسبات لیویوس غارت رم در سال ۳۸۶ پیش از میلاد صورت گرفته بود. لیویوس تاریخ رم را از سال ۷۵۳ پیش از میلاد تا زمان خود تحت عنوان «از تاسیس شهر» نوشت که باقی مانده است. وی زمانها را بر حسب دوره حکومت هر کنسول تعیین می کرد که کار را بر تنظیم کنندگان تقویم میلادی آسان کرده است ( کنسولها در لغت به معنای کسانی هستند که با هم گام بر می دارند. در آن زمان رومی ها هر سال دو نفر را انتخاب می کردند تا به اتفاق بر کشور حکومت کنند و افراد ۴۰ ساله به بالا حق دادن رای داشتند. هریک از این دو کنسول حق داشت تصمیم دیگری را وتو و رد کند).

T A K F A R S

۲۰۰۴م:هفدهم و هجدهم ژوئیه ۲۰۰۴ ، خبر اول رسانه های آمریکایی شدن محکومیت یک زن لهستانی تبار به ۵ ماه حبس و پنج ماه زندان در خانه و ۳۰ هزار دلار جریمه نقدی درستی هشدار سالمنای جهانی رسانه ها ( مس میدیا ) را ثابت می کند که نوشته است:

مسئله بزرگ رسانه ها از یاد بردن « خبرگیری » و متکی شدن بیش از گذشته به آژانسهای خبری ( خبر گزاری ها ) است و اضافه کرده است که عوامل رسانه ها به جای رفتن و کاویدن و یافتن خبر، می نشینند و قهوه می نوشند تا خبر، خود نزد آنان بیاید و به دستشان برسد و با این ضعف، انتظار فروش و یافتن مخاطب تازه هم دارند. خبری که از راه جستجوی مستقل به دست نیاید؛ کامل و بی طرفانه نخواهد بود و تنها شامل گوشه کوچکی ازامور جامعه می شود که آژانس خبری در آن ذینفع است و بنابراین، بسیاری از ابتکارها ، شاهکارها، فعالیتها، دشواری ها و … از نظر جامعه پنهان می ماند.

خبر اول شدن محکومیت بانو « مارثا استیوارت » به دلیل علنی بودن دادگاه و سهولت تهیه خبر برای خبرگزاریها بوده که رسانه های دیگر از آنها نقل کرده اند. این بانو که مدیر یک شرکت تهیه وسایل خانگی و ناشر یک مجله ویژه دکوراسیون و تزیین خانه بود به اتهام یک مورد تقلب در فروش سهام شرکت خود تحت تعقیب قرار گرفته و تازه تا رسیدگی استینافی هم که ماهها طول می کشد آزاد خواهد بود و قاضی در حکم خود نوشته است که او را پس از قطعی شدن حکم به یک زندان بدون سختگیری بفرستند تا بتواند در داخل زندان به فعالیت بازرگانی خود از طریق اینترنت ، تلفن و ملاقات با اشخاص ادامه دهد و غذایش را خودش بپزد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۶۴م:۱۸ ژوئیه سال ۶۴ میلادی حریق دامنه داری که از محل «سیرک» آغاز شده بود و شش روز طول کشید شهر رم پایتخت امپراتوری روم را فرا گرفت و تقریبا همه شهر از میان رفت. نرون امپراتور وقت روم از این رویداد دو استفاده برد: یکی عمرانی و دیگری سیاسی. وی ظرف ۴ سال شهر «رم» را با نقشه دلخواهش نوسازی کرد و استفاده سیاسی که برد این بود که حریق را کار پیروان دین تازه مسیحیت اعلام کرد و آنان را شدیدا سرکوب و حتی در آتش سوزاند. نرون سپس شهر را به اسم خود تجدید نام کرد و آن را «شهر نرون» نامید. مورخان بعد از نرون، حریق را کار خود وی ذکر کرده و نوشته اند که نرون به خاطر ارضای حس خودخواهی اش شهر را آتش زد تا آن را بازسازی و به اسم خود بنامد. بعدا پرونده سوختن شهر در سنای روم مطرح شد و نرون از ترس محاکمه و مجازات، خودکشی کرد.

۱۹۱۸م: ۱۸ژوئیه زاد روز نلسون ماندلا، مرد محبوب همه ملتها است . وی در این روز در سال ۱۹۱۸ به دنیا آمد و به خاطر هدف و معتقداتش ۲۷ سال از عمر خود را در زندان بسر برد. جهانیان هرگز این اظهارات او ، در جلسه بیستم آوریل سال ۱۹۶۴ دادگاهی که محکومش کرد از یاد نمی برند که گفت: من بر ضد تبعیض هستم ، خواه این تبعیض از جانب سفید اعمال شود و یا سیاه ـ در این گوشه از دنیا باشد و یا آن گوشه. من خواهان وجود جوامع آزاد و دمکراتیک هستم که مردم در این جوامع با داشتن رفاه و امنیت و برخورداری از شادی و فرصت های مساوی ؛ هماهنگ و صمیمانه با یکدیگر زندگی کنند و برای تحقق این وضعیت، تا پایان عمر مبارزه خواهم کرد و آماده ام جانم را در این راه فدا کنم.

ماندلا پس از آزاد شدن از زندان ۲۷ ساله، به تبعیض نژادی در وطن خود پایان داد؛ رئیس کشور شد، ولی از هیچکس انتقام نگرفت و کسی به خاطر گذشته اش مجازات نشد، تنها عذر خواهی متهمان به تبعیض و ارتکاب جرم به این مناسبت، اکتفا گردید. ماندلا تنها یک دوره حاضر به ریاست کردن بر کشورش شد. با این که در شهر کوچک محل تولدش زندگی می کند همانند یک رئیس کشور مورد احترام جهانیان است و ملل مختلف او را برای حل مسائلشان داور می کنند و مردم از گوشه و کنار جهان برایش نامه می فرستند و درد دل می کنند و او این نامه ها را با یادداشت خود برای دولتهای مربوط ارسال می دارد . او از نوجوانی دارای افکار سوسیالیستی است، ولی هرگز در صدد تحمیل این ایدئو لوژی بر نیامده است.

در هشتاد و پنجمین زاد روز او شخصیت های بزرگی از سراسر جهان از جمله کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا شرکت کرده بودند و از آنجا که ماندلا دارای مقام نیست، هزینه سفر به جمهوری آفریقای جنوبی را از جیب خود پرداخت کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۲۵م:۱۸ ژوئیه ۱۹۲۵ آدولف هیتلر کتاب خود تحت عنوان Mein Kampf ماین کامپف (نبرد من = مبارزه و تلاش من = جهد و کوشش من) را که حاوی ایدئولوژی و نظرات سیاسی و هدف های دراز مدت وی بود و آنها را به صورت نتیجه گیری از تجربه (سرگذشت) خود نوشته بود به توزیع داد که به زبانهای مختلف ترجمه شده و هنوز خواننده دارد.

تک فارس www.takfars.ir

هیتلر در زندان لاندسبرگ بود که کار نوشتن این کتاب را آغاز کرد. وی نخست مندرجات این کتاب را به «امیل موریس» و سپس ردولف هس دیکته می کرد. نوشتن این کتاب در داخل و خارج از زندان، چهار سال و شش ماه طول کشیده بود.

هیتلر در این کتاب دشمنی خود را نسبت به یهودیان منعکس ساخته و نوشته است که یهودیان از مدتها پیش در حال توطئه کردن و دسیسه اند تا کلیدهای رهبری بر جهان را به دست آورند. به باور هیتلر که در کتاب او مندرج است، یهودیان با همین هدف «کمونیسم» را ساختند و در روسیه پیاده کرده و در نقاط دیگر جهان بسط دادند که فرضیه ای غیر عملی است، و با هدف تخریب سوسیالیسم اصیل (که مورد نیاز و قبول بشر است) به وجود آورده شده است.

هیتلر نوشته است که یهودیان با همین هدف، زبان اسپرانتو را اختراع کردند، عنوان بین المللی بر آن نهادند و …. هیتلر سپس نتیجه گیری کرده است که به این دلایل و به خاطر حفظ جهان از دسیسه های یهودیان است که با جودیسم و کمونیسم مبارزه خواهد کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۳۶م:۱۸ ژوئیه سال ۱۹۳۶ جنگ خونین داخلی اسپانیا که ژنرال فرانکو هم به شورشیان پیوسته بود آغاز شد. این جنگ به مدت سه سال میان ملی گرایان و جمهوری خواهان ادامه یافت که ویرانی ها و تلفات بسیار سنگین به بار آورد. هنگام آغاز جنگ، جمهوری خواهان – عموما چپ – حکومت را به دست داشتند.

فرانکو و ناسیونالیست ها از هیتلر و موسولینی استمداد کردند و چپ ها به استالین و همه کمونیستهای جهان متوسل شدند و اسپانیا صحنه آزمایش سلاحهای دو بلوک و قدرت نمایی آنها قرار گرفته بود. چپها از کشورهای مختلف حتی از ایالت متحده آمریکا داوطلبانه وارد اسپانیا شده بودند تا به جمهوری خواهان چپ کمک کنند. بنابراین، جنگ داخلی اسپانیا یک جنگ ایدئولوژیک بود که بعد از جنگ جهانی دوم به نام جنگ سرد تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت. برخی از مورخان عقیده دارند که با فروپاشی شوروی، این جنگ ایدئولوژیک پایان نیافته و جدالهای فرم تازه که از آغازهزاره سوم رو به شدت گذارده ادامه آن است. جنگهای داخلی اسپانیا همچنین فرصت مناسبی برای پیشرفت عکس خبری بود زیرا هیچیک از دو طرف مانع فعالیت خبرنگاران عکاس نمی شدند

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۴۵م:در این روز در سال ۱۹۴۵، کنفرانس پتسدام با شرکت استالین، اتلی و ترومن تشکیل شد و ضمن آن ناگهان استالین خود را با شرکای تازه یی روبرو دید و به هیچیک از طرحهای آنها، جز اعلان جنگ به ژاپن ترتیب اثر نداد. استالین قبلا خود را برای ملاقات با چرچیل و روزولت آماده می کرد که روزولت درگذشت و ترومن جای او را گرفت و چرچیل که روز ۱۵ ژوییه وارد پتسدام شده بود، چون شنید که حزب او انتخابات انگلیس را به حزب کارگر باخته است به لندن بازگشت و "کلمنت اتلی" دبیر کل حزب کارگر که برنده انتخابات شده بود، به جای او در کنفرانس پتسدام شرکت کرد و هر دو تن با پرخاشگری های کم سابقه استالین روبرو شدند و کنفرانس شکست خورد زیرا استالین حاضر نشد کشورهایی را که ارتش سرخ تصرف کرده بود، تخلیه کند و یا اجازه دهد در آنها انتخابات آزاد (طبق خواست و روش غرب) به عمل آید، حتی در نیمه شرقی آلمان.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۸۴م:در این روز در سال ۱۹۸۴بانو « سوتلانا ساویتسکایا Svetlana Savitskaya» در آن زمان ۳۶ ساله، که ۱۷ ژوئیه با سفیه شوروی، سالیوت ـ ۷، در مدار زمین قرار گرفته بود از این سفینه خارج شد و در فضا قدم زد. وی ۲۵ ژوئیه این کار را تکرار کرد و این بار در خارج از سفینه به جوشکاری قطعات خارجی آن پرداخت. سوتلانا که پس از ۱۱ روز پرواز در فضا به زمین بازگشت، نخستین زنی بوده است که تا کنون در فضا قدم زده و در خارج از سفینه به جوشکاری و کارهای فنی پرداخته است. سوتلانا قبلا هم در سال ۱۹۸۲ با سفینه « تی ـ ۷ » به مدار زمین رفته و چند روز در فضا گردش کرده بود. نوزده سال پیش او (سال ۱۹۶۳) ، بانو «والنتیا ترشکووا» فضانورد شوروی، به عنوان نخستین زن با « وستوک ـ ۶ » به مدت سه روز فضاپیمایی کرده بود. شوروی در واحد فضانوردی خود، زنان فضانورد متعدد داشت، از جمله بانو «النا کندراکووا» که در ۱۹۹۴ به مدت ۵ ماه در ایستگاه فضایی « میر » اقامت کرد. وی قبلا هم پرواز فضایی داشت. به این ترتیب شوروی(روسیه) در تاریخ فضانوردی، از لحاظ پرواز زنان فضا نورد، مقام اول را دارد و این مقام برای همیشه محفوظ است. این کشور بود که نخستین موشک هدایت شونده به مفهوم امروز را ساخت، نخستین انسان را در مدار زمین قرارداد، به مریخ و ونوس سفینه فرستاد و دارای ایستگاه فضایی شد.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

۱۹۷۹م:برخی از رسانه ها که تشدید حملات گروههای مقاومت و انفجارهای انتحاریدر عراق در یک هفته منتهی به ۱۸ ژوئیه از جمله حمله به اسکورت وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق را منتشر کرده اند این انفجار های پرتلفات را که هدف بیشتر آنها مقامات عراقی و موسسات دولتی این کشور بوده است به حساب سالگرد روی کار آمدن صدام حسین گذارده و نوشته اند که هدف قرار دادن سازمانها و مقامات دولت موقت عراق و کمتر از گذشته سراغ نظامیان آمریکایی رفتن، پیامی است به دولت آمریکا که به سران این دولت بفهمانند که آنان زیر بار دولت دست نشانده و تبعیدی های بازگشته نمی روند. صدام ۱۸ ژوئیه در سال ۱۹۷۹ پس از کناره گیری حسن البکر از ریاست جمهوری عراق بر جای او نشست و سمت دبیر کل حزب بعث ، و رئیس شورای عالی انقلاب عراق را هم بر عهده گرفت و به این ترتیب تا آوریل ۲۰۰۳ که توسط ارتش آمریکا بر کنار شد ۲۴ سال بر عراق حکومت کرد. وی از ژوئن ۱۹۶۸ که حزب بعث منحصرا زمام امور عراق را به دست گرفت حکمران اصلی و پشت پرده عراق بود. صدام در زمان البکر معاون او بود. بسیاری از روزنامه ها تفسیرهای ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه خود را به حکومت ۳۵ ساله حزب سوسیالیستی بعث برعراق اختصاص داده و سئوال کرده بودند که آیا خارج ساختن کامل و سریع جامعه عراق به ویژه نسل تحصیلکرده از تفکر و روش بعثی امکان پذیر است؟.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ تیر

در انفجار انتحاری ۱۷ژوئیه ۲۰۰۴ بغداد ، اسکورت سنگین "مالک الحسن" وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق هدف قرار گرفت که ضمن آن شش تن از جمله پنج نفر از محافظان! الحسن کشته شدند ولی به خود او آسیبی نرسید. این انفجار به فاصله کمی از خانه الحسن روی داد. وی دقایقی پیش از آن، خانه را به قصد اداره اش ترک گفته بود.

۱۹۹۶م: ۱۷ژوئیه سال ۱۹۹۶ یک جمو جت شرکت هواپیمایی «تی. دبلیو. ا» که با ۲۳۰ مسافر و خدمه از نیویورک عازم پاریس بود که در حاشیه نیویورک و بر فراز آسمان اقیانوس اطلس منفجر شد و به آب افتاد. پیر سالنجر روزنامه نگار معروف نوشت که یک موشک نیروی دریایی آمریکا اشتباها این هواپیما را ساقط کرده است. دیگران تروریستهای مسلمان را متهم به انفجار هواپیما کردند و برخی هم با توجه به انفجار جمبوجت پان امریکن پرواز ۱۰۳ برفراز اسکاتلند شایعات دیگری رایج ساختند که هنوز این معما حل نشده است. این معما از زمانی پیچیده تر شده است که در دوم سپتامبر ۱۹۹۸ یک جت مسافربر سویس ایر با ۲۲۹ مسافر بر فراز اقیانوس اطلس و در ساحل آمریکای شمالی (نه چندان دور از نیویورک) به طرز اسرار آمیز سرنگون شد و سپس در همین منطقه یک جت مصری با ۲۱۷ مسافر به دریا افتاد. سه شرکت اول پس از وقوع این حوادث ورشکست و منحل شدند و شرکت مصری چون دولتی است به کار ادامه می دهد. هواپیمای مصری حامل گروهی از افسران مصری بود که از آمریکا به وطن باز می کشتند. همه این سقوط ها در پرده ابهام است.

۲۰۰۵م:شورای شهر «راک هیل» آمریکا واقع در ایالت کارولینای جنوبی در ژوئیه ۲۰۰۵ دستور اخراج «مت کوپر» را از نیروی آتش نشانی شهر صادر کرد. مت ۲۵ ساله اخیرا با دختر رئیس سازمان آتشنشانی راک هیل ازدواج کرده است. شورای شهر طبق اصل ضد نپوتیسم (رعایت قوم و خویش در سازمانهای مختلف آمریکا) تصمیم به اخراج مت کوپر گرفته است. در آمریکا از قرن نوزدهم، قاعده استخدام بستگان از سوی مدیر یک موسسه عمومی و رعایت حال آنان ممنوع است. این قاعده شرکتهای سهامی را نیز که دارای سهام عام هستند شامل می شود. مت کوپر به دادگاه فدرال دادخواست داده و استدلال کرده که نمی توان وی را مشمول این قاعده قرار داد زیرا که وی چند سال پس از استخدام شدن در نیروی آتش نشانی، با دختر مدیر سازمان ازدواج کرده و در استخدام او پارتی بازی در کار نبوده است. قرار است ۲۵ ژوئیه دادگاه به این کار رسیدگی کند و رای بدهد. رسانه های آمریکا در مقالات خود عموما اقدام شورای شهر را تایید کرده و نوشته اند که نباید اجازه داده شود که نپوتیسم به آمریکا باز گردد که رواج پارتی بازی باعث فساد می شود و به وحدت ملی آسیب خواهد رساند. این رسانه ها تاریخچه منع نپوتیسم را در آمریکا در سابقه خبر خود نوشته اند. در قرن ۱۹ یکی از روسای جمهور آمریکا، مقامات را سر میز ناشتایی که در آشپزخانه کاخ سفید چیده می شد از میان دوستان و بستگان و افرادی که توصیه شده بودند انتخاب می کرد که این عمل مورد اعتراض آمریکاییان قرار گرفت و به محفل آشپزخانه معروف شد که قاعده ضد نپوتیسم به آن پایان داد.

۱۸۱۲: انگلستان با روسیه و سوئد بر ضد« فرانسه ناپلئون » متحد شد . این اتحاد در تاریخ به پیمان «اوره برو Orebro» معروفست.

۱۸۷۲: با این که قدمت دمکراسی در انگلستان به قرن ۱۲ می رسد از ۱۸ ژوئیه ۱۸۷۲ در این کشور دادن رای در حوزه های رای گیری « مخفی » اعلام شد.

۱۹۲۳: زنان انگلستان همانند شوهرانشان این حق را به دست آوردند که دادخواست طلاق به دادگاه بدهند.

۱۹۹۱: دولت فدرال یوگوسلاوی نیروهای خود را از اسلوانی که اعلام استقلال و خروج از کنفدراسیون کرده بود فرا خواند و به این ترتیب بر جدائی اسلوانی مهر تایید گذارد.

takfars.ir

۱۹۷۹: رسما اعلام شد که حسن البکر از ریاست جمهوری عراق و همه سمت هایی که داشت به دلیل ضعف بنیه و مزاج کناره گیری کرده و صدام حسین معاون او رئیس جمهوری ، دبیر کل حزب بعث ، و رئیس شورای عالی انقلاب عراق شده است. حزب سوسیالیستی بعث از ۱۷ ژوئن سال ۱۹۶۸ قدرت را در عراق به دست گرفته بود و از همان زمان ، حسن البکر ریاست جمهوری این کشور بود . به این ترتیب تا سال ۲۰۰۳ حزب بعث ۳۵ سال برعراق حکومت کرده بود که خارج ساختن کامل آن از جامعه این کشور کار سریع و آسانی به نظر نمی رسد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر