تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۳۴م:توطئه دولت روم برضد شاه ایران و انجام کودتا در سال ۳۵ میلادی – اشاره به ترس تیبریوس از جنگ با ایران

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۵۰۵م:آناستاسیوس یکم Flavius Anastasius که از سال ۵۰۲ تا ۵۰۵ میلادی با امپراتوری ایران جنگید و شکست خورد .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۱۳۳۱ش:۲۳فروردین ۱۳۳۱ مطابق با ۱۲ آوریل ۱۹۵۲ دکتر مصدق نخست وزیر وقت شصت تن از رجال و اندیشمندان و دلسوزان کشور را به خانه خود دعوت کرد تا راهی برای رفع بدبختی های مردم ایران که از آغاز آن نزدیک به ۱۵۰ سال می گذشت به دست دهند.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۱۳۵۰ش:دولت وقت۲۱ فروردین ۱۳۵۰ (دهم اپریل ۱۹۷۱) اعلام کرد که جمعیت تهران به مرز ۳ میلیون تن رسیده و بیش از این نباید بشود.

۱۳۵۸ش:سپیده دم ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ (۱۱ آوریل ۱۹۷۹ ) درادامه اعدام مقامات نظام پیشین ایران، ۱۱ تن دیگر از آنان اعدام شدند. محاکمه این ۱۱ نفر همان شب در زندان قصر انجام شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

اعدام شدگان عبارتند از:سپهبد ناصر مقدم آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)، مهندس عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس (که در جریان انقلاب در ایران نبود و بعدا به منظور دریافت مستمری معوقه! به تهران بازگشته و بازداشت شده بود. وی تصور می کرد که چون جرمی مرتکب نشده است، دستگیر نخواهد شد)، عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه اسبق، سرلشکر حسن پاکروان وزیر اطلاعات و جهانگردی اسبق، منصور روحانی وزیر کشاورزی و آب و برق اسبق، سپهبد حجت کاشانی رئیس تربیت بدنی اسبق، سپهبد محمد تقی مجیدی رئیس اسبق دادگاه نظامی، غلامرضا نیک پی شهردار اسبق تهران، سرلشکر علی نشاط، سرتیپ حسینعلی بیات و سناتور سابق محمد علی علامه وحیدی نیابت تولیت مدرسه سپهسالار.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۲۰۰۶م:در پی درز کردن گزارش «سیمور هرش» که متن کامل آن ۱۷ آوریل ۲۰۰۶ در مجله «نیویورکر» منتشر شد، مبنی بر طرح کاخ سفید به بمباران ایران و حتی با موشک اتمی، و اظهار نظرهای مقامات مختلف درباره آن؛ باردیگر «ایران» دهم و یازدهم آوریل ۲۰۰۶ خبر صفحه اول روزنامه های آمریکا شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۲۰۰۷م:این زن «السی مک لین» نام دارد، آمریکایی و ۱۰۲ ساله است، اما هنوز به بازی گلف ادامه می دهد. یازدهم آوریل ۲۰۰۷ السی با زدن هدف (یک ضرب) از فاصله ۱۰۸ متری، خبر صفحه اول روزنامه ها شده بود.

۲۰۰۶م:ششم آوریل ۲۰۰۶ رسانه ها گزارش دادند که این تلسکوپ که در جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ساخته و نصب شده است بقدری دقیق و نیرومند است که می تواند حرکت یک مورچه در کره ماه را ببیند و فیلمبرداری کند. گفته شده که دقت این تلسکوپ در ساعات شب بیشتر است.

۱۳۵م:یازدهم آوریل زادروز «سه وروس» امپراتور روم است که در ۱۳۵ میلادی به دنیا آمد. وی نخستین رئیس یک کشور در جهان بود که امر کرد زادروز او هر سال جشن گرفته شود و مقامات نظامی و کشوری برای گفتن تبریک به دیدار او بروند و هدیه ببرند. این این رسم از همان زمان تا به امروز، در پاره ای از کشورها ادامه یافته است.

۱۲۴۱م:یازدهم آوریل سال ۱۲۴۱ مغولها به فرماندهی باتو خان نوه چنگیز خان (پسر جوجی) در منطقه موهی ارتش مجارستان را شکست دادند. «باتو» بر متصرفات شمالغربی و اروپایی امپراتوری مغولها از جمله روسیه امروز، اوکراین و قفقاز شمالی حکومت داشت. نیروهای باتو معروف به «گلدن هورد» تا اروپای مرکزی پیشروی کرده بودند.

۱۹۵۱م:یازدهم اپریل ۱۹۵۱ هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا مک آرتور، ژنرال پنج ستاره و فرمانده نیروهای این کشور در منطقه اقیانوس آرام از جمله ژاپن و کره را از کار برکنار کرد و ژنرال ریجوی، افسر چترباز را برجای او گمارد. ت

۲۰۰۱م:۱۱ آوریل سال ۲۰۰۱ جت های نظامی جمهوری توده ای چین یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آبهای چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند و خدمه آن را بازداشت کردند. این آمریکاییان بعدا پس از عذرخواهی دولت آمریکا آزاد شدند، ولی چینی ها هواپیما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمریکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپیمایی که به قلمرو چین تجاوز کند نباید با نیروی خودش از اینجا خارج گردد. این کار چینی ها درسی بزرگ و کم سابقه بود.

۲۰۰۵م:تظاهرات چند روزه ضد ژاپنی در چین که در دومین هفته آوریل ۲۰۰۵ صورت گرفت و ضمن آن به سفارت، کنسولگری های ژاپن و محل کسب و کار ژاپنی ها هم حمله شده بود می رود که در تاریخ، سرفصلی تازه شود (فصل به یاد ماندن ظلم و تعرض و خاموش نشدن صدای اعتراض به آن – و احتمالا انتقامگیری در زمان مناسب و حتی خیلی دیر).

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۲۰۰۶م:جلد این کتاب از پوست انسان ساخته شده است. این مطلب (در آوریل ۲۰۰۶) هنگامی فاش شد که کتاب در انگلستان بسرقت رفت و سپس کشف شد. کتاب حدود ۳۰۰ سال پیش جلد شده است. از انگیزه کار و صاحب پوست اطلاعی در دست نیست. در این زمینه، اصحاب نظر به رسانه ها گفته بودند که در آن زمان (۳ قرن پیش) در برخی از نقاط اروپا رسم بود که در مواردی، از پوست انسان برای شیرازه کردن و جلد کتاب استفاده شود و عمدتا پوست فردی بکار می رفت که مرتکب قتل شده بود و پوست او به خانواده مقتول داده می شد تا با استفاده از آن تسلّی خاطر یابد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۱۰۳۴: رومانوس سوم امپراتور روم شرقی (قسطنطنیه ) به دست زنش کشته شد.

۱۲۰۴: ارتشهای صلیبیون در سر راه خود به زادگاه مسیح شهر قسطنطنیه را تصرف و غارت کردند.

۱۸۹۸: مک کینلی رئیس جمهوری وقت آمریکا از کنگره این کشور خواست که به اسپانیا اعلان جنگ دهد.

۱۹۴۳: دکتر مصطفی مصباح زاده (ناشر کیهان) در این روز در سال ۱۳۲۲ هجری خورشیدی رئیس سازمان انتشارات و تبلیغات وابسته به نخست وزیری شد. این سازمان بعدا «انتشارات و رادیو»، سپس «وزارت اطلاعات و جهانگردی»، آنگاه «وزارت ارشاد ملی» و اینک «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» نام گرفته است.

۱۹۵۰: صادق هدایت نویسنده نامدار در این روز در پاریس خودکشی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ فروردین

۱۹۵۰: یک بمب افکن آمریکایی ب _ ۲۹ بر فراز قلمرو شوروی در لتونی سرنگون شد.

T A K F A R S

۱۹۹۱: شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای به حالت جنگ آمریکا با عراق پایان داد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر