تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۲۹۳ش: ۱۴آوریل ۱۹۱۴ (۲۵ فروردین ۱۲۹۳ خورشیدی) در تهران اعلام شد که دولت در صدد استقراض یکصد هزار لیره از بانک انگلستان با بهره متعارف است تا در تاریخ معین (سی ام تیرماه) که سلطان احمد شاه به سن قانونی خواهد رسید، مراسم تاجگذاری رسمی وی را برگزار کند!!.

۱۹۰۹م:در این روز در سال ۱۹۰۹ تاسیس شرکت نفت انگلستان و ایران در لندن به ثبت داده شد. نخستین چاه ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ در عمق کمتر از ۴۰۰ متر در مسجد سلیمان به نفت رسیده بود و متعاقب آن دو چاه دیگر.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

ویلیام ناکس دارسی از اشراف زادگان انگلیسی که از ۱۷ سالگی با خانواده اش برای مدتی دراسترالیا زندگی می کرد و به استخراج طلا از کوه « مورگن » سرگرم بود پس از بازگشت و ادامه زندگی در لندن متوجه وجود نفت در ایران شد.

۱۳۰۹ش:برقراری مالیات بر وسائط نقلیه در ایران به اقتباس از آمریکا و اروپا که ۱۲ فروردین ۱۳۰۹ به تصویب رسیده بود ۲۵ فروردین جهت اجرا به ادارات مربوط ابلاغ شد.

تکفارس آی آر

۱۳۳۰ش:در این روز در فروردین ۱۳۳۰ حسن جعفری کارمند شرکت نفت انگلستان که جرم قتل احمد دهقان به مرگ محکوم شده بود اعدام شد. وی ششم خرداد سال ۱۳۲۹ در دفتر تماشاخانه تهران در خیابان لاله زار احمد دهقان نماینده مجلس ، ناشر مجله تهران مصور و صاحب تماشاخانه تهران را کشته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۳۵۷ش:۲۵ فروردین ۱۳۵۷ از واشنگتن به تهران گزارش رسید که امیراسدالله علم در ۵۹ سالگی در آمریکا از بیماری سرطان در گذشته است. علم که یک امیرزاده از خراسان (بیرجند) بود در دوران سلطنت محمدرضا شاه بارها وزیر و نخست وزیر شده بود، حزب مردم و شرکتهای تجاری متعدد تاسیس کرده بود و آخرین سمت مهم او وزارت دربار بود. او از دوستان خصوصی شاه بشمار می رفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۹۱۷م:امروز سالگرد در گذشت دکتر « لودویگ لازاروس زامنهوف Ludovic Lazarus Zanmenhof» مبتکر زبان جهانی « اسپرانتو » است که واژه های آن از بسیاری از زبانهای رایج گرفته شده است . وی ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۷ در گذشت.

www.takfars.ir

زامنهوف عقیده داشت که وجود زبانهای متعدد در جهان باعث جدایی مردم از هم ، بروز اختلافها و جنگها می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۹۳م: ۱۴آوریل ۱۹۳ میلادی روزی است که « لوسیوس سپتیموس سه وروس » امپراتور روم شد و ۱۸ سال حکومت کرد. وی متولد لیبی امروز بود. حکومت او در پی مرگ کومودوس آغاز شده بود که روم در اواخر حکومت او دچار نا آرامی های متعدد بود .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۸۶۵م:۱۴ آوریل ۱۸۶۵ (ساعت ۱۰ و چند قیقه شب)، پنج روز پس از پایان جنگ داخلی ۴ ساله آمریکا، ابراهام لینکلن (لینکن) رئیس جمهوری وقت این کشور درجایگاه شماره ۷ تماشاخانه فورد در مرکز شهر واشنگتن هدف گلوله «جان ویلکس بوث John Wilkes Booth» یک بازیگر ۲۶ ساله تئاتر و از هواداران کنفدراسیون آمریکا (طرفداران کاهش قدرت دولت مرکزی ــ جنوبی ها) قرار گرفت و چند ساعت بعد ( ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه بامداد ۱۵ آوریل) درگذشت.

۱۹۱۱م:۱۴ آوریل در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شب کشتی مسافربر تایتانیک که با ۲۲۰۰ مسافر و خدمه از ساوت همتون انگلستان عازم نیویورک بود در حوالی کانادا با یک قطعه یخ سرگردان برخورد کرد و چند ساعت بعد به زیر آب فرو رفت و بیش از ۱۵۰۰ تن جان باختند. هنگام به آب انداخته شدن این کشتی در ۳۱ ماه مه ۱۹۱۱ ادعا شده بود که تایتانیک غرق شدنی نیست !.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ فروردین

۱۹۴۱م:انور خوجه (انور هوجا Enver Hoxha) موسس حزب کمونیست آلبانی در ۱۹۴۱ ــ مردی که چهار دهه بر این کشور حکومت کرد ۱۴آوریل ۱۹۸۵ در۷۷ سالگی در گذشت . وی از پیروان روش استالین بود.

۱۷۹۲: فرانسه انقلابی به اتریش اعلان جنگ داد و جنگهای انقلاب فرانسه با دول دیگر آغاز گردید.

۱۸۴۷: میان ایران و عثمانی قرار داد دوم ارزروم امضاء شد.

تک فارس

۱۸۸۹: «ارنولد توین بی» مورخ، و مولف « مطالعه تاریخ » به دنیا آمد.

۱۹۱۲: اتحادیه پان امریکن رسمیت یافت.

۱۹۴۵: بمب افکنهای آمریکایی کاخ سلطنتی ژاپن در توکیو را بمباران کردند.

۱۹۷۱: دولت آمریکا به تحریم اقتصادی چین پایان داد.

۱۹۸۶: آمریکا به لیبی حمله هوایی برد (برای اطلاع از مشروح این حمله به سایت ۱۵ آوریل رجوع شود).

محصولات معتبر
محصولات معتبر