تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ اردیبهشت

۱۱۱۹م:وقوع جنگ ساوه میان سلطان سنجر سلجوقی و برادرزاده اش سلطان محمود را دهم ماه مه ۱۱۱۹ نوشته اند که در این نبرد، نیروهای سنجر (پادشاه سلجوقی وقت) پیروز شدند. با وجود این، سنجر سلطان محمود را بخشید، ولی از اختیارات او که حاکم مناطقی از ری تا موصل و ازجمله شهر بغداد بود کاست و بهروز را که توسط سلطان محمود سلجوقی از سمت کلانتر بغداد برکنار شده بود به این مقام بازگردانید که نوعی تحقیر سلطان محمود تلقی شد ولی واکنش نشان نداد. قلمرو سلجوقیان به ویژه در زمان سنجر توسط امیرزادگان خودمختار اداره می شد که با وجود همزمان بودن دوران آنان با جنگهای صلیبی در آسیای غربی، دائما با هم سر ستیز داشتند و برسر یکدیگر می تاختند و قتل و کشتار به راه می انداختند.

۱۳۰۷ش:بیستم اردیبهشت سال ۱۳۰۷، ایرانیان نخستین سالگرد لغو کاپیتولاسیون را در سراسر کشور جشن گرفتند. کاپیتولاسیون یک ضعف بزرگ ایران در اواخر سلطنت قاجارها بود که از فرط ضعف نظامی، شعور سیاسی و بی خبری از قضاوت تاریخ حاضر شده بودند اجازه دهند که اتباع قدرت های بزرگ وقت در صورت ارتکاب جرم (حتی سوء قصد نسبت به جان شاه قاجار، مثال: محمدعلی شاه) در سفارتخانه های مربوط محاکمه شوند. کاپیتولاسیون به صورتی دیگر در اوایل دهه ۱۳۴۰ به ایرانبازگشت ولی تنها نظامیان آمریکایی در ایران را شامل می شد.

۱۳۳۲ش:۱۹ اردیبهشت۱۳۳۲ دکتر مصدق شاه را وادار کرد که اداره امور املاک پهلوی را به دولت واگذار کند. این املاک را رضا شاه تملک کرده بود که پس از تبعیدش، بسیاری از مالکان قبلی آنها اعلام کرده بودند که از ترس و از روی اجبار املاک خود را به مبلغی ناچیز به رضاشاه فروخته و یا اینکه به او هدیه بودند. دولت وقت (پس از شهریور ۱۳۲۰) برای رسیدگی به این شکایات و استرداد املاک یک دادگاه ویژه اختصاص داده بود که سالها سرگرم بکار بود.

۱۳۴۴ش:در این روز در سال ۱۳۴۴قانون تشکیل خانه های انصاف در روستاها و قصبات به منظور رسیدگی به حل اختلافات قضایی روستائیان کشور و رفع نیاز آنان از مراجعه به مراکز قضایی در شهرها از تصویب گذشت.

۱۸۶۳م:جان میل اندیشمند انگلیسی قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ با انتشار رساله ای ابراز نظر کرد که برای تکمیل دمکراسی در یک کشور دست کم پنجاه سال وقت لازم است. به باور جان میل، تا که افراد بالغ یک جامعه برای دادن «رأی» به حرف این و آن گوش کنند، درآن جامعه (محله، شهر و یا کشور) دمکراسی واقعی برقرار نخواهد شد.

تکفارس آی آر

۱۸۷۲م:بانو ویکتوریا وودهول روزنامه نگار آمریکایی و ناشر هفته نامه «وودهولVictoria Woodhull» با این که هنوز قانون اساسی ایالات متحده (آمریکا) اجازه شرکت در انتخابات را به زنان نداده بود دهم ماه مه ۱۸۷۲ خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری این فدراسیون کرد. وی همزمان با تبلیغ برای خود، از حق بانوان به رای دادن و رای گرفتن نیز دفاع می کرد ولی در روز رای گیری، وی و سایر بانوان را به محل صندوقها راه ندادند و چون او در برابر پلیس مقاومت کرد موقتا بازداشت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ اردیبهشت

۱۷۶۸م:نورث بریتون» به دستور شخص پادشاه انگلستان در ارگ لندن (برج لندن) بازداشت شد. وی در این مقاله از متنی که در شماره ۴۵ نشریه اش (منتشره در سال ۱۷۶۳) نوشته بود به دفاع پرداخته بود. ویلکس به خاطر آن متن مدتی زندانی بود. وی در آن متن، نطق پادشاه در جلسه افتتاحیه سالانه مجلس نمایندگان را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: پادشاه در این نطق از قرارداد صلح پاریس که به زیان انگلستان بود تمجید کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ اردیبهشت

۱۸۵۷م:«سه پوی های هندی («سه یویSepoy» همان واژه پارسی سپاه است که در هندوستان تغییر تلفظ داده است)» و به ویژه سووار هایSovar آن (بازهم واژه پارسی «سوار») پس از این که متوجه شدند استخدام آنان از سوی کمپانی هند شرقی به منظور محافظت از اموال این کمپانی نبوده و برای تصرف و استعمار وطنشان است دهم ماه مه سال ۱۸۵۷ دست به نافرمانی زدند که منجر به جنگ خونین و پرتلفات هندیان و انگلیسی ها به ویژه در مناطق شمالی و مرکزی هند شد.

www.takfars.ir

۱۹۴۵م:نهم ماه مه سال ۱۹۴۵، ۳۶ ساعت پس از این که دریاسالار دونیتس رئیس تازه دولت آلمان اعلامیه تسلیم بدون قید و شرط کشورش را امضاء کرد و نمایندگان اعزامی ستاد کل ارتش آلمان آن را به صورت جداگانه به فرماندهان نیروهای شوروی و متفقین غربی تسلیم و در حضور آنان و مراسم عکسبرداری «امضای مجدد» کردند؛ سران دولتهای فاتح، پایان جنگ جهانی دوم را در جبهه های اروپا اعلام داشتند – جنگی که پنج سال و چند ماه طول کشیده، ۵۵ میلیون کشته تلفات داشته و نیمی از اروپا را کاملاً ویران ساخته بود. تلفات شوروی در این جنگ ۲۷ میلیون کشته و بیش از مجموع تلفات سایر کشورهای درگیر در اروپا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ اردیبهشت

۲۰۰۶م:در رای گیری دهم مه ۲۰۰۶ پارلمان ایتالیا Giorgio Napolitano جیورجیو ناپولیتانو (ناپلی) ۸۱ ساله به ریاست جمهوری ایتالیا انتخاب شد. وی یک سناتور کمونیست بود که از سوی پرودی چپگرا نامزد آن مقام شده بود. نخستین کار رئیس جمهور تازه امضای حکم نخست وزیری پرودی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ اردیبهشت

محصولات معتبر
محصولات معتبر