تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۹۵۴م:۱۷ مه سال ۹۵۴ میلادی را روزی ذکر کرده اند که نوح سامانی پس از ۱۲ سال حکومت درگذشت. «تاریخ عمومی» نوح را با این که بمانند سلاطین قبلی دودمان سامانی به تقویت زبان فارسی و احیاء هرچه بیشتر فرهنگ ایرانی کمک کرده بود، به نیکی یاد نمی کند، زیرا که برضد پدرش «نصر» کودتا کرده و او را به زندان افکنده بود.

۱۹۰۰م:روزنگارهای تاریخ عمومی ۱۷ ماه مه را زادروز آیت الله روح الله خمینی بنیاد گذار جمهوری اسلامی ایران ذکر کرده و نوشته اند که در سال ۱۹۰۰ میلادی چشم به جهان گشوده بود.

۱۳۱۷م:کار ساختن تونل کندوان در روزی چون امروز در سال ۱۳۱۷ به پایان رسید. ساختن این تونل به طول ۱۸۸۳ متر در ارتفاع ۳۰۳۰ متری کوههای البرز ۳ سال طول کشیده بود. این تونل پر ترافیک، فاصله رفت و آمد تهران با ساحل دریای مازندران را کوتاه کرده است. در زمان ساختن تونل کندوان، درآمد ایران از نفت ناچیز بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۱۳۱۸ش:دولت وقت در اردیبهشت سال ۱۳۱۸ نتایج سرشماری شهر تهران را اعلام کرد که به موجب آن، پایتخت ایران در آن سال ۵۳۱ هزار جمعیت داشت . این جمعیت اینک تقریبا ۲۵ برابر شده است. نظام سابق در نیمه دهه ۱۳۴۰ برای جلوگیری از گسترش بی رویه تهران طرح «محدوده ۲۵ ساله» تهیه، تصویب و به اجرا درآورده بود که از لحظه پیروزی انقلاب در فوریه ۱۹۷۹ مردمی که آمادگی تصرف اراضی و خانه سازی بدون مجوز داشتند شبانه هجوم بردند و مرزهای محدوده را نقض کردند و «طرح محدوده شهر» عملا لغو شد و بعدا هم جانشین پیدا نکرد و تهران که در دامنه کوه قرار گرفته هر دم بزرگ و بزرگتر می شود به گونه ای که جای نفس کشیدن در آن باقی نخواهد ماند.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۱۳۵۸ش:نخستین کنفرانس سراسری استانداران ایران پس از انقلاب، در این روز در سال ۱۳۵۸ به ریاست احمد صدر حاج سید جوادی وزیر وقت کشور گشایش یافت و در قطعنامه ۳۱ اردیبهشت خود این موارد را توصیه، و تاکید کرد که اجرای آنها ضروری است:

ـ اموال لوکس همه ادارات و سازمانهای دولتی فروخته شود و این سازمانها از آن پس اجازه نیابند چنین اشیائی (که غیر ضروری هستند) به نام ملزومات اداری خریداری کنند.

ـ اداره امور رادیو تلویزیونهای هر منطقه کشور در دست یک هیات امنای انتخابی مرکب از افراد همان محل قرار گیرد.

ـ استخدام کارمند برای دولت محدود شود و تنها به جای هر کارمند که بازنشسته و یا مستعفی و یا اخراج قطعی شود یک کارمند تازه از میان داوطلبان ( پس از انتشار آگهی استخدامی) از طریق مسابقه بکار گرفته شود.

www.takfars.ir

ـ تنها به کسانی که ثابت کنند دارای خانه نیستند و استطاعت خرید زمین ندارند (مستضعفان) از زمین های بایر دولتی داده شود و اگر ظرف یک سال آن را برای بهره داری شخصی آماده نکنند، این زمین (که غیر قابل معامله باید قید شود) از آنان پس گرفته شود.

ـ زمین های بایر دولتی ترجیحا برای ساختن مدرسه و موسسات دولتی استفاده شوند.

گذشت زمان نشان داد که اجرای این توصیه های مفید پس از مدتی کوتاه متوقف شد!.

۱۳۶۲م:در ماه مه سال ۱۳۶۲ در پی پخش مصاحبه تلویزیونی تنی چند از سران ارشد حزب توده ایران (مارکسیست ـ لنینیست) و اخراج ۱۸ تن از دیپلماتهای سفارت شوروی از ایران، آن حزب که در جریان انقلاب فعالانه شرکت داشت و تا این زمان به فعالیت ادامه می داد سرکوب و منحل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۲۰۰۴م:در پی برداشتن سنگ حاوی «ده فرمان مسیح» از مقابل یک اداره دولتی در جنوب آمریکا به حکم دادگاه ، ۱۵ ماه مه ۲۰۰۴ یک دادگاه در شمال این کشور حکم داد که قرار دادن ستون سنگی حاوی «ده فرمان مسیح» در چمن شهرداری شهر دلوت (ایالت مینه سوتا) نقض قانون اساسی است و باید از آنجا برداشته شود. قانون اساسی آمریکا در اصلاحیه اول خود، دولت و کلیسا را از هم جدا ساخته و دولت این کشور را از حمایت از یک مذهب در برابر مذاهب دیگر منع کرده است.

۱۹۳۶م:«Oswald Arnold Spengler اسوالد آرنولد سپنگلر» مورخ و فیلسوف شهیر آلمانی و صاحب فرضیه «انحطاط» در ۵۶ سالگی در هشتم ماه مه سال ۱۹۳۶ درگذشت. وی که کتاب «زوال غرب» را بر پایه فرضیه انحطاط تالیف کرده معتقد بود که انحصار (مانی پولیشن)، ماتریالیسم (مادی گرایی) و تلاش دولتها برای استراسیسم کردن برخی از اتباع خود (محرومیت از حقوق کردن، طرد کردن، بی وجهه کردن، فراری دادن، تبعید کردن و …) سه عامل اصلی انحطاط تدریجی هر نظام و سیستم حکومتی هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۶۹۴م:سالنامه رسمی چین عهد باستان سال فرو کش کردن گسترش آیین مانوی را در چین گزارش کرده است که پس از تطبیق تقویم قمری چین با تقویم تازه میلادی، سال ۶۹۴ به دست آمده و روز ثبت این واقعه ۱۷ ماه مه آن سال بوده است. عقاید مانی از ایران و از طریق آسیای میانه، در چین گسترش یافته است. این سالنامه علت توقف گسترش آموزشهای مانوی را در چین روشن نساخته و احتمال داده می شود که به دستور حکومت وقت، گسترش آن منع شده بود.

۱۳۴۵ش:در این روز در سال ۱۳۴۵ سردبیران روزنامه های بزرگ تهران در نشستی که به ابتکار غلامحسین صالحیار (روزنامه نگار ارشد وقت در کشور) برگذار شده بود، نگرانی خود را از تمایل دولت که برخی از خبرهای داخلی باید عینا از بولتن آژانس پارس (ایرنا) نقل شود ابراز داشتند و گفتند که دولت از طریق این خبرگزاری که دست به گسترش آن زده است می خواهد روزنامه ها را به طریقی تازه کنترل کند و متعهد شدند و به یکدیگر قول دادند که جز تحت فشار و اصرار، از خبرهای خبرگزاری استفاده نکنند و به دولت یاد آور شوند که چون خبرهای خبرگزاری همان اطلاعیه های وزارتخانه ها است و تنظیم ژورنالیستیک نمی شود، ناقص است و برای مخاطب جای سئوال باقی می گذارد و لذا آنها را پس از دوباره نویسی و تکمیل منتشر خواهند کرد زیرا که رسالت رعایت اصول خبرنویسی را برعهده دارند. آنان همچنین متعهد شدند که منابع دیگری ورای سازمانهای دولتی برای تولید خبر بیابند و خبرنگاران را با دادن پاداش و امتیاز (پوان) تشویق به این کار کنند و میان تحریریه های روزنامه ها رقابت برقرار شود تا مطبوعات پیشرفت کنند.

تک فارس

۱۹۵۴م:هفدهم ماه مه سالروز صدور حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو جدایی دانش آموزان مدارس در این کشور است. تا ماه مه ۱۹۵۴ سیاهپوستان به مدارس سفید پوستان راه نداشتند؛ حال آن که قانون اساسی آمریکا صریحا تاکید بر آموزش و پروش یکنواخت، رایگان و اجباری در دوره های ابتدایی و متوسطه دارد، ولی دهها سال مدارس سیاهپوستان را با این استدلال که دوگانه بودن به یکنواخت و برابر بودن آموزش و پرورش آسیب نمی رساند از مدارس سفید پوستان جدا کرده بودند.

۱۹۸۷م:یک میراژ عراقی هفدهم مه ۱۹۸۷ در آبهای خلیج فارس اشتباها به جای ناو ایرانی، کشتی جنگی آمریکایی «ستارکStark» را هدف موشک اگزوست قرار داد که ضمن این حمله به ناو آمریکایی آسیب رسید و ۳۷ تن از افراد آن کشته و ۲۱ تن دیگر مجروح شدند و دولت عراق از آمریکا عذرخواهی کرد و غرامت پرداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۲۰۰۴م:دادگاه عالی ایالت مشترک المنافع ماساچوست حاضر نشد مانع ازدواج همجنس ها در این ایالت عضو فدراسیون آمریکا شود که سناتور آن در انتخابات نوامبر امسال رقیب جورج بوش بود.

با این عمل، از ۱۷ مه ۲۰۰۴ ثبت این نوع ازدواج که مورد اعتراض کلیسا ها و برخی از مردم است (تا اتخاذ تصمیم بعدی پس از رسیدگی به اعتراض ها) در ایالت لیبرال ماساچوست منع قانونی ندارد.

۲۰۰۴م:صدام صالح، عراقی ۲۹ ساله که جهانیان عکس او را با کلاه بوقی و دست روی سر ایستاده روی یک جعبه فلزی (در زندان ابوغریب) مشاهده کرده بودند و بعدا از زندان «ابو غریب» آزاد شده است ۱۶ مه ۲۰۰۴ در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود:

چند ماه پیش با مبلغی پول نقد برای خرید مبل جهت عروسی ام از خانه خارج شده بودم. مانند بسیاری از همسایگان به اتومبیلی که از چند روز پیش در نزدیکی خانه متوقف و صاحبش مشخص نبود ظنین شدم و به خواست همسایگان به ایستگاه پلیس رفتم تا جریان را خبر دهم که در آنجا مرا بازرسی بدنی کردند و با دیدن آن همه پول نقد به من ظنین شدند و به آمریکاییان تحویل دادند و به زندان ابوغریب منتقل شدم. در آنجا سئوالات این بود که بگویم عضو القاعده هستم و پولها را از آنان گرفته ام. من با زندان ابوغریب آشنا بودم. در زمان صدام حسین، چون از رفتن به سربازی طفره رفته بودم مرا به آنجا فرستاده بودند. در آن زمان «کتک» و «تشر» زدن تنها شکنجه هایی بودند که من به چشم خود دیدم، ولی شکنجه آمریکاییان از برهنه کردن، به بدن ادرار کردن، سگهارا به جان زندانی انداختن، گرسنگی دادن، ارعاب، بیدار نگهداشتن، عکس گرفتن با بدن کاملا برهنه و … تا نگهداشتن به حالت ایستاده و دستها بالای سر برای مدتی طولانی و تهدید این که اگر دستت پایین افتد تیر می زنیم و یا این که سیمهایی که به دستت بسته ایم به برق متصل می شوند و تو را می کشند و … بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۲۰۰۵م:پانزدهم ماه مه ۲۰۰۵ دهها هزار تن از جوانان روس بود با تی شرتهای سفید و قرمز و با پرچمهایی مرکب از اشکال پرچم شوروی، روسیه تزاری و روسیه فدراتیو در خیابان لنین شهر مسکو راهپیمایی کردند و شعارهای میهنی دادند این راهپیمایان جوان در میان شعارهای خود می گفتند: در جنگ دوم، پدران و مادران ما ۲۷ میلیون کشته دادند تا از تمامیت و آزادی و استقلال سرزمین نیاکان دفاع کرده باشند و اینک نوبت ماست؛ جهانیان می دانند که روسها چشم دیدن نفوذ خارجی در کشورشان را ندارند، پس چرا حذر نمی کنند؛ آمریکا و غرب می کوشند با توطئه هایشان ما را تضعیف و خوار کنند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

T A K F A R S

۱۷۲۷: کاترین اول رئیس کشور روسیه در ۴۴ سالگی درگذشت.

۱۷۲۹:سمیوئل کلارک فیلسوف انگلیسی در ۵۴ سالگی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ اردیبهشت

۱۷۹۲: بورس نیویورک ویژه معاملات سهام تاسیس شد.

۱۸۰۹: ناپلئون امپراتور فرانسه سرزمین هایی را که پاپ تا آن زمان بر آنها فرمانروایی داشت ضمیمه امپراتوری فرانسه کرد.

۱۸۰۹: ناپلئون مستملکات پاپ را به فرانسه ضمیمه ساخت.

۱۸۱۴: ناپلئون به استقلال موناکو پایان داد. موناکو ۳۲ هزار نفری که اینک یک شاهزاده نشین مستقل و عضو سازمان ملل است نواری از ساحل فرانسه در نزدیکی «نیس» را در برگرفته و محافظت نظامی از آن همچنان با فرانسه است. موناکو در قدیم توسط دولت جنوای ایتالیا اداره می شد.

۱۸۳۸: شارل موریس تالیران سیاستمدار و دولتمرد معروف فرانسه در ۸۴ سالگی فوت شد.

۱۹۴۰: ارتش آلمان با تصرف بروکسل، اشغال بلژیک را تکمیل کرد.

۱۹۶۷: جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر از سازمان ملل خواست که نظامیان خود را از خط آتش بس مصر و اسرائیل احضار کند و با این اقدام راه برای جنگ اسرائیل و اعراب (جنگ شش روزه) باز شد که در آن اعراب شکست خوردند و نوار غزه و صحرای سینای مصر به تصرف اسرائیل درآمدند. در این جنگ، غرب رود اردن و بیت المقدس قدیمی که توسط اردن اداره می شدند نیز به تصرف اسرائیل در آمدند و مسئله اعراب و اسرائیل پیچیده تر شد. نوار غزه در آن زمان درکنترل مصر بود.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۹۵: ژاک شیراک پس از این که ۱۸ سال شهردار پاریس بود رئیس جمهور فرانسه شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر