تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۲۰۰۱م:هشتم ماه مه سال ۲۰۰۱ گروه باستان شناسان انگلیسی، ایتالیایی و یونانی اعلام کردند که آبراهخشایارشا را که در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در خاک یونان ساخته شده بود کشف کرده اند. (کسانی که خبر این کشف و جزئیات این اقدام خشایارشا را در رسانه های غرب دیده بودند متوجه شده اند که مضمون فیلم «۳۰۰» ساخت سال ۲۰۰۶ جعلی ونادرست بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۱۳۴۰ش:در این روز در سال ۱۳۴۰ شاه به درخواست دکتر علی امینی نخست وزیر وقت که تازه این سمت را به دست آورده بود دوره وقت مجلس را منحل کرد. دکتر امینی در سخنرانی هایش گفته بود که آن دوره مجلس را به دلایلی قبول ندارد و وعده انتخابات آزاد را داده بود. وی در همین روز تشکیل اجتماعات در میدان جلالیه (پارک لاله امروز) را آزاد اعلام داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۱۳۵۸ش:اعدام وزیر ارشاد که به مطبوعات پول می داد، روزنامه نگاران را ممنوع القلم و اخبار دولتی را دیکته می کرد.

تکفارس آی آر

۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۸، هجده تن دیگر از مقامات نظام سابق کشور به حکم دادگاه انقلاب تیرباران شدند. دادگاه انقلاب این عده را هم مفسد فی الارض تشخیص داده بود. در میان اعدام شدگان، دو وزیر و یک رئیس سابق مجلس دیده می شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۲۰۰۳م:نشست محدود استادان علوم سیاسی در سانفرانسیسکو که درباره دمکراسی بحث و بررسی می کرد هشتم مه ۲۰۰۳ در اعلامیه ای از دخالت یافتن «احساس و عاطفه» رای دهندگان در تمرین دمکراسی ابراز نگرانی کرد. این استادان در نشست های قبلی خود؛ تبلیغات پولی (آگهی ها و اعلانات)، کمک های مالی به نامزدها و بی اعتنا شدن تدریجی نسلهای تازه به مشارکت در دمکراسی را خطرات انحراف دمکراسی از اصول و فرضیه های خود اعلام کرده بودند و خواسته بودند که احزاب برپایه ایدئولوژی به وجود آیند، نه به صورت مجمعی از جویندگان قدرت و یا حامیان نوعی «راهکار».

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۱۸۱۷م:بیماری پارکینسونز به اسم دکتر جیمز پارکینسون (۱۷۵۵ ـ ۱۸۲۸) است که هشتم مه سال ۱۸۱۷ از آن نام برد و گفت که یک بیماری مزمن مربوط به سلسله اعصاب است. علائم اولیه آن به گونه ای است که ممکن است دکتر تشخیص بیماری دیگری را بدهد .

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

۱۸۳۵م:ششم ماه مه سال ۱۸۳۵ جیمز گوردون بنت روزنامه نگار آمریکایی نخستین شماره روزنامه خود، نیویورک هرالد را منتشر کرد و در اندک مدتی روزنامه اول آمریکا شد. ولی پس از مرگش، پسرش که مقیم فرانسه بود و حوصله روزنامه نگاری نداشت با ناشر «نیویورک تریبیون» شریک شد و از آن پس، دو روزنامه یکی شدند و تحت نام «نیویورک هرالد تریبیون» بکار خود ادامه دادند .

۱۵۲۷م:غارت شهر «رم» که از ششم ماه مه در سال ۱۵۲۷ آغاز شده بود در این روز شدت بیشتری یافته بود. این تاراج توام با تجاوز به بانوان و تخریب تا شانزدهم ماه مه ادامه یافت. شهر «رم» ششم ماه مه در برابر هجوم مرسنرهای اعزامی از جانب پادشاه آلمان و اسپانیا سقوط کرده بود. این پادشاه با فرانسه و انگلستان رقابت داشت. چون دولت فرانسه خود را مکلف به حراست از دستگاه پاپ می دانست، مرسنرهای اعزامی در صدد تصرف شهر رم و مقر پاپ برآمده بودند. ۱۵ هزار مرسنر آلمانی به دلیل این که پروتستان بودند واتیکان را هم غارت، به آثار هنری آن (نقاشی ها) آسیب زدند و قسمتی از آنجا را به اصطبل اسبهای خود تبدیل کردند. مورخان نوشته اند که با غارت شهر رم، ادامه رنسانس که از ایتالیا آغاز شده بود تا مدتی متوقف شد.

۱۷۹۴م:هشتم ماه مه ۱۷۹۴ (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازیه که به پدر شیمی نوین (شیمی تجربی) معروف است به حکم یک دادگاه انقلاب با گیوتین گردن زده شد!. اشتباه لاوازیه این بود که پس از کسب شهرت علمی وارد سیاست شده بود و در سال ۱۷۹۱ عمل دولت وقت (پادشاهی) را در افزایش مالیاتها به منظور رفع دشواری های دولت تایید کرده بود. افزایش مالیات یکی از علل انقلاب بود، و مخصوصا کشاورزان از این عمل به خشم آمده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ اردیبهشت

محصولات معتبر
محصولات معتبر