تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۳۵۱م:گزارش رسمی جنگهای روم وایران در سالهای ۳۴۸ و ۳۵۰ میلادی (دوران حکومت شاپور دوم معروف به ذوالاکتاف) که به تاریخ ۲۰ اکتبر ۳۵۱ از سوی ارتش روم تکمیل و به تاریخ هفتم ژوئیه سال ۳۵۲ به امضای کنستانتینوس دوم امپراتور وقت رسیده و برای اطلاع سنای روم ارسال شده و سپس در آرشیو دولتی روم قرار گرفته و اینک در آرشیو واتیکان نگهداری می شود ارقام تلفات (کشتگان) ارتش روم را به این شرح نشان می دهد:

تاریخها پس از احتساب با تقویم تازه میلادی، از سوی کیوریتور آرشیو اصلاح شده اند. هردو جنگ را رومی ها آغاز کرده بودند که شکست خوردند. مجسم کنید که اگر قدرتی به نام ایران وجود نداشت که در برابر جاه طلبی رومی ها بایستد مشرق زمین با چه بدبختی رو به رو می شد ــ همان بدبختی که در غیاب قدرتی چون ایران از اوایل قرن نوزدهم تا کنون (به استثنای چند دهه ای که قدرت شوروی وجود داشت) بر سرش آمده است. شرق باید مدیون مردان ایران باشد که در خون حود غلطیدند و قرنها آزادی و شئون آنان را حفظ کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۳۲۳ش:مجلس شورای ملی ۱۷ دی ماه ۱۳۲۳(هفتم ژانویه ۱۹۴۵) اختیارات دکتر میلسپو Arthur Chester Millspaugh مستشار آمریکایی مالیه ایران را که با مدیر کل وقت بانک ملی درگیری پیدا کرده بود لغو کرد. میلسپو (میلسپاو)که معتقد بود تا ایرانیان به مالیات دادن عادت نکنند، و بورو کراسی پیچیده ایران ـ از رشوه، پارتی بازی و توصیه (اعمال نفوذ) تا تنبلی کارمندان، بی دقتی و امروز و فردا کردن از میان نرود و نظام استخدام دولتی دگرگون نشود و از سیستم رسمی و قراردادی و … درنیاید مسائل ایران حل نخواهد شد و برای حل این معضل که ریشه هفتصد ساله (از زمان مغولها) دارد نیاز به یک انقلاب اداری است و این انقلاب یک «پیش ـ انقلاب» لازم دارد و آن حل مسئله مالیات در ایران است. میلسپو که ۹ روز پس از سلب اختیارات کناره گیری خود را اعلام داشت و به آمریکا بازگشت در این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی عمومی این پیش بینی خودرا ابرازداشت که بوروکراسی ناراضی ساز ایران سرانجام به انقلاب منجر خواهد شد که در آن همه چیز دگرگون و زیر و رو خواهد شد.

مطبوعات ملی گرای وقت (تهران) نوشته بودند آنانکه نمی خواهند ایران درست شود و در جایگاه قدیم خود قرارگیرد با طرح توطئه باعث سلب اختیارات دکتر میلسپو شده اند. انگشت اشاره این مطبوعات متوجه لندن بود.

تکفارس آی آر

دکتر میلسپو متولد سال ۱۸۸۳ شهر آگوستای ایالت میشیگان که از دانشگاههای ایلی نوی و جانز هاپکینز در رشته های اقتصاد، مالیه و اقتصاد سیاسی فارغ التحصیل شده بود، زمانی استاد دانشگاه و در دهه سوم قرن ۲۰ مدتی هم مشاور دولت آمریکا در امور بازرگانی بود دوبار به استخدام دولت ایران درآمده بود. بار اول چهار سال و اندی (از نوامبر ۱۹۲۲ تا ماه مه ۱۹۲۷ = از آبان ۱۲۹۹ تا یکم خرداد ۱۳۰۶) و بار دوم از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ (تقریبا سه سال و دوران جنگ جهانی دوم). بار نخست، میلسپو شخصا از ادامه کار در ایران کناره گیری کرده بود. محصول اقامت اول او در ایران کتابی تحت عنوان وظیفه یک آمریکایی در ایران (The American Task in Persia) بود و حاصل اقامت دوم او در کتابی تحت عنوان آمریکائیان در ایران (Americans in Persia) ارائه و منعکس شده است. کتاب اول در سال ۱۹۲۵ و کتاب دوم در ۱۹۴۶ انتشار یافت. در کتاب اول، میلسپو از مداخله متنفذین، خواص و سران ایلات در امور نالیده و در کتاب دوم کلا نظر منفی ارائه داده و نوشته است که به علت وجود چند دستگی میان رجال و عادت آنان در توجه خاص به منافع شخصی خدا داند که در چه زمان ایرانیان بتوانند یک دولت کارآمد بوجودآورند؛ به عبارت دیگر وی به اداره شدن امور توسط ایرانیان به دلیل چند دستگی و نبود دلسوز و تفکر ملّی تردید کرده است. میلسپو که مولف هشت کتاب دیگر است در سال ۱۹۵۵ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۳۴۶ش:پلیس تهران ۱۷دی ماه ۱۳۴۶ هجری خورشیدی خبری را در اختیار خبرنگارانی که اخبار جنایی شهر را پوشش می دادند قرار داد که حاکی از آن بود که غلامرضا تختی پهلوان معروف کشتی که شهرت به پیروی از خط دکتر مصدق و مخالفت با روش حکومت کردن شاه را داشت در یک هتل شهر خودکشی کرده و طبق یادداشتی که بر جای گذارده انگیزه او مشکلات داخلی بوده است.

نوشیروان کیهانی زاده (مولف این سایت) که در آن زمان در تحریریه روزنامه اطلاعات، یکی از دبیران خبر بود از «خلیل بهرامی» خبرنگار مربوط (فعلا ساکن قهرود کاشان) خواست تا فتوکپی یادداشت (منصوب به پهلوان تختی) را تهیه کند، و آن را عینا در صفحه حوادث روزنامه اطلاعات کلیشه کرد تا روزنامه صحت و سقم مندرجات آن را روشن نکرده باشد و مردم (مخاطبان روزنامه)، خود قضاوت کنند و روز تشییع جنازه تختی هم، برخلاف روش روزنامه اطلاعات، با آماده کردن خود برای تحمل هرگونه اعتراض، عکس جسد جهان پهلوان را که در تالار تشریح پزشکی قانونی گرفته شده بود در صفحه اول روزنامه چاپ کرد و …. برغم نارضایی باطنی دولت وقت، هزاران نفر جنازه جهان پهلوان ایران را از تهران تا ابن بابویه (شهر ری) تشییع کردند.

تختی، نخستین کشتی گیر ایرانی که بر کرسی قهرمانی جهان ایستاد، تا روزی که خود را از مسابقه ها کنار کشید برنده چهار مدال طلا و شش مدال نقره شده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۳۵۷م:۱۷دی ماه ۱۳۵۷ افشاء شد که «رابرت هایزر Gen. Hauyzer» ژنرال آمریکایی و معاون نیروهای مسلح ناتو در اروپا (معاون ژنرال هیگ که این ژنرال بعدا وزیر امورخارجه آمریکا شد) به تصمیم جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا وارد تهران شده و مذاکرات خود را با مقامات نظامی ایران آغاز کرده است و این مذاکرات احتمالا درباره سرنوشت شاه و حقیقت یابی در زمینه کابینه شاپور بختیار است. پیش از انتصاب بختیار، روزنامه های تهران در اعتصاب ۶۲ روزه خود بودند و مردم از تحولات روزمره بی خبر. منابع خبر ایرانیان درون مرز در آن ۶۲ روز تنها چند رادیو دولتی خارجی بود که برنامه اخبار به زبان فارسی داشتند. ژنرال هایزر بعدا و پیش از فوت، درباره ماموریت خود در تهران و جلسات متعددش با ژنرالهای ایرانی کتابی مفصل منتشر کرد که یکی از مآخذ تاریخنگاران بشمار می آید. از تحولات ۳۰ سال گذشته چنین برمی آید که نتایج ماموریت هایزر بسود آمریکا تمام نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۶۲۵م:طبق کرونیکلهای به زبان انگلیسی، با تبدیل تقویم ها، غزوه احد Uhud در هفتم ژانویه سال ۶۲۵ (بعضی سالها مصادف با هشتم ژانویه) روی داد که سه روز پس از آن، غزوه حمراء الاسد در ۴۲ کیلو متری مدینه به وقوع پیوست، ولی بسیاری از مورخان و از جمله پرفسور «ویلیام مونتگمری وات» تاریخ وقوع غزوه احد را ۲۳ مارس سال ۶۲۵ نوشته اند. غزوه احد در غرب مدینه و در دامنه کوهی به همین نام در هفتم شوال سال سوم هجری روی داده بود که ضمن آن، هفتاد و به قولی ۷۲ تن از مسلمانان جان باختند. شمار مخالفان اسلام که از مکه به سوی مدینه لشکرکشی کرده بودند بیش از سه برابر مسلمانان بود. پروفسور وات که در اکتبر ۲۰۰۶ در ۹۷ سالگی درگذشت نوشته است که برخلاف برخی نوشته ها، درغزوه احد مسلمانان با وجود تحمل تلفات، شکست نخوردند.

۲۰۰۲م:به مناسبت پایان سال ۲۰۰۲ میلادی ، چند تاریخدان و فلسفه دان به بررسی نتایج انتخابات این سال در کشورهای مختلف پرداخته و با نظرات فلاسفه بزرگ تطبیق داده و مقایسه کرده اند. در این میان پاره ای از پیروان «هگل» به تفسیر عقاید وی پرداخته و دمکراسی را پروسه ای چند مرحله ای خواندند که اگر دفعتاً در کشوری پیاده شود؛ بیشتر از سود، به جامعه زیان خواهد زد و اگر این کشور چند ملیتی و یا دارای دشمن خارجی باشد احیاناً به تجزیه آن منجر خواهد شد.

هگل فیلسوف آلمانی نیمه اول قرن ۱۹، از پایه گذاران «فلسفه تاریخ» نخستین رساله اش را درباره «حق طبیعی» و «قانون مؤثر» نوشت که کار بزرگی بود. برعلم منطق تعریف تازه نوشت و سپس کتاب «فلسفه حق» را تالیف کرد. این نکته که چه کسی، و چگونه رئیس کشور شود برای «هِگل» اهمیت ندارد؛ حتی اگر رئیس کشور « قیصر» باشد که مقامی موروثی و غیر دموکراتیک است، ولی با این شرط ؛ که این فرد [رئیس کشور] حامی و نگهبان حقوق مردم باشد و بکوشد که قوای سه گانه حکومتی منفک از هم عمل کنند و بادمکراسی هم مخالفت قلبی نداشته باشد و از تحقق آن ممانعت بعمل نیاورد.

این گروه وقوع «کودتا» را در کشوری محتمل دانسته اند که سیاسیون و دولتمردان آن از حل مسائل جامعه از راههای قانونی عاجز شده و به بن بست رسیده باشند و یا این که ارتش و آن دسته از فرماندهان آن که محبوبیت دارند زیر انتقاد غیر منصفانه قرار گرفته باشند و یا این که یک قدرت خارجی برترچنین تغییری را حمایت کند و یا این که برای دفاع قاطع از کشور و حفظ تمامیت و حاکمیت آن تغییر سریع مدیریت لازم باشد و در هر صورت ، کودتا در کوتاه مدت به دیکتاتوری منتهی خواهد شد و اگر بتواند رفاه مردم را تامین کند عمری طولانی خواهد داشت . این دانشوران کودتای تحت حمایت و نفوذ خارجی را بدترین نوع آن خوانده اند و….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۹۴۱م:ششم ژانویه ۱۹۴۱ فرانکلین دلانو روزولت Franklin Delano Roosevelt رئیس جمهور وقت در نشست کنگره (قوه مقننه) این کشور دو نوع آزادی بر آزادی های مندرج در قانون اساسی این کشور اضافه و آرزو کرد که جهانی شوند. وی سپس این دو نوع آزادی و دو نوع آزادی اساسی دیگر را به صورت منشوری درآورد تا پس از او نصب العین سران آمریکا باشند و آنهارا در جهان ترویج دهند. مورخان تاریخ عمومی نوشته اند که ترویج آزادی های مندرج در این منشور به صورت رسالت سران آمریکا باید درآید.

دو نوع آزادی که روزولت اعلام داشت عبارتند از: آزادی خواست (Want – خواستن، آرزوداشتن و …) و آزادی از قید بیم و ترسFear.

تک فارس

بزعم اف. دی. روزولت (هلندی تبار) انسان حق دارد که آرزو کند و بخواهد و نباید از رسیدن به خواستش که منطقی و مشروع باشد جلوگیری کرد و این خواست به تجربه او، عمدتا اقتصادی است. همچنین انسان حق دارد که در محیطی عاری از ترس و بیم زندگی کند و هر دولت مکلف است چنین محیطی را برای اتباع خود بوجود آورد و یکی از آنها نگران دوران پیری بودن است. وی با همین اندیشه، سیستم «سوشل سیکیوریتی» آمریکا را بوجود آورد که نوعی بازنشستگی عمومی و درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال است. دو نوع آزادی دیگر که قبلا مطرح بودند یکی آزادی بیان و ابراز عقیده است و دیگری آزادی مذهب.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۹۲۶م:عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعود هفتم ژانویه سال ۱۹۲۶ خود را پادشاه حجاز اعلام داشت. عبدالعزیز از اختلاف شریف مکه با دولت انگلستان استفاده کرده و حجاز را هم بر قلمرو خویش افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت. وی قبلا سلطان نجد بود. دولت لندن بناچار طبق عهدنامه سال ۱۹۲۷ جدّه قلمرو حکومتی عبدالعزیز را برسمیت شناخت. مملکت سعودی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ از وحدت حجاز، نجد، حساء و قطیف (دو منطقه جنوب شرقی و شیعه نشین که در قدیم با جزایر مجاور در خلیج فارس «بحرین» خوانده می شدند و در قرن نهم میلادی به دست قرمطیان افتاده بودند) و برخی نواحی دیگر رسمیت یافته و این روز که در تقویم ها مندرج است به عنوان روز تاسیس رعایت می شود. کشور سعودی تنها مملکتی در جهان است که به اسم فرد نامیده شده است. این کشور دارای یک شورای انتصابی است ولی پارلمان ندارد که اعضای آن همانند کشورهای دیگر منتخب مردم باشند. سلطنت بر کشور سعودی در خانواده السعود موروثی است و پسران عبدالعزیز تاکنون یکی پس از دیگری پادشاه این سرزمین شده اند که تا نیمه جنگ جهانی اول از مستملکات عثمانی بود و بعدا به چنگ انگلستان افتاده بود. عبدالعزیز که در سال ۱۸۸۰ به دنیا آمده بود بسال ۱۹۵۳ درگذشت. نفت که در مارس ۱۹۳۸ در این کشور کشف شد از نیمه دوم قرن بیستم مملکت سعودی را ثروتمند ساخته است. طبق یک سازش واشنگتن و لندن، دست آمریکا در نفت کشوری سعودی باز گذارده شده است. طبق برآورد، یک چهارم ذخایر نفت خام کره زمین در زیر شن های کشور سعودی قراردارد و از لحاظ صدور نفت، مقام اول را در جهان داراست با درآمد ناخالص سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار. و اینک نگاهی کوتاه به تاریخ تحولات این سرزمین در دوران معاصر:

عبدالعزیز در جوانی با خانواده خود براثر فشار خاندان «الرشید» که «ریاض» واقع در منطقه نجد و زادگاه و مرکز اقتدار خاندان سعود را متصرف شده بود به کویت رفته بود که در دسامبر سال ۱۹۰۱ در ۲۱ سالگی با نیرویی که از چهل و چند نفر بیشتر نبود به قصد پس گرفتن ریاض عازم نجد شد و اوایل ۱۹۰۲ ریاض را تصرف کرد و سپس به کوتاه کردن دست الرشید از نقاط دیگر پرداخت. خاندان سعود از قرن هجدهم (طبق برخی نوشته ها از سال ۱۷۴۴ میلادی) در مناطق الدیریه و الریاض دارای اقتدار بود. عبدالعزیز تا سال ۱۹۰۴ همه نجد را برغم حمایت نظامی عثمانی از الرشیدی ها، تصرف کرد و با مرگ الرشید در سال ۱۹۰۶ راه در برابر عبدالعزیز باز شد و به تدریج سایر مناطق تحت سلطه عوامل الرشید به او تعلق گرفت. وی در سال ۱۹۱۳ «حساء» و سال بعد از آن قطیف را هم بر قلمرو خود افزود و به ساحل غربی خلیج فارس رسید. دولت انگلستان که سرگرم عقب راندن عثمانی از سرزمین های عربی و مسلط شدن بر آنها بود در سال ۱۹۱۶ (اواسط جنگ جهانی اول) حکومت عبدالعزیز بر نجد و حساء را برسمیت شناخته بود زیرا به موجب توافق ماه مه این سال (سال ۱۹۱۶) انگلستان و فرانسه بر سر تقسیم سرزمین های عربی میان خود ـ در صورت شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، قرارشده بود جز سوریه و لبنان که سهم فرانسه درنظر گرفته شده بود، مابقی از جمله حجاز در اختیار انگلستان قرار گیرد. عبدالعزیز در سال ۱۹۲۵ از اختلاف شریف مکه با دولت انگلستان استفاده کرد و حجاز را هم بر قلمرو خویش افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت و دولت لندن بناچار طبق عهدنامه سال ۱۹۲۷ جده قلمرو حکومتی او را برسمیت شناخت، ولی تاریخ اعلام رسمی تاسیس کشور سعودی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ است. این سرزمین که در ایران (همانند دوران ساسانیان) «عربستان» خوانده می شود دارای۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و طبق آمار سال ۲۰۰۷ بیست و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سکنه است که حدود شش میلیون از آنان خارجی هستند که برای کار به آنجا رفته اند. درآمد سرانه هریک از ساکنان سعودی سالانه ۲۲ هزار دلار است.

دوم نوامبر سال ۱۹۶۴ ملک سعود دومین پادشاه کشور سعودی در یک کودتای خانوادگی از مقام خود برکنار و به خارج تبعید شد. شنیده شده بود وی که یازده سال بر این کشور پادشاهی کرده بود می خواهد یکی از پسران ۳۰ گانه خود را ولیعهد کند حال آنکه قرار بود پس از او برادرانش به ترتیب به پادشاهی برسند. هنگامی که ملک سعود شروع به توزیع مقامات دولتی میان پسران خود کرد، خاندان سعودی سه اتهام داخلی، مذهبی و بین العربی به او وارد ساختند و برکنارش کردند. این سه اتهام عبارت بود از اسراف بیت المال، شرب خمر و مشارکت در توطئه مقدماتی ترور جمال عبدالناصر که در جهان عرب محبوبیتی ویژه داشت. با این اتهامات، برکناری او مورد حمایت اتباع سعودی، جهان عرب و روحانیون ملل اسلامی قرار گرفت. پس از او ملک فیصل برادر ناتنی اش پادشاه سعودی شد که بعدا او نیز به دست برادرزاده اش کشته شد. با برکناری ملک سعود، دیگر هیچیک از پادشاهان بعدی سعودی درصدد ولیعهد کردن فرزند خود برنیامد و برادران (فیصل، خالد. فهد، و عبدالله) یکی پس از دیگری پادشاه شدند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۲۰۰۴م:تونی بلر نخست وزیر وقت انگلستان سوم ژانویه ۲۰۰۴ از نظامیان انگلیسی در بصره و جنوب عراق بازدید کرد و گفت که ممکن است این نیروها تا سال ۲۰۰۷ در عراق باقی بمانند. تفسیرنگاران این اظهار تونی بلر را نشانه یک سازش پنهانی واشنگتن و لندن بیان داشته و درعین حال نوشته بودند که ماندن طولانی آمریکا و انگلستان و یا یکی از آنها در عراق بعدا واکنش سایر قدرت ها را به دنبال خواهد داشت. سکوت رقیبان غرب فعلا برای این است که آمریکا هرچه بیشتر در باتلاق عراق فرو رود و در نقاط دیگر جهان راه برای آنها باز باشد. طبق نوشته این مفسران، مشکلات آمریکا در عراق در سالهای بعد هرچه باشد این دولت حاضر به تخلیه کامل عراق نخواهد شد.

مروری بر تاریخ خاورمیانه نشان می دهد که انگلیسی ها از دو ـ سه قرن پیش نسبت به بصره و جنوب عراق حساسیت خاص ابراز داشته اند. آنان در تقسیمات جغرافیایی خاورمیانه کوشیده بودند وضعیت را به گونه ای درآورند که هر آن که بخواهند بتوانند درآوردن بامبول، دوباره به منطقه باز گردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۲۰۰۴م:میخائیل ساآکاشویلی (در سال ۲۰۰۴ سی و شش ساله) فارغ التحصیل دانشگاه غیردولتی کلمبیای آمریکا در رشته قانون (حقوق) که مدتی هم در نیویورک کارآموز وکالت قضایی بود و دارای همسری هلندی است همچنان که پیش بینی می شد در انتخابات ژانویه ۲۰۰۴ گرجستان پیروز و هفتم ژانویه رئیس جمهوری این کشور کوچک و حساس منطقه قفقاز اعلام شد. مفسران رویدادها قبلا پیش بینی کرده بودند که مسیر تحولات گرجستان (از تظاهرات متعدد تا کناره گیری شواردنادزه و …) به پیروزی ساآکاشویلی که به مرد آمریکا معروف است ختم می شود. ساآکاشویلی از همان نخستین روز زمامداری چرخشی سریع و وسیع به سوی غرب کرد که بعدا واکنش روسیه را به دنبال داشت که تا حد مداخله نظامی پیش رفت. این مفسران پیش بینی کرده اند که مداخلات احتمالی دیگر غرب در منطقه سنتی نفوذ مسکو ممکن است زنجیری از واکنش ها را در پی داشته باشد. مفسرانی که انتخاب ساآکاشویلی در ژانویه ۲۰۰۴ را تحلیل کرده بودند منبع مالی تامین کننده هزینه تحصیلی وی (ساآکاشویلی) در آمریکارا که تقریبا بلافاصله پس از فروپاشی شوروی وارد دانشگاه کلمبیا شده بود زیر سئوال برده بودند و …. وی بود که در نوامبر ۲۰۰۳ عصیان برضد شواردنادزه را سازمان داده و موجب کناره گیری او شده بود. حال آن که قبلا وزیر دادگستری شواردنادزه بود.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۲۰۰۴م:دستور انگشت نگاری، عکسبرداری و احیانا سئوالات متعدد در دروازه های ورودی آمریکا (۱۱۵ فرودگاه، بنادر و مرزهای زمینی) که از دوشنبه ۵ ژانویه ۲۰۰۴ ، جز در مورد اتباع ۲۷ کشور ( ۲۲ کشور اروپایی، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و سنگاپور) یه اجرا درآمد و از همان روز با واکنش هایی رو به رو گردید از جمله دولت چپگرای برزیل درقبال اتباع آمریکا مقابله به مثل کرد، پروازهای مکزیک به آمریکا دچار تاخیرهای چند ساعته شد و در فرودگاههای میان راه (رابط) صفوف طولانی مقابل گیت های پروازهای آمریکا تشکیل گردید زیرا که مشخصات مسافران به مقصد آمریکا باید الکترونیکال اخذ و به وزارت امنیت وطن در آمریکا ارسال و پیش از رسیدن مسافر به آمریکا به آن واصل شود. در فرودگاههای رابط، گیت های مشخصی اختصاص به پروازهای آمریکا یافته است.

جمعیت های مدافع حقوق مدنی این عمل را مغایر شئون انسانی می دانند و می گویندکه ممکن است از این عکسها و اطلاعات سوء استفاده شود. از همان زمان برخی کشورها ناخرسندی خود را از جمع آوری ناخواسته اطلاعات و عکس و آثار انگشت اتباعشان توسط دولتی دیگر نشان داده اند. بعضی منتقدین داخلی آمریکا این کار دولت را بهانه برای افزایش و نیز توجیه بودجه سنگین وزارت امنیت ملی بیان کرده بودند و مردم معمولی در مصاحبه های خود با رسانه ها گفته بودند که این نیز یک بازار گرمی تازه است تا مردم سایر کشورها، آمریکا را یک بهشت برین تصور کنند و عاشق مهاجرت به آن و کارکردن برای آمریکاییان و دادن مالیات سنگین به "عمو سام" شوند که واقعیت آنچنانی ندارد. همین بازارگرمی ها سبب شده است که پزشگان و دانشمندان و اصحاب حرفه و نیز پولدارها به آمریکا مهاجرت کنند و این کشور تقویت شود.

در پی دستگیر شدن یک جوان نیجریه ای به نام عمر فاروق عبدالمطلب در کریسمس ۲۰۰۹ که گفته شده است قصد انفجار یک هواپیمای مسافربر آمریکایی در مسیر آمستردام – دیترویت را داشت سختگیری و دقت در بازرسی بدنی اتباع چندین کشور ازجمله ایران که قصد سفر به آمریکارا دارند بیشتر شده است. فهرست این کشورها از سوی دولت آمریکا انتشار یافته است.

۲۰۰۴م:قانون اساسی تازه افغانستان که پیش نویس آن مورد تایید دولت آمریکا بود چهارم ژانویه ۲۰۰۴ به تصویب لویه جرگه ۵۰۲ نفره افغانها رسید و چند ماه بعد برپایه آن انتخابات پارلمان انجام شد- انتخابات درکشوری قبیله ای با رسوم و سنن مربوط که درصد بی سواد بالاست، فقر بیداد می کند و امنیت و آرامش وجود ندارد و همه جا نیروی نظامی خارجی دیده می شود!.

طبق این قانون اساسی، رئیس جمهوری افغانستان باید با اکثریت آراء مستقیم مردم برگزیده شود و این کشور (همانند آمریکا) نخست وزیر نخواهد داشت؛ و به این ترتیب نظام حکومتی افغانستان پارلمانی نخواهد بود و رئیس جمهور رئیس دولت است و با رای عدم اعتماد پارلمان برکنار نمی شود. منتقدین این قانون گفته اند که با اجرای آن، "رئیس جمهور" منتخب قبایل جنوب و شرق افغانستان خواهد بود که جمعیت بیشتری دارند، پشتون هستند و حامد کرزای از میان آنان برخاسته است. برخی از این منتقدین همچنین به وجود چند تبعه آمریکا در کابینه و میان مقامات دیگر افغانستان اشاره و آن را از نقطه ضعف های دولت کرزای خوانده بودند به ویژه این که وزیر داخله او تابعیت آمریکایی دارد.

مفسرانی هم بودند که اجرای کامل این قانون را به این صورت در کشوری قبیله ای و مسلح که بیشتر مردم حرف شنوی سران طوایف هستند خالی از دشواری ندانسته اند. انتخابات سال ۲۰۰۹ همه نقاط ضعفی را که قبلا مطرح و پیش بینی شده بود عیان ساخت و کرزای با کمتر از نیمی از آراء برای باردوم رئیس جمهور شد و سران دولتهای آمریکا، انگلستان و فرانسه انتخاب! اورا تبریک گفتند و این در حالی بود که یک دیپلمات آمریکایی (معاون هیات سازمان ملل در افغانستان) انتخابات سال ۲۰۰۹ افغانستان را آکنده از تقلب و … خوانده بود.

۲۰۰۳م:در پی صدور اخطار ششم ژانویه ۲۰۰۳ جمهوری دمکراتیک خلق کره که اعمال تحریم بر ضد این کشور به معنای جنگ است، روزنامه های آمریکا به انتشار گزارشهایی در باره توان نظامی این همسایه دیوار به دیوار چین و روسیه پرداخته بودند. آن قسمت از این گزارشها که مربوط به تجهیزات موشکی دور برد به نقل از منابع اطلاعاتی غرب بود از این قرار است :

– موشک تائه پو ــ دونگ ۲ Taepo _ Dong 2 : حد اکثر برد ۳۷۲۰ مایل (۵۹۵۲ کیلو متر)، طول ۳۷ متر ، قطر ۱۳۰ سانتیمتر و قادر به حمل ۸۰۰ کیلو گرم مواد منفجره یا کلاهک اتمی.

– موشک تائه پو ــ دونگ۱ : حداکثر برد ۳۱۰۰ مایل (۴۹۶۰ کیلومتر ) ، طول ۳۱ متر ، قطر ۱۳۰ سانتیمتر و قادر به حمل ۷۸۰ کیلوگرم مواد منفجره یا کلاهک اتمی.

تک فارس www.takfars.ir

– موشک نو دونگ No Dong: برد ۹۳۰ مایل (۱۴۸۸ کیلومتر ) ، طول۱۷ متر ، قطر ۱۳۰ سانتیمتر و قادر به حمل ۱۲۵۰ کیلوگرم مواد منفجره و یا کلاهک اتمی.

این روزنامه ها موشک اسکاد سی Scud C را که ۵۴۴ کیلو متر برد دارد موشک میان برد بشمار آورده بودند.

۲۰۰۶م:در نیمروز پنجم ژانویه ۲۰۰۶ و در آستانه هشتاد و دومین روزی که ابن سعود (عبدالعزیز) خود را «خادم مسجد الحرام»، و حجاز را که دین اسلام از آن برخاسته است بخشی از «مملکت سعوی» اعلام داشت (هشتم ژانویه ۱۹۲۶)، و انگلیسی ها که برجای عثمانی نشسته بودند ۱۷ ماه و ۱۳ روز بعد (بیستم ماه مه ۱۹۲۷) بر استقلال کشور سعودی صحه گذاردند رویداد مرگبار دیگری در شهر مکه برای زائران کعبه اتفاق افتاد. در این حادثه که بر اثر فروریختن یک مسافرخانه ۴۰ ساله روی داد دست کم ۷۶ تن کشته و دهها نفر دیگر مجروح شدند. شمار زائران کعبه در سال ۲۰۰۶ دو میلیون و پانصد هزار تن گزارش شده بود.

در دهه های اخیر هر چند وقت یکبار یک حادثه از این دست برای زائران کعبه که هر سال در چنین ماه قمری از سراسر دنیای اسلامی به آنجا روی می آورند اتفاق افتاده است. سه سال پیش از آن (سال ۲۰۰۳) ۲۵۱ و ۱۶ سال قبل (سال ۱۹۹۰) ۱۴۲۶ حاجی جان سپردند و قس علیهذا.

بسیاری هستند که می گویند نمی دانیم که این رویدادها چرا درسی برای دولت سعودی نمی شود. به نظر این عده، همین آخرین حادثه قابل پیش بینی و پیشگیری بود. چرا باید اجازه داده می شد که در ۲۰۰ متری مسجد الحرام یک مسافرخانه قدیمی (بدون تعمیر اساسی و یا نوسازی) در کنار هتل های جدید سر به فلک کشیده به کار ادامه دهد، مسئول کیست؟.

برخی از این قربانیان لیبیایی و اماراتی بودند؟، آیا این نفتدارها هم مانند بنگلادشی ها و پاکستانی ها بی پول و فقیر بودند که در چنین مسافرخانه قدیمی و ارزانتر مسکن کرده بودند و یا این که در کشورهای آنان اختلاف طبقاتی عمیق میان دارا و نادار وجود دارد؟!. مقتولین و مجروحین اماراتی از طبقه فقیر این سرزمین های کم جمعیت و کوچک ولی «خیلی پولدار» بودند. عکس ، پس از فرو ریختن مسافرخانه «لؤلؤه الخیر» شهر مکه (محل سکونت جمعی از زائران) از باقیمانده آن برداشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۲۰۰۶م:پنجم ژانویه ۲۰۰۶ در همان هنگام که شبکه های تلویزیونی آمریکا از تشدید رویدادهای عراق و قتل ۱۳۲ زائر اماکن مذهبی شیعیان و نیز پنج نظامی آمریکایی خبر می دادند و گزارش می کردند که نمایندگی ایران از شرکت در یک جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی پوزش خواسته است، نشست بی سابقه ای در کاخ سفید واشنگتن برگزار شده بود. برای شرکت در این جلسه که در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشت، وزیران امورخارجه و دفاع این کشور از سال ۱۹۶۱ تا آن روز که هنوز در قید حیات بودند دعوت شده بودند تا پیرامون مسئله عراق نظر و اندرز بدهند. در جلسه مورد بحث که با حضور جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت و وزیران دفاع و امور خارجه او و نیز فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق تشکیل شده بود افرادی از جمله رابرت مکنامارا، هارولد براون، فرانک کارلوچی، جیمز شلزینگر، جورج شولتز، لارنس ایگلبرگر، بانو مادلین آلبرایت، الکساندر هیگ، ملوین لرد، ویلیام پری، ویلیام کوهن و کولن پاول شرکت کرده بودند. عکس بالا پیش از تشکیل جلسه، از شرکت کنندگان در تالار بیضوی کاخ سفید واشنکتن گرفته شده است.

این جلسه با اظهارات جورج بوش آغاز شده بود که چنین گفته بود: برخی از شما (اعم از دمکرات و جمهوریخواه) مخالف رفتن ما به عراق بودید و استدلالتان در این مخالفت قابل درک است. در هر حال، اینک ما در عراق هستیم. هدف ما و استراتژی ما در آنجا پیروزی است. تجربه شما ارزشمند است. من اندرز شما را با نظر مساعد بررسی خواهم کرد. نظر خود را بدون پرده پوشی و ملاحظه بگویید. راه حل باید تواما نظامی و سیاسی باشد.

جلسه سپس (بدون حضور روزنامه نگار) وارد بحث شد.

تکفارس

در پایان جلسه، ایگلبرگر وزیر امور خارجه اسبق به خبرنگاران گفت: اوضاع عراق و ساختار آن پیچیده تر از آن است که بشود راه حل فوری ارائه کرد. صدها سال میان کرد و عرب، شیعه و سنی و … در این سرزمین پرآشوب مرافعه بوده که اگر تدابیر لازم بکار گرفته نشود ممکن است بعدا به یک جنگ داخلی تبدیل شود و چنین جنگی از مرزهای عراق تجاوز خواهد کرد و بنابراین باید در این زمینه تفکر و تبادل نظر بیشتری بعمل آید.

برخی از مقامات حزب دمکرات در اظهار نظر خود، هدف از تشکیل این جلسه را، شریک کردن دمکراتها و کشانیدن پای آنان به مسئله عراق بیان کرده بودند!.

اصحاب نظر به ویژه بی طرف ها درباره این اجلاس اظهار کرده بودند که ماحصل آنها چنین است: آمریکا می خواهد که به استقرار در عراق ادامه دهد به این صورت که پس از کاهش برخوردهای جاری و سپردن امور به دولت بغداد چند واحد نظامی در نقاط حساس و نزدیک به بعضی مرزها و نیز چند انبار مهمات و کادر غیر رزمی داشته باشد تا قدرت خودرا در منطقه حفظ و هرآنچه مقتضی بداند به نیروی نظامی متوسل شود. هدف اصلی آمریکا نفوذ سیاسی و سودبری اقتصادی است و نیز مانع هرگونه آسیب رسی به اسرائیل و دوستان پولرسانش از قبیل سران دولت سعودی و کویت شود. از دیدگاه آمریکا، بازگشت روسیه به منطقه قطعی است؛ لذا می خواهد که این بازگشت را تا بتواند عقب بیندازد و دشوار کند. آمریکا مایل نیست که روسیه و ایران به ائتلاف برسند زیرا اگر چنین ائتلافی دست دهد راه بازگشت روسیه به منطقه باز خواهد شد.

بامداد روز بعد (ششم ژانویه) بانو «رایس» وزیر امورخارجه آمریکا ضمن صرف ناشتایی با چند روزنامه نگار به آنها گفت که مسئله ایران برای ما حساس شده است. دولت ایران اعلام کرده که برنامه اتمی خود را از سر می گیرد و نمایندگان این دولت از شرکت در جلسه از قبل پیش بینی شده پنجم ژانویه ۲۰۰۶ آژانس بین المللی انرژی اتمی مرکب از نمایندگان ۳۵ کشور خودداری کردند که علامت سخت شدن موضع تهران است. ما به حد کافی رای در میان کشورهای عضو آژانس خواهیم داشت که مسئله ایران را به شورای امنیت ارجاع کنیم. با وجود این منتظر نتیجه قطعی تلاش های دیپلماتیک جاری خواهیم بود.

رایس سپس از روش تازه دولت روسیه و سخت شدن این دولت انتقاد کرد و گفت اول ژانویه دیدیم که چگونه روسیه لوله گاز خود را بست. رفتار روسیه تغییر فاحش کرده است و ما نگران هستیم. در پی بستن لوله گاز روسیه به اروپا، کار ماشده است نشستن و مراقب حرکت بعدی روسیه بودن.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ دی

۱۷۱۴: نخستین ماشین تحریر جهان که به دست هنری میل ساخته شده بود در لندن به معرض تماشا گذارده شد.

۱۹۰۷: Maria Montessori ماریا مونته سوری (۱۸۷۰ – ۱۹۵۲) فیلسوف، آموزشگر و پزشک ایتالیایی برپایه فرضیه خود یک مهد کودک(Daycare) در شهر رم برای کودکان والدین ورکینگ کلاس (طبقه کارگر) دایر کرد. طبق فرضیه بانو ماریا، آموزش کودک باید از زمان بازگرفتن از شیر (تقریبا دوسالگی) آغاز شود زیرا که کودک از چندماهگی توان یادگیری دارد. وی با این کار خود که جهانی شده است کمک کرد که بانوان بیشتری به نیروی کار کشورها اضافه شوند. ایجاد مهدهای کودک درعین حال یک شغل تازه بوجود آورده است. والدین کودکان زیر پنج سال تمام اطفال خودرا در ساعات کار خود به این مهدها می سپارند که آموزشگر ویژه دارند.

۱۹۳۶: برنامه معروف به کشف حجاب هفدهم دیماه ۱۳۱۴ با شرکت همسر و دختران رضا شاه پهلوی که بدون حجاب در جشن دانشسرای عالی شرکت کرده بودند به اجرا درآمد. رضا شاه در همین روز علی اصغر حکمت کفیل وزارت فرهنگ را که به اجرای این برنامه کمک فراوان کرده بودند به مقام وزارت (وزارت فرهنگ) ارتقاء داد.

۱۹۵۲: کشور اردن که با اندیشه و به دست انگلیسی ها ساخته شده است دارای قانون اساسی شد.

takfars.ir

۱۹۶۴: لیندن جانسون رئیس جمهوری وقت آمریکا برنامه مبارزه فقر در این کشور را اعلام داشت.

۲۰۱۰: یک گراند ژوری در ایالت میشیگان آمریکا ششم ژانویه عمر فاروق عبدالمطلّب ۲۳ سال تبعه نیجریه را رسما متهم کرد که قصد داشته در کریسمس ۲۰۰۹ جت مسافربر شرکت نورث وست (دلتا) با سیصد مسافر و خدمه در پرواز ۲۵۳ از آمستردام به دیترویت را هنگام آماده شدن برای فرود در فرودگاه منهدم کند. مواد منفجره که در شورت او قرارداده شده بود منفجر نشد و تولید مختصر حریق کرد که به خود عمر فاروق آسیب رساند و سایر مسافران اورا دستگیر کردند. عمر فاروق متهم شده است که در یمن و در اثنای تحصیل زبان عربی به دام القاعده افتاده و به دستور این سازمان قصد انفجار هواپیمارا داشت. پدر عمر فاروق که یک بانکدار نیجریه ای است قبلا دولت آمریکا را از احتمال پیوستن پسرش به القاعده و اقدام برضد آمریکا آگاه ساخته بود. باوجوداین معلوم نیست که چرا نام عمر فاروق در فهرست «پاییده شدگان» نبوده است که در بازرسی بدنی آنان دقت بیشتری می شود و نمیتوانند به آسانی ویزای آمریکا دریافت دارند. دستگیری عمر فاروق در ۱۲ روز منتهی به هفتم ژانویه ۲۰۱۰ خبر اول شبکه های تلویزیونی آمریکا بود که موضوع را خیلی بزرگ کرده بودند. مسیر این رویداد و نحوه کار تردیدهایی هم در برخی از اصحاب نظر بوجود آورده است. عمر فاروق در زندان میلان ایالت میشیگان (ایالتی که متهم در آنجا دستگیر شده است) بازداشت است.

۲۰۱۰: وزیر امور خارجه جمهوری یمن اعلام کرد که این دولت با ورود واحدهای رزمی خارجی ازجمله نظامیان آمریکا به یمن بنام مبارزه با القاعده مخالف است و چنین اجازه ای را نخواهد داد. دولت یمن نمی خواهد که به صورت افغانستان درآید ولی با آموزش نظامیان و پلیس یمن توسط مستشاران غرب مخالفت ندارد.

یمن ۲۴ میلیونی تا ۲۲ ماه مه ۱۹۹۰ به صورت دو کشور بود که در این تاریخ با هم یکی شدند. یمن شمالی که اکثریت جمعیت آن شیعه بودند تا یکم نوامبر ۱۹۱۸ (ده روز مانده به پایان جنگ جهانی اول) تحت الحمایه عثمانی بود و تا سال ۱۹۶۲ توسط امام شیعیان زیدیه اداره می شد و یمن جنوبی که از سال ۱۸۳۹ تحت الحمایه انگلستان بود و اکثریت نفوس آن سنی شافعی هستند سی ام نوامبر ۱۹۶۷ استقلال یافت و دارای یک حکومت کمونیستی و از دوستان دولت مسکو شد. پس از تامین وحدت بوده است که درصد کل سنی های یمن ۵۳ و شیعیان ۴۷ درصد برآورد شده است. دو یمن تا زمان وحدت چندبار با هم درگیری نظامی داشتند. یمن ۵۳۰ هزار کیلومتری که هنوز با دولت سعودی اختلاف ارضی دارد با داشتن دویست جزیره و ناظر بر باب المندب بودن یک منطقه استراتژیک جهان است.

۲۰۱۰: تلویزیون دولتی نروژ مصاحبه محمد رضا حیدری کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلورا پخش کرد که گفت چگونگی برخورد دولت متبوع با تظاهرکنندگان معترض سبب شد که از کار کناره گیری کند. یک روزنامه چاپ اسلو نیز از احتمال پناهنده شدن این کارمند مستعفی سفارت خبرداده بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر