تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۶۳۲م:تقویم نگاران ایرانی روز ۱۶ ژوئن سال ۶۳۲ میلادی را مبدا تقویم یزدگردی قراردادند تا به این وسیله میهن دوستی خود را نشان دهند و ایرانیان امپراتوری خود در عهد ساسانیان را فراموش نکنند. این سال، آغاز پایان امپراتوری ایرانیان به عنوان یکی از دو ابر قدرت وقت جهان بود. فراموش نکنیم که ایرانیان بعدا (درقرون وسطا، عصر ظلمت در اروپا) از طریق اندیشه، دانش و ادبیات ایرانزمین را ابر قدرت جهان کردند.

پس از برگزاری مراسم دو هزار و پانصدمین سال تاسیس دولت واحد ایران به ریاست کوروش بزرگ در نیمسال ۱۳۵۰ هجری، مبدأ تقویم ایران به همان زمان کوروش بازگشت داده شد که درجریان انقلاب ۱۳۵۷ بار دیگر، سال هجری خورشیدی تقویم رسمی ایران شد.

۸۶۸م:یعقوب لیث صفار، قهرمان ملی ایرانیان که تصمیم به پایان دادن به حکومت عرب بر میهن گرفته بود ۱۶ ژوئن سال ۸۶۸ میلادی شهر کرمان را آزاد کرد.

در کرمان بود که یعقوب دستور اکید داد به زبانی که او نمی فهمد (عربی)، مکاتبه نکنند. از زمان افتادن ایران به دست عرب، تا آن روز مکاتبات اداری به زبان عربی صورت می گرفت. با صدور دستور اکید یعقوب لیث بود که «پارسی» بار دیگر زبان رسمی ایرانیان شد و رونق گرفت. یعقوب بود که خواست برای حروفی که در عربی نیست و در فارسی تلفظ می شود، جانشین بیابند تا خط الرسم تکمیل شود و سالها طول کشید تا ادیبان با هم به توافق رسیدند که «پ، چ، ژ، گ» را با افزودن نقطه و سرکش بر حروف عربی مشابه، به وجود آورند تا ترکیب حروف تغییر نکند و مقرر داشتند که از بکار بردن حروف خاص زبان عربی از جمله «ص، ض، ط، ظ، ث، ح، ع و ء » در واژه ها و اسامی فارسی خودداری شود. تکمیل این تغییرات هشتاد سال وقت گرفت و این اصلاحات حروف و تبدیل واژه ها در سال ۹۵۰ میلادی به پایان رسید و خط الرسم فارسی امروز به دست آمد.

۱۳۰۰م:دو هفته پس از تعیین قوام السلطنه به جای سید ضیاء طباطبایی به عنوان رئیس الوزراء که در خرداد ۱۳۰۰ خورشیدی انجام شد ، دامنه مخالفت با این انتصاب به مازندران و گیلان کشانده شد و ساعد پسر سپهسالار تنکابنی وی را عامل حارجی اعلام کرد و در تنکابن دست به قیام مسلحانه زد و به جمع آوری نیرو برای حمله به تهران پرداخت. پیش از ساعد ، در خراسان کلنل محمد تقی خان پسیان دست به مخالفت با قوام السلطنه زده بود و انگلستان را عامل همه مشکلات و بدبختی های ایران خوانده و گفته بود که انتصاب قوام السلطنه هم به اراده آن دولت استعمارگر انجام شده است و در برابر سلطه انگلستان باید ایستادگی شود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۱۳۳۲ش:۲۴ خرداد سال ۱۳۳۲ ( ژوئن ۱۹۵۳ میلادی) دکتر مصدق نخست وزیر وقت نرخ گوشت گوسفند را در تهران کیلوگرمی ۲۶ ریال تعیین و اعلام کرد. مداخله نخست وزیر زمانی آغاز شد که مذاکرات شهردار با قصابها به بن بست رسیده بود و شهردار تصمیم داشت در خیابانها دکه بگذارد و رفتگران شهرداری را به فروش گوشت بگمارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۱۳۶۰ش:در پی عزل ابوالحسن بنی صدر از قائمقامی فرماندهی کل قوا، ۲۶ خرداد ۱۳۶۰ دو فوریت طرح «بررسی کفایت او به عنوان رئیس جمهور» در مجلس به تصویب رسید و از روز بعد بررسی طرح و بحث از انتخاب زودرس رئیس جمهور و تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری درغیاب او (فوت و یا برکناری) آغاز شد. بنی صدر که در بهمن ۱۳۵۸ با ده میلیون و ۷۵۳ هزار به ریاست جمهوری انتخاب شده بود بیستم خرداد ۱۳۶۰ از سمت قائمقام فرماندهی کل قوا برکنار شده بود. برکناری بنی صدر در یکم تیرماه این سال با امضای مصوبه مجلس از سوی آیت الله خمینی قطعیت یافت. بنی صدر که به فرانسه فرارکرده است در این کشور بسر می برد و با ادامه انتشار روزنامه خود – انقلاب اسلامی – در صف مخالفان دولت جمهوری اسلامی قراردارد.

۱۳۸۵ش:خبر زیر که تیتر آن در بالا آمده است در تاریخ ۱۶ خرداد۱۳۸۵ به شماره ۴۰۲۱۱ در روزنامه اینترنتی «بازتاب» به زبان فارسی که غالبا مطالب اختصاصی درج می کرد انتشار یافته بود که طبق آمار «بازتاب»، در همان ساعات اول انتشار ۱۸ هزار و ۱۴۱ مخاطب داشت. خبر «بازتاب» از نظر اهمیت قضیه، عینا در اینجا نقل می شود. اگر در رابطه با آن توضیحی با ایمیل واصل شود، آن نیز عینا درج خواهد شد. روزنامه های تهران از جمله روزنامه دولتی ایران قبلا جریان محاکمه را چاپ کرده بودند.

www.takfars.ir

۲۰۰۷م:رسانه های آمریکا جمعه یکم ژوئن ۲۰۰۷ به نقل از اسوشییتدپرس گزارش کرده بودند که جورج بوش رئیس جمهور وقت آن فدراسیون از دولت ایران خواسته بود که چهار ایرانی ـ آمریکایی بازداشت شده را «فورا و بدون قید و شرط» آزاد کند.

طبق این گزارش، بوش همچنین خواسته بود که دولت ایران درباره یک مامور بازنشسته اف. بی. آی (سازمان امنیت داخلی آمریکا) که ضمن سفر به ایران ناپدید شده است اطلاع دهد. این مامور ایرانی تبار نبوده است. اتهام چهار ایرانی ـ آمریکایی بازداشتی «جاسوسی» گزارش شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۱۳۸۴م:طبق یک گزارش رسمی، هیأت نظارت بر مطبوعات (که در جوار وزارت ارشاد اسلامی فعالیت دارد) در سال ۱۳۸۴ هجری برای ۴۵۵ نشریه تازه مجوز فعالیت صادر کرد. طبق همین گزارش، ۴۱ مورد از این پروانه ها برای موسسات دولتی صادر شده بود. ۲۰۲ پروانه از این ۴۵۵ مورد مربوط به نشریات تخصصی است. ۱۱۷ تن از متقاضیان درخواست نشریه به زبانهای انگلیسی ـ فارسی (دو زبانه!) کرده بودند که موافقت شده است.

۱۶۸۶پیش ازمیلاد:همورابی (حمورابی) پدر قانونگذاری در جهان ۱۶ ژوئن سال ۱۶۸۶ پیش از میلاد در بابل (Babylon واقع در جنوب غربی بغداد امروز) درگذشت، ولی سیصد ماده از قوانین او که بر سنگ حک شده است، تا به امروز باقی مانده است. زمان درگذشت همورابی با تطبیق تقویم ها پس از بررسی های آزمایشگاهی باستانشناسان به دست آمده است. قبلاً، درگذشت همورابی را ۱۷۵۰ پیش از میلاد ذکر کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۱۹۶۳م:سرهنگ دوم بانو «والنتین ترشکوا» ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳ به عنوان نخستین فضانورد زن با وستوک ــ ۶ ، سفینه شوروی ، در مدار زمین قرار گرفت. در این زمینه و نیز در باره ترشکوا در زمان وقوع رویداد های مربوط ، مطالب متعدد در این سایت آمده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۱۹۷۷م:شانزدهم ژوئن سال ۱۹۷۷ لئونید برژنف که از مدتی پیش رهبری حزب کمونیست اتحاد شوروی را بر عهده داشت خود را رئیس جمهور این اتحادیه نیز اعلام کرد. برژنف که بسال ۱۹۰۶ به دنیا آمده بود از کمونیستها ی نسل دوم ( بعد از بلشویکهای زمان انقلاب سال ۱۹۱۷ ) بشمار آورده شده است. وی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ ریاست شورای عالی شوروی (عنوان تشریفاتی ریاست اتحادیه) را بر عهده داشت که بعدا پست ریاست جمهوری به وجود آورد و این سمت را هم از آن خود کرد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

تک فارس

۲۰۰۴م:«جفری جتلمان» خبر نگار نیویورک تایمز در بغداد انفجارهای ۱۴ ژوئن ۲۰۰۴ عراق را از جمله انفجار انتحاری که در بغداد منجر به مرگ پنج خارجی شد اخطاری به مقاطعه کاران سایر کشورها خواند که عراق برای آنان جای امن و کسب پول نیست.

جفری که همان شب به پرسشهای مستقیم (زنده) شبکه تلویزیون عمومی آمریکا (پی. بی. اس.) پاسخ می داد گفت: در پی منفجر شدن سه خودرو حامل کارکنان کمپانی جنرال الکتریک در مرکز بغداد( میدان تحریر ـ آزادی) مردم به منطقه انفجار هجوم آوردند و ماجرای ۳۱ مارس فلوجه را تکرار کردند یعنی به شادی پرداختند، رقص کردند، فریاد مرگ برآمریکا سردادند و قطعات متلاشی شده خودروها و اجساد را به دست گرفتند و بدون ترس از انتشار تصاویرشان، به همان صورت در برابر دوربین های رسانه ها ایستادند که نشانه بیزاری کامل آنان از وجود خارجیان در میهنشان و مشاهده آنان در خیابانهاست، موضوعی که در رابطه با عراق باید دقیقا و عمیقا به آن توجه شود. یک عراقی از میان این عده با چاقو انگشت یکی از مقتولان خارجی را برید و به سوی یک مامور پلیس عراق که تماشاگر صحنه بود انداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ خرداد

۲۰۰۵م:رسانه ها ۱۵ ژوئن ۲۰۰۵ با به دست آمدن دو یادداشت تازه بار دیگر کوفی عنان دبیرکل غنائی وقت سازمان ملل را تیتر خود کرده بودند. این دو یادداشت که مربوط به سال ۱۹۹۸ بوده اند نشان می دهند که عنان قبلا از مشارکت کمپانی سویسی که پسر او «کوجو» در آن دارای مقام بود اطلاع داشت. در یکی از یادداشتها (به تاریخ دسامیر ۱۹۹۸)، معاون مدیر عامل کمپانی سویسی خطاب به کوفی عنان نوشته است: ما در مورد مشارکت در برنامه (۶۴ میلیارد دلاری) نفت در برابر غذا (مربوط به عراق) پیشنهاد داده ایم و روی مساعدت شما (کوفی عنان) حساب می کنیم. بازرسان رسیدگی به سوء استفاده مالی از برنامه نفت در برابر غذا بدر بهار ۲۰۰۵ این یادداشتها را به دست آورده بودند که بعدا آنهارا در اختیار رسانه ها قرار دادند.

۱۹۳۳: بیمه دولتی حسابهای پس انداز بانکی در آمریکا ((FDIC)) به اجرا درآمد که کمک بزرگی به امر پس انداز پول در این کشور کرده است.

۱۹۴۷: پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی طرح مارشال را که مبتکر آن دولت آمریکا بود به باد انتقاد گرفت و نوشت که دولت واشنگتن می خواهد با این طرح بر اروپای غربی مسلط شود.

۱۹۶۷: در جریان جنگ داخلی لبنان ، فرانسیس امولی سفیر آمریکا در بیروت و یکی از همکارانش به نام رابرت وارینگ ربوده و کشته شدند.

۱۹۷۷: مهندس« ورنر فون براون» که برای هیتلر و بعدا آمریکا موشک ساخت در گذشت.

۲۰۰۴: در کشمش طولانی و موازی آمریکا، روسیه و چین برای جلب جمهوری پارسی زبان تاجیکستان به سوی خود که چهار سال پیش با دیدار مقامهای سه کشور از شهر دوشنبه به اوج رسیده بود، تاجیکان سرانجام در نیمه ژوئن ۲۰۰۴ روسیه را ترجیح دادند و پذیرفتند که این دولت همچنان مرزبانی از آن کشور با افغانستان را بر عهده داشته باشد و پایگاه هوایی ـ فضایی تجسسی خود را حفظ کند و همکاری های دو کشور گسترش یابد. اصحاب نظر در همان زمان گفته بودند که دولت تاجیکستان با ملاحظه کدورت دیرپای دولت ایران از آمریکا، حاضر نشد که به همه خواست های واشنگتن گردن نهد. دولت دوشنبه بهترین مناسبات را با تهران داشته است. به باور صاحبنظران، تاجیکهای آسیای میانه و آسیای جنوبی به دلایل تاریخی، داشتن نیاکان مشترک و همبستگی های فرهنگی هواداران بی چون و چرای ایران هستند و به این لحاظ، ایران در آن مناطق «جانشین» نخواهد داشت.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر