تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۲۵۸م:دهم فوریه سال ۱۲۵۸ (۲۱ بهمن ) سپاهیان هلاکوخان نوه چنگیز و ایلخان مغول ایران بغداد را تصرف کردند و ۱۷ روز طول کشید تا تا این افراد بغدادیان را قتل عام و این شهر را ویران سازند. بغداد هنگام تصرف به دست مغولان بیش از چهارصد هزار تن جمعیت داشت که بیشتر آنان به دست مغولان کشته شدند. آمارهای مختلف ـ از ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تن ـ درباره شمار مقتولان بغداد داده شده است. هلاکو در دهمین روز تصرف بغداد، المستعصم ــ آخرین خلیفه عباسی را هم (به صورت نمدمال کردن) کشت و به عمر خلافت عباسیان پایان داد.

هلاکو دوسال پیش از تصرف بغداد، ایلخانی خود را بر مناطق متصرفه در ایران که سهم او از فتوحات پدربزرگش شده بود مستقر ساخته بود ولی امور اداری و کشور داری را از دست ایرانیان خارج نساخته بود.

طبق بعضی روایات، نزدیکان ایرانی هلاکو که از عربان و آسیبی که ایرانیان از دو قرن حکومت آنان بر وطنشان دیده بودند دلخور بودند او را به برانداختن بساط عباسیان تشویق کرده بودند؛ گرچه در آن زمان اقتدار خلیفه عباسی محدود به شهر بغداد بود.

۱۳۱۵ش:علی اکبر داور وزیر دارایی وقت (کابینه محمدعلی فروغی) ۲۱ بهمن۱۳۱۵ (دهم فوریه ۱۹۳۷) درخانه اش در تهران درگذشت که گفته شده است با خوردن تریاک خودکشی کرده بود. علت درگذشت او اعلام نشد و همچنین انگیزه وی از خودکشی احتمالی. در پی اعلام درگذشت داور، محمود بدر به کفالت وزارت دارایی منصوب شد. علی اکبر داور فارغ التحصیل رشته حقوق از سویس که نزدیک به ده سال در اروپا و بویژه در بلژیک مطالعات حقوقی کرده بود ۱۱ خرداد ۱۳۰۶ (ژوئن ۱۹۲۷) و درکابینه مهدیقلی هدایت وزیر دادگستری شد و این سمت را در دو کابینه بعدی و تا ۲۶ شهریور ۱۳۱۲ (سپتامبر ۱۹۳۳) که در کابینه محمدعلی فروغی وزیر دارایی شد حفظ کرده بود. داور قبلا در دوره های چهارم، پنجم و ششم تقنینیه، نماینده مجلس بود. وی برای مدتی هم وزارت فوائد عامه را برعهده داشت. داور که رساندن وطن از لحاظ پیشرفت های اجتماعی به پای کشورهای اروپایی را هدف خود قرار داده بود پس از اتمام تحصیلات و مطالعات در اروپا و بازگشت به وطن، بمنظور جلب همفکر و آماده کردن باسوادهای جامعه برای تغییر به تاسیس یک حزب ترقیخواه و انتشار یک روزنامه همّت گماشت و روزنامه «مرد آزاد» را در هشتم بهمن ۱۳۰۱ ( ۲۱ ژانویه ۱۹۲۳) به سردبیری دکتر عیسی صدیق منتشر کرد و به تاسیس «حزب رادیکال» پرداخت. وی کار نوشتن مقاله را از «روزنامه برق» متعلق به سید ضیاء طباطبایی آغاز کرده بود. داور که نوسازی وطن و رساندن وضعیت اجتماعی آن را تا حد اروپا در صورت ادامه سلطنت قاجاریه (به همان روال گذشته) بعید می دانست در جلسات مجلس از اصلاح قانون اساسی (که منجر به عزل قاجارها شد) دفاع کرد و در این زمینه نطق او در جلسه نهم آبان ۱۳۰۴ (اکتبر ۱۹۲۵) مجلس معروف است.

«تاریخ» نوسازی دستگاه قضایی ایران را به حساب علی اکبر داور نوشته و شهرت او عمدتا مربوط به همین نوسازی است. وی از مجلس خواسته بود که سیستم قضایی سابق را منحل کند و سپس با هفتصد قاضی تازه و آموزش افراد مستعد برای کار قضاوت آن را دوباره دایر کرد. داور سیستم قضایی فرانسوی (فرانسه و بلژیک) را برای ایران بهتر از نظام قضایی انگلو ـ ساکسون (محاکمه با حضور هیات منصفه و قراردادن وظیفه تشخیص مجرمیت یا ردّ اتهام برعهده این هیات) دانسته بود و گفته بود که هموطنان، مردمانی مهربان و باگذشت و تابع احساس و عواطفشان هستند و درنتیجه نمی توان اطمینان داشت که در توصیه مجازات مجرم دقّت لازم را بکار برند که نقض غرض از فلسفه تنبیه و تنبّه است. وی قانون مدنی کشوررا با ملاحظه فقه شیعه تدوین کرد که هجدهم اردیبهشت ۱۳۰۷ (ماه مه ۱۹۲۸) از تصویب مجلس گذشت. با هدف اصلاح سازمانهای دولتی و قطع فساد اداری که ریشه ۷۰۰ ساله داشت، داور یکم بهمن ۱۳۰۷ (۲۱ ژانویه ۱۹۲۹) دیوان کیفر کارمندان دولت را تاسیس و امور آن را به دقیق ترین قضات وقت که شهرت پاکدامنی و بی نظری داشتند سپرد. رضاشاه پهلوی در مراسم معرفی این قضات به آنان تاکید کرده بود که انتظار مجازات دزدان اداری را دارد. داور در اجرای برنامه مبارزه با فساد اداری در ۱۳ آذر ۱۳۰۸ (دسامبر ۱۹۲۹) یک هیات تفتیش بوجود آورد که کار آن بازرسی قضایی از ادارات دولتی بود. این هیات شماری از مقامات و حقوق بگیرهارا به اتهام دزدی اداری، رشوه، حیف و میل اموال عمومی، سوء مدیریت و امروز و فردا کردن با مراجعان به محاکمه کشاند و در میان این متهمان، مهره بزرگتر؛ نصرت الله فیروز وزیر مالیه پیشین بود که محاکمه شد. محاکمه تیمورتاش وزیر دربار سابق که به جرم رشوه به سه سال زندان محکوم شد در ۲۵ بهمن ۱۳۱۱ (ژانویه ۱۹۳۳) و در زمان وزارت داور صورت گرفت. داور برای جلوگیری از سندسازی و خوردن اراضی ملی و … قانون تاسیس اداره ثبت اسناد و برای ثبت هویت اتباع، قانون ثبت احوال شخصیه را به مجلس برد و به اجرا درآورد. طبق قانون نکاح و طلاق که از امرداد ۱۳۱۰ (ژوئیه ۱۹۳۱) به اجرا درآمده است هر ازدواج و طلاق ازجمله متعه (ازدواج موقت) باید در دفترخانه رسمی ثبت شود. داور که حساسیت خاص به راضی بودن اتباع کشور داشت بارها به قضات گفته بود که دادگستری با احقاق حق در مدتی کوتاه و در نهایت بی نظری می تواند عامل پیشگیری از نارضایی ها باشد و وای به روزی که بگندد نمک. داور از اعضای هیات اعزامی ایران به جامعه ملل و دفاع از اقدام ایران به لغو «قرارداد دارسی (قرارداد نفت ایران و انگلستان)» بود که دولت لندن علیه ایران به جامعه ملل شکایت برده بود. این هیات نهم دی ماه ۱۳۱۱ (دسامبر ۱۹۳۲) عازم مقرّ جامعه ملل شده بود.

تکفارس آی آر

داور در طول تصدّی وزارت دارایی تلاش کرد که دو قرارداد با آمریکاییان که در آن زمان شهرت بی طرفی داشتند امضا کند که با انتقاد مطبوعات لندن! رو به رو شده بود. وی در سمت وزیر دارایی در ۲۲ فروردین ۱۳۱۳ (مارس ۱۹۲۴) به کار همه خارجیان در گمرکات ایران که عمدتا مستشاران بلژیکی بودند پایان داده بود. داور همچنین کمک فراوان به ایجاد کارخانه قند شاه آباد کرد که در مهرماه ۱۳۱۴ (سپتامبر ۱۹۲۵) بکار تولید پرداخت. آخرین اقدام مهم داور در طول تصدی وزارت دارایی، درخواست او از دکتر شاخت برای ارائه یک برنامه جامع برای نوسازی اقتصاد ایران بود. دکتر شاخت آلمانی که به ایران سفر کرده بود بیستم آبان ۱۳۱۵ (نوامبر ۱۹۳۶) با داور یک ملاقات شش ساعته داشت. داور سه ماه بعد درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۳۲۶ش:محمد مسعود ناشر روزنامه «مرد امروز» ۲۲ بهمن۱۳۲۶ (یازدهم فوریه ۱۹۴۸) در تهران به قتل رسید. وی هنگام خروج از چاپخانه محل چاپ روزنامه اش در خیابان اکباتان هدف گلوله قرار گرفته بود. محمد مسعود در روزنامه اش از مقامات، احزاب و افراد متعدد انتقاد کرده بود و در نتیجه پس از قتل او، هرکس برای رفع سوء ظن از خود دیگری را متهم می کرد. مسعود در انتقاد از مقامات و افراد به جای گرامر ژورنالیسم (که همانا نقل قول، اشاره به آمار و بکار بردن افعال به صورت ویژه و اشاره های غیر مستقیم است) واژه های تند و افعال معلوم بکار می برد که لحن کلام حکایت از درگیری فردی می کرد تا «روزنامه نگاری» که سبک نگارش روزنامه نگار حرفه ای (نه حزبی) باید «بیطرفانه» باشد. مسعود گاهی هم علیه مقامات در روزنامه اش اعلان تهدیدآمیز و اخطار چاپ می کرد که ژورنالیسم حرفه ای این روش را تایید نمی کند. با قتل محمد مسعود عمر روزنامه نگاری در خانواده او پایان نیافت؛ ابوالحسن کمالی خواهر زاده مسعود سالها مدیر عامل خبرگزاری پارس (ایرنا) بود و بعدا ناشر مجله فضا شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۷۵۵م:منتسکیو Montesquieu نویسنده، فیلسوف و حقوق شناس نامدار، مردی که قوانین اساسی کشورها عموما بر پایه اندیشه های او تدوین شده است، دهم فوریه ۱۷۵۵ در ۶۶ سالگی درگذشت. او ۱۸ ژانویه سال ۱۶۸۹ در پاریس به دنیا آمده بود و در رشته تاریخ و مقدمات علوم و فلسفه تحصیل کرده بود. نظرات منتسکیو وسیعا در قانون اساسی ایالات متحده امریکا بکار گرفته شده است. افکار منتسکیو در ایجاد انقلاب فرانسه سهم فراوان داشته است.

www.takfars.ir

در زمینه اجتماعی، منتسکیو عقیده داشت که سرمایه داران آزمند و همچنین تهی دستان (مردم آسمان جل) قابل کنترل نیستند ـ هر دسته به طریقی؛ ثروتمند می کوشد با عبور از نظامات ثروتمندتر و دارای قدرت بیشتری شود و تهیدست با شورش و طغیان و حتی تخریب ثروت و قدرت را از ثروتمند و توانگر بگیرد. وی از سرمایه داران به عنوان آنانکه که جز انباشتن ثروت اندیشه و انگیزه دیگر ندارند نام برده است.

منتسکیو راه حل را وضع مالیات تصاعدی و نیز وضع ضابطه ضد اجحاف و استثمار دانسته و گفته است که برای پیشگیری از طغیان تهیدستان، باید از تمرکز ثروت در دست عده ای معدود جلوگیری شود و ثروت وسیله و دلیل مداخله در وظایف دولت قرار نگیرد. باید ضوابطی به اجرا گذارده شود که کسب ثروت عادلانه باشد و همچنین با اتخاذ تدابیر ازجمله توزیع عادلانه درآمد به وجود تنگدست و بینوا در جامعه پایان داده شود. با این بیان، مونتسکیو خواستار فقرزدایی و تعیین سقف ثروت و کنترل آزمندی افراد است تا جامعه مصون از ایجاد عقده روانی، نارضایی ها، قانون شکنی ها و عصیان باشد و بیم و نگرانی وجود نداشته باشد. تفسیر این نظریه این است که طغیان و انقلاب عمدتا به خاطر رسیدن به تامین عدالت اجتماعی ـ اقتصادی و رفاه است تا به دست آوردن برخی آزادی ها. منتسکیو برقرارکردن این تعادل [تعادل در توزیع ثروت] را از وظایف و تکالیف دولت ها دانسته که ارزیابی میزان شایستگی هردولت برحسب درصد تحقق و تامین این تعادل است.

مهمترین تالیف منتسکیو «روح القوانین» است که الگوی قوانین اساسی کشورها قرارگرفته و درباره حقوق غیر قابل نقض مردم و حفظ این حقوق از تعرض است [وظیفه دولت]، و اینکه یک دولت چگونه باید حکومت کند و حدود اختیارات آن. تاکید بر تفکیک کامل قوای حکومتی (مقننه، قضائیه و اجرائیه) بخشی از فلسفه سیاسی منتسکیو است تا موازنه قدرت (چک و بالانس) در جامعه حفظ و حقوق مردم از هرگونه گزند مصون و محفوط بماند. منتسکیو در «روح القوانین (الگوی قوانین اساسی)» که نخستین چاپ آن در ۱۷۴۸ انتشار یافت نوشته است: تکالیف و اختیارات قوای سه گانه حکومتی باید طوری تنظیم شده باشد که هریک از این سه قوه بتواند تجاوز قوه دیگر را از اختیاراتش مانع شود. به عبارت دیگر هر قوه اهرم کنترل دو قوه دیگر باشد تا ازحدود اختیاراتشان تجاوز نکنند.

منتسکیو قانون نویسی را کاری بس مهم و حساس می داند و توصیه می کند که یک قانون باید طوری نوشته شود که مغایر فرهنگ جامعه نبوده، مسائل جامعه را کاهش و کیفیت زندگی را بالا ببرد و ایجاد تبعیض نکند و جامعیت داشته باشد. بنابراین؛ قانون باید با رعایت همه جوانب و ملاحظات تدوین، بررسی و سپس با توجه به نظرات واصله تصویب و با دقت تمام به اجرا گذاشته شود. قانونی که تحت فشار و یا برای تامین منافع یک دسته و گروه تصویب شود مردود است زیرا اجرای آن مآلا نظم جامعه را برهم خواهد زد.

به نظر منتسکیو، حکومت ها سه دسته اند؛ سلطنتی، جمهوری، و اتوکراتیک که در نوع سوم؛ ستمگری، زورگویی و اجحاف حد و حصر ندارد. منتسکیو معتقد است که اوضاع و شرایط موجود در هر جامعه که حاصل رویداد ها و تحولات در طول زمان است نوع و وضعیت حکومت آن جامعه را تعیین می کند، به عبارت دیگر؛ تاریخ ملی عامل تعیین کننده نظام حکومتی است. منتسکیو زنان را ــ البته زنان قرن ۱۸ را ــ از نظر اشتغال به کارهای سیاسی برابر مردان نمی بیند!.

منتسکیو در کتاب «نامه های ایرانی» اوضاع پاریس و روش زندگانی آن زمان را از قول یک مسافر خیالی ایرانی؛ به باد انتقاد گرفته و مسخره کرده بود. لبه تیز انتقاد او مخصوصا متوجه زندگانی لوکس و تشریفاتی اشراف و وضعیت کلیسا بود. منتسکیو نتیجه مطالعه و بررسی جزئیات تاریخ روم را در کتاب «طلوع و غروب امپراتوری روم» منعکس ساخته تا درس عبرت برای امپراتوران و اصحاب قدرت باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۳۳۴ش:بیست و یکم بهمن ماه سالروز وفات مورخ و محقق نامدار وطن، عباس اقبال آشتیانی است که در سال ۱۳۳۴ در شهر رم دیده ازجهان فروبست. وی در عین حال ناشر مجله «یادگار» بود. بنابراین؛ می توان اورا در شمار روزنامه نگاران کشور نیز رقم زد. عباس اقبال که فارغ التحصیل سوربن فرانسه بود سالها در دانشگاه تهران و سایر مدارس عالی کشور تدریس کرده بود. «تاریخ مغول» را مهمترین تالیف او دانسته اند. مجموعه جالبی از مکاتبات عهد سلجوقیان تدوین کرده است. درباره صفویه «مجمع التواریخ» را منتشر ساخته است. تالیفات استاد اقبال آشتیانی بسیارند ازجمله سرگذشت امیر کبیر، جنگهای ایران و انگلستان، تاریخ طبرستان، تاریخ بحرین و جزایر خلیج فارس، درباره تاریخ کرمان. سالی نبود که استاد اقبال یکی ــ دو کتاب منتشر نکند. تاریخ سه جلدی ایران، تاریخ سه جلدی جهان (عمومی) و کلیات تاریخ تمدن از جمله کتب درسی هستند که وی تالیف کرده است.

ترجمه های متعدد از زبان فرانسه از استاد اقبال آشتیانی باقی مانده است ازجمله ترجمه یادداشتهای ژنرال تره زل، ماموریت ژنرال گاردان (افسر فرانسوی اعزامی ناپلئون به ایران)، خاطرات دکتر فوریه پزشک ناصرالدین شاه از سه سال اقامت در دربار ایران.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

تک فارس

۱۹۲۶م:دهم فوریه سال ۱۹۲۶ اعلام شد که شهر باستانی « مایا » ها ( بومیان ــ سرخپوستان ــ قاره آمریکا که عمدتا در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک امروز زندگی می کردند) در جنگلهای یوکاتان کشف شده است . باستانشناسان آمریکایی ضمن مطالعه آثار باستانی کشف شده درشمال مکزیک پی به وجود شهری به نام « موییل ××× » با تمدنی درخشان برده بودند و چون آن را نمی یافتند ؛ شهر گمشده می خواندند.

در « موییل » یک بنای بزرگ هرمی شکل ، شش معبد و ساختمانهای متعدد به دست آمد . وضعیت ساختمانها نشان می داد که این شهر مرکز معاملات تجاری و داد و ستد میان جنوب و شمال قاره آمریکا بوده و مایا ها دارای تقویم و کتابت بوده و حسابداری می دانسته اند. شهر « موییل » از ساحل دریای کاراییب فاصله چندانی ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۹۲۴م:در این روز در سال ۱۹۲۴ برای نخستین بار در آمریکا برای اعدام یک مجرم از اطاق گاز استفاده شد. این مجرم ، « جانی جی » جنایتکار معروف بود که در زندان شهر « کارسون سیتی» حاکم نشین ایالت نوادا در اطاق گاز قرار گرفت و پس از رها شدن گاز سمی ظرف شش دقیقه جان سپرد. مدتها بود که اعدام با دار در جامعه آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود . این طریقه اعدام بعدا جای خود را به صندلی برقی داد که مرگ با آن سریعتر صورت می گرفت . در دهه ۱۹۸۰ چون هنگام اعدام یک مجرم با صندلی الکتریک، از گوشهای او خون بیرون زده بود ، این طریقه هم ترک شد و اعدام در آمریکا اینک با تزریق داروی سمی صورت می گیرد . اخیرا در چند ایالت آمریکا انتخاب نوع اعدام به اختیار خود محکوم واگذار شده است .در پاره ای از ایالات آمریکا بمانند اروپا ، مجازات اعدام وجود ندارد. آمار نشان داده است که در دو ایالت تکزاس و ویرجینیا بیش از سایر ایالتهای آمریکا اعدام صورت گرفته است.

۱۹۵۰م:فوریه ۱۹۵۰، جهان با دو کشور در یک محدوده جغرافیایی رو به رو شد که این وضعیت مخلوق جنگ سرد دو بلوک غرب و شرق بود. این کشور، «ویتنام» بود که تحت الحمایه فرانسه قرارداشت.

«بائو دای (پادشاه وقت)» این کشور را امپراتوری ویتنام و پایتخت آن را شهر باستانی «هوئه» اعلام کرده بود و پذیرفته بود که تحت سرپرستی فرانسه باشد و دکتر هوشی مین آن را جمهوری دمکراتیک ویتنام و پایتختش را شهر هانوی معرفی کرده بود که تابع دولت دیگری نیست و حاکمیت ملی کامل دارد.

نیروهای فرانسه در هر دو شهر (هوئه و هانوی) مستقر بودند. فرق این دو حاکم این بود که بائودای با حمایت فرانسه بر کرسی امپراتوری اش تکیه می زد و دکتر هوشی مین از دست فرانسه در جنگلها پنهان بود.

تا هفتم فوریه دولتهای انگلیسی زبان ــ آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان و نیوزیلند ــ کشور بائودای و دولتهای هند، روسیه، لهستان، چک اسلواکی ، رومانی، مجارستان، آلبانی، کره شمالی و… کشور دکتر هوشی مین را به عنوان ویتنام برسمیت شناخته بودند. نهرو نخست وزیر هند بائودای را دلقک و عمل او را خیمه شب بازی خوانده بود. در عوض، دولت آمریکا به کشتی های نظامی اش اجازه داده بود که از بندر سایگون دیدار دوستانه به عمل آورند.

این وضعیت نمونه ای از اوضاع جهان در اوایل جنگ سرد و پیش از فوت استالین بود.

۱۹۵۰م:سناتور جمهوریخواه ایالت ویسکانسین آمریکا جوزف مککارتیMcCarthy هشتم فوریه ۱۹۵۰ با این ادعا که سازمانهای دولتی آمریکا از جمله وزارت خارجه این کشور لانه کمونیستها شده اند و کمونیستها به رسانه های گروهی از جمله استودیوهای تولید فیلم سینمایی و بنگاههای نشر کتاب رخنه کرده اند ، وضعیتی را در آن کشور به وجود آورد که در تاریخ به « مکارتییسم » معروف شده است . در این دوره هرکس می توانست به مخالف خود برچسب کمونیست بودن و یا حامی سرخها بزند و از میدان خارج سازد . این وضعیت که تا فروپاشی شوروی سایه آن کم و بیش دیده می شد ، امریکا را از مدیران امور عمومی ، نویسندگان و پژوهشگران مهمی محروم کرد. بیشتر این عده از ادامه خدمت مایوس شده و خانه نشینی اختیار کردند.

T A K F A R S

مککارتی که یک سناتور تازه کار بود دهم فوریه ۱۹۵۰ فهرستی حاوی نام و مقام ۲۰۵ کارمند وزارت خارجه امریکارا که در دست داشت در یک مصاحبه مطبوعاتی به روزنامه نگاران نشان داد و گفت که اینان که طراح و مجری سیاست خارجی امریکا هستند ، خود کمونیست و در نتیجه جاسوس شوروی هستند و دین آچسن وزیر خارجه این را می داند و به جای برکنار ساختن آنان شلوار راه ــ راه دیپلماتیک می پوشد و به لهجه بریتانیایی سخن می گوید.

سنای آمریکا تحت فشار افکار عمومی که در آستانه بی اعتمادی نسبت به کارمندان دولت قرار گرفته بودند کمیته ای را مامور رسیدگی به ادعای مککارتی کرد و این وضعیت که هر روز گزارشهایش وسیعا در رسانه ها منعکس می شد تا دوم دسامبر سال ۱۹۵۴ ادامه داشت .

دمکراتهای سنا در ژوئیه سال ۱۹۵۰ ، پنج ماه پس از اعلام ادعای مککارتی ، پی به بزرگ جلوه داده شدن موضوع برده بودند و نظر خود را در سنا اعلام کرده بودند که مککارتی آنان را تهدید به کشاندن به دادگاه کرد و به کار خود ادامه داد . در یک مورد حتی کنگره را مجبور به بررسی طرح قانونی کرد که برای عضویت در حزب کمونیست امریکا جریمه و مجازات تعیین شده بود که طرح به دلیل مغایرت با اصل ازادی عقیده به تصویب نرسید. مککارتی در این مدت حتی محقق معروف « اوون لاتیمور » را هم کمونیست و جاسوس شوروی اعلام کرده بود. جمعا دو هزار تن از کارکنان دولت تصفیه شدند که در جلسه ۲ دسامبر سال ۱۹۵۴ سنا ، سناتورهای حزب دمکرات کارها و ادعاهای مککارتی را اغراق آمیز و برای جامعه آمریکا زیان آور خواندند و برای محکوم کردن و تقبیح او رای گرفته شد و وی با ۶۷ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالف تقبیح و به « مکارتییسم » پایان داده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ بهمن

۱۷۶۳: فرانسه که درجنگ بر سر کانادا از انگلستان شکست خورده بود کانادا را به این کشور داد .

۱۸۴۶: انگلیسی ها که سرگرم تصرف همه هند بودند سیکهای پنجاب را که استقلال داشتند در جنگ شکست دادند و تابع خود ساختند.

۱۹۳۳: هیتلر اعلام کرد که مارکسیسم جایی در آلمان ندارد، زیرا آلمانی ها سوسیالیسم ملی را پذیرفته و به آن رای داده اند.

۱۹۳۳: هیتلر اعلام کرد که مارکسیسم جایی در آلمان ندارد، زیرا آلمانی ها سوسیالیسم ملی را پذیرفته و به آن رای داده اند.

۱۹۵۱: (۲۱بهمن ۱۳۲۹) شاه با ثریا اسفندیاری بختیاری ازدواج کرد. ثریا همسر دوم شاه بود.

ثریا چون دارای فرزند نشد، هفت سال بعد مطلقه گردید.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۵۴: آیزنهاور رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به مصلحت این کشور نیست که خود را در مسئله ویتنام درگیر کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر