تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اسفند

۳۰۰ م : کار جمع آوری و تالیف تاریخچه اردشیر یکم، بنیادگذار دودمان ساسانیان، تحت عنوان «کارنامک اردشیر پاپکان» مارچ سال ۳۰۰ میلادی پایان یافت و چند روز بعد نسخه اصلی آن به مناسبت نوروز در تالار پذیرایی کاخ سلطنتی درتیسفون قرار گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اسفند

۱۳۰۸ ش : نافرمانی ایل قشقایی در فارس که خواستار آزاد شدن «سردارصولت» رئیس خود از زندان تهران و بازگشت او به فارس و ریاست مجدد بر ایل بود از یک هفته به نوروز سال ۱۳۰۸ آغاز و به تدریج به صورت یک بحران در آمد ، زیرا که در چند استان دیگر هم آثار نافرمانی در عشایر آشگار و ایل بختیاری حتی دهکرد (شهر کرد امروز) را متصرف شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اسفند

۱۳۱۱ ش: رضا شاه چند سال پس از آغاز سلطنت خود با اتخاذ سیاست «برکنار کردن، بازداشت و خلع درجه کردن به طور برق آسا» کارها را از پیش می برد. مروری بر تاریخچه کارهای او موارد متعدد را نشان می دهد که پیش از ظهر دستور خلع درجه یک نظامی ارشد را صادر کرده و عصر همان روز وی را بخشیده است.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اسفند

۱۹۰۸م :موریس (ژان ژاک) مارلو پونتی Maurice Marleau Ponty فیلسوف قرن ۲۰ فرانسه ۱۴ مارس در سال۱۹۰۸ به دنیا آمد و ۵۳ سال عمر کرد. وی که پدر خود را در جنگ جهانی اول از دست داد جوانترین فلسفه دانی بود که درفرانسه در دانشگاه به تدریس این رشته پرداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اسفند

۱۹۱۴ م : هوارد فست Howard Fast نویسنده بزرگ و چپگرای آمریکا ۱۲ مارس ۲۰۰۳ در ۸۹ سالگی در گذشت . وی ۷۰ داستان تاریخی از جمله داستان اسپارتاکوس را نوشته و همه داستانهایش زمینه انقلابی و چپ داشته و بیشتر آنها به صورت فیلم سینمایی در آمده اند. هوارد در سال ۱۹۴۳ به عضویت حزب کمونیست آمریکا در آمد و تنها نویسنده آمریکایی است که از استالین جایزه ادبی گرفت.

۱۵ مارس سال ۴۴ پیش از میلاد ژولیوس سزار در جلسه سنای روم طبق نقشه ای که از پیش آماده شده بود ترور شد.

www.takfars.ir

قرن ۳م :باستانشناسان یونان این اسکلت را در گوری در شمال این کشور به دست آورده اند که طبق آزمایشهای مربوط، متعلق به قرن سوم میلادی و زمان سلطه روم بر اروپا و منطقه مدیترانه است. این باستانشناسان با توجه به شکافی که در استخوان سر وجوددارد، دهم مارس ۲۰۰۸ اعلام کردند که در عهد باستان نیز عمل جراحی مغز و دست کم در آن منطقه از جهان معمول بوده است. اسکلت متعلق به یک زن نسبتا جوان است.

۱۴۹۳: کریستف کلمب در پایان نخستین سفر خود به قاره غربی به اسپانیا بازگشت و لقب دریاسالار اقیانوسها گرفت.

۱۸۱۲: نخستین مهاجران روس در آمریکا که در کالیفرنیا مستقر شده بودند نام رودخانه مجاور قرار گاه خود را رود خانه روسی گذاردند.

۱۸۷۸: رضا خان پهلوی که بعدا شاه ایران شد در آلاشت سواد کوه ( مازندران ) به دنیا آمد.

۱۹۱۷: نیکلای دوم تزار روسیه به وزیران خود گفت که اگر بداند با کنار رفتن او اوضاع آرام می شود تفویض اختیارات خواهد کرد.

۱۹۲۳: لنین برای سومین بار دچار سکته مغزی شد.

۱۹۲۸: موسولینی نظام انتخابات ایتالیا را تغییر داد و نامزد شدن برای مقامهای انتخابی را از دست مردم عادی خارج ساخت.

۱۹۳۹: المان چک اسلواکی را متصرف ، اسلواکی را از آن مجزا ساخت و قسمت دیگر آن را به نام « بوهم و مراوی » اشغال کرد.

۱۹۴۴: متفقین شهر کاسینو ایتالیا را بمباران و ویران ساختند.

۱۹۶۶: ( ۲۴ اسفند ۱۳۴۴) ترمینال نفت جزیره خارک آغاز بکار کرد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر