تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۳۵۰ش:بیستم مهرماه سال ۱۳۵۰ (اکتبر ۱۹۷۱) به مناسبت بیست و پنجمین سده ایجاد دولت مرکزی و تاسیس امپراتوری پهناور پارسیان، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورخان مربوط در میهن ما گشایش یافت. ایجاد دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ (سیروس = سایرس) در اکتبر سال ۵۵۹ پیش از میلاد صورت گرفته بود. وی در اکتبر سال ۵۳۹ و پس از تصرف شهر بابل که ۱۲ و یا ۱۳ اکتبر صورت گرفت تاسیس امپراتوری (ایران واحد بعلاوه سرزمین های متصرفی) را اعلام داشت. (بابل در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد امروز و در کنار فرات و مجاورت شهر حلّه واقع شده و تمامی منطقه بابل تا آشورستان – کردستان عراق امروز – از زمان هخامنشیان تا پایان دوران ساسانیان ساتراپی نهم ایران عنوان داشت). شهر بابل (بابیلون = بابیلو) ۱۲ و یا ۱۳ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد به دست ارتش ایرانیان افتاد و کوروش بزرگ وارد آن شهر شد و تحقق آرزوی خودرا که ایجاد امپراتوری پارسیان بود اعلام داشت و تلاشهای ۲۰ ساله اش برای تحقق آن را برشمرد. در همین شهر بود که کوروش یهودیان زندانی دولت بابل را آزاد و حقوق انسان را اعلام کرد که لوح حاوی متن آن از آن زمان تاکنون باقی مانده است.

در سالروز اعلام تحقق آرزوی کوروش به ایجاد امپراتوری ایران، سران کشورهایی که در سال ۱۹۷۱ و به مناسبت این سالروز دعوت شده بودند از آرامگاه کوروش بزرگ بنیادگذار ایران (امپراتوری پارسیان) در پاسارگاد دیدن کردند و کوروش را به عنوان مردی آزاده که همه انسانهارا دارای حقوق و حیثیت برابر اعلام کرده بود و برای تحقق این امر در صدد ایجاد دولتی جهانی مرکب از ملل مشترک المنافع بر آمده بود ستودند. در همین روز، شاه وقت (پهلوی دوم) در برابر گور کوروش نطقی ایراد کرد که پاراگرافهای اول و آخر آن از این قرارند:

کوروش! شاه بزرگ، شاه شاهان، آزاد مرد آزاد مردان و قهرمان تاریخ ایران و جهان، آسوده بخواب؛ زیرا که ما بیداریم و همواره بیدار خواهیم ماند!.

۲۴ مهرماه همان سال (سه روز بعد) در تخت جمشید و با حضور سران دعوت شده، مراسم رژه تاریخ ایران برگزار شد. در این رژه، سربازان با لباس و تجهیزات هر دوره از تاریخ ایران از برابر مدعوین گذشتند و مراسم، با شرح کامل توسط ایرج گرگین مستقیما از تلویزیون پخش شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

تکفارس آی آر

۱۳۱۳ش:بیستم مهرماه سال ۱۳۱۳ خورشیدی (۱۱ اکتبر ۱۹۳۴) رضا شاه پهلوی ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی را در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشود.

مورخان متفقا «ابوالقاسم فردوسی» را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده اند که بدون هرگونه چشمداشت، همه عمر خودرا صرف زنده کردن تاریخ وطن خود (ایران)، خصلت های نیک هموطنان (ایرانیان) و زبان نیاکان (زبان پارسی) و خدمت بی دریغ به شناساندن فرهنگ و تمدن کهن میهنش کرد و به نوشته مرحوم دکتر رضا زاده شفق، شصت هزاربیت شعر گفت تا شکوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسلهای بعد باشد تا بدانند که چه میراثی گرانبها و با عظمت برایشان باقی مانده است و با همه توان بکوشند که این میراث همچنان سربلند و بزرگ و عزیز باقی بماند. فردوسی برای به نظم در آوردن تاریخ ایران، اسناد و نامه های فراوان خواند که خود او گفته است:

«بسی رنج بردم بسی نامه (مکتوب و سند) خواندم ـ زگفتار تازی ( اسنادی که به زبان عربی نوشته شده بود) و از پهلوانی (اسنادی که به پارسی دوران اشکانی و ساسانی بود)».

در آن سال به مناسبت هزار ساله شدن فردوسی که ایرانیان باید همیشه مرهون زحمات، احساس و عواطف وطندوستانه اش باشند یک هفته در سراسر کشور جشن گرفته شد و بهترین خیابان و میدان تهران به اسم او نامگذاری گردید. در شهرهای دیگر مدارس و تالارها و خیابانها به نام فردوسی نامگذاری شد و بعدا مدارس تازه ساز و دانشگاه، که این قدرشناسی ها باز هم برای مردی که گفت: چو ایران نباشد تن من مباد و … و «همه سر به سر تن به کشتن دهیم ـ به از آن که ایران به دشمن دهیم»، کم است.

در خیابان تخت جمشید (طالقانی) تهران زیباترین مدرسه نوبنیاد کشور به نام فردوسی نامگذاری شد که درسالهای ۱۳۵۰ و ۵۱ در زمین اضافی آن اداره کل آموزش و پرورش تهران بنا گردید.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ شبکه ای در تهران کشف شد که اعلام گردید هدف از ایجاد آن برانداختن حکومت دکتر مصدق بود. با کشف این شبکه گروهی از افسران ارشد که دکتر مصدق آنان را بازنشسته کرده بود از جمله سرلشکر حجازی دستگیر و بازداشت شدند. برادران رشیدیان و عده ای غیر نظامی دیگر در میان بازداشت شدگان بودند. برخی از نمایندگان مجلس و سنا از جمله سرلشکر بازنشسته فضل الله زاهدی نیز متهم به همدستی با این شبکه شده بودند که قرار بود پس از سلب مصونیت پارلمانی توقیف و پس از تکمیل پرونده، احراز مجرمیت و صدور کیفرخواست محاکمه شوند. اعلام شده بود که این شبکه با نقشه و کمک دستگاه جاسوسی انگلستان ایجاد شده است. با این که درباره این شبکه که گفته شده بود در صدد جلب برخی روزنامه نگاران هم برآمده بود تبلیغ زیاد شد، به دلیل وجود دوستان متهمان دراطلاعات شهربانی (پلیس) و اطلاعات ارتش (رکن ۲) اقدام بیشتری صورت نگرفت. « تاریخ » نشان داد که انگلستان و دولت تازه حزب جمهوریخواه آمریکا (ژنرال آیزنهاور) ده ماه بعد با کمک همین گروه، کودتای ۲۸ مرداد را به راه انداختند و به عمر حکومت دکتر مصدق پایان دادند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۳۳۳ش:۱۸ مهر سال ۱۳۳۳ خورشیدی حکم دادگاه بدوی نظامی تهران در روزنامه ها چاپ شد که به موجب آن دکتر حسین فاطمی، مهندس احمد رضوی کرمانی و دکتر علی شایگان از یاران دکتر مصدق به اعدام محکوم شده بودند. اتهام آنان ضدیت با سلطنت و اقدام برای حذف شاه اعلام شده بود. این حکم بعدا در تجدیدنظر نظامی نقض شد. مهندس رضوی کرمانی (نماینده کرمان) در دوران حکومت دکتر مصدق نایب رئیس مجلس شورای ملی بود، همین سمتی که مهندس باهنر (نماینده کرمان) از سال ۱۳۸۳ برعهده گرفته است، با همان وسعت نفوذ.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۳۳۴ش: ۱۹مهرماه ۱۳۳۴ (دهم اکتبر ۱۹۵۵) دولت شوروی نسبت به عضویت ایران در اتحادیه نظامی وابسته به غرب معروف به پیمان بغداد که با هدف ضدیت با شوروی و محاصره آن ایجاد شده بود شدیدا اعتراض کرد و آن را مغایر با عهدنامه های دوجانبه از جمله قرار داد ۱۹۲۱ وپیمان عدم تجاوز منعقده در یکم اکتبر سال ۱۹۲۷ دو دولت خواند و متعاقب آن جنگ تبلیغاتی دو کشور آغاز شد. باوجود این، پارلمان ایران عضویت در پیمان بغداد را که به خاطر آن جلال بایار رئیس جمهوری ترکیه اول مهرماه آن سال به تهران آمده بود تصویب کرد. در سپتامبر ۲۰۰۸ یک مورخ آلمانی در تفسیر نزدیک شدن ایران به روسیه گفته بود: … و اینک نوبت غرب است که از ائتلاف تهران و مسکو نگران شود زیرا که ایران می تواند پای روسیه را به خلیج فارس، افغانستان، عراق و … باز کند و کمک کند تا قفقاز جنوبی زیر فشار قرارگیرد.

۱۹۲۴م:۱۲ اکتبر ۱۹۲۴ ، آناتول فرانس یکی از پرکارترین نویسندگان فرانسه ، عضو آکادمی علوم این کشور و برنده جایز ه سال ۱۹۲۱ نوبل در ادبیات در گذشت.

داستانهای آناتول فرانس که بسال ۱۸۴۴ به دنیا آمده بود و به موازات داستان نویسی، روزنامه نگاری هم می کرد و درگیر امور سیاسی نیز بود، از زمان ماجرای دریفوس، بوی سیاسی یافت. مهارت و استعداد او در نوشتن کم نظیر بود. گاهی طنز سیاسی هم می نوشت. شهرت او در عالم ادبیات با انتشار داستان «جنایت سیلوستر بونار» آغاز شد. داستانهای دیگر او جزیره پنگوئن، زنبق سرخ ، شورش فرشتگان، کتاب دوست من و … هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۹۰۴م:بانو دینگ لینگ Ding Ling نویسنده شهیر چین ۱۲ اکتبر ۱۹۰۴ به دنیا آمد و ۸۴ سال عمر کرد. وی از جوانی و در زمانی که در دانشگاه شانگهای تحصیل می کرد به صف چپها پیوست و با روشنفکران رادیکال معاشر شد و پیرو مکتب آنارشیستهایی اروپایی گردید زیرا که شدیدا نگران اوضاع نامساعد وطن و هموطنانش بود و مقامات بالا و زمامداران را مسئول این دشواری ها می دانست که تنها به منافع خود و باقی ماندن بر اریکه قدرت و نان رسانی به بستگان و دوستانشان دلبستگی داشتند. وی نخستین داستان خود را تحت عنوان «دوشیزه صوفیا» نوشت که شرح تفکرات دختری بود که بر سر دو راهی قرار گرفته بود که راه رسیدن به سعادت و رفاه شخص خود را در پیش گیرد و یا این راه کمک به تامین سعادت جامعه و رفاه هموطنان که به زعم دوشیزه صوفیا، راه نخست «خودخواهی» بود و راه دوم مردمخواهی و انساندوستی. بالاخره راه دوم را انتخاب کرد و …. این داستان مورد تمجید روشنفکران و اصحاب نظر قرار گرفت و «دینگ» به محافل سیاسی و ادبی جلب شد و با یک نویسنده ازدواج کرد و در سال ۱۹۳۲ به حزب کمونیست پیوست و درباره ظلم های اربابان (فئودالها) به کشاورزان در طول تاریخ و لزوم طرد آن روش (نظام)، و انجام اصلاحات ارضی و خودکفا کردن روستاها، داستان «آفتاب بر رودخانه سانگان» را نوشت و به همین گونه داستانهای دیگر.

تک فارس

با همه وفاداری که به سوسیالیسم داشت و خدماتی که با قلم خود به انقلاب مائو و ایجاد جمهوری توده ای چین کرده بود، در دوران انقلاب فرهنگی چین وی را تجدید نظر طلب خواندند و مهر هوادار کاپیتالیسم زدند و از نظر انداختند ولی بانو دینگ تا آخرین لحظه حیات ابراز رنجش نکرد و به سوسیالیسم و چین وفادار ماند و در آخرین مصاحبه خود گفت که برای جهان که نزدیک به دو برابر ظرفیت منابع خود جمعیت دارد و نیز فرصت طلبان در همه جوامع برای کسب قدرت لحظه ای ساکت نمی نشینند، برای بشر راه نجاتی جز سوسیالیسم در هر شکل آن وجود ندارد.

بانو «آن لین پتریAnn Lane Petry» نویسنده سیاهپوست شهیر آمریکایی ۱۲ اکتبر ۱۹۰۸ به دنیا آمد و ۸۹ سال عمر کرد. وی کار نویسندگی را از روزنامه نگاری آغاز کرد و برای روزنامه های نیویورک گزارش های بهداشتی و اکتشافات پزشکی و به بازار آمدن داروهای تازه را می نوشت. رفت و آمد او به بیمارستان ها و مشاهده وضعیت مردمی که پول برای درمان خود نداشتند، وی را داستان نگار کرد. در آن زمان هنوز اصلاحات اجتماعی روزولت و کمکهای درمانی بعمل نیامده بود. نخستین داستان او «خیابان» عنوان داشت که در آن زمان بیش از یک میلیون نسخه فروش رفت. در این کتاب که داستان یک زن کارگر بود که باید به تنهایی پسرش را بزرگ می کرد و ضمن این داستان انواع بی عدالتی ها و ضعف های جامعه آمریکا تشریح شده بود که کمک بزرگی به اصلاح وضعیت شد. کتابهای مهم دیگر بانو «آن لین» عبارتند از: هاریت، تی تویا، زنی از مزرعه، فرار در زیر شاسی قطار راه آهن و …. وی که فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا در رشته نویسندگی داستان (خلاقیت) و بیوگرافی بود چندین بیوگرافی خوب هم نوشته است و اشخاص محبوبی را برای نوشتن بیوگرافی شان انتخاب کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۹۶۴م:دانشمندان شوروی ۱۲ اکتبر ۱۹۶۴ سه فضانورد را با سفینه «وسخود ـ ۱ (Voskhod – 1)» به فضا فرستادند. این نخستین بار در تاریخ فضانوردی بود که با یک سفینه سه فضا نورد به مدار زمین فرستاده می شدند. سر نشینان این سفینه «کوماروف، فئوکیستوف و یگورف» بودند.

معلوم نیست که پس از فروپاشی شوروی، این همه پیشرفتهای علمی که نتیجه شکیبایی مردم این اتحادیه از تقاضای برخوردار شدن بیشتر از رفاه زندگانی بود، چه شد ؛ دفعتا همه صداها خاموش شد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۳۴۷ش:امروز زادروز مهران کرمی است که در سال ۱۳۴۷ به دنیا آمده و از روزنامه نگاران موفق نسل نوین ایران است. مهران پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی از سال ۱۳۷۳ کار روزنامه نگاری را از رادیو – تلویزیون آغاز کرد و در سال ۱۳۷۷ به روزنامه ها آمد و پس از تاسیس روزنامه شرق در شهریور ۱۳۸۲ با سمت معاونت سردبیر این روزنامه کار خود را دنبال کرد. در این سمت، مهران مسئولیت نیمی از مطالب روزنامه شرق را برعهده داشت. بعضی روزها هم سرمقاله های "شرق" را می نوشت که خواندن آنها نشان می داد که نویسنده در رعایت قواعد مقاله نویسی مهارت کامل دارد و درباره موضوع مقاله، اطلاعات گسترده به دست آورده و به آن چه که می نویسد معتقد است. در پی توقیف شرق، کرمی با همان سمت مدتی در روزنامه اعتماد کار کرد و پس از تجدید انتشار روزنامه "هم میهن" به آنجا دعوت شد که "هم میهن" نیز عمری نکرد. از آنجا که غلامحسین کرباسچی ناشر "هم میهن" دبیرکل حزب کارگزاران است؛ مهران و تیم او به روزنامه کارگزاران ارگان این حزب منتقل شدند و سردبیری روزنامه کارگزاران به مهران کرمی سپرده شد که در کار خود موفق بود. مهران کرمی در زمستان ۱۳۸۸ در روزنامه پول سرگرم کار شد و پس از رفع توقیف از روزنامه بهار به این روزنامه منتقل شده است. مهران با اعضای تحریریه و دبیرانی که با او کار می کنند رفتاری دوستانه دارد و مخالف ادیت سنگین مطالب، بدون مشورت با دبیر و خبرنگار مربوط است. وی علاقه مندی بیشتری به مطالب سیاسی دارد و در زمینه سیاست و علم حکومت معلومات و اطلاعات او کامل است. به گفته همکارانش، مهران با یک نگاه خبر را از نظر و تبلیغ تشخیص می دهد. در جامعه مطبوعات ایران، مهران به فردی فروتن و باحوصله معروف است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۱۴۹۲م:کریستف کلمب (کریستوفر کلمبوس) که برای یافتن راه دریایی به هند از طریق دریاهای غرب، اروپا را ترک کرده بود ۱۲ اکتبر ۱۴۹۲ (روزی چون امروز در ۵۱۷ سال پیش) به جزایر آنتیل («باهاما» واقع در آبهای شمال کوبا) رسید که سالروز رسیدن او به قاره ای است که که بعدا یک نقشه کش آلمانی نام «آمریکا» بر آن نهاد زیرا که امضای امریگو وسپوسی (از همران کلمب در سفرهای آخر) در زیر بیشتر مسیر کشتی ها بود. ورود اروپاییان به آنجا سر آغاز نابودی بیشتر بومیان این قاره شد. کلمبوس با سرمایه اسپانیا و ازجانب پادشاه این کشور و در جریان رقابت با پرتغال بر سر تصرف سرزمین های دوردست به این مسافرت دست زده بود. پرتغالی ها قبلا راه دریایی به آسیا از طریق جنوب آفریقا را یافته بودند و پادشاه اسپانیا می خواست که راه دیگری به دست آید. در اسپانیا ۱۲ اکتبر به همین مناسبت روز ملی است و به همین گونه در کشورهای آمریکایی از جمله ایالت متحده. در دهه یکم قرن ۲۱ که بومیان در چند کشور آمریکای لاتین قدرت را به دست گرفته اند انتقاد از کلمب و سایر استعمارگران اروپایی آمریکا امری عادی شده و به اشاره هوگو چاوز مجسمه های کلمب از چند شهر ونزوئلا برداشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

T A K F A R S

۲۰۰۵م:در سال ۲۰۰۵ یک پژوهشگر آمریکایی به نام چارلز مان Charles C. Mann کتابی درباره رسیدن اروپاییان به قاره غربی منتشر کرد که در آن مطالب تازه ای به دست داده شده است ازجمله این که مولف ثابت کرده که هنگام ورود کلمبوس به قاره آمریکا، این قاره ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون جمعیت داشت (بیش از اروپای آن زمان). دارای شهرهای بزرگ، صنعت و کشاورزی، فرهنگ، تمدن چشمگیر و حتی تقویم بود. بومیان یا بر اثر میکربهایی که از اروپا با مهاجران و حیوانات اهلی اروپا از جمله مرغ و اسب وارد آنجا شده بودند درگذشتند و یا به خاطر طلا و تصاحب اراضی شان کشته شدند.

۱۹۳۹م:دوازدهم اکتبر سال ۱۹۳۹ روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد هیتلر را رد کرد که میان انگلستان و فرانسه از یک سوی و آلمان از سوی دیگر واسطه صلح شود تا خونریزی بیشتری روی ندهد!.

مورخان بی طرف که پس از جنگ جهانی دوم، روی این پاسخ تامل برانگیز تحقیق کرده اند نوشته اند که هدف روزولت، ابرقدرت کردن آمریکا بود و حساب کرده بود که تنها یک جنگ بین المللی می توانست این هدف را تحقق بخشد. آمریکا از قاره های قدیم فاصله زیاد دارد و با جنگ افزارهای آن زمان، از یک جنگ جهانی آسیب چندانی نمی دید. امروزه، موشک است که فاصله ها را از میان برداشته است. اگر پاسخ روزولت مثبت بود، شاید جنگ برسر لهستان به آن صورت گسترش نمی یافت و جهانی نمی شد.

پیش بینی روزولت درست بود و آمریکا از میان ویرانه های جنگ جهانی دوم، به صورت یکی از دو ابر قدرت جهان قد علم کرد و با کنار رفتن مسکو از میدان بازی در آغاز دهه ۱۹۹۰، یکه تاز جهان شد. ولی تحولات سال ۲۰۰۸ نشان داد که کنار رفتن مسکو موقتی بود لذا اینک همه تلاش غرب براین است که مانع فعال شدن مجدد دولت مسکو شود.

باید دانست که پیش از روزولت، دولتین انگلستان و فرانسه هم که قبلا به آلمان اعلان جنگ داده بودند پیشنهاد صلح هیتلر را ـ پیش از آن که آتش جنگ میان آنها روشن شود رد کرده بودند. اعلان جنگ انگلستان و فرانسه به آلمان به خاطر تعرض آلمان به لهستان بود. هدف هیتلر از تعرض به لهستان، بازگرداندن مناطق آلمانی بود که فاتحان – پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول از این کشور جدا کرده و به لهستان داده بودند. هیتلر در صدد متحد ساختن همه آلمانی تبارهای اروپا در زیر یک پرچم بود.

۱۹۸۳م:دوازدهم اکتبر ۱۹۸۳ تاناکا کاکوئیTanaka Kakuei نخست وزیر پیشین ژاپن محکوم به رشوه گیری (پورسانت) از شرکت هواپیمایی آمریکایی لاکهید شد و به چهار سال زندان و بازگرداندن پول به خزانه دولت محکوم گردید و از فرط اندوه سکته خفیف مغزی کرد و از ناحیه صورت فلج شد و طولی نکشید که درگذشت. وی در طول رسیدگی قضایی نیز به دلیل افسردگی و اضطراب به الکل پناه برده و در نتیجه به بیماری فشارخون و مرض قند دچار شده بود و حلاوت زندگانی را از دست داده بود.

تاناکا در جریان خرید هواپیماهای مسافربر از نوع «ال ـ۱۰۱۱ » یک میلیون و هشتصد هزار دلار هدیه! گرفته بود. موضوع هنگامی برملاء شد که میان کارخانه های هواپیماسازی آمریکا اختلاف افتاد و موضوع پورسانت ها در رقابت برای فروش به روزنامه ها درز کرد و سنای آمریکا با توجه به افشاگری روزنامه ها، مدیران شرکت لاکهید را احضار و آنان به دادن پورسانت از جمله به تاناکا اعتراف کردند. هنری کیسینجر تلاش بسیار کرد که روی قضیه سرپوش گذارده شود که موفق نشد و تاناکا که در دهه ۱۹۷۰ دو بار نخست وزیر ژاپن بود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

تاناکا که در نوجوانی زندگانی سختی را پشت سر گذارده بود از دهه های بعد عمر وارد کار معاملات و مقاطعه کاری شد، سپس وارد سیاست شد، در خانواده خود ازدواجهای سیاسی را ترویج داد، با سیاستمداران و دولتمردان رفت و آمد کرد و بالاخره به معاونت وزارت دادگستری ژاپن منصوب شد که در این سمت برای فیصله دادن به مشکلی، از اتحادیه کارگران معادن زغال سنگ که با صاحبان آنها اختلاف داشتند معادل ۱۲۸ هزار دلار رشوه گرفت که پس از افشاء قضیه، سمت خود را از دست داده و به دنیای معامله گری و مقاطعه کاری باز گشته بود. این بار با دادن کمک مالی به برخی از احزاب و تبلیغات انتخاباتی نامزدهای معین، باردیگر خود را وارد صحنه کرد و نسل جوان که از سابقه رشوه گیری او بی خبر بود وی را به مجلس فرستاد و پلکان ترقی را تا نخست وزیری بالا رفت ولی عادت بد خود را فراموش نکرد و از لاکهید پورسانت گرفت و با این عمل خود را از همه چیز به هیچ تبدیل کرد و ….

۲۰۰۲م:«لویز لولا دا سیلوا » که در انتخابات اکتبر سال ۲۰۰۲ کشور ۱۷۶ میلیون نفری برزیل ــ دومین کشور پرجمعیت قاره آمریکا ــ بالا ترین میزان آراء را به دست آورد و رئیس این کشور شد در خانواده ای فقیر به دنیا آمده بود به گونه ای که مجبور شد در ۱۲ سالگی خودرا از مدرسه روزانه به شبانه منتقل کند تا بتواند روزها واکسی دوره گرد شود و به مادر کارگرش که هفت فرزند داشت کمک برساند . اودبیرستان شبانه فنی را به اتمام رساند و در یک کارخانه چوب بری و ورق آهن « رنده گر » شد و برادرش به حزب کمونیست پیوست . داسیلوا که اره کارخانه نیمی از یک انگشت کوچک اورا قطع کرده کارگران کارخانه را تشویق به تاسیس اتحادیه برای دفاع از حقوق خود کرد. نخستین همسرش به دلیل نداشتن پول بیمارستان ، هنگام وضع حمل در گذشت و در همین اثناء برادر کمونیستش هم دستگیر و شکنجه شد و داسیلوا که شهرت « اعتصاب راه ا نداز » یافته بود حزب « کارگران » را برپایه افکار تروتسکی ( سوسیالیسم انعطاف پذیر) تاسیس کرد و پس از این که به ریاست سندیکای کارگران فلزکار برزیل انتخاب شد و اندکی بعد هم به زندان افتاد شهرت ملی به دست آورد و هرچه شهرت او بیشتر می شد بر اعضای حزبش افزوده می گردید .

پس از فروپاشی شوروی و به حالت دفاعی در آمدن سوسیالیستها در سراسر جهان ، داسیلوا گفت که حزب او از این پس همانند درختی خواهد بود که تنه اش سوسیالیست و شاخه هایش تا حد سوسیال دمکرات انعطاف پذیر خواهند بود و با این عمل روشنفکران ، محیط زیستی ها و بسیاری از کسبه جزء را با خودهمراه کرد. وی سپس هدف حزب را عمومی تر کرد که عبارتست از دفاع از منافع کشور ، رفاه مردم ، ساختن جامعه بدون تبعیض ، مبارزه بی امان با تبه کاری و خیانت و نیز درپیش گرفتن همزیستی با سایر نظامها . شعار او در انتخابات اخیر این بود : به کسی رای دهید که گرسنگی خوردن ، فقر و تبعیض را با پوست و گوشت خودلمس کرده باشد .

تک فارس www.takfars.ir

انتشار بیوگرافی او در استانه انتخابات و توزیع بموقع آن کمک بزرگی به پیروزی اش کرد . داسیلوا مبارزه منفی در انتخابات را تا این حد که کارهای عمومی ناصحیح نامزد رقیب و کارهایی که می توانست بکند و نکرد ه اعلام شود تا رای دهندگان روشن باشند و با چشم باز به صندوقهای رای گیری بروند رد نمی کند .

پیروزی داسیلوا یک معنای بزرگتر هم دارد و آن رد نظام اقتصادی بازار آزاد از سوی برزیلی ها است که باعث بیکاری ، افزایش قیمتها وتورم پول ( پایین رفتن بهای برابری پول ملی ) شده است .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۲۰۰۳م:۱۱ اکتبر سال ۲۰۰۳ کمیته نروژی تعیین جوائز سالانه نوبل بانو «شیرین عبادی» حقوقدان ایرانی (و در آن زمان ۵۶ ساله) را شایسته دریافت جایزه صلح آن سال اعلام داشت و اضافه کرد که با توجه به تلاشهای او در راه تحقق حقوق بشر این تصمیم را گرفته است.

بانو عبادی درست ۱۲ سال پس از اعلام نام بانو «سان سو کی Aung San Suu Kyi» از کشور میانمار (برمه)، برنده جایزه صلح نوبل شد. در مورد بانو سان سو کی اعلام شده بود که مبارزاتش در راه تحقق دمکراسی در میانمار مد نظر بوده و مستحق این جایزه تشخیص داده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

۲۰۰۵م:نیمه اول اکتبر ۲۰۰۵ بانو دکتر «ورا داسVera Duss» معروف به «مادر بندیکتBenedict» در ۹۵ سالگی درگذشت. وی که یک جراح معروف آمریکایی و فارغ التحصیل دانشکده پزشکی پاریس بود و تخصص جراحی را از آمریکا گرفته بود ناگهان دست از مطب داری کشید و به صف زنان تارک دنیا پیوست و در ایالت «کانتکتی کت» آمریکا در زمینی بزرگ یک صومعه ساخت و در آنجا با دهها زن دیگر که همانند او تارک دنیا شده بودند به مدت بیش از نیم قرن به مداوای رایگان مردم پرداخت. شمار زنان این صومعه در دهه یکم قرن ۲۱ و پیش از فوت دکتر داس به ۳۷ تن رسیده بود. این زنان در زمین صومعه کشاورزی و دامداری هم می کنند و خودکفا بوده اند.

دکتر بندیکت در یک مصاحبه گفته بود: پس از این که همکارانم را دیدم که از حرفه پزشکی برای جمع مال استفاده می کنند و عمدتا جویای پول هستند و به موازات کار پزشکی تجارت هم می کنند حس کردم که مادرم نیز به خاطر پول و مادیات و این که یک کار پردرآمد داشته و بیکار هم نمانم مرا به دانشکده پزشکی فرستاده بود، نه برای خدمت به خلق و کاستن درد و رنج آنان. بنابراین، از هرچه پول و مادیات متنفر شدم و ترک دنیا کردم و به صومعه و درمان رایگان مردم و خدمت بی دریغ به آنان شتافتم.

با وجود این که «مادر بندیکت» در سال ۱۹۹۵ از سوی بازرسان پاپ به عنوان یک فرد «سختگیر» نسبت به ساکنان صومعه گزارش شده بود، از این توصیف نرنجید و بکار خود تا آخرین روز عمر ادامه داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مهر

تکفارس

۱۲۸۵: در مونیخ آلمان ۱۸۰ یهودی که حاضر نشده بودند مسیحی شوند اعدام شدند.

۱۶۸۱: درلندن بانویی که درگیر بازی های سیاسی روز شده بود مجرم شناخته شد و شلاق خورد!.

۱۸۷۰: ژنرال «رابرت لی» فرمانده کل نیروهای کنفدراسیون آمریکا (جنوبی ها) در جریان جنگهای داخلی چهار ساله این کشور در ۶۳ سالگی در گذشت. وی هنگام مرگ رئیس دانشگاهی به نام خود بود که هنوز باقی است. وی و هیچیک از گردانندگان کنفدراسیون پس از شکست نظامی آن، مجازات نشدند تا خصومت و تفرقه ملی پشت سر گذاشته شود.

۱۹۷۶: در چین، «هوا کئوـ فنگ Hua Cuo – Feng» جانشین مائو اعلام شد که وی درگذشته بود .

۱۹۴۱: دولت شوروی به علت رسیدن نیروهای آلمان به ۴۴ کیلومتری مسکو، پایتخت را به منطقه ولگا و کودکان و نوجوانان را به شرق روسیه منتقل کرد.

۲۰۰۰: گروهی که بعدا معلوم شد وابسته به القاعده هستند ناوشکن آمریکایی «کول» را در ساحل یمن منفجر ساختند که ضمن آن ۱۷ نظامی آن کشور کشته و ۳۹ تن دیگر مجروح شدند.

۲۰۰۲: در دو انفجار که در دو «بار شبانه» در جزیره توریستی بالی (اندونزی) روی داد ۲۰۲ تن کشته و ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. به مناسبت سالروز این رویداد، دیروز گروهی از مردم بالی دست به تظاهرات زدند و در اطراف زندان اجتماع کردند که پلیس پنج متهم این حادثه را که در زندان بودند با هلی کوپتر به جای دیگری منتقل کرد. اخیرا سه انفجار مشابه و مرگبار دیگر در این جزیره روی داده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر