تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۲۹۱ش:شانزدهم اردیبهشت سال ۱۲۹۱ هجری خورشیدی در زد و خورد نیروهای دولتی با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدین شاه که ادعای سلطنت داشت در نزدیکی همدان، نیروهای دولتی شکست خوردند و با برجای گذاردن مقدار زیادی اسلحه و مهمات فرارکردند.در پی این شکست، از تهران یپرم خان رئیس نظمیه (پلیس) که از مجاهدان مشروطیت بود و در شکست دادن محمدعلی شاه مشارکت فعال کرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعیان سلطنت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۳۱۶ش:اردیبهشت سال ۱۳۱۶، ماهی بود که رضاشاه به خفه کردن جنبش کمونیستی ایران در نطفه، کمر بسته بود و شانزدهم این (روزی چون دیروز) دکتر تقی ارانی، دکتر بهرامی، عباس آذری و ضیاء الحوتی دستگیر شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۳۲۰ش:تنها پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه بود که جنبش کمونیستی ایران (در سایه قدرت مسکو که نیروی نظامی در ایران داشت) احیاء و حزب توده تاسیس شود و تا بهمن ماه ۱۳۲۷ (رویداد «احتمالا ساختگی» تیراندازی به شاه در دانشگاه تهران) فعالیت آزاد (اصطلاحا قانونی) داشته باشد. در طول حکومت دکتر مصدق، فعالیت حزب توده عملا آزاد بود و عناصر این حزب در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی و تا دو سه سال پس از آن هم فعالیت تقریبا آزاد داشتند.درپی اعتصاب معلمان، علی امینی نخست وزیر شد

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۳۵۰ش:طبق سندی که در سال ۱۳۸۷ انتشار یافت، امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت در جلسه غیر علنی سران حزب ایران نوین که ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۰ (ماه مه ۱۹۷۱) برگزار شده بود در پاسخ به برخی از شرکت کنندگان درجلسه که درباره «بحرین» و عدم رضایت عمومی ایرانیان از جدا شدن آن از خاک وطن پرسیده بودند تنها به گفتن این جملات بسنده کرده بود: "بحرین به مثابه یکی از دختران ما بود که این دختر شوهر کرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده باید بمانند بزرگ هرخانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!.".

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۸۸۲م:«رابرت کخ Koch» زیست شناس آلمانی ششم ماه مه سال ۱۸۸۲ کشف خود، میکروب سل (توبرکل باسیلوسTubercle Bacillus ـ باسیل دو کخ) را اعلام داشت. وی ۲۴ مارس (دو هفته پیش از آن) این میکروب را که در طول تاریخ بیش از یک میلیارد انسان را کوته عمر کرده است، کشف کرده بود. پروفسور کخ بعدا راه ایزوله کردن این میکروب را به دست آورد که در برابر داروها مقاومت می کرد و می توانست سالها درگوشه ای کمین کند و درفرصت مناسب (ضعیف شدن بدن براثر بیماری های دیگر و یا قحطی، بدغذایی و زحمت زیاد) دست به فعالیت بزند. پروفسور «کخ» علاوه برکشف عامل بیماری سل، با مسافرت به مصر و هند، میکروب کلرا (وبا) را نیز کشف کرد و همچنین در سال ۱۹۰۶، آتوکسیلAtoxyl را برضد مالاریا ساخت که مشابه «کنینQuinine» است. «کخ» که در ۲۷ ماه مه ۱۹۱۰ درگذشت در سال ۱۹۰۵ برنده جایزه نوبل شد. او در ۱۱ دسامبر ۱۸۴۳ در بادن بادن آلمان به دنیا امده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

www.takfars.ir

۳۳۵پیش ازمیلاد:به نوشته مولف دائره المعارف دمکراسی، ششم ماه مه سال ۳۳۵ پیش از میلاد اسکندر مقدونی که سرگرم انحلال «کشور – شهرها»ی یونان و تأسیس یک حکومت مرکزی بود «دموستینز» حقوقدان یونانی را متهم به طرح توطئه نسبت به جان خود کرد و از صحنه خارج ساخت.

«دموستینز» معتقد به ادامه استقلال کشور ـ شهرهای یونانی و نیز کنفدراسیون بود ک

۶۸۰م:معاویه بن ابی سفیان سر سلسله امویان ششم ماه مه سال ۶۸۰ میلادی در ۷۸ سالگی درگذشت.این روز پس از تطبیق تقویم ها به دست آمده است. وی در سال ۶۶۱ میلادی پس از قتل علی علیه السلام به دست خوارج در کوفه، خود را خلیفه اعلام کرده بود.

۱۵۲۷م:ششم ماه مه ۱۵۲۷شهر رم به تصرف مرسنرهای آلمانی درآمد و اینان به مدت ده روز (تا ۱۶ ماه مه) شهر را غارت کردند. مرسنرها که ۱۵ هزار تن بودند از سوی شارل پنجم به ایتالیا فرستاده شده بودند زیرا که پاپ وقت با دشمنان آن پادشاه سازش کرده بود. با این که به خواست پاپ، شارل (چارلز) به مرسنرها که لوتران مذهب (پروتستان) بودند دستور بازگشت داده بود، آنان گوش نکردند و نه تنها رم را غارت کردند بلکه به گارد واتیکان نیز تلفات وارد ساختند و در آنجا اسب بستند. با غارت رم، رنسانس ایتالیا عملا متوقف شد.

۱۷۷۵م:ششم ماه مه سال ۱۷۷۵ ، پاتریک هنری اندیشمند و مبارز آمریکایی از مهاجر نشینان انگلیسی این سرزمین خواست که بپاخیزند و آزادی و استقلال خود را از انگلستان ـ انگلیسی که با آنان پنج هزار مایل فاصله دارد و از چنین مسافتی حق حکومت کردن بر آنان را ندارد بگیرند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۹۳۷م:ششم ماه مه ۱۹۳۷ یک کشتی هوایی آلمانی (بالن ـ دریجیبل – زپلین) به نام هیندنبورگ در آسمان ایالت نیوجرسی آمریکا آتش گرفت و ۳۵ سرنشین آن کشته شدند. این کشتی هوایی قبلا ده بار میان اروپا و آمریکا پرواز کرده بود. علت آتش گرفتن آن هنگام فرود، انفجار مخزن گاز هیدروژن تشخیص داده شد. پس از رسیدن این بالن به آسمان نیوجرسی، در اینجا رعد و برق بود و الکتریسته ناشی از این رعد و برق به مخزن هیدروژن اصابت و آن را آتش زده بود. هیدروژن به علت سبکی، کشتی هوایی را به آسمان می برد و در آنجا به حالت معلق حفظ می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

۱۹۸۲م:یک جت جنگنده آرژانتینی چهارم ماه مه ۱۹۸۲ به انتقام غرق شدن نبردناو ژنرال بلگرانو، ناوشکن انگلیسی شفیلد را با پرتاب موشک اکزوست ساخت فرانسه غرق کرد. در این رویداد ۲۰ تن کشته و ۲۴ نفر دیگر مجروح شدند. بلگرانو توسط یک زیردریایی انگلیسی در آبهای فالکلند غرق شده بود. خلبان جنگنده آرژانتینی داطلب انتقامگیری شده بود که قهرمان وطن شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اردیبهشت

تک فارس

۱۵۳۶: هنری هشتم پادشاه انگلستان دستور داد که انجیل به زبان انگلیسی ترجمه و در کلیساهای آن کشور قرارداده شود. تا آن زمان رسم بر این بود که انجیل به زبان لاتین باشد.

۱۶۸۴: لویی ۱۴ پادشاه وقت فرانسه کاخ سلطنتی و دفتر اختصاصی خود را به ورسای انتقال داد.

۱۸۸۲: لایحه اخراج چینیان از ایالات متحده که در پی ایجاد جنبش های ضد زرد در ایالات غربی آن کشور تنظیم شده بود از تصویب مجلسین آمریکا گذشت و برای امضاء به کاخ سفید ارسال شد.

۱۹۹۴: تونل مانش (میان فرانسه و انگلستان) توسط سران دو کشور رسما گشایش یافت. این تونل، دو کشور را از زیر دریا به هم متصل می کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر