تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ اردیبهشت

۶۶۵م:درماه مه سال۶۶۵ میلادی مردم مازندران با هدف ایستادگی بهتر در برابر حملات نظامی اعراب به این استان ایران، شاپور باوندیان(باندیان شاپور) از وابستگان خاندان اسپهبدان را به ریاست خود (حکومت مازندران) برگزیدند. این خانواده تا ۶۵ سال بعد بر مازندران حکومت کرد.

۱۳۳۳ش:محکمه تجدیدنظر نظامی تهران ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۳۳ دکتر مصدق که همچنان خود را نخست وزیر قانونی ایران و دولت وقت را رژیم کودتا و دست نشانده خارجی معرفی می کرد به سه سال زندان محکوم ساخت. دکتر مصدق که از آغاز هم این محاکمه را خلاف قانون و نا صالح اعلام داشته بود و گفته بود که جای محاکمه اعضای کابینه دیوان عالی کشور است؛ نه محکمه نظامی به این حکم هم اعتراض کرد. دستگاه دادستانی نظامی برای دکتر مصدق تقاضای مجازات اعدام کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ اردیبهشت

۱۳۳۷ش:۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۳۷ به حکم محکمه نظامی و تأیید شاه، «خسرو روزبه» سرگرد کمونیست و از اعجوبه های تاریخ معاصر ایران اعدام شد.

وی در تیرماه ۱۳۳۶ سالها پس از فرار و ادامه فعالیت به صورت زیر زمینی، در خانه ای در خیابان سیروس جنوبی (محله بازارچه اسماعیل بزاز) به دام مأموران افتاده بود. با وجود این، دست به فرار زد ولی در جریان فرار، هنگام بالا رفتن از تیر برق هدف گلوله قرار گرفت، مجروح و دستگیر شد و مدتها در زندان تحت درمان بود. سرگرد روزبه قبلا هم بارها دستگیر و از دست مأموران فرار کرده بود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ اردیبهشت

۱۳۸۷م:گاهنامه (تقویم تاریخ) رافائل (تنها شامل رویدادهای قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی که مولف ایتالیایی اش آن را در سال ۱۵۲۰ به پایان رسانده است) در مقدمه حوادث ماه مه ۱۳۸۷ چنین آورده است:

ایرانیان از یک فاتح تازه (امیر تیمور) که از همان نژاد چنگیزاست و از بریدن سرها بسان هندوانه لذت می برد خواب و خوراک ندارند. او که از یک پا لنگ است و سری بزرگ دارد با سپاهیان خود به اصفهان و شیراز نزدیک می شود، و شیراز شهر شمس الدین محمد (حافظ) است که غزلسرا، حکیم، فرهیخته و انساندوستی چون او به دنیا نیامده است و ….».

۱۸۶۷م:یازدهم مه ۱۸۶۷ قدرت های اروپایی در اجلاس خود باردیگر و برای سومین بار در طول قرن نوزدهم مهر تایید بر استقلال دوک نشین «لوکزامبورگ» گذاردند. این کشور دو هزار و پانصد کیلومتر مربعی با پانصد هزار جمعیت میان فرانسه، آلمان و بلژیک قرار گرفته و با این کوچکی، از موسسان اتحادیه اروپا و پیشگامان عضویت در «ناتو» بوده است.

۱۹۴۹م:کشور قدیمی و همیشه مستقل «سیام» واقع در منطقه جغرافیایی «هندوچین» ۱۱ مه سال ۱۹۴۹ به «تایلند» تجدید نام داد زیرا که بیشتر جمعیت آن (امروزه ۶۵ میلیون نفر) از تبار «تای» هستند، به علاوه واژه تایلند در زبان این کشور به معنای «آزادی» است و این سرزمین از سال ۱۲۳۸میلادی که به وجود آمده است، مستعمره و تحت الحمایه دولت دیگری نبوده است.

www.takfars.ir

۱۹۶۷م:یازدهم ماه مه ۱۹۶۷ یک دادگاه جهانی که به ابتکار و ریاست برتراند راسل فیلسوف و ریاضیدان بلندآوازه انگلیسی در شهر استکهلم تشکیل شده بود پس از ۹ روز رسیدگی، چند تن از مقامات دولت وقت آمریکا را که بدون ضرورت منطقی به جنگ ویتنام ادامه می دادند مجرم جنگی شناخت. این دادگاه در صدور حکم خود به قانون اساسی آمریکا که هرگونه جنگ غیرلازم را رد و منع کرده است نیز استناد کرده بود. از آن پس بارها از این ابتکار «برتراند راسل» استفاده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ اردیبهشت

۲۰۰۴م:نهم ماه مه ۲۰۰۴ شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا مصاحبه با تنی چند از متهمان خارجی حادثه انفجار سال ۲۰۰۰ ریاض را که سالها در کشور سعودی زندانی بودند در مجله تلویزیونی خود، « ۶۰ دقیقه» پخش کرد. از این خارجیان پنج تن انگلیسی، دو نفرشان کانادایی و فرد دیگر بلژیکی است.

۲۰۰۴م:پراودا روزنامه قدیمی چاپ مسکو که دهها سال ارگان حزب حاکم شوروی بود و اینک با مالکیت تازه، به صورت حرفه ای (مستقل و ناوابسته) انتشار می یابد در مقاله ای در ماه مه ۲۰۰۴ نوشت که در پی افشاگری مربوط به زندان «ابو غریب» بغداد، به نظر می رسد که جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا اینک روی طناب راه می رود(که هر لحظه احتمال سقوط او می رود).

۲۰۰۴م:بهای متوسط بنزین معمولی در آمریکا از ماه مه ۲۰۰۴ از هر گالن (اندکی کمتر از ۴ لیتر) از دو دلار بالاتر رفت و با توجه به رسیدن بهای نفت خام به هر بشکه ۴۰ دلار ، «چارلی رز» روزنامه نگار آمریکایی در این زمینه با مدیر کمپانی نفتی « اکزان ـ موبیل» که بزرگترین شرکت نفتی جهان بشمار می رود مصاحبه کرد.

۲۰۰۴م:بانو «یسی اکهارت» در مقاله ای در شماره ۱۱ مه ۲۰۰۴ روزنامه ویرجینیان پایلوت چاپ شهر نورفک آمریکا که بزرگترین پایگاه دریائی جهان را در خود جای داده نوشته بود: مدارس آمریکا تلاش می کنند تا دانش آموزان آنها از موزه های شهر واشنگتن به ویژه موزه تاریخ دیدن کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر