تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اسفند

۱۳۲۰ش:۲۷ اسفند سال ۱۳۲۰ (۱۸ مارس ۱۹۴۲) مجلس شورای ملّی قانون منع احتکار را که نخستین پیشنهاد کابینه وقت {دولت تازه) بود و با قید فوریت تسلیم شده بود از تصویب گذراند. پس از اشغال نظامی کشور در شهریور ماه ۱۳۲۰ و آغاز خرید غلاّت محصول ایران با اسکناسهایی که اشغالگران خودشان آنها را چاپ کرده بودند و حمل این غلاّت به شوروی، ایران با کمبود خوار و بار و اجناس ضروری دیگر رو به رو شده بود و چون تورّم پول به دلیل ورود اسکناسهای تازه رو به افزایش بود مغازه دارها و دیگران دست به احتکار زده بودند و بر مشکل کمبوده افزوده بودند که کابینه تازه لایحه منع احتکار را به مجلس داد و مجلس که قبلا در آن ماه با بحران کابینه رو به رو شده بود آن را سریعا تصویب کرد تا نخست وزیر سمت حود را ترک نکند.

بحران کابینه از هفتم اسفند با کناره گیری فروغی از نخست وزیری آغاز شده بود. فروغی که دوباره مامور تشکیل کابینه شده بود پس از معرفی وزیران تازه نتوانست آراء مورد نظر را به دست بیاورد و کنار رفت. مجلس دوباره به او ابراز تمایل کرد و این بارنوبت فروغی بود که ناز کند و چون زیر فشار قرار گرفت خود را پنهان ساخت. به ناچار علی سهیلی مامور تشکیل کابینه شد و مجلس در ۱۸ اسفند کابینه اورا تایید کرد. آنگاه فروغی هم که زمانی رضاشاه اورا از وزارت دربار برداشته بود وزیر دربار پسر وی شد!.

۱۳۳۰ش: ۲۸اسفند ۱۳۳۰ دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت و مبارز راه ملی شدن نفت ایران روز ۲۹ اسفند هر سال را روز ملی شدن نفت، یک روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد. سال پیش از این در ۲۹ اسفند طرح ملی شدن نفت ایران به صورت قانون در آمده بود که در اجرای آن پس از پنج دهه، از انگلستان در نفت ایران خلع ید شد و این دولت را چنان بر آشفت که تا براندازی حکومت دکتر مصدق در مرداد ۱۳۳۲ دست از مخالفت، تحریک، تحریم و توطئه نکشید.

یک روز پیش از اعلام ۲۹ اسفند به عنوان یک روز ملی، دکتر مصدق جزئیات ظلمهای انگلستان به ملت ایران در طول ۱۵۰ سال و مداخلات این دولت از جمله انحصار نفت ایران در دست خود را برای دهها روزنامه نگار آمریکایی که به تهران آمده بودند تشریح کرده بود و چند روز پیش از آن هم آب پاکی روی دست نمایندگان بانک جهانی که برای میانجیگری به تهران آمده بودند ریخته و گفته بود که یک ملت مستقل و حاکم برخود بر سر حق مسلم و طبیعی اش مصالحه نمیکند و لذا نیاز به میانجیگری نیست. مذاکره با دولتی که طبیعتی سلطه گر دارد خودرا برتر می شمارد و زورگویی را حق یک دولت برتر می داند به منزله تسلیم در برابر زور و یک خیانت ملی است. انگلستان ملت باهوش و با استعداد ما را در عقب ماندگی فرو برد تا سر برنیاورد و مدعی اش شود. از اوایل قرن شانزدهم سیاست کلی دولت های سلطه گر بر این مدار بوده است که مانع رشد ملت هایی شوند که روزگاری قدرت بودند. برتری جویان که نان سلطه گری و استثمار میخورند نمی خواهند رقیب داشته باشند ـ چه این رقیب یک فرد منتقد و روشنگر باشد و چه یک ملت بیدار شده از خواب و مصمم و مبارز ـ مبارز کسب حق خود.

درهمین روز در اسفندماه ۱۳۳۲ و هفت ماه پس از براندازی حکومت دکتر مصدق، راجرز استیونس سفیر تازه انگلستان در تهران اعلام کرد که میان انگلستان و آمریکا در قبال نفت ایران توافق حاصل شده است!.

تکفارس آی آر

۱۳۴۹ش:اجرای قانون تاسیس شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای که قبلا به تصویب دو مجلس رسیده بود ۲۸ اسفندماه ۱۳۴۹ تکمیل شد و دولت وقت آن را اعلام داشت و تاکید کرد که اداره امور مدارس در سراسر کشور در دست شوراهای مربوط قرار گرفته و از صورت تمرکز خارج شده است.کار پیاده کردن تدریجی این قانون شش ماه طول کشیده بود.

با تشکیل این شورا ها که کار آموزش و پرورش تهران و هر شهرستان را برعهده گرفته بودند، دولت بودجه مصوب مجلس را در اختیار آنها می گذارد و دیگر کاری نداشت. این شوراها، اختیاراتی بیش از بوردهای آموزش و پرورش شهرستانهای آمریکا ( Ed. Boards)داشتند.

اعضای انتخابی شوراهای آموزش و پرورش ایران ـ به استثنای دوره یکم ـ همراه با اعضای شوراهای شهر در یک انتخابات عمومی بر گزیده می شدند و شرط نامزد شدنشان وقوف کامل بر امور آموزش و پرورش و فرهنگ بود. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان، دبیر شورای آن منطقه بود. انتصاب مدیران دبستانها و مدارس راهنمایی تحصیلی باید به تصویب این شوراها می رسید. شوراها می توانستند هر مقام آموزشی منطقه خود را جهت ادای توضیح و پاسخ به پرسشها احضار کنند. نامگذاری مدارس، ساخت و اجاره بنا برای تاسیس مدرسه، توسعه ورزش و کتابخانه، صدور پروانه ها، تنظیم بودجه و نقل و انتقال اقلام آن و هر امری دیگر جز برنامه ریزی کلی بر عهده این شوراها بود که تا ۱۳۵۸ به همان صورت فعالیت داشتند. انتخاب اعضای دوره اول این شوراها بر عهده اعضای انجمن های خانه و مدرسه آموزشگاههای محول شده بود زیرا که تقریبا دو سال از انتخاب اعضای شورای شهرها گذشته بود و انتخابات عمومی هزینه سنگین داشت.

وجود چند عضو انتصابی در این شوراها عیب بزرگ قانون این شورا ها تشخیص داده شده بود. اعزام نماینده از سوی شهرداری، اداره بهداشت و … به عنوان عضو اصلی و صاحب رای در این شورا ها ایراد بزرگی بود. استفاده از نظر کارشناس فرضا بهداشت در مواقع ضروری لازم بود، ولی شرکت آنها به عنوان عضو اصلی و دائمی در کنار اعضای انتخابی منطقی به نظر نمی رسید و آراء آنها که تحت نفوذ مقامات اجرایی بودند مسئله ساز شده بود مخصوصا که انتصاب مدیران مدارس و صدور انواع پروانه از اختیارات این شوراها بود.

مدیران مدارس متوسطه و تعلیمات عمومی (ابتدایی و راهنمایی تحصیلی) به انتخاب خود دو نماینده به این شوراها می فرستادند. هر دوره شورا چهار سال و عضویت در آن و حضور در جلسات بدون دریافت دستمزد، و رایگان بود.

www.takfars.ir

۱۸۳۰م:فوستل دو کولانژ Fustal de Coulanges مورخ و جامعه شناس قرن ۱۹ فرانسه ۱۸ مارس ۱۸۳۰ به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد. وی کارشناس تاریخ قرون قدیم و وسطا بود. دوکولانژ ریشه مالکیت زمین و فئودالیسم و این که از چه زمانی و چرا انسان تمایل به مالک شدن و آقایی کردن بر همنوع خود یافت که در لحظه تولد متساوی به دنیا می آیند کشف و در کتابی قطور منتشر کرد. وی در همین کتاب نفوذ فکری یونان و روم در زمینه مالکیت و حس برتری را تشریح کرده است. او در زمینه پیدایش مذهب ، قانون و موسسه در دنیای قدیم بررسی فراوان کرد و نتیجه تحقیقات خود را در کتاب « شهر باستانی » منتشر ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اسفند

۱۹۷۸م:۱۸ مارس ۱۹۷۸ ذوالفقارعلی بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان به جرم دست داشتن در قتل پدر یکی از رقبای سیاسی اش به اعدام محکوم شد که بعدا اعدام گردید. دولت وی قبلا با یک کودتای نظامی برانداخته شده بود. ذوالفقارعلی بوتو سالها وزیر امورخارجه، رئیس کشور و رئیس دولت پاکستان بود و در سال ۱۹۷۱ موفق شد پاکستان را از بحران پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش امروز) خارج سازد.

سالها بعد PPP (حزب مردم پاکستان) «بی نظیر» دختر ذوالفقار علی بوتو را نخست وزیر پاکستان کرد که وی پس از کنار رفتن از این سمت، بعدا متهم شدن و پس از یک تبعید طولانی در خارج از پاکستان، اواخر سال ۲۰۰۷ به وطن بازگشت و در دسامبر همین سال در پی شرکت در یک اجتماع در راولپندی و ایراد نطق ترور شد و ریاست حزب به پسرش «بلاول» رسید که چون دانشجو و در انگلستان است، پدر او «آصف علی زرداری» نیابت ریاست حزب را بر عهده گرفت.

حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در انتخابات پارلمانی فوریه ۲۰۰۸، اکثریت کرسی ها را به دست آوردند و در نخستین جلسه پارلمان در نیمه مارس ۲۰۰۸ ائتلاف خود را برای تشکیل دولت و درفشار قراردادن ژنرال پرویز مشرّف رئیس جمهور اعلام داشتند. دولت قبلی نواز شریف با کودتای ژنرال مشرّف برکنار شده بود و خود او نیز سالها به صورت تبعید در کشور سعودی بسر می برد. تلاش مشترک نواز شریف و زرداری به نتیجه رسید و پس از کناره گیری ژنرال مشرف، زرداری رئیس جمهور پاکستان شد. اتحاد نواز شریف و زرداری در مارس ۲۰۰۹ و پس از اینکه دیوان عالی پاکستان [ظاهرا] با اشاره زرداری، نواز شریف و برادرش را از احراز مقام انتخابی و انتصابی ممنوع کرد عملا پایان یافت و تظاهرات – تظاهراتی مشابه آنچه را که درآخرین ماههای حکومت ژنرال مشرف روی می داد از سرگرفته شد که زرداری ناچار به کوتاه آمدن شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اسفند

۲۳۵: بعضی از مورخان زادروز مارکوس اورلیوس الکساندر امپراتورروم را در این روز نوشته اند.

۱۱۶۷: میان فرانکها به ریاست آمارلیک که تحت پرچم صلیبیون وارد خاورمیانه شده بودند و نیروهای مسلمان در «البابین» مصر جنگ در گرفت.

۱۲۲۹: درجریان ششمین لشکرکشی صلیبیون به خاورمیانه، فردریک دوم رئیس آلمانی امپراتوری مقدس که سلطنت او به تایید پاپ رسیده بود خودرا پادشاه اورشلیم (بیت المقدس) نیز اعلام کرد.

۱۵۳۲: پارلمان انگلستان از این پس پرداخت هر گونه وجه ازجانب کلیساهای آن کشور به خزانه داری پاپ را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرد.

تک فارس

۱۸۷۴: هاوایی که یک کشور مستقل دارای پادشاه بود به دولت واشنگتن حق انحصار تجارت داد و این، مقدمه از دست رفتن استقلال و تصاحب آن قرارگرفت

۱۹۲۵: یک گردباد که در مرکز ایالات متحده وزیدن گرفته بود در ایالت های میسوری، ایندیانا و ایلی نوی ۷۰۰ نفر را کشت و ویرانی زیاد بوجودآورد. ایالت های مرکزی و جنوب شرقی آمریکا بارها گرفتار گردبادهایی از این دست شده اند.

۱۹۲۹: ( ۱۳۰۷ خورشیدی ) : قانون اعزام محصل به تصویب مجلس شورای ملی رسید که به موجب آن باید هر سال یکصد دیپلمه ایرانی برای تحصیل به اروپا اعزام می شد. پنج سال بعد دارالمعلمین عالی ( دانشسرای تربیت دبیر دبیرستان ) در تهران تاسیس شد.

۱۹۳۸: دولت مکزیک اکتشاف و استخراج نفت در چارچوب مرزهای زمینی این کشور را ملی کرد. معنای تاکید روی چارچوب مرزهای زمینی این بوده است که امر واگذاری اکتشاف و استخراج نفت در خلیج مکزیک به شرکتهای خارجی مانعی ندارد و این کار از زمان صورت می گیرد. خلیج مکزیک یکی از منابع نفت جهان است که دولت کوبا اخیرا در صدد اکتشاف و استخراج آن در آبهای خود با کمک روسها برآمده است.

۱۹۴۵: چهل و دو روز پیش خودکشی هیتلر و زمانی که ارتش مسکو به دیوار برلین نزدیک شده بود و تصرف شهر قطعی بود، پایتخت آلمان مورد حمله ۱۲۵۰ بمب افکن آمریکایی قرار گرفت و چون وسیله دفاع نداشت آسیب فراوان دید. مورخان این بمباران را «غیر ضروری» خوانده و نوشته اند که با هدف خاص انجام شده بود.

۱۹۶۲: امضای قرارداد اویانEvian (سویس) به جنگ استقلال در الجزایر پایان داد و طولی نکشید که استعمار فرانسه بر آن یافت.

۱۹۶۸: کنگره آمریکا دلار را از استاندارد طلا خارج کرد که این قانون چندی بعد به اجرا درآمد.

۱۹۷۴: تحریم صدور نفت که اکتبر ۱۹۷۳ و به علت حمایت دولت های غرب از تعرض نظامی اسرائیل به همسایگان عرب خود آغاز شده بود پایان یافت. ایران که در این تحریم شرکت نکرده بود ثروتمند شد و در عین حال دشمنان متعدد به دست آورد که برخی از آنها از دوستانش بودند.

۱۹۹۶: در انفجار و حریق یک نایت کلاب در فیلیپین ۱۶۰ تن کشته شدند. حریق نایت کلاب ها با تلفات سنگین در گوشه و کنار جهان سابقه طولانی دارد.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر