تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ فروردین

۲۱۷م : هشتم آوریل سال ۲۱۷ میلادی «کاراکالا» امپراتور ۲۹ ساله روم در اربلا (اربیل ــ شمال عراق امروز) به دست یک سنتوریو (افسر رومی) که از نیرنگهای او خسته شده بود کشته شد.

۱۳۰۰ش:تجدید سازمان شهرداری های شهرهای ایران به سبک اروپا از فروردین ماه ۱۳۰۰ هجری خورشیدی آغاز شد.

۱۳۵۰ش:بامداد هجدهم فروردین ۱۳۵۰ (هفتم اپریل ۱۹۷۱) هنگامی که سرلشکر ضیاء فرسیو رئیس وقت دستگاه قضایی ارتش از خانه اش در قلهک عازم محل کار خود بود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

۱۳۵۸ش:هفدهم فروردین ۱۳۵۸ امیرعباس هویدا ۵۹ ساله که در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ سیزده سال نخست وزیر ایران بود در پایان دومین دور محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد و حکم، دقایقی بعد از صدور در محوطه زندان قصر در باره او به اجرا درآمد و تیرباران شد .

۱۸۵۶م :امروز زادروز دکتر ادموند هوسرل Edmund Husserl ریاضی دان و فیلسوف آلمانی نیمه اول قرن ۲۰ است که هشتم آوریل ۱۸۵۹ به دنیا آمد. وی «پدیده شناسی ــ فنومنولوژی» را تکمیل کرد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ فروردین

۵۶۳قبل از میلاد:هشم آوریل در ژاپن، کره، تایوان و هاوایی روز «کامبوتسو Kambutsue» ــ زاد روز بودا ــ است که ۵۶۳ پیش از میلاد در یک خانواده اشرافی در نپال به دنیا آمد و از آسایش و رفاه و اقتدار صرف نظر کرد و به جستجوی راهی شتافت که بشر را از رنج و تعب آسوده سازد و این راه را در ۳۵ سالگی به دست آورد و به ترویج آن پرداخت که همانا کنترل هوس ها و نفس اماره است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ فروردین

۱۸۲۱م :امروز، هشتم آوریل، سالروز آغاز قتل عام یونانیان به دست عثمانی ها در سال ۱۸۲۱ است که خشم اروپائیان را برانگیخت و به استقلال یونان انجامید.

۲۰۰۳م :هفتم آوریل ۲۰۰۳ واحدهای نظامی آمریکا که بدون مجوز سازمان ملل و در میان اعتراض جهانیان به عراق تعرض کرده بودند وارد شهر بغداد شدند و دو روز بعد پایان حکومت صدام حسین که فرارکرده بود اعلام شد و دولت آمریکا زمام امور عراق را به دست گرفت و جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا ۲۳ روز بعد (یکم ماه مه ۲۰۰۳) پایان عملیات نظامی مربوط به تصرف عراق را آعلام داشت و این عملیات را «جنگ برای ازادی عراق!) نام نهاد.

www.takfars.ir

۱۵۱۳: پونس دو لئون که در جستجوی چشمه آب حیات به قاره آمریکا رفته بود ، در آمریکای شمالی به فلوریدا رسید. وی نخستین اروپایی بود که وارد فلوریا شده بود و همین گام گذاردن دو لئون بر خاک فلوریدا ، طبق رسم آن زمان ، باعث شد که دولت اسپانیا فلوریدا را تملک کند که سه قرن بعد آن را به دولت واشنگتن فروخت.

۱۷۸۹: مجلس نمایندگان آمریکا نخستین جلسه خود را تشکیل داد.

۱۹۶۵: در این روز در سال ۱۳۴۴ اراضی دولتی جلالیه (پارک لاله امروز) در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت تا در آنجا پارک بسازد. قبلا از این اراضی برای اسبدوانی، سیرک، نمایشگاه کشاورزی، آموزش رانندگی، فرود هواپیماهای ویژه و گاهی هم میتینگ سیاسی استفاده می شد. پارکی که در این اراضی ساخته شد« فرح» نامگذاری شد که این نام پس از پیروزی انقلاب به «لاله» تبدیل شده است.

۱۹۶۸: قانون اساسی جمهوری دمکراتیک آلمان ( آلمان شرقی ) بر پایه نظام سوسیالیستی به اجرا در آمد ولی بیشتر از ۲۱ سال عمر نکرد و قربانی سیاستهای گورباچف شد .

محصولات معتبر
محصولات معتبر