تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۳۰۵ش:در این روز از مهر ماه سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال (۳۱ اکتبر ۱۹۲۶) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی آید و پسران ۱۸ ساله به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی دو سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضا شاه (پهلوی یکم) بود، برخی از روحانیون وقت با آن مخالفت کرده بودند. اجباری و عمومی شدن خدمت سربازی از افکار «کلازویتس» فرضیه پرداز نظامی آلمان است که اندیشه هایش را در نیمه اول قرن ۱۹ منتشر ساخت و این قسمت را «عمومی شدن دفاع از وطن» عنوان گذارد. در حال حاضر شمار کمی از کشورها هستند از جمله آمریکا که خدمت وظیفه عمومی ندارند و نظامیانشان استخدامی (پیمانی) هستند که پس از انجام پیمان، در صورت تمایل در شمار نیروی ذخیره قرار می گیرند و هنگام نیاز احضار و فعال (اکتیو) می شوند.

کلازویتس ابراز عقیده کرده است که مردم یک کشور باید از طریق خدمت وظیفه (اجباری، بدون اغماض و تبعیض) با فنون رزم آشنا شوند تا در صورتی که خطری میهن آنان را تهدید کند جملگی و بدون نیاز به آموزش وقتگیر، در کوتاهترین زمان آماده دفاع باشند. این اصل نیز از کلازویتس است: جنگ دنباله سیاست (دیپلماسی) است، به طریقی دیگر. دولت هایی که نظام وظیفه ندارند به این قسمت از اندیشه های کلازویتس استناد می کنند تا بتوانند نظامیان استخدامی (اصطلاحا: داوطلب) را برای جنگ (جنگ تعرضی) به نقاط دوردست بفرستند و تلفات وارده هم نمی تواند مورد اعتراض قرارگیرد زیرا که این نظامیان برای جنگیدن استخدام شده اند و «جنگ» کشته شدن هم دارد و اگر جانشان را دوست داشته باشند نباید به استخدام ارتش درآیند. هزینه نظامی دولت هایی که نظام وظیفه ندارند بسیار سنگین است و بیشتر این بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به نظامیان می شود.

از قرن بیستم، دولت های دارای قانون نظام وظیفه استدلال می کنند که تعرض نوعی دفاع است و لذا می توانند از سرباز وظیفه برای تعرض هم استفاده کنند.

نظام وظیفه در ایران سابقه طولانی دارد. در زمان هخامنشیان و ساسانیان به نوعی نظامی وظیفه وجودداشت. در زمان هخامنشیان، سپاه جاویدان (دائمی و استخدامی) تا رسیدن مردانی که به عنوان سرباز احضار می شدند کار دفاع را به دست می گرفت. شاه عباس نظام وظیفه را به صورتی دیگر احیاء کرد و آن، موظف بودن هر دهکده و یا خانواده به دادن یک سرباز بود. پس از تاسیس فرهنگستان ایران، در خبرها ـ نوشتن عنوان «سرباز» برای افراد ارتشهایی که قانون نظام وظیفه نداشتند ممنوع بود و باید به جای آن واژه «نظامی و …» بکار می رفت زیرا که به استدلال فرهنگستان، «سرباز» عنوانی بسیار مقدس بود.

۱۹۹۱م:« رد فاکس Redd Foxx» کمدین بزرگ آمریکا در قرن ۲۰ یازدهم اکتبر ۱۹۹۱ در ۶۸ سالگی در لس آنجلس درگذشت. توصیف هنر او در کار نمایش همین اندازه بس ؛ که کاست یک فیلم او موسوم به «پارتی» ۲۰ میلیون نسخه فروش داشته است. او که نام اصلی اش «جان سانفورد» بود و در شهر سن لوئی به دنیا آمده بود کار نمایش را از ۱۶ سالگی و از دهه ۱۹۴۰ آغاز کرده بود. پخش سریال «سانفورد و پسر» که برای پخش در تلویزیون در دهه ۱۹۷۰ تهیه شده بود در دهه اول قرن ۲۱ هنوز تکرار می شود و پر بیننده ترین برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی است. این سریال در مغازه اوراق فروشی « «سانفورد و پسر» که «رد» آن را امپراتوری خود می خواند روی می دهد.

تکفارس آی آر

شهرت دیگر «رد فاکس» درگیری دائمی او با اداره مالیات بردرآمد آمریکا بود که چون از زیر بار پرداخت مالیات به بهانه این که پول مردم هدر داده می شود شانه خالی می کرد بالاخره به زندان افتاد. وی یک هنرمند سیاهپوست بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۹۰۰م:دهم اکتبر زادروز « هلن هیز » بازیگر قدیمی فیلمهای سینمایی است که در ۱۹۰۰ به دنیا آمد و ۹۳ سال عمر کرد . . فیلمهای معروف او « پرواز شب » ، « زبانی دیگر » و « ونسا » هستند. او در میان بازیگران زن شهرت به آرام بودن و کمرو بودن داشت.وی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود از مصاحبه گر خواسته بود که عکس جوانی و عکس دهه ۸۰ عمر او را در کنار هم چاپ کند تا همگان بدانند که بعد از جوانی ، پیری هم در راه است و همیشه آن روز را در نظر داشته باشند و توشه پیری تهیه کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۸۸۵م:امروز زادروز «فرانسوا موریاک» نویسنده بزرگ قرن بیستم فرانسه است که ۱۱ اکتبر ۱۸۸۵ به دنیا آمد و ۸۵ سال عمر کرد. در میان آثار او از مقاله برای روزنامه تا داستان، نمایشنامه، و تالیفات غیر داستانی و شعر دیده می شود. ۳۰ داستان از او انتشار یافته که تجدید چاپ می شوند. «دفترچه سیاه» یکی از داستانهای اوست. بیوگرافی شارل دوگل بهترین تالیف غیر داستانی موریاک است. وی در سال ۱۹۵۲ برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. او چند جایزه و مدال دیگر از جمله نشان لژیون دونور به دست آورده است. آخرین کار مهم موریاک تنظیم یادداشتهایش به صورت کتاب بود. پس از درگذشت موریاک، از گردآوری برخی از تالیفات او یک مجموعه ۱۲ جلدی به چاپ رسیده است. موریاک در مقالاتش همواره از استقلال کشورها، آزادی و رعایت حقوق انسانها و دمکراسی واقعی حمایت کرده و فقر و ثروت زیاد و به همین ترتیب قدرت و بی قدرتی محض را عامل فساد و تباهی و بی ثباتی جامعه خوانده است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۸۹۹م:دور دوم جنگ بوئرها با انگلستان از ۱۱ اکتبر سال ۱۸۹۹ آغاز شد. «بوئر» در لغت به معنای کشاورز است که مهاجرین هلندی مستقر در آفریقای جنوبی را هم که عمدتا کشاورز بودند «بوئر» خوانده اند. نیاکان این جماعت به دلیل کالونیست بودن (شاخه ای از مذهب پروتستان) ، فشارهای وارده را تحمل نکرده و از اروپا به آفریقای جنوبی مهاجرت کرده بودند که پس از تصرف منطقه کیپ (دماغه امید نیک) توسط انگلستان به نقاط شرقی و شمالی رفته و دو جمهوری تازه برای خود ایجاد کرده بودند. در میان این مهاجران، گروهی کالونیست آلمانی و فرانسوی هم دیده می شدند. این مهاجران قدیمی چون انگلیسی ها را همه جا در تعقیب خود دیده بودند یرانجام دست به مقاومت مسلحانه زده بودند. این مقاومت هنگامی در سطحی وسیع آغاز شد که انگلیسی ها جمهوری ترانسوال آنها را ضمیمه ایالت «کیپ» کرد. جنگ از ۱۶ دسامبر ۱۸۸۰ آغاز شد. در دور اول جنگ، انگلیسی ها شکست خوردند و فرمانده آنان ژنرال «کالی» نیز کشته شد. ویلیام گلدستون نخست وزیر وقت انگلستان که چنین دید و به واقعیت پی برد، از در سازش وارد شد و خود مختاری ترانسوال را بپذیرفت.

پس از کشف طلا در ترانسوال، هزاران انگلیسی برای کار در معادن وارد این منطقه شدند و شهر یوهانسبورگ یک روزه ساخته شد و ….

بوئرها که چنین دیدند بر کارگران غیر بومی و شرکت های انگلیسی استخراج طلا، مالیات سنگین بستند و تازه واردین را از شرکت در انتخابات و کسب مقام دولتی در آن منطقه محروم کردند. این وضعیت، باعث اعتراض معدنداران شد و به وزارت مستعمرات در لندن شکایت بردند. این وزارت به دولت محلی بوئرها اولتیماتوم داد که به آن توجه نشد. به دستور لندن نیروی نظامی انگلستان مستقر در «کیپ» وارد عمل شد و دور دوم جنگ از یازدهم اکتبر ۱۸۹۹ آغاز گردید و هر حمله نظامی انگلیسی ها به شکست انجامید. این بار بوئرها از شیوه جنگ گریلایی استفاده می کردند، لباس غیر نظامی می پوشیدند و از کمینگاه حمله می بردند. همچنین، این بار دولت های اروپایی متخاصم با انگلستان به ویژه آلمان به بوئر اسلحه برتر و آموزش نظامی می دادند، به گونه ای که تا آخرین ماههای این جنگ ۲۹ ماهه از نیروی ۲۵۰ هزار نفری انگلستان کار موثری برنیامد. انگلستان بهترین سربازان و ژنرالهای خود از جمله ژنرال کیچنر، ژنرال کمپ ، ککویچ و رابرتز را به جنگ بوئرها فرستاده بود. جنگ در ۳۱ ماه ۱۹۰۲ با امضاد پیمان ورینیگینگ پایان یافت. دولت انگلستان طبق این پیمان ۳ میلیون پاوند به بوئر ها داد، خود مختاری آنان را برسمیت شناخت و قول داد که بعدا اجازه دهد جمهوری فدرال آفریقای جنوبی را تشکیل دهند و به این وعده های خود هم عمل کرد.

این جنگها اختلاف سفید و سیاه را در آفریقای جنوبی افزایش داد زیرا در طول جنگ، انگلیسی ها سعی کرده بودند از سیاهپوستان محلی بر ضد بوئرها استفاده کنند. سرانجام بوئرها (افریکانرها) با محروم کردن اکثریت سیاهپوست، حکومت اقلیت ایجاد کردند که تا آخرین دهه قرن بیستم ادامه داشت. دولت اقلیت سفید پوست چون نگران احتمال مداخله نظامی قدرتها به سود سیاهان بود، سلاح پیشرفته از جمله بمب اتمی نیز برای خود تولید کرده بود و ….

نتایج دیگر این جنگها، روی کار آمدن حزب لیبرال در انگلستان، ایجاد جنبش مشت زنان در چین، روشن شدن مردم مستعمرات که افسانه قدرت نظامی انگلستان پوچ بوده و در برابر اراده مردم هیچ است و ایجاد جنبش های استقلال طلبی، و نیز گسترش احساسات ضد انگلیسی در اروپا شد که جزئیات اخبار مربوط به جنگهای بوئر را در روزنامه هایشان می خواندند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۸۴۹م:درتاریخ مجارستان، دو رویداد شبیه به هم به فاصله ۱۰۷ سال از یکدیگر روی داده است که بر عقیده «فلسفه تاریخ» صحه می گذارد. هر دو واقعه در اکتبر روی داد. ۱۱ اکتبر درهر دو واقعه روز تعیین کننده بود و دو قیام مجارها، هر دو توسط روسیه سرکوب شد.

نخستین واقعه، در اکتبر سال ۱۸۴۹ روی داد. در آن زمان، مجارستان جزئی از قلمرو امپراتوری اتریش بود، و اتریش گرفتار یک انقلاب داخلی. درآن زمان، یک روشنفکر مجارستانی به نام «لایوس کوسوت» که خواهان استقلال وطنش از اتریش و برقراری یک حکومت پارلمانی درآنجا بود دست به قیام زد، و مردم هم از او پشتیبانی کردند. اتریش که به دلیل عصیان داخلی قادر به اعزام نیروی اضافی به مجارستان نبود از تزار روسیه کمک خواست و ارتش روسیه وارد مجارستان شد و این کشور را به خاک وخون کشید، و قیام ملی آن را سرکوب کرد و سلطه اتریش ادامه یافت.

۱۰۷ سال بعد دراکتبر سال ۱۹۵۶، هنگامی که غرب گرفتار وقایع آبراه سوئز و جنگ مشترک انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر بود، ارتش مسکو به مجارستان نیروی تقویتی فرستاد و قیام ملی مجارها را که رهبر آن ناجی (ناگی) بود به همان ترتیب اکتبر سال ۱۸۴۹ سرکوب کرد و حکومت را به «کادار» مخالف ردیف اول «ناگی» سپرد. ناگی نیز یک سوسیالیست بود منتهی سوسیالیستی ملایم و ملی گرا. با شکست قیام مجارها در سال ۱۹۵۶، این کشور تا اواخر دهه ۱۹۸۰ که بلوک شرق منحل شد همچنان از اعضای این بلوک بود.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۹۴۷م:یازدهم اکتبر در سال ۱۹۴۷، دولت آمریکا با صدور اعلامیه ای از طرح تقسیم فلسطین حمایت کرد که روز بعد کنسولگری آن کشور در بیت المقدس منفجر شد.

سازمان ملل هم ماه بعد ( ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷) طرح تقسیم فلسطین به دو کشور عرب و اسرائیلی را تصویب کرد ، ولی این مسئله هنوز حل نشده و در خم اولین کوچه است و….

۱۹۶۸م:۱۱ اکتبر سال ۱۹۶۸، ارتش پاناما که «گارد ملی» خوانده می شود با یک کودتای بدون خونریزی به حکومت «آریاس Arias» رئیس جمهوری این کشور پایان داد و اعلام کرد که ادامه حکومت آریاس به بسط فساد اداری و در نتیجه، یک قیام خونین منجر می شد که ارتش پیشدستی کرد و او و همه مقامهایی را که منصوب کرده بود برکنار کرد.

در این اعلامیه ارتش پاناما اعلام کرد که همه انتصابات آریاس بر اساس رابطه وبا هدف سرقت اموال عمومی بود نه ضابطه، و برکنارشدگان تا رسیدگی به سوءاستفاده هایشان درزندان باقی خواهند ماند.

درهمین اعلامیه تاکید شده بود که یک شورای نظامی به ریاست سرتیپ ‍‍‍ «عمر تریخوس» به مدت یک سال حکومت را به دست خواهد گرفت و سپس آن را پس از انجام انتخابات عمومی به غیر نظامیان خواهد سپرد. تریخوس شهرت به دوستی با آمریکا داشت و رسانه های این کشور این اقدام را «انقلاب مردم پاناما» عنوان داده اند، ولی تاریخ نگاران «کودتای نظامی» درج کرده اند. یک سال بعد، مردم پاناما، چون از انتخابات خبری نشد، صدای اعتراض خود را بلند کردند و دو ماه بعد یعنی در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۶۹، ملاقات تریخوس با راکلفر فرماندار ایالت نیویورک بهانه به سرهنگ «رامیرو سیلورا» عضو شورای نظامی پاناما داد تا تریخوس را کارگزار آمریکا بخواند و او را در اثنای دیدار از مکزیک بر کنار کند و اعلام دارد که تریخوس در تقسیم مقامات دولتی میان دوستان و اقوام خود و دادن امتیازها به آنها فراتراز آریاس رفته است. اما تریخوس بدون ترس از سرهنگ سیلورا به پاناما بازگشت و سیلورا برکنار شد.

آمریکا از دهه دوم قرن بیستم در پاناما پایگاه نظامی دارد که در آن زمان یک سپاه در آن مستقر بود. همین سپاه بود که چند سال بعد « نوریه گا » رئیس کشور پاناما را در پی یک جنگ خونین دستگیر کرد و برای محاکمه به آمریکا فرستاد که به ۴۰ سال زندان محکوم شد. در نخستین انتخابات ریاست جمهوری پاناما در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۷۸، یک سال پیش از اقامت به حالت تبعید شاه در آنجا صورت گرفت و «رویو» برنده شد ، ولی باز تریخوس و بعد از او نوریه گا همه کاره کشور بودند

۲۰۰۵م:پس از سه هفته مذاکره و بحث، نهم اکتبر ۲۰۰۵ سران دو حزب بزرگ آلمان (سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی) که مسئولیت دولتهای پس از جنگ جهانی دوم را در آلمان فدرال به طور متناوب برعهده داشتند موافقت کردند که با هم یک دولت ائتلافی تشکیل دهند. در گذشته، ائتلاف ها در آلمان میان یک حزب بزرگ و یکی دو حزب کوچک به وجود می آمد. سازش تازه باید به تصویب کنوانسیون های دو حزب و نمایندگان آنها در پارلمان فدرال می رسید تا رسمیت می یافت. کنوانسیونهای دو حزب و نیز پارلمان آلمان که دارای۶۱۴ کرسی است ۱۸بعدا بر ائتلاف صحه گذاردند.

در انتخابات ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۵ آلمان، حزب محافظه کار دمکرات مسیحی ۲۲۶ کرسی و حزب سوسیال دمکرات ۲۲۲ کرسی به دست آورده بودند. طبق این سازش، قرار شده بود در کابینه آینده هشت وزیر از حزب سوسیال دمکرات (چپ) و شش وزیر از حزب دمکرات مسیحی (محافظه کار) شرکت داشته باشند. توافق شده بود که وزیران امورخارجه، دارایی، امور کارگران، محیط زیست، دادگستری، «بهداشت و درمان»، «تعاون و توسعه» و «حمل ونقل» از حزب سوسیال دمکرات و وزیران دفاع، اقتصاد، کشور (امور داخله)، ‏فرهنگ، آموزش و پرورش و امور خانواده از حزب دمکرات مسیحی باشند. به این ترتیب دیپلماسی و امور درمان و کارگری برعهده حزب سوسیال دمکرات(حزب حاکم قبلی) قرار گرفت که به این مسائل علاقه مند است. شرودر با دریافت این سمت ها برای حزب خود، حاضر شده بود که از مقام صدارت عظمایی بگذرد و بانو آنگلا مرکل از حزب دمکرات مسیحی این سمت را به دست آورد. به این ترتیب گرهارد شرودر که هفت سال صدر اعظم و قبلا هم وزیر امورخارجه بود حذف شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

T A K F A R S

۲۰۰۵م:نهم اکتبر ۲۰۰۵ در بخش اخبار مشروح ساعت شش و نیم بعد از ظهر، مردم آمریکا و جهانیان در تلویزیونهای خود صحنه کتک خوردن یک معلم بازنشسته ۶۴ ساله را از دست پلیس در یک خیابان شهر توفان زده نیو ارلئان مشاهده کردند و بسیاری از آنان اندوهگین شدند.

این صحنه نشان می داد که سه مامور پلیس در خیابان «بوربون» در محله معروف به «فرنچ کوارتر» شهر توفان زده و آسیب دیده نیو ارلئان به جان «رابرت دیویس» ۶۴ ساله افتاده و دو تن از آنان او را می زدند تا این که خون آلود شد و بر زمین غلطید. آنگاه از پشت به او دستبند زدند و منتظر آمدن اتومبیل برای نقل وی به قرارگاه خود شدند. غافل از این که فیلمبردار اسوشیتدس مراقب آنان و سرگرم تصویر برداری از صحنه است. یک پلیس سوار که متوجه فیلمبرداری شده بود کوشید که با قرار دادن اسب خود مقابل دوربین، مانع ادامه فیلمبرداری شود و یک پلیس دیگر به فیلمبردار اهانت کرد و وی با فشار دست به عقب راند، ولی گرفتن تصویر ادامه یافت زیرا که قانون اساسی آمریکا آزادی مطبوعات را تضمین کرده است.

سه مامور پلیس در گزارش خود رابرت را به بدمستی در خیابان (معبر عمومی) و اطاعت نکردن از دستور پلیس که تسلیم شود متهم کرده اند.

رابرت پس از درمان در بهداری و اعزام به دادگاه این اتهامات را رد کرده و گفته است: پس از آسیب دیدن شهر بر اثر توفان، بمانند دیگران شهر را ترک کرده بود و امروز آمده بود تا ببیند که خانه او و منازل بستگانش در چه وضعیتی قرار دارند و آیا بازگشت به شهر در این شرایط کار درستی و یانه. وی پس از بازدید از خانه ها در خیابان کانتی یک پاکت سیگار خرید و قصد بازگشت داشت که ماموران پلیس بر سرش ریختند. او ۲۵ سال است که به دستور پزشک، الکل مصرف نمی کند زیرا که الکل بیماری قند را تشدید می کند و در این مدت لب به الکل نزده است.

پخش فیلم از شبکه های تلویزیونی که کار ژورنالیستیک جالبی بود، سبب ابراز تاسف مقامات و تسلیم سه مامور پلیس به دادگاه شده است. قاضی دو تن از سه مامور را تا سپردن وجه الضمان به زندان فرستاده و سازمان پلیس هر سه را معلق از خدمت کرده است. دو عکس زیر، رابرت را در جریان حمله پلیس و نیز پس از افتادن بر کف پیاده رو در میان خون خود نشان می دهد. این خونریزی شدت کتک خوردن او را ثابت می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مهر

۱۷۳۷: یک زلزله شدید شهر کلکته هند را ویران و ۳۰۰ هزار تن را کشت.

۱۸۶۵: شورش سیاهپوستان جامائیکا (در آن زمان مستعمره انگلستان) بر ضد فقر، تبعیض و بی عدالتی به رهبری یک روحانی مسیحی به نام «پال بوگل» آغاز شد. دولت لندن چون ادامه این وضعیت را تهدیدی برای منافع جهانی خود یافت دستور دستگیری و اعدام بوگل را صادر کرد و متعاقب آن، بوگل دستگیرد و به دار کشیده شد و عصیان سرکوب گردید.

۱۹۰۶: شورای آموزش و پرورش شهر سانفرانسیسکو تصویب کرد که کودکان ژاپنی مقیم این شهر باید در مدارس جداگانه تحصیل کنند. این اقدام موجب اعتراض دولت ژاپن شد و میان دو دولت آمریکا و ژاپن یک کدورت طولانی به وجود آمد. دولت آمریکا استدلال می کرد که به دلیل فدرالیستی بودن نظام حکومتی آمریکا نمی تواند دستور لغو تصمیم شورای منطقه را بدهد و تنها کاری که ازدستش بر می آید دادن تذکر دوستانه و یا تسلیم دادخواست به دادگاه فدرال برضد شورای آموزش سانفرانسیسکو است که این استدلال، دولت ژاپن را که نظام حکومتی اش مرکزی است و قدرت و اختیارات در توکیو متمرکز است قانع نمی کرد.

۱۹۲۳: ارزش برابری پول آلمان به قدری کاهش یافت که هر ۴ میلیارد مارک برابر یک دلار ارزش داشت و ادامه همین وضعیت با عث روی کار آمدن هیتلر شد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۳۹: روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا نامه انتشتین را که در آن به دولت آمریکا اصرار و تاکید کرده بود که بمب اتمی بسازد زیرا که این کار شدنی است و هیتلر در حال تلاش برای تولید آن است دریافت کرد که نتیجه اش تصویب «پروژه منهتن» به ریاست فنی دکتر رابرت اوپنهایمر فیزیکدان بود که مدیریت کل آن مجموعه را ژنرال «لسلی گرو» برعهده داشت. انشتین که یهودی بود از ترس آزار احتمالی ماموران هیتلر، از آلمان فرار و به آمریکا پناهنده شده بود و در دانشگاه پرینستون این کشور تدریس می کرد.

۱۹۵۰: اف سی سی (کمیسیون مستقل ارتباطات آمریکا) پروانه تاسیس نخستین فرستنده تلویزیون رنگی را در این کشور به نام کمپانی رسانه ای «سی بی اس» صادر کرد.

۱۹۸۶: مذاکرات ریگان و گورباچف درباره محدود ساختن حجم سلاحهای هسته ای در اروپا، در شهر ریکیاویک پایتخت کشور ایسلند آغاز شد. این تنها دور مذاکراتی بود که گورباچف در آن کوتاه نیامد و به آمریکا امتیاز نداد، ولی بعدا ….

محصولات معتبر
محصولات معتبر