تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۸۵۹م:ناصرالدین شاه اواخر ژوئیه ۱۸۵۹ (اوایل مرداد ۱۳۲۸هجری خورشیدی) تسلیم نظر رجال ملی گرای وقت شد و حمزه میرزا (حشمت الدوله) و میرزا محمد (قوام الدوله) را مامور دفاع از مرو و نواحی اطراف آن کرد که زیر تهدید روس ها قرارداشتند. رجال ملی گرا (ایراندوست) در هر فرصتی به ناصرالدین شاه فشار می آوردند که مانع تصرف فرارود (ماوراءالنهر) و به ویژه شهرهای تاریخی ایران در آن منطقه از جمله بخارا، مرو، سمرقند، خجند و … توسط روس ها شود که مهد فرهنگ و تمدن ایرانی و ادبیات پارسی بودند. در یک جلسه مشورتی حتی به ناصرالدین شاه گفته شده بود که می توان برای این منظور از سراسر کشور داوطلب جمع آوری کرد و فرستاد و نام دفاع میهنی بر آن نهاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۳۳۱ش:آخر وقت روز یکم مرداد ۱۳۳۱ مجلس شورای ملی تظاهرات وسیع و خونین سی ام تیر را "قیام مقدس ملی" اعلام داشت و به صورت یک قانون تصویب کرد که مقتولان این روز "شهدای ملت" خوانده شوند.

در همین روز اعلام شد که دکتر مصدق نام وزارت جنگ را به "دفاع ملی" تغییر خواهد داد زیرا که ارتش ایران یک نیروی دفاعی است و فعلا نخست وزیر، خود سمت "وزارت دفاع ملی" برعهده خواهد گرفت و از آنجا که نیاز به ایجاد تحول جامعه شناسی و نوسازی تشکیلات داخلی و انتخابی کردن سمت های شهرداری، بخشداری و دهداری و … است دکتر غلامحسین صدیقی استاد جامعه شناسی و روشنفکر بنام ایرانی که در درستی و پاکدامی شهره عام است وزیر کشور خواهد بود و دکتر مهدی آذر ملی گرای معروف وزیر فرهنگ (آموزش و پرورش، علوم و ارشاد و فرهنگ فعلی) و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

تکفارس آی آر

۱۹۶۹م:ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۶۹ در جزیره گوام دکترین خود را که تجدید نظری در دکترین های ترومن و آیزنهاور بود اعلام داشت. کلمات انشاء این دکترین طوری انتخاب شده بود که تنها آسیای شرقی را مورد خطاب قرار می داد (که آمریکایی ها آن را «اژیان» می خوانند). طبق اصول سه گانه این دکترین، همه پیمانهای منعقد شده قبلی با آمریکا به جای خود محفوظ و لازم الرعایه خواهند بود، ولی از آن پس، تنها سپر دفاع اتمی آمریکا برای ملل آسیایی (منظور آسیای شرقی و جنوب شرقی) باقی خواهد بود و اگر در این منطقه یک قدرت اتمی برضد متحدین آمریکا و کشورهایی که استقلال و تمامیت آنها به امنیت و منافع آمریکا کمک می کند دست به تهدید و تعرض بزند، آمریکا مستقیما به دفاع برخواهد خاست، ولی در برابر تعرضات نوع دیگر، آمریکا تنها به ارسال کمک اقتصادی و تسلیحاتی بسنده خواهد کرد و نیروی نظامی نخواهد فرستاد. هدف این است که هر کشوری استعداد و بنیه دفاعی خود را افزایش دهد و تقویت کند و از لحاظ نیروی انسانی (سرباز) به خودش متکی باشد.

هدف نیکسون در آن زمان از صدور این دکترین عمدتا ویتنامیزه کردن جنگ ویتنام بود زیرا تلفات روزافزون نظامیان آمریکایی در ویتنام باعث خشم و جوشش مردم آمریکا شده بود و تحمل آنان از ادامه جنگ ویتنام به پایان رسیده بود.

۲۰۰۷م:به گزارش برخی رسانه های تهران که بیست و دوم ژوئیه ۲۰۰۷ (۳۱ تیر ماه) انتشار یافته بود، سیمین دانشور ادیب ۸۶ ساله، داستان نگار و استاد پیشین دانشگاه تهران در یک بیمارستان تهران بستری شده است. طبق برخی گزارش های دیگر، سیمین (احتمالا به دلیل ضعف مالی) نخست به یک بیمارستان خیریه زیر درمان قرار گرفته بود که بعدا او را از آنجا به یک بیمارستان غیردولتی انتقال دادند و بستری کردند. از آنجا که یک معاون وزارت ارشاد در بیمارستان از او عیادت کرده است، احتمال داده می شود که این وزارت خواسته است که سیمین در بیمارستانی بهتر و مشهور بستری شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۸۰۲م:الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی ۲۴ ژوئیه ۱۸۰۲ به دنیا آمد. وی از یک خانواده اشرافی و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود.

www.takfars.ir

در جوانی مدتی منشی دوک دوارلئان بود (این دوک بعدا به نام لوئی فیلیپ پادشاه فرانسه شد). گفته می شود که دوما ۲۵۰ کتاب نوشته است. وی برای نوشتن نمایشنامه و داستان حتی برای خود دستیار گرفته بود که تا آن زمان سابقه نداشت. یکی از دستیارانش یک معلم تاریخ به نام «اوگوست ماکت» بود که برایش سوژه تاریخی هم پیدا می کرد.

داستانهای دوما زمینه تاریخی دارد ولی به لحاظ عدم دقت، ارزش تاریخی ندارند. وی سریال نویسی را باب کرد که بعدا دیگران آن را دنبال کردند. مشهور ترین کتابهایش سه تفنگدار و «کنت کریستو مون» هستند. داستانهای تاریخی او پرفروش بودند و وی را مردی پر درآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود که پولی برایش باقی نمی ماند. پسر وی نیز نویسنده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۸۵۷م:« هنریک پونتوپیدان Henrik Pontoppidan» حقیقت نگار دانمارکی در این روز در سال ۱۸۵۷ به دنیا آمد و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۱۷ در ادبیات شد. داستانهای او بر پایه واقعیاتی است که خود دیده و لمس کرده است.

او در جوانی شاهد غارت شهر محل سکونتش پس از تصرف به دست ژرمن ها بود و این خاطره که هرگز فراموش نشد از او یک حقیقت نگار نامدار به وجود آورد. با این که مسافرت های متعدد کرد ولی داستانهایش همگی مربوط به دانمارک است . هنریک به بهترین صورت ، زندگانی پر مشقت کشاورزان و کارگران دانمارک زمان خود را منعکس ساخته ، به دمکراسی نیمبند تاخته و دگر گونی وضعیت جامعه دانمارک و گرایش به بی بند و باری در این جامعه را صریحا به زیر انتقاد کشیده است . این نویسنده توانا و صریح الکلام بسال ۱۹۴۸ فوت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۸۹۵م:رابرت گریوز Robert Graves داستان نگار انگلیسی و نویسنده داستان معروف «من، خدا کلاویوس (درباره امپراتور خودخواه روم)» هم از متولدین ۲۴ ژوئیه است که در سال ۱۸۹۵ به دنیا آمده است. رابرت که شاعر هم بود همه قسم کتاب نوشته است از رساله تا داستان، اما داستانهای او که همه از ماجراهای تاریخی گرفته شده اند معروفیت بیشتری دارند. این نویسنده کوشیده است که ضمن داستان های خود، رعایت حقایق تاریخی را بکند تا خواننده اطلاعات درست به دست آورد. وی سوژه داستانهایش را با انگیزه و حساب انتخاب کرده و در نگارش بعضی نظر مثبت خود را بکار برده و برخی دیگر را با دید منفی و مخالفت نگریسته است.

۱۹۷۸م:نخستین کودک لوله آزمایشی جهان ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۷۸ (۲۴ ژوئیه چند دقیقه مانده به نیمه شد به وقت لندن) در بیمارستان عمومی اولدهام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارین به دنیا آمد و او که یک دختر به وزن دو کیلو و ۶۰۰ گرم بود و به زندگانی ادامه می دهد «لوئیس جوی براون » نام دارد، دارای شوهر است، قبلا پرستار بود و اینک (سال ۲۰۰۶) در پستخانه انگلستان کار می کند. (برای مطالعه شرح کامل به رویدادهای روز ۲۵ ژوئیه مراجعه کنید).

۱۷۸۳م:امروز ۲۴ ژوئیه زادروز سیمون بولیوار قهرمان استقلال آمریکای لاتین است که در ۱۷۸۳ به دنیا آمد، شش جمهوری از جمهوری های آمریکایی لاتین را به وجود آورد و سرزمین "بولیوی" به نام وی نامیده شده است. زادروز بولیوار در قاره آمریکا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اکوادور روز ملی و تعطیل عمومی است. بولیوار در آمریکای لاتین «آزادیبخش» خوانده می شود.

سیمون بولیوار در شهر کاراکاس به دنیا آمد که سنگ بنای این شهر سه میلیون و سیصد هزار نفری نیز ۲۴ ژوئیه سال ۱۵۶۷ (۴۴۰ سال پیش) توسط یک اسپانیایی به نام «دون دیه گو دو لاسادا» گذارده شد. در سال ۲۰۰۵، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در همین روز جزئیات سوسیالیسم خود به نام «سوسیالیسم قرن ۲۱» را برپایه عقاید بولیوار (ناسیونالیسم به علاوه سوسیالیسم تعاونی)، نظرات پدران سوسیالیسم، و برخی آموزش های ادیان اعلام داشت که اینک سرگرم پیاده کردن تدریجی آن است. شهرداری تهران نیز یکی از میدان های این شهر را به «سیمون بولیوار» نامگذاری کرده و مجسمه وی را در آنجا قرار داده است که نشانه احترام ایرانیان به وی و قدردانی از خدماتش به بشریت است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۶۸۳م:امروز در سال ۱۶۸۳، نخستین مهاجران آلمانی با کشتی کنکورد Concord عازم آمریکای شمالی شدند تا در اینجا ادامه زندگانی بدهند. طبق یک برآورد رسمی نزدیک به یک چهارم جمعیت کنونی ایالات متحده را ژرمن تبارها تشکیل می دهند.

۱۸۲۴م:روزنامه "Harrisburg Pennsylvanian" نخستین روزنامه در جهان بود که ۲۴ ژوئیه سال ۱۸۲۴ اولین نظرسنجی خود را منتشر کرد. این نظرسنجی «چه کسی و با چه شرایطی می تواند بهترین رئیس جمهوری آمریکا می تواند باشد؟» عنوان داشت که انجام آن دو ماه طول کشیده بود و شش صفحه از صفحات این روزنامه را اشغال کرده بود . این کار از آن پس روال عادی روزنامه ها شد که پس از علمی شدن کار نظرسنجی، رسانه ها (به ویژه نشریات احزاب) اینک انجام نظرسنجی های خود را به موسسات حرفه ای واگذار می کنند. تنها پرسشهای خود را به آن ها می دهند و گاهی هم انجام این عمل را میان آنها به مناقصه می گذارند و این بنگاه ها از طریق توزیع پزسشنامه، مصاحبه تلفنی، دعوت مردم به میزگرد (فوکس گروپ)، مصاحبه خانه به خانه و یا خیابانی جواب پرسش ها را جمع آوری و به کمک کامپیوتر نتایج را تهیه می کنند که به سفارش دهنده داده می شود و انتشار می یابد و خبرگزاری نقل و به سایر رسانه ها می فرستند. بنابراین، این وظیفه عمدتا از دوش خبرنگار برداشته شده است و در سطح وسیع تری انجام می شود.

۱۹۴۲م:بمب افکنهای انگلیسی ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۴۲ شهرهای فرانکفورت و مانهایم آلمان را شدیدا بمباران کردند. فرانکفورت که اینک شهری بزرگ و آباد است در پی بمبارانهای هوایی به صورتی که در عکس زیر دیده می شود در آمده بود:

گزارش ۵۶۷ صفحه ای کمیسیون ۱۱ سپتامبر در کتابخانه های عمومی و اینترنت – در این گزارش از ایران نام برده شده است

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۲۰۰۴م:پنجشنبه۲۲ ژوئیه ۲۰۰۴ گزارش کامل کمیسیون حقیقت یاب دو حزبی رسیدگی به رویدادهای ۱۱ سپتامبر که برخی ضعف های اطلاعاتی ایالات متحده را آشگار کرد جهت مطالعه و نیز استفاده به صورت سند در نوشتن کتاب و مقاله در کتابخانه های عمومی این کشور و سایت اینترنتی کمیسیون قرار گرفت. قبلا خلاصه ای از آن به رسانه ها داده شده بود. در سالهای اخیر، هر سازمان، مقام ، مرجع و نیز افراد ترجیح می دهند که متن نظرات ، تصمیمات، کارها و نتیجه گیری های خود را در وب سایت خود قرار دهند تا رسانه ها و افراد در صورت تمایل از آن استفاده کنند. دیگر، مانند گذشته نخست هر اطلاعیه ای در اختیار رسانه ها قرار نمی گیرد. هدف، آن طور که در کتابهای مرجع و درسی آمده است این است که مردم بدانند هر رسانه چه قسمتهایی را انتخاب و بزرگ کرده و چه تحریف هایی در متن شده است تا درک واقعی داشته باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ مرداد

۱۸۴۷: « ریچارد مارچ هو » اختراع خود ماشین چاپ رتاتیو را در نیویورک به ثبت داد.

۱۹۱۹: نخستین شورش نژادی شهر واشنگتن ۶ کشته و یکصد مجروح تلفات داشت.

T A K F A R S

۱۹۲۳: پیمان لوزان Lausanne تکلیف فاتحان جنگ جهانی اول را با ترکیه، و مرزهای این کشور را که برجای امپراتوری عثمانی نشسته بود روشن ساخت. عثمانی، متحد آلمان در جریان جنگ جهانی اول شکست خورد ،از میان رفت و انگلستان و فرانسه مستملکات عربی آن را تصاحب کردند.

۱۹۴۸: شوروی محاصره ( بلوکه ) برلن غربی از ناحیه غرب این شهر را آغاز کرد.

۱۹۶۱: اولین هواپیما ربایی انجام شد و یک هواپیمای مسافربر آمریکایی به کوبا ربوده شد.

۱۹۲۲: جامعه ملل قیمومت فلسطین و مصر را به انگلستان داد.

۱۹۷۷: مصر به حملات نظامی چند روزه خود به لیبی پایان داد.

۱۹۹۱: در جریان زدو خوردهای طولانی داخلی کشور آفریقایی موزامبیک که عمدتا از رقابت شوروی و غرب ناشی شده بود در این روز نزدیک به هزار تن و عمدتا روستا نشین کشته شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر