تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۴۹۰پیش از میلاد:۱۳ سپتامبر سالروز نبرد یک روزه ماراتن Marathon است که در سال ۴۹۰ پیش از میلاد روی داد و نیروی دریابرد ایران در آن موفق نبود و با تحمل تلفات عقب نشینی کرد.

داریوش بزرگ، تنها با هدف گوشمالی آتنی ها – نه تصرف آتن – که یونانی زبانهای آسیای صغیر (شهرها و جزایر ایونی) قلمرو ایران را تحریک به شورش و نافرمانی می کردند یک سپاه پیاده و سوار را با کشتی روانه سرزمین اصلی یونان کرد که به صورت کشور – شهر یا ایالات متحده اداره می شد.

این نیرو که بزرگترین لشکرکشی آمفی بیاس از آغاز تاریخ تا اواخر قرن ۱۹ میلادی است پس از تصرف شهر ارتریا Eretria و جزیره ایوبویی Euboea (اوبوآ)، در ساحل شرقی اتیکا Attica پیاده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۱۵۶۸م:۱۳ سپتامبر سال ۱۵۶۸ لارنس کیپمن، آرتر ادواردز و ریچارد ویلز در اجرای نیات دراز مدت دولت لندن، انگلستان را به مقصد ایران ترک کردند. ماموریت آنان راضی کردن دولت صفوی ایران به صدور مجوز چند مرگز انگلیسی (به نام ظاهری تجارتخانه) در شیراز، کرمان، اصفهان و تبریز بود تا سر پلهایی برای نفوذ در قاره آسیا باشند. سیاست دولت انگلستان در آن زمان برمدار رقابت با استعمار اسپانیا و وابستگانش (پرتغال و هلند) در آسیا قرار داشت که صرفا از طریق دریا اقدام به گسترش نفوذ و استعمار در سرزمین های سایر قاره ها می کردند. این هیات انگلیسی یک سال بعد به قزوین (پایتخت وقت ایران) رسید.

تکفارس آی آر

۱۹۴۱م:۱۳سپتامبر ۱۹۴۱ ( ۲۲ شهریور ۱۳۲۰ ) رادیو های انگلیسی ـ لندن ، دهلی و … ـ گزارشهای متعدد در این باره که راهی جز استعفا برای رضا شاه نمانده و ظرف ساعات آینده به خواست متفقین کناره گیری و خود را تسلیم خواهد کرد پخش کردند ، و این اخبار ترس هواداران او را افزایش داده بود. سه روز بعد پایان کار رضا شاه بود.

فروغی نخست وزیر دولت تازه، قبلا (۱۸ شهریور) پس از چند بار مذاکره با نمایندگان انگلستان و شوروی که نیروهایشان بدون برخورد با مقاومت جدی (به سبب مرخص شدن سربازان ایران) مجلس شورای ملی را به تشکیل یک جلسه فوق العاده دعوت کرده و در این جلسه، خود و وزیر خارجه اش گزارشی از مذاکرات و مکاتبات و نیز آخرین تحولات و خواست دولتین انگلستان و شوروی به نمایندگان داده بودند و روشن شده بود که دولت انگلستان خواهان برکناری رضا شاه و تبعید او (به عنوان زندانی دولت انگلستان) از کشور است. چون فروغی که مورد بی مهری رضا شاه بود و شهرت به دوستی با انگلستان داشت به این دو دولت وعده هایی داده بود؛ در پایان جلسه تقاضای رای اعتماد کرد که مورد تایید قرار گرفت. به این ترتیب، همه جز رضا شاه از توطئه و خواست نهایی انگلستان آگاه بودند. انگلستان که در آغاز کار از رضا شاه حمایت می کرد، از سال ۱۹۳۵ (۱۳۱۴خورشیدی) که وی متوجه آلمان به دلیل روی کارآمدن هیتلر شده بود و راه ناسیونالیستی در پیش گرفته بود درصدد برکنار کردنش برآمده بود. رضا شاه با موسولینی ناسیونالیست هم روابط دوستانه برقرار کرده بود و با کمک او و بدون اطلاع انگلستان برای ایران نیروی دریایی به وجود آورده بود و با این نیرو به اخراج انگلستان از مناطقی از خلیج فارس دست زده بود.

۱۳۲۱م:دانته الی جیاری Dante Alighieri شاعر، نویسنده و اندیشمند ایتالیایی قرون وسطی، ۱۳ سپتامبر سال ۱۳۲۱ میلادی در تبعید درگذشت. وی که به سال ۱۲۶۵ در فلورانس به دنیا آمده بود ۵۶ سال عمر کرد. از دانته به عنوان بزرگترین شاعر قرون وسطای اروپا نام می برند. وی Divine Comedy را (که در ایران «کمدی الهی» ترجمه شده است) و از شاهکارهای ادبیات اروپا بشمار می رود به شعر گفته است. دانته تحصیلات کلاسیک و الهیات داشت. زندگانی نو La Vita Naova اثر دیگر او مجموعه ای از ۳۱ شعر است که با تفسیر و نثر آنها را به هم پیونده زده است. چند تالیف غیر داستانی و یک کتاب نیمه تمام در حکمت (فلسفه) هم از او باقی مانده است.

دانته در زمینه سیاست در آرزوی ایجاد یک حکومت جهانی بر پایه معنویات بود که در سایه آن، مردم هم این دنیا را داشته باشند و هم آن دنیا را. نامه های دانته را هم پس از او به صورت یک کتاب درآورده اند که خواندنی است. دانته در عین حال یک ناسیونالیست ایتالیایی بود و آرزو داشت که وطنش بار دیگر وحدت خود را بازیابد و معتقد بود که زبان واحد کمک بزرگی به تامین وحدت یک ملت می کند. وی بر پایه همین باور و با هدف تحقق ایتالیای متحد که در زمان او به صورت شهرهای مستقل و یا مناطق تحت سلطه قدرتهای اروپایی بود بیشتر آثار خود را به جای لاتین کلاسیک که زبان طبقه خاص و تحصیلکردگان بود به ایتالیایی (ایتالیک) که زبان مردم کوچه و بازار بود نوشت که گام بزرگی در راه تامین وحدت ایتالیائی ها به شمار می رود که به ایجاد کشور واحد ایتالیا در قرن ۱۹ انجامید.

دانته در سال ۱۳۰۱ میلادی که گروه سیاسی مخالف او در فلورانس روی کار آمده بودند به «راونا Ravenna » تبعید شده بود که تا پایان عمر در همانجا مانده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۲۰۰۸م:در دو هفته نخست سپتامبر ۲۰۰۸ به مناسبت نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تفسیر رسانه ها عمدتا درباره انتخابات و دمکراسی بود.

در دهه های اخیر انتقاد از وضعیت انتخابات در کشورهای مختلف رو به گسترش بوده است و افشاء هرمقام انتخابی که به رسانه ها کشانده می شود، وسیله تازه ای برای انتقاد از دمکراسی را به دست می دهد که اثبات میکند از اصول خود منحرف شده است.

چند مثال از انتقادهایی از این دست در سپتامبر ۲۰۰۸ و تنها در کشور آمریکا:

ــ محکومیت به زندان و کناره گیری کوام کیلپاتریک Kwame Kilpatrick شهردار انتخابی شهر بزرگ دیترویت آمریکا که متهم به داشتن روابطی با بانو کریستین بیتی Christine Beatty رئیس دفتر شهرداری شده بود و ولخرجی های مربوط از صندوق شهرداری. وضعیت اقتصاد شهر دیترویت معروف به پایتخت اتومبیلسازی از سال ۲۰۰۶ تاکنون (سال ۲۰۰۸) به علت رکود کسب و کار اتومبیلسازهای آمریکایی و بیکار کردن برخی از کارکنان و درنتیجه درآمد شهرداری آن رضای بخش نبوده است. پدر کیلپاتریک قبلا از اعضای کنگره آمریکا بود و خود او یک حقوقدان است!. ظاهرا نام اول وی (کوام) از اسم انقلابی معروف کشور آفریقایی غنا و نخستین رئیس جمهور این کشور (کوام نکرومه = قوام نکرومه) اقتباس شده است. انتخاب چنین نامی در آمریکا مرسوم نیست.

ــ کشف این موضوع که چارلز رانگل Richard Rangel رئیس کمیسیون امور مالی (Ways and Means) مجلس نمایندگان آمریکا (که باید ناظر بر مالیاتها باشد) قسمتی از درآمدهای خودرا به اداره مالیات بردرآمد گزارش نکرده بود!. وی بعدا از این عمل پوزش خواست.

ــ تئودور استیونس (تد استیونسTed Stevens) سناتور آلاسکا (متولد ۱۹۲۳) که برایش به اتهام دریافت چند مورد هدیه! از کمپانی "ویکو" ویژه لوله های نفتی و ساختمانسازی از سوی هیات منصفه بزرگ (گراند ژوری) قرار مجرمیت صادرشده و پرونده او در فهرست محاکمات دادگاه قراردارد دوباره از جانب حزب مربوط (جمهوریخواه) برای یک دوره دیگر نامزد سناتوری شده است!. سناتور استیونس از سال ۱۹۶۸ (تا سال ۲۰۰۸ چهل سال تمام) عضو سنای آمریکا بوده و در زمانی که حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا اکثریت داشت دارای عنوان President Pro Tempore (رئیس سنی سنا) بود یعنی در صورت درگذشت رئیس جمهور، معاون او و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برجای رئیس جمهور می نشست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۲۰۰۵م:۱۱ سپتامبر ۲۰۰۵ «جد هووارد» تاریخدان آمریکایی دیروز جایزه انساندوستی گرفت. وی که علاوه بر ۳۶ سال تدریس تاریخ، چند کتاب تاریخ هم تالیف کرده و به نوشتن مقاله برای رسانه ها و مصاحبه با آنها ادامه می دهد همان تاریخدانی است که در تالیف خود تحت عنوان «فراموش شده ها» به تاریخنگاران جوانتر توصیه کرده است که به جای نوشتن کارهای قدرتمداران و مقامات سابق، اندیشه ها ـ کارها و دردهای افراد بی قدرت را که قرن هاست از سوی بیشتر مورخان به فراموشی سپرده شده و از قلم افتاده اند بنویسند. بیوگرافی این فراموش شدگان (فراموش شده توسط مورخان) به مراتب روراست تر، دقیق تر و جالب تر است و بر دل می نشیند، در ذهن نقش می بندد و در نتیجه بکار بسته می شود. مجموعه همین شرح حالها، تاریخ اجتماعی یک کشور را به دست می دهد.

۱۳۴۹ش:«امید پارسا نژاد» از نسل تازه روزنامه نگاران با استعداد ایران ۲۲ شهریور ۱۳۴۹ (۱۳ سپتامبر ۱۹۷۰) به دنیا آمده است. توصیف استعداد او در روزنامه نگاری و علاقه مندی اش به این حرفه همینقدر بس که هفت سال پس از ورود به دنیای خبر، در روزنامه پرفروش همشهری به سمت دبیری صفحه تعیین و ادیتور شد. «امید» در سمت دبیری صفحه آخر همشهری که مهمترین صفحه پس از صفحه اول هر روزنامه است آنچنان مهارت و صداقت و بیطرفی از خود نشان داد که روزنامه نگاران ارشد، از جمله نوشیروان کیهانی زاده با طیب خاطر مطالب خود را به او می دادند تا ادیت، تیترگذاری و انتخاب عکس کند و به چاپ برساند. «امید» در رفتار با دیگران و رعایت نزاکت و ایستادن روی وعده ها و سرعت در انجام کارها و پاسخ دادن به افراد و انجام هرکمکی که از دستش برآید آنچنان دقیق و متعهد است که شهرت «جنتلمن» روزنامه نگاری ایران به دست آورده است. خشمگین نمی شود و همیشه لبخند برلب دارد. او از آغاز پیدایش «همشهری» با آن همکاری می کند. وی که در عین حال به کار پژوهش علاقه مند است، در روزنامه «شرق» یک ستون تاریخ دارد که هر روز چاپ می شود و عمدتا درباره مسائل ایران در دو قرن گذشته می نویسد. مطالعه این ستون، مهارت «امید» را در ناراتیو نویسی نشان می دهد. «امید» که بر زبان انگلیسی مسلط است در تمامی اوقات فراغت به مطالعه در تاریخ و روزنامه نگاری که قلمرو مشترک دارند می پردازد و نخستین روزنامه نگاری است که کار گرفتن مطلب و عکس از روزنامه نگاران دیگر را از طریق «ای میل» که در ایران سابقه نداشت متداول کرد و از این راه، هزینه روزنامه ها را کاهش داد که قبلا از طریق فاکس، مطلب دریافت می کردند. بنابراین، «امید» در روزنامه نگاری الکترونیک مهارت کامل دارد که امروز، مورد نیاز بی چون و چرا است. «امید» معتقد به چاپ مطلب بدون عکس نبوده است زیرا تصویر و تیتر جالب است که مخاطب را به خواندن مطلب جلب می کند. وی در زمان دبیری صفحه آخر همشهری که بیش از پنج سال طول کشید اصرار فراوان کرد تا ستون های «امروز در تاریخ»، «رویدادهای رسانه ها» و «پرسش پزشکی» به این صفحه منتقل شود. راضی کردن سردبیری دقیق چون محمد عطریانفر و معاونش خسرو قدیری (از روزنامه نگاران قدیمی کشور) به چنین انتقالی، کاری آسان نبود.

تک فارس

بسیاری از روزنامه نگاران قدیمی که «امید» با آنان همکاری داشته در این واقعیت متفق القولند که «امید پارسا نژاد» امید آینده مطبوعات وطن است. در میان روزنامه نگاران بنام، روش کار او به «ر. اعتمادی» و «محمد بلوری» نزدیکتر است تا به غلامحسین صالحیار. وی در آموزشی کردن مطالب روزنامه همان نظری را دارد که دکتر فریدون وردی نژاد برای نخستین بار در وطن ما مطرح ساخت و در روزنامه ایران که خود او تاسیس کرده بود به اجرا گذاشت و اینک همین روش را در دانشکده خبر تدریس می کند. محال است امید پارسا نژاد مطلبی را که ارزش چاپ شدن ندارد و چیزی عاید مخاطب نمی کند به چاپخانه بفرستد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۵۰۹پیش ازمیلاد:۱۳ سپتامبر سال ۵۰۹ پیش از میلاد معبد ژوپیتر در کاپیتولینوس (کاپیتولاین هیل) در شهر «رم» گشایش یافت. «کاپیتولاین هیل» یکی از هفت تپه معروف شهر رم است. فوروم روم عهد باستان (محل اجتماعات عمومی و ایراد نطق و آویختن شعار) در نزدیکی همین تپه و نه چندان دور از محل سنای روم قرار داشت.

اوایل قرن نوزدهم، آمریکایی ها نیز مجموعه ساختمان دو مجلس مقننه این فدراسیون (کنگره) را که بر زمینی بلندتر از اطراف خود در شهر واشنگتن ساخته شده است «کاپیتول هیل» نامیدند که به همین نام باقی مانده و «کاپیتولینوس» رم باستان را یادآور می شود. فیدل کاسترو اخیرا گفته است که دولت واشنگتن اینک (از اواخر دهه ۱۹۸۰) همان سیاست امپراتوری روم باستان را در پیش گرفته است، و تفاوت این زمان با آن عهد این است که دیگر، امپراتوری ایران وجود ندارد که در برابرش بایستد.

۱۲۲م:۱۳ سپتامبر سال ۱۲۲ میلادی به دستور «هادریانوس» امپراتور وقت روم، کار ساختن یک دیوار طولانی سنگچین عرضی در بریتانیا آغاز شد که طوایف اسکاتلند را از تعرض به اینگلند (یک بخش دیگر از بریتانیا) باز دارد و انگلیسی ها را از یک ترس و بیم دائمی نجات دهد. چون در دروازه های این دیوار، دریافت گمرک و عوارض برقرار شد، این دیوار که آثار آن هنوز باقی مانده است مرز انگلستان و اسکاتلند شناخته شد. قرنها بریتانیا بمانند سایر نقاط اروپا، جزیی از قلمرو امپراتوری روم بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۱۸۹۹م:سیزدهم سپتامبر سال۱۸۹۹ «هنری هیل بلیس» به عنوان نخستین قربانی تصادف اتومبیل در آمریکا و دومین آن در جهان جان خود را از دست داد. وی در خیابان ۷۴ غربی شهر نیویورک با تاکسی شماره ۴۳ تصادف کرده بود. نخستین انسانی که قربانی تصادف اتومبیل شده بود زنی به نام «بریجت دریسکول» بود. وی در ۱۷ اوت ۱۸۹۶ در لندن با اتومبیل تصادف کرده بود. بریجت از عرض خیابان می گذشت که اتومبیلی که تنها هفت کیلومتر در ساعت سرعت داشت وی را به گوشه ای پرتاب کرد. این اتومبیل به نوبت کسانی را که مشتاق تجربه سوار شدن در درشکه بدون اسب بودند در خیابانی سنگفرش به طول دو کیلو متر سواری می داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۱۹۱۱م:۱۳ سپتامبر سال ۱۹۱۱ آرکادویچ پتر ستولی پین Stolypin نخست وزیر روسیه ظاهرا به اشاره تزار نیکلای دوم در اپرای کی اف در حضور پادشاه روسیه هدف دو گلوله قرار گرفت و پنج روز بعد در بیمارستان درگذشت. قبلا هم در خانه او بمب کار گذارده بودند که ضمن این انفجار، Stolypin پسر و دختر و ۲۱ تن از همکاران و بستگانش را از دست داده بود. همه باستولیپین که ۵ سال نخست وزیر روسیه بود و انقلاب بلشویکی شش سال بعد (۱۹۱۷) را پیش بینی کرده بود و می خواست با یک راه میانه و ناسیونالیستی از آن پیشگیری کند مخالفت می کردند. به دلیل اصلاحات ارضی و دادن آزادیهای مطبوعاتی و موافقت با تاسیس اتحادیه و سندیکا، تزار و سرمایه داران با او مخالف بودند و سوسیالیستها هم به این سبب که راههای ستولیپین، انقلاب اساسی را به تعویق می اندازد با او دشمنی داشتند و تعطیل کردن مراکز فرهنگی سایر ملیتهای امپراتوری روسیه هم مزید بر علت شده بود و غیر روسها او را ناسیونالیست افراطی و دشمن خود تلقی می کردند. پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ معلوم شد که قاتل وی از عوامل پلیس تزار بوده است. تاریخ این ترور را یک اشتباه تزار می داند که با از دست دادن این دریچه اطمینان باعث انهدام خود و روی کارآمدن بلشویکها شد.

قاتل ستولی پین مردخا بوگروف Mordkha Bogrov وکیل دعاوی و یک یهودی بود. او در عین حال برای پلیس مخفی تزار خبرچینی می کرد.

T A K F A R S

ستولی پین هنگام مرگ ۴۹ ساله بود. دو دختر از فرزندان تزار هنگام تیراندازی در کنار پدر و شاهد ترور بودند. مردخا دو گلوله به سوی نخست وزیر شلیک کرد. وی بدون برخورد با مانعی وارد جایگاه ویژه تزار در تالار اپرا شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۱۹۴۰م:۱۳ سپتامبر سال ۱۹۴۰ عکسهای نقاشی هایی که روز پیش از این در غار Las Caux در فرانسه کشف شده و متعلق به دوره پیش از تاریخ بود که بر دیوارهای سنگی غار کشیده شده است انتشار یافت که مهارت نقاش برای همگان شگفت انگیز بود. این کارهای هنری نشان داد که مردم آن زمان (پیش از پیدایش خط، وخواندن و نوشتن) در هنر دست کمی از مردم امروز نداشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۱۹۴۲م:حمله نیروهای آلمان به شهر استالینگراد (ولگوگراد امروز) از ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۴۲ آغاز شد که دفاع از آن به صورت یک حماسه درآمده است. استالینگراد آخرین حد پیشروی نیروهای آلمانی در خاک شوروی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ شهریور

۲۰۰۳م:۱۳ سپتامبر ۲۰۰۳ رسانه های آمریکا گزارش داده بودند که بالاخره رئیس کلیسا های کاتولیک ایالت ماساچوست این کشور برای پایان دادن به جنجال جنسی کشیشها، پذیرفت که به ۵۶۰ شاکی جمعا ۸۵ میلیون دلار بپردازد و آنان را پیش از آن که قضیه در دادگاهها مطرح شود و دلسردی مراجعان به کلیسا ها را باعث گردد خاموش سازد. همه شاکیان مدعی شده بودند که مورد سوء استفاده جنسی کشیشها قرار گرفته بودند. کشیشهای کاتولیک پیش از ورود به این کسوت باید حق ازدواج را از خود سلب کنند!.

۲۰۰۳م:۱۳ سپتامبر ۲۰۰۳ گزارش یک سازمان جهانی بررسی مرگ و میر ناشی از بیماری ها اعلام کرد که در سال ۲۰۰۰ در سراسر جهان، دود سیگار باعث مرگ ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تن شده است و تعجب در این است که شمار قربانیان سیگار در کشورهای صنعتی (غنی تر) که افراد دسترسی به اطلاعات (اخبار پزشکی) دارند بیشتر، و از رقم ذکر شده، دومیلیون و ۴۳۰ هزارنفرشان از این کشورها بوده اند که حاکی از ضعف اراده است. در همه بیماری ها، جای پای دود سیگار را می توان یافت. در این گزارش از دود سیگار به عنوان «طاعون قهوه ای» نام برده شده بود. سازمان جهانی بهداشت اخیرا سیگار را قاتل شماره یک بشر اعلام کرد.

۲۰۰۵م:۱۱ سپتامبر ۲۰۰۵ پروتستانها (اکثریت جمعیت ایرلند شمالی) هم در بلفاست و چند منطقه دیگر شورش کرده بودند. این شورش که چند روز ادامه یافت در ساعات شب شدت می یافت بگونه ای که در دومین شب ۴۰ مامور پلیس مجروح شده بودند. پروتستانهای افراطی در جریان شورش خود، در خیابانها اتومبیلها را آتش می زدند. آنها به جای تفنگ، از نارنجک دست ساز (اصطلاحا خانگی) هم استفاده می کردند. در طول دهها سال، این اقلیت کاتولیک ایرلند شمالی بود که شورش می کرد تا این سرزمین به جای انگلستان به جمهوری ایرلند وابسته شود که این بار، اکثریت پروتستانهای ایرلند شمالی شورش کرده بودند!. آنان مخالف امتیازهایی بوده اند که اخیرا به کاتولیک ها داده شده است.

۲۰۰۵م:۱۲سپتامبر ۲۰۰۵ مقر کنسولگری آمریکا در بصره که همان کاخ سابق صدام حسین در این، دومین شهر بزرگ عراق است مورد اصابت چهار راکت ۱۰۷ میلیمتری ساخت چین قرار گرفت. در طول جنگ ویتنام، ویت کنگها از این راکتها استفاده می کردند که بکار بردنشان بسیار آسان است. در سپتامبر ۲۰۰۵ بکار بردن راکت ۱۰۷ میلیمتری، یک عنصر تازه در مسئله عراق تلقی شده بود.

تک فارس www.takfars.ir

۱۵۰۶: «میشل دو مونتاین» نویسنده و فیلسوف فرانسوی در ۵۹ سالگی درگذشت.

۱۷۵۹: در جریان جنگ هفت ساله فرانسویان و انگلیسی ها در آمریکای شمالی که در این جنگها بومیان (سرخپوستان) متحد فرانسه بودند، نیروهای مشترک فرانسه و سرخپوستان در منطقه کوبک (کانادا) از انگلیسی ها شکست خوردند. هدف هر دو دولت خوردن آمریکای شمالی بود و لذا با هم در جنگ و ستیز بودند.

۱۷۸۸: شهر نیویورک موقتا به عنوان پایتخت ایالات متحده (۱۳ مهاجر نشین انگلیسی) اعلام شد. در آن زمان هنوز شهر واشنگتن به وجود نیامده بود.

۱۷۸۹: به علت گرانی نان در پاریس، مردم دست به غارت نانوائی ها زدند که بر اثر تیراندازی ۹۰ تن کشته شدند.

۱۷۹۱: انقلابیون لوئی شانزدهم پادشاه وقت فرانسه را مجبور به امضای قانون اساسی تازه این کشور کردند که حقوق غیرقابل نقض مردم را تعیین و تضمین کرده بود.

۱۹۰۰: میهندوستان فیلیپینی که با اشغال نظامی کشورشان توسط آمریکا مبارزه مسلحانه می کردند یک واحد نظامی آمریکا را شکست دادند. آمریکا پس از پیروزی در جنگ با اسپانیا، دست به اشغال چند مستعمره آن از جمله فیلیپین زده بود. فیلیپین که نام فیلیپ پادشاه اسپانیا بر آن گذارده شده است قرنها و از زمان ماژلان مستعمره اسپانیا بود.

۱۹۴۰: لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) کاخ سلطنتی باکینگهام را درلندن بمباران کرد. در همین روز از همین سال نیروهای موسولینی که درصدد احیاء امپراتوری روم باستان بود خاک مصر را که در کنترل انگلستان بود مورد حمله قرار دادند.

۱۹۷۱: شورش زندان «اتیکا» در نیویورک به دست گارد ملی ایالت سرکوب شد و ۴۲ زندانی به دست افراد این گارد کشته شدند.

۱۹۹۹: در انفجار بمب در مسکو ۱۱۹ تن جان باختند.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر