تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۱۳۸۸ش:مراسم شب چهار شنبه سوری یکی دیگر از جشن های باستانی ایرانیان است. در نوشته های برجای مانده از آن عهد، از این جشن ملی بوته سوزی و پایکوبی در اطراف آن، به عنوان جشن سوری یاد شده است. مراسم بوته سوزی و پریدن از روی آن و خوردن آجیل و شادی و آرزوی تندرستی کردن، امروز به همان گونه که هزاران سال پیش برپا داشته می شد برگزار می گردد.

جشن سوری (سوریک) به قدمت نوروز و به نوشته مورخان آلمانی، قدیمی تر از آن است و به تمامی آرین ها تعلق دارد. این جشن در یکی از روزهای پنج گانه اضافی سال ایران باستان برگزار می شده است. ماههای ایرانی در عهد باستان ۳۰ روزه بودند و پنج روز اضافی سال نامهای مقدسی داشتند. به درستی معلوم نیست که از چه زمانی این آیین باستانی را در شب آخرین چهارشنبه سال تثبیت کرده اند.

این جشن پس از سلطه عرب، در اصفهان و توسط «مرداویز» سردار بزرگ و قهرمان ملی ایران احیاء شد. وی که از دیلمان برخاسته بود به سلطه عرب برمناطق شمالی و مرکزی ایران پایان داد. در زمان سامانیان این مراسم کهن ملی هنوز «جشن سوری» خوانده می شد و در نوشته های آن زمان به همین نام ذکر شده است. بکار بردن اصطلاح «چهارشنبه سوری» ظاهرا مربوط به قرون معاصر است.

بنا به گزارشهای مطبوعاتی چهاردهم مارس ۲۰۱۰ (۲۳ اسفند ۱۳۸۸)، مقامات جمهوری اسلامی ایران نظر داده اند که مراسم چهارشنبه سوری "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود".

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

تکفارس آی آر

۵۶۸م: ۱۷مارس سال ۵۶۸ میلادی، امپراتور ژوستین دوم (جانشین ژوستی نیان که در سال ۵۶۵ درگذشته بود) برغم مفاد عهدنامه سال ۵۶۱ دو امپراتوری ایران و روم (شرقی)، با سرکرده طوایف شبه زرد آسیای میانه (شمال سیردریا) معاهده دوستی و کمک متقابل امضاء کرد که بوی ضدیت با ایران از آن به مشام می رسید.

عهدنامه سال ۵۶۱ ، دولت روم شرقی را خراجگزار ایران کرده بود و حق هم پیمان شدن با طرف ثالث بر ضد ایران را از آن دولت سلب کرده بود. ارتش ایران در سال ۵۶۶ طوایف شبه زرد را از قلمرو ایران در آسیای میانه بیرون رانده بود و خسرو انوشیروان شاه وقت ایران پیشنهاد سرکرده این طوایف برای عقد قرارداد را رد کرده و اعلام داشته بود که ایران تنها با دولتها معاهده امضاء می کند نه طوایف. سرکرده این طوایف پس از دریافت این پاسخ، متوجه ژوستین دوم شده بود. خسرو انوشیروان بسال ۵۷۹ در گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۱۲۹۱ش:برای پایان یافتن ناامنی در تهران که در سه ماه آخر سال ۱۲۹۱ هجری خورشیدی به چشم می خورد و از واحد کمکی ۳۸۰ نفری نیروی ژاندارم هم کاری بر نیامده بود، دولت وقت برای رفع نگرانی ساکنان پایتخت و برگزاری آیین های نوروزی بدون دلواپسی، ۲۷ اسفند ماه اعلام کرده بود که از ۲۹ اسفند (دو روز بعد) نظمیه تهران (پلیس تهران) به سبک اروپا با هشت کلانتری (کمیسیری) آغاز بکار خواهد کرد و ۲۹ اسفند مقامات دولت در مراسم گشایش کلانتری های بهارستان و بازار حضور یافتند. سازمان پلیس تهران توسط یک افسر سابق پلیس شهر استکهلم سوئد تنظیم و کار پیاده کردن این سازمان هم به او واگذار شده بود. پلیس تهران در نخستین روز گشایش دارای ۴۷۹ پاسبان بود که در آن زمان «آژان» خوانده می شدند و مقرر شده بود که مواجب ماهانه آنان به صورت پول نقد باشد. در آن زمان رسم بود که اگر در خزانه دولت برای پرداخت مستمری کارمندان پول کافی موجود نبود معادل آن حواله جنس از جمله آجر داده می شد. این اجناس به عنوان مالیات بردرآمد از صاحبانشان وصول می شد. در آن زمان، ایران درآمد "بادآورده" نفت نداشت.

۱۲۹۴ش:نیروهای روسیه که به بهانه بیرون راندن آلمانی ها و عثمانی ها، با نقض بی طرفی ایران در قبال دولتهای متحارب در جنگ جهانی اول وارد ایران شده بودند ۲۷ اسفند ۱۲۹۴ هجری خورشیدی (۱۸ مارس ۱۹۱۶) شهر مرکزی اصفهان را متصرف و آن را به اشغال خود در آوردند. به این ترتیب اصفهان در منطقه نفوذ روسیه واقع شد.

www.takfars.ir

۱۳۳۳ش:دکتر یزدی از سران حزب کمونیست توده و وزیر سابق ۲۸ اسفندماه ۱۳۳۳ در مخفی گاهش دستگیر و ۲۲ آبان سال ۱۳۳۴ به اعدام محکوم شد.

مجازات دکتر یزدی دو ماه پس از قطعیت یافتن، با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۱۸۳۰م:امروز زادروز « پل لودویگ فن هیس » داستان نویس شهیر آلمان است که در ۱۸۳۰ به دنیا آمد و در ۱۹۱۴ در گذشت . وی نخستین نویسنده آلمان است که برنده جایزه نوبل در ادبیات شد . این جایزه در سال ۱۹۱۰ به خاطر داستانهای کوتاهش به اوداده شد. ابتکار تاسیس انجمن نویسندگان آلمان را به نام او در تاریخ ادبیات ثبت کرده اند که به ریاست دوره اول آن انتخاب شد.

فن هیس در نوشتن داستان کوتاه روشی بکار برد که هنوز دنبال می شود . به نقل از او در کتاب راهنمای نگارش داستان کوتاه چنین آمده است : داستان کوتاه لزوما خیالی نیست . تاکید بر این است که داستانهای کوتاه زمینه واقعی داشته باشند . داستان نویس دنبال تلاش روزنامه نگار را می گیرد که طبیعت کار او عجله کردن و به موقع رسانیدن مطلب است . روزنامه نگار به این دو مورد؛ « شخصیت فرد به جود آورنده ماجرا و چرا آن را به وجود آورده است » با همان چشم می نکرد که به موارد دیگر ، بنابراین توضیحات او در باره این دو مورد ( دوعنصر خبر به زبان امروز روزنامه نگاری ) کوتاه و مختصر است و نویسنده داستان کوتاه همین دو مورد را باید کشف کند و بشکافد که اساس کار در همین دو مورد است…

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۲۰۰۴م: ۱۶مارس ۲۰۰۴ گروه بین المللی مامور بررسی وضعیت «مطالعه» اعلام داشت که گسترش آنلاین ها و قرارگرفتن مطالب چاپی در اینترنت و دسترسی همگان به آنها به دلیل کاهش سال به سال بهای دسک تاپها و لپ تاپها و هزینه اشتراک شبکه شبکه ها؛ کشش به خواندن از نوشتار (کتاب، روزنامه و …) کم شده است.

روانشناسان عضو این گروه، سهولت مطالعه مطالب آنلاین، سرعت یافتن مطالب مورد نظر از منابع متعدد و کنترل فرد بر درشت و ریز کردن حروف، نمایش تصاویر به صورتی بهتر، اجبار به تمرکز حواس و نیز عادت کردن به این کار را دلیل عمده این «تغییر» دانسته بودند که نتیجه اش کاهش مخاطبان رسانه های نوشتاری خواهد بود.

چهار سال بعد و در مارس ۲۰۰۸، همین گروه ضمن تایید نتیجه گیری سابق اعلام داشت که مطالعه در اینترنت در طول چهار سال میان دو بررسی، ۳۸ درصد افزایش یافته است و در عین حال اخطار کرد که کار ماشین های جست و جو (گوگل، یاهو و …) بازرگانی تر و سوداگرانه شده و اگر این روند به همین صورت ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور، مطالب تبلیغی در تقدّم قرار خواهند گرفت و سریعتر و آسانتر در دسترس مردم جستجوگر قرار داده خواهند شد که عنوانی جز کنترل مجدد مغزها نخواهد داشت.

این گروه برای اثبات این نظر خود مثال های متعدد آورده و گفته بود: مثلا، برای یافتن یک موضوع و رویداد، ماشین جستجو، نخست روزنامه معیّن و یا منابع مشخصی را به دست می دهد و ردیف بندی منابع؛ «بازرگانی» و «طبق قرارداد» خواهد بود تا بر حسب تقدّم تاریخ انتشار و یا نام منبع برحسب حروف الفبا و … و برخی از منابع که نظرات دیگری دارند ارائه نخواهند شد.

تک فارس

گروه همچنین توصیه کرده است که برای رفع این نقیصه بزرگ، یک میثاق بین المللی تدوین شود و دست کم یک ماشین جستجو از نوع غیر انتفاعی و سراسری آن بدون محدودیت (جهانی و استفاده از همه زبانها و الفبا ها) به وجود آید و هزینه آن را دولت ها مشترکا و برحسب میزان استفاده کنندگان خود از اینترنت بپردازند تا عرضه اطلاعات (اطلاع رسانی) بی طرفانه صورت گیرد نه برحسب دریافت پول و یا تحت فشار سیاست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۷۱۷م: ۱۷مارس سال ۷۱۷ میلادی محاصره قسطنطنیه ( استانبول ) توسط یک سپاه اسلامی مرکب از هشتاد هزار سرباز آغاز شد ، ولی به علت نداشتن قدرت دریایی موفق به گرفتن شهر نشدند. این شهر در سال ۱۴۵۳ به دست مسلمانان افتاد که به اسلامبول تغییر نام داده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اسفند

۱۹۹۱م: ۱۷مارس ۱۹۹۱ مجلس نمایندگان جمهوری های ۱۵ گانه اتحاد شوروی (شورای عالی) اساسنامه این اتحادیه را اصلاح کرد تا این جمهوری ها مخصوصا در زمینه امورخارجی اختیارات بیشتری داشته باشند. پارلمان شوروی در عین حال به گورباچف اختیارات تازه ای داد که درخواست کرده بود داد. در ۱۳ مارس ۱۹۹۰ (چهار روز پیش از آن) پارلمان شوروی رای داده بود که حکومت این کشور پس از ۷۲ سال از انحصار حزب کمونیست خارج شود ــ حزبی که نمایندگان این پارلمان را تعیین کرده بود!.

با وجود تجدید نظر پارلمان در اساسنامه اتحادیه، یلتسین و سران جمهوری های اوکراین و بلاروس در دسامبر همین سال در یک استراحتگاه زمستانی در بلاروس، در یک جلسه خصوصی اتحاد جماهیر شوروی را بدون حضور پارلمان و کسب نظر آن و یا برگزاری رفراندم عمومی در سراسر اتحادیه منحل کردند که این تصمیم که پشتیبانی خارجی داشت سریعا به اجرا در آمد .

بعدا دومای روسیه انحلال شوروی به آن صورت را غیرقانونی اعلام کرد و مصوبه خود را در این زمینه به کاخ کرملین فرستاد که هنوز در آنجا خاک می خورد. یلتسین (رئیس جمهور وقت) این مصوبه دوما را امضا نکرد زیرا که خودش یکی از سه منحل کننده شوروی بود و مدرک تعقیب قضایی او می شد. دوما استدلال کرده بود که پارلمان هرجمهوری به طور جداگانه قانونا نمی تواند یک اتحادیه (جماهیریه}را منحل کند، مجموعه پارلمانها و یا مردم در یک رفراندم می توانند این کار را انجام دهند.

۱۸۰: مارکوس وروس امپراتور روم در گذشت.

۱۳۷۳: اسدپهلوان حاکم کرمان بر آل مظفر یاغی شد و تا زنده بود دست از استقلال برنداشت که داستانی مفصل است. وی سرانجام به دست سربازان خود کشته شد.

۱۷۸۷: « ژرژ سیمون اهم» فیزیکدانی که قانون اهم را نوشت به دنیا آمد.

T A K F A R S

۱۹۱۷: نیکلای دوم تزار روسیه که بامخالفت مردم رو به رو شده بود با هدف برقراری مجدد آرامش ، اختیارات خود را به یک دولت موقت واگذار کرد که این دارو هم اثر نداشت و هفت ماه بعد ، نظام روسیه با انقلاب بلشویکی تغییر یافت.

۱۹۳۱: استالین « کروپسکایا لنین » را از کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی بیرون کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر