تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۸۳۳م:دهم اکتبر سال ۸۳۳ میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی ۴۷ ساله بود و ۲۰ سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، قبلا مامون را به عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و وی را فرمانداری کل خراسان داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به دست میهندوستان استقلال طلب ایرانی داد تا به نام حمایت از مامون بپاخیزند، ارتش امین را در سه نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند. میدان جنگ ری، محل امروز تهران بود. با این که از آن پس بغداد در دست مقامات منصوب از جانب مامون بود، وی سالها از شهر مرو (پایتخت وقت خراسان) بر امپراتوری اسلامی که تا اسپانیا امتداد داشت حکومت می کرد. مامون مردی دانش پرور و آگاه از افکار فلاسفه یونان باستان بود و به همین منظور بیت الحکمه بغداد را با یک کتابخانه بزرگ تاسیس کرده بود. در دوران خلافت مامون، اداره امور امپراتوری در دست ایرانیان بود و نامزدهای هر مقام پس از گذراندن امتحان معلومات، بررسی تجربه و تعیین میزان شایستگی آنان و یاد کردن سوگند منصوب می شدند. پس از درگذشت مامون، برادرش المعتصم خلیفه شد.

۱۲۹۰ش:در این روز در سال ۱۲۹۰هجری خورشیدی (۱۰ اکتبر ۱۹۱۱) در تهران خبری انتشار یافته بود به این مضمون که در اجرای پیمان نامه سال ۱۹۰۷ انگلستان و روسیه مبنی بر تقسیم وطن ما، اصطلاحا به دو منطقه نفوذ، دولت انگلستان در بوشهر و سپس مناطقی پیرامون مناطق نفتخیز (خوزستان) نیروی نظامی مستقر خواهد کرد.

این نیرو که هند را با کشتی ترک کرده بود ۱۲ روز بعد بوشهر را عملا اشغال نظامی کرد و در آنجا باقی ماند و بعدا به همین ترتیب شهر آبادان و … تحت کنترل نظامی انگلستان در آمدند. انگلستان هیچگاه از نقاط حساس و نفتدار خاور میانه چشم برنگرفته است و استقرار آن در منطقه بصره از ۲۰۰۳ به همین دلیل بوده است که به اصرار، از آمریکا خواست که تمشیت امنیت در جنوب عراق را به نیروهای انگلیسی بسپارد. همکاری لندن با دولت واشنگتن از نخستین روز عملیات نظامی افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ نیز به همین دلیل بوده است. همین دولت لندن بود که در اکتبر ۲۰۰۸ (ماه جاری) دشواری پیروزی نظامی در افغانستان را مطرح ساخت که دولت آمریکا بعدا به تکرار آن پرداخته است و اصحاب نظر می گویند که «ناتو» را درافغانستان سیاست دگر آمده و احتمالا می خواهد از اینجا (افغانستان) به کشورهای همسایه آن در شمال و غرب فشار وارد سازد و این فشار درحقیقت ایستادگی در برابر روسیه است که کمر به اخراج غرب از اطراف خود بسته است.

۱۹۱۱م:دهم اکتبر ۱۹۱۱ «مورگان شوستر» آمریکایی که خزانه دار کل ایران بود در پی اعلام این حقیقت که تا مسئله «مالیات گیری دقیق و در سر موعد مقرر» در ایران حل نشود و در این مورد سختگیری و دقت لازم بعمل نیاید هیچیک از مشکلات این کشور برطرف نخواهد شد دستور داد که اموال شعاع السلطنه تا تسویه بدهی مالیاتی اش توقیف شود. در پی این اقدام، دولت روسیه که طبق پیمان تقسیم ایران (قرارداد آگوست ۱۹۰۷ سن پترزبورگ)، در وطن ما قزاق مستقر ساخته بود برای جلوگیری از اجرای تصمیم شوستر، به بهانه متوسل شد و در اطراف املاک شعاع السلطنه نیروی نظامی مستقر ساخت!. در آن زمان دولت آمریکا بی طرف بود و در مسائل بین المللی دخالت نداشت و لذا؛ استخدام مستشار مالیه از آن کشور برای ایران، از نظر انگلستان و روسیه بلامانع بود.

شوستر بعدا در بازگشت به آمریکا کتابی در زمینه خاطرات خود در طول اقامت در ایران نوشت و ضمن آن مسائل وقت ایران را برشمرد که در صدر آنها، فرار ایرانیان از پرداخت مالیات به دولت و به این لحاظ، تضعیف دولت بود که باید از تمامیت ارضی کشور، حاکمیت خود، دارایی و جان و امنیت و حیثیت اتباع حفاظت کند. شوستر نوشته است که فرار ایرانیان از پرداخت مالیات، برای آنان بصورت یک عادت درآمده است و مجبورساختنشان به ترک این عادت آسان نخواهد بود.

تکفارس آی آر

پس از شوستر سایر مستشاران خارجی امور امور مالی ایران هم همین نظر اراز کرده بودند. میلسپو مستشار دیگر، سه دهه بعد از شوستر گفته بود که ایرانیان به دادن مالیات عادت نکرده اند، حال آن که ثروت خود را باید مرهون وجود دولت، امنیت و فرصت های برقرار شده توسط دولت بدانند و سهم خود را بپردازند.

۹۷ سال بعد در نهم اکتبر، رئیس جمهور ایران در یادداشتی خطاب به وزیر دارایی کابینه خود اجرای قانون مصوب «مالیات بر ارزش افزوده» را تا زمان تهیه و ابلاغ دستور عمل های لازم و تمهید شرایط مناسب، عملا به حالت تعلیق درآورد. قبلا از این قانون به عنوان یک ضابطه انقلابی در تنظیم درآمد دولت نام برده شده بود. دریافت همین نوع مالیات دولتهای صنعتی و بویژه دولت ایالات متحده آمریکا را قدرتمند ساخته است. این دولت درآمدی جز دریافت مالیات ندارد، آن هم بدون مامور وصول!.

رادیو دولتی انگلستان (بی بی سی) در بولتن آنلاین مورخ دهم اکتبر ۲۰۰۸ خود مدعی شده است که اعتراض بازاریان ایران موجب تعلیق اجرای این قانون شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۸۷۰م:امروز زادروز دو داستان نگار اسلاو است که هر دو برنده جایزه نوبل در ادبیات شده اند. یکی «ایوان بونینIvan Bunin» و دیگری «ایوو اندریچIvo Andric».

www.takfars.ir

بونین دهم اکتبر ۱۸۷۰ در روسیه به دنیا آمد و ۸۳ سال عمر کرد و جایزه نوبل سال ۱۹۳۳ را به دست آورد. وی نخست، کتابدار، سپس منشی دادگاه (تقریر نویس) و آنگاه روزنامه نگار بود و در روزنامه نگاری تا معاونت سردبیر پیش رفت. این سه شغل از او یک داستان نگار تمام عیار ساخت. نخست از داستان کوتاه آغاز کرد و سپس به نگارش داستان طولانی پرداخت. داستانهای او انعکاسی از وضعیت مردم روسیه در هر دوره است. معروفترین داستانهایش عبارتند از: دورنمای روستا، در لبه دنیا، خبرهایی از زادگاه، سیب های آنتونف، مردی از سانفرانسیسکو و چهار مجموعه داستان کوتاه. چون در دهکده به دنیا آمده بود، داستانهای او از دهکده و روستا شروع می شد. وی از اصلاح طلبان روسیه بود و با تغییر نظام و وضعیت اجتماعی موافق بود ولی هنگامی که دید با انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷، عده ای افراد معمولی، فاقد معلومات لازم و تجربه و حتی معدنکاران بی سواد به مقامات دولتی دست یافتند و سرنوشت مردم و وطن را به دست گرفتند و به تذکرات او در این زمینه توجه نشد در سال ۱۹۱۹ روسیه را ترک کرد و به سویس رفت و از آن پس دست به دیدار از کشورها دور دست زد و در همه جا گفت که انقلاب روسیه با این مقامات اداری که منصوب کرده است اگر هم صد سال طول بکشد شکست می خورد زیرا این مقامات فاقد تجربه روند گذشته و کهن را متوقف و تخریب می کنند و شالوده درستی هم برای آینده نمی توانند بریزند. در حسن نیت آنان تردید نیست ولی مایه و پیش شرط احراز مقام را ندارند و چون نمی توانند کاری انجام دهند لاجرم به فساد می گرایند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۸۹۲م:ایوو اندریچ داستان نگار یوگوسلاوی نیز در دهم اکتبر ولی در سال ۱۸۹۲ در بوسنی به دنیا آمد و ۱۳ مارس ۱۹۷۵ در گذشت. «ایوو» برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۶۱ شده بود. معروفترین داستانهای او «پلی بر روی درینا» » ، « زنی از سرایوو » و «روزنگار بوسنیایی» هستند. وی نویسندگی را با نوشتن داستان کوتاه از درگیری های پیروان مذاهب مختلف در یوگوسلاوی و خصومت های نژادی در این سرزمین آغاز کرد. ایوو در دهه دوم قرن ۲۰ به جنبش ناسیونالیستی صرب پیوست و همرزم «گاوریلو پرنسیپ » بود که ولیعهد اتریش را در سال ۱۹۱۴ ترور کرد و عمل او بهانه جنگ جهانی اول قرار گرفت. به علت عضویت در این جنبش، ایوو سه سال به زندان رفت. وی پس از گرفتن دکترای خود از دانشگاه وارد امور دیپلماتیک شد، اما تاپایان عمر کار اصلی او نوشتن داستان بود. گاهی هم برای روزنامه ها مقاله می نوشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۲۸۹ش:۱۸مهر ۱۲۸۹ روزنامه تازه سید ضیاء طباطبایی یزدی به نام «برق» در تهران به توزیع داده شد . دولت وقت روزنامه قبلی او به نام «شرق» را بسته بود که وی «برق» را با همان روش جانشین آن ساخته بود. روزنامه های آن زمان ایران، شکل ناقص و ابتدایی از نشریاتی بودند که امروزه در جهان به آنها بولتن ابراز نظر شخصی(نشریه خصوصی)، و ناشر عقاید و نظرات یک فرد می گویند ، و نشریه عمومی که برای انتشار همه خبرها و نظرها – صرفنظر از موافق و مخالف بودنشان دایر شده باشند نبودند و چون قواعد و اصول «روزنامه نگاری حرفه ای» را هم نمی دانستند که رعایت کنند نمی توان آنها را در چارچوب تعریفی که از رسانه عمومی می شود قرار داد. در کشورهای پیشرفته، دانشجویان رشته های روزنامه نگاری اصطلاحا این نوع اوراق چاپی را «نشریات من در آوردی» می خوانند ؛ نظیر برخی از وبلاگهای اینترنتی امروز. در هرحال، هنوز هم این اتهام که پاره ای از نشریات آن زمان ایران از انگلیسی ها کمکهایی می گرفتند و یا از جانب آنها و خارجیان دیگر حمایت می شدند منتفی نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۲۰۰۵م:دهم اکتبر ۲۰۰۵ شصت و پنجمین سالگرد روزنامه نگاری انور خامه ای بود که هرگز نخواسته است او را دکتر خامه ای بنامند و به این مناسبت روزنامه نگاران ایران در محل انجمن صنفی خود برای تجلیل از او که در نودمین سال عمر است مراسمی برگزار کردند، کاری که در وطن ما کمتر سابقه داشته و امید است که همانند سایر کشورها دنبال شود. خامه ای نخستین ژورنالیست ایرانی است که مستمرا ۶۵ سال بکار روزنامه نگاری اشتغال داشته است که رکورد تازه ای در ایران است.

روزنامه مردم که بعدا ارگان حزب توده عنوان گرفت یازدهم بهمن ۱۳۲۰ نخستین شماره خود را منتشر ساخت و از نخستین نویسندگان این روزنامه، تنها دکتر انور خامه ای در قید حیات است که هنور به کار نوشتن در نشریات تهران ادامه می دهد. وی مدتها سردبیر مجله اطلاعات هفتگی و یکی از سران آموزش پروش تهران بود ــ رئیسی که با داشتن اتومبیل سرویس، با اتوبوس شهری سر کار می رفت، سمت فرمانبر را در دفتر این اداره حذف کرده بود، تعیین مدیران مدارس را انتخابی کرده بود و مدیران مدارسی را که انجمن خانه و مدرسه نداشتند مواخذه می کرد و صورتجلسات این انجمن ها را شخصا می خواند و دستور می داد. وی پس از خروج از ایران سالها نماینده و کارشناس سازمان ملل در افریقا بود و به روی پای خود ایستادن کشورهای تازه استقلال یافته این قاره کمک بسیار کرد. خامه ای در طول سفر در آفریقا شرح سفر و نظرات خود را برای روزنامه های تهران به ویژه روزنامه اطلاعات و ژورنال دو تهران می فرستاد. خامه ای درجریان انقلاب ۱۳۵۷ به ایران بازگشت، حقوق بازنشستگی خود را احیاء کرد، مقیم کرج شد و همچنان به کار نوشتن به ویژه در مجله گزارش ادامه داده است. صفحات «گزارش روز» روزنامه ها از ابتکارات انور خامه ای است که ۴۹ سال پیش آن را در روزنامه اطلاعات به تجربه گذارد و در شهریور سال ۱۳۳۶ بود که در این صفحه، شرح کشف داروی سرطان توسط مردی به نام هراتی را برغم مخالفت دولت به چاپ رساند که ماجرایی طولانی و مشکل ساز برای دولت وقت شد. خامه ای تاکید بر روزنامه نگاری بی طرفانه و نگارش ساده و بدون تکلف داشته و در زمانی که در تحریریه روزنامه اطلاعات سمت دبیری داشت می کوشید که اخبار دولتی در ستون خلاصه خبرها چاپ شود. وی به رعایت اصول اخلاقی در روزنامه نگاری عمیقا پایبند بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۴۴۶م:کشور کره طبق ساعت خود (وقت خاور دور) دهم اکتبر سال ۱۴۴۶ میلادی بکار بردن الفبای ویژه خود را که کار طرح ریزی آن پایان یافته بود آغاز کرد، زیرا الفبای چینی برای ادای همه صداها در زبان کره ای کافی نبود. این اقدام به تصمیم «سجونیSejony » پادشاه این کشور از دودمان چوسون Choson انجام گرفته بود که خود شخصا به تکمیل آن کمک کرده بود . این دودمان از ۱۳۹۳ تا اوایل قرن ۲۰ ، با این که چین در بیشتر زمان بر کره مسلط بود ، در این کشور سلطنت داشتند . الفبای کره (هان گول Han – Gul ) الفبایی بسیار کامل توصیف شده است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۶۱۵م:دهم اکتبر سال ۱۶۱۵ میلادی «توماس رو» نماینده پارلمان انگلستان که ازجانب جیمز پادشاه وقت آن کشور مامور مذاکره با جهانگیر شاه گورکانی امپراتور هند شده بود در پایان سفر دریایی شش ماهه خود پای بر خاک هند گذاشت. وی در عین حال ماموریت داشت که اطلاعاتی جامع از اوضاع سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی هند و میزان هوش و ذکاوت و توان تصمیم گیری (اراده) جهانگیر شاه و ولیعهد او به دست آورد. انگلیسی ها در آن زمان برای سلطه بر سرزمین های دیگر از ابزاری به نام « کمپانی … » استفاده می کردند و این کمپانی های در ظاهر خصوصی از قبیل کمپانی ویرجینیا ، کمپانی هند شرقی و …باید جای پای خود را در سرزمین مورد نظر محکم می کردند و سپس دولت، کمپانی را با تراشیدن بهانه ای مصادره می کرد و راسا به استعمار و بالا کشیدن آن سرزمین دست می زد. باید دانست که انگلیسی ها هشت سال پیش از ورود «رو» به هند، در آمریکای شمالی در منطقه ای که به نام ملکه باکره آنان «ویرجینیا» نامگذاری شده است مستقر شده بودند که اینک ایالات متحده آمریکاست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۶۳۰م:دهم اکتبر سال ۱۶۳۰ ساکسون های آلمان شهر پراگ را تصرف کردند. این ساکسون ها عمدتا در ایالت ساکسونی به پایتختی «درسدنresden» زندگی می کنند. در عهد باستان، محل سکونت آنان (پس از مهاجرت از اورازیا) شمالغربی آلمان و گوشه ای از هلند بود که بعدا دسته ای از آنان هم به انگلستان رفتند و مقیم این جزایر شدند. گفته شده است که ساکسون ها (ساک سکاSakska) از تبار سکاهایی هستند که دسته ای از آنان هم به سیستان (عمدتا جنوب افغانستان امروز) مهاجرت کردند و سیستان در قدیم سکستان به تلفظ درمی آمد. ساکسون ها نیز بمانند سایر آلمانی ها، آریایی هستند.

۱۹۵۴م:دهم اکتبر سال ۱۹۵۴«هوشی مین» رهبر جبهه واحد استقلال طلبان، ملی گرایان و کمونیستهای ویتنام همزمان با پایین کشیده شدن پرچم فرانسه پس از ۷۰سال در شهر هانوی، بدون کوچکترین تشریفاتی و این که اجازه دهد از او استقبال شود وارد این شهر شد و ضمن نطقی از مردم خواست که ضمن ادامه مبارزه، سازندگی را هم فراموش نکنند و تنها تولیدات ویتنام است که می تواند پشتوانه مبارزات باشد. وی گفت که دولتهای بزرگ به منظور حفظ برتری خود نمی خواهند کشورهای دیگر از نظر اقتصاد داخلی خودکفا و نیز دارای سلاحهای پیشرفته باشند و ویتنامی ها باید این دو نکته را از نظر دور ندارند. کشور خودکفا در امور اقتصادی و دفاع برای خود یک قدرت است و کسی در صدد در آویختن با یک قدرت بر نمی اید و بر این دو مورد باید ابزار های بالا بردن سطح آگاهی ها را اضافه کنیم که عبارتند از نشر کتاب، رسانه ها و مدارس که گردانندگان این سه ابزار گرانبها، آموزگاران جامعه بشمار می آیند که باید تشویق شوند، دلگرم باشند و رعایت احوال آنان لازم است. انسان آگاه را نمی توان اسثتمار کرد و تحت ستم قرارداد و به او زور گفت.

احتمالا همین اظهارات هوشی مین، ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت امریکا را برانگیخت که به دولت ویتنام جنوبی کمک برساند و نخستین کمک نقدی آمریکا ۲۲ اکتبر سال ۱۹۵۴ (ده روز بعد) به دولت سایگون (ویتنام جنوبی) داده شد و متعاقب آن کمک نظامی و اعزام مستشار و سرانجام، جنگ، جنگی که آمریکا همانند فرانسه در آن موفق نبود و ….

ویتنام امروز، در پرتو همین اندرزها به یک کشور نیرومند از لحاظ حاکمیت ملی و اقتصاد تبدیل شده است و بازارهای آمریکا و اروپا پر از پوشاک ویتنامی است که اخیرا عنوان بهترین تولید کننده پوشاک صادراتی در جهان را به دست آورده است. بهترین پوشاک در فروشگاههای آمریکا ساخت ویتنام است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۹۷۰م:دهم اکتبر سال ۱۹۷۰ کشور فیجی واقع در اقیانوس آرام استقلال خود را به دست آورد. این مجمع الجزایر بیش از یک قرن از مستملکات انگلستان بود!. در طول استعمار، انگلیسی ها بیش از نفوس بومی، مهاجر هندی به آن کشور فرستادند و مشکلات سیاسی فعلی فیجی به همین دلیل است.

۱۹۷۳م:اسپرو آگنیو Spiro Agnew معاون یونانی تبار ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا که متهم به گزارش خلاف واقع درباره درآمدهای خود به اداره مالیات بر درآمد شده بود دهم اکتبر ۱۹۷۳ (۳۲ سال پیش در این روز) از سمت معاونت ریاست جمهوری کناره گیری کرد تا در دادگاه عادی تحت تعقیب قرار گیرد. آگنیو متهم بود که ۲۵ هزار دلار رشوه گرفته بود ولی این پول را به حساب درآمد خود نگذاشته بود تا مالیاتش را بپردازد!!. در این پرونده موضوع رشوه مطرح نبود، تنها به مسئله ندادن مالیات آن رسیدگی می شد زیرا که مجازات دریافت رشوه کمتر از ندادن مالیات است. موضوع رشوه در پرونده دیگری تحت رسیدگی بود.

T A K F A R S

آگنیو یک کاسبکار بود که وارد سیاست شده بود، نخست در حزب دمکرات فعالیت می کرد که ناگهان به دمکرات ها پشت کرد و به جمهوری خواهان پیوست تا به پاداش این عمل، نامزد معاونت نیکسون در انتخابات سال ۱۹۶۹ شود. با این انشعاب در دمکراتها، نیکسون برنده انتخابات شد زیرا که گروهی از عوام الناس دمکرات به خاطر آگنیو به او رای داده بودند و ….

در پی جنجال آگنیو که پدرش از یونان به آمریکا مهاجرت کرده بود، سالها دقت می شد که کاسبکارها و بیزینسمن ها و کسانی که هردم به لباسی در می آیند نامزد ریاست جمهوری و معاونت او و حتی سناتوری و فرمانداری ایالت در آمریکا نشوند که به جای منافع ملی، نفع شخصی خود را مقدم بدارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۲۰۰۵م:قرار بود دهم اکتبر ۲۰۰۵ به درخواست دستگاه قضایی آمریکا، دولت سویس یوگنی آداموفYevgeny Adamov وزیر سابق انرژی هسته ای روسیه را به آن دولت مسترد دارد تا محاکمه کند. وی در ماه مه این سال هنگام دیدار از دخترش در سویس دستگیر شده بود. دولت آمریکا وی را متهم کرده است که از ۹ میلیون دلاری که آن دولت در اختیار وزارتخانه او گذارده بود تا مراکز اتمی روسیه را ایمن سازد سوء استفاده کرده است، جرمی که در آمریکا مجازات آن ۶۶ سال زندان است و درخواست استرداد او را از سویس کرده بود. در این میان، روسیه نیز پرونده قضایی آداموف را به اتهام اختلاس به جریان انداخته بود. دولت روسیه به آخرین تصمیم سویس مبنی بر استرداد او به آمریکا اعتراض کرده و خواسته بود که نخست دادگاه روسیه باید درباره آداموف تصمیم بگیرد تا آمریکا، و اضافه کرده بود که هدف دولت آمریکا از استرداد آداموف بهره برداری «سیاسی» است و می خواهد از او اعترافاتی در زمینه همکارایی های اتمی ایران و روسیه و نیز برنامه های اتمی روسیه در قبال "ناتو" بگیرد و بیان هر مطلبی از یک متهم دربند کاری است آسان. دولت آمریکا در پاسخ به اعتراض روسیه گفته بود که پس از محاکمه، آداموف را به روسیه تحویل خواهد داد و روسها جواب داده بودند که آداموف ۶۰ ساله پس از ۶۶ سال زندان که دیگر زنده نمی ماند تا او را به روسیه جهت محاکمه تحویل دهند. سویسی ها با مشاهده مرافعه دو دولت بر سر آداموف؛ دادخواست استیناف آداموف را پذیرفتند و تا تکمیل رسیدگی استینافی به قضیه استرداد، وی در سویس باقی خواهد ماند.

۲۰۰۵م:در پی وقوع زلزله نهم اکتبر ۲۰۰۵ در آسیای جنوبی که یک منطقه وسیع به عرض ۱۱۰۰ کیلومتر را لرزانید و دهها هزار تن را بی جان ساخت و همزمان با آن، توفان و سیل در آمریکای مرکزی صدها تن را نابود کرد، زمین شناسان و کارشناسان تغییرات آب و هوا به مطالعه درباره این همزمانی و مناطق و زمان و مکان رویدادهای مشابه دیگر پرداخته و گفته بودند نهم اکتبر سال ۱۹۸۶ ( ۱۹ سال پیشتر و در همان روزی که زلزله آسیای جنوبی روی داد) در آمریکای مرکزی زمین لرزه ای به همین شدت (۶/۷ ریشتر) به وقوع پیوست که تنها در کشور السالوادور ۱۵۰۰ را کشت، و درست در همین روز در سال ۱۷۸۰ یک توفان دریایی در کارائیب ۳۰ هزار نفر را بی جان ساخت و باز در همین روز در سال ۱۷۳۷ یک زلزله شهر کلکته را در هند ویران ساخت و ۳۰۰ هزار نفر را کشت. این کارشناسان می گویند که باید دید که ارتباط دو منطقه و این همزمان بودن ها به چه دلیل است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مهر

۱۵۷۵: جنگ مذهبی فرانسویان، به شکست پروتستانها انجامید و «دوک دو گیز» حکمران کاتولیک ها برنده شد.

۱۷۸۰: یک توفات دریایی در منطقه کاراییب نزدیک به سی هزار تن را کشت و ویرانی بسیار به بار آورد.

۱۸۶۸: کارلوس مانوئلCarlos Manuel Cespedes انقلابی قرن نوزدهم کوبا، در این روز در این کشور (مستعمره و مهاجر نشین قدیمی اسپانیا) اعلام استقلال کرد ولی استقلال کوبا تا قرن بیستم تحقق نیافت.

۱۹۳۳: در این روز، نخستین خرابکاری در تاریخ هواپیمایی غیر نظامی صورت گرفت و یک هواپیمای مسافربر شرکت آمریکایی «یونایتد» که از شهر کلیولند عازم شهر شیکاگو بود بر اثر خرابکاری (سابوتاژ) منفجر شد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۳۸: کار ضمیمه شدن منطقه آلمانی تبار «سودتنلند» به آلمان تکمیل شد که در تاریخ، یک پیروزی هیتلر خوانده شده است.

۱۹۸۱: در مراسم تدفین انور سادات نیکسون، فورد و کارتر، سه رئیس جمهور پیشین آمریکا شرکت کرده بودند که پیش از آن سابقه نداشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر