تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۳۳۰پیش ازمیلاد:بر پایه یادداشتهای روزانه "کالیستنسCallisthenes " مورخ رسمی اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای این فاتح مقدونی در پیشروی به سوی "پرسپولیس" پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تکاب در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهی ژنرال «آریو برزن Ario Barzan » رو به رو و متوقف شدند و این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش دهها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را قبلا تصرف و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده دلیر آن نیز برخاک افتاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۹۱۹م:در پی تصویب «پیمان ورسای که ۲۶ اصل اول آن مربوط به ایجاد جامعه ملل بود» در پارلمان بلژیک در هشتم اوت ۱۹۱۹، مورخان معروف که نظر آنان در روزنامه های اروپا منعکس شده بود گفته بودند که هدف فاتحان جنگ جهانی اول از ایجاد جامعه ملل تثبیت و قانونی کردن نقشه های جغرافیافی است که خود بر حسب سیاستهایشان از مدتها پیش (عصر استعمار، یا اصطلاحا اکتشافات جفرافیایی!) ترسیم کرده اند و نتیجه جنگ جهانی ۱۹۱۴ ـ ۱۹۱۸ این فرصت را برایشان فراهم ساخت تا با تاسیس سازمانی به نام جامعه ملل آن نقشه های استعماری (مرزها) هم رسمیت جهانی یابند. همان وقت مورخان در اثبات نظریه خود گفته بودند: در حالی که دومینیون های انگلیسی از قبیل کانادا، استرالیا و نیوزیلاند که هنوز استقلال کامل نیافته اند از موسسان و اعضای تشکیل دهنده جامعه ملل اعلام شده اند؛ از روسیه، اتیوپی (یکی ازممالک باستانی جهان)، مکزیک (که با دولت واشنگتن درگیری دارد) و … برای عضویت در این جامعه نامی برده نشده است!. کانادا به این دلیل از اعضای موسس جامعه ملل نام برده شده است که طبق نقشه های ترسیمی در لندن، آن را تا قطب شمال (اراضی غیرمسکون) امتداد داده اند و می خواهند به مرزهای «من درآوردی» آن وجاهت و رسمیت بین المللی بدهند و همین طور، استرالیا واقع در آبهای شرق جنوبی را ماهیت اروپایی ببخشند. پرشیا (ایران) را هم به این سبب از اعضای موسس جامعه ملل قراداده اند که به مرزهای آن که خودشان آنها را محدود کرده اند رسمیت بدهند پیش از آن که ناپلئون پارسی دیگری (نادر شاه تازه ای) پیدا شود و آنها را پس بگیرد. افغانستان و بلوچستان را، انگلستان از پرشیا جدا کرده و با صلاحدید (ساخت و پاخت) انگلستان بود، که آسیای میان و قفقاز از ایران جدا و به روسیه داده شده و مرزهای پرشیا با عراق تازه تاسیس را نیز انگلیسی ها ترسیم و تحمیل کرده اند. این مورخان از جمله «ماکس وبر» همچنین گفته بودند که اصول بعدی پیمان ورسای (اصول مربوط به آلمان) جنگ بزرگتری را به دنبال خواهد داشت زیرا که طبق این اصول؛ بخشی از سرزمین های آلمانی را از این کشور جدا کرده اند، مسئولیت آغاز جنگ را به گردن آلمان انداخته اند، غرامت سنگین از مردم آلمان مطالبه کرده اند، این کشور را از داشتن نیروی هوایی، بیش از شش کشتی نظامی و صد هزار سرباز محروم ساخته و نزدیک شدن فرد مسلح آلمانی را از ۸۰ کیلومتری به مرز فرانسه ممنوع کرده اند!.

۱۹۲۷م:در اوت ۱۹۲۷ (۱۳۰۶ خورشیدی) تاریخچه زبان ملی ما که از گزند حوادث تاریخ در امان مانده و به همت میهندوستان جان برکف نهاده ای چون یعقوب لیث سیستانی و مرداویز مازندرانی، تلاش سامانیان درخراسان بزرگتر و زحمات و مرارتهای شاعرانی همچون فردوسی زنده مانده و به ما رسیده است از چند سوی هدف تهاجم سیاسی قرار گرفت و صدای دانشورانمان را بلند کرد. دولت وقت تهران که سرگرم ساختن ارتش و تحکیم اقتدار حکومت مرکزی بود نتوانست در آن زمان اقدامی موثر بعمل آورد و جراید ما هم که در منتهای ضعف و بی خبری از تکالیف خود و نا آگاهی از اصول روزنامه نگاری بودند دفاعی نکردند.

این تهاجم از مسکو آغاز شده بود که زبان تاجیکها را که «پارسی اصیل» است عنصری مجزا از پارسی ایران و زبانی مستقل اعلام کرده بود! و چند سند مجعول (به قول خودشان" تاریخی") هم برای اثبات این ادعا به دست داده و در قفقاز شمالی اقدامهای ناموفقی برای قتل واژگان و بقایای پارسی باستان آغاز کرده بود.

تکفارس آی آر

همزمان، به تحریک و تطمیع دولت لندن که هیچگاه از افغانستان نظر برنمی دارد، یکی دو زبان شناس اروپایی هم گفته بودند که پارسی متداول در ایران از غرب این کشور آمده و پارسی تاجیکان (دری ـ زبان دربار ساسانیان که پس از هجوم اعراب در دره آمودریا محفوظ مانده بود) زبانی دیگر است!!. حال آن که می دانیم که پارسی امروز در خراسان بزرگتر، نگهبانی شده بود که در آن زمان منطقه از شرق ری و شمال سیستان تا بدخشان و سیردریا "خراسان" خوانده می شد.

۱۳۸م:حکومت ۲۱ ساله هادریان بر امپراتوری گسترده روم باستان (هشتم اوت ۱۱۷ تا ۱۰ ژوئیه ۱۳۸ میلادی) که وی بیش از نیمی از آن را در سفر به سرزمین های متعدد قلمرو روم گذرانید و در پایتخت نبود فرصتی به وجود آورد تا عقیده سیاسی کنتراتاریانیسم Contractarianism پا به عرصه وجود بگذارد. سالروز تولد این عقیده را ۱۲ اوت سال ۱۳۱ میلادی (شش سال پس از مرگ پلوتارک) ذکر کرده اند؛ زیرا که در این روز میان منتقدین از قاضی "سالویوس ژولیانوس" که از سوی "هادریان" مامور دوباره نویسی قوانین قضایی بر پایه ضوابط سابق و رسوم قدیمی و جمع آوری آنها در یک مجموعه شده بود و شخص وی یک جلسه مناظره بر پا شده بود که منتقدین در آن جلسه گفتند امپراتور نمی تواند جز در اموری که برای اجرای آنها انتخاب شده است اقدام کند و این استدلال باعث پیدایش عقیده سیاسی "کنتراتاریانیسم" در جهان شده است؛ زیرا که هادریان که مردی تحصیلکرده بود با این عقیده مخالفت علنی نکرد و امکان داد که رشد کند. هادریان یکی از معدود امپراتوران روم است که قبلا نظامی و ژنرال نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۸۵۹م:بانو کاترین لی بیتزKatharine Lee Bates شاعر و نویسنده آمریکایی و استاد ادبیات انگلیسی ۱۲ اوت سال ۱۸۵۹ در ماساچوست به دنیا آمد و پدرش کشیش بود. پروفسور بیتز در سال ۱۹۱۵ انجمن ادیبان ایالات شمالشرقی آمریکا ( نیو اینگلند ) را تاسیس کرد که از سوی اعضاء به عنوان نخستین رئیس آن انتخاب شد. « آمریکای زیبا » بهترین اثر اوست. کاترین که مشوق مولفان راهنمای طرز نگارش کتاب و مقاله بود ۲۸ مارس ۱۹۲۹ درگذشت. آخرین تالیف پروفسور بیتز اثبات این نظریه بود که از طریق ادبیات است که می شود ارزشهای انسانی را متحول ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

www.takfars.ir

۲۰۰۴م:اقدام دولت انتقالی عراق دایر بر بستن دفاتر تلویزیون الجزیره در آن کشور به مدت یک ماه که از دومین هفته اوت ۲۰۰۴ آغاز شد نشان داد که در عصر اینترنت و ماهواره، « سانسور » به صورت سابق کارایی ندارد و تنها بر قطر پرونده دولتهایی که متهم به « سانسور » کردن خبر و نظر و حقایق هستند خواهد افزود.

« الجزیره » پس از بسته شدن دفاترش در عراق، بیش از گذشته درباره عراق مطلب و تصویر پخش کرد از جمله نخستین رسانه ای بود که از ترور «علی خالصی» مسئول یک حزب شیعیان در ایالت دیالیه خبر داد و این موضوع را با تشدید حملات هوایی آمریکا به مواضع پیروان مقتدا صدر درشهر نجف و شهرک صدر در بغداد تلفیق کرد و مطلب را به صورتی منعکس ساخت که از اجرای یک توطئه برضد شیعیان عراق حکایت می کرد که اگر ادامه یابد به جنگ داخلی منجر خواهد شد.

رسانه ها و افرادی که در این زمان با سانسور رو به رو شوند مطالب خود را از طریق اینترنت و ماهواره ارتباطی- ایجاد وب سایت، ارسال با ای – میل و … در مورد کتاب و فیلم با سی. دی – منتقل می کنند. به این ترتیب برای سانسور، ضد سانسورهای متعدد در دست است و هر روز راههای تازه به دست می آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۸۲۰م:امروز زادروز « الیور ماوت Oliver Mowat » است که کوشید تا کانادا به صورت یک کنفدراسیون درآید. الیور ۱۲ اوت سال ۱۸۲۰ به دنیا آمد و ۱۹ آوریل ۱۹۰۳ در گذشت. او هنگامی کهنخست وزیر( فرماندار) « اونتاریو » بود متوجه اهمیت کنفدراسیون برای یک سرزمین مهاجرنشین مرکب از مهاجران مختلف نژاد و فرهنگ شد . وی باتوجه به تعصب فرانسوی داشتن کوبکی ها ، لازمه حیات کانادا را در قرار گرفتن این کشور در چارچوب یک کنفدراسیون مشاهده کرد که ایالات دارای اختیارات زیاد و اختیارات دولت مرکزی محدود باشد. الیور سپس به نوشتن تعریف بر کنفدراسیون کانادا و تعیین اختیارات هر ایالت ، روابط ایالات باهم و با دولت مرکزی پرداخت و آنگاه تلاش بسیار کرد تا این نظر خود را بقبولاند و موفق شد و به همین لحاظ به بانی کنفدراسیون کانادا مشهور شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۹۵۳م:دانشمندان شوروی ۱۲ اوت سال ۱۹۶۲ «پاول پوپوویچ» فضانورد این کشور را که یک افسر هوایی بود با سفینه وستوک ـ ۴ در مدار زمین قرار دادند.

پرتاب این سفینه مصادف با سالگرد آزمایش نخستین بمب هیدرژنی شوروی صورت گرفته بود . این آزمایش در ۱۱ اوت سال ۱۹۵۳ صورت گرفته بود.

پس از انحلال شوروی، تا اواسط حکومت پوتین از پیشرفت های فضایی و تسلیحات اتمی ــ موشکی روسیه سخنی به میان نمی آمد، چرا؟. شوروی سالها در زمینه موشکی و فضایی جلوتر از دیگر کشورهای جهان بود .

توقف امور فضایی روسیه به مدت ۱۲-۱۳ سال حکایت از یک معامله پنهانی دارد _ معامله ای ظاهرا یکطرفه. برخلاف چین، در بازارهای غرب بویژه آمریکا از کالای ساخت روسیه اثری مشاهده نمی شود. غرب هنوز به روسیه اجازه ورود به سازمان بین المللی تجارت را نداده و ناتو که قرار بود پس از انحلال سازمان نظامی پیمان ورشو منحل و یا تبدیل به یک انجمن سیاسی شود در حال گسترش بوده و از سال ۲۰۰۳ در افغانستان استقرار یافته (درحقیقت برجای دولت مسکو نشسته) است. آمریکا عراق – متحد قدیمی مسکو را اشغال نظامی کرده و در گرجستان یک تحصیلکرده آمریکا رئیس جمهور شده است و ….

تک فارس

ورود نظامی روسیه در اوت ۲۰۰۸ به گرجستان که دو قرن (از زمان درگذشت آغا محمدخان قاجار در منطقه باکو، که با ارتش ایران از تفلیس و پس از مجازات یاغیان گرجی باز می گشت) تا دهه ۱۹۹۰ وابسته به دولت مسکو بود حرکتی کاملا نوین تلقی شده است که می رود تا در جهان موازنه و نظامی دیگر برقرار کند. این جمله مستقیم و صریح وزیر امور خارجه روسیه که گفته است: رئیس جمهور «آمریکا دوست» گرجستان باید برود؛ حرف کوچکی نیست و سرآغازی کاملا تازه بشمار آورده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۹۸۹م:بعد از ظهر ۱۲ اوت ۱۹۸۹ رئیس جمهوری وقت امریکا امضای قرارداد پاریس و پایان جنگ این کشور با اسپانیا را اعلام داشت و به نیروهای مسلح این کشور اطلاع داد که پس از وصول اطلاعیه او ، از جنگ دست بردارند.

طبق قرارداد پاریس که دولت فرانسه شاهد امضای آن بود ، دولت اسپانیا پذیرفت که از حاکمیت بر کوبا دست بردارد و پورتوریکو و چند جزیره دیگر و نیز مانیل و اطراف آن

طبق این قرارداد ، همچنین مقرر شد که از هر کشور پنج نماینده با حضور نماینده دولت فرانسه با هم برای آماده ساختن قرارداد نهائی صلح و جزئیات کار مذاکره کنند که این مذاکرات دو ماه طول کشید.

مناطقی که اسپانیا از دست داد سه قرن در مالکیت دولت اسپانیا قرار داشتند و کوبا و پوتوریکو دو مهاجرنشین اسپانیایی بشمار می آمدند که همچنان فرهنگ اسپانیایی خود را حفظ کرده اند.

۲۰۰۳م:۱۲ اوت ۲۰۰۳ اعلام شد که سازمان دفاعی پیمان اتلانتیک (ناتو) که عملا تنها اتحادیه نظامی باقیمانده از اتحادیه های مشابه و رقیب در قرن ۲۰ است کار مبارزه با ترویسم در افغانستان را برعهده گرفته است!. این نخستین بار از زمان تاسیس این سازمان در سال ۱۹۴۹ است که در خارج از اروپا، وظیفه نظامی بر عهده می گیرد. اواخر دهه ۱۹۹۰ قرار بود که پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو نیز منحل و یا به یک انجمن سیاسی تبدیل شود، ولی پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو نه تنها منحل نشد بلکه قدرت بیشتری یافت و قسمتی از منطقه پیمان ورشو را هم بر حوزه فعالیت خود اضافه کرد و ازجمله در بالتیک شوروی سابق استقرار یافت!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۲۰۰۳م:چارلز تیلور که ۱۴ سال پیش با یک یاغیگری مسلحانه و خونین ، رئیس جمهوری لایبیریا را برکنار و خود برجای او نشسته بود ۱۲ اوت ۲۰۰۳ در پی یک شورش مسلحانه و فشار دولتهای افریقای غربی و ممالک دیگر کناره و به نیجریه نقل مکان کرد. در طول نا آرامی های مسلحانه ۱۴ سال اخیر بیش از ۲۵۰ هزار لابیریایی جان خود را از دست دادند.

تایلور که با ادعای تامین زندگی بهتر و پایان دادن به فساد مقامات لابیریا دست به شورش زده بود پس از به دست گرفتن قدرت به بالاکشیدن در آمد الماس و صنایع چوب لابیریا دست زد و همان آرامش و رفاهی را هم که مردم این سرزمین افریقایی داشتند از دستشان گرفت. ساکنان لابیریا عمدتا همان سیاهپوستانی هستند که در قرن ۱۹ پس از آزاد شدن از بردگی در آمریکا به افریقا باز گشتند و در این منطقه سکونت گزیدند.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۲۰۰۳م:آرنالدو آلمان رئیس جمهوری سابق نیکاراگوئه ۱۲ اوت ۲۰۰۳ به اتهام اختلاس ، کلاهبرداری و خارج ساختن ارزاز کشور بازداشت شد. وی در طول حکومت ساندینیستهای چپگرا از ایراد هرگونه اتهام نسبت به آنان خودداری نمی کرد و با همین اتهامات و زد و بندهای بسیار به ریاست جمهوری انتخاب شده بود ، ولی ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۲۰۰۴م:روسها که با گسترش ناتو تا دیوار خانه هایشان و استقرار نظامی آمریکا در چند نقطه از شوروی سابق از جمله ازبکستان از خواب ۱۳ ساله بیدار شده بودند و اصرار به بازرسی تسلیحاتی کشورشان آنان را به حالت نیمخیز درآورده بود، از آغاز اوت ۲۰۰۴ با رو به رو شدن با حقایق تازه ای اصطلاحا به جوش آمدند. برخی از دلایل به نقطه جوش نزدیک شدن روسها در اوت ۲۰۰۴ عبارت بودند از: دادن پناهندگی از جانب آمریکا به یک چچنی که مسکو او را تروریست می خواند، مخالفت های تازه غرب با ورود روسیه به سازمانهای تجارت بین المللی، انتقاد غرب از تجدید آزمایشهای موشکی روسیه، ازدیاد فشار برای بیرون بردن نچند صلحبان روس از گرجستان و تازه تر از همه استقرار رادارهای تازه و پیشرفته در گرین لاند دانمارک به منظور پاییدن روسیه! بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۲۰۰۴م:رسانه های آمریکا ،چهار شنبه۱۱ اوت ۲۰۰۴، اخبار اول خود را به مدیر پیشنهادی برای « سیا » اختصاص داده بودند و مقاله های آنها نیز عمدتا در همین زمینه و پر از علامت سئوال بود.

جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در حالی که همگان منتظر ایجاد یک پست وزارت برای « یکی کردن » مدیریت سازمانهای متفرق اطلاعاتی آمریکا بودند، « پورتر گاس » رئیس ۶۵ ساله کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را به عنوان مدیر آتی سازمان ۵۷ ساله اطلاعات خارجی آمریکا، « سیا » ، پیشنهاد کرد.

گاس که در دهه ۱۹۶۰ از کارکنان این سازمان جاسوسی بود از دهه ۱۹۷۰ نمایندگی ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده داشته است. وی از نمایندگان حزب جمهوریخواه آمریکاست و به همین جهت تعیین او با واکنش های منفی و بحث فراوان رو به رو شده است. انتصاب مدیر « سیا » پس از جلسات متعدد ، طولانی و گاهی خشونت آمیز پرسش و پاسخ ( هیرینگ ) و تصویب سنای آمریکا عملی می شود که با این وضعیت گمان نمی رود این کار پیش از انتخابات دوم نوامبر۲۰۰۴صورت گیرد.

گاس در سال ۱۹۶۰ هنگامی که در دانشگاه ییل در رشته تاریخ یونان باستان تحصیل می کرد برای استخدام در « سیا » جذب شد. در آن زمان، « سیا » با پیروز شدن در کمک به براندازی اوت ۱۹۵۳ ایران (رویداد ۲۸ مرداد) ، کودتای ۱۹۵۴ گواتمالا، برگرداندن ورق در یونان و پیروز کردن حزب دمکرات مسیحی در ایتالیا شهرت و قدرت وسیع به دست آورده بود .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۵م:همزمان با آغاز مرخصی سالانه جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا که از یکم اوت ۲۰۰۵ آغاز شده و برای گذرانیدن آن به مزرعه شخصی خود در منطقه «کرافورد» ایالت تکزاس به اینجا رفته بود، بانو «سیندی شیهنCindy Sheehan» نیز از کالیفرنیا به کرافورد رفته و مقابل در ورودی مزرعه رئیس جمهور چادر زده و خواستار ملاقات با او شده و گفته بود که تا این ملاقات انجام نشود در همانجا خواهد ماند. مرخصی آن سال جورج بوش برای پنج هفته پیش بینی شده بود. سیندی می گفت: می خواهم که بوش یک ساعت از ۵ هفته مرخصی اش را اختصاص به شنیدن حرفهای من بدهد و از مزرعه بیرون آید و حرف مرا به عنوان یک مادر داغدیده بشنود و پاسخ پرسش مرا بدهد که سئوال میلیونها آمریکایی است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ مرداد

۱۳۳۲: نبرد «داپلین مو» اتفاق افتاد.

۱۵۵۳: پاپ ژولیوس سوم دستور داد که تلموذ یهودیان (قسمتی از تورات) مصادره و آتش زده شود.

۱۹۴۴: احداث لوله نفت زیردریایی انگلستان به فرانسه جهت انتقال سوخت برای مصارف جنگ به پایان رسید.

۱۹۵۵: حداقل دستمزد ( برای کارگران غیر ماهر ) در آمریکا یک دلار تعیین شد که تا ۴۷ سال بعد شش برابر شد.

۱۹۶۱: پی سی ــ داسPC – DOS ساخته شد.

۱۹۶۴: شورش نژادی ایالت نیوجرزی آمریکا را فراگرفت.

۱۹۶۴:«ایان فلمینگ» داستان نویس انگلیسی و نگارنده داستان «جیمز باند» در ۵۶ سالگی درگذشت.

۱۹۷۲: آخرین دسته نیروهای رزمی آمریکا از ویتنام خارج شد.

تکفارس

۱۹۸۵: در یک سانحه هوایی در ژاپن ۵۲۰ تن کشته شدند که پرتلفات ترین سانحه هوایی بود و بر اثر برخورد یک جمبوجت در یک پرواز داخلی به کوه روی داده بود.

۱۹۸۸: تایید شد که سختی زندان با اعمال شاقه بدن نلسون ماندلانا آن چنان تضعیف ساخته که در زندان دولت سپید پوستان آفریقای جنوبی به بیماری سل دچار شده است.

۱۹۹۰: صدام حسین در برابر این درخواست معترضانه که کویت را تخلیه کند اعلام کرد هرزمان که اسرائیل مناطق عربی را رها سازد وی نیز کویت را تخلیه خواهد کرد ، اشغال های نظامی که باهم فرق ندارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر