تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۲۹پیش ازمیلاد:در آخرین ماه تابستان ۱۲۹ پیش از میلاد و طبق بعضی از تاریخها، نهم سپتامبر، فرهاد دوم شاه اشکانی در جنگی که با سلوکیها در سوریه کرد، برای همیشه وارثان اسکندر مقدونی را از آسیا بیرون راند و شکست ایران از ارتش اسکندر تلافی شد. در این جنگ ۱۷ هزار سلوکی کشته و ۱۲ هزار و هفتصد تن اسیر شدند و این اسراء هرگز آزاد نشدند. علت پیروزی اسکندر مقدونی بر هخامنشیان این بود که در نخستین جنگ ، شاه هخامنشی – داریوش سوم – عمدتا از سربازان مزدور خارجی استفاده کرده بود.

درسی که جهان از این جنگ گرفت این بود که در جنگهای دفاعی، باید صرفا از سربازان داخلی استفاده شود که بدانند شکست آنها برابر است با تصرف وطنشان توسط بیگانه و بنابراین، تا آخرین نفس پایداری خواهند کرد. از آن پس دولتها از سرباز مزدور تنها برای تعرض به سایر سرزمینها استفاده کردند تا دست این سربازان برای غارت باز باشد و به طمع غنیمت بهتر بجنگند.

۱۵۳۹م:نهم سپتامبر سال ۱۵۳۹ شاه طهماسب صفوی وارد قندهار شد تا برادرش سام میرزا را که از شش سال پیش از آن بر او یاغی شده بود تنبیه کند. سام میرزا در سال ۱۵۳۴ در قندهار بر دولت مرکزی (به پایتختی قزوین) یاغی شده و منطقه بزرگی از ایران خاوری را از قلمرو برادر خارج ساخته بود و این، در حالی بود که ازبکان به شمال این منطقه (شمال افغانستان امروز) دست اندازی می کردند. پیش از ورود شاه طهماسب به قندهار، سام میرزا فرار کرده بود و شاه طهماسب با نیروهایی که با خود آورده بود به شمال راند و ازبکان را از آنجا بیرون راند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۳۲۰ش:فروغی نخست وزیر زمان اشغال نظامی ایران پس از چند دور مذاکره با نمایندگان انگلستان و شوروی که نیروهایشان بدون برخورد با مقاومت جدی ـ به سبب مرخص شدن سربازان ایران ــ به پایتخت نزدیک می شدند؛ مجلس شورای ملی را به تشکیل یک جلسه فوق العاده در ۱۸ شهریور ۱۳۲۰ دعوت کرد و در این جلسه، خود و وزیر خارجه اش گزارشی از مذاکرات و مکاتبات و نیز آخرین تحولات و خواست دولتین انگلستان و شوروی به نمایندگان دادند و روشن شد که دولت انگلستان خواهان برکناری رضاشاه و تبعید او از کشور است. چون فروغی به این دو دولت وعده هایی داده بود؛ در پایان جلسه تقاضای رای اعتماد کرد که مورد تایید قرار گرفت. فروغی سالها مورد غضب پهلوی یکم و خانه نشین بود که چند ساعت پس از تعرض نظامی لندن ـ مسکو به ایران و کناره گیری علی منصور، نخست وزیر شده بود!. پهلوی یکم از نیمه دهه ۱۳۱۰، دیگر به ساز انگلیسی ها نمی رقصید و متوجه آلمان شده بود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۲۰۰۱م:نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در سالروز استقلال جمهوری تاجیکستان و دو روز پیش از رویدادهای نیویورک و پنتاگون، انفجار بمبی که در دوربین یک عکاس عرب جاسازی شده بود احمدشاه مسعود رهبر پارسی زبانان افغانستان را مجروح کرد که چند روز بعد درگذشت. صاحب دوربین به همراه یک روزنامه نگار به منظور مصاحبه، با احمدشاه ملاقات کرده بود. اسناد موجود حکایت از دست داشتن بن لادن و القاعده در قتل مسعود می کند زیرا که مسعود مخالف سرسخت طالبان بود و با آنان می جنگید و با ادامه مقاومت، مانع تصرف شمالشرقی افغانستان توسط آنان شده بود. احمدشاه همانند پدرش دوستمحمد خان مسعود یک ناسیونالیست تاجیک (پارس) بود که آرزو داشت پارسی زبانان جهان را متحد کند، همین تلاشی که فعلا رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سمت رئیس انجمن جهانی پارسی زبانان دارد انجام می دهد. پدر احمدشاه با جمعی از ناسیونالیستهای تاجیک برضد سلطه مسکو بر وطن تاجیکها (پارسیان آسیای میانه) قیام مسلحانه کرده بود که شکست خورد و به افغانستان گریخت و در اینجا افسر پلیس شد و سالها ریاست پلیس هرات را برعهده داشت. احمدشاه که در شهرکی در دره پنجشیر به دنیا آمده بود از زمانی که یک دانشجوی مهندسی درکابل بود دست به گروهبندی سیاسی زده بود. وی در دولت برهان الدین ربانی وزیر دفاع افغانستان بود. برادر وی اینک معاونت ریاست جمهوری افغانستان را برعهده دارد. مورخان اروپایی که زندگینامه و کارهای مسعود را تحلیل کرده اند عقیده دارند که اگر او زنده مانده بود، در جهان پارسی زبانان، به صورت کوروش تازه ای عمل می کرد و در نتیجه؛ مرگ وی را یک ضایعه بزرگ برای این منطقه از جهان قلمداد کرده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۹۷۶م:مائوتسه تونگ بنیادگذار جمهوری توده ای چین که نهم سپتامبر سال ۱۹۷۶ در ۸۲ سالگی درگذشت نه تنها نظام سوسیالیستی چین بلکه دریایی اندرز و نظریه از خود به میراث گذارده است.

این مرد نیرومند قرن ۲۰ که در ۱۸۹۳ در ایالت هونان در یک خانواده کشاورز به دنیا آمده بود بر خلاف متفکران و سیاستمداران دیگر، از زمان افلاتون تاکنون، عادت به ایراد نطق طولانی (Rhetoric)نداشت و چون استعداد شعر گفتن داشت عقاید و اندرزهای خود را به صورت شعارهای یک جمله ای و حداکثر در یک بند (پاراگراف) و گاهی هم به نظم بیان می داشت. او می گفت عقیده ای ماندنی خواهد بود که بتواند روشنفکران جامعه را دست کم به بررسی و بحث درباره خود جلب کند، به غرور نظامیان صدمه نزند، امید کارگران و کشاورزان (زحمتکشان) باشد و دشمنی شدید سیاستمداران را در آغاز کار برنیانگیزد.

www.takfars.ir

در زمینه مبارزه، مائو که در سال ۱۹۱۱ با یازده تن دیگر حزب کمونیست چین را در شانگهای بنا نهاد متکی به اعتراض پی گیر کشاورزان و کارگران و در مبارزه مسلحانه به جنگهای مردمی (چریکی) بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۹۴۲م:نهم سپتامبر ۱۹۴۲، یک هواپیمای نظامی ژاپنی خود را به آسمان ایالت ارگون آمریکا رسانید و با فروافکندن بمب های ویژه تولید شعله، جنگلهای این ایالت را به آتش کشید. این، نخستین حمله هوایی به خاک آمریکا بشمار آمده است. آمریکا به دلیل قرار گرفتن میان دو اقیانوس به ندرت مورد حمله هوایی قرار گرفته است و حمله زمینی نیز جز از راه سیبری و آلاسکا (تنگه برینگ) امکان ناپذیر است.

۱۹۴۶م:نهم سپتامبر در سال ۱۹۴۵، ژنرال هیدکی توجو Hedeki Tojo نخست وزیر پیشین ژاپن که دستور زدن شبیخون به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربور را صادر کرده بود دست به خودکشی زد، ولی او را نجات دادند. ژاپن در آن زمان تحت اشغال آمریکا بود و فرماندار آمریکایی ژاپن دستور دستگیری توجو و چهل تن از ژنرال ها و وزیران او را صادر کرده بود تا به عنوان جنایتکار جنگ محاکمه شوند. آمریکائیها پس از تنظیم یک قانون اساسی برای ژاپن، در روز هشتم سپتامبر سال ۱۹۵۱، پس از شش سال اشغال، با ژاپن قرارداد صلح امضاء کردند، اما هنوز پایگاههایی را در این کشور در اختیار دارند و ژاپن هنوز قانون اساسی خود را اصلاح نکرده است که به موجب آن از داشتن ارتش کامل محروم شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۹۴۸م:نهم سپتامبر سال ۱۹۴۸، قسمت شمالی شبه جزیره کره خود را جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) اعلام کرد و طولی نکشید که درصدد یکی کردن دو قسمت کره از طریق جنگ برآمد و با این که آمریکا به نام سازمان ملل بر ضد آن وارد جنگ شد و این جنگ تا سال ۱۹۵۳ ادامه یافت شکست نخورد و با همه تضییقاتی که در طول شش دهه برایش ایجاد شده تاکنون پابرجا باقی مانده است. پس از شکست ژاپن در ۱۹۴۵ و تقسیم موقت شبه جزیره کره قرار بود که وحدت مجدد از طریق انتخابات تحقق یابد که فاتحان غربی تمایلی به این وحدت نشان ندادند و شمالی ها راه جنگ را انتخاب کردند. شبه جزیره کره تا قرن نوزدهم وابسته به چین بود که ژاپن با استفاده از ضعف نظامی چین، آن را متصرف شده بود. شصتمین سالروز ایجاد جمهوری دمکراتیک خلق کره در سپتامبر ۲۰۰۸ با شکوه خاصی برگزار شد. در مراسم رژه نظامیان نهم سپتامبر ۲۰۰۸ کیم جانگ ایل رهبر این کشور حضور نداشت که بعدا گفته شد بیمار بود و این بیماری در طول سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سوزه رسانه های غرب بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۹۶۰م:«لئوپد سدار سنقورLeopold Sedar Senghor» شاعر ، ادیب، فیلسوف و سیاستمدار معروف آفریقایی و از بنیادگذاران جنبش استقلال سنگال و مولف« سوسیالیسم آفریقایی » نهم سپتامبر ۱۹۶۰ نخستین رئیس جمهوری سنگال شد.

وی در کتاب خود پیش بینی کرده است که روزگاری سراسر جهان دارای نظام سوسیال دمکرات خواهد شد. تالیفات مهم دیگر سنقور عبارتنداز : یک مجموعه شعر به زبان فرانسه ، تاریخ تفکرات سیاسی، مبانی سوسیالیسم و …. کتابهای سنقور که دارای همسر فرانسوی بود عمدتا به این زبان نوشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

تک فارس

۱۹۷۶م:نهم سپتامبر سال ۱۹۷۶ مائو تسه تونگ (دونگ) رهبر انقلاب سوسیالیستی چین در ۸۲ سالگی فوت شد. مائو ناسیونالیسم چینی را بر سوسیالیسم اضافه کرد و این شکل سوسیالیسم پیروزمند تر بوده است که نمونه هایش در کوبا، ویتنام، کره شمالی و چین و به اشکال متفاوتی در چند کشور دیگر دیده می شود. مائو بازرگانی آزاد میان ملل را رد نکرد و گفت که سوسیالیسم بر ضد بی عدالتی است نه تجارت. (در سایت امروز و در قسمت "قلمرو اندیشه"، نگاهی به افکار و کارهای مائو آمده است).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۹۹۱م:نهم سپتامبر سال ۱۹۹۱ تاجیکستان ۷ میلیون و دویست و پنجاه هزار نفری ۱۴۳ هزار کیلومتر مربعی اعلام استقلال کرد و روز ملی این کشور پارسی زبان و ایرانی تبار است. تاریخدانان تاجیکستان را مادر ایران زمین بشمار می آورند زیرا که نه تنها ایرانیان بلکه آرین ها از آنجا برخاسته اند. در "اوستا" از سرزمینی که امروز تاجیکستان است به عنوان بهترین مکان و منطقه در روی زمین که اهورامزدا (خدای یگانه بزرگ) آفریده یاد شده است. به نوشته زرتشت، این منطقه ـ یک سرزمین کامل است (هدف؛ آب و هوا و محصولات و انسانهای آن). در نوشته های زرتشت و آثار آن دوره، آرین های فرارود «تاجیانTaa – jiaan» نوشته شده اند. این سرزمین از شش هزار سال پیش مسکونی بوده و مردمی متمدن داشته است. مورخان کارشناس دوران باستان و آرین شناسان نوشته اند که تاجیکهای هزاره پیش از میلاد یک طایفه ایرانی به نام کامبوجا Kambojas بودند که به زبان اوستایی (پارسی قدیمی تر – زبان زرتشت) سخن می گفتند و مورخ همراه اسکندر باکتریانا (در اوستا: باخدیBakhdi = بلخ) و تخار را بخشی از منطقه آنان ذکر کرده که عمدتا میان دو رود بزرگ (آمودریا و سیردریا) میزیستند.

مورخان عهد سلوکیها اشکانیان (پارتها) را برخاسته از میان آنان نوشته اند و مورخان رومی و اروپایی همه خراسانی ها و تبرستانی ها (مازندرانی ها) را از همان طایفه ایرانی دانسته اند. یزدگرد سوم در پی شکست های نظامی اش به همین منطقه پناه برده بود که با مرگ او ایرانیان هم استقلال و حاکمیت خود را از دست دادند. همین تاجیکان زبان پارسی و فرهنگ، منش و تمدن ایرانی را محافظت کردند که با پیدایش سامانیان به سراسر ایران گسترش یافت. سامانیان که از سرزمین تاجیکان برخاستند از نخستین دسته ایرانیانی بشمار می آیند که استقلال و حاکمیت ایران را زنده کردند. تا قرن دهم میلادی و آغاز مهاجرت اقوام ترکیک به فرارود، بکار بردن واژه تاجیک، زیاد مرسوم نبود و همه ایرانیان خود را پارس می نامیدند و از زمانی واژه تاجیک مصرا بکار رفت که پارسیان فرارود و ایران خاوری (افغانستان امروز) خواستند خود را از ترکان مشخص سازند و از آن پس" ترک و تاجیک" برای مشخص ساختن افراد آن منطقه بکار رفت. قبلا هم برخی از خراسانی ها برای مشخص شدن از عربان خود را پارسیوان می خواندند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۲۰۰۳م:جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا هشتم سپتامبر۲۰۰۳ (چهار ماه پس از تکمیل تصرف عراق) در یک نطق ۱۷ دقیقه ای رسمی گفت به کاری که شروع کرده است ادامه خواهد داد و هزینه عملیات نظامی و اطلاعاتی در عراق و افغانستان و جاهای دیگر و تامین آب و برق و ترمیم بعضی خرابی های این دو کشور در سال مالی آینده ( از اول اکتبر ۲۰۰۳ تا آخر سپتامبر سال ۲۰۰۴ ) بالغ بر ۸۷ میلیارددلار خواهد شد و کسر بودجه را در این سال از ۵۰۰ میلیارد بیشتر خواهد کرد که باید تحمل کنیم. ۶۶ میلیارد دلار از این پول صرف هزینه های نظامی و اطلاعاتی مربوط خواهد شد.

وی در آن نطق گفت که تروریسم اینک(سال ۲۰۰۳) در عراق متمرکز شده است و ما قطعنامه تازه ای به شورای امنیت پیشنهاد می کنیم که با تصویب آن سایرکشورها از لحاظ مالی و اعزام نیروی نظامی به مساعی ما در عراق کمک کنند، البته این نیروها باید تحت فرماندهی ما عمل کنند. ژاپن، کشورهایی اروپا و همسایگان عراق که از اقدام ما سود می برند باید کمک کنند. مبارزه در عراق که شده است خط اول جبهه جنگ با تروریسم نیاز به زمان طولانی و فداکاری دارد. بوش در این نطق خود بار دیگر نیروهای نظامی آمریکا در عراق را لیبراتور (آزادیبخش) و عمل آنان را آزاد ساختن عراق خواند!.

برخی از آگاهانی که پس از پخش مستقیم این نطق از شبکه های تلویزیونی درباره آن که به دقت تهیه و تنظیم شده بود اظهار نظر کرده بودند گفته بودند از این اظهارات چنین بر می آید که آمریکا می خواهد برای مدتی طولانی در عراق بماند و برای این کشور همانند ژاپن پس از جنگ دوم، قانون اساسی بنویسد و …. اینان اضافه کرده اند از پولی که جورج بوش به آن اشاره کرده ممکن است تنها حدود ۲۰ میلیارد دلار آن و عمدتا به کمپانی های آمریکایی داده شود تا موسساتی ازجمله آب و برق و جاده های عراق و بعضی کارهای مشابه را در افغانستان رو به راه کنند و مابقی صرف نظامیان آمریکایی و خرید خودرو و جنگ افزار برای آنان خواهد شد که شمار شان در عراق و کویت ۱۸۱ هزار نفر است. از این پول نظامیان دیگر کشورها که در عراق مستقر هستند از جمله لهستانی ها سهم خواهند داشت. قسمت عمده این پول که به نظامیان آمریکایی پرداخت و یا صرف خرید خودرو وجنگ افزار خواهد شد به آمریکا بازگشت داده خواهد شد و پولی است که از این جیب به آن جیب می رود؛ وانگهی تردید نیست که روزی عراق باید از منابع خود این هزینه را به نحوی تامین کند.

۲۰۰۳م:نهم سپتامبر ۲۰۰۳ رسانه های امریکا گزارش خبر گزاری این کشور – اسوسییتد پرس – از قاهره درباره مصوبه هشتم سپتامبر اتحادیه عرب را درباره وضعیت عراق منتشر کرده بودند که ترجمه دو پاراگراف آن این قرار است:

اتحادیه عرب مرکب از ۲۲ عضو در آخرین جلسه بحث درباره وضعیت عراق، پس از شش ساعت بحث به اتفاق آرا موافقت کرد که کرسی عراق در این اتحادیه به شورای حکومتی موقت عراق (که از سوی آمریکا منصوب شده بود) اعطا شود که نوعی حمایت از اشغال نظامی عراق است.

T A K F A R S

این تصمیم به یک هفته بحث در اتحادیه عرب که آیا شورای موقت حکومتی کشور اشغالشده عراق را برسمیت بشناسد یا نه پایان داد. در آغاز این جلسات برخی از کشورهای عربی از آن نگران بودند که دادن کرسی عراق به شورای موقت به منزله قبول اشغال نظامی آمریکا تلقی شود.

۱۳۸۰م:نبرد «کولیکوو» که در تاریخ روسها، رویدادی بزرگ و سرآغاز دوره ای است که به ایجاد امپراتوری روسیه انجامید، هشتم سپتامبر سال ۱۳۸۰ انجام شد. سالروز این نبرد تا هشتم سپتامبر ۲۰۰۸ مورد توجه اصحاب نظر قرار نگرفته بود و در اخبار روز به آن اشاره نشده و تفسیرهای رسانه ای بر پایه آن نگارش نیافته بود. در نبرد کولیکوو ۸۰ هزار روس ۱۲۵ هزار مغول، تاتار و لیتوانیایی را شکست دادند و پس از قرنها تفرقه و جدایی، راه اتحاد و کسب قدرت را در پیش گرفتند تا از میان آنان پتر یکم پا به عرصه وجود گذارد و امپراتوری روسیه را تاسیس کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ شهریور

۱۸۲۸: لئو تولستوی نویسنده شهیر روسیه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» در این روز به دنیا آمد طبق تقویم میلادی سابق ۲۸ آگوست ۱۸۲۸. ضمنا لئو تولستوی با "الکسی نیکلایوویچ تولستوی" نویسنده روس متولد دهم ژانویه ۱۸۸۲ و متوفی در ۲۳ فوریه ۱۹۴۵ اشتباه نشود.

۱۸۵۰: کالیفرنیا به عنوان عضو سی و یکم وارد اتحادیه (ایالات متحده) شد.

۱۷۷۶: کنگره موقت، عنوان مهاجرنشین های متحده را به ایالات متحده تغییر داد که از آن پس نام رسمی کشور آمریکا قرار گرفته است.

۱۹۰۸: ارویل رایت Orville wright برای نخستین بار در تاریخ، با هواپیمایی که ساخته بود به مدت یک ساعت در آسمان پایگاه مایر در نزدیکی شهر واشنگتن پرواز کرد. پروازهای قبلی به یک ساعت نمی رسید.

۱۹۱۴: نخستین نبرد مارن میان سربازان آلمان و فرانسه پایان یافت. در این نبرد تلفات ارتش آلمان ۸۰۰ هزار کشته گزارش شده است.

۱۹۴۴: ارتش شوروی بلغارستان را از دست نیروهای آلمان خارج ساخت. در جنگ دوم جهانی شوروی برای عقب راندن آلمانیها از آن کشور و اروپای شرقی و جنوبی بیش از ۲۶ میلیون کشته متحمل شد.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر