تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۱۵۰۱م:۱۷ ژوئیه زادروز شاه اسماعیل صفوی (اسماعاعیل یکم از دودمان صفویان) است که در سال ۱۴۸۷ به دنیا امد و در سال ۱۵۰۱ میلادی پس از پیروزی بر ترکمانان آق قویونلو به قدرت رسید و سال بعد شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران قرار داد و سپس به تمرکز امور در پایتخت و کوتاه کردن دست حاکمان محلی دست زد. او با سرکوب کردن گردنکشان داخلی و نیز ازبکان در خراسان بزرگتر، و ضمیمه ایران ساختن مجدد بین النهرین به قلمرو ایران، دولت مرکزی نیرومندی مشابه دولت ساسانیان در ایران زمین به وجود آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۱۳۲۶ش:عباس اسکندری نماینده مجلس از حزب توده ۲۶ تیر ماه ۱۳۲۶ عبدالحسین هژیر نخست وزیر وقت را به سوء مدیریت و در پیش گرفتن سیاست نادرست در امور داخلی و خارجی کشور و نشان دادن ضعف در قبال مسئله بحرین متهم کرد و استیضاح او را تسلیم داشت.

هژیر که ۲۳ خرداد ۱۳۲۶ (۳۴ روز پیش از استیضاح اسکندری) نخست وزیر شده بود از همان آغاز کار با مخالفت های شدید و تظاهرات و اعتراض عمومی رو به رو بود به گونه ای که موفق نشده بود تا ده روز وزیران خود را معرفی کند. هفته بعد از آن هژیر پس از شرکت در جلسه استیضاح و شنیدن دلایل استیضاح کننده و سایر مخالفان، تقاضای رای اعتماد کرد ولی با وجود همه مخالفت ها، چون کشور هنوز نتایج ناشی از جنگ جهانی دوم و اشغال نظامی و تبعات آن (از جمله مشکل آذربایجان و کردستان و ناامنی راههای جنوب شرقی) را کاملا پشت سر نگذارده بود با اکثریت ناچیزی تایید شد و به حکومت ادامه داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

تکفارس آی آر

۱۶۵۱م:"توماس هابز" مولف هفت کتاب مهم که یکی از آنها در ۱۱ جلد چاپ شده است پس از یک دیدار طولانی از اروپای قاره ای و گفتگو و تبادل نظر با اندیشمندان وقت فرانسه و ایتالیا از جمله گالیله و مطالعه وضعیت مردم و رفتار حکومت ها، ۱۷ ژوئیه سال ۱۶۵۱ به انگلستان بازگشت و به تنظیم عقاید فلسفی خود پرداخت و در سال ۱۶۷۹ درگذشت.

توماس هابز Thomas Hobbes فیلسوف انگلیسی که در سال ۱۵۸۸ به دنیا آمد و ۹۱ سال عمر کرد در فلسفه سیاسی، اعتقاد به وجود یک حکومت مرکزی مقتدر داشت که بتواند امنیت مردم را حفظ کند و این امکان را فراهم آورد که مردم در سایه امنیت بتوانند برای پیشرفت، همه تلاش و نبوغ خود را به کار گیرند که آنرا «فلسفه پیشرفت در پرتو امنیت» خوانده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۲۰۰۵م:««کارلوس لانز» اندیشمند ۶۲ ساله ونزوئلایی ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۵ طرح تازه «سوسیالیسم قرن ۲۱» را که هوگو چاوز رهبر ونزوئلا در حال پیاده کردن آن است برای روزنامه نگاران تشریح کرد.

طبق توصیحات «لانز»، این طرح بی شباهت به فرضیه سوسیالیسم تعاونی «اوون» نیست. به این ترتیب که صنایع و کشاورزی به صورت تعاونی در خواهند آمد که در اجاره کارکنان آنها خواهند بود و اعضای تعاونی خودشان مدیر آن را انتخاب می کنند و دولت ونزوئلا درآمد نفت را به صورت وام در اختیار این تعاونی ها قرار خواهد داد. تعاونی ها کارخانه ها و مزارع را اجاره خواهند کرد و اگر پیشرفت نداشته باشند از آنها پس گرفته خواهند شد. در این این سوسیالیسم بسیار ملایم که هدف از آن طرد استثمار فرد از فرد، ایجاد فرصت های برابر برای همگان و تامین عدالت است، هر فرد صاحب حرفه و تخصص می تواند با استقراض پول از دولت مستقلا به کار و پیشرفت بپردازد و یا به ایجاد تعاونی اقدام کند. دولت از طریق مالیات مانع انباشته شدن ثروت نزد یک فرد و استثمار دیگران توسط او خواهد شد. در این نظام درمان و آموزش و پرورش رایگان و بازنشستگی تضمین شده خواهد بود.

www.takfars.ir

۸۳۰م:طبق مندرجات دائره المعارف کتاب، ۱۷ ژوئیه سال ۸۳۰ میلادی (۲۰۹خورشیدی)، ایرانیانی که به عنوان مشاور با مامون خلیفه عباسی همکاری داشتند و عمدتا با او از خراسان به بغداد رفته بودند در این شهر موسسه ای دایر کردند که بی شباهت به بنگاه تالیف و ترجمه کتاب نبود که ۲۶۵ سال پیش از آن به تصمیم خسرو انوشیروان، شاه وقت ساسانی ایران در تیسفون (مدائن و نه چندان دور از بغداد) دایر شده بود و ترجمه کلیله و دمنه از زبان سانسکریت به فارسی از کارهای آن است.

۱۸۴۱م:"پانچ Punch" نخستین مجله طنز جهان ۱۷ ژوئیه سال ۱۸۴۱ اولین شماره خود را منتشر کرد که الگوی نشریات طنز بعد از خود قرار گرفته است. طنز نویسی در کشورهایی که آزادی مطبوعات و بیان تضمین نشده است هنوز رونق دارد که این قبیل نویسندگان در قالب شوخی، اشاره، کنایه و استعاره مشکلات و انتقاد از مقامات را بیان می دارند، ولی در کشورهایی که آزادی بیان تامین است طنز نویسی به صورت فکاحی و برای سرگرمی و خنده و شاد شدن درآمده است، ولی طنز تصویری (کاریکاتور) در همه جا به صورت سابق رواج دارد و عمدتا سیاسی است.

۱۷۶۲م:۱۷ ژوئیه سال ۱۷۶۲ پتر سوم نوه دختری پتر بزرگ و تزار وقت روسیه به دست افراد گارد خود ترور شد و زنش بر جای او نشست . همسر پتر سوم در جریان توطئه قتل او قرار داشت. این تزار که پس از مرگ خاله اش بر تخت نشسته بود به جنگ هفت ساله با آلمان پایان داده بود ، در روسیه آزادی مذهب برقرار ساخته و امتیازات اشراف را کاهش داده بود و به همین سبب دشمنان متعدد برای خود ساخته بود . این دشمنان حتی اعلام کرده بودند که پتر سوم دچار بیماری روانی است.

۱۸۱۵م:۱۷ ژوئیه سال ۱۸۱۵، ناپلئون بناپارت فاتح اروپا که زمانی آرزو داشت اروپا را تحت ریاست فرانسه یکپارچه کند، ۲۹ روز پس از شکست نیروهایش در "واترلو" در بلژیک خود را رسما تسلیم دشمنانش کرد و به جزیره "سنت هلن" در اقیانوس اطلس تبعید شد و تا پایان عمر در آنجا بود. ناپلئون پس از شکست در جنگ واترلو فرار کرد و قصد پناهنده شدن به آمریکا را داشت که موفق نشد و خود را به یک افسر انگلیسی معرفی کرد و بعدا مراسم تسلیم شدن او صورت گرفت. [جزئیات مربوط به ناپلئون در روزهای مختلف سال در این سایت آمده است؛ در گوشه سمت راست در قسمت جستجو با تایپ کلمه " ناپلئون " و کلیک کلید " مشاهده " آنها را به دست خواهید آورد.]

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۱۹۱۷م:در این روز، ۱۷ ژوئیه، در سال ۱۹۱۷ خاندان سلطنتی انگلستان به خاطر ماندن در این مقام ، نام خانوادگی خود را از «هانورHanover» به «ویندسرwindsor» تغییر داد زیرا که جنگ جهانی اول جریان داشت و انگلیسی ها، ژرمن ها (آلمان و اتریش) را آغازگر آن می دانستند و از آنان رویگردان شده بودند. خانواده سلطنتی آلمانی تبار انگلستان به خاطر راضی کردن مردم این کشور و جلوگیری از مخالفت آنان با ادامه سلطنت، نام خانوادگی خود را از «هانور» به ویندسر تغییر داد. این خانواده اصلا آلمانی هستند و حاکم هانور آلمان بودند که به سلطنت بر انگلستان دعوت شدند و در آغاز کار حتی بر زبان انگلیسی هم مسلط نبودند و همین امر باعث شد که قدرت را به نخست وزیر بسپارند، و همین امر باعث تقویت دمکراسی پارلمانی در انگلستان شد و به تدریج سلطنت در این کشور به صورت مقامی تشریفاتی درآمد.

۱۹۲۸م:آلوارو اوبرگون Alvaro Obregon پیش از آغاز دومین دور ریاست خود بر جمهوری مکزیک، ۱۷ ژوئیه سال ۱۹۲۸ به دست مخالفانش ترور شد. وی از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ رئیس جمهوری مکزیک بود و در طول ریاست جمهوری خود در مکزیک دست به اصلاحات ارضی زد و بسیاری از کشاورزان را صاحب زمین کرد و قانون اساسی ۱۹۱۷ را که به حال تعلیق در آمده بود به اجرا گذارد.

آلوارو که یک ژنرال بود و دست راست خود در جنگ « سانتا رزا » از دست داده بود درسال ۱۹۲۰ « کارانزا » قاتل زاپاتا را از کار برکنار کرده بود. دولت ایالات متحده تا سه سال ریاست جمهوری او را برسمیت نشناخته بود. آلوارو پس از یک دوره دوری جستن از سیاست ، در سال ۱۹۲۸ خود را نامزد آن مقام کرد ؛ زیرا متوجه شده بود که بسیاری از دستاوردهای انقلاب از دست رفته است . وی انتخاب شد ، اما پیش آغاز زمامداری به قتل رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۱۹۴۵م:هفدهم و هجدهم ژوئیه سال ۱۹۴۵ اطلاعات بیشتری در باره نخستین آزمایش اتمی آمریکا که دو روز پیش از آن (۱۶ ژوئیه) در صحرای ایالت نیومکزیکو انجام شده بود انتشار یافت. آمریکا تا انجام این آزمایش، برای مسلح کردن خود به سلاح اتمی با کمک دانشمندان اروپایی فیزیک، به پول آن زمان دو میلیارد دلار هزینه کرده بود. متعاقب همین آزمایش، ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا اخطار شدید خود را برای دولت ژاپن فرستاد و ۲۱ روز بعد دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر کرد. طبق برآوردها، در حال حاضر شمار سلاحهای اتمی روسیه و موشکهای آن بیش از آمریکاست و چین از این لحاظ در مقام سوم قراردارد.

تک فارس

۲۰۰۷م:هفدهم ژوئیه ۲۰۰۷، دریا سالار ولادیمیر میسورینV. Masorin فرمانده نیروی دریایی روسیه در واکنش به تصمیم قاطع آمریکا برای ساختن سپر ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک اعلام کرد که روسیه در کامچاتکا (خاور دور، و در نزدیکی به آلاسکا) یک پایگاه تازه زیردریایی ایجاد خواهد کرد و زیردریایی های تازه ساز «بوریBori» را که هرکدام مجهز به ۱۲ موشک بولاوا هستند و هر موشک بولاوا می تواند ده کلاهک اتمی حمل کند در آنجا مستقر خواهد ساخت. برد این موشکها ۱۲ هزار و ششصد کیلومتر است. وی فاش ساخت که روسیه از این پس هر آن ۱۹ رزمناو و زیردریایی در اقیانوس ها در حال گشت زنی خواهد داشت و کار ساختن یک ناو هواپیمابر بزرگ را عنقریب آغاز خواهد کرد. پس از توافق شوروی سابق با آمریکا در اواخر دهه ۱۹۸۰، مسکو ساختن ناو هواپیمابر را که تازه آغاز کرده بود متوقف ساخت و ناوهای نیمه تمام خود از این دست را به عنوان آهن قراضه فروخت!. قبلا شوروی همانند آلمان سابق عقیده داشت که «دریا» محل استقرار نظامی نیست و تنها، دولتی هایی که قصد تعرض به نقاط دوردست رادارند خواهان ناوهواپیمابر هستند که از دهه ۱۹۸۰ به این طرز تفکر پایان داد، و اینک طبق اظهار دریاسالار ماسورین این باور قدیمی را کاملا به دور انداخته است زیرا که اندیشه تعرض در برخی از دولتها از میان نرفته است.

۱۹۷۳م:۱۷ ژوئیه سال ۱۹۷۳ نظام حکومتی افغانستان در پی یک کودتای نظامی، تغییر یافت و این کشور جمهوری شد. این کودتا به سلطنت ۴۰ ساله محمد ظاهر شاه پایان داد و روز بعد سردار محمد داود نخست وزیر وقت و رهبر کودتا که از بستگان محمد ظاهر شاه بود در زادروز خود (که هجدهم ژوئیه ۱۹۰۹ به دنیا آمده بود) رئیس جمهور افغانستان شد.

مرور زمان نشان داد که با این کودتا، آرامش افغانستان هم پایان یافت. زیرا، که پنج سال بعد (سال ۱۹۷۸) محمد داوود با کودتای افسران حزب کمونیست افغانستان کشته شد، حکومت کمونیستی با وجود حمایت نظامی مسکو دیری نپایید و به دست اسلامیون (مجاهدین) منحل شد، دستگاه حکومتی جهادی ها هم از طالبان شکست خورد که درپی رویداد ۱۱ سپتامی ۲۰۰۱ آمریکا، این دولت با مداخله نظامی خود در افغانستان به حکومت طالبان پایان داد ولی موفق به برقراری آرامش نشده است و ناآرامی در افغانستان رو به گسترش است. تا کی، قابل پیش بینی نیست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۱۹۶۵م:۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۵ شارل دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه و ساراگات رئیس جمهور وقت ایتالیا تونل «مون بلان (قله سفید)» را در ارتفاعات آلپ گشودند و از سه روز بعد رفت و آمد زمینی میان فرانسه (درحقیقت اروپای ماوراء آلپ) و ایتالیا از مسیری کوتاهتر برقرار شد. تونل «مون بلان» که ۱۱ کیلومتر و شش دهم کیلومتر طول، ۸ متر و شش دهم متر عرض و ۴ متر و ۳۵ سانتیمتر ارتفاع دارد در طول هشت سال (از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵) ساخته شده بود. ساخت این تونل یک آرزوی دیرین اروپاییان بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۲۰۰۳م:نیویورک تایمز در این روز در ژوئیه ۲۰۰۳ در گزارشی به قلم « ایان فیشر » نوشت که امریکا ، دیگر مانند گذشته روی دوستان قدیمی خود در اروپای غربی حساب نمی کند و اتکای کمتری به آنها خواهد داشت و برخلاف سابق ، توجه آمریکا اینک متوجه کشورهای شرق اروپا نظیر رومانی شده است. در جریان بحران عراق

این ؛ لهستان ، بلغارستان ، جمهوری چک ، مقدونیه و آلبانی بودند که آمادگی خود را برای کمک به آمریکا اعلام داشتند . بنابراین ، آمریکا در هر رویداد دیگری روی اینها حساب خواهد کرد. کشورهایی که به آنها اشاره رفت تا دهه ۱۹۹۰ دارای نظام کمونیستی بودند و ۴۵ سال با آمریکا معارضه داشتند!.

دولت آمریکا که از اروپای غربی دلسرد شده است تصمیم به برچیدن بیشتر پایگاههای خود در آلمان گرفته و در نظر دارد که ۶۰ هزارتن از نظامیان خود را از المان خارج سازد . واشنگتن پست نیز اخیرا در همین زمینه و با همین مضمون گزارشی منتشر کرده بود.

باید منتظر شد و دید که ورود آمریکا به حوزه نفوذ روسیه چه نتایجی به بار خواهد آورد. روسیه از دوران تزارها اروپای شرقی و سرزمین های اسلاو نشین را حوزه نفوذ خود می دانست.

T A K F A R S

۲۰۰۴م:۱۵ ژوئیه ۲۰۰۴ شبکه های تلویزیونی آمریکا گزارش کردند که هفتم ژوئیه ( هشت روز پیش از آن ) دو دیسک اطلاعات محرمانه مربوط به اسرار اتمی از آزمایشگاه لاس آلاموس در ایالت نیو مکزیکو که از آغاز کار وابسته به دانشگاه کالیفرنیا بوده است ناپدید و از آن زمان موقتا همه بررسی ها که نیاز به مراجعه به اطلاعات طبقه بندی شده دارد متوقف شده است.

نخستین بمب اتمی جهان در همین آزمایشگاه تولید شده بود که ۱۷ ژوئیه( روزی چون امروز) در سال ۱۹۴۵ در صحرایی در همان نزدیکی آزمایش شد و بمب های دوم و سوم سه هفته بعد بر ژاپن فرو افکنده شدند. لابراتوار « لاس آلاموس » که در تاریخ گم شدن دیسکها ۱۲ هزار تن در آن کار می کردند از دوران جنگ جهانی دوم بزرگترین مرکز تولید سلاحهای هسته ای آمریکا بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ تیر

۲۰۰۴م:نتیجه انتخابات میان دوره ای ژوئیه ۲۰۰۴ انگلستان که در حوزه های«لاسستر ساوت» و بیرمنگام صورت گرفت نشان داد که تا چه حد مردم انگلستان نسبت به تونی بلر که با دادن گزارش خلاف واقع، کشورشان را وارد جنگ عراق کرد و خاطره دوران استعمار را در جهانیان زنده ساخت بد بین، خشمگین و از او ناراضی بودند.

در حوزه لاسستر ساوت، نامزد حزب کارگر (حزب تونی بلر) از نامزد حزب لیبرال شکست خورد، حال آن که کرسی این حوزه از پنجاه سال پیش در دست حزب کارگر بود. در حوزه کارگرنشین بیرمنگام نیز نامزد حزب کارگر تنها با اکثریت ۵۰۰ رای پیروز شد حال آن که در انتخابات قبلی، اکثریت این نامزد بیش از ۱۲ هزار رای بود.

۲۰۰۴م:دولت فیلیپین تسلیم فشار آمریکا، استرالیا و انگلستان نشد، به خواست مردم خود اعتناء کرد و به خاطر نجات جان «آنجلو دلا کروز» راننده فیلیپنی ۴۶ ساله و پدر هشت فرزند از گردن زده شدن، در نیمه ژوئن ۲۰۰۴ دستور خروج سربازانش را از عراق داد. آنجلو که برای کسب درآمد بیشتر به عراق رفته بود در آنجا به گروگان یک سازمان مقاومت به نام "خالد ابن ولید" درآمده بود که این گروهها از این طریق می کوشند خارجیان از عراق خارج شوند و این کشور منطقه امنی برای فعالیت بیگانگان نباشد. این سازمان تهدید کرده بود که اگر دولت فیلیپین نیروهای خود در اسرع اوقات از عراق خارج نسازد آن گروگان را گردن خواهد زد.

دولت مانیل با اتخاذ تصمیم به خارج ساختن نیروهای خود از عراق نشان داد که جان اتباع خود را فدای سیاست نمی کند.

۱۸۰: هر دوازده نفری که در متصرفات روم در شمال آفریقا مسیحی شده بودند اعدام شدند.

۱۸۸۰: آئین دادرسی و قوانین کیفری فرانسه در ژاپن هم پیاده شد. آئین دادرسی در نظام سابق ایران نیز با اندک تفاوتی مشابه فرانسه بود.

۱۸۶۱: کنگره آمریکا به دولت این کشور اجازه انتشار دلار کاغذی( اسکناس ) داد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۹۰: زمین لرزه ای به شدت هفت و هفت دهم ریشتر بیش از ۱۶۰۰ تن را در فیلیپین کشت.

۱۹۹۰: صدام حسین کویت را متهم به سرقت نفت عراق از زیر زمین کرد.

۱۹۹۱: آمریکا و شوروی بر سر کاهش تسلیحات اتمی خود به توافق رسیدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر