تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۹۸۸م:۱۵ نوامبر سال ۹۸۸ میلادی سبکتکین ازسران طوایف معروف به«ترکان غز = اغوز ها» کابل را تصرف کرد که مورخان این روز را سالروز تاسیس حکومت غزنویان می دانند که عمدتا بر ایران خاوری و گاهی تا «ری» حکومت کردند.

ساسانیان برای جلوگیری از ورود طوایف دوردست «آلتائیک» به فرارود (ماوراءالنهر)، در سرحدات شمالی این منطقه (سیر دریا = رود سیحون) پادگانهای متعدد تحت عنوان «مرزبان» تاسیس کرده بودند که پس از افتادن ایران به دست عرب، این پادگانها برچیده شد و مهاجرت آن طوایف به «فرارود» آغاز گردید و عباسیان و پیش از آنان حتی امویان به استفاده از مردان این طوایف در ارتشهای خود پرداختند که اصطلاحا «غلام» خطاب می شدند و از این طریق قدرت یافتند. قدرت گرفتن سبکتکین هم از همین راه بود. وی عمیقتر از پیشینیان خود در ایران خاوری پیشروی کرده بود.

سلطان محمود غزنوی مهمترین حکمران غزنویان (منسوب به شهر غزنه، مقّر حکومت آنان) بود. وی با این که از تبار ایرانی نبود به ادبیات فارسی خدمت بسیار کرد. محمود چندبار به هند شرقی حمله نظامی برد و مردم این دیار را به مسلمان شدن ترغیب کرد که نتیجه اش (۹ قرن بعد) ایجاد کشور پاکستان بوده است. اینکه برخی از راه اشتباه و یا تعمد، غزنویان را موسس افغانستان می دانند درست نیست. ایران پس از غزنویان قرنها یکپارچه بود. افغانستان نامی است که انگلیسی ها در قرن نوزدهم (و پس از تکمیل تصرف هندوستان) بر ایران خاوری گذاردند تا حائلی میان متصرفات روسیه در «فرارود» با هندوستان شان باشد و قبلا چنان واژه ای به این صورت بکار نمی رفت. در نیمه دوم قرن هجدهم در زمانی که احمدخان درّانی (ابدالی) افسر سابق ارتش ایران در قندهار ادعای استقلال (استقلال منطقه مسکونی طایفه خود) کرد و به هندوستان لشکر کشید واژه ای به نام افغانستان وجود نداشت.

احمدخان (که نام او از کودکی احمدشاه بود) درپی قتل نادر در کودتای ژوئن ۱۷۴۷ قوچان و در زمانی که کریمخان زند سرگرم سر و سامان دادن به اوضاع وطن بود به قندهار رفته و در اکتبر همان سال (سال ۱۷۴۷) در اجتماع سران طایفه ابدالی و پشتون های منطقه قندهار اعلام استقلال کرده بود. احمدخان درجریان لشکرکشی نادر به هندوستان و تصرف دهلی با او بود و چون در آن لشکرکشی با وضعیت هند آشنا شده بود، بعدا خود مستقلا به آنجا تعرض نظامی کرد و همین تعرّض انگلیسی هارا متوجه ایران خاوری و اهمیت استراتژیک آن و توان و روحیه جنگی پشتونها کرد. دولت لندن که نگران تعرض دیگری از ناحیه پشتونها به هندوستان خود بود برای تجزیه این طوایف، «مورتیمر دوراند» را مامور تعیین مرز افغانستان و هندوستان کرد و وی این خط مرزی ۲ هزار و ششصد کیلومتری را به گونه ای ترسیم کرد که طوایف پشتون میان افغانستان و هندوستان (اینک پاکستان) تقسیم و بیشتر آنها سهم هندوستان شوند که اینک در شمال غربی پاکستان ـ ایالت های خودمختار وزیرستان، سرحد و … ساکن هستند، پاتان خوانده می شوند و بزرگترین شهر شان پیشاور است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

تکفارس آی آر

۱۸۰۴م:به نوشته پروفسور بلیک، هنری مارتین Henry Martyn رئیس میسیون انگلیکن (مذهب انگلیسی ها) در ایران، در یادداشتهای روزانه خود در ذیل ۱۵ نوامبر ۱۸۰۴ (بیش از دو قرن پیش) نوشته است که ایرانیان در طول روز از ارتکاب فساد (تقلب، فتنه گری، دروغگویی، ارتشاء و …) ابا ندارند، ولی نماز بامدادی آنان و دعایشان و ذکر خدا ترک نمی شود و ….

همزمان با هنری مارتین، سرجان ملکم که در دهه اول قرن نوزدهم به سمت فرستاده انگلستان به ایران آمده بود و متناوبا ده سال در ایران بود همین مطالب را به زبانی دیگر در کتاب خود آورده و ایرانیان آن عهد را مردمی خودخواه، متمایل به استبداد و متلون خوانده بود. به زعم این دو انگلیسی، ایرانیان نیاز به یک انقلاب اخلاقی – فرهنگی دارند تا از لحاظ پاکی نیت و رفتار و کردار خوب به پایه مطلوب عهد باستان خود بازگردند.

دکتر بینا (استاد متوفای تاریخ دانشگاه تهران) در مقدمه کتاب خود مربوط به تاریخ پس از نادر شاه، برخی از علل گرایش ایرانیان بعد از ساسانیان را به برخی ضعف ها نظیر دروغگویی و دورنگی و نیز عقب ماندگی آنان را ذکر کرده است.

۱۹۷۷م:تظاهرات گسترده و بی سابقه ضد شاه در واشنگتن که ۲۹ سال پیش در روزی چون دیروز آغاز شده بود ۱۵ نوامبر ۱۹۷۷ در حالی که وی و زنش فرح در مدخل کاخ سفید مورد استقبال کارتر قرار می گرفتند و طبق برنامه، سران دوکشور قرار بود در محوطه باز سخنانی بیان می داشتند شدت یافت به گونه ای که پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد. این وضعیت از شبکه های تلویزیونی آمریکا به طور کامل پخش شد و بینندگان آنها حملات فیزیکی تظاهر کنندگان را که عموما دانشجویان ایرانی مدارس عالی امریکا بودند مشاهده کردند. گاز اشک آور تا محل تریبون سران دوکشور پراکنده شده بود، بگونه ای که کارتر و شاه با دستمال صورتشان را پاک می کردند. به گزارش آن روز بعضی از رسانه های امریکا، مقامات مربوط ایران که چنین واقعه ای را پیش بینی کرده بودند قبلا عده ای را با هواپیما به واشنگتن فرستاده بودند که به هواداری از شاه شعار بدهند و با مخالفان شاه درگیر شوند که این برنامه هم به دلیل انبوه مخالفان شکست خورد. گزارش مصور این وضعیت چند روز بعد از تلویزیون تهران هم پخش شد. بعضی ازهواداران شاه بعدا کارتر را به حمایت ضمنی از تظاهرات واشنگتن متهم کردند و دلایلی را هم ارائه دادند. این تظاهرات شاه را در انظار جهانیان تحقیر و باعث تضعیف او در ایران و تشدید ضدیت با وی شده بود.

در نوامبر سال ۲۰۰۲ «کریستوفر رودی» محقق و روزنامه نگار به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تظاهرات ضد شاه مقابل کاخ سفید واشنگتن که آغاز پایان کار او خوانده شده است، در مقاله ای نوشته بود که شاه از همان لحظه شکست جرالد فورد در انتخابات سال ۱۹۷۶ می دانست که کارتر برای کاستن از اختیارات داخلی او کارهایی خواهد کرد، زیرا که شاه بیش از حد متعارف یک رئیس کشور خارجی، به جمهوریخواهان آمریکا نزدیک شده و حتی به تبلیغات انتخاباتی آنان کمک مالی غیر مستفیم کرده بود. «رودی» نوشته است: کارتر اواخر سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ هجری ) از طریق ماموران خود با ۱۵۰ تن از افسران ارشد ایران تماس گرفته بود و به آنان اشاره کرده بود که از شاه حمایت بی چون و چرا نکنند و آنان این اشاره را برای خود این گونه تفسیر کرده بودند که شاه، دیگر مورد حمایت آمریکا نیست و رفتن او مانعی نخواهد داشت.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۲۰۰۸م:پانزدهم نوامبر ۲۰۰۸ نشست دو روزه سران گروه ۲۰ در ساختمان موزه ملی در شهر واشنگتن آغاز بکار کرد. مهمترین موضوع مورد بحث این نشست توافق بر سر تهیه یک برنامه جهت بازگردانیدن بازار پول به مسیر خود، رفع بحران مالی جهان و جلوگیری از یک مسئله مشابه در آینده بود. پیش از برگزاری این نشست، مقامات مالی چین، روسیه، برزیل و … در مصاحبه های خود صریحا و با تاکید گفته بودند که باید عامل دیگری جای دلار آمریکا در معاملات بین المللی را بگیرد زیرا که قروض آمریکا به دولت های دیگر و بانکهای مرکزی خودش (چاپ کردن اسکناس اضافی) به حدّی است که جز با تعیین جانشین برای دلار راه دیگری در دست نیست. مرور زمان نشان داد که اجلاس سران گروه ۲۰ و نشست های مشابه دیگر در دو ماه آخر سال ۲۰۰۸ و در طول سال ۲۰۰۹ اقدامی برای رفع بحران مالی جهان نکردند و مقامات شرکت کننده حتی اظهارات خود در مصاحبه های مطبوعاتی را که در جهان تولید خوشبینی و امید کرده بود در این نشست ها مطرح نشاختند!. ادامه بحران سبب شده است که مردم و دولتها پول اضافی خود را متوجه خرید طلا کنند که بهای هر اونس آن در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۹ به مرز یکهزار و ۱۲۰ دلار رسیده بود. برخی از دولتها از جمله هند و ویتنام برای جلوگیری از افزایش بهای طلا در کشورهای خود به خرید طلا از خارج دست زده اند و میزان خرید هند در اواخر سال ۲۰۰۹ دویست تن طلا بوده است. با توجه به اینکه کسر بودجه آمریکا امسال سه برابر شده، میزان قروض آن (فروش باوند) افزایش یافته و اگر لایحه بیمه همگانی درمان در سنای این کشور به تصویب برسد و هزینه دولت بالا برود کسر بودجه و قروض بازهم بالا خواهد رفت بعید نیست که بهای طلا هر اونس از دو هزار دلار هم بالاتر رود و بحران مالی بین المللی (کاهش ارزش دلار) با شتابی بیشتر ادامه یابد. بهای طلا در سال ۲۰۰۰ هر اونس ۲۷۲ دلار بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۳۴۷م:۲۴ آبان ۱۳۴۷(۱۵ نوامبر ۱۹۶۸) رهی معیری غزلسرای معاصردر۵۹ سالگی بر اثر ابتلاء به سرطان درگذشت. وی که در سال ۱۲۸۸ خورشیدی (۳۰ آوریل ۱۹۰۹) در تهران به دنیا آمده بود در موسیقی و نقاشی هم ذوق و مهارت داشت. رهی فرزند معیرالممالک ـ یکی از رجال عصر قاجار بود. وی علاوه بر غزل؛ مثنوی و ترانه هم می سرود. در سال ۱۹۶۴ در تهران، مجموعه ای از اشعار او تحت عنوان «سایه عمر» انتشار یافته بود. بر پایه اشعار رهی، دهها آهنگ موسیقی ساخته شده و به صورت ترانه در آمده اند که معروفترین این غزلها «سوز دل» عنوان دارد که قبلا توسط بانو دلکش خوانده شده بود و اخیرا هم بانو «شکیلا» آن را خوانده است. ترانه های معروف دیگرش عبارتند از: «من از روز ازل»، «خزان عشق»، «تنها ماندم»، «شب جدایی»، «نوای نی» و …. رهی، خود نیز چند آهنگ موسیقی ساخته است ازجمله آهنگ «دیدی که رسوا شد دلم» و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۲۰۰۴م:تئودور تیلور سازنده بمب های اتمی خیلی کوچک، گلوله اتمی توپ و مین اتمی و نیز موتور اتمی برای سفینه های ستاره پیما در نوامبر ۲۰۰۴ در یک خانه سالمندان در مریلند آمریکا از بیماری قلب و عروق درگذشت. وی ۷۹ ساله بود. دکتر تیلور همه پیش بینی ها را کرده بود جز مردن در تنهایی و در خانه سالمندان که به وجود کمبودها در این خانه ها اعتراض فراوان شده است.

دکتر تیلور که پس از نیم قرن فعالیت و اختراع در آزمایشگاه ملی اتمی آمریکا در لاس آلاموس بازنشسته شده بود در سالهای پایانی عمر و پیش از انتقال به خانه سالمندان به نوشتن کتاب پرداخته بود. وی در این کتابها نگرانی خود را از وقوف ناراضیان به رموز ساختن بمب های کوچک اتمی (قابل حمل در جامه دان و کیف دستی) و بکار گیری آنها توسط وسائلی نظیر خمپاره انداز عیان ساخته و از اختراع سلاحهای اتمی مینیاتوری ابراز پشیمانی کرده بود. وی در مصاحبه ای گفته بود که اگر این سلاحهای بسیار کوچک اتمی به دست عوامل خشم و نارضایی بیافتند و افراد با افکار آرناشیستی بر این قبیل سلاحها دست یابند، جهان چهره دیگری به خود خواهد گرفت و ….

دکتر تیلور باور نمی کرد که عاقبت کار او انتقال به خانه سالمندان و تنهایی و نیاز به کمک کارکنان نگهداری از سالمندان باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۲۰۰۴م:نهم نوامبر ۲۰۰۴پلیس کالیفرنیا جسد بانو آیریس چانگ نویسنده ۳۶ ساله کتاب پر سر و صدای « تجاوز به نانکینگ » را که با یک گلوله کشته شده بود در اتومبیلش در لاس گاتوس یافت و پس از به دست آوردن نامه ای از او در خانه اش در منطقه سن حوزه اعلام کرد که خودکشی کرده است. متن نامه منتشر نشده است. پلیس به نقل از «برت داگلاس» شوهر « آیریس » گفته است که آیریس پس از نوشتن نامه چند بار آن را خوانده و ادیت و دوباره نویسی کرده بود!. آیریس چینی تبار در شهر پرینستون ایالت نیوجرزی آمریکا به دنیا آمده بود و از یک دانشگاه ایلی نوی لیسانس روزنامه نگاری و از دانشگاه جانزهاپکینز فوق لیسانس کتاب نویسی ( رایتینگ ) گرفته بود. پدر او یک پزشک و مادرش استاد دانشگاه بود. آیریس پس از مدتی خبرنگاری برای اسوشیتدپرس و روزنامه شیکاگو تریبیون تصمیم به نوشتن کتابهای مستند و غیر تخیلی گرفت. او گفته بود: تهیه خبر طبق دستور سردبیر است، نه خواست خبرنگار و تنظیم و انتشار آن نیز توسط دبیر مربوط صورت می گیرد بنا براین، همه آن قلم و استنباط خبرنگار از رویداد نیست، و این چنین روزنامه نگاری او را اقناع نمی کند. یک روزنامه نگار وقتی می تواند آن چه را که در دل و مغز دارد به رشته تحریر درآورد که خودش ناشر روزنامه باشد و چون او استطاعت داشتن یک روزنامه ندارد؛ لذا کتاب نویسی را حرفه خود قرار می دهد و کتابها را آن طور می نویسد که هرکدام یک تاریخ و یک روزنامه محدود به یک موضوع باشند. آیریس این مطلب را پیش از ظهور روزنامه های اینترنتی ( آن لاین ) که انتشار آنها هزینه زیاد ندارد و یک نفره هستند بیان داشته بود. نخستین کتاب آیریس که مادر یک پسر است « نخ هایی که کرم ابریشم می تند » عنوان داشت و شرح ناراضی شدن دکتر « تسین هسو شن » دانشمند چینی تبار آمریکایی از عملیات ترس آور و سوء ظن زای معروف به مکارتیسم( ضد کمونیستی ) در آمریکا بود که بالاخره به بازگشت « تسین » به چین و ساختن موشک قاره پیما برای کشور پدری اش انجامید و قدرت اتمی ــ موشکی چین به وجود آمد. کتاب معروف دیگر او « چینیان در آمریکا » بود که بمانند سایر تالیفات آیریس، سبک تاریخ نگاری ژورنالیستی دارد. وی در این تالیف از خشونت سفید پوستان با نخستین مهاجران چینی و اخراج گروهی آنان از غرب آمریکا و کانادا و رواج ترس «خطر زرد» در آمریکای شمالی، تا وفاداری چینیان در هر نقطه ای که باشند به فرهنگ خود را شرح داده است. تالیف پر سر و صدای آیریس که بر زبان ماندارین چینی مسلط بود کتاب « تجاوز به نانکینگ ( نانجینگ ) » است که نتیجه بررسی در محل، خواندن اسناد و مصاحبه با سالخوردگان شاهد عینی ماجرا بود. این کتاب که نخستین چاپ آن به زبان انگلیسی نیم میلیون فروش داشت به چند زبان دیگر ترجمه شده و شرح تصرف شهر نانکینگ پایتخت وقت چین به دست نیروهای ژاپنی در سال ۱۹۳۷ و قتل ۳۰۰ هزار غیر نظامی و تجاوز به ۸۰ هزار زن از ساکنان شهر در طول اشغال آن توسط ژاپنی هاست. آیریس هدف خود از انتشار این کتاب را چنین شرح داده است: دست هایی در کار بوده که نخواسته و یا نگذاشته است که هالوکاست چینی ها به گوش جهانیان برسد. به نظراو فاجعه نانکینگ قابل مقایسه با آن چه را که هیتلر با یهودیان کرد نیست. ژاپنی ها با شمشیر روده های مردم نانکینگ را بدون داشتن کوچکترین گناه و دلیل درآوردند، مردان را اخته کردند، سینه زنان را بریدند، جوانان را به دیوار میخ کردند، هرکس را خواستند تا کمر در خاک کردند و سپس سگهای گرسنه را به جانشان افکندند تا آنها را قطعه ــ قطعه کنند، مقامات شهر را به دو اتومبیل در خلاف جهت یکدیگر بستند و از هم دریدند، مادر و پدرها را کشتند و کباب کردند و فرزندان آنان را وادار به خوردن این کباب کردند و …. چرا این همه خشونت و عمل خلاف انسانی را انجام دادند؟!. چرا سعی شده بود که این فاجعه انسانی بی سابقه، به همان صورتی که اتفاق افتاده بود در تاریخ بشر ذکر نشود تا عبرت آموز باشد؟!، چه دستهایی در کار بوده ؟ و ….

تک فارس

این کتاب چنان چینیان را به خشم آورده که از زمان انتشار کتاب مانع تحکیم پیوند چین و ژاپن شده و ادعای غرامت و عذرخواهی رسمی از دولت ژاپن کرده اند و تولیدات ژاپنی از چشم آنان افتاده و یکی از عوامل شکست اقتصادی ژاپن بوده است. بانو آیریس در حال نوشتن کتابی در باره خشونت ژاپنی ها در فیلیپین با افراد یک واحد زرهی آمریکایی بود که در آغاز جنگ دو کشور به اسارت آنان درآمده بود که درگذشت.

تنها دلیل به دست آمده درباره خودکشی این مولف این است که بانو آیریس از پزشک خود خواسته بود که برایش داروی ضد افسردگی بنویسد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۹۲۲م: ۱۴نوامبر ۱۹۲۲ رادیو انگلستان که در ۱۸ اکتبر آن سال از پستخانه آن کشور پروانه گرفته بود با موج متوسط آغاز بکار کرد. یک شرکت مختلط انگلیسی ـ آمریکایی مالک این فرستنده رادیویی بود. این کمپانی در ۱۴ دسامبر ۱۹۲۲ «جان ریث John Reith» را که بعدا لقب «لرد» دریافت کرد به مدیریت رادیوی خود منصوب کرد. دولت انگلستان در۳۱ دسامبر ۱۹۲۶ هنگامی که رادیودارهای انگلیسی به رقم دو میلیون و ۲۵۰ هزار رسیدند به توان نفوذی رادیو پی برد، دارایی کمپانی را خرید و از آن پس رادیو انگلستان با صدور فرمان پادشاه وقت با نام «بی بی سی» دولتی شده است. نفوذ در اذهان داخلی برای دولت انگلستان کافی نبود و از سال ۱۹۳۲، موج کوتاه را بر فرستنده های بی بی سی اضافه کرد و سرویس جهانی بوجود آورد.

از لحظه ای که دولت ایران به نخست وزیری دکتر احمد متین دفتری با کمک فنی آلمان رادیو تهران را در پنجم اردیبهشت ۱۳۱۹ (در چهار راه سیدخندان) تاسیس کرد دولت انگلستان درصدد افزودن بخش فارسی بر سرویس جهانی خود برآمد و این بخش از ۲۸ دسامبر ۱۹۴۰ (دیماه ۱۳۱۹) آغاز بکار کرد و با اینکه دکتر متین دفتری در چهارم تیر ۱۳۱۹ برکنار شده بود به انتقاد از او که یک ناسیونالیست افراطی است و عامل آلمان بود پرداخت. رادیو لندن (بی بی سی) از سوم ژانویه ۱۹۳۸ بخش زبانی عربی را راه اندازی کرده بود زیرا که دولت لندن شنیده بود آلمانی ها در جهان عرب که سران آن تحت سلطه و نفوذ انگلستان بودند علیه این دولت تبلیغ می کنند و درصدد شورانیدن توده های عرب برضد روسای قبایل هستند (یک نمونه فعالیت هواداران آلمان در جهان عرب؛ کودتای رشیدعالی گیلانی در فروردین ۱۳۲۰ در بغداد است).

دکتر عیسی صدیق رئیس اداره تبلیغات وقت (وابسته به وزارت فرهنگ) که متوجه نیات دولت لندن از راه اندازی بخش فارسی رادیو «بی بی سی» شده بود به دولت وقت (کابینه علی منصور) پیشنهاد کرد لایحه ای با مضمون کیفر بی اعتنایی به منافع میهن به مجلس بفرستد و ضمن آن گوش کردن به رادیوهای دولت های دیگر (رسانه های دولتی) که فهرست آنها هر سال باید اعلام شود «خلاف» بشمار آید و اسامی مرتکبین چنین خلافی پس از محکوم شدن در دادگاه در روزنامه ها منتشر شود تا مردم بدانند که چه کسانی به حرف خارجی گوش می کنند. این پیشنهاد پس از دست به دست گشتن های فراوان قربانی امروز و فردا کردن شد تااینکه وطن به اشغال نظامی درآمد، دکتر صدیق متهم به ملی گرایی (به دلیل فارسی کردن واژه های بیگانه) شد و برکنار گردید و …. برخی از کشورها دارای مقرراتی از این دست بوده اند و چون هدف از آن جلوگیری از اعمال نفوذ دولت های دیگر و احیانا مخالف است سانسور محسوب نمی شود (آزادی بیان و عقیده اختصاص به فرد دارد نه دستگاه روابط عمومی دولتها). از بخش فارسی رادیو لندن در دوران حکومت دکتر مصدق و چند زمان دیگر به صورت حربه استفاده شده بود (قاعده استفاده از رادیو ـ تلویزیون، ارتش و … برای اجرای سیاست ها).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۳۳۷ش:سیاوش آذری روزنامه نگار معروف و پرتجربه ایرانی که از سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸) به این کار ادامه می دهد ۲۴ آبان ۱۳۱۳ (۱۵ نوامبر ۱۹۳۴) در یک خانواده اهل قلم و سیاست به دنیا آمد. وی کار روزنامه نگاری را از روزنامه کیهان و در سال ۱۳۳۷ آغاز کرد. در سالهای اول روزنامه نگاری، سیاوش اخبار حوادث شهری تهران را برای روزنامه کیهان پوشش می داد. وی به موازات عضویت در روزنامه کیهان، از پاییز سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) در خبرگزاری پارس بکار خبر مشغول شد و اخبار سیاسی ازجمله رویدادهای دربار سلطنتی را گزارش می کرد. او با رادیو تلویزیون ملی ایران هم در تهران همکاری داشت.

سیاوش که در تهران لیسانس روزنامه نگاری گرفته بود و از اعضای فعال سندیکای روزنامه نگاران کشور بود ۳۱ اکتبر ۱۹۷۶ (یک سال پیش از انقلاب) به آمریکا انتقال یافت و در اینجا نماینده روزنامه کیهان و خبرگزاری پارس (ایرنای امروز) بود و چون پس از انقلاب، اعضای قدیمی تحریریه های کیهان و آژانس پارس برکنار شدند، دیگر لزومی به بازگشت به وطن ندید و در لس آنجلس که دارای یک جامعه بزرگ ایرانی است به روزنامه نگاری ادامه داد. وی ضمن کار خبر، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی گرفته است.

آذری که در آمریکا سردبیری چند مجله و روزنامه دو زبانه از جمله «ایران پست» را بر عهده گرفته بود بکار در رادیو فارسی زبانKRSI (صدای ایران) که شبانه روز برنامه دارد ادامه می دهد.

T A K F A R S

سیاوش دارای دو دختر است که شیلا دختر کوچکتر او «روزنامه نگاری» خوانده و برای کار در یک رسانه آمریکایی آماده می شود. وی کار در شبکه سی ان ان را ترجیح می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۸۶۴م:۱۵ نوامبر سال ۱۸۶۴میلادی، در جریان جنگ داخلی امریکاییان، ژنرال شرمن فرمانده یک واحد از نیروهای اتحادیه (ایالات شمالی) که پس از پنج ماه جنگ موفق به تصرف شهر آتلانتا پایتخت ایالت جورجیا از اعضای کنفدراسیون آمریکا (ایالات جنوبی) شده بود به سربازانش دستور داد که در ساعات شب شهر را آتش بزنند که تا بامداد چیزی از آن باقی نماند. این دستور بدون این که قبلا به ساکنان غیر نظامی شهر اطلاع داده شود که آنجا را تخلیه کنند صادر شده بود.

«شرمن» بعدا برای دفاع از این عمل خود گفته بود که دستور داده بود که انبار تدارکات کنفدراسیون و ایستگاه راه آهن آتش زده شود که تقریبا همه شهر از میان رفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۸۸۴م:۱۵ نوامبر سال ۱۸۸۴ به دعوت بیسمارک صدر اعظم وقت آلمان نمایندگان ۱۵ کشور در برلین نشستی را آغاز کردند که ظاهرا به منظور حل مسئله مالکیّت سرزمین افریقایی کنگو تشکیل شده بود که پادشاه بلژیک همه آن را برای خود می خواست!.

این نشست پس از تشکیل، خیلی زود دست خود را رو کرد و به چانه زنی برسر تقسیم آفریقا میان اروپاییان پرداخت و در پایان نشست عمل تقسیم بدون این که یک آفریقایی از آن اگاه شود صورت گرفت و سهم بزرگی هم به آلمان که دیرتر از دیگران شروع کرده بود داده شد. سهم انگلستان از همه بیشتر بود و سپس فرانسه و پرتغال، آلمان و اسپانیا و …. لئوپلد پادشاه بلژیک هم با یک رشته بازی های ماهرانه همه کنگو را که ۲ میلیون و سیصد هزارکیلو متر مربع وسعت دارد (بزرگتر از ایران) یکجا بالا کشید.

این عمل، البته به صورتی دیگر هنوز هم ادامه دارد و از اتحادیه ها و جنبش های حاشیه ای از جمله اتحادیه عرب، سازمان همبستگی افریقائیان، جنبش غیر متعهدها و … کاری جز حرف زدن ساخته نیست و سازمان ملل هم عملا در کنترل پنج دولت فاتح جنگ جهانی دوم است و تضمین عملی برای حفظ حقوق و حاکمیت کشورهای دیگر و بویژه ملل کوچک و ضعیف وجود ندارد. این سازمان نتوانسته است حتی صلح را حفظ کند و جهان از زمان تاسیس آن شاهد جنگهای متعدد منطقه ای بوده است. عدم وقوع یک جنگ جهانی دیگر را باید مدیون سلاح اتمی دانست که در دست قدرت های رقیب وجود دارد، نه سازمان ملل. اشغال نظامی عراق بدون مجوز شورای امنیت تاریخ سازمان ملل را تا ابدیت خراب کرد.

۱۹۲۰م:۱۵ نوامبر سال ۱۹۲۰ «جامعه ملل» که در پی جنگ جهانی اول برای جلوگیری از وقوع جنگ دیگری ایجاد شده بود با شرکت نمایندگان ۴۱ کشور و بدون حضور آمریکا و روسیه نخستین جلسه خود را در شهر ژنو تشکیل داد.

دولت امریکا در آن زمان، (خود) حاضر به شرکت در جامعه ملل و مشارکت در امور جهان نشده بود و این جامعه، روسیه را که پس از انقلاب هنوز وضعیتی ثابت نداشت نپذیرفته بود.

تک فارس www.takfars.ir

جامعه ملل که وارث آن سازمان ملل است در کار خود موفق نشد و نتوانست از تجاوز ژاپن به چین، تعرض نظامی ایتالیا به اتیوپی و … جلوگیری کند و از میان رفت. هر دو سازمان (جامعه ملل و سازمان) را قدرتهای فاتح دو جنگ ساختند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که سازمان ملل برخلاف خواست فاتحان قدم بردارد. بسیاری از اصحاب نظر می گویند که تا قدرت تصمیم گیری در شورای امنیت سازمان ملل در دست کشورهای فاتح جنگ جهانی دوم باشد که در ۱۹۴۵ پایان یافت، این سازمان نخواهد توانست برای کشورهای کوچک گامی مفید بردارد، و توصیه میکنند که دبیر کل سازمان ملل یک استاد اندیشمند از کشوری شهرت بی طرفی و بی نظری دارد انتخاب شود. پس از مرگ داگ هامر شولد، دبیرکل های سازمان ملل از مستعمرات سابق و کشورهای مسئله دار و محل استقرار نیروی نظامی بیگانه انتخاب شده و قبلا دیپلمات (بازیگر در روابط سیاسی) بوده اند.

۱۹۶۹م:۱۵نوامیر سال ۱۹۶۹ بزرگترین تظاهرات مسالمت آمیز ضد جنگ ویتنام با شرکت بیش از دویست و پنجاه هزار تن در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا برگزار شد. شمار تظاهرکنندگان برابر یک سوم جمعیت شهر واشنگتن بود.

در این تظاهرات تنی چند از معاریف و سیاستمداران آمریکایی نیز شرکت کرده و خواستار قطع این جنگ بدون دلیل و نتیجه شده بودند.

پس از پایان این تظاهرات که شرکت کنندگان در آن از شهرهای مختلف آمده بودند، گروهی از جوانان در ساعات شب بنای سنگ پرانی به ساختمان های دولتی را گذاشتند که پلیس مداخله کرد که ضمن زد و خورد نزدیک به یکصد تن مجروح و ۹۰ نفر هم دستگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن بقیه از گاز اشک آور استفاده کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۹۸۸م:شوروی ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ شاتل فضایی خود را بدون سرنشین به مدار زمین فرستاد و بازگردانید. این شاتل از نظر ظاهر مشابه شاتل آمریکا بود.

مقامات وقت دولت شوروی اعلام داشتند که فرستادن این شاتل ، تنها به این دلیل بود که ثابت شود که شوروی هم دارای این وسیله فضایی است و به دلیل هزینه سنگین و غیر ضروری بودن آن ، این تجربه فعلا تکرار نخواهد شد و این شائل برای تماشای مردم به موزه و یا پارک محل مراجعه عموم فرستاده خواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۲۰۰۴م:«هو جینتائو» رهبر چین در جریان دیدار ۵ روزه از برزیل که ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ آغاز شده بود، قول داد که چین از عضویت دائمی برزیل در شورای امنیت با داشتن حق رد کردن قطعنامه ها (وتو) حمایت خواهد کرد. در این دیدار «هو» و «لولا دا سیلوا» رهبر برزیل و هر دو سوسیالیست تمایل یکدیگر به گسترش مبادلات بازرگانی و همکاری های صنعتی و تکنولوژیک به ویژه همکاری در زمینه ساخت هواپیما و سفینه فضایی و استخراج نفت را اعلام داشتند. رهبر چین قول واردات انبوه گوشت از برزیل را داد و …. قبلا لولا از چین دیدن کرده بود.

چین در دهه یکم قرن ۲۱ تمایل وسیع به داشتن مناسبات همه جانبه با کشورهای آمریکای لاتین‏‏‏، از خود نشان داده است.

تکفارس

"هو" پانزدهم نوامبر ۲۰۰۲ به ریاست جمهوری چین انتخاب شد و دیدار او از برزیل درست در پایان دومین سال رهبری اش انجام گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آبان

۱۴۹۲: کریستوفر کلمبوس در یادداشتهای نخستین دیدار از قاره آمریکا، تحت عنوان «۱۵ نوامبر» نوشته است که در چنین روزی متوجه گیاهی شد که بومیان کوبا خشک شده برگ آن را آتش می زنند و دودش را بو می کشند و سر حال می آیند. وی در یادداشت خود از این گیاه به عنوان تنباکو (توتون) نام برده است.

۱۷۱۵: اتریش طبق پیمان "باریر" از دعاوی خود در هلند صرف نظر کرد.

۱۷۳۴: "ویلیام هرشل" فضا شناس معروف به دنیا آمد.

۱۸۸۷: "ویرجینیا اوکیف" صورتگر معروف آمریکایی متولد شد.

۱۶۳۰: یوهان کپلر نجوم شناس آلمانی زاده شد.

۱۹۵۸: تایرون پاور بازیگر فیلم های سینمایی آمریکا در ۴۴ سالگی بر اثر حمله قلبی فوت شد.

۱۹۸۴: در یک مرکز پزشکی کالیفرنیا "بی بی فائه Baby Fae " کودک یک ماهه که در بدن او قلب میمون پیوند زده بودند تا زنده بماند درگذشت.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر