تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ تیر

۱۰۷۱م:مورخان، متفق القول، هفتم ژوئیه (۱۶ تیرماه) سال ۱۰۷۱ میلادی را روزی می دانند که حسن صبّاح کار دیوانی [امور اداری دولتی] را رها کرد تا راه مبارزه با فساد، تجاوز، سلطه گری و زورگویان را در پیش گیرد و جهان بهتری بسازد. وی از نظر فلسفی معتقد به آزادی اجتماعی، تعاون، برادری، عدم تصرف مناطق و برتری بر ملل دیگر با توسل به نیروی مسلح بود و بخشودن پشیمان شدگان را تشویق و «حرص مال زدن» را نهی می کرد.

۱۸۱۱م:دولت وقت ایران (دوران فتحعلی شاه) هفتم ژوئیه سال ۱۸۱۱ میلادی دو ایرانی را به عنوان دانشجو روانه انگلستان کرد. این تصمیم که از سوی عباس میرزا ولیعهد وقت گرفته شده بود به تایید وزیر اعظم هم رسیده بود و سبب اتخاذ این تصمیم افزایش رفت و آمد فرستادگان انگلستان به ایران و نیاز مبرم به مترجم ماهر و مورد اعتماد بود و نیز کسانی بود که انگلستان را دیده و از اوضاع واقعی آن آگاه باشند.

سه سال بعد (۱۸۱۴) به همین ترتیب پنج دانشجوی دیگر از سوی عباس میرزا به انگلستان اعزام شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ تیر

۱۳۵۸ش:۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ (۷ ژوئیه ۱۹۷۹) مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت مصوبه شورای انقلاب را مبنی بر ملی شدن صنایع تحت عنوان «قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران» اعلام داشت. یک پاراگراف از مقدمه این مصوبه چنین می گوید :

تکفارس آی آر

«نظام گذشته صنایع کشور را به صورت وسائلی برای چپاول سرمایه های ملی به دست عمّال خود و وابستگی اقتصاد ایران به سرمایه داری خارجی و مصرفی ساختن کشور درآورده بود.».

۲۰۰۴م:در سالروز اعلام فرضیه «دمکراسی محدود» از جانب دکتر احمد سوکارنو رئیس جمهوری وقت اندونزی، دختر او (رئیس جمهوری وقت – سال ۲۰۰۴) نتوانست در انتخابات پنجم ژوئیه ۲۰۰۴ اکثریت آراء را به دست آورد و یک ژنرال، آراء بیشتری کسب کرد. نفر سوم هم یک ژنرال دیگر بود! و به همین لحاظ هم بود که فرضیه دمکراسی محدود بار دیگر مورد تحلیل قرار گرفته است.

دکتر سوکارنو پنجم ژوئیه سال ۱۹۵۹ پارلمان اندونزی را منحل کرد و اعلام داشت که تا مردم اهمیت و جزئیات دمکراسی را درک نکنند و ارزش و بهای «آراء» خود را ندانند بهتر است کشور دمکراسی محدود داشته باشد و سران احزاب و کارشناسان دلسوز به جای منتخبین آنان تصمیم گیری کنند. اندونزی که از ۱۳ هزار جزیره به وجود آمده، در ژوئیه ۲۰۰۴ با ۲۱۰ میلیون نفوس چهارمین کشور پر جمعیت و بزرگترین کشور اسلامی جهان بوده است.

۱۳۵۱ش:نیمه تیرماه ۱۳۵۱ (ژوئیه ۱۹۷۲) کتاب «چهره مطبوعات معاصر» تالیف غلامحسین صالحیار، حاوی تاریخچه مطبوعات و شرح احوال و عکس روزنامه نگاران وطن انتشار یافت و به هر روزنامه نگار یک جلد از آن داده شد. در گردآوری مطالب این کتاب رفرنس (مرجع)، چند روزنامه نگار دیگر ازجمله «منصور رهبانی» همکاری کرده بودند. مطالعه این کتاب، تاحدی قابل ملاحظه مسیر تکامل ژورنالیسم ایران را که در میهن ما حرفه ای «خودجوش» است و الگوی معین (وارداتی) نداشته است به دست می دهد. تا اواخر دهه ۱۳۴۰، تنها در یک مورد و آنهم در سالهای ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷، دو استاد آمریکایی به ایران آمدند و مدل این کشور را به روزنامه نگاران شاغل تدریس کردند.

… گلستانه که هنور در سازمان رادیو تلویزیون ایران به کار ادامه می دهد از اواسط دهه ۱۳۲۰ (دهه ۱۹۴۰ میلادی) کار روزنامه نگاری را از «کیهان» آغاز کرد. در آن زمان نوشتن اخبار حوادث شهری در مطبوعات ایران به گونه ای که در غرب صورت می گرفت رسم نبود. روزنامه های ایران در رابطه با چنین اخباری (قتل، خودکشی، سرقت، حوادث رانندگی، حریق و …)، تنها به درج اعلامیه های رسمی موسسات مربوط اکتفا می کردند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ تیر

۷۹۷م:هفتم ژوئیه سال ۷۹۷ میلادی، ایرن Irene که پس از مرگ شوهرش«لئونLeo چهارم»، نایب السلطنه روم شرقی (بیزانتیوم) شده بود تا پسرش به سن لازم برای پادشاهی برسد و سلطنت را به او بسپارد، تحت تاثیر حس خودخواهی، فرزند را کور کرد که تا آخر عمر قدرت را در دست داشته باشد!.

یک روز پیش از این واقعه، ژنرالهای ارتش و مقامات تراز اول کشوری در ملاقاتی به «ایرن» توصیه کرده بودند، حال که سن پسرش به نصاب مقرر رسیده است بهتر است که اختیارات را به او بدهد و وی همان شب با ترفندی فرزند را کور کرد که تا پایان عمر نایب السلطنه «شاه نابینا» باقی بماند و بعدا چون متوجه محبوبیت «پادشاه نابینا» که به نام کنستانتین ششم تاجگذاری کرده بود میان مردم و ارتش شد او را ترغیب به گرفتن زن دوم کرد و سپس محرمانه قضیه را به سران کلیسا اطلاع داد و آنان را وادار به تکفیر فرزند کرد که با ارتکاب تعدد زوجات، آیین مسیح را نادیده گرفته است. اما، دسیسه های ایرن بر ارتش فاش شد و ژنرالها وی را مجبور به کناره گیری کردند که بعداً چون خانه نشینی او را که شیفته بی قرار قدرت بود رنج می داد خودکشی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ تیر

۱۸۹۸م:هفتم ژوئیه ۱۸۹۸، دولت واشنگتن هاوایی را که مجمع الجزایری در اقیانوس آرام است و پیش از آن حکومت سلطنتی داشت به قلمرو خود ضمیمه ساخت. قبلا (روز چهارم ژوئیه ـ سالروز صدور اعلامیه استقلال ایالات متحده) کنگره (دستگاه مقننه) این کشور قطعنامه «نیولاندز» را که مجوز الحاق هاوایی به آمریکا بود تصویب کرده بود و هفتم ژوئیه مکینلی رئیس جمهور وقت آمریکا با امضای مصوبه، آن را به صورت قانون درآورد. بعدا مجمع الجزایر هاوایی به صورت یک ایالت آمریکا در آمد. آخرین پادشاه هاوایی ملکه هاوایی ملکه« لی لیواوکالانی» بود که در دوم سپتامبر ۱۸۳۸ در هونولولو به دنیا آمده بود و پس از مرگ برادرش از سال ۱۸۹۱ پادشاه هاوایی شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ تیر

۱۸۷۵م:احزاب سوسیالیست آلمان که در ماه مه سال ۱۸۷۵ با هم ائتلاف کرده و با گزینش بخش هایی از عقاید و فرضیه های «مارکس» و «لاسال»، تحت نام «سوسیال دمکراسی» متحد شده بودند هفتم ژوئیه این سال ضمن صدور اعلامیه ای خواستار آموزش عمومی اجباری و رایگان، تعطیل عمومی اجباری یکشنبه ها برای همه، غیر قانونی شدن اشتغال زنان در اموری که برای سلامت آنان زیان آور و خلاف اخلاق است، انتخاب مدیران کارگاه ها توسط کارگران و کارکنان و وضع قانونی تازه برای تملک و یا مشارکت در تملک وسایل تولید توسط کارکنان شدند. قسمت آخر اعلامیه از نظریه «لاسال» گرفته شده است، زیرا «مارکس» خواهان مالکیت عمومی وسائل تولید بوده است.

۲۰۰۴م:یک کاست ویدویی که برای مجله خبری تایم ارسال شده و این مجله ۵ ژوئیه ۲۰۰۴ جزئیات آن را منتشر ساخته بود نشان می دهد که مخالفان سیاست آمریکا و مداخله این دولت در امور کشورهای عربی صاحب نفت که دسته ـ دسته و یا منفردا به عراق رخنه و وارد مبارزه مسلحانه برضد آمریکا و دولت های موتلف می شوند و در این راستا از جان شیرین می گذرند و انفجار انتحاری به وجود می آورند، می روند تا آتش یک جنگ بین المللی ویژه و نوظهور را روشن سازند ـ جنگی که یک طرف آن غیر دولتی است. طبق این ویدیو؛ این مبارزان تاکنون از کشورهای مختلفی از الجزایر، تونس، مراکش، مصر و یمن گرفته تا عربستان سعودی و حتی اروپا و نقاط دیگر جهان بوده اند و گروهای مختلفی را تشکیل می دهند که شناخت مسئول کل برای مذاکره و احتمالا سازش دشوار است.

۲۰۰۴م:ششم ژوئیه ۲۰۰۴ در گرماگرم مبارزات انتخاباتی آن سال ایالات متحده کشف تازه کمیسیون ویژه سنای این کشور همه را متعجب کرده بود که چرا «سیا» پیش از آغاز جنگ عراق اسناد دال بر نبودن اسلحه کشتار جمعی در این کشور را که به دستش افتاده بود به رئیس جمهوری و سایر مقامات تصمیم گیرنده گزارش نکرده بود؟!.

کمیسیون ویژه اعلام کرد که نتیجه را پس از انجام تحقیقاتش منتشر خواهد کرد که چرا و به دستور چه مقامی رئیس جمهوری و دولت از این حقیقت آگاه نشده بودند. یک عضو این کمیسیون گفته بود که اگر اعضای سنا از این موضوع قبلا آگاه شده بودند؛ هنگام بررسی درخواست رئیس جمهور مبنی بر دادن اجازه جنگ، با چنین درخواستی موافقت نمی کردند.

تک فارس

۲۰۰۸م:گروه ۸ که سران آن از هفتم ژوئیه ۲۰۰۸ در گوشه ای از جزیره «هوکایدو» ژاپن نشست سالانه خود را برگذار کرده بودند و این هفته (هفته دوم ژوئیه ۲۰۰۹) در ایتالیا تشکیل جلسه خواهند داد پیشینه ای ۳۵ ساله دارد.

در پی تحریم صدور نفت از جانب اعراب در اواخر سال ۱۹۷۳، در واکنش به حمله نظامی اسرائیل به مصر و سوریه و حمایت ضمنی غرب از این تعرض و در نتیجه کمبود نفت و افزایش بهای آن در کشورهای بلوک غرب و احتمال ورود آنها به یک رکود اقتصادی؛ در سال ۱۹۷۴سران وقت آمریکا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و آلمان غربی با هدف پیشگیری از یک تحریم دیگر و نیز اقدامات مشابه ملل دارای مواد خام و نیروی کار و بازار خرید میان خود تماس هایی را آغاز کردند و نتیجه اش این شد که سال بعد (سال ۱۹۷۵) ژیسکار دستن رئیس جمهور وقت فرانسه سران آن ممالک به علاوه ایتالیا را دعوت به تشکیل یک اجلاس مشترک کند و ماحصل این نشست ایجاد «گروه ۶» تحت عنوان فوروم کشورهای صنعتی ثروتمند شد و قرار شد وزیران دارایی این کشورها هر سال چهار بار، وزیران امور خارجه هرچندبار که لازم باشد و سران آنها سالی یکبار و به نوبت در یک کشور عضو گرد هم آیند. جهان دوقطبی آن زمان این فرصت را به دست داده بود تا مفسران بی طرف و چپگرا به انتقاد از تشکیل این گروه دست بزنند و بنویسند که تازه مردم معمولی کشورهای صاحب نفت متوجه اهمیت این متاع خود (نفت) شده اند که قبلا براثر سازش دولتهایشان با دولت های صاحب کمپانیهای بزرگ نفتی و احیانا توطئه این کمپانی ها تقریبا به رایگان بفروش می رسیده و بنابراین زیر بار کاهش بها نخواهند رفت. برخی از مفسران حتی کارتل کشورهای نفتدار را «عاملی ساختگی» خواندند. طنزنگاران به نوبه خود مفهوم ایتالیایی فوروم را که «محلی برای معامله» است پیش کشیدند و نوشتند که نشست سران کشورهای ثروتمند برای معاملات است.

۱۷۵۳: پارلمان انگلستان قانون اعطای تابعیت انگلستان به یهودیان را تصویب کرد.

۱۸۱۵: نیروهای متحدین پس از شکست ناپلئون در جنگ واترلو و تسلیم شدنش ، وارد پاریس شدند.

۱۹۳۷: با تعرض ارتش ژاپن به حومه پکن ، جنگ پرتلفات ژاپن با چین اغاز شد.

۱۹۶۶: ( ۱۳۴۵ خورشیدی ) : قانون ایجاد شوراهای داوری در مناطق شهری ایران لازم الاجرا شد. اعضای این شوراها که انتخابی بودند اختلافهای کوچک را از راه داوری و کدخدا منشی حل می کردند ، تقریبا همان کاری که خانه های انصاف در روستاها انجام می دادند. تشکیل این شوراها بار دادگستری را تا حدی کم کرد.

۱۹۶۶: ( ۱۳۴۵ ) : ایران دارای خطوط هواپیمایی ملی ( دولتی ) در سطح بین المللی شد . قانون اساسی جمهوری اسلامی هم دولتی بودن شرکتهای هوایی ایران را تصریح کرده است.

۱۹۷۸: (۱۳۵۷ خورشیدی ) : بخش فارسی رادیو دولتی انگلستان ( بی بی سی ) بر میزان مطالبی که ضدیت با شاه وقت ایران در آنها آشگار بود به صورتی چشمگیر افزود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر