تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۳۰۴م:غازان خان ایلخان مغول که ۹ سال بر ایران حکومت کرد یازدهم ماه مه سال ۱۳۰۴ میلادی (شوال ۷۰۳) در نزدیکی قزوین درگذشت و در شنب غازان در تبریز در گوری که از پیش ساخته بود و عمارت و گنبدی بلند و مستحکم دارد مدفون شد. غازان پسر ارغون خان، با این که مادرش مسیحی و پدرش بودایی بود مسلمان شده و نام محمود بر خود نهاده بود.

۱۷۴۷م:احمد خان درانی که قبلا از ژنرالهای ارتش ایران بود و پس از قتل نادر شاه در جریان کودتای دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ قوچان، به قندهار باز گشته و دعوی استقلال و پادشاهی کرده بود ۱۴ مه ۱۷۵۷ (ده سال بعد) پنجاب را ضمیمه قلمرو خود اعلام داشت. وی ۲۸ ژانویه این سال دهلی را تصرف کرده بود. احمد خان در مارس ۱۷۳۹ در جریان تصرف دهلی توسط نادر شاه از افسران سپاه ایران در این جنگ بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۳۳۲ش:بیست و چهارم اردیبهشت سال ۱۳۳۲ وزیر وقت دادگستری از مجلس شورای ملی خواست که در رابطه با ربودن و قتل ژنرال افشار توس رئیس شهربانی کل، از مظفر بقایی( نماینده مجلس ) که در مظان اتهام است سلب مصونیت پارلمانی کند تا بشود او را تحت تعقیب قضایی قرار داد. پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پرونده ربودن و قتل افشار توس بسته شد و منع تعقیب متهمان که برخی از آنان قبلا زندانی شده و اعترافاتی کرده بودند صادر گردید. ربودن افشار توس عمدتا با هدف تضعیف دولت دکتر مصدق صورت گرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۳۵۸م:بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸ (۱۴ مه ۱۹۷۹) شیخ صادق خلخالی رئیس وقت دادگاههای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی که در صفحات اول روزنامه ها انتشار یافته بود گفته بود که حکم اعدام شاه، فرح، اشرف، غلامرضا، فرح دیبا، شریف امامی، اردشیر زاهدی، شعبان جعفری، سپهبد اویسی و پالیزبان را صادر کرده و هر ایرانی که اینها را بکشد عامل اجرای حکم دادگاه محسوب خواهد شد. وی در همین مصاحبه گفته بود که هویدا پیشنهاد یک میلیون دلار رشوه داده بود تا اعدام او دو ماه به تاخیر افتد تا بتواند توصیه هایش را بنویسد و به دولت وقت اندرز بدهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۹۸۷م:ریتا هیورث بازیگر آمریکایی فیلمهای سینمایی که بعدا با علی خان محلاتی(ایرانی تبار) ازدواج کرد و از او دختری به نام یاسمین دارد ۱۴ مه ۱۹۸۷ در ۶۸ سالگی از بیماری آلزایمر ( فراموشی ) درگذشت. یاسمین تحت تاثیر خصلت ایرانی خود که هیچگاه پدر و مادر را در سنین سالخوردگی و ازکارافتادگی تنها نمی گذارند مادر را در طول بیماری در خانه اش در نیویورک نگهداری کرد و آوازه همین فداکاری باعث شد که انجمن حمایت از بیماران آلزایمر به وجود آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۲۰۰۱م:«راسی پورام نارایان» داستان نگار هندی ۱۴ ماه مه سال ۲۰۰۱ و پس از ۹۵ سال زندگی درگذشت. وی مسائل جامعه هند در قرن بیستم را به سبک چخوف به صورت داستان کوتاه درآورد و منتشر ساخت و با این کار کمک بزرگی به حل این مسائل کرد و هندیان از این بابت قدردان او هستند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۹۹۵م:در سال ۱۹۹۵و در سالروز بزرگداشت فردوسی، ۱۴ مه، Ai Qing آی چینگ (شینگ) شاعر معاصر چین که به «فردوسی چین» شهرت داشت در ۸۶ سالگی درگذشت. «آی» تحصیلکرده فرانسه، بیش از ۵۰ سال همانند فردوسی شعر میهنی سرود و در این زمینه چند مجموعه شعر حماسی و نیز غزل دارد. در میان ادیبان جهان، «آی» فردوسی چین خطاب می شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۸۷۴م:دکتر «کلمنس فن پیرکوت» دانشمند اتریشی که راه تشخیص وجود بیماری سل در بدن یک فرد از راه آزمایش پوست را کشف کرد ۱۴ مه در سال ۱۸۷۴ به دنیا آمده بود. وی ۵۵ سال زندگی کرد. عامل (میکرب) بیماری سل توسط دکتر کخ آلمانی کشف شده بود.

۱۶۰۷م:چهاردهم ماه مه سال ۱۶۰۷ میلادی ۱۰۴ (و به قولی ۱۰۵) انگلیسی کار ساختن نخستین قرارگاه را در آمریکای شمالی آغاز کردند و سنگ بنای ایالات متحده را گذاردند که در سال ۲۰۰۶ جمعیت قانونی آن به سیصد میلیونی رسیده بود (به علاوه حدود ۲۰ میلیون نفوس غیرقانوی = ساکنانی که پروانه اقامت ندارند) که از این جمعیت، تنها حدود یک میلیون نفرشان باقیمانده بومیان (سرخپوستان) هستند که در رزرویشن ها زندگی می کنند. برآورد شده است که در مه ۱۶۰۷ جمعیت بومیان آمریکای شمالی (ایالات متحده امروز) حدود بیست میلیون بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۶۱۰م:۱۴ ماه مه سال ۱۶۱۰ هانری چهارم پادشاه وقت فرانسه که فرمان «نانت» را با هدف پایان دادن به اختلافات مذهبی و جنگهای ناشی از آن امضاء کرده بود که آن اختلافات به اروپا و به ویژه فرانسه آسیب فراوان وارد ساخته بود به دست یک کاتولیک متعصب به نام فرانسوا راویلاک ترور شد. هانری چهارم با امضای منشور «نانت» در فرانسه آزادی مذهب اعلام کرده بود و اتباع فرانسه مجبور به تحمل مذاهب اقلیت شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۹۳۳م:لینا مدینا که ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۳ در منطقه آندز کشور پرو (آمریکای لاتین) به دنیا آمده بود ۱۴ ماه ماه ۱۹۳۹ (در ۵ سال و هشت ماهگی) در بیمارستان با عمل سزارین که توسط دکتر «لوزادا» صورت گرفت یک پسر ۲ کیلو و هفتصد گرمی کاملا سالم و طبیعی به دنیا آورد که نامش را «جراردو» گذاردند. این نخستین زاییمان از این دست است که در تاریخ بشر ثبت شده است. خانواده لینا قبلا تصور می کردند که در شکم او یک تومور و یا «کیست» است که هر روز بزرگتر می شود و او را برای درمان این تومور به بیمارستان برده بودند که حاملگی تشخیص داده شد و در وقت معین، وضع حمل انجام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

تک فارس

۱۹۵۹م:۱۴ ماه مه سال ۱۹۵۹، اتحاد شوروی و هفت کشور سوسیالیستی اروپایی متحد آن، ظاهرا در واکنش به مسلح شدن دوباره آلمان فدرال (آلمان غربی آن زمان) که به ناتو پیوسته بود، میان خود یک پیمان دوستی را امضاء کردند که هرگونه همیاری مشترک را شامل می شد. به موجب یکی از اصول این پیمان، تعرض نظامی به یکی از کشورهای عضو پیمان به منزله تجاوز به همه آنها بشمار می رفت و مستلزم دفاع مشترک بود. «ناتو» قبلا این موضوع را یک بند از اساسنامه خود قرار داده بود که چند سال پیش آن را حذف کرد.

۲۰۰۴م:«دمکراسی یک بار دیگر در هند معجزه کرد». این جمله تیتر شماره های ۱۴ ماه ۲۰۰۴ بیشتر روزنامه در سراسر جهان بود . در انتخابات سال ۲۰۰۴ هند یک میلیارد نفری، اکثریت چهارصد میلیون رای دهنده با ساقط ساختن حکومت واجپایی، در حقیقت به اقتصاد کاپیتالیستی (اصطلاحا: اصلاحات اقتصادی) ، جهانی شدن اقتصاد، پر و بال یافتن بیش از این هندوهای افراطی و نیز نرمش زیاد در برابر آمریکا پاسخ رد دادند، به چپگرایی سنتی خود باز گشتند و قدرت را بار دیگر به حزب و خانواده نهرو که در طول ۵۷ سال جمهوریت هند ۴۵ سال حکومت را به دست داشت سپردند. با این تحول، حزب کنگره ملی هند با ائتلاف با ۶۲ تن نمایندگان احزاب کمونیست حکومت را به دست گرفت.

۲۰۰۵م:در رابطه با سازمان ملل، در مه ۲۰۰۵ علاوه بر تعقیب و جستجوی اتهامات ارتکاب فساد در برنامه «نفت عراق و غذا برای مردم این کشور»، توجه رسانه ها به موضوع دیگری معطوف شده بود و آن، تدارک برگزاری شصتمین سالگرد ایجاد این سازمان بود که در آن سال برپا می شد. در این راستا، رسانه ها در سطح بین المللی ضمن تفسیر و نظر، خواستار دوباره نویسی کامل منشور ملل با تجدید نظر کامل در ارکان سازمان و حتی اصلاح و نوسازی اعلامیه جهانی حقوق بشر شده بودند. آنها گسترش شورای امنیت و تغییرات جزیی دیگر از این دست را برای مسائل جهان امروز کافی نمی دانستند.

۱۲۶۵:دانته شاعر و نویسنده ایتالیایی که ۵۶ سال عمر کرد به دنیا آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۷۷۱:رابرت اوون صاحب فرضیه سوسیالیسم تعاونی زاده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ اردیبهشت

۱۹۴۰: دولت هلند در پی بمباران شدید «روتردام» توسط لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) تسلیم شد تا از تخریب و تلفات بیشتر جلوگیری شود. همزمان، ارتش آلمان از رود «موز» گذشت تا فرانسه را تصرف کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر