تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۷۴۲م:۱۵ فوریه سال ۱۷۴۲ تزار روسیه و مشاورانش گزارش « کالوشکین » نماینده اعزامی به ایران را از ملاقاتش با نادر شاه به دقت بررسی کردند. نادر ۱۵ ماه مه سال ۱۷۴۱ هنگام عبور از راه جنگلی سواد کوه ( مازندران ) با شلیک گلوله از داخل جنگل به سویش مورد سوء قصد قرار گرفته بود و این رویداد عمیقا بر روحیه اش اثر گذارده بود. نادر پس از این

تیر اندازی که صدمه ای هم به او وارد نساخت ماهها در تهران که شهرکی خوش آب و هوا بود اقامت کرد و در همین جا «کالوشکین» موفق به دیدار او شد. کالوشکین در گزارش خود که در آرشیو سن پترز بورگ محفوظ است نوشته بود:

ملاقات با نادر بسیار دشوار بود . وی چنان از باده پیروزی سرمست است که صریحا می گوید که اگر اراده کند؛ با یک حرکت کره زمین را مسخر خواهد کرد.نادر مردی نظامی است و نمی توان روی تعهدات سیاسی او حساب کرد. او با عثمانی خوب نیست و با ما هم قلبا خوب نخواهد شد. خیلی دشوار است که بشود با او وارد یک معامله سیاسی شد ، زیرا او برای هر مسئله ای راه حل نظامی را ترجیح می دهد. او عاشق شمشیر درخشان ، توپ دور زن ، اسب اصیل و سرباز مطیع است . با وجود این، هروقت که خسته می شود از منشی اش که در جلسات رسمی همیشه حضور دارد می خواهد که برایش از دیوان حافظ غزلی بخواند.

۲۰۰۶م:دکتر احمد مدنی کرمانی (دریادار پیشین) هفته دوم فوریه ۲۰۰۶ در آمریکا از بیماری سرطان درگذشت. دکتر مدنی در دولت موقت انقلاب وزیر دفاع، فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان بود. وی پس از بازنشسته شدن اجباری به خواست شاه، به زادگاه خود رفته و در دانشگاه کرمان تدریس می کرد. در زمان انقلاب از فعالان آن بود و در به دور ساختن برخی از نظامیان از اطراف شاه کمک بسیار کرد. پس از انقلاب، تلاش های او برای حفظ یکپارچگی وطن بسیار ارزشمند و تاریخساز بود. در نخستین انتخابات ریاست جمهوری وطن، نفر دوم شد و سپس به نمایندگی مجلس از زادگاه خود،شهر کرمان، انتخاب شد. مدنی ۲۵ سال درخارج از کشور بود و مسئولیت جبهه ملی در برون مرز را برعهده داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

تکفارس آی آر

۱۸۶۹م:میرزا اسدالله خان معروف به «غالب» شاعر پارسی گوی هند ۱۵ فوریه سال ۱۸۶۹ درگذشت. وی که اواخر دسامبر سال ۱۷۹۶ در اگره به دنیا آمده بود به زبان اردو هم شعر سروده و در عصر خود، شاعر برتر در این دو زبان خویشاوند در شبه قاره (هندوستان) بوده است. «دیوان غالب» مجموعه اشعار اوست. وی کتب متعدد تالیف و ویرایش و تفسیر و حاشیه نگاری کرده است از جمله کتابهای: فرهنگ غالب، مکاتیب غالب و انتخاب غالب. میرزا اسدالله (بیگ خان) می گوید: «اردو» همان زبان پارسی است با گرامری دیگر. وی روش فراگیری دو زبان را برای متکلمین هر کدام به صورتی نوشته است که ظرف چند هفته، هرفرد مسلط بر زبان دیگر شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۸۷۶م:امروز زاد روز « جورج ام ترولین George M. Trevelyan» مورخ انگلیسی است که در ۱۸۷۶ به دنیا آمد و در ۱۹۶۲ درگذشت. این نظریه که برای تاریخ نمی توان مانند علوم فیزیک، قانون به دست داد از اوست . وی گفته است که برای رویدادها نمی توان قانونی که کاربرد عمومی داشته باشد نوشت و مثلا گفت که طرف دیگر معادله چه خواهد بود و فرمول نوشت . بنابر این، کار تاریخدان پیش گویی نیست و هرچه را که به عنوان پیش بینی یک وضعیت ارائه دهد نظر و تحلیل وی با توجه به تجربه های تاریخ و محاسبات خود اوست ؛ نه نتیجه به دست آمده از یک فرمول و قانون تاریخی .

وی نظر دیگری ارائه داده و گفته است فرق تاریخنگاری یک فرد آشنا به روزنامه نگاری با فردی دیگر این است که اولی مطالب را با عکس و نقشه مطرح می سازد که جلب توجه بیشتری می کند و خشک و خسته کننده نیست و خواننده بیشتری دارد و متن نیز روانتر است.

ترولین کتابها و رسالات متعدد از جمله سه کتاب در باره گاریبالدی مبارز برجسته تامین وحدت ایتالیا و یک کتاب هم تحت عنوان « چگونه ایتالیا بار دیگر یکپارچه ساخته شد» نوشته است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۲۰۰۹م:۱۳ فوریه ۲۰۰۹ (۲۵ بهمن ۱۳۸۷) یک روزنامه چاپ واشنگتن با تعجب گزارش کرده بود که دولت ایران (قوه اجرایی) در بودجه سال مالی ۲۰۰۹ (۱۳۸۸هجری) معادل ۵۶ میلیون دلار به سوبسید مطبوعات اختصاص داده است که نزدیک به دو برابر کمک مالی این دولت به مطبوعات در سال مالی جاری است که معادل ۳۲ میلیون دلار است. لایحه دولت برای تصویب به مجلس داده شده است. این روزنامه این گزارش را به نقل از یک مقام ارشد وزارت ارشاد منتشر ساخته بود که اظهارات او در رسانه های تهران انتشار یافته بود. این روزنامه در گوشه دیگری از همین صفحه خود گزارش بانک مرکزی ایران دایر بر وجود تورم ۲۶ درصدی درکشوررا درج کرده بود.

انتظار است که نمایندگان مجلس اطلاع داشته باشند که سوبسید کردن مطبوعات خلاف اصول ژورنالیسم است و در کشورهای غیر سوسیالیستی سابقه ندارد زیرا که مطبوعات قوه چهارم یک دمکراسی شناخته شده اند که باید منفک و مستقل از سه قوه دیگر باشند تا بتوانند به وظایف حرفه ای خود عمل کنند. برداشت یک خارجی از کمک مالی یک دولت به یک نشریه غیر انتفاعی چیزی جز پرداخت به خاطر تبلیغ و جانبداری، حق السکوت و حتی نوعی رشوه نمی تواند باشد زیرا دلیلی برای این کار ندارد. سوبسید خیاط و معمار منطقی تر است. کسی از نبود نشریه نخواهد مرد ولی از نبود مسکن و لباس و نان؛ بله. «نشریه» درعین حال یک وسیله کسب و کار است و اگر محصول خوب ارائه دهد خریدار خواهد داشت و لزومی به کمک مالی دولت نیست که این پول متعلق به آحاد مردم است نه قوه اجرایی و قوه مقننه. در جایی که پول کافی برای جلوگیری از نقض اصل ۳۰ قانون اساسی (پولی نبودن مدارس) نیست چرا باید به نشریه ای که مورد علاقه مردم نیست تا آن بخرند، پول داد. اگر مطلب یک نشریه مطلوب نباشد، به رایگان هم که توزیع شود خواننده نخواهد داشت و چنانچه به مخاطب دستمزد هم بدهند که مطلب چنین روزنامه ای را بخواند نخواهد خواند و اگر هم بخواند از بی حوصلگی مقصود را نخواهد فهمید و به ذهن نخواهد سپرد که هدف سوبسید دهنده است. سوبسید مطبوعات راه چاره و درمان نیست. ما تا ابدیت نفت نخواهیم داشت. نسلی که امروز به دنیا می آید در نیمه عمر درآمد نفت نخواهد داشت و نفرین خواهد فرستاد. لذا این پول بادآورده را نباید برباد داد. ونزوئلا، روسیه، اندونزی، نیجریه، آنگولا، اکوادور، کانادا، نروژ … و ایالت آلاسکای آمریکا هم نفت دارند. بروید بپرسید که آیا مطبوعات را سوبسید میکنند؟. سوبسید که هیچ؛ مالیات هم از نشریات می گیرند. در روزنامه نگاری یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که اگر روزنامه ای تا شماره یکصدم خود به سود دهی نرسد، با آن وضعیت نخواهد رسید مگر اینکه برای مدتی تعطیل شود و با افراد و فرمت تازه و تبلیغات وسیع برای خود، کارش را از سربگیرد. وبسایت ها دارند جای رسانه های معمولی را می گیرند و مخاطبان متعدد دارند، آیا باید آنها را هم سوبسید کرد که از میلیون و ده میلیون و … بیشترند.

جامعه شناسان توصیه می کنند که رسانه های همگانی شرح محاکمات و متون کیفرخواست ها را منتشر سازند تا اشتباهات و لغزش ها تکرار نشوند. امید است که کیفرخواست ها و احکام دادگاههای انقلاب اسلامی مربوط به سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ را که وسیعا در مطبوعات وقت انتشار یافته و آن روزنامه ها اینک به صورت مجموعه دوره ها و سی دی درآمده اند و در دسترس هستند در ذهن همگان باقی مانده باشد. «تاریخ» را نمی شود پاک کرد تاریخنگاران سرگرم کارند و مطالب روزنامه ها و متون مصوبات و اقدامات دولتی را که به صورت سند باقی خواهند ماند جمع آوری درباره آنها همانند یک کارآگاه بررسی و بعدا ـ ربع قرن‏، نیم قرن و یک قرن بعد ـ در صفحات تاریخ قرار می دهند و مورد قضاوت قرار می گیرند.

تا سوبسید دولتی مطبوعات باقی باشد هرکس درصدد برمی آید که ناشر شود. به عبارت دیگر انتشار نشریه به صورت دکانی برای استفاده از خزانه عمومی (بیت المال) در می آید. قانون مطبوعات سال ۱۳۶۴ که در تدوین آن دقت حرفه ای بعمل نیامده است دست هرکس ـ جز روزنامه نگاران مجرب و حرفه ای ـ را برای گرفتن پروانه انتشار نشریه بازگذارده و از آنجا که چنین ناشری اهل حرفه نیست برای دریافت هرچه بیشتر کمک دولتی به این و آن و انواع بهانه و مستمسک متوسل می شود. همین غیرحرفه ای تدوین شدن قانون مطبوعات و برخورداری از کمک دولتی و علاقه به داشتن یک وسیله نفوذ سبب شده است که تهران این همه روزنامه و روزنامه بی مخاطب داشته باشد. ادامه این وضعیت، به تدریج به صورت روال درمی آید و دیگر نمی شود که مطبوعات را به مسیر اصلی بازگردانید و در این شرایط است که مخاطبان بالقوه متوجه آنلاین ها و ماهواره ای ها می شوند که سیاست های دیگری و بعضا زیان آور را دنبال می کنند.

۶۶۰پیش ازمیلاد:جیمو تنو Jimmu Tenno در این روز در سال ۶۶۰ پیش از میلاد درمنتهی الیه شرق آسیا با متحد ساختن ژاپنی ها کشور ژاپن را به رهبری و ریاست خود تاسیس کرد که پدر موسس این کشور شناخته می شود . یک قرن بعد هم در غرب آسیا کوروش بزرگ کشور ایران را به همان صورت بنیاد نهاد که پدر و موسس ایران است . بسیاری از کشور ها به همین گونه « پدر موسس » دارند که مورد احترام اتباع این کشورها هستند و در بعضی از این کشورها بی حرمتی به بنیاد گذار کشور ، سرود ملی و پرچم رسمی جرم شناخته شده است.برای نمونه ؛ آمریکائیان جورج واشنگتن و روسها پتر بزرگ را بنیاد گذاران کشورهای خود می دانند و احترام می گذارند . روسها پس از شش دهه بار دیگر لنینگراد را به احترام پتر بزرگ به نام قدیمی اش سن پترز بورگ تغییر نام دادند . امتیاز کوروش ایرانیان در این است که نه تنها یک دولتمرد بلکه یک اندیشمند و مردی آزاده بود که همه انسانها را دوست داشت . تورات او را عنوان نجات بخش و مسیح داده است.

۸۰۰م:سال ۸۰۰ میلادی هارون الرشید خلیفه عباسی به ایالت اسلامی افریقیه ( تونس امروز و منطق اطراف آن ) خود مختاری داد ؛ مشروط بر این که هر سال ۴۰ هزار دینار خراج دهد. هارون طی حکمی که در این روز در ماه فوریه ۸۰۰ میلادی صادر شد « ابراهیم بن العقرب » را در سمت خود به عنوان حکمران ایالت خود مختار افریقیه تثبیت کرد . هارون قبلا به اندلس ( اسپانیا) و المغرب (مراکش ) خود مختاری داده بود .

ابن العقرب پس از کسب استقلال داخلی ، به جای افراد محلی ، یک سپاه از سیاهپوستان ایجاد کرد که بدون داشتن احساس خویشاوندی با مردم محلی ، تنها دستورهای او را اجرا کنند.

۱۷۸۸م:در این روز در فوریه سال ۱۷۸۸ نخستین گروه مهاجران انگلیسی که وارد استرالیا شده بودند محل پیاده شدنشان را که شهر سیدنی نام دارد برای اقامت دائمی خود انتخاب کردند . آنان ۲۶ ژانویه ( سه هفته پیش از این ) با شش کشتی در یک پیشرفتگی کوچک اقیانوس آرام جنوبی در خشکی پیاده شده بودند . بومیان استرالیا از آنان با فریادهای «وارا ــ وارا » یعنی بروید گم شوید استقبال کردند ، ولی مهاجرین تفنگ داشتند و کاری از بومیان برای بیرون راندشان ساخته نبود و بعدا این بومیان بودند که اراضی و جان خود را به مهاجران باختند.

مهاجران تازه ۷۳۰ مجرم محکوم بودند که از زندانها انگلستان به استرالیا منتقل شده بودند و ۱۶۰ تن از آنان را زنان تشکیل می دادند. بیشتر این مجرمان به بیماری مقاربتی وامراض دیگر از جمله آبله مبتلا بودند .

تک فارس

محل استقرار این انگلیسی ها را کاپیتان «جان هانتر» معاون فرمانده کشتی ها یافته بود که یک پیشرفتگی ۱۶۰۰ متر در ۸۰۰ متر آب در خشکی بود و منظره زیبایی داشت .

آرتور فیلیپ فرمانده مهاجران ، پیش از استقرار در این نقطه مجبور شده بود دوکشتی فرانسوی را که در آن نزدیکی سرگرم اکتشافات بودند با شلیک توپ دور سازد .

پس از استقرار مجرمان محکوم در سیدنی، پرچم انگلستان بالا رفت و این سرزمین شبه قاره به همین آسانی به تملک انگلستان در آمد و…. تاریخ کوتاه مهاجرت انگلیسی ها به استرالیا پر است از بدرفتاری غیر انسانی و قتل و نابودی بومیان این سرزمین که بازگو کردنش دلخراش است و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۸۶۹م:دادستان کل آمریکا ۱۵ فوریه سال ۱۸۶۹ قرار منع تعقیب جفرسون دیویس رئیس کنفدراسیون آمریکا ( رئیس جمهوری ایالات جداشده از اتحادیه ) و همکاران او و گردانندگان کنفدراسیون را صادر کرد و به این ترتیب هیچ کس به خاطر این عمل که یک جنگ داخلی چهار ساله با تلفات و ویرانی های فراوان به دنبال داشت مجازات نشد .

این اقدام تاریخی دادستان آمریکا که مثالی از پیشرفت تمدن بشمار می رود باعث شد که انتقامگیری و خط و نشان کشیدنی پیش نیاید و حادثه مشابهی روی ندهد و زخمها در مدتی نه چندان طولانی التیام یابد.

جفر سون دیویس چهار سال بر کنفدراسیون آمریکا حکومت کرده بود. ژنرال « لی » فرمانده کل نیروهای کنفدراسیون نیز پس از جنگ به تاسیس یک دانشگاه به ریاست خود اقدام کرد که این دانشگاه به کار ادامه می دهد و در بسیاری از شهرها خیابان و تالار به اسم اوست . یک جاده که به پایتخت آمریکا ختم می شود به نام اوست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۸۹۸م:مدتها بود که «هرست Hearst» در روزنامه خود از ستمگری های حاکمان اسپانیایی کوبا می نوشت و اعضای کنگره و مردم آمریکا برضد اسپانیا برانگیخته شده بودند که ۱۵ فوریه۱۸۹۸ انفجار کشتی آمریکایی «مین Maine» در ساحل هاوانا (کوبا)، ظاهرا براثر یک مین بهانه جنگ را به دست دولت آمریکا داد و درکمتر از دوماه، پس از ورود نیروهای آمریکا جنگ دو کشور آغاز شد که به پیروزی آمریکا و خروج اسپانیا از کوبا، گوام، پورتوریکو و فیلیپین انجامید. برخی از مورخان هدف "هرست Hearst" از نوشتن آن مقالات را هموار ساختن راه اجرای سیاست خارجی نوین آمریکا دانسته و حریق ناو "مین" را تردید آمیز ذکر کرده اند زیرا که بهانه حمله و جنگ دو کشور قرارگرفت. جهانگیر شدن دولت واشنگتن از همین جنگ آغاز شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

T A K F A R S

۲۰۰۴م:فیدل کاسترو بنیادگذار کوبای سوسیالیست ۱۵ فوریه ۲۰۰۴ در نطقی در برابر هزار اقتصاددان در نشست هاوانا ضمن اشاره به تحریم چهل و چند ساله کوبا از سوی آمریکا گفت: انسان اگر خود را با وضعیتی که برایش به وجود می آید و محیط تطبیق ندهد از میان می رود و ما خیلی زود یاد گرفتیم که با کم بسازیم و پیش برویم. ما مطلقا بی سواد نداریم، دارای کمترین درصد مرگ و میر نوزاد در جهان هستیم ، تنها کشور هستیم که امور بهداشت و درمان درآن مطلقا رایگان و یکنواخت است و کسی نگران ایام بیکاری، از کار افتادگی و پیری خود نیست و از بی عدالتی در جامعه رنج نمی برد. حال آن که اقتصاد آمریکا امسال (سال ۲۰۰۴) با ۵۲۰ میلیارد دلار کسر بودجه به نخی آویزان است.

درحاشیه این نشست( ششمین نشست اقتصاددانان ۵۰ کشور در هاوانا که در آن مسائل توسعه و جهانی شدن اقتصاد یا گلوبالیزیشن بررسی شد)، نفت ارزان کشورهای صادر کننده آن و کالای ارزانتر کشورهای آسیای شرقی و جنوبی دو عامل اصلی پیشرفت و رفاه کشورهای صنعتی معرفی شدند. طبق همین اظهار نظر ها، نفت با یک سوم تا یک چهارم ارزش واقعی وارد بازار کشورهای صنعتی می شود و کالای ساخت چین و کشورهای آسیایی دیگر دربازارهای کشورهای صنعتی به ویژه آمریکا تا پنج برابر خرید، به فروش می رسد و این تفاوت بها باعث تولید مشاغل خدماتی و رونق و رفاه ممالک خریدار می شود که با عملی شدن گلوبالیزیشن، پنج میلیارد و پانصد میلیون نفر از نفوس جهان بیش از پیش در خدمت و تامین کننده رفاه ششصد میلیون تن جمعیت کشورهای صنعتی هفت گانه قرار خواهند داد (استثمار).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۹۳۳م:۱۵ فوریه سال ۱۹۳۳ به سوی فرانکلین د. روزولت که به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود، اما هنوز کار خودرا آغاز نکرده بود پنج گلوله شلیک شد که یکی از گلوله به شهردار شیکاگو اصابت کرد و او را کشت. در این تیر اندازی به روزولت آسیبی وارد نیامد.

وی برای سپاسگزاری از مردم که او را انتخاب کرده بودند در حالی که در یک خودرو روباز ایستاده بود و نطق می کرد تیر اندازی شد. شهردار شیکاگو که از یاران روزولت بود روی رکاب اتومبیل ایستاده بود. در این تیراندازی چهار تن دیگر مجروح شدند. برای شنیدن اظهارات روزولت بیش از ده هزار تن اجتماع کرده بودند. تیرانداز که «زینگارا» نام داشت دستگیر شد. پلیس اسنادی به دست آورد که نشان داد تیرانداز از هواداران فرضیه آنارشیسم (حکومت شوراها به جای افراد) بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۹۴۳م:سرکرده محلی « ارومچی ( به معنای چمن سبز ) » که اینک پایتخت منطقه خود مختار « زین ژیانگ ــ اویغور » چین است ۱۵ فوریه سال ۱۹۴۳ « مائو زمین » برادر مائو تسه تونک را دستگیر و اعدام کرد . برادر مائو در این منطقه که در آن زمان ترکستان چین خوانده می شد یک واحد مسلح از انقلابیون چپ به نام لشکر هشتم تاسیس کرده بود تا این منطقه در پایان جنگ جهانی دوم به دست کشورهای دیگر نیافتد . جمعیت شهر ارومچی یک میلیون بر آورد شده است .

۳۷م:۱۵ فوریه زاد روز سه مرد معروف در طول تاریخ است. نرون که ۱۴سال امپراتور روم بود در سال ۳۷ میلادی و بابر (ظهیر الدین محمد) موسس امپراتوری گورکانیان هند در سال ۱۴۸۳ به دنیا آمدند. گالیله دانشمند ریاضی و هیات و مخترع تلسکوپ هم در همین روز در۱۵۶۴ پا به عرصه وجود گذارد.

۲۰۰۳م:با اظهارات رهبران روسیه و چین، سران وقت دولتهای آلمان و فرانسه (شرودر و شیراک) از ششم تا ۱۲ فوریه ۲۰۰۳، صف بندی اعضای ۱۵ گانه شورای امنیت سازمان ملل، مقالات و نطق های اصحاب نظر در کشورهای مختلف و بالاخره تظاهرات و راهپیمایی های جمعا ۳۰ میلیون نفر در شصت شهر بزرگ در گوشه و کنار گیتی که تا ۱۵ فوریه ادامه داشت؛ بنظر می رسد کار ساختن بستری برای مسیر مسائل جهان آغاز شده است که دست کم در یکی – دو دهه اول قرن ۲۱ در آن جریان خواهد داشت که احتمالا این مسیر قادر به پیشگیری نسبی از روند اختلاف نظرها خلاف این مسیر خواهد بود. اظهارات۱۱ فوریه ۲۰۰۳ پوتین در تلویزیون فرانسه رونوشت نظرات سران سه کشور مذکور دیگر بود که در آغاز بیاناتش گفت که تلاشهای جاری ایجاد یک بلوک تازه و یا محوری جدید در کار نیست؛ هدف حل مسائل از راههای مسالمت آمیز و بر پایه موازین موجود و منطق است. وی اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم که در قبال مسائل بین المللی همه صدا ها شنیده خواهد شد. من تکرار می کنم؛ این، صرفا مسئله عراق نیست، موضوع مهمتر و وسیعتر از آن است؛ ما باید بدانیم که چه دنیایی می خواهیم بسازیم و به نسل بعد بسپاریم. اگر جهان به گونه ای باشد که تحولات قابل فهم و پیش بینی باشند، دنیایی امن و مصفا خواهیم داشت و چنین جهانی به وجود نخواهد آمد مگر این که قطبهای قدرت، متعدد باشند و بر همه اعضای جامعه جهانی یک قانون واحد و یکسان حکومت کند و آن، قانون بین المللی است و این است هدف تلاش مشترک ما. مساعی ما صرفا برای محافطت از سران عراق نیست؛ از رعایت موازین بین المللی است که احترام به این موازین می تواند از سران عراق و دیگران محافظت کند.

مرور زمان نشان داد که از این تلاش ها نتیجه ای حاصل نشد و نیروهای نظامی آمریکا طبق نقشه قبلی و برنامه تنظیم شده یک ماه و چند روز بعد عراق را مورد حمله قراردادند و متصرف شدند، رئیس آن کشور را دستگیر و اعدام کردند و مسائل دیگری به وجود آوردند که ادامه دارد.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۶م:بیشتر روزنامه های آمریکا در شماره ۱۴ فوریه ۲۰۰۶ خود عکس را منتشر ساخته و نوشته بودند که جواد وعیدی (دیپلمات و روزنامه نگار)، یکی از معاونان رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی که پشت سر او ساین آژانس بین المللی انژی اتمی دیده می شود اعلام کرد که برپایه مصوبه پارلمان (مجلس) فعالیت غنی سازی اورانیوم (به صورت محدود) در مرکز نطنز از سرگرفته شده است، ولی راه مذاکره باز است.

این روزنامه ها نوشته بودند که در سال ۲۰۰۳ ایران، داوطلبانه به آژانس اجازه داده بود که مراکز پژوهشهای اتمی اش را لاک و مهر کند و در نقاط حساس دوربین بگذارد که این لاک و مهر در سال ۲۰۰۵ و پس از آغاز کار احمدی نژاد در سمت رئیس جمهور ایران برداشته شده اند.

به نوشته این روزنامه ها، وعیدی در همین روز در جای دیگر ضمن اشاره به تاریخ مقاومت ایرانیان دربرابر غرب گفته بود: نسلی که در جریان ملی شدن نفت انجام وظیفه کرد و تنها به حفظ منافع وطن اندیشید، اینک محبوب القلوب ایرانیان است و نسل امروز مطمئنا راه استقلال و تامین امنیت وطن را دنبال خواهد کرد. وی گفته بود: ما کشورهای دیگر را تهدید نمی کنیم و تهدید دیگران را هم تحمل نخواهیم کرد. راه مذاکره باز است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۲۰۰۶م:سه شنبه (۱۴ فوریه ۲۰۰۶) هم جنجال محاکمه صدام حسین ادامه داشت و وی در این جلسه دادگاه اعلام کرد که با هفت همبند خود (متهمان دیگر) دست به اعتصاب غذازده است زیرا که به صلاحیت رئیس دادگاه و جریان رسیدگی معترض است. وی که بلافاصله پس از ورود به جلسه، جر و بحث خود را با رئیس دادگاه آغاز کرده بود در حالی که فریاد می زد زنده باد مجاهدین (افرادی که بر ضد اشغال نظامی عراق مبارزه می کنند) گفت: ما اعتصاب غذا کرده ایم تا همگان بدانند که به روش کار شما، رئوف عبدالرحمن (رئیس دادگاه)، و اربابانتان (آمریکاییان) اعتراض داریم. چرا ما را به رغم تحریم جلسات رسیدگی به اینجا کشانیده اند. در این هنگام رئوف عبدالرحمن چکش چوبی خود را بر بشقابک روی میزش کوبید تا صدام ساکت شود که صدام گفت: بهتر است که چکش را بر سر خودت بکوبی، حقیر (پست).

در این هنگام برزان ابراهیم برادر صدام که باز با زیر پیراهنی به جلسه دادگاه آمده بود که ثابت کند او را با زور آورده اند فریاد زد: زنده باد بعث. رئوف عبدالرحمن در واکنش خود گفت: خفه شو. برزان در پاسخ او گفت: به من نگو خفه شو، من آدمی هستم بهتر از تو.

۲۰۰۸م:از زمانی که منتظر الزیدی روزنامه نگار ۳۰ ساله عراقی در جلسه مصاحبه مطبوعاتی مشترک بوش ـ المالکی در بغداد دو لنگه کفش خودرا از پای خارج ساخت و به حالت اعتراض به سوی جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا پرتاب کرد که در آخرین هفته های عمر حکومتش به عراق رفته بود تا با نظامیان آن کشور وداع کند، کفش پرانی یک سمبول اعتراض شده است. الزیدی هنگام پرتاب کفش؛ خطاب به بوش با صدای بلند گفت که این لنگه کفش از جانب بیوه های عراقی و این یکی از سوی یتیمان این کشور برای تو . الزیدی که با این دلاوری به صورت یک قهرمان درآمده است پس از کتک خوردن از دست ماموران انتظامی عراق (هموطنانش!) به زندان افتاد و پس از از محاکمه که یک بارهم به تاخیر افتاده بود محکوم شد که بعدا بخشی از مجازات او بخشوده شد.

عراقی ها در همان وقت از یک سکالپتور (پیکرتراش) عراقی خواستند که تندیس کفش الزیدی را بسازد تا آن را در یک میدان تکریت (زادگاه صدام حسین) نصب کنند که نماد مقاومت عراقی ها باشد. این کفش سفالین در ابعادی بزرگ ساخته شده و در فوریه ۲۰۰۸ با تابلویی در کنار آن در حاشیه شهر تکریت بر پایه ای قرارداده شده است . این تصویر همان زمان در رسانه ها و از جمله آمریکا انعکاس یافته یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ بهمن

۱۹۳۶: در این روز در سال ۱۹۳۶ هیتلر دستور ساخت انبوه فولکس واگن قورباغه ای را به مهندس پورشه طراح آن صادر کرد و نام این خودرو را به امید این که هر آلمانی یک دستگاه از آن را داشته باشد « اتومبیل مردم » گذارد.

تکفارس

۱۹۴۲: کیم چونگ ایل به دنیا آمد که از ۱۹۹۴ زمام امور جمهوری دمکراتیک خلق کره ( کره شمالی ) را به دست گرفته است.

۱۹۴۲: سنگاپور که در آن زمان مستعمره انگلستان بود در پی حمله نیروهای ژاپنی، تسلیم آنان شد.

۱۹۴۴: شهر برلن پایتخت رایش سوم ( حکومت هیتلر ) توسط ۸۹۱ بمب افکن انگلیسی ــ آمریکایی بمباران شد که از لحاظ تعداد هواپیما در طول تاریخ بی سابقه است.

۱۹۴۶: بانک انگلستان دولتی شد.

۱۹۴۸: (بهمن ۱۳۲۶) دولت وقت ایران اعلام کرد که تصمیم گرفته است معادل ده میلیون دلار اسلحه از آمریکا برای ارتش خریداری کند.

۱۹۴۸: ( بهمن ۱۳۲۶ ) علی سهیلی نخست وزیر پیشین تحت تعقیب قضائی قرار گرفت . وی پس از رسیدگی از اتهامات وارده تبرئه شد.

۱۹۶۶: (بهمن ۱۳۴۴) :مجلس شورای ملی لایحه دولت مربوط به ایجاد کارخانه پولاد سازی اصفهان با کمک شوروی را تصویب کرد.

۱۹۶۸: ( ۱۳۴۶ )پرویز خسروانی ( سپهبد ) بنیاد گذار باشگاههای ورزشی تاج

( استقلال ) رئیس تربیت بدنی و ورزش ایران شد. وی که بعدا به مناسبت این سمت ، معاون نخست وزیر شد قبلا معاون ژاندارمری کل کشور و سالها رئیس ژاندارمری تهران بود.

۱۹۷۹: اعدام مقامات نظام حکومتی پیشین ایران با تیرباران چند ژنرال از جمله نعمت الله نصیری رئیس پیشین ساواک و پلیس و مهدی رحیمی رئیس کل پلیس و آخرین فرماندار نظامی تهران آغاز شد.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر