تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۳۲۳پیش ازمیلاد:مورخان معاصر بر پایه محاسبات تقویمی و نصف النهار بابل (جنوب غربی بغداد) سه روز را در ماه ژوئن (خرداد) به عنوان سالروز درگذشت اسکندر مقدونی معروف به اسکندر بزرگ به دست داده اند: یک دسته از آنان دهم ژوئن، دسته دیگر (اکثریت) غروب یازدهم ژوئن و دسته سوم (شماری کم) ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد).

بنا به نوشته اکثریت، اسکندر ۱۱ ژوئن در سال ۳۲۳ پیش از میلاد در ۳۲ سالگی (یک ماه مانده به ۳۳ ساله شدن) در بابل درگذشت. وی که از همدان و شوش به بابل رفته بود در این شهر دچارعارضه تب شده بود که دیگر وی را رها نساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۸۴۰م:دائره المعارف ادبیات و زبانها، ماه ژوئن سال ۸۴۰ میلادی (و دو قرن پس از شکست امپراتوری ایران باستان از عرب) را پایان تلاش سیبویه ایرانی برای تنظیم صرف و نحو و دستور زبان عربی ذکر کرده است که وی این قواعد را در تالیف خود «الکتاب» به دست داده است. تا آن زمان، زبان عربی صرف و نحو مدون (گرامر =دستور زبان) نداشت و کار سیبویه ایرانی خدمت بزرگی به همه اعراب بشمار می آید. سیبویه که با این اقدام، از تاریخ لقب «نحوی» گرفته است در ایالت فارس به دنیا آمده بود. وی که از فارس به شهر ساوه رفته بود در ۴۰ سالگی در این شهر وفات یافت. طبق برخی نوشته ها ۳۸ ساله بود که فوت شد.

۱۴۶۸م:ازبک ها در ژوئن ۱۴۶۸ از قزاقها (کزاخها) جدا شدند و بلافاصله خودشان هم انشعاب کردند و گروهی از آنان که از تبار «شیبان» نوه چنگیز مغول بودند از دو دسته دیگر که خود را از تبار دو نوه دیگر چنگیز به نام های «باتو» و «اوردا» می دانستند مجزّا شده و راه مناطق جنوبی تر و کناره های آمودریا (جیحون) را در پیش گرفتند. دیری نگذشت که این گروه ازبک شهرهای ایرانی بخارا، سمرقند، مرو و … را متصرف شدند، بر جای تیموریان نشستند و بعدا محمدخان شیبانی یکی از سران آنان از آمودریا هم گذشت و تا هرات پیش آمد که شاه اسماعیل صفوی در سال ۱۵۱۰ میلادی به جلوگیری از او شتافت. در جنگی که میان دو طرف روی داد ازبکهای شیبانی شکست خوردند و محمدخان کشته شد. شاه اسماعیل از جمجمه او برای خود کاسه ای با روکش نقره ساخت. هدف او از این کار، ایجاد ترس در ازبکها بود که دوباره درصدد تعرض برنیایند. ولی این شکست باعث نشد که ازبکها بعدا و بعدها مزاحم نشوند. آنان در هر فرصتی که به دست می آوردند از آمودریا می گذشتند و وارد مناطق جنوبی این رود می شدند. ازبکهای ساکن مناطق شمالی افغانستان امروز بقایای همانها هستند.

تکفارس آی آر

۱۷۵۲و۱۸۹۳م:امروز زادروز دو بانوی داستان نگار است.

– بانو فرانسیس برنی (فانیFanny Burney) داستان نگار انگلیسی در سال ۱۷۵۲ به دنیا آمد و معروفترین داستانهای او «اولیناEvelina»، «سسیلیاCecilia» و «آواره» هستند. او که ۸۸ سال عمر کرد، داستانهایش را به صورت خاطرات افراد (خیالی) می نوشت.

– بانو دورتی سایرز داستان نگار دیگر که او هم انگلیسی بود در ۱۸۹۳ به دنیا آمد و ۶۴ سال عمر کرد. وی که روزنامه نگاری هم می کرد در کتاب خاطراتش نوشته است: به زبان داستان هرچه آن چه را که نمی شود به زبان خبر نوشت می توان بیان کرد. هدف یکی است؛ آگاهی دادن و تاثیر مثبت گذاشتن.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۱۸۷۵م:ششم ژوئن زادروز «توماس مانThomas Mann» داستان نگار> مقاله نویس و منتقد فرهنگی – اجتماعی بنام آلمانی است که در ۱۸۷۵ به دنیا آمد و ۸۰ سال عمر کرد (در سال ۱۹۵۵ درگذشت). مان کار نوشتن را از مجله نویسی آغازکرد.وی که در لوبک آلمان به دنیا آمده بود و پدرش بازرگان و زمانی از نمایندگان شورای شهر بود در رساله ای تحت عنوان «سه دهه» که در ۱۹۴۷ انتشار یافت اعتراف کرد که افکار نیچه و شوپنهاور در نوشتن داستانهای او تاثیرگذار بودند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۲۰۰۹م:در جریان کار تطبیق روزنامه های چاپی با عصر اینترنت و آنلاین ها و نیاز مخاطبان قرن ۲۱، بیشتر روزنامه های آمریکا از ژوئن ۲۰۰۹ (جز در روزهایی که به حد کافی اعلان تجاری و یا خبر پولی داشته باشند) سکشن اخبار اقتصادی (لایی «بی») خودرا که معمولا در چهار و یا هشت صفحه منتشر می شد به یک صفحه که چهل تا شصت درصد آن را هم آگهی پر میکند کاهش داده اند. (خبرهای پولی عبارتند از اطلاعیه های روابط عمومی سازمانهای دولتی و موسسات که هدف تبلیغ و زمینه سازی داشته باشند و حسابداری روزنامه برای موسسه خبردهنده قبض صادر میکند.).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۱۹۴۲م:۱۳ ژوئن سال ۱۹۴۲ دولت آمریکا همه دفاتر تبلیغاتی خود از جمله اداره آمار و حقایق، اداره اخبار، و دفتر گزارشهای دولتی را در هم ادغام و سازمان اطلاعات و تبلیغات جنگ (O.W.I) را به وجود آورد. این سازمان از سال ۱۹۴۵ به وزارت امور خارجه آمریکا منتقل و امور تبلیغات خارجی آمریکا از جمله امور صدای آمریکا را به دست گرفت (و عملا بازوی روابط عمومی این کشور شد). اصحاب نظر از دیر زمان پخش برنامه به زبان ملل دیگر از رادیو تلویزیونهای دولتی را مداخله در امور این ملل از راه تلقین و تبلیغ تلقی کرده و نوعی جنگ سرد خوانده اند. «صدای آمریکا» اختیار پخش برنامه در داخل این کشور را ندارد و امواج آن برون مرزی است!. رسانه های چاپی آمریکا اخیرا انتقاد کرده بودند که در مقایسه با بی بی سی فارسی، بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا نتوانسته است روزنامه نگار ایرانی تازه (روزنامه نگاری که در دهه های اخیر در ایران به حرفه خبر اشتغال داشته) جلب کند و گردانندگان این بخش دهها سال به دور از ایران بوده و نسبت به واقعیات اوضاع بیگانه و بی اطلاع هستند و بنابراین پول مالیات دهندگان آمریکایی هدر می رود.

۲۰۰۴م:از ۱۳ ژوئن ۲۰۰۴ بار دیگر اخبار مربوط به عراق، و قتل و ربوده شدن آمریکاییان در کشور سعودی در صدر گزارشهای رسانه های آمریکا قرار گرفته بود. چند روز بود که اخبار اول تلویزیونها و تیتر اول روزنامه های آمریکا به درگذشت رونالد ریگن و مراسم مربوط اختصاص یافته بود.

۱۳ ژوئن رسانه های آمریکا قتل پیاپی معاون وزارت امورخارجه عراق و یک مقام ارشد وزارت فرهنگ این کشور را به صدر اخبار خود برده و اشاره کرده بودند که هر دو تن متهم به همکاری با دولت انتقالی شده بودند که به خواست آمریکا و در حالی که عراق تحت اشغال نظامی است روی کار آمده بود.

۲۰۰۴م:«نیویورک تایمز» در سالگرد انتشار اسناد وزارت دفاع آمریکا درباره جنگ ویتنام که در ژوئن ۱۹۷۱ صورت گرفته بود، به قلم اریک اشمیت و داگلاس جل به افشاگری تازه ای دست زد و ۱۲ ژوئن ۲۰۰۴ نوشت که به سبب اطلاعات ضعیف و نادرست، در نخستین روزهای جنگ با عراق که ۱۹ مارس ۲۰۰۳ آغاز شد هواپیماهای امریکایی با موشک کروز و بمب هوشمند پریسیژن برای کشتن صدام، عزت ابراهیم (مرد شماره ۲ عراق) و ژنرال عبداللطیف (رئیس سازمان امنیت عراق ) دست به پنجاه حمله زده بودند که ضمن این حملات جمعی غیر نظامی کشته شدند و این سه تن (در آن زمان) زنده ماندند.

۲۰۰۵م:نیکلاس کریستف روزنامه نگار آمریکایی که برای یافتن مطلب به کشورهای دیگر سفر می کند در مقاله ای که در شماره ۱۲ ژوئن ۲۰۰۵ نیویورک تایمز انتشار یافته نوشته بود: در شهر آدیس آبابا با زنی ۵۵ ساله به نام «مامیتا گاشه» آشنا شدم و با او مصاحبه کردم که سواد خواندن و نوشتن نداشت ولی ماهر ترین جرّاح بیمارستان شهر بشمار می رفت و تخصص او عمدتا در عمل فیستولا بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ خرداد

۱۷۷۷: لافایت، شاهزاده فرانسوی وارد آمریکا (بندر چارلستون در کارولینای جنوبی) شد تا استقلال طلبان مهاجر نشین ها را آموزش نظامی دهد و برای ادامه جنگ با انگلستان آماده سازد. استقلال طلبان مهاجر نشینان با کمکهای نظامی فرانسه بود که بر انگلستان فائق آمدند. فرانسه با انگلستان دشمنی دیرین و رقابت مستعمراتی داشت.

تک فارس

۱۸۷۱: یک توفان دریایی اقیانوس اطلس (هوریکین) ۳۰۰ نفر را در منطقه «لابرادور» کانادا کشت. لابرادور که امروزه ۲۸ هزار تن جمعیت دارد در آن زمان نفوس کمی داشت. توفانهای دریایی اقیانوس اطلس از ماه ژوئن (ماه جاری) فعال می شوند و هم اکنون یکی از آنها که در کارائیب فعال شده به سوی فلوریدای آمریکا پیش می آید.

۱۹۳۴: در «ونیز» نخستین ملاقات هیتلر با موسولینی صورت گرفت که بعدا به اتحاد دو کشور ناسیونال سوسیالیست انجامید.

۱۹۴۴: نخستین موشک «V-1» آلمان معروف به بمب پرنده بر انگلستان فرود آمد.

۱۹۵۲: یک جت میگ ـ ۱۵ شوروی یک هواپیمای اکتشافی ارتش سوئد را که به خواست آمریکا به آبهای استونیا نزدیک شده بود سرنگون ساخت و هواپیمای دیگر را که برای یافتن هواپیمای اول به پرواز درآمده بود در آسمان منهدم ساخت. پس از فروپاشی شوروی، استونی به عضویت ناتو درآمده است!.

۱۹۸۲: خالد پادشاه کشور سعودی در ۷۰ سالگی درگذشت و فهد برجایش نشست که او نیز در اوت ۲۰۰۵ درگذشت و عیدالله جایش را گرفت.

۱۹۹۵: ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه اعلام داشت که بدون توجه به قراردادهای موجود، آزمایشهای هسته ای را از سر خواهد گرفت تا بتوان سلاحهای اتمی فرانسه را نوسازی کرد. وی گفت که مصالح ملی فرانسه تجدید این آزمایشها را که تنها در پلینزی فرانسه (واقع در اقیانوس آرام) انجام می شود ایجاب می کند زیرا که دنیا هنوز محیطی امن نیست.

محصولات معتبر
محصولات معتبر