تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۳۳۰پیش ازمیلاد:«کالیس تنیس» تاریخنگار رسمی اسکندر که در حمله به آسیا با او بود شرح جنگ شهر ری را که به صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است که با تطبیق تقویمها ۱۶(یا ۱۷) ماه مه سال ۳۳۰ پیش از میلاد آغاز شده بود و مورخان نظامی از آن به عنوان نخستین جنگ خیابانی بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند. طبق گزارش «کالیس تنیس»، در آن روز (دو هزار و ۳۳۷ سال پیش در این روز) در داخل شهر ری میان نیروهای اسکندر و واحدهای نظامی در حال عقب نشینی ایران نبردی خونین و کوچه به کوچه آغاز شد که سه روز طول کشید.

مورخان، شکست ایران از اسکندر مقدونی را به حساب شخصیت ضعیف، دو دلی و قاطع نبودن داریوش سوم نوشته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۹۶۱م:خراسان (خراسان بزرگتر) در ماه مه سال ۹۶۱ میلادی دچار ناامنی شدید شده بود. سبب این ناامنی افتادن عبدالملک سامانی، پادشاه وقت از اسب بود که منجر به مرگ او شده بود. عبدالملک که هفت سال سلطنت کرده بود به امیر رشید (دلاور) شهرت داشت. مورخان نوشته اند که ناامنی خراسان به تحریک البتکین صورت گرفته بود که عبدالملک او را جاه و مقام، سپهسالاری و حکومت هرات داده بود.

۱۹۷۹م:(نیمه ماه مه ۱۹۷۹) در قم، آیه الله خمینی خطاب به گروهی از کارکنان روزنامه کیهان گفت که اصحاب مطبوعات باید خودشان روزنامه ها را اصلاح کنند و در مسیر خواست و آرزوهای ملت قرار دهند و آن چه را که ملت می خواهد و می طلبد منعکس سازند. وی افزود: انقلاب دست چپاولگران را قطع کرد و مطبوعات نباید کاری کنند که به بازگشت آن وضعیت کمک شود.

تکفارس آی آر

در آن سال، از لحظه انتشار این مطلب در رسانه ها، روزنامه نگاران خواهان سپرده شدن امور مطبوعات که طبق اصول ـ قوه چهارم یک دمکراسی بشمار می آیند و جدا از سه قوه دیگر باید باشند ـ به سندیکا و اتحادیه های صنفی شدند. با وجود این، هنوز امور مطبوعات در چارچوب وزارت ارشاد قرار دارد و از میان اعضای هیات نظارت بر آنها، تنها یک عضو منتخب مدیران نشریات است و بقیه از سوی سه قوه و موسسات دیگر معرفی می شوند.

۲۰۰۵م:نیمه ماه مه ۲۰۰۵ بود که «چان چاندلر» کشیش کلیسای «وینسویل» واقع در ایالت کارولینای شمالی ۹ تن از اعضای کلیسا را از ورود به آن جهت دعای هفتگی ممنوع ساخت زیرا که اعتراف کرده بودند در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ (شش ماه پیش از آن) به جای جورج بوش به «جان کری» نامزد حزب دمکرات رای داده بودند. چاندلر قبلا به مراجعین کلیسا اندرز داده بود که به بوش رای بدهند.

لئونارد پیتز مفسر آمریکایی که مقالات او توسط سندیکای «میامی هرالد» توزیع می شود ۱۴ مه ۲۰۰۵ نوشته بود که چاندلر با این عمل خود ظاهرا مرتکب نقض چند قانون دنیوی شده است:

۱ـ نقض قانون اساسی آمریکا که کلیسا را از سیاست جدا ساخته است.

۲ـ نقض قانون انتخابات که تاکید بر مخفی بودن رای دارد یعنی نباید از کسی سئوال شود که به چه کسی رای داده و آن را علنی سازد.

www.takfars.ir

۳ـ کلیسا یک نهاد عمومی است و نمی شود ورود افراد را در ساعاتی که دایر است به آن ممنوع ساخت و ….

۱۹۷۵م:۱۶ ماه مه سال ۱۹۷۵ نخستین زن کوهنورد خود را به قله «اورست» در کشور نپال رساند و نامش در «تاریخ» ثبت شد که برای همیشه باقی خواهد بود. وی «جونکو تابی» و یک ژاپنی بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۲۰۰۴م:هیات نمایندگان صاحبان روزنامه دو میلیون تیراژی «دیلی میل» انگلستان که در قطع تابلوید چاپ می شود ۱۵ ماه مه ۲۰۰۴ «پیرس مورگن» سردبیر این روزنامه را از این سمت برکنار کرد؛ زیرا مقامات نظامی آن کشور مورگان را متهم کرده بودند که عکس ساختگی چاپ کرده و با این عمل نظامیان را از چشم مردم انداخته است.

۱۹۶۶م:با انتشار اطلاعیه مورخ ۱۶ ماه مه سال ۱۹۶۶ حزب کمونیست چین، از روز بعد انقلاب فرهنگی این کشور آغاز شد که مائو رهبر وقت چین آن را برای دو سال پیش بینی کرده بود. هدف از این انقلاب، پاکسازی چین از بوروکراسی بد، فساد اداری و همچنین تصفیه حزب کمونیست این کشور از کسانی بود که بدون وفاداری به این عقیده، صرفا به خاطر داشتن سهم و برخورداری از قدرت خود را در آن جا زده بودند. هدف دیگر انقلاب، زدودن باقیمانده رسوم و علائق و تفکر (فرهنگ) بورژوازی از جامعه چین بود. مائو خواسته بود که این انقلاب به دست دانشجویان و کارگران داوطلب انجام شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۱۹۸۸م:۱۶ ماه مه ۱۹۸۸ دکتر « Charles Everett Koopچارلز اورت کوپ» رئیس وقت نظام پزشکی آمریکا اعلام کرد که مواد متشکله نیکوتین (دخانیات) از لحاظ اعتیاد، مشابه هروئین و کوکایین هستند و سیگار باید در ردیف مواد مخدر قرار گیرد و ممنوع شود. وی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ رئیس نظام پزشکی آمریکا بود. رئیس نظام پزشکی قبلی آمریکا، سه دهه پیش از دکتر کوپ، دخانیات را عامل بسیاری از بیماریها و از جمله سرطان اعلام کرده بود که با اعلامیه او، مبارزه با سیگار به تدریج جهانی شد و در بسیاری از کشورها، دود کردن آن در محل کار و اماکن عمومی و در اطاقی که اطفال باشند ممنوع شد و با وضع مالیات سنگین، خرید آن برای بسیاری از مردم و به ویژه جوانان دشوار گردید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۲۰۰۴م:روزنامه های اروپا در شماره های ۱۵ مه ۲۰۰۴ خود، عموما، در صفحه اول عکسی را چاپ کرده بودند که امواج سرخ جامگان را در حال راهپیمایی و حمل شعار نشان می داد.

این تظاهرات در شهر هاوانا برضد تصمیم تازه جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تشدید تحریم اقتصادی ۴۴ ساله کوبا برپا شده بود و در آن یک میلیون و دویست هزار کوبایی شرکت کرده بودند و در پیشاپیش آنان فیدل کاسترو رهبر ۷۷ ساله کوبا دیده می شد که شعار می داد.

تک فارس

۲۰۰۴م:بازگشت «ره مو ـ هیونRoh Moo _ Hyum» رئیس جمهوری کره جنوبی به قدرت که از سوی پارلمان معلق شده بود در ۱۵ و ۱۶ مه ۲۰۰۴ سوژه تفسیرهای سیاسی بسیاری از روزنامه های را در سراسر جهان به خود اختصاص داده بود. پارلمان کره جنوبی برغم اعتراض مردم، «ره» را ۶۳ روز پیش از این تاریخ، پس از یک ایم پیچمنت (محاکمه پارلمانی) معلق ساخته و تعیین سرنوشت او را به دادگاه سپرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۲۰۰۴م:«مرک بلکا» نخست وزیر لهستان ۱۵ ماه مه ۲۰۰۴ با رای عدم اعتماد پارلمان این کشور برکنار شد که روزنامه های اروپا در شماره های ۱۶ مه خود آن را به پای برنامه اقتصادی بازار آزاد لهستان که مردم این کشور را ناراضی کرده گذارده و نوشته اند که «بلکا» پس از «واجپایی» در هند، دومین رئیس دولتی است که در چند روز اخیر قربانی عدم رضایت طبقه زحمتکش (اکثریت) از اقتصاد بازار آزاد شده است.

۲۰۰۵م:روزنامه هایی که در شماره های ۱۵ مه ۲۰۰۴ خود از بازگشت خانواده نهرو به قدرت خبر داده اند از فرزندان و نوه های بانو گاندی دختر نهرو به عنوان « پارسی ـ هندی» یاد کرده و نوشته اند: شوهر ایندیرا، فیروز گاندی، یک پارسی بود که نیاکان او در سده های قبل از ایران به هند مهاجرت کرده بودند. بنا براین در جامعه هند، نخست وزیر شدن عروس ایندیرا که یک بانوی متولد ایتالیاست تعجبی ندارد.

۲۰۰۵م:فشار پارلمان روسیه به دولت پوتین که بر ضد گرجستان دست به اقدامات جدی بزند، انتقال برق به آن کشور را قطع و محدودیت و مقررات تازه ای در نظر بگیرد ۱۶ مه ۲۰۰۵ به صورت قطعنامه به دفتر کرملین تسلیم شده بود. به علاوه رئیس دوما (مجلس روسیه) اخطار کرده است که گرجستان با رفتار خود دارد در مسیری خلاف جهت منافع ملی روسیه گام بر می دارد که باید آن را متوقف ساخت. در هشدار دوما که به تصویب اعضای آن رسیده و به کرملین ابلاغ شده است از رهبری روسیه خواسته شده است که اقدامات لازم برای حفظ جان اتباع روسیه در گرجستان و خانواده نظامیان روس را بعمل آورد و پایگاه نظامی روسیه را با سلاحهای تازه تقویت کند و همچنین ورود گرجی ها مظنون را به روسیه محدود سازد.

۱۷۷۰: ماری آنتوانت شاهزاده خانم ۱۴ ساله اتریشی به عقد ازدواج لوئی شاهزاده ۱۵ ساله فرانسه درآمد که هر دو پس از به دست آوردن عنوان پادشاه و ملکه، درجریان انقلاب فرانسه گردن زده شدند.

۱۸۰۴: پارلمان فرانسه رای به امپراتور شدن ناپلئون داد.

۱۶:۱۸۶۸ ماه مه ۱۸۶۸محاکمه پارلمانی «اندرو جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد، ولی هنگام اخذ رای از سناتورها با یک رای کمتر، تبرئه شد. وی متهم شده بود که در اجرای قوانین مصوب کنگره (قوه مقننه آمریکا) تعلل می کند. ایمپیچمنت (محاکمه پارلمانی) در آمریکا به این صورت انجام می شود که مجلس نمایندگان نقش دادسرا را ایفاء و پرونده متهم را تا صدور کیفرخواست دنبال می کند و پس از این مرحله، سنای آمریکا به جای دادگاه، متهم را محاکمه می کند. در جریان محاکمه متهم در سنا، رئیس دیوان عالی آمریکا موقتا ریاست جلسه و یا جلسات سنا را برعهده می گیرد. درجریان محاکمه، سناتورها نقش اعضای هیات منصفه را برعهده دارند که پس از محاکمه، به مجرم و یا نامجرم بودن متهم رای می دهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ اردیبهشت

۱۸۷۵: یک زمین لرزه شدید در ونزوئلا و کلمبیا باعث مرگ ۱۶ هزار تن شد.

T A K F A R S

۱۹۲۰: پاپ وقت، قرنها پس از اعدام ژاندارک توسط کلیسا به جرم جادوگری، وی را قدیس اعلام کرد.

۱۹۶۹: ونرا ـ ۵ سفینه شوروی بر سطح ونوس فرود آمد.

۱۹۷۵: مردم سرزمین کوهستانی سیکیم واقع در هیمالیا در یک رفراندوم رای به ضمیمه شدن وطنشان به هند دادند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر