تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۹۲۶م:۲۲ آوریل ۱۹۲۶ (دوم اردیبهشت ۱۳۰۵ هجری خورشیدی) میان ایران، ترکیه و افغانستان یک پیمان امنیت مشترک به امضاء رسید که مورخان نوشته اند سیاست انگلستان پشت سر آن بود که در آن زمان یک قدرت بزرگ جهانی و استعمارگر شماره یک بشمار می رفت. این پیمان در تهران و در خانه محمدعلی فروغی نخست وزیر وقت توسط نمایندگان سه کشور امضاء شد.

۱۳۲۹ش:شعبه یکم دادگاه جنایی تهران که به دادخوست ارتش دکتر مظفر بقایی کرمانی را محاکمه می کرد دوم اردیبهشت ۱۳۲۹ (۲۲ آوریل ۱۹۵۰) با صدور حکمی جالب، وی را از اتهام منتسبه تبرئه کرد.

ده سال بعد، رئیس شهربانی وقت (سپهبد نصیری) و این بار از دستگاه قضایی ارتش خواست که دکتر مظفر بقایی را به اتهام اهانت به شهربانی و سلب صممیمت افراد آن نسبت به کشور مجازات کند. این بار، دستگاه قضایی ارتش بقایی را بازداشت و محکمه نظامی او را محکوم کرد. بقایی در سال ۱۳۳۹ در نطقی مطالبی درباره شهربانی گفته بود و ازجمله به تراشیدن غیرقانونی سر یک روزنامه نگار کرمانی به دستور شخص سپهبد نصیری اشاره کرده بود. نصیری در سال ۱۳۵۷ و پس از پیروزی انقلاب اعدام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۳۵۸ش:پیش از ظهر سوم اردیبهشت ۱۳۵۸، در حالی که هنوز تیترهای اخبار مربوط به هشدار مسکو به تهران، رویدادهای نقده و اعزام واحدهای تازه نفس ارتش به آن سوی، ابلاغ مصوبه مهم شورای انقلاب به دولت که تنها سه ماه مهلت دارد تکلیف مالکیت های بزرگ را برپایه تعالیم اسلامی که نه مشابهت با اقتصاد کمونیستی دارد و نه اقتصاد کاپیتالیستی روشن سازد و آنها را ملی سازد و یا به بنیاد مستضعفان و سازمانهای عام المنفعه بدهد، انتصاب دکتر ابراهیم یزدی به سمت وزیر امورخارجه، تعیین سفیر تازه آمریکا در ایران، خودداری آمریکا از تحویل چهار کشتی جنگی خریداری شده توسط دولت شاه، اخطار جمهوری اسلامی به دولت مکزیک که شاه برکنار شده را به کشور خود راه ندهد و … روی میز سردبیران روزنامه های عصر تهران بود که کدام را تیتر اول کنند که خبر رسید سرلشکر محمد ولی قره نی (قرنی) رئیس سابق ستاد ارتش در خانه اش ترور شده است.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۹۱۵م:ارتش آلمان ۲۲ آوریل ۱۹۱۵ و در دومین سال جنگ جهانی اول، در جبهه «Ypres» واقع در بلژیک برضد دو لشکر فرانسوی (عمدتا مرکب از افراد الجزایری و مراکشی)، دو لشکر انگلیسی و یک لشکر کانادایی سلاح شیمیایی (گاز کلر) بکار برد که براثر آن، ظرف یکی ـ دو ساعت شش هزار نفر درگذشتند. در این عملیات که در یک جبهه شش کیلومتری انجام شد ۱۶۸ تن گاز کلر رها شده بود و این گاز ریه نظامیان را ازکارانداخته بود. این دومین بار بود که ارتش آلمان در جنگ از سلاح شیمیایی استفاده می کرد. این ارتش سه ماه پیش از این در جبهه Bolimov برضد روس ها از این سلاح استفاده کرده بود.

۱۹۶۰م:برزیلی ها ۲۳ آوریل را سالروز تاسیس کشور خود می دانند ولی دولت وقت این کشور ۲۱ آوریل ۱۹۶۰ (سالروز اعدام تیرادنتس قهرمان استقلال برزیل) برزیلیا پایتخت تازه برزیل را گشود و ادارات مرکزی سه قوه حکومتی را به آنجا منتقل کرد. برزیل تنها کشور جهان بشمار می آید که برای حل مسئله ترافیک و جمعیت و مشکلات ناشی از آنها، برای پایتختی خود یک شهر تازه، و درست در مرکز کشور ساخته و محدودیت هایی برای سکونت در آنجا وضع کرده است. مشکلات محیط زیستی سبب شده است که برخی از دولتها به اندیشه انتقال پایتخت ها به شهری کوچک و یا تازه ساز در مرکز کشور افتند. برزیلیا پایتخت تازه برزیل ظرف ۴۱ ماه ( ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰) ساخته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۹۷۰م:با اینکه سازمان ملل روز ۲۰ مارس (نوروز ایرانیان) را که آغاز بهار است و خورشید نسبت به استوای زمین در وضعیت ویژه قرار می گیرد «روز زمین» پیشنهاد کرده بود که اتفاقا ایرانیان از هزاران سال پیش در این روز به تمیزکاری و نوکردن می پرداخته اند۲۲ آوریل ۱۹۷۰ به پیشنهاد یک سناتور آمریکایی در یک نشست محیط زیست تصمیم گرفته شد که همین روز (۲۲ آوریل) روز زمین (Earth Day) تعیین شود. هدف از برگزاری روز زمین تشویق مردم (ساکنان آن) به حفظ کره زمین ازآلودگی ها و لزوم و اهمیت این کار است. در نیمکره جنوبی که بهار آن برابر است با پاییز نیمکره شمالی، روز زمینرا در همان بهار خودشان برگزار می کنند.

www.takfars.ir

۱۹۹۴م:ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس جمهوری آمریکا ۲۲ آوریل سال ۱۹۹۴ و در ۸۱ سالگی براثر سکته مغزی در نیویورک درگذشت. وی از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ معاون رئیس جمهوری آمریکا و از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ رئیس جمهوری این کشور بود. کودتای ۲۸ امرداد در زمانی روی داد که وی معاون ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا بود. پس از براندازی دولت دکتر مصدق، نیکسون از تهران دیدن کرد و از همان زمان میان او و شاه دوستی نزدیک برقرار شده بود که تا پایان عمر شاه ادامه داشت .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۲۰۰۸م:در انتخابات بیستم اپریل ۲۰۰۸ کشور پاراگوآ واقع در آمریکای لاتین، یک کشیش چپگرا به ریاست جمهوری برگزیده شد و به این ترتیب پاراگوای ۶ میلیون و دویست هزار نفری پس از ۶۱ سال از دست راستگرایان خارج شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۹۶۰م:ارتش آمریکا در دهه ۱۹۶۰ از نوعی عامل شیمیایی معروف به «ایجنت اورنج» در جنوب ویتنام و به ویژه در جنگلهای مناطق مرتفع (نزدیک مرز ویتنام با کامبوج) که به صورت کمینگاه ویت کنگ درآمده بود استفاده کرد. با این که از زمان بکارگیری این سلاح شیمیایی چهار دهه و از پایان جنگ ویتنام ۳۳ سال می گذرد، این مواد همچنان در ویتنام قربانی می گیرند. این مواد در دهه ۱۹۶۰، به هر دو طرف جنگ آسیب وارد آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

۱۵۰۰: «پدرو آلوارس کابرال» دریانورد پرتغالی به برزیل رسید و ۲۳ آوریل پای برخاک برزیل نهاد. پیش از او و همراهانش، پای اروپایی به برزیل نرسیده بود. کابرال این سرزمین را «برزیل» نامید زیرا که پر از درخت «چوب قرمز = برزیل» بود. برزیلی ها که دارای فرهنگ و زبان پرتغالی هستند هرسال در این روز مراسمی برگزار می کنند. (مشرح این مطلب در سایت ۲۳ آوریل)

۱۵۲۹: پیمان ساراگوسار Saragossar جای قرارداد توردسیلاس (Tordesillas) را میان اسپانیا و پرتغال گرفت که در سال ۱۴۹۴ تنظیم شده بود. این دو قرارداد وضعیت مالکیت سرزمین هایی را که دریانوردان دو کشور در قاره های دوردست (غیر از اروپا) به آنجا می رسیدند روشن می ساخت.

۱۷۲۴: ایمانوئل کانت Immanuel Kant اندیشمند آلمانی در کالینینگراد به دنیا آمد و هشتاد سال عمر کرد. در آن زمان، کالینینگراد جزیی از پروس (آلمان) بود که اینک متعلق به روسیه فدراتیو است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ اردیبهشت

تک فارس

۱۸۷۰: امروز (۲۲ آوریل) زادروز لنین صاحب فرضیه لنینیسم، رهبر انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ و بنیادگذار روسیه شوروی است که نظام ۷۴ سال در امپراتوری سابق روسیه دوام آورد. (مشروح این مطلب در سایت ۲۳ آوریل)

۱۹۴۵: ۱۹۴۵ تاریخنگاران از قول همکاران هیتلر نوشته اند که او در ۲۲ آوریل این سال پس از افتادن «Eberswalde» به دست ارتش شوروی، در پناهگاه زیرزمینی خود خطاب به نزدیکانش اعتراف بهشکست کرد و گفت که برای او راه دیگری جز خودکشی نمانده است. هیتلر چند روز بعد در همان پناهگاه خودکشی کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر