تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۴۲۰م:نهم نوامبر سال ۴۲۰ میلادی یزدگرد یکم از دودمان ساسانیان که رهسپار جنگ و بیرون راندن هون ها از مناطق شمالی ماوراءالنهر بود در محل چشمه سبز (چهل و چند کیلومتری نیشابور) بر اثر لگد اسب کشته شد. وی خود تصمیم به رام کردن یک اسب سرکش گرفته بود. یزدگرد یکم ۲۱ سال بر ایران سلطنت کرد و در دهه اول قرن چهارم میلادی شهر یزد را ساخت که نام وی بر آن نهاده شده است. از کارهای مهم یزدگرد تحمل ادیان دیگر در قلمرو ایران بود. فردوسی در باره واقعه درگذشت یزدگرد یکم چنین سروده است:

بغرید و یک جفت زد بر سرش ــ به خاک اندر آمد سر و افسرش

زخاک آمد و خاک شد یزدگرد ــ ……..

۱۲۸۵ش:مجلس شورای ملی در جلسه ۱۸ آبان ۱۲۸۵ (۱۹۰۶) درخواست دولت برای گرفتن ۵ کرور تومان (۲ ونیم میلیون تومان) وام از خارج را رد کرد. مجلس استدلال کرد که دولت مطابق دخل خود باید خرج کند، و سابقه نشان داده است که وام خارجی باعث تضعیف حاکمیت ملی می شود.

۱۳۳۳ش:دکتر حسین فاطمی روزنامه نگار و وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق ۱۸ آبان ۱۳۳۳ تیر باران شد. وی که محکومیتش چند روز پیش از این تایید شده بود هنگام اعدام ۳۴ ساله بود. حکم دادگاه نظامی پس از تایید و امضای شاه به اجرا درآمد.

تکفارس آی آر

دکتر فاطمی در ۱۲۹۹ در نائین اصفهان به دنیا آمده بود و پدر و پدر مادرش روحانی بودند. وی کار روزنامه نگاری را با نوشتن مطلب برای نشریه برادرش آغاز کرده بود و در سال ۱۳۲۸ پس از تاسیس جبهه ملی به آن پیوسته و مورد توجه دکتر مصدق قرار گرفته بود. فاطمی سپس با انتشار «باختر امروز» آن را عملا به صورت روزنامه ناشر افکار جبهه ملی درآورده و در دوره هفدهم، از تهران به نماینگی مجلس انتخاب شده بود. در بهمن ماه ۱۳۳۰ درمراسم پنجمین سال مرگ محمد مسعود ناشر « مرد امروز» که در خیابان اکباتان به قتل رسیده بود هدف گلوله مهدی عبدخدایی ۱۴ ساله و عضو جمعیت فدائیان اسلام قرار گرفته و مجروح شده بود. وی تا پایان عمر از عوارض این زخم می نالید.

دکتر فاطمی که از خارج دکترا گرفته بود پس از مدتی که دستیار دکتر مصدق بود به سمت وزیر امور خارجه ایران منصوب شده بود. وی خروج شاه از کشور در مرداد ماه ۱۳۳۲ را به دلیل این که قبلا شورای سلطنت را تشکیل نداده بود و نیز بدون برنامه از پیش تنظیم و اعلام شده وطن را ترک کرده بود، «فرار» اعلام داشت و به سفارتخانه ها دستور داد که با او تماس نگیرند.

فاطمی ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ در کودتای مقدماتی سرهنگ نصیری (بعدا ارتشبد و پس از انقلاب اعدام شد) دستگیر اما موفق به فرار شد. روز ۲۸ مرداد در خانه دکتر مصدق بود و چون می دانست که شاه دشمن خونی اوست، پس از به محاصره درآمدن خانه، از آنجا فرار کرد و پنهان شد و تا اسفند همان سال که در خانه ای در کوچه رضائیه منشعب از میدان تجریش دستگیر شد هر چند وقت در یک خانه پنهان بود. همسایه آن خانه به تصور این که یک توده ای ریش گذارده و خود را به بیماری زده و در آنجا پنهان گردیده جریان را اطلاع داد و ماموران فاطمی را گرفتند و به فرمانداری نظامی بردند که در آنجا چند نفر (گویا با نقشه قبلی برخی مقامات) وی را هنگام انتقال تحت الحفظ از ساختمانی به ساختمان دیگر چاقو زدند!! و مجروح کردند. محاکمه دکتر فاطمی غیرعلنی انجام گرفت و کسی جز اعضای محکمه نتوانست حرفهای او را بشنود. شاه با فرجامخواهی دکتر فاطمی موافقت نکرد، درخواست روحانیون و بزرگان اصفهان را هم در دادن یک درجه تخفیف به او نپذیرف و با این که غیر نظامی بود و اقدام مسلحانه نکرده بود سحرگاه ۱۸ آبان ۱۳۳۳ در میدان تیر لشکر دو زرهی به جوخه اعدام سپرده شد و «تیرباران» گردید.

روحانیون اصفهان در یک تلگرام گروهی به شاه نوشته بودند که حسین فاطمی یک «سید» و از اولاد پیغمبر است و قتل او برای سلطنت یمن نخواهد داشت.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تغییر نظام، خیابان آریامهر تهران به «دکتر حسین فاطمی» تغییر نام داده شد و تنها نامی از میان پیروان خط دکتر مصدق است که پس از کناره گیری مهندس بازرگان از ریاست دولت موقت، هنوز از خیابان حذف نشده است و برخی دلیل آن را تعلق دکتر فاطمی به خاندان روحانی معروف نائین می پندارند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۱۹۳۸م:امروز زادروز محمد اقبال (علامه اقبال) فیلسوف، اندیشمند و شاعر فارسی سرا است که نهم نوامبر سال ۱۸۷۷ در سیالکوت (کشمیر پاکستان) به دنیا آمد و ۲۱ آوریل سال ۱۹۳۸ (پیش از استقلال هند و ایجاد کشور پاکستان) درگذشت.

اقبال و محمدعلی جناح از پدران موسس پاکستان بشمار می آیند. اقبال در دانشگاه لاهور و دانشگاههای انگلستان تحصیل کرده و از دانشگاه مونیخ دکترا گرفته و تز دکترای خود را درباره متافیزیک از دیدگاه اندیشمندان و فلاسفه ایران نوشته بود. اقبال عمیقا تحت تاثیر افکار مولوی و جامی بود و نیچه را متفکری بزرگ می پنداشت. وی که از طریق وکالت دادگستری و مشاوره قضایی امرار معاش می کرد در سال ۱۹۰۶ به فکر تاسیس حزب مسلمانان هندوستان برآمد. اقبال در برابر نوشته گوته، کتاب «پیام مشرق زمین» را نوشت و در برابر اشاره نیچه به «سوپرمن»، «پرفکت من (انسان کامل)» را مطرح ساخت. مجموعه «اسرار خودی» اقبال آن چنان نافذ جلوه کرد که انگلستان به او لقب «سر» داد.

اقبال در سال ۱۹۲۶ وارد مجلس محلی لاهور شد و از آن پس وسیعا برای عملی ساختن فکر خود به ایجاد پاکستان مرکب از مسلمانان هند دست به اقدام زد. پس از ایجاد پاکستان، اقبال عنوان شاعر پاکستان و شاعر شرق لقب گرفت. وی علاوه بر فارسی به «اردو» هم اشعار فراوان سروده است. بیشتر اشعار اقبال زمینه فلسفی دارد. در پاکستان، نهم نوامبر به مناسبت زادروز علامه اقبال – روز اقبال نامگذاری شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

طبق تقویم میلادی قدیم مورد استفاده روسها امروز سالگرد مرگ داستان نگار معروف روسیه است لئو تولستوی است که ۸۲ سال عمر کرد. در تقویم میلادی گریگوری (تقویم جاری) مرگ تولستوی در بیستم نوامبر داد. وی اواخر عمر راه و رسم صوفیان را در پیش گرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۲م:از آمار و ارقام انتشار یافته درباره انتخابات پنجم نوامبرسال ۲۰۰۲ امریکا چنین بر می آید که باز حدود نیمی از واجدین شرایط رای دادن در آن شرکت نکرده بودند و با وجود شرکت ۳۳ حزب در این انتخابات، بازهم توجه رسانه ها تنها به دو حزب معطوف بود.

در نوامبر ۲۰۰۲ ماحصل گفته های اصحاب نظر این بوده است که حزب دمکرات آمریکا برای جلب مشارکت رای دهندگان راهی ندارد جز رفتن به «چپ» که در آمریکا توجه به لیبرالیزاسیون (در فرهنگ آمریکایی، اصطلاحا: چپگرایی) دارد بیشتر می شود. سنتریست ماندن طولانی این حزب سبب شده است که نیمی از رای دهندگان میان آن حزب و حزب جمهوریخواه تفاوت نیابند و در رای گیری مشارکت نکنند. طبقه متوسط به پایین آمریکا از حزب دمکرات این کشور انتظار بیشتری در زمینه رفاه عمومی داشته اند.

ملاحظه کاری حزب دمکرات در امور (داخلی و خارجی) در دو سه دهه اخیر چشمگیر بوده است که پاره ای از مردم نمی پسندند و با این که اکثریت آمریکاییان خود را هوادار این حزب معرفی و حتی برای رای دادن، از قبل ثبت نام می کنند از رفتن به حوزه های رای گیری اکراه دارند و می گویند که یک حزب نباید در برابر حزب رقیب ملاحظه کاری کند. این دسته از آمریکاییان انتظار انتقاد شدید و ایستادگی بیشتری را از حزب دمکرات در برابر حزب محافظه کار رقیب دارند.

تک فارس

در نوامبر ۲۰۰۲ بسیاری از اصحاب نظر عدم توجه آمریکاییان به احزاب دیگر این کشور را به حساب کوتاهی و یا تعمد رسانه های همگانی بویژه شبکه های تلویزیونی که متعلق به کمپانی های غیر حرفه ای هستند گذارده بودند که تنها آن دو حزب را پوشش می دهند و برنامه ها و حرفهای احزاب دیگر را که فاقد توان مالی کافی برای دادن آگهی هستند منعکس نمی کنند و حتی خبری کوتاه هم از تشکیل اجتماعات انها نمی دهند به گونه ای که مردم، مخصوصا در سایر کشورها گمان می کنند که آمریکا تنها دارای دو حزب است.

در انتخابات عمومی چهارم نوامبر ۲۰۰۸ استثنائا سه چهارم آمریکاییانی که برای شرکت در انتخابات از قبل ثبت نام کرده و کارت گرفته بودند شرکت شرکت کردند. دلیل آن نارضایتی عمومی از عملکرد دولت جورج دبلیو بوش (از حزب جمهوریخواه) بیان شده است.

۱۹۹۶م:نتیجه انتخابات ۹ نوامبر کشور گواتمالا نشان داد که برخی از رای دهندگان از بازگشت این کشور به دمکراسی نومید شده و به دیکتاتور پیشین ژنرال بازنشسته «افرین ریوس مونت» رای داده بودند و وی علی رغم اخطار آمریکا، در این انتخابات سوم شده بود. مردمی که به افرین ریوس رای داده بودند گفته بودند که دمکراسی در هفت سال گذشته موفق نشده است برای آنان رفاه و امنیت تامین کند و سابقا وضعیت زندگانی برای آنان بهتر بود و دست کم جنایت کمتر بود و قیمت ها کنترل می شد و کمبود نبود.

گواتملا پس از ۳۶ سال دیکتاتوری، در سال ۱۹۹۶ به دمکراسی بازگشت داده شده بود که برخی از مردم این کشور پس از نومید شدن از کارایی افراد منتخب، این بار از طریق آراء خود و نه کودتا در صدد باز گردانیدن دیکتاتور سابق به قدرت برآمده بودند!.

۲۰۰۲م:در دهه های اخیر ایراد فراوان به «روزنامه نگاری» و ادامه آن «تاریخ نگاری» وارد آمده است و تا کنون نتیجه این بوده است که تا روزنامه نگاری به راه اصلی بازنگردد انتظار زیادی از مورخ نمی توان داشت و تا این دو حرفه مربوط به هم به «اصول و قواعد» خود باز نگردند جوامع ملی و جامعه جهانی اصلاح نخواهند شد. متنی که در زیر می آید نظر یک اندیشمند است که هفتم نوامبر ۲۰۰۲ ابراز شده بود:

از اواسط قرن نوزدهم روی تاریخ هیچ کشوری کار درست و حسابی نشده است، زیرا که نه مقامهای مربوط خواسته اند و نه مورخان و روزنامه نگاران زحمت این کار را به خود داده اند. تارخ نویسی ادامه کار رونامه نگاری است. ولی، با این همه دانشکده که برایشان تاسیس شده ، در یک قرن و نیم اخیر در هیچ جای دنیا در این دو رشته مربوط به هم کاری تازه صورت نگرفته است. به نظر می آید که صاحبان رسانه ها شده اند بازرگان و یا سیاستمدار و به دنبال درآمد ومقام، و روزنامه نگارها هم که با امید فراوان و قصد خدمت گام به این راه می گذارند در همان اوایل کار سردرگم سراب شده و ناخواسته به ابزار سیاست و خدمه تبلیغ تبدیل و سپس در متن آن قرار می گیرند و در چنین شرایط و وضعیت، تاریخ نویس هم خود را به دردسر نمی اندازد و همان راه را می رود که برایش باز است (رسانه ها باز کرده اند). نتیجه اش این می شود که کسی از واقعیات ۱۵۰ سال اخیر، مگر کارهای روتین (عادی و روزمره) و ظاهر قضیه آگاه نمی شود و همان راهها را ادامه می دهد و همان اشتباهات را تکرار می کند و پایان این روند هم روشن نیست. بنابراین، روزنامه نگاری و تاریخ نگاری نیاز به یک انقلاب داخلی دارند و چه کسی و از کجا این انقلاب را شروع کند، معلوم نیست. تا این انقلاب «در این حرفه به بیراهه افتاده» صورت نگیرد مشکلات بشر در مسیر حل شدن قرار نخواهد گرفت.

۱۹۷۴م:«فربر» هشتم نوامبر سال۱۹۷۴ میلادی روش علمی تازه ای را برای سنجش نظر خوانندگان رسانه های چاپی و تقسیم بندی مطالب آنها به: مهم، جالب، و لازم و نیز تعیین «درصد» خوانندگان راضی از یک مطلب و یا ناراضی از آن را اعلام داشت که این تکنیک پذیرفته و بعدا به سایر رسانه ها تعمیم داده شده و تحت عنوان «میدیا ریسرچ» بر دروس دوره دوم تحصیلات عالی (فوق لیسانس) رشته های ارتباطات همگانی اضافه گردیده و در حال تکامل است.

در مورد رسانه های چاپی و رسانه های صوتی و تصویری (رادیو ـ تلویزیون) این روش بر دو گونه است و سنجش در باره کتاب و فیلم سینمایی که دو نوع رسانه دیگر هستند به گونه های دیگری است.

«فربر» و کارشناسان دیگری که دراین زمینه کار کرده اند برای مطلب مهم، مطلب جالب و یا مطلب لازم در یک رسانه چاپی تعریف نوشته اند و تبلیغ (به صورت آگهی ــ یا شکل دیگر از جمله خبر پولی) را ازمطلب غیر تبلیغ مشخص ساخته اند.

برپایه این روشها و تعاریف، در حوزه حرفه سنجش افکار، بنگاههای ویژه سنجش رسانه ها به وجود آمده است که سنجش مخاطبان رادیو ــ تلویزیون را «Rating» و رسانه های چاپی را «Research In The Print Media» عنوان داده اند. از آن پس تنها نتایج بررسی این بنگاهها به دلیل ماهیت مستقل و بی طرفانه ای که دارند مورد قبول است و سنجش های دیگر «داخلی» تلقی می شود که فقط برای سردبیرکل جهت اصلاح کار تحریریه اش می تواند ملاک عمل قرار گیرد.

T A K F A R S

از آنجا که باید این سنجش ها، هم ارزش باشند از دهه گدشته قرار براین شده است که پرسشنامه ها و سئوالات یکنواخت باشند. اگر یک سردبیر بخواهد در مورد خاصی هم بررسی شود، از پرسشنامه ای تحت عنوان «ضمیمه» استفاده می شود. سئوال شوندگان بر حسب مورد، قبلا فهرست بندی می شوند، مثلا متاهل یا مجرد ؛ دارای تحصیلات عالی و یا کمتر. همچنین بر حسب در آمد سالانه و سن و جنس و نوع شغل و ….

با این روش است که رسانه ها دائما به اصلاح کار خود دست می زنند تا ازقافله پیشرفت عقب نمانند و مخاطبان بیشتری را جلب کنند. صاحبان آگهی هم با توجه به طبقه مخاطب (نه، تیژار) تصمیم می گیرد که به کدام نشریه آگهی و یا خبر پولی خود را بدهد. تیراژ (نسخه های فروش رفته) اهمیت نشریه را تعیین نمی کند، کلاس و طبقه خواننده (مخاطب) است که به نشریه اهمیت می دهد و ردیف آن را در میان نشریات تعیین می کند. شهرت و مهارت نویسندگان و میزان تجربه و تحصیلات و مقبولیت اجتماعی سردبیر اجرایی نیز یکی از عوامل تعیین اهمیت یک نشریه و شبکه تلویزیونی است. بسیاری از مخاطبان، نویسنده مورد نظر خود را به هر جا که برود دنبال و نشریه ای را که وی در آن مشغول است می خوانند و عمدتا برای حل این مسئله بوده است که در کشورهای پیشرفته مقالات نویسندگان معروف و مورد علاقه و اعتماد مخاطبان، از طرف سندیکاهای مربوط همزمان میان همه روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی توزیع می شود.

۱۶۳۲م:نهم نوامبر سال ۱۶۳۲ میلادی، پس از اعدام مسیحیان در شهرهای ناگازاکی» و «ادو Edo (توکیو)» » ژاپن، دولت این کشور دستور جستجو و یافتن مسیحیان را برای اعدام شدن صادر کرد.

دولت ژاپن برای معرفی هر مسیحی پاداش نقدی هم در نطر گرفت. به زعم دولت وقت ژاپن، مبلغان مسیحی به منظور جاسوسی و تخریب فرهنگ ملی ژاپنی ها به آن کشور فرستاده می شدند.

۱۷۹۵م:ژنرالها و سیاسیون ملی گرای فرانسوی از دیر باز در اندیشه دگرگون ساختن نظام حکومتی فرانسه و استقرار سیستم تازه ای مبنی بر تمرکز اختیارات حکومتی و قرار دادن آن در دست فرد و یا افراد قاطع و نیرومند بودند که ژنرال ناپلئون بناپارت از سفر خاورمیانه که ضمن آن مصر را تصرف کرده بود به وطن بازگشت. فرانسه در آن زمان طبق ضابطه ای که پس از کاهش از حدت انقلاب و در حال و هوای آن تدوین شده بود توسط یک هیات مدیره پنج نفره (دیرکتوار) اداره می شد. این طرز حکومت گروهی در نوامبر سال ۱۷۹۵ به وجود آمده بود و اعضای هیات مدیره از سوی کنوانسیون ملی برگزیده می شدند. قبلا کنوانسیون که به مجموعه دو مجلس مقننه و موسسان گفته می شد، راسا بر فرانسه حکومت می کرد. پس از ایجاد «هیات مدیره حکومت»، چون میان اعضای هیات اختلاف نظر دائمی بود، مشکلات زیادتر شده بود، مردم از بی برنامگی و سردرگمی خسته شده بودند و تقریبا همگان خواهان تغییر اوضاع بودند. برای مثال: یک مقاطعه کار ارتش فرانسه دو میلیون فرانک طلا آماده کرده بود تا صرف تغییر اوضاع کند.

در چنین وضعیتی، ناپلئون و تنی چند دست بکار شدند و نهم نوامبر سال ۱۷۹۹ در دهمین سال انقلاب و هشتمین سال جمهوریت فرانسه اعلام کردند که هیات مدیره منحل شده است. همان شب حالت فوق العاده اعلام شد و روز بعد پارلمان رای به تعلیق قانون اساسی و تاسیس یک هیات سه نفری به نام کنسول برای اداره فرانسه داد که به حکومت کنسولیست معروف است (مشابه آنچه که ۱۹ قرن پیش از آن در جمهوری رومبرقرار بود). به این ترتیب، حکومت به صورت «جمهوری با تمرکز اختیارات» درآمد و شکل ظاهری حکومت که از آغاز انقلاب گفته شده بود باید رهبری گروهی باشد تغییر چندان نیافت. کنسولهای سه گانه از سوی سنای فرانسه انتخاب می شدند. در آن زمان قانونگذاری در فرانسه در دست سه مجلس بود: شورای دولتی که لوایح را می نوشت، مجلس جرح و تعدیل به نام «تریبون» که در باره لوایح بحث و جدل می کرد و مجلس مقنن که بدون وارد بحث در جزئیات شدن، رای به رد و یا تصویب لوایح می داد. اعضای هر مجلس نیز توسط سنا انتخاب می شدند.

ژنرال ناپلئون یکی از سه کنسول انتخابی بود که به تدریج (به سبک امپراتوری روم) همه امور را به نام کنسول اول به دست گرفت و کنسول اول بودن وی را مردم فرانسه در رفراندم مورخ هفتم فوریه۱۸۰۰ تایید کردند. اعضای سه گانه برای یک دوره ده ساله انتخاب شده بودند.

ناپلئون بناپارت به این هم اکتفا نکرد و در سال ۱۸۰۴ مغرور از پیروزی های نظامی، خود را امپراتور خواند و سنای فرانسه امپراتور شدنش را تصویب کرد.

۱۹۶۰م:آمریکاییان در انتخابات عمومی سال ۱۹۶۰ این کشور که نتایج آن ۹ نوامبر اعلام شد برای نخستین بار یک کاتولیک ایرلندی تبار را به ریاست این کشور فدرال برگزیدند. از زمان استقلال ایالات متحده از انگلستان، روسای جمهوری آن کشور از میان «سفیدیان پروتستان انگلوساکسون تبار(اختصارا: وسپ)» انتخاب شده بودند که در انتخابات نوامبر ۱۹۶۰ این قاعده را شکست. جان اف. کندی یک دمکرات چپگرا و با توجه به سوابقش مردی میهندوست بود. در انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ آمریکا نیز برای نخستین بار یک دورگه (آفریقایی – آمریکایی) به ریاست این فدراسیون انتخاب شد. وی از سیاهپوستان اصطلاحا "مین استریم" آمریکا نیست که قبلا برده بودند؛ پدر او یک کنیایی بود که برای تحصیل به هاوایی آمده بود و در اینجا با یک زن سفیدپوست آمریکایی ازدواج کرده بود که محصول این ازدواج پسری به نام "باراک حسین اوباما" است که در ۴۷ سالگی و در چهارم نوامبر ۲۰۰۸ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۷۰م:نهم نوامبر سال ۱۹۷۰ شارل دوگل ــ مردی که عاشق بی قرار میهنش، فرانسه بود ــ دیده از جهان فرو بست. وی ۲۲ نوامبر سال ۱۸۹۰ در «لیل» به دنیا آمده بود و پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود.

مورخان در این نکته متفق القولند که فرانسویانی که به اندازه دوگل در اندیشه بزرگی و حفظ شئونات فرانسه و خدمت به آن بوده اند به شمار انگشتان دست نمی رسند. به گفته فرانسوا میتران رقیب سیاسی دوگل، هیچ فرانسوی به اندازه دوگل فرانسه را دوست نداشت؛ دوگل سخنگو و نماد شخصیت و وجدان فرانسه بود.

در مراسم ترحیم دوگل که ۱۲ نوامبر ۱۹۷۰ بر گزار شد هشتاد رئیس کشور و رئیس دولت شرکت کرده بودند، ولی طبق وصیت او به هیچکدام اجازه داده نشد که در مراسم تدفین او در دهکده محل اقامتش حضور یابد.

دوگل از جوانی عاشق خواندن تاریخ و نوشتن بود. او در جنگ جهانی اول در جبهه «وردن» زخمی شد و به اسارت آلمانی ها در آمد. پس از جنگ، دوگل خاطرات اسارت نسبتا طولانی خودرا به صورت کتاب منتشر ساخت.

با ایجاد خط دفاعی «ماژینو» مخالفت کرد و در عوض نظر داد که فرانسه برای دفاع از خود، واحدهای زرهی و مکانیزه با تحرکت زیاد داشته باشد. دولت وقت فرانسه نظر اورا نپذیرفت، ولی آلمانی ها آن فرضیه را وارد دروس مدارس نظام خود کردند و همان را به اجرا در آوردند و با همان تاکتیک فرانسه را تصرف کردند.

پس از آغاز جنگ جهانی دوم و موفق نبودن فرانسه در آن، دوگل با سازش با آلمان مخالفت کرد و به انگلستان رفت و فرانسه آزاد و جنبش مقاومت را به وجود آورد. در اوت ۱۹۴۴ به فرانسه بازگشت و در آزاد کردن پاریس مشارکت کرد.

پس از جنگ، رهبری فرانسه را به دست گرفت، و یک جبهه ناسیونالیست مافوق احزاب تاسیس کرد. بانی جمهوری پنجم بود و در دور دوم به قدرت رسیدن خود به الجزایر استقلال داد و با اعتقاد به استقلال عمل فرانسه و اروپای قاره ای، دفاتر «ناتو» را از فرانسه اخراج و فرانسه را از فعالیت های نظامی این اتحادیه نظامی کنارکشید و تا زنده بود با عضویت انگلستان در بازار مشترک مخالفت ورزید، رشته های دوستی فرانسه با شوروی و آلمان را مستحکم ساخت و میان سران فرانسه و این دو دولت ملاقاتهای منظم سالانه ترتیب داد و بالاخره فرانسه را به یک قدرت اتمی مستقل مبدل ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۱۵۵۲م:نهم نوامبر ۱۵۵۲ میلادی (۶۰ سال پس از ورود اروپاییان به قاره آمریکا) کشیش ارشد کلیسای دومینیکن ضمن صدور بیانیه ای که نسخه اصلی آن برای پاپ به رم ارسال شد عمل اروپاییان در کشتار و نابود کردن بومیان قاره آمریکا (اصطلاحا سرخپوستان) به منظور تصرف اراضی و غارت اموالشان و تحت شکنجه قرار دادنشان برای گرفتن طلا و تجاوز به زنانشان را اعمالی وحشیانه، غیر انسانی و مغایر تعالیم مسیحیت خواند.

مفاد این بیانیه که به اطلاع کلیساهای اروپا رسانده شد باعث گردید که حتی پادشاه وقت اسپانیا این اعمال مهاجران اروپایی را تقبیح کند و آن را خودسرانه بنامد. باوجود این، بیشترین کشتار بومیان از سال ۱۶۰۷ و پس از استقرار انگلیسی ها در آمریکای شمالی (ایالات متحده کنونی) صورت گرفت و هنوز این بومیان در این قسمت از قاره آمریکا در اراضی معیّن و محصور (رزرویشن بسر می برند)؛ حال آنکه در جنوب این قاره، به ریاست چند کشور انتخاب شده اند.

تکفارس

۱۹۸۲م:نهم نوامبر ۱۹۸۲ و در پی دو سال و چند ماه رکود اقتصادی آمریکا، کاهش ارزش دلار نسبت به پولهای دیگر و افزایش بی سابقه بهای طلا که انقلاب ایران و قطع صدور نفت این کشور (در طول انقلاب) در آن تاثیرگذار بود، درصد بیکاری در آن کشور ده و چهاردهم و شمار بیکاران ۱۲ میلیون اعلام شده بود. درست ۲۷ سال پس از آن زمان، هشتم نوامبر ۲۰۰۹ اعلام شد که درصد بیکاری ده و دو دهم و شمار کسانی که درجریان رکود جاری کار خودرا از دست داده اند به ۱۶ میلیون تن بالغ شده است، هر یورو به یک و نیم دلار، هر پاوند به بیش از یک و شش دهم دلار بالا رفته و دلار کانادا تقریبا برابر دلار آمریکا شده و طلا به رکورد بی سابقه هر اونس یک هزار و یکصد دلار رسیده است ـ طلایی که در سال ۲۰۰۰ هر اونس ۲۷۲ دلار بود. اقتصاد دانان گفته اند که این وضعیت نتیجه ضعف دلار و رکود اقتصادی آمریکااست و افزوده اند که سیاست های اقتصادی این دولت در یک سال گذشته نه تنها مسئله ای را حل نکرده بلکه بر ابعاد آن افزوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۹م:مشکلات اجتماعی ناشی از بیکار شدن افراد دارد در جامعه آمریکا آشگار می شود. برای مثال؛ جمعه ششم نوامبر ۲۰۰۹ مرد ۴۰ ساله ای به نام «جیسون رودریگز» ساکن فلوریدا که کار خودرا از دست داده و درنتیجه دچار مشکلات خانوادگی و طلاق و تاخیر در پرداخت اقساط و بدهی ها و ورشکستگی شده است در شهر اورلاندو به محل کار سابق می رود و در آنجا درجریان جستجو برای یافتن مدیر عامل شرکت، از فرط خشم یک نفر را می کشد و پنج نفر دیگر را مجروح میکند.

نوامبر در آمریکا ماه انتخابات است ازجمله هر چهار سال یک بار انتخاب رئیس جمهور، و مفسران رسانه ها در نیمه اول این ماه پرونده و کارها سران کشور در دوره های گذشته را ورق میزنند. به دلیل رکود اقتصادی، در تفسیرهای امسال تصمیمات اقتصادی این سران مورد بحث بوده ازجمله اینکه نیکسون بود که در سال ۱۹۷۲ دلار را از استاندارد طلا خارج ساخت و بهای طلا که پیش از آن در طول دهها سال هر اونس ۳۷ و چهار دهم دلار بود افسار گسیخت و تا این حد بالا رفت.

۱۹۴۱م:مایکل هووارد که در ۱۹۴۱در انگلستان از یک پدر یهودی مهاجر از رومانی و یک مادر روس به دنیا آمده است رئیس حزب محافظه کار انگلستان (توری) شد که در تاریخ احزاب این کشور، بیش از هر حزب دیگر دولت تشکیل داده است. زمزمه درباره ریاست او بر«توری» از اول نوامبر ۲۰۰۳ به گوش می رسید که هفتم نوامبر قطعی شد. وی نخستین یهودی نیست که در انگلستان به این مقام می رسد. در قرن ۱۹ دیزرائیلی نخست وزیر انگلستان هم یهودی بود که مسیحی شده بود ولی این نخستین بار در تاریخ انگلستان است که فرزند یک مهاجر رهبر حزب محافظه کار می شود. پدر مایکل شش سال پس از تولد او به تابعیت انگلستان پذیرفته شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۳م:بامداد ۹ نوامبر ۲۰۰۳ سه انفجار شهر ریاض پایتخت کشور سعودی را به لرزه در آورد. یکی از سه صدا مربوط به یک انفجار انتحاری بود که در یک مجتمع مسکونی مرکب از ۱۲۰ مسکن روی داده بود و تلفات سنگین به بار آورده بود. مواد منفجره در یک خودرو در حال حرکت قرار داده شده بود.

قبلا سفارت آمریکا در ریاض در این زمینه هشدار داده بود و موسسات خود را موقتا تعطیل کرده بود. پیش از این رویداد پلیس سعودی به اصرار آمریکا مبارزه خود با عوامل خرابکاری را تشدید کرده بود. عکس، گوشه ای از محل انفجار را نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۵م:«که ون وایتلا Kevin Whitelaw» خبرنگار نشریه خبرهای آمریکا و گزارش های جهان در شماره هفته اول نوامبر ۲۰۰۵ این نشریه فاش ساخت که کل بودجه سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در آن سال مالی، ۴۴ میلیارد دلار بود. تاکنون عادت بر این بود که رقم دقیق این بودجه فاش نشود. قبلا تصور می رفت که هزینه این سازمانها در هر سال، میان ۲۸ تا ۴۰ میلیارد دلار باشد. سازمانهای ۱۵ گانه اطلاعاتی آمریکا که «سیا» وسیعترین آنها است همان زمان در یک مدیریت واحد به ریاست «جان دیمتری نگروپانته J.D. Negroponte» متمرکز شده بودند. به نوشته وایت لا، بانو «ماری مارگارت گرام» معاون این مدیریت در نشستی گفته بود که ۴۴ میلیارد دلار هزینه سالانه سازمانهای جاسوسی آمریکا است و این گزارش به نقل از نشریه «خبرهای آمریکا و گزارش های جهان» هشتم نوامبر ۲۰۰۵ در سایر رسانه های آمریکا منعکس شده بود.

takfars.ir

نگروپانته پیش از انتخاب به مدیریت سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، ۳۷ سال تجربه در امور دیپلماتیک داشت. وی متولد لندن و پدر او یک یونانی است. آخرین سمت دیپلماتیک نگروپانته سفیر آمریکا در عراق و پیش از آن نماینده آمریکا در سازمان ملل بود. نگروپانته که بر زبانهای انگلیسی، یونانی، اسپانیانی، فرانسه و حتی ویتنامی مسلط است در جریان قضیه «ایران ـ کنتراها» سفیر آمریکا در هندوراس بود و از دست اندرکاران این قضیه بشمار آورده شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۵م:به تعبیر برخی از مفسران و اصحاب نظر، آشوب های داخلی فرانسه که از۲۷ اکتبر ۲۰۰۵ از حومه پاریس آغاز شده و به تدریج به چند نقطه دیگر این کشور و برخی از شهرهای کشورهای مجاور از جمله آلمان و بلژیک گسترش یافته بود بی شباهت به انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا نبود. در این شورش ها، همانند انقلابات سال ۱۸۴۸، طبقه فقیرتر که فقر آن نتیجه تبعیض گزارش شده بود طغیان کرده بود. این معترضین عمدتا فرزندان جوان مهاجرانی بودند که به لحاظ تفاوت دین و تیرگی پوست، فرهنگ، رسوم و لهجه مورد تبعیض قرار گرفته، به دلیل نبود کار برایشان، فقیر مانده و خود را «رها شده» می پنداشتند پس از آنکه محیط را مساعد دیده بودند با آتش زدن ساختمانها، اتومبیلها و حمله به پلیس عقده گشایی کردند. محرک انقلابات سال ۱۸۴۸ عمدتا مانیفست مارکس بود که از طبقه کم درآمد و محروم (زحمتکش) خواسته بود که بپا خیزند و زنجیرها را پاره کنند. بیشتر مهاجران مقیم فرانسه ازمستعمرات سابق فرانسه به این کشور نقل مکان کرده و عمدتا مسلمان هستند. شورای وزیران فرانسه در دوازدهمین روز آشوب، به مقامات محلی اختیار برقراری وضعیت فوق العاده و از جمله مقررات منع رفت و آمد داده بود تا طغیان را فرونشانند.

دو جوان از خانواده مهاجران که در حومه جنوبی پاریس مورد تعقیب پلیس قرار گرفته بودند، در جریان فرار به دستگاه جریان قوی برق در گوشه خیابان برخورد کردند و به سبب برق گرفتگی جان سپردند و مرگ آنان، یک جرقه بود که انبار باروت تنگدستان را منفجر ساخت و آشوب از همین محله فقیر نشین آغاز شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۲۰۰۵م:آلبرتو فوجیموری Alberto Fujimori رئیس جمهور سابق و ژاپنی تبار کشور پرو می دانست که اگر از ژاپن خارج شود او را دستگیر می کنند، زیرا که برای او در در دستگاه قضایی «پرو» قرار مجرمیت صادر شده و جرائمش قتل و سوء استفاده مالی است، نه سیاسی. دولت ژاپن حاضر به تحویل او که در آن کشور متولد شده است نشده بود، اما دستور دستگیری اش همچنان در دست پلیس بین الملل کشورها بود.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرو، گروههای متعدد از مردم این کشور از فوجیموری خواسته بودند که به کشور باز گردد تا اگر هم در زندان باشد او را دوباره به ریاست جمهوری انتخاب خواهند کرد و اطمینان داده بودند که اکثریت مردم هنوز با او هستند.

وی با این وعده ها به طمع افتاد و با یک هواپیمای دربست (چارتر) عازم پرو شد. این هواپیما در سر راه خود در آمریکا و مکزیک بنزین گیری کرد ولی چون فوجیموری از آن خارج نشده بود، پلیس به احترام دولتی که هواپیما در آنجا ثبت شده است اقدام به دستگیری وی در داخل هواپیما نکرد ولی هشتم نوامبر ۲۰۰۵ هنگام بنزین گیری این هواپیما در فرودگاه پایتخت شیلی، فوجیموری (به انگیزه نامعلوم)از هواپیما پیاده شد که پلیس او را پس از گذاردن گام بر زمین (خاک شیلی) دستگیر کرد. بلافاصاله دادستان کل پرو دستگاه قضایی شیلی را تحت فشار قرار داد که او را آزاد نکند و به پرو مسترد دارد. از سوی دیگر، دولت ژاپن اعلام داشت که قرار مجرمیت فوجیموری «سیاسی» است و دولت شیلی نباید فوجیموری را تسلیم دشمنانش کند و این کشمکش ادامه یافت و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

آنان که جزئیات مکالمات «باراک اوباما» رئیس جمهور منتخب آمریکا با سران کشورها و اظهارات و ملاقاتهایش را دنبال کرده بودند در پنجمین روز انتخاب وی گفته بودند که تغییر چشمگیری در استراتژی و پالیسی قدیمی آمریکا به وجود نخواهد آورد. به این ترتیب، سرمایه گذاری هنگفت تلویزیونی و اینترنتی تقریبا دوساله برای معرفی او به عنوان «عامل تغییر» در سیاست های زورمدارانه آمریکا و جلب نظر و دوستی جهانیان حاصل چندانی نخواهد داشت. او در مکالمه با سران لهستان از اتحاد نظامی دو کشور سخن گفته بود. رئیس جمهور لهستان در وبسایت خود نوشته بود که «اوباما» همانند بوش تمایل خودرا به نصب موشک ضد موشک در لهستان ابراز داشته که مشاور اوباما، پس از مکالمه او با رئیس جمهور روسیه، نوشته وبسایت رئیس جمهور لهستان را تکذیب کرد. رئیس جمهور لهستان این مطلب را در زمانی در وبسایت خود قرارداده بود که رسانه های جهان خبر درگذشت «راکووسکی» ۸۲ ساله نخست وزیر پیشین لهستان را که یک تاریخدان و روزنامه نگار بود منتشر کرده بودند که عقیده داشت اگر جنگ دیگری در اروپا رخ دهد از مرز لهستان و روسیه آغاز خواهد شد و لذا لهستان باید در قبال روسیه که قرنها مالک و سپس متحد لهستان بوده احتیاط را از دست ندهد. به علاوه، هزینه مالی استقرار این موشکها در این زمان که آمریکا دارای بیش از ده میلیون بیکار است و کارخانه های اتومبیلسازی اش دارند شعب خود را تعطیل می کنند و دولت های ثروتمند عرب و نیز چین هنوز به تقاضای دولت آمریکا مبنی بردادن قرض تازه پاسخ نداده اند دشوار است . سران کشورها در مذاکرات تلفنی خود با «اوباما» عمدتا خواستار اصلاح نظام پولی جهان شده بودند که مفهوم آن یافتن یک جانشین برای دلار آمریکاست.

تک فارس آی آر

رسانه های آمریکا انتقاد تند «علی لاریجانی» رئیس مقننه ایران از اظهارات اوباما را بزرگ کرده بودند. به گزارش این رسانه ها، لاریجانی ضمن انتقاد از اوباما که ادامه تلاش اتمی ایران را غیر قابل قبول خوانده است گفته بود که تغییر؛ عوض شدن ظاهر، رنگ و تاکتیک نیست باید استراتژی و سیاست های آمریکا تغییر یابد. تکرار مخالفت با برنامه اتمی ایران، گام گذاردن اوباما در مسیری نادرست است. این رسانه ها همچنین اشاره به نامه «توکلی» نماینده اصولگرای پارلمان ایران و وزیر اسبق اقتصاد کرده بودند که درنامه ای خطاب به احمدی نژاد نوشته بود که پیام تبریک او به «اوباما» قابل دفاع نیست. بسیاری از ایرانیان براین باورند که احمدی نژاد در ارسال این نامه عجله کرده بود. او قبلا هم برای سران بسیاری از کشورها از جمله جورج بوش نامه های نصیحت گونه ارسال داشته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ آبان

۶۹۴: پادشاه ویزیگت (ژرمن) اسپانیا یهودیان این کشور را متهم به همدستی با یک دشمن خارجی اسپانیا کرد و دستور داد که همه آنان "برده" شوند.

۱۸۶۲: ژنرال گرانت که بعدا رئیس جمهوری امریکا شد و در جریان جنگ داخلی این کشور از فرماندهان نیروهای اتحادیه (شمالی ها) بود یهودیان را از خدمت در واحدهای تحت فرمان خود ممنوع کرد.

۱۹۳۵: افغانستان به پیمان عدم تعرض ایران، ترکیه و عراق پیوست.

۱۹۳۷: ارتش ژاپن شانگهای چین را تصرف کرد.

۱۹۳۸: در چنین شبی که به «شب کریستال» معروف شده است در آلمان دسته های نازی به یهودیان این کشور و موسسات آنان حمله کردند.

۱۹۵۳: مدعی العموم محکمه نظامی تهران برای چند افسر مصدقی و افسران گارد محافظ دکتر مصدق از جمله سرتیپ کیانی، سرهنگ ممتاز، سروان فشارکی و سروان داورپناه کیفرخواست اعدام صادر کرد!.

۱۹۵۳: عبدالعزیز ابن عبدالرحمن آل سعود نخستین پادشاه کشور سعودی درگذشت. وی در سال ۱۹۳۲ تاسیس کشور سعودی را پس از ضمیمه ساختن حجاز به قسمتهای دیگر اعلام داشت که مورد موافقت دولت لندن قرارگرفت. عبدالعزیز در سال ۱۸۷۶ در ریاض به دنیا آمده بود. پس از وی پسرانش یکی پس از دیگری به پادشاهی کشور سعودی رسیده اند. شمار فرزندان اورا بیش از ۵۰ تن گزارش کرده اند. کشف نفت در کشور سعودی در زمان او و در سال ۱۹۳۸ صورت گرفت و بتدریج این کشور را ثروتمند کرد. نفت سعودی با مشارکت کمپانی های امریکا استخراج شد.

۱۹۵۴: (۱۸ آبان ۱۳۳۳ ) فوریت طرح الغاء بسیاری از لوایح دکتر مصدق تصویب مجلس شورا رسید. دولت وقت آن دسته از این لوایح را که به سودش بود به صورت قانون درآورد.

TakFars

۱۹۸۹: دولت آلمان شرقی (کمونیست) دروازه میان دو قسمت برلین را بازکرد. در پی این اقدام، گروهی به تخریب دیوار میان دو قسمت برلین دست زدند.

۱۹۹۸: در انگلستان مجازات اعدام کاملا لغو شد.

۱۹۹۰: بانو مری رابینسونMarry robinson به ریاست جمهوری ایرلند انتخاب شد. وی نخستین زنی است که در ایرلند به این مقام رسید. وی این سمت را تا سال ۱۹۹۷ برعهده داشت. مری که در سال ۱۹۴۴ به دنیا آمده است همزمان رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بود. پدر و مادر مری پزشک بودند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر