تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۲۸۷ش:محمد علیشاه قاجار در پی استقرار در باغ شاه (پادگان حرّ) و بازداشت گروهی از سران کشور و تبعید پاره ای از آنان به خراسان و اشغال نظامی سازمانهای پست و تلگراف، از ۱۷ خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی حفظ نظم تهران را به پالکونیک، ژنرال روس، و نیروی قزاق سپرد. مجاهدان مسلح مشروطیت هم در بهارستان و مجلس سنگر بندی کردند تا از نمایندگان حفاظت کنند و به این ترتیب، شهر تهران در داخل حصار و باروی خود چهره یک منطقه نظامی را به خود گرفت. این اقدام محمد علیشاه سقوط او را تسریع کرد.

۱۲۹۹ش:میرزا کوچک خان و همفکرانش ۱۷ خرداد ۱۲۹۹ در گیلان کمیته انقلاب سرخ تشکیل داده بودند. وی یک روز پیش از این، روسای ادارات دولتی گیلان را زندانی کرده و ۱۸ خرداد تشکیل یک دولت محلی را در رشت اعلام داشته بود. میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ رشتی که مخالف سلطه انگلیسی ها بود هنگام تاسیس کمیته انقلاب گیلان ۴۰ ساله بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۷۱۳۳۸ش: خرداد ۱۳۳۸ با برپایی مراسمی با شکوه، از مجسمه ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی شهر تهران پرده برداری شد. تردید نیست که فردوسی بیش از هرکس دیگر به ایران و ایرانی خدمت بی شائبه کرده است. فرق فردوسی با سایر ایراندوستان بنام، در این بوده است که بدون چشمداشت عمر خود را وقف خدمت به وطن و زبان فارسی کرد. او بسال ۱۰۲۰ میلادی در توس درگذشت و ایرانیان هر روز که می گذرد بیشتر متوجه عمق و عظمت خدمات بی دریغ فردوسی می شوند.

مهرماه سال ۱۳۱۳ کار نوسازی آرامگاه فردوسی در توس پس از شش سال به پایان رسید و بیستم این ماه طی مراسمی کم نظیر با حضور رضا شاه و مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت. ایرانشناسان شرکت کننده در مراسم ضمن قطعنامه ای به فردوسی لقب «میهندوسترین ایرانیان» داده شد که عمر خود را داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی کرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر در آورد. این ساختمان در سال ۱۳۳۸ تعمیر و تزیینات آن افزوده شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۳۵۸ش:پس از شکست کامل نا آرام کنندگان خوزستان، ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ به خواست دریادار دکتر احمد مدنی کرمانی استاندار وقت خورستان، همه شوراها و کمیته ها و کانونها در این استان منحل و حفظ نظم صرفا به پلیس و ژاندارمری سپرده شد. در ناآرامی های آن سال خوزستان که چند هفته پس از پیروزی انقلاب آغاز شده بود و از آن بوی ضد میهنی به مشام می رسید ۲۳ تن کشته، شماری مجروح و ۱۲۰ نفر هم دستگیر شده بودند و دریادار مدنی با بکارگیری واحدهای ارتش و یک تاکتیک ماهرانه به غائله پایان داد که خدمت چشمگیری به حفظ تمامیت وطن محسوب می شود. وی چهار روز پیش از سرکوب فتنه گران صدام حسین را متهم به ارسال اسلحه به ایران و عامل تحریک برخی عوامل درخوزستان کرده و اطمینان داده بود که از تمامیت خوزستان محافظت خواهد شد و برای تامین آرامش خاطر ملت، تعهد سپرده بود که اگر یک وجب از خاک خوزستان از دست رود حاضر است اعدام شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۹۹۷م:هفتم ژوئن ۱۹۹۷ و دو هفته پس از انتخاب محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور ایران ویلیام کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا گفت که انتخاب یک میانه رو در ایران این امید را به وجود آورده است که مسئله ایران و آمریکا از بن بست خارج شود. در همین روز، «ایندیک» دیپلمات آمریکایی نیز اظهار امیدواری کرده بود که با انتخاب محمد خاتمی راه برای رفع اختلاف نظرهای دو دولت و حل مسائل فی مابین هموار شود. همان شب مفسر شبکه تلویزیونی سی بی اس ضمن اشاره به این دو بیان یادآور شده بود که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور در ایران رئیس قوه مجریه است نه رئیس کشور که بتواند در امور مهم، خطوط کلی و سیاست خارجی به تنهایی تصمیم بگیرد؛ حرف آخر را رهبر کشور می زند که فرمانده کل نیروهای مسلح است و تعیین سیاست های کلی و انتصاب رئیس قوه قضایی با اوست و در مواردی می تواند رئیس جمهور را هم عزل کند.

۱۳۸۸ش:شبکه های تلویزیونی و ماشین تبلیغاتی آمریکا در سه روزی که به ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ (پنجم ژوئن ۲۰۰۹) ختم شد از دیدار باراک اوباما از کشور سعودی و مصر به عنوان «رسیدن به جهان اسلام» یاد کردند و بگونه ای آن را بازتاب دادند که نطق او در قاهره همه مسائل منطقه و اختلاف ف نظرهای با واشنگتن را دفعتا پایان می دهد. این تبلیغ بی سابقه، مفسران کشورهای بی طرف را بر آن داشته بود که یک بار دیگر «میدیاکراسی» آمریکا را مطرح سازند و بگویند که اوباما ساخت همین حکومت سازی رسانه هاست که به کمپانی های بزرگ خارج از حرفه ژورنالیسم تعلق دارند. به باور این مفسران، حتی یک دهم مسلمانان که شمار آنان بمراتب بیش از یک میلیارد نفر است از مفاد نطق اوباما آگاه نشدند. با نطق و تبلیغ («حرف» به دقت برنامه ریزی شده از قبل) نمی شود مسائل ـ مسائلی را که توده ها با پوست و استخوان خود لمس میکنند حل کرد و دیدار سران ربطی به مردم معمولی ندارد.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۹۵۲م:امروز زادروز «اورهان پاموک» داستان نگار ترکیه است که هفتم ژوئن ۱۹۵۲ در استانبول به دنیا آمده است. وی که برنده جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۰۶ است اینک در دانشگاههای آمریکا فنون داستان نویسی و ادبیات تطبیقی تدریس میکند. داستانهای اورهان به بیش از پنجاه زبان ترجمه شده و هفت کتاب از تالیفات او جمعا هشت میلیون نسخه فروش داشته اند. اورهان چند سال پیش پس از اینکه در نطقی به کشتار ارمنیان توسط عثمانی اشاره کرد متهم به خیانت به وطن شد و تحت تعقیب قضایی قرارگرفت. عناوین داستانهای مهم او عبارتند از: قلعه سپید، کتاب سیاه، برف، اسم من سرخ است، استانبول و زندگانی نو.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۸۱۸م:نشریات عمومی انگلستان هفتم ژوئن سال ۱۸۱۸ تصمیم به باز کردن صفحه ای برای چاپ نامه ها و نظرات مردم گرفتند و شرایط آن را هم تعیین کردند. این تصمیم که توسط ناشران نشریات شهر لندن گرفته شده بود بعدا عمومیت یافت و باعث توجه جمع دیگری از مردم به روزنامه ها و نیز بالا رفتن اهمیت نشریات در نظر مقامات شد. قبلا هم نامه های مردم به صورت پراکنده در جراید به چاپ می رسید، ولی صفحه خاصی که بعدا «نامه به سردبیر» عنوان گرفت در آنها وجود نداشت. پس از ایجاد نامه ها و نظرات مردم، یک دبیر تازه بر دبیران اطاق خبر اضافه شد که به او عنوان پابلیک ادیتور (دبیر مخاطبان) دادند. این دبیر درعین حال با عوامل خود نظرات مخاطبان درباره محتوای روزنامه را جمع آوری و به سردبیر اجرایی گزارش میکند و سردبیر درصورت ایجاد تغییرات در تحریریه خود؛ این نظرات را جهت توجیه اقدام خود اعلام می دارد.

۱۶۳۱م:«ممتاز محل» همسر «شاه جهان» امپراتور تیموری (مغول تبار) هند هفتم ژوئن ۱۶۳۱ هنگام وضع حمل پانزدهمین فرزند خود درگذشت و «شاه جهان» که به وی علاقه فراوان داشت تصمیم گرفت به یادبود او یک ساختمان باشکوه بسازد و بنای «تاج محل» سال بعد آغاز شد و پس از ۲۳ سال به پایان رسید. این بنای باشکوه که از سنگ مرمر ساخته شده است توسط استاد عیسی، معمار مشهور ایران طراحی و بنا گردیده و هنوز از یکی از ابنیه زیبای جهان بشمار می رود. همین ساختمان نام بانو «ممتاز محل» را با خود وارد تاریخ کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

۱۶۶۰م:شکست نظامی دانمارک از سوئد در هفتم ژوئن ۱۶۶۰ باعث باز شدن دریای بالتیک به روی کشتی های جنگی همه کشورها شد. دانمارک مانع این کار بود.

در همین روز در سال ۱۹۰۵ نروژ از سوئد جدا شد که در سال ۱۸۱۴ به صورت واحد در آمده بودند. تصمیم به جدایی را نروژ گرفته بود. نروژ یک کشور ثروتمند دارای نفت است. این نفت سالها پس از جدایی دو کشور به بهره برداری رسید.

۱۹۸۱ش:هفتم ژوئن ۱۹۸۱ دو دسته هواپیمای نظامی از اسرائیل خودرا به ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد رسانیدند و تاسیسات اتمی عراق را که در این ناحیه با کمک فرانسویان بوجود آمده بود بمباران کردند. قبلا و در سی ام سپتامبر ۱۹۸۰ (چند روز پس از تعرض نظامی عراق به ایران)، دو فانتوم ایران (جت نظامی از نوع اف ـ ۴) این تاسیسات را بمباران کرده بودند. فرانسویان بر این تاسیسات نام اوسیراک (مخفف دو کلمه اوسیریس ـ خدای مصری یونایی عهد باستان ـ و عراق = ایراک) گذارده بودند ولی دولت وقت عراق آن را تموز (نام یک ماه بابلی ها) می خواند. گفته شده است که فرانسویان نقشه تاسیسات را به اسرائیلی ها داده بودند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ خرداد

تک فارس

۱۴۹۴: اسپانیا و پرتغال با امضای عهد نامه TORDESILLAS موافقت کردند که قاره آمریکا را میان خود قسمت کنند . این تصمیم برپایه اعلامیه قبلی پاپ اتخاذ شد.

۱۵۵۷: انگلستان به فرانسه که با اسپانیا متحد شده بود اعلان جنگ داد.

۱۸۶۳: سپاه اعزامی فرانسه به مکزیک، مکزیکو سیتی را تصرف کرد.

۱۸۹۸: حزب سوسیال دمکرات ایالات متحده برای نخستین بار از جانب خود نامزد ریاست جمهوری تعیین کرد.

۱۹۴۲: ناو امریکایی« یورک تاون» در جریان جنگ« میدوی» توسط نیروهای ژاپنی غرق شد.

۱۹۶۷: نیروهای اسرائیل ارتش مصر در صحرای سینا را تا آبراه سوئز عقب راندند.

۱۹۸۱: در جریان جنگ عراق با ایران ، نیروی هوایی اسرائیل تاسیسات اتمی و تولید پلوتونیوم عراق را بمباران و از میان برد.

۱۹۹۰: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرحی دولت این کشور را از فروش تکنولوژی پیشرفته به شوروی مادام که با استقلال لیتوانی نکند منع کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر