تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۲۶۰م:هفتم نوامبرسال ۲۶۰ میلادی در شهر تیسفون (مدائن ــ ۳۶ کیلومتری جنوب بغداد امروز) شاپور یکم ، رئیس وقت کشور ایران از دودمان ساسانی، در مراسمی در برابر والرین (پوبلیوس لیسینیوس والریانوس) امپراتور روم و ژنرالهایش که بر دست و پایشان زنجیر بود؛ ایران را تنها ابر قدرت جهان اعلام کرد. والرین و ژنرالهایش درجنگ به اسارت ایران در آمده بودند و این روز نه تنها یکی از روزهای درخشان تاریخ میهن گرامی ما، بلکه همه مشرق زمین است.

برای این که ایرانیان این پیروزی خود را فراموش نکنند و جهانیان برای همیشه عظمت ایران را در نظر داشته باشند و مشرق زمینی ها خود را مدیون توان ارتش ایران بدانند، به خواست شاپور یکم منظره به زانو نشستن والرین مغرور در برابرش را در چند نقطه در ایران بر سنگ تصویر کردند که تا ابد باقی بماند، و مانده است.

در پی مراسم هفتم نوامبر، شاپور یکم هزاران اسیر رومی را به خوزستان فرستاد تا در ساخت سد شادروان و پل شوشتر بکار گمارده شوند.

شرح این پیروزی نظامی درخشان ایرانیان را «مارسلیوس» که خود ناظر صحنه های آن بوده برنگاشته است. به نوشته ادوارد گیبون، این شکست شیرازه امپراتوری روم را از هم گسیخت و آغاز پایان این امپراتوری و تجزیه آن قرارگرفت.

شاپور یکم قبلا نیز «گردیانوس سوم» امپراتور روم را که به ایران لشکر کشیده بود در جنگ سال ۲۴۶ میلادی شکست داده بود. این شکست چنان بر افسران رومی گران آمده بود که در حال عقب نشینی بر سر «گردیانوس سوم» ریختند و اورا کشتند و فیلیپ را بر جای او نشاندند که فیلیپ با پرداخت پانصد هزار سکه طلا به ایران، موافقت شاپور را به ترک مخاصمه جلب کرد و نیروهای رومی را به اروپا باز گردانید. گردیانوس به منظور جبران شکست نیروهای رومی از اردشیر پاپکان (پدر شاپور یکم) در جنگ سال ۲۳۸ میلادی با شاپور که بر جای پدر نشسته بود وارد جنگ شده بود. سنای روم اصرار به خفه کردن ناسیونالیسم ایرانی که بار دیگر با بپاخیزی اردشیر ساسانی ظاهر شده بود در نطفه داشت که موفق نشد و این ناسیونالیسم تا اواخر دوران ساسانیان دوام داشت.

تکفارس آی آر

فیلیپ نیز پس از بازگشت به «رم» به خاطر تحقیر امپراتوری و دادن باج به شاپور ترور شد و سنای روم والرین را به امپراتوری انتخاب و مامور جنگ با ایران و گرفتن انتقام شکستهای گذشته کرد که در جنگ سال ۲۶۰ خود او هم به اسارت ارتش ایران درآمد و با ژنرالهایش به تیسفون منتقل شد.

مورخان تاریخ قرون قدیم متفق القول نوشته اند که «ناسیونالیسم ایرانی» جنگهای دوران ساسانیان را برنده شد، و هنر بزرگ شاهان ساسانی این بود که نگذارند «ناسیونالیسم ایرانی و نیروی خیره کننده آن» ضعیف شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۱۲۹۳ش:در این روز در سال ۱۲۹۳ (۷ نوامبر ۱۹۱۴) متعاقب ورود نیروهای روسیه به ایران، نیروهای عثمانی با مستشاران آلمانی خود به آدربایجان وارد شدند. کردهای قلمرو عثمانی (ترکیه و عراق) نیز از فرصت سوء استفاده و به ایران رخنه کردند و ….

۱۳۵۸ش:در پی انتشار گزارشی که جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا برای مذاکره با مقامات ایران جهت رهایی گروگانهای سفارت خود در تهران، رمزی کلارک و ویلیام میلر را مامور سفر به تهران کرده است؛ آیت الله خمینی دراعلامیه مورخ ۱۶ آبان ۱۳۵۸ که به امضای وی صادر و روز بعد در جراید انتشار یافت تاکید کرد که هیچکس حق ندارد با آمریکا مذاکره کند مگر این که محمدرضا را تحویل بدهد و دست از توطئه هم بردارد.

www.takfars.ir

آیت الله خمینی در همین روز در دیدار با گروهی از دانشجویان اصفهانی چند نکته را بیان داشت که ماندگار شده اند از جمله: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ، سفارت آمریکا لانه جاسوسی بود، آمریکا شیطان بزرگ است، کسی که خودش را ملی می داند با استکبار باید دشمن باشد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۱۷۹۳م:نوامبر ۱۷۹۳، در تاریخ انقلاب فرانسه، به «ماه اعدام به جرم فساد اداری (سیاسی ـ اقتصادی ـ قضایی؛ فسادی که رابطه با مقامات و دستگاههای عمومی داشته باشد)» معروف شده است و به این مناسبت رسانه ها در نوامبر هر سال به ویژه دو هفته اول آن مطالبی درباره این نوع فساد و وضعیت و روند آن در جوامع مختلف منتشر می سازند زیرا که به نظر جامعه شناسان، فساد اداری مانع از پیشرفت جامعه و تمدن و حفظ آرامش عمومی می شود. اخیرا برخی سازمانهای جهانی به تقسیم و درجه بندی جوامع بر پایه فساد اداری مبادرت کرده اند و از میزان و درصد آن فهرست های سالانه منتشر می سازند.

فساد اداری(Corupption) در طول زمان بر حسب دوره های تاریخی مفهوم و تعاریف مختلف داشته است. در عصر ماکیاولی هر عمل مغایر «ورچو (پرهیزگاری و پاکدامنی)» و سقوط و زوال "ورچو" در نیت و عمل را فساد می گفتند و فرد و جامعه آلوده به آن را به دور از تمدن می خواندند.

درعصر روشنگری به جاه طلبان و آزمندانی که بدون شایستگی و استحقاق در صدد دست اندازی به سهم و حق دیگران (سایر اعضای متساوی الحقوق جامعه) برمی آمدند و برای رسیدن به هدف؛ ضوابط را زیر پای می نهادند و وارد جنگ قدرت و عالم رشوه و تملق می شدند «فاسد» لقب می دادند.

در قرن بیستم، فساد اداری شمول بیشتری یافت که رایجترین تعاریف و تعابیر آن از این قرارست: وجود فساد (منظور؛ فساد اداری) در یک جامعه نشان دهنده ضعف سیستم قضایی، یا ضعف مدیریت جامعه و انتصابات نادرست و فقدان بازرسی و تنبیه و تشویق، یا نبود قوانین و ضوابط لازم، یا ضعف دمکراسی و بالاخره نبود احزاب واقعی و رسانه های حرفه ای است. طبق این تعاریف، عوامل عمده فساد در یک جامعه عبارتند از: اعمال تبعیض، نپوتیسم (دادن امتیازات و مشاغل به اقوام و دوستان و دفاع از هرعمل آنان، ولو عمل نادرست)، انتصابات فرمایشی و خلاف ضوابط و اصول، ضعف اخلاقیات و ارزشها، مادی گری و آزمندی، نبود ضوابط و قوانین صریح و روشن و یا توسل به تفسیر آنها برحسب منافع، ضعف میهندوستی و بی اعتنایی به منافع عمومی هموطنان، فقر پروفشیونالیسم (سپردن کار حرفه ای و تخصصی به افراد خارج از حرفه و تخصص)، ضعف مردمدوستی و علاقه به خدمت کردن، نا متوازن بودن روابط سوسیو اکونومیک مردم و ….

تجربه گذشته (تاریخ) نشان داده است که ادامه فساد به بحران سیاسی ــ اقتصادی جامعه، بی ثباتی و هرج و مرج منجر و احتمالا به انقلاب و یا دیکتاتوری (تعلیق حقوق و آزادی های مندرج در قانون اساسی و یا نادیده گرفتن آن) می انجامد؛ زیرا که جز با انقلاب، و یا یک دیکتاتوری موقت نمی شود فساد ریشه گرفته را ازمیان برداشت و از جامعه حذف کرد. معمولا طراحان کودتاهای نظامی «قطع فساد ریشه گرفته را» انگیزه اقدام خود اعلام کرده اند.

۲۰۰۴م:آخرین ارقام مربوط به انتخابات دوم نوامبر ۲۰۰۴ آمریکا که تقریبا نهایی اند از این قرار اعلام شده بود:

جمع آراء جورج بوش ۵۹ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۹۴ (۵۱ درصد) و جمع آراء جان کری ۵۶ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۱۲ (۴۸ درصد).

بیش از بیست میلیون از کسانی که به "جان کری" رای داده بودند جوانان و افراد زیر ۳۰ سالگی بودند.

تک فارس

در سنای صد نفری تعداد کرسی های جمهوریخواهان ۵۱ ، دمکراتها ۴۸ و یک کرسی هم غیر حزبی است.

در مجلس نمایندگان (دوره دو ساله) تعداد کرسیهای جمهوریخواهان ۲۲۸ و دمکراتها ۲۰۶ است با یک کرسی غیر حزبی.

آراء جورج بوش در ایالت اهایو ۱۳۶ هزار بیش از جان کری بود و دمکراتها معترض بودند که چرا «کری» به جای درخواست دوباره شماری، به شکست خود اعتراف کرد و همین طور در «آیوا» که تفاوت آراء ۱۳ هزار بود. در هر دو ایالت ماشین های رای گیری ضمن کار دچار نقص فنی شده بودند.

مفسران برخی روزنامه ها نوشته بودند که قابل قبول نیست که امر رای گیری در آمریکا در دهها نوع مختلف باشد و از روشها و ماشین های گوناگون استفاده شود که از ضریب دقت می کاهد و جای تردید و اعتراض باقی می گذارد.

جان کری همچنان سناتور باقی خواهد ماند. تحلیلگران آمریکایی گفته بودند که گمان نمی کنند حزب دمکرات جان کری را بار دیگر نامزد مقام ریاست جمهوری کند زیرا که در جامعه آمریکا آراء جوانان و روشنفکران به آن اندازه نیست که فردی با عقاید و روش جان کری را به کاخ سفید بفرستد. اشتباه "جان کری" بود که در آن دوره خودرا نامزد کرده بود زیرا معمولا (نه صد درصد) در انتخاباتی که رئیس جمهور جاری شرکت کند خودش برنده می شود.

انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ همچنین نشان داد که عوام الناس آمریکایی محافظه کار و مذهبی است و این گروه هنوز لیبرالیسم چپ را نمی پذیرد. از تحلیل انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ امریکا چنین بر می آید که بر عده محافظه کاران این کشور افزوده شده است.

پاره ای از جامعه شناسان ۵۹ میلیون و ۶۴۰ هزار رای داده شده به جورج بوش را نشانه تایید سیاست جهانی تهاجمی دولت او و رفتار یکجانبه و دستوری شخص وی در قبال مسائل بین المللی دانسته و گفته اند که سیاست های دولت بوش انعکاس خواست اکثریتی است که در انتخابات دوم نوامبر ۲۰۰۴ به حوزه ها رفتند و شمار آنان به مراتب بیش از انتخابات سال ۲۰۰۰ بود.

یک تاریخدان اروپایی گفته بود: مهاجران نسل پیش از نیمه دوم قرن بیستم که از چهار قرن پیش که به آمریکای شمالی وارد شدند کار خود را با جنگ، خشونت و زور اسلحه پیش بردند و این وضعیت طبیعت ثانوی اکثریت و دست کم نیمی از آمریکاییان شده است و جورج بوش (پسر) نماینده این طرز فکر (طبیعت ثانوی) است. بر پایه این روانشناسی لازم نیست که فرد و دولت نیرومند باشد، همین که گردنکشی و در صحنه بین المللی قلدری کند و در مسائل جهانی خشونت و یکدنگی به خرج دهد برای مقبولیت او در میان آمریکاییان قدیمی (اروپایی تبار) کافی است . آمریکایی ها می دانند که در پس پرده، امور در دست نخبگان این کشور است بنا براین در روز انتخابات در حقیقت به «روش کار» رای می دهند و فردی را که نامزد آن روش و مظهر آن است برمی گزینند.

۱۹۱۷م:بامداد هفتم نوامبر سال ۱۹۱۷ گاردهای سرخ مرکب از کارگران و کشاورزان کمونیست وارد کاخ زمستانی تزارها در سن پترزبورگ شدند و درحالی که رزمناو «اورورا» به اطراف کاخ گلوله می زد به عمر دولت موقت روسیه مرکب از لیبرالها و سوسیالیستهای میانه رو به ریاست کرنسکی پایان دادند .

دسته های دیگر گارد سرخ و متعاقب آنان مردم ایستگاه راه آهن ، تلفنخانه ، دوپادگان نظامی شهر و ادارات دولتی را متصرف شدند و به این ترتیب ۳۴ سال پس از مرگ کارل مارکس ، نظامی بر پایه اندیشه و فرضیه های او در روسیه ــ کشوری که وضعیت و شرایط آن برای پیاده کردن فوری چنین فرضیه هایی آمادگی نداشت ــ روی کار آمد و ۷۴ سال دوام آورد وجنگ جهانی دوم را از سر گذراند. کرنسکی درفوریه ۱۹۱۷ ، در زمانی که روسهای ناموفق در جنگ جهانی اول از تبعیض و فقرو بی ثباتی کشور شان به جان آمده بودند روی کار آمده بود و تزار نیکلای دوم اختیاراتش را به او سپرده بود تا به اوضاع روسیه سر و سامان بخشد که موفق نشده بود.

T A K F A R S

رهبری انقلاب بلشویکی روسیه را لنین برعهده داشت که تا چندماه پیش از انقلاب در سویس به حالت تبعید به سر می برد و باکمک آلمانی ها به وطن باز گشته بود.

جوانان و طبقه تحصیلکرده روسیه با خواندن داستانهای « تولستوی » که درست هفت سال بیش از انقلاب در ۸۲ سالگی درگذشته بود از وضعیت موجود روسیه بیزار شده بودند و بی صبرانه در انتظار یک تحول پایه ای (انقلاب) بودند.

۹ روز پس از سقوط سن پترزبورگ ، مسکو نیز به تصرف بلشویکها در آمد . لنین ماه بعد مذاکرات صلح را با آلمان واتریش آغاز کرد . انقلاب روسیه ظرف دو ــ سه سال بر همه مخالفان داخلی و خارجی از جمله دولتهای انگلستان ، فرانسه ، ژاپن و امریکا که نیرو به کمک مخالفان داخلی فرستاده بودند پیروز شد .

این نیروهای شوروی بودند که درسال ۱۹۴۵ برلن پایتخت آلمان را گرفتند و به جنگ جهانی دوم در اروپا پایان دادند.

درپی جنگ جهانی دوم ، میان دو نظام اقتصادی جهان ــ سوسیالیسم و کاپیتالیسم ــ و دولتهایی که این دو نظام را نمایندگی می کردند یک معارضه که به جنگ سرد معروف شد ونزدیک به پنج دهه طول کشید جریان داشت. شوروی در این مدت در موارد متعدد در ساخت سلاحهای تازه ازجمله موشک از رقیب خود جلو افتاد و با کمکهای ان ، رقیب در دوجنگ منطقه ای ( کره و ویتنام ) ناموفق شد. ولی نظام شوروی نتوانست با آموزش و پرورش، نسلی وفادار بار آورد و تامین نیازهای اقتصادی مردم خودرا دست کم گرفت و امید انان رابه آینده نظام متزلزل ساخت .

گردانندگان نظام شوروی بعد از نیمه دهه ۱۹۸۰ قاطعیت خود را ازدست دادند و با چند دو دلی و اشتباه انان، نظام شروع به ریزش از درون کرد به گونه ای که بوریس یلتسین که روزگاری خودرا از کمونیستهای وفادار نشان می داد و از پلکان حزب کمونیست بالا آمده بود در سال ۱۹۹۱ ، درسالروز انقلاب بلشویکی ، حزب کمونیست را که خود زمانی رئیس یک شعبه ان بود پس از ۷۴ سال حاکمیت غیر قانونی اعلام کرد! و نزدیک به دوماه بعد هم با دومقام دیگر ، اتحاد شوروی را بدون توسل به رفراندم و یا رای پارلمان منحل کرد و….

به سبب کمبود شدید روزنامه نگار واقعی و تاریخنگار مستقل ( غیر وابسته به یک دولت ) که جهان از اوایل قرن ۲۰ از ان رنج می برد هنوز تحقیق بی طرفانه در باره انحلال شوروی و راههایی که به این انحلال ختم شد صورت نگرفته است . کشف حقایق در ادوار تاریخی سابق به مراتب آسان تر از قرن ۲۰ و ادامه ان بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۱۹۳۷م:هیتلر در جلسه هفتم نوامبر سال ۱۹۳۷ شورای وزیران آلمان اعلام داشت که تامین وحدت همه آلمانی های اروپا (ژرمن ها) را در یک کشور و زیر یک پرچم هدف عمده خود قرار داده است و تاکید کرد که از این پس همه برنامه های دولت آلمان باید بر این محور بچرخد و از آنجا که قدرتهای اروپایی که خود باعث پراکندگی آلمانی ها شده اند با این هدف مقابله خواهند کرد، ما از همین لحظه باید خود را برای تامین این هدف از راه بکار گیری ارتش نیز آماده کنیم.

هیتلر به وزیرانش گفت که نخست از راههای سیاسی خواهد رفت، ولی رفتن به راه سیاسی جز از موضع قدرت و داشتن یک اتکای نظامی استوار بیهوده و کاری عبث است، لذا باید ارتشی بسیار توانمند داشته باشیم و ازخودگذشته. اگر راههای سیاسی به نتیجه نرسد ما راه جنگ را برای رسیدن به هدف از دست نخواهیم داد که راهی پر هزینه است. باید خودرا مهیا کنیم و خطر را بپذیریم .

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۲۰۰۲م:برخلاف پیش بینی پاره ای از مفسران سایر کشورها که با روانشناسی آمریکاییان به ویژه نسل جوان آن آشنا نیستند انتخابات پنجم نوامبرسال ۲۰۰۲ آمریکا به کنترل مقننه این کشور توسط حزب جمهوریخواه انجامید. در کنار انتخاب سناتورها و نمایندگان مجلس و فرمانداران، در هر ایالت رفراندوم هایی هم صورت گرفت که نتیجه آنها که حاکی از نظر عمومی مردم امریکا به مسائل اجتماعی است اهمیت بیشتری دارد، زیرا که تا حدی زیاد به دور از بازی های سیاسی و علاقه و منافع احزاب هستند. نتایج برخی از این رفراندمها از این قرار بود:

در ایالت نوادا ۶۷ در صد رای دادند که امر ازدواج رابطه زن و مرد است یعنی شرایط طرفین، پیش و یا ضمن قرارداد ازدواج ملاک عمل است تا قوانین موضوعه مگر این که شرطی قید نشده باشد.

در چند ایالت از جمله آریزونا و نوادا با قانونی شدن مصرف ماری جوانا به هر صورت حتی تجویز پزشک موافقت نشد.

۷۹ در صد مردم ایالت ارگون با بیمه عمومی درمان یعنی تامین آن از سوی دولت ایالتی با استفاده از درآمدهای مالیاتی ایالت (نه، پول دولت فدرال) مخالفت کردند و این نشانه ان است که هنوز سه چهارم مردم امریکا ــ اگر این مشت را نمونه خروار حساب کنیم ــ با سوسیالیسم میانه خوبی ندارند.

در فلوریدا ۷۱ در صد به غیرقانونی شدن دود کردن سیگار در محل کار رای دادند.

در کالیفرنیا اکثریت رای دهندگان با استخدام معلم سرخانه برای دانش آموزان ضعیف با هزینه دولت موافقت کردند.

۲۰۰۳م:ششم نوامبر ۲۰۰۳ یک بازرگان آمریکایی لبنانی تبار به نام «عماد Imad Hage» از آخرین تلاش دولت صدام برای جلوگیری از جنگ که از طریق او بعمل آمده بود و «سیا» آن را نقش برآب ساخته بود پرده برداشت که نشان می دهد یک مقام اطلاعاتی عراق در مارس ۲۰۰۳ (چند روز پیش از حمله نظامی آمریکا) از او خواسته بود که به مقامات مربوط دولت آمریکا اطلاع دهد که عراق آماده است:

ـ به هرگروه آمریکایی و با هر وسعت اجازه دهد که مستقیما عراق را از جهت اسلحه کشتار گروهی جستجو کند، زیرا که عراق فاقد آن است.

ـ عراق آماده است که یک عضو القاعده را که در اختیار دارد به آمریکا تحویل دهد.

تکفارس

ـ شرکتهای آمریکایی را در بهره برداری از نفت عراق شریک کند.

ـ به مساعی مربوط به حل مسئله فلسطینی ها و اسرائیل کمک کند.

ـ انتخابات مورد نظر آمریکا را ظرف دو سال در عراق برگزار کند.

این پیام جهت تحلیل در اختیار «پرل Perle» که مقامی در حد معاون وزارت دفاع امریکا داشت گذارده شده بود که او درباره آن با «سیا» تماس گرفت و مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به "پرل" گفتند که حاضر نیستند با این منبع (عماد) تماس بگیرند! و مفهوم آن این بود: حمله نظامی طبق برنامه انجام خواهد شد.

۲۰۰۳م:جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا ششم نوامبر ۲۰۰۳ لایحه ۸۷ میلیارد دلاری هزینه جنگ و ترمیم خرابی های عراق را که به تصویب کنگره رسیده بود امضاء کرد و با این هزینه، کسر بودجه سال مالی جاری آمریکا به ۵۲۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

در همین روز به ۴۳ هزار تن دیگر از نظامیان ذخیره آمریکا اطلاع داده شد که برای عزیمت نوبتی به کویت و عراق آماده باشند.

طبق محاسبات رسمی، آمریکا هرماه ۱۲ میلیارد دلار هزینه اشغال نظامی عراق کرده و این پول را عمدتا از راه قرض به دست آورده است.

۱۹۸۰م:گری ریجویGary Ridgway پنجاه و چهار ساله رنگ کار خودرو که در دهه ۱۹۸۰در منطقه شهر سیاتل آمریکا ۴۸ زن عمدتا ولگرد را به خانه خود دعوت و در آنجا خفه کرده و اجسادشان را در اطراف شهر مدفون ساخته بود برای فرار از اعدام به هر ۴۸ قتل اعتراف کرد و محکوم به حبس ابد شد. وی با دادستان شهر به توافق رسیده بود که اگر اعتراف کند اعدام نخواهد شد. گری در سال ۲۰۰۱ دستگیر شده بود.

ریجوی هفتم نوامبر ۲۰۰۳ در برابر قاضی ۴۸ بار واژه «گیلتیGuilty» را بیان داشت که عینا از شبکه های تلویزیونی پخش شد که سابقه نداشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

takfars.ir

۲۰۰۴م:ناله شرکتهای هواپیمایی از چاق شدن روز افزون مسافران و اضافه شدن وزن آنان بلنده شده است. سخنگوی اتحادیه شرکتهای هواپیمایی آمریکا ششم نوامبر ۲۰۰۴ به رسانه ها گفته بود که در ده سال گذشته وزن متوسط مسافران چهار کیلو گرم افزایش یافته و این وضعیت (به لحاظ افزایش میزان سوخت مصرفی هواپیماها به دلیل سنگینی مسافران) در ده ماه گذشته سال ۲۰۰۴ معادل ۲۷۵ میلیون دلار به شرکتهای هوایی آمریکا زیان وارد ساخته است. وزن اضافی باعث می شود که هواپیما سوخت بیشتری مصرف کند تا بتواند خود را در آسمان حفظ کند و به پرواز ادامه دهد. دادن این خبر به روزنامه ها که قبلا سابقه نداشت ممکن است پیش درآمد مطالبه پول بیشتری برای فروش بلیت هوایی به چاقها و کسانی باشد که بیش از حد قابل قبول وزن اضافی داشته باشند.

۲۰۰۸م:طبق ارقامی که هفتم نوامبر ۲۰۰۸ درباره انتخابات چهارم نوامبر آن سال آمریکا انتشار یافته بود ۵/۶۲ درصد (۱۳۳ میلیون) واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کرده که ۵۲ درصدشان (۶۴ میلیون) به باراک اوباما و ۵۷ میلیون نفرشان به جان مک کین رقیب او از حزب جمهوریخواه رای داده بودند. با وجود این تفاوت نه چندان زیاد، جان مک کین ۱۶۲ الکتور و «اوباما» ۳۶۴ الکتور دست آورده اند و در آن روز هنوز تکلیف ۱۲ الکتور دیگر روشن نشده بود. این تفاوت الکتورها که با کل آراء هر نامزد همخوانی ندارد ضعف بزرگ دمکراسی آمریکا به حساب آمده است که از یک قرن پیش زیر انتقاد قراردارد. قدمت این ضابطه که با روشی بسیار قدیمی (و خلاف منطق علمی) انتخاب رئیس جمهور را دو مرحله ای کرده بیش از دو قرن است. مقایسه آمار رای دهندگان نوامبر ۲۰۰۸ با دوره های پیش نشان می دهد که مشارکت چندان زیاد نبوده زیرا "درصد" مشارکت در انتخابات سال ۱۹۶۴، ۱۹۶۰ و … بمراتب بیشتر بود.

در انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ رای دهندگان آلاسکا «تد استیونس» ۸۴ ساله را که چهل سال عضو سنای آمریکاست برغم مجرم شناخته شدنش به جرم رشوه گرفتن، برای هفتمین بار به سناتوری برگزیده اند ولی در صورت تایید آراء او، ممکن است به زندان فرستاده شود و کرسی آلاسکا خالی بماند.

انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ آمریکا بیش از همیشه مورد تفسیر مورخان و اصحاب نظر قرارگرفته بود، مخصوصا که برخلاف گذشته تبلیغات انتخاباتی از ۲۱ ماه پیش از انجام انتخابات آغاز شده بود. بسیاری از این صاحبنظران خوش بینی رسانه های بعضی از کشورها از انتخاب "اوباما" و تغییر سیاست های ۱۱۰ ساله آمریکارا رد کرده و گفته بودند که این خوش بینی را رسانه های صوت و تصویری آمریکا بوجود آورده اند تا نشان دهند با آغاز کار رئیس جمهور سیاهپوست، آمریکا تغییر سیاست خواهد داد؛ تا نظر منفی جهانیان را نسبت به آمریکا که با اعمال حکومت جورج بوش شدت یافته بود تغییر دهند. به عبارت دیگر؛ به جهانیان بگویند که با تغییر رنگ پوست رئیس جمهور اصول سیاست ها و خطوط کلی هم تغییر می کند!. حال آنکه بازگشت از این اصول یعنی پنبه کردن همه نخهایی که از زمان تئودور روزولت ساخته شده است. گورباچف دست به همین کار زد و شوروی فروپاشید. اطاقهای فکر آمریکا که خودشان گورباچف را در آن مسیر قراردادند اجازه تکرار آن تجربه را در آمریکا نخواهند داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ آبان

۹۹۴: محمد ابن هزم مورخ و نویسنده در اسپانیا به دنیا آمد .

۱۷۹۳: انقلاب فرانسه برضد کلیسا دست به اقدام زد که بیش از دو هزار کلیسای کاتولیک فرانسه را شامل شد.

۱۹۱۷: انگلیسی ها منطقه غزه در فلسطین را که جزیی از امپراتوری عثمانی بود متصرف شدند.

۱۹۱۸: با ترک مخاصمه دول متحارب اروپایی، در اصل موافقت شد.

۱۹۱۸: "گدارد" موشک (راکت) ملخداری را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

تک فارس آی آر

۱۹۶۶: دومین چاه منطقه کوهرنگ اصفهان به نفت رسید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر