تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۶۱۲پیش ازمیلاد:شهر نینوه (نینوا، مجاور موصل امروز) پایتخت امپراتوری آشور دهم و به قولی ۱۴ دسامبر سال ۶۱۲ پیش از میلاد به تصرف نیروهای مشترک دولتهای ماد (ایران) و بابل (بین النهرین جنوبی) در آمد و آن امپراتوری که در تاریخ، شهرت ستمگری یافته است برای همیشه از میان رفت. نیروهای فاتح نینوا این شهر را باخاک یکسان کردند که دیگر آباد نشد.

۱۵۰۹م:«رستم روزافزون» از گردنکشان مازندران که با استفاده از لشکر کشی شاه اسماعیل صفوی به بغداد، بر ضد او بپاخاسته بود دهم دسامبر سال ۱۵۰۹ میلادی بر همه مازندران استیلا یافت و ادعا کرد که از نسل ساسانیان است و حکومت بر ایران حق اوست.

شاه اسماعییل که پس از تصرف بغداد از طریق اهواز عازم شیراز بود برای وی اخطاریه فرستاد که پس از بیرون راندن ازبکان از شمالشرقی خراسان، برای بر انداختن او به مازندران خواهد رفت.

رستم پس از دریافت این اخطاریه با شیبک خان رئیس ازبکان باب دوستی باز کرد. شاه اسماعیل که از شیراز عازم کاشان شده بود در نامه دیگری خطاب به رستم، او را به خاطر متحد شدن با شیبک خان، خائن به وطن و سزاوار مردن خواند.

شاه اسماعیل سال بعد بر ازبکان پیروز شد و آنان را به آن سوی آمو دریا عقب راند. شیبک خان در جنگ کشته شد، ولی پیش از آن که شاه اسماعیل رهسپار مازندران شود شنید که رستم درگذشته و یارانش آماده اعلام وفاداری مجدد نسبت به شاه اسماعیل هستند.

تکفارس آی آر

در باره مرگ رستم، افسانه های متعدد وجود دارد از جمله این که پس از شنیدن خبر کشته شدن شیبک خان سکته کرده بود.

۲۰۰۴م:هشتم دسامبر ۲۰۰۴ پروفسور شینگ شن چرنDr. Shiing – Shen Chern ریاضی دان چینی که قواعد متعدد و قضایای تازه بر هندسه مخصوصا در زمینه پیچ و تاب سطوح و هندسه دیفرانسیل نوشت و به نام معروفند در ۹۳ سالگی درگذشت. وی که در هامبورگ آلمان دکترا گرفته بود در چین دو انستیتو و در آمریکا یک انستیوی مطالعات ریاضیات تاسیس کرده بود. پروفسور شینگ در جریان جنگهای داخلی وطن به آمریکا مهاجرت کرده بود و در دانشگاههای ماساچوست، شیکاگو و دانشگاه کالیفرنیا شعبه برکلی تدریس می کرد که بعدا به وطن اصلی بازگشت و تا پایان عمر در آنجا زیست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۲۰۰۳م:امروز سالگشت فوت غلامحسین صالحیار روزنامه نگار نامدار وطن در ۷۱ سالگی است که نوزدهم آذر سال ۱۳۸۲ (دهم دسامبر ۲۰۰۳ ) در تهران درگذشت.

به تایید انجمن های جهانی فعال در این حرفه، وی در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ روزنامه نگار شماره یک ایران بشمار می رفت. صالحیار دو بار سردبیر روزنامه اطلاعات بود و تیراژ این روزنامه را به مرز یک میلیون نزدیک ساخته بود. وی همچنین موسس خبرگزاری رادیو تلویزیون (واحد مرکزی خبر)، نخستین سردبیر روزنامه آیندگان، موسس نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران (پرس ای جنت)، از موسسان سندیکای خبرنگاران و نویسندگان و مولف چند کتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» بود.

www.takfars.ir

ابتکار افزودن خبرهای همان ساعت، معروف به «سپات نیوز» ایران و تهران بر اخبار راس هر ساعت در رادیو ـ از زمستان سال ۱۳۵۰ (اخبار معروف به سه دقیقه ای که قبلا به گزارشهای سایر کشورها اختصاص داشت) ازوست. همچنین تحلیل مهمترین خبرهای روز (ایران و سایر ملل) در پایان اخبار ساعت هفت بامداد رادیو و تکرار آن در اخبار ساعت هشت.

صالحیار ۱۸ سال پیش از قرار گرفتن اخبار رویدادها در اینترنت، به نشست بین المللی ناشران و سردبیران نوشت که رسانه های چاپی باید توجه بیشتری به تحلیل و تصویرهای خبری، حاشیه نویسی و مطالب آموزش دهنده کنند تا انتشار خبر مطلق، زیرا اینک ابزارهای خبررسانی سریعتری در جهان پدید آمده اند که مخاطبان را تا حدی زیاد از خواندن آنها در روزنامه (ساعتها پس از وقوع رویداد) بی نیاز می کنند. صالحیار به جای شرکت در این نشست (که از او دعوت بعمل آمده بود)، رساله فرستاده بود، زیرا که نمی خواست حتی برای چند روز از روزنامه اطلاعات غیبت داشته باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۲۰۰۸م:وضعیت بد رسانه ها (نشریات، تلویزیونها و سینماها) که اینترنت و خبر و نظر رسانی های آنلاین رقیب آنها شده اند گریبانگیر "تریبیون"، کمپانی بزرگ رسانه ای ردیف سوم آمریکا شد و این شرکت هشتم دسامبر ۲۰۰۸ خودرا از دست طلبکاران زیر حمایت قاضی دادگاه ورشکستگی قرارداد که این عمل در آمریکا به "مشمول فصل ۱۱" قانون ورشکستگی قرارگرفتن معروف است. یک کمپانی و یا فرد که از بازپرداخت دیون خود در سررسید عاجز باشد برای جلوگیری از حراج شدن اموال و نیز جهت ادامه کار، خودرا در پناه حمایت قاضی قرار می دهد و به این ترتیب برای خود "وقت" می خرد. کمپانی تریبیون صاحب نشریات متعدد از جمله ده روزنامه یومیه است که معروفترین آنها لس آنجلس تایمز (۱۲۸ ساله)، شیکاگو تریبیون، بالتیمور سان، هارتفورد کورنت و اورلاندو سنتینل هستند، و همچنین دهها مجله و رادیو و ۲۳ شبکه تلویزیون. شمار کارکنان این کمپانی از رقم ۲۰ هزار تجاوز می کند. روزنامه های یومیه این کمپانی ظرف یک سال منتهی به دسامبر ۲۰۰۸ یک سوم تیراژ خود را از دست داده بودند و از همه بیشتر لس آنجلس تایمز که از یک میلیون و یکصد هزار نسخه به ۷۴۰ هزار نسخه کاهش یافته بود.

در دسامبر ۲۰۰۸ ناشران و صاحبان شبکه های تلویزیونی مدعی شده بودند که آگهی ها و مخاطبان خودرا به وبسایت ها و آنلاین ها (در اینترنت) باخته اند، ولی استادان روزنامه نگاری و اصحاب نظر در این رشته گفته بودند که عدم تطبیق با عصر اینترنت و ازدست دادن روزنامه نگاران خوب باعث کاهش مخاطبان آن رسانه ها شده است و ضرورت دارد که رسانه های سنتی وضعیت خودرا با خواست مخاطبان قرن ۲۱ تطبیق دهند و محصولی را که انتظار این مخاطبان است ارائه دهند، نه هرچه را که بنظر خودشان خوب و یا ارزان می آید.

طبق برخی گفته ها، یک قسمت از آسیب وارده به " روزنامه شیکاگو تریبیون" مربوط به لو داده شدن بانو "والری پلیم" از مدیران "سیا" به اشاره کاخ سفید برای گرفتن انتقام از شوهر او بود که اعلام کرده بود عراق از آفریقا اورانیوم خریداری نکرده و عاری از فعالیت اتمی است. رابرت نواک نویسنده وقت تریبیون نام این زن را فاش کرده بود که مخاطبان دلزده شدند زیرا که انتظار نداشتند یک رسانه حرفه ای ابزار انتقامگیری دولت شود. رابرت نواک که یک روزنامه نگار محافظه کار (راستگرا) بود در سال ۲۰۰۹ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۲۰۰۸م:مفسران مطبوعات (رسانه های چاپی) غرب در هفته ای که به یکشنبه هفتم دسامبر ۲۰۰۸ ختم شد از وسیعا نقل شدن اخبار ایران توسط روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین ابراز تعجب کرده بودند. روزنامه مردم (خلق) با ادیشن های آنلاین آن به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی بالاترین تیراژ را در جهان دارد؛ بیش از چهل میلیون.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۱۹۴۸م:دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی اعلامیه حقوق انسان در یک مقدمه و ۳۰ اصل به تصویب نهایی مجمع عمومی سازمان ملل رسید که باید از سوی اعضای این سازمان به عنوان یک استاندارد عمومی درباره هر فرد و هر گروه و جمعیت رعایت شود و در مدارس تدریس گردد تا در حافظه همگان باقی بماند. این اعلامیه بعدا و به تدریج و به طور جداگانه از سوی پارلمانهای ملل عضو سازمان نیز مورد تایید قرار گرفت. این اصول با مفاد اعلامیه ای که در ۲۶ اوت سال۱۷۸۹(و ۱۵۹ سال پیش از آن) به تصویب مجلس انقلاب فرانسه رسیده بود فرق چندانی ندارد. «توماس پین» اندیشمند قرن هجدهم اعلامیه مصوب مجلس دوران انقلاب فرانسه را در کتابی تحت عنوان «حقوق انسان» تفسیر، سابقه نویسی و در سال ۱۷۹۱ به توزیع داده است تا این موضوع مهم مورد توجه همه نسلها قرار گیرد و از یادنرود. نخستین اعلامیه از این دست در سال ۵۳۸ پیش از میلاد (۲۵ سده پیش) از سوی کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران درشهر بابل (واقع در عراق امروز) صادر شده بود که سفالنبشته آن (به نام استوانه کوروش بزرگ) موجود است. اصولی که در دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ تصویب شد کم و بیش در تعالیم ادیان و فرضیه های فلاسفه و رسالات اندیشمندان هم آمده است.

تک فارس

اعلامیه جهانی حقوق بشر در مقدمه خود، این اصول را آرمان مشترک مردم و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر انسان و پایه و زیر بنای آزادی، عدالت و صلح در جهان خوانده است که احترام به آن مانع از بپاخیزی توده ها (بر ضد ظلم) و هرگونه عصیان خواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۱۸۹۸م:دهم دسامبر سال ۱۸۹۸ با امضای موافقتنامه پاریس بین ایالات متحده و اسپانیا به میانجیگری دولت فرانسه، جنگ دو کشور پایان یافت و اسپانیا طبق این موافقتامه پس قرنها از کوبا، فیلیپین، پورتوریکو و گوام مهاجر نشینان و مستعمرات قدیمی خود صرف نظر کرد و آنها را به آمریکا داد.

سنای آمریکا در آن زمان با تصرف اراضی دور دست و مداخله در امور دیگران موافقت نداشت و به همین دلیل موافقتنامه پاریس را پس از دو سال بحث سرانجام با اکثریت دو رای به تصویب رساند. مورخان جنگ دولت واشنگتن با اسپانیا بر سر کوبا را آغاز امپریالیسم آمریکا نوشته اند که ادامه دارد.

۲۰۰۲م:هشتم دسامبر سال۲۰۰۲ رسانه های آمریکا گزارش از کشف باند بزرگی را داده بودند که کار آن قاجاق زنان جوان روس به آمریکا برای خود فروشی بود. این زنان باید تا مدتها همه درآمد خود را به این باند می دادند تا هزینه قاچاق آنان به امریکا تسویه شود! و باج خوری های دیگر از این زنان.

با دستگیری پنج تن از شش گرداننده این باند در شهرهای مختلف از جمله لس آنجلس و نیویورک بیش از پنجاه زن روس توقیف شده بودند تا اخراج گردند.

کشف این وضعیت که قطعا نظایر متعدد مخصوصا در اروپای غربی داشت حکایت از آن می کرد که فروپاشی شوروی در آخر سال ۱۹۹۱ شرایط زندگانی روسها را بهتر نکرده بود و مردم این کشور و سایر جماهیر عضو اتحادیه را که دهها سال به ابرقدرت بودن و رفاه نسبی خود می بالیدند به فساد و باز گشت به نوعی جامعه طبقاتی که سالها در سطح جهان با آن مبارزه کردند کشانده و تحقیر کرده ابود.

در سالهای پس از ۲۰۰۴ و با تدابیری که ولادیمیر پوتین برضد فساد اداری – اقتصادی، مبارزه با اولیگارش ها و عمدتا یهودی و بالا بردن نسبی سطح زندگانی روسها بکار بسته و نیز درآمد نفت و منابع دیگر؛ انتشار گزارشهایی نظیر خبر هشتم دسامبر ۲۰۰۲ (که در بالا خلاصه آن آمده است) مشاهده نشده است. طبق گزارش های بعدی برخی از روس هایی که در پی فروپاشی شوروی به غرب مهاجرت کرده بودند به وطن بازگشته و دولت روسیه بودجه ای برای جلب و پرورش استعداد به تصویب رسانیده و نیز یک مرکز خلاقیت های تکنولوژیک نظیر سیلیکان ولی آمریکا (کالیفرنیا) تاسیس کرده است.

۲۰۰۳م:تفسیر های نهم دسامبر ۲۰۰۳ برخی از روزنامه های آمریکا در باره زلزله سیاسی ناشی از انتخابات روسیه و حزب ناسیونالیست تازه این کشور به نام «وطن» بود که نشانه نگرانی غرب از تحولات آتی تلقی شده بود.

مفسران و سرمقاله نگاران روزنامه های آمریکا به جورج بوش – رئیس جمهور وقت – توصیه کرده بودند که با توجه به آن تحولات نسبت به روسیه «خشن» شود.

T A K F A R S

این روزنامه ها نوشته بودند حزب «وطن» که چند هفته بیش از تاسیس آن نمی گذرد و ۹ درصد آراء را به دست آورده توسط شماری ژنرال بازنشسته ضد آمریکایی از جمله ژنرال «والنتین وارنیکوف» – آخرین فرمانده نیروی زمینی شوروی (که در کودتای نافرجام آگوست ۱۹۹۱بر ضد گورباچف شرکت کرد) تاسیس شده است و این حزب با ولادیمیر پوتین – که قبلا یک سرهنگ پلیس امنیت شوروی ( کا. گ . ب) بود روابط تنگاتنگ دارد و پوتین اعلام کرده است که نمی گذارد روسیه فروخته و تضعیف شود و کارخانه های حراج شده را از حلقوم خریداران آنها بیرون خواهد کشید.

در این زمینه، لس آنجلس تایمز نوشته بود: بوش که پوتین را «دوست» خطاب کرده باید دقت کند که این دوست! او «تزار» نشود. واشنگتن پست هم نوشته بود که آمریکا باید تنها به یک روسیه لیبرال و دمکراتیک اعتماد کند. روسیه با این انتخابات در راهی گام گذارده که نمی شود با آن با نرمش رفتار کرد – راه ناسیونالیسم.

در این میان «سارا مندلسون» از تحلیلگران مرکز مطالعات بین المللی استراتژیک آمریکا گفته بود که روسیه زودتر از آن چه که گمان می رفت ماهیت تزاری می یابد (رئیس جمهور با همان هدفها و اختیارات یک تزار) ، و آمریکا باید روش خود را در قبال آن اصلاح کند. لحن اظهار نظر امریکائیان به صورتی بود که اگر کمونیستهای روسیه پیروز می شدند برایشان پذیرفتنی تر از ملی گرایان بود.

رسانه های سایر کشورهای صنعتی در تهدید مسکو از حربه قدیمی «سرمایه گذاری» استفاده کرده و نوشته بودند که اگر پوتین به اتکاء این انتخابات روش دیگری در پیش گیرد نباید انتظار سرمایه گذاری بیشتری از جانب غرب داشته باشد. با وجود این، شرودر صدراعظم وقت آلمان که یک سوسیال دمکرات است پیروزی انتخاباتی پوتین را تبریک گفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۲۰۰۳م:وزارت دفاع آمریکا در تصمیم نهم دسامبر ۲۰۰۳ خود از آلمان، فرانسه و روسیه که مخالف اشغال نظامی عراق بوده اند انتقام گرفت و اعلام داشت که کمپانی های این سه کشور به دلایل امنیتی و منافع آمریکا نمی توانند در مناقصه های ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری معروف به بازسازی عراق شرکت کنند.

اصحاب نظر گفته بودند که با این اقدام، نمی توان انتظار داشت که تا وضعیت چنین باشد این سه کشور در مطالبات مالی خود از عراق (زمان حکومت بعث) تجدید نظر چشمگیر کنند.

۲۰۰۸م:دولت آمریکا هفت روزی که به دهم دسامبر ۲۰۰۸ ختم شد ۳۰ میلیارد دلار باوند دیگر (اوراق قرضه) به حراج گذارد. عدم اعتماد به آینده بانکها، سهام، مستغلات و … سبب شد که خریداران این اوراق کمترین بهره را پیشنهاد کنند یعنی اوراق کمی کمتر از "فیس ولیو" بفروش رفتند. معنای این کار این است که مردم حتی اطمینان به بانکها را از دست داده اند که پول اضافی خودرا در آنجا بسپارند. ظرف نوامبر و دهه اول دسامبر ۲۰۰۸، دولت آمریکا ۸۷۲ میلیارد و پانصد میلیون دلار، اسکناس دیگر وارد جریان کرده است که این مبلغ بر بدهی قبلی آن افزوده شده و بازپرداخت آن احتمالا برعهده نسل آینده خواهد بود که باید مالیات بدهند تا تسویه شود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

۲۰۱۰م:میلوراد (راد) بلاگویویچ Milorad "Rod" Blagojevich فرماندار ۵۲ ساله و صرب تبار وقت ایالت ایلی نوی آمریکا نهم دسامبر ۲۰۰۸ به اتهام فساد اداری بازداشت شد. وی از چندی پیش و پس از رسیدن گزارش هایی به پلیس امنیت داخلی آمریکا (اف بی آی) زیر مراقبت قرارگرفته بود و تلفنها و صحبتهایش در دفترکار ضبط می شد. دو مورد از کارهای او که در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته است از این قرار بود: به مزایده گذاردن کرسی خالی مانده "باراک اوباما" در سنای آمریکا به مدت دو سال تا انجام انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰. در آمریکا با هدف صرفه جویی در هزینه، رسم شده است که اگر یک سناتور در جریان کار به هر عنوان کرسی خودرا برای آن دوره ترک کند، فرماندار ایالت مربوط به انتخاب خود برایش جانشین تعیین کند که معمولا هم این سناتور جانشین (در صورتی که مشاور روابط عمومی ماهر داشته و حزب مربوط از او راضی باشد) در انتخابات بعدی اکثریت آراء را به دست می آورد و سناتور اصلی می شود. هر ایالت آمریکا _ صرف نظر از بزرگی و کوچکی _ دارای ۲ سناتور است. بلاگویویچ (طبق شنود تلفنی و مذاکرات حضوری) به متقاضیان "سناتور جانشین" گفته بود که این معرفی "خرج!" دارد و … و اگر اوباما روی یک فرد نظردارد باید اورا وزیر کابینه اش کند و یا اینکه به مقامی پردرآمد بگمارد. یکبار که یک متقاضی اشاره کرده بود که انتصاب او خواست اوباما است، نسبت به اوباما حرف رکیک زده بود. مورد دیگر که از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش شد شرط او با کمپانی تریبیون (صاحب چند روزنامه بزرگ از جمله لس آنجلس تایمز و شبکه تلویزیونی ۲۳ آمریکا) بود. این کمپانی که همچنین صاحب یک باشگاه بیس بال است از بلاگویویچ درخواست امتیازی برای تیم این باشگاه کرده بود و فرماندار قبول آن را به اخراج یک نویسنده از روزنامه شیکاگو تریبیون مشروط کرده بود! که این نویسنده قبلا در یک مقاله (به امضای خود) از بلاگویویچ انتقاد کرده بود. بلاگویویچ قبلا یکی از نمایندگان ایالت ایلی نوی در مجلس آمریکا بود و پیش از آن بازپرس و دادیار. وی تحصیلات حقوق دارد و چون پدرش که از صربستان به آمریکا مهاجرت کرده و یک کارگر ساده بود و درآمد کافی نداشت" بلاگویویچ در طول تحصیل در رستوان کار می کرد و کارش عمدتا شستن ظروف بود.

تک فارس www.takfars.ir

انتشار جزئیات این فساد اداری سبب شد که رای دهندگان ایالت لوئیزیانای آمریکا تجدید انتخاب ویلیام جفرسون (از حزب دمکرات) را که مظنون به گرفتن رشوه نقدی و پنهان کردن اسکناسها در یخچال دفتر خود شده بود رد کردند و یک ویتنامی ۴۱ ساله مهاجر به نام "آنه کائو Anh Cao" چهل و یک ساله (وابسته به حزب جمهوریخواه) را به مجلس نمایندگان آمریکا فرستادند. وی نخستین ویتنامی است که به عضویت کنگره آمریکا انتخاب می شود. کائو در هشت سالگی با والدینش از ویتنام (جنوبی) گریخته و به آمریکا پناهنده شده است. فساد اداری فرماندار ایلی نوی که بعدا برکنار شد آمریکاییان را نسبت به هرگونه تقلب در جامعه خود حساس کرده است. به گفته یک مفسر، مهاجران پس از جنگ جهانی دوم این نوع فسادرا با خود به آمریکا منتقل کرده اند. آنان عمدتا به قصد پولدار شدن (به هر طریق و هر وسیله) به ایالات متحده که محیطی باز (برای چاپیدن) است مهاجرت کرده اند! و فرزندانشان وارث این نیت و طرز فکر هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آذر

# ۴۴۵: پاپ لئو ( لئون) در شورای سران کلیساها در رم دستور مبارزه با آیین مانوی را داد که در اروپا رو به پیشرفت و گسترش بود.

# ۱۱۹۸: ابن رشد اندیشمند عرب اسپانیایی درگذشت.

# ۱۵۲۰: مارتین لوتر بنیادگذار پروتستانیسم حکم پاپ را که خواسته بود حرفهای خود را پس بگیرد در آتش افکند و سوزاند.

# ۱۸۱۰: ناپلئون مناطق هانوور ، برمن ، هامبورگ ، لاون بورگ و لوبک را ضمیمه فرانسه کرد.

# ۱۹۴۰: ( زمان جنگ دوم) : میان ایران و آلمان یک پیمان بازرگانی امضاء شد و درست در همین ماه در سال۱۹۵۰ ( ۱۳۲۹ خورشیدی ، بعد از جنگ ) قرارداد بازرگانی دیگری میان دو کشور به امضاء رسید.

# ۱۹۴۱: نیروهای امپراتوری ژاپن در لوزان فیلیپین پیاده شدند و جزیره گوام را که هردو متعلق به آمریکا بودند متصرف گردیدند و ناو پرنس آو ویلیز انگلستان را در آبهای سنگاپور غرق کردند.

# ۱۹۵۲: بوشهر در زمان حکومت دکتر مصدق بندر آزاد اعلام شد.

# ۲۰۰۴: به گزارش تلویزیون سی بی اس، چون در چین استفاده از « ستیم سل » قانونی است و با این تکنیک می شود بیماران قند ، افراد فلج و بیماری های ستون فقرات و … را درمان کرد، برخی از بیماران آمریکایی که نیاز به چنین درمانی دارند به آن کشور می روند.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر