تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۱۲۹۴ش:ایران – وطن ما دی ماه ۱۲۹۴ هجری خورشیدی (دسامبر ۱۹۱۵ و ژانویه ۱۹۱۶ میلادی و در جریان جنگ جهانی اول) را با حملات واحدهای نظامی روسیه به اطراف تهران، فعالیت کمیته دفاع ملی و مهاجرت نمایندگان مجلس، هواداران ایرانی آلمان و گروهی از روشنفکران به اصفهان و کرمانشاه آغاز کرده بود و ناآرام و نامطمئن بود، زیرا که ارتشی نیرومند برای دفاع از خود نداشت. مهاجرت رجال به کرمانشاه به منظور برخوردارشدن از حمایت عثمانی (ترکیه) متحد آلمان بود که بین النهرین (عراق) گوشه ای از آن امپراتوری را تشکیل می داد. غافل از این که این کار بهانه تازه ای به انگلیسی ها که از پیش نقشه بالا کشیدن نفت عراق را کشیده بودند خواهد داد تا نیرو وارد عراق کنند و ….

در دو روز اول و دوم دی ماه، نیروهای تازه نفس روسیه که به بهانه جلوگیری از گسترش نفود آلمان در ایران تا حومه تهران پیشروی کرده بودند در رباط کریم شهریار با ژاندارمها، افراد مسلح «کمیته دفاع ملی» و ایرانیان داوطلب که اسلحه برداشته بودند در گیری داشتند که این زدو خوردها با پیروزی روسها به پایان رسید و ایرانیان تلفات سنگین متحمل شدند و دلایل عمده آن ناهماهنگی دفاع گران در جریان زدوخورد و نداشتن اسلحه سنگین بود. روسها باوجود پیروزی در نبرد رباط کریم شهریار وارد تهران نشدند. با شکست مدافعان تهران و عقب نشینی به شهر، رجالی که به قم مهاجرت کرده بودند و نیز اعضای کمیته دفاع ملی از آنجا عازم اصفهان و کرمانشاه شدند. همزمان مردم معمولی نیز در اصفهان، کرمان و شیراز به کنسولگری های انگلستان که متحد روسیه در جنگ جهانی اول بود حمله بردند و چند انگلیسی را کشتند، زخمی کردند و یا ربودند. این وضعیت به حکمران انگلیسی هند بهانه لازم را داد تا یک نیروی نظامی تازه به فرماندهی ژنرال «پرسی سایکس» باکشتی روانه ایران سازد. مستوفی که این وضعیت را دید از ریاست وزراء کناره گیری کرد، فرمانفرما جای اورا گرفت و به دیپلماتهای آلمانی که در قم با رجال مهاجر ملاقات کرده بودند اخطار کرد که از آن پس از تهران خارج نشوند و آلمانی هایی را که در ایران به وجودشان نیاز نیست خارج سازند.

در این میان برای تضعیف روحیه دولت و در نتیجه اطاعت از دستورهای انگلستان و روسیه، عوامل این دوکشور کارکنان ادارات دولتی ایران را که مواجب ماهانه آنان عقب افتاده بود تشویق به متحصن شدن در سفارتخانه ها و کنسولگری های این دو کشور می کردند و عده ای از کارمندان هم متحصن شدند! که «تاریخ» مهر خیانت بر چهره آنان زده است.

اگر رویدادهای دی ماه ۱۲۹۴ را با وقایع مرداد و شهریور ۱۳۲۰ مقایسه کنیم خواهیم دید که ایرانیان در آن سال با دست خالی و با این که میهنشان به صورت دو منطقه نفود درآمده بود، با همه امکاناتی که دراختیار داشتند از وطن خود دفاع کرده و جان داده بودند. در شهریور ۱۳۲۰، ایرانیان با این که دارای یک ارتش صدها هزارنفری با انضباط بودند به دلیل خیانت و خریداری شدن پاره ای از ژنرالها و رجال سیاسی موفق به دفاع نشدند و این درس را انگلیسی ها از دی ماه ۱۲۹۴ گرفته بودند که چگونه بموقع از اشخاص مستعد به خیانت کردن بهره برداری کنند و ارتش در حساسترین لحظه مرخص شود و کمیته دفاع ملی هم به وجود نیاید!.

۳۵ پیش ازمیلاد:کتاب طنزها (Satires) تالیف شاعر و فیلسوف رومی کوینتوس هوراتیوس فلاکوس ۲۳ دسامبر سال ۳۵ پیش از میلاد در شهر رم به صورت نسخه های متعدد دستنویس انتشار یافت که باقی مانده است و هنوز مورد مطالعه کسانی است که لاتین می دانند.

تکفارس آی آر

این کتاب، نخستین مجموعه طنز به صورت نظم و نثر در تاریخ است و به این لحاظ است که هوراتیوس (در دنیای انگلیسی زبان: هوراس و در آلمان: هوراز ) را پدر طنز در جهان و نخستین طناز در تاریخ بشمار می آورند و واژه طنز در زبانهای اروپایی، از عنوان کتاب او گرفته شده است. از آنجا که او در جوانی برای تحصیل فلسفه به یونان فرستاده شده بود و طنزهای او بوی فلسفی و سیاسی می دهد از آن پس عادت شده است که طنازان عمدتا سیاسی بگویند و انتقادهای خود از اوضاع روز را به طنز در آورند که به دلیل لطف کلام نه تنها بردل همگان نشیند بلکه از تعقیب و مجازات هم در امان باشند و از آن برهند و مقامات، هرچند مستبد، به اندیشه مجازات و محدود کردن آنان بر نیایند و طنز تصویری (کاریکاتور) که دنباله و مکمل آن است به همین دلیل مورد توجه بوده و نوعی بیان و انعکاس انتقاد ار کارها و گفته ها است.

نیچه فیلسوف بلند آوازه آلمان و نویسنده کتاب چنین گفت زرتشت در باره هوراس گفته است: لذتی که از خواندن طنزهای هوراس و قطعات او و نیز غزلهایش احساس می شود از هیچ شعر دیگری به دست نمی آید. اشعار و گفته های هوراس و مفاهیم انها کهنه شدنی نخواهد بود. باید این اشعار و طنزها را به همان گونه که خود او می خواند بخوانید تا لدت ببرید؛ اهسته، شمرده و کلمه به کلمه. به نوشته نیچه، وقتی که یک فیلسوف شعر بگوید، این شعر جاویدان خواهد ماند و عمر زبانی را هم که به آن این اشعار گفته شده پایدار خواهد گردانید.

هوراس که در سال ۶۵ پیش از میلاد به دنیا آمد هشت سال پیش از میلاد در ۵۷ سالگی در گذشت. وی سه مجموعه دیگر هم دارد که عمدتا قصیده و غزل هستند. با این که هوراس در اشعار و طنزهایش سنای روم، ثروتمندان و حتی امپراتور اوگوستوس را مورد انتقاد قرار داده هزینه دو کتاب (دوم و سوم) را سنای روم و هزینه کتاب چهارم را اوگوستوس پرداخت کرده بودند. هوراس که معاصر سه شاعر و نویسنده رومی؛ ویرجیل، واریوس و ماسه ناس بود در شبهای شعر که برای نخستین بار دایر شده بود طنزها و اشعار خود را می خواند و شهرت اولیه او از آنجا برخاست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۲۰۰۲م:متنی که در زیر آمده است بخشی از نامه ای است که ۲۰ دسامبر ۲۰۰۲ به امضای «ناامید» که قطعا مستعار است به ناشر این سایت واصل شده بود که همان سال در تاریخ ۲۳ دسامبر در قسمت نامه های واصله درج شد. از آنجا که نظری است باارزش تاریخی، و تاکنون نه تنها هیچ مقامی آن را رد نکرده بلکه در تایید آن پیام های دیگری هم دریافت شده است؛ بنابراین آن را به قسمت "رسانه ها" انتقال داده ایم که باقی بماند:

www.takfars.ir

"تاریخچه طولانی تلاش بی حاصل برای تجدید پروانه نشریه «سپیده دم» را در این سایت مطالعه کردم. از آن زمان هر سه شنبه در روزنامه های تهران که معمولا در این روز گزارش هفتگی فعالیت هیات نظارت بر مطبوعات به چاپ می رسد به جستجو پرداختم و فهرست پروانه های تصویب شده تازه را خواندم و اثری از سپیده دم ندیدم. همه این گزارشها را جمع آوری کرده ام تا روزگاری ــ اگر زنده باشم ــ از شما «زبان بسته ها» که فقط توانستید درسال ۱۳۵۷ چل ــ چل زبانی بکنید و شصت و چند روز دست به اعتصاب بزنید تا رژیم تغییر کند به دفاع بپردازم.

اخیرا (آذرماه سال ۱۳۸۱) در روزنامه ها خواندم که بعضی از اعضای هیات نظارت از جمله نماینده مدیران جراید تغییر یافته اند و هیات جدید با تشکیل جلسات فوق العاده، پرونده های مانده (شما بخوانید از قلم افتاده) از چندین سال پیش را که از دو هزار متجاوزند به صورت ضربتی رسیدگی خواهد کرد. ولی این هیات در آذرماه ۱۳۸۱ که در شرف پایان است ظاهرا یک جلسه تشکیل داد و در این جلسه هم پروانه یک روزنامه به نام "صور عدالت" به صاحب امتیازی کانون اسلامی قضات تصویب شد و چند نشریه هفتگی و ماهنامه و فصلنامه.

۱۸۰۶م:ناپلئون بناپارت در پی تصمیم سال ۱۸۰۶ خود در برلین که هرگونه تماس اروپای قاره ای با انگلستان قطع شود هفدهم دسامبر ۱۸۰۷ در میلان ایتالیا منشور تحریم انگلستان توسط اروپای قاره ای را امضاء و اعلام کرده بود. این منشور کشورهای اروپای قاره ای را از هرگونه رابطه و تجارت با انگلستان منع می کرد. ناپلئون در کنار امضای خود در زیر این منشور عناوینش را چنین نوشته بود: ناپلئون؛ امپراتور فرانسه، حکمران اسپانیا، پادشاه ایتالیا و بزرگ اتحادیه راین (ژرمن ها = آلمانی ها). این منشور درعین حال کنتیننتال سیستم (اتحاد اروپای قاره ای) را رسمیت داد که هدف ناپلئون از فتوحاتش بود. اگر ناپلئون به روسیه لشکر نکشیده بود، نظمی را که در اروپای قاره ای به وجودآورده بود دوام بیشتری می یافت. ناپلئون که کمر به نابودی انگلستان بسته بود آن توان دریایی را نداشت که سپاه بزرگی را مامور فتح انگلستان کند. نبرد دریایی ترافالگار در سال ۱۸۰۵ که در آن ناوگان مشترک فرانسه و اسپانیا از نیروی دریایی انگلستان شکست خورد اندیشه تحریم کامل این کشوررا به ذهن ناپلئون آورده بود. این تحریم تا سال ۱۸۱۴ ادامه داشت. ۱۳ دهه پس از ناپلئون، هیتلر تصمیم به نابودکردن قدرت انگلستان داشت که بازهمان اشتباه ناپلئون را مرتکب شد و نیروهای خودرا به جنگ شوروی فرستاد و نابود شد.

۲۳ دسامبر ۱۸۰۷دستگاه قانونگزاری آمریکا لایحه توماس جفرسون رئیس جمهور وقت این کشور مبنی بر منع صدور کالا به اروپا و واردات از کشورهای این قاره را تصویب کرد که به «قانون امبارگو» معروف است. گفته شده است هدف جفرسون این بود که پای جنگهای ناپلئونی به آمریکا نرسد.

طبق قانون امبارگو مصوب کنگره آمریکا، تمامی کشتی ها هنگام ورود به بنادر ایالات متحده و خروج از این بنادر باید بازرسی دقیق می شدند. این قانون عمری طولانی نداشت. دولت واشنگتن با ناپلئون که آمریکای فرانسه (ایالات مرکزی از شیکاگو تا نیوارلئان) را به آن دولت فروخته بود روابط صمیمانه داشت.

۱۸۴۸م:انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا که ماهیت چپگرایانه داشت و عمدتا با هدف برقراری عدالت اقتصادی ـ اجتماعی، ضدیت با استثمار فرد از افراد و تعدیل ثروت آغاز شده بود تا ۲۳ دسامبر این سال (روزی چون امروز) این نتایج را به بار آورده بود:

در اتریش؛ مترنیخ مرد نیرومند اروپا و صدراعظم آن امپراتوری، پس از ۲۷ سال صدارت برکنار شده و امپراتور به سود پسر ۱۸ ساله اش کناره گیری کرده بود زیرا که به باور اتریشی های آن زمان، وقتی که رئیس کشور جوان و بی تجربه باشد مدیریت امور به دست گروه خواهد افتاد و «مدیریت گروهی» همانا تحقق دمکراسی و انجام اصلاحات در جهت تامین منافع توده هاست. در ایتالیا؛ پاپ از واتیکان گریخته بود. در فرانسه؛ به تجدید حیات جمهوری منجر شده بود، و …. تنها در آلمان، قیصر وقت با توسل به نیروی ارتش انقلاب را سرکوب کرده بود .

پاره ای از اصحاب نظر را عقیده بر این است که با توجه به وضعیتی که در سالهای اخیر در نقاط مختلف جهان مشاهده می شود به ویژه وسعت فاصله ثروتمندان و بی ثروتها، تضعیف شدید معنویات و اخلاقیات، ایجاد طبقه حاکمه در بیشتر کشورها و یک قطبی شدن جهان؛ در سالهای آتی (اواخر دهه اول قرن ۲۱ و دهه دوم این قرن) احتمالا شاهد چنان انقلاباتی در گوشه و کنار خواهیم بود. زیرا که در برخی نقاط پیدایش همان شرایطی به چشم می خورد که پیش از انقلابات سال ۱۸۴۸ در اروپا برقرار بود. به علاوه، نظر بر این است که در آخرین دهه قرن ۲۰ و سالهای نخستین دهه قرن۲۱ در بسیاری از کشورها ـ صرف نظر از نوع نظام حکومتی آنها، دولتمردان راهی جدا از مردم خود در پیش گرفته اند و برای ماندن بر اریکه قدرت آماده هرگونه سازش هستند و امور جهانی در مذاکرات خصوصی و اطاقهای دربسته تنظیم می گردد، و اسثتمار به طریقی دیگر (متفاوت از وضعیتی که در قرن ۱۹ وجود داشت) رو به گسترش است و نیرویی در صحنه نیست که آنان را افشاء، متوقف و توده ها و ملل کوچکتر را آماده دفاع کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۱۹۴۱م:وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان دو هفته پس از ورود رسمی ایالات متحده به جنگ جهانی دوم در هر دو صحنه آن، برای گفتگو با روزولت رئیس جمهور وقت این کشور وارد واشنگتن شد و مذاکرات رسمی از ۲۳ دسامبر۱۹۴۱ میان این دو آغاز گردید. این مذاکرات طولانی در باره همکاری های دو دولت در جنگ بر ضد آلمان و ژاپن بود. طرفین با گشودن یک جبهه دوم در اروپا موافقت کردند،زیرا پیشروی عمیق آلمان در روسیه این فرصت را فراهم ساخته بود. در همین مذاکرات ترتیب کمک رسانی به شوروی از طریق خاک ایران داده شد، زیرا شوروی نیاز به نیروی انسانی نداشت.

تک فارس

چرچیل به روزولت اطمینان داد که حمله آلمان به شوروی نهایتا به شکست این کشور پایان خواهد یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۲۰۰۲م:یک قاعده دوهزار و اندی ساله می گوید که سیاستمدار باید مراقب زبانش و دولتمرد مواظب اعمالش باشد تا به درد سر نیافتد و این سیاستمدار و دولتمرد به همان اندازه که توانمندتر و شناخته تر بشود باید بر مراقبت از زبان و دست بیافزاید، زیرا که شمار رقیبان، مخالفان و دشمنانش هم افزایش می یابد و مترصد کوچکترین لغزش و اشتباه او برای ضربه زدن هستند. «ترنت لات» از مردان قدرتمند آمریکا، رئیس اکثریت سنا، دوست رئیس جمهوری و … بود و در این کشور یکی از چهار مرد ردیف بالا بشمار می رفت که در نیمه دسامبر ۲۰۰۲ با بیان یک جمله، بسیاری از این امتیازات را از دست داد.

سناتور لات در مراسم صدساله شدن سناتور کارولینای جنوبی ــ ستروم ترموند ــ که از ژانویه ۲۰۰۳ در پایان دوره سنا خود را بازنشسته کرد و هفت ماه بعد هم درگذشت برای خوش آمدن او گفت که اگر در سال ۱۹۴۸ ترموند درانتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود، آمریکا مشکلات امروز را نداشت که اشاره به نامزدی ترموند در آن سال بود.

مخالفان و رقباء و هرکس که از ژست و قیافه سناتور لات خوشش نمی آید این یک جمله را بر پایه منافع خودش تفسیر کرد؛ از جمله این که چون ترموند در آن سال (۱۹۴۸) بر ضد سیاهپوستان بود، پس سناتور لات هم ضد سیاهپوست است و جنجال بپا شد و هرچه که سناتور لات صریحتر پوزش می خواست بر دامنه جنجال افزوده می شد تا سرانجام بیستم دسامبر۲۰۰۲ دست از مقاومت کشید و از اکثریت سنا و بسیاری از امتیازات خود صرفنظر کرد و ….

این رویدادی بود که تا نیمه دسامبر تصور وقوع آن هم نمی رفت و به صورت یک درس در تاریخ باقی خواهد ماند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۲۰۰۴م:۲۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۰۴ صفحات اول روزنامه های آمریکا به خبر و عکسهای انفجار شدید در ناهارخوری اردوگاه نظامیان آمریکایی در موصل، سومین شهر بزرگ عراق، اختصاص یافته بود. این روزنامه ها عکسها و مشاهدات یک خبرنگار روزنامه ریچموند ویرجینیا را که در صحنه حضور داشت چاپ کرده بودند. این خبرنگار برای دیدار افراد گارد ملی ویرجینیا که در این پایگاه مستقر هستند به صرف ناهار با آنان دعوت شده بود و گزارش و عکسهای او مستقیم بود.

در این انفجار که ظهر سه شنبه ۲۱ دسامبر در چادر ناهارخوری نظامیان روی داده بود در همان دم ۲۲ تن کشته و ۷۵ نفر مجروح شده بودند که ۱۸ تن از مقتولین و ۵۱ نفر از مجروحان آمریکایی بودند.

در میان این مقتولان و مجروحان، هفت تن از کارکنان یک شعبه کمپانی هالیبرتون (به مدیریت قبلی دیک چنی معاون بوش) دیده می شدند که پیمانکار تامین غذای نظامیان بوده است. از گزارشهای اولیه چنین بر می آمد که انفجار بر اثر پرتاب یک راکت ۱۲۲ میلیمتری بود، ولی در اعلامیه جمعیت انصار السنه که مسئولیت این سنگین ترین تلفات آمریکایی در سال ۲۰۰۴ را برعهده گرفته از آن به عنوان «انفجار انتحاری» نام برده شده که حکایت از رخنه عوامل این جمعیت به داخل پایگاه دارد.

T A K F A R S

گفته شده فردی که این انفجار را به وجود آورده لباس نظامیان عراقی را بر تن داشت. جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در پیامی کوتاه و گفتن تسلیت به خانواده های مقتولین که در میان آنان عده ای عراقی و اتباع سایر کشورها وجود داشت، از عملیات نظامی امریکا در عراق به عنوان ماموریت صلح نام برد!.

چند مفسر آمریکایی گفته بودند که اوضاع عراق رو به وخامت است و بیشتر وقت دولت بوش و خود او را در سالهای آینده خواهد گرفت و در نتیجه بر ابعاد مسائل بین المللی و داخلی آمریکا افزوده خواهد شد.

برخی از اصحاب نظر گفته بودند: در جایی که آمریکا نتواند امنیت نیروهای نظامی خود را حفظ کند، چگونه خواهد توانست عراق را امن و برای انتخابات فراگیر (سی ام ژانویه ۲۰۰۵ ) آماده سازد؟!.

طبق نظر سنجی مشترک چند موسسه فعال در این حرفه، در دسامبر ۲۰۰۴ چهل و هفت درصد آمریکاییان پیش بینی کرده بودند که اوضاع عراق در آینده بدتر شود، بیست درصد گفته بودند که امید به بهبود آن دارند، به باور سی درصد از آمریکاییان، اوضاع عراق مدتها به همین حال باقی خواهد ماند و سه درصد دیگر گفته بودند که نظری ندارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۲۰۰۸م:عودی زیدی برادر ۳۲ ساله "منتظر الزیدی" که ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ در بازداشتگاه منطقه سبز بغداد از او دیدن کرده بود به خبرنگاران گفت: "منتظر" به سختی کتک خورده است، یک دندان فک بالای او شکسته است، صورتش متورم و کبود است و یکی از چشمان او به صورت کاسه خون درآمده است. "منتظر" از ۱۴ دسامبر ۲۰۰۸ در بازداشت بود.

عودی افزود: "منتظر" به او گفت که ماموران انتظامی با میله آهنی اورا کتک زدند و با آتش سیگار پشت گوش اورا داغ کردند و مجبورش ساختند که نامه ای را امضا کند که حاوی درخواست بخشودگی از نوری المالکی بود. "منتظر" گفت که این امضا به اراده من نبود و اگر قصد عذرخواهی داشتم که آن کار را نمی کردم. اگر بازهم فرصت به دست آورم همان کار را تکرار می کنم. در بازداشتگاه برای تضعیف روحیه من گفتند که قبیله (قبیله زیدی)، همکاران و بستگانم از این عمل من منتفر و شرمنده شده اند و برایم تلویزیون بعثی هارا روشن کردند و گفتند که تنها همین یک شبکه از تو حمایت میکند. فکر می کردند که من بچه ام و از رویداد و خبر بی اطلاع. من باور نمی کردم که رفتار این ماموران همان باشد که در زمان صدام بود، تغییری در وضعیت نمی بینم.

السعدی وکیل قضایی الزیدی ۲۲ دسامبر علیه گارد ریاست جمهوری عراق که زیدی را کتک زده و یک دندانش را شکسته اند به قوه قضایی اعلام جرم تسلیم کرد. ماموران انتظامی (گارد المالکی) کفش های موکل اورا که این همه خواهان و خریدار دارد با هدف کشف مواد منفجره بریده و قطعه _ قطعه کرده اند! (بکاربردن چاقو به جای دستگاه کشف مواد منفجره و … در قرن بیست و یکم!).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۲۰۰۸م:تفسیرها و اظهار نظرها به مناسبت گذشت ۱۷ سال از فروپاشی شگفت انگیز اتحاد جماهیر شوروی و عدم تعقیب قضایی دست اندرکاران داخلی این اضمحلال این نتیجه را به دست داد که مفسران و آگاهان اوضاع روسیه همچنان تردید دارند که وضعیت اداری (بوروکراسی بد بجامانده از ۲۰ سال آخر حکومت کمونیست ها) بهبود و فساد اقتصادی، محدود کردن مصرف الکل و دخانیات و مادیگری و خودخواهی در جامعه روسیه کاهش اساسی یافته باشد. چاپلوسی، کلک و دروغ که میراث سلطه مغولهاست همچنان وجود دارد و … و تا این معایب برطرف و روسیه دارای یک ژورنالیسم واقعی و دلسوز نشود و تاریخ این کشور و فداکاری ها و قهرمانی های برخی از روسها در ذهن مردم روسیه قرار نگیرد امیدی به بازگشت روسیه به باشگاه ابرقدرت ها که شمار آنها به دو دولت چین و آمریکا کاهش یافته است نخواهد بود.

تک فارس www.takfars.ir

به باور اکثر این مفسران، سپیده دم نظم جهانی نوین که دمیدن آن برای سال ۲۰۰۸ پیش بینی شده بود در افق آشگار نشد. قرار بود که این نظام برپایه ایجاد یک وسیله تازه به جای دلار آمریکا درمعاملات بین المللی و تحقق سیستم چند قطبی باشد. مفسران شکست این پیش بینی ها را به گردن سران کشورهای گروه ۲۰ (گروه اقتصادی حل مسائل مالی بین المللی) انداخته اند که احتمالا باهم به زیان ملت ها ساخت و پاخت دارند. اصحاب منافع در آمریکا با کمک یکدیگر "اوباما" را روی کار آوردند تا ظاهر این دولت تغییر یابد و با این کار شاید برای مدتی مانع تغییر نظم مالی جهان و تغییرات جهانی دیگر شوند.

در دهه یکم قرن ۲۱ تحولات منطقه ای چشمگیری صورت گرفت ازجمله ایستادگی سرسختانه ایران، کوتاه نیامدن کوبا، ورود ولو ظاهری ناوگان روسیه به آبهای آمریکای لاتین (حیاط خلوت دولت واشنگتن)، دیدارهای هو جینتائو از آمریکای لاتین و توسعه مبادلات، آغاز کار پیاده شدن فرضیه سوسیالیستی هوگو چاوس، اندرزهای فیدل کاسترو و اتحاد لاتین های آمریکا، پیشرفت های تکنولوژیک هند، مبارزات ضد گلوبالیزاسیون اقتصاد (استثمار نو) و مقاومت در افغانستان و عراق. ولی این تحولات هنوز به تغییر نظم تهدید و تعرض که پس از فروپاشی شوروی بر جهان مستولی شده است نیانجامیده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ دی

۱۵۷۱: لوپز دو لگازپی اسپانیایی شهر مانیل ( مانیلا) را در فیلیپین ساخت که اینک پایتخت این کشور است.

۱۸۰۵: جوزف اسمیت بنیاد گذار کلیسای مورمون که از فرقه های دیگر مسیحیت به اسلام نزدیکتر و در آن تعدد زوجات آزاد و قمار ممنوع است به دنیا آمد .

۱۸۷۶: امپراتوری عثمانی برای نخستین بار دارای قانون اساسی شد.

۱۹۱۳: برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات ، نیویورک ورلد به چاپ جدول کلمات متقاطع پرداخت.

۱۹۴۷: ترانزیستور اختراع شد.

۱۹۷۳: در پی رفع تحریم صدور نفت کشورهای عربی ، بهای نفت خام کشور های حوزه خلیج فارس دفعتا دوبرابر شد.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر