تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۹۰۱م:ششم اوت سال ۹۰۱ میلادی عمرو لیث صفار که پس از مرگ برادرش یعقوب برجای او نشسته و برخلاف برادر، با خلیفه عباسی مماشات کرده بود، در زندان خلیفه در بغداد از گرسنگی درگذشت. عمرو از سال ۸۵۸ بر جای برادر نشسته بود. خلیفه که عمرو را توسط دیگران به چنگ آورده و به زندان افکنده بود قول آزاد کردن وی را داده بود، ولی قلبا مایل به این عمل نبود و چون زندانبان به میل باطنی خلیفه پی برده بود جیره غذایی «عمرو» را هر روز کمتر می کرد تا از گرسنگی درگذشت.

۸۸۵م:ششم اوت (۱۵ مرداد) سال ۸۸۵ میلادی ارمنی ها که در آن زمان در منطقه وسیعی در جنوب غربی قفقاز و سراسر شرق آناتولی (ترکیه امروز) سکونت داشتند، از فرصتی که از هم پاشیدگی امپراتوری ایران و ضعف و فتور حکومت روم شرقی (قسطنطنیه) برایشان فراهم آورده بود استفاده کردند و استقلال سرزمین خود را اعلام داشتند. این رویداد در سالهای ۱۹۱۸ و۱۹۹۱ عینا تکرار شد. ارمنیان در سال ۱۹۱۸ از فرصت جنگ داخلی روسها (که درپی انقلاب بولشویکی ۱۹۱۷ آغاز شده بود) و در سال ۱۹۹۱ از ضعف دولت مسکو ناشی از اشتباهات گورباچف استفاده و اعلام استقلال کامل کردند. ارمنستان در سه دهه اول قرن نوزدهم و درپی شکست های نظامی ایران از روسیه به تصرف روسها درآمده و طبق قراردادهای گلستان و ترکمنچای، هربار یک قسمت از آن به امپراتوری روسیه واگذار شده بود.

در پی اعلام استقلال اوت ۸۸۵ میلادی، «آشوت باگراتونی» رئیس کشور ارمنستان شد و استقلال ارمنستان فورا از سوی سامانیان ایران و حکومت روم شرقی برسمیت شناخته شد تا سد دیگری در برابر پیشروی اعراب مسلمان به وجود آید.

ارمنستان در طول تاریخ خود در بیشتر ازمنه متحد و یا وابسته به ایران بود. "تاریخ" نشان داده است که ارمنیان در هر شرایطی همواره متحد و دوست ایرانیان بوده اند.ارمنستان در عین حال نخستین کشور مسیحی جهان بشمار می آید.

۱۹۴۱م:ششم اوت ۱۹۴۱ (۱۵ امرداد ۱۳۲۰)، پس از رسیدن افراد لشکر ۹ هند مرکب از نظامیان انگلیسی و هندی به بصره و ۱۸ روز پس از صدور التیماتوم های لندن و مسکو خطاب به ایران، انتونی ایدن وزیر امور خارجه وقت انگلستان پارلمان این کشور را برای حمله نظامی به ایران (تلویحا) توجیه کرد.

تکفارس آی آر

ایدن که در این روز در جلسه پارلمان حاضر شده بود گفت که ایران به سنگرگاه ستون پنجم آلمان تبدیل شده و گروهی از آلمانی ها با برنامه و طرح ویژه به ایران اعزام شده اند و خود را برای ضربه زدن به منافع حیاتی و دیرین انگلستان آماده می کنند، بسیاری از ایرانیان از جمله برخی مقامات دولتی را با خود همراه ساخته اند و ایرانیان فارغ التحصیل مدارس عالی آلمان هم با آنان هستند. ایران که طبق گزارش های دریافت شده، با هیتلر ساخت و پاخت های نظامی محرمانه دارد به صورت یک مرکز نظامی و جنگ نامرئی علیه ما درآمده است. ایدن بدون وارد شدن به جزئیات (زیرا که جلسه پارلمان علنی بود) خطاب به نمایندگان گفت: تنها به این رقم توجه و روی آن تامل کنید که در سال جاری (۱۹۴۱)، دانشکده افسری ارتش ایران یکهزار فارغ التحصیل داشته است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۳۵۶ش:در این روز در سال ۱۳۵۶ (طبق طبق تقویم آن زمان: سال ۲۵۳۶) امیر عباس هویدا پس از ۱۳ سال نخست وزیری جایش را به دوستش جمشید آموزگار داد و خود بعدا وزیر دربار شد.

جمشید آموزگار متولد ۱۳۰۱ (فرزند حبیب الله آموزگار)، فارغ التحصیل دانشگاه کرنل آمریکا و دارای دکترای مهندسی، که از سال ۱۳۳۷ (دوران نخست وزیری دکتر اقبال) وارد کابینه شده بود تا آن زمان سمتهای مختلف از وزارت کار و بهداری تا کشور و دارایی برعهده داشت و در سال ۱۳۵۵ دبیر کل حزب دولتی رستاخیز شده بود. وی که یک سال نخست وزیر بود در محافل ایران شهرت به دوستی و نزدیکی با آمریکا را داشت. در دوره نخست وزیری آموزگار بود که مخالفت با شاه و نارضایی از اوضاع کشور علنی تر شده بود، سه ماه بعد از نخست وزیر شدن آموزگار، شاه در سفر به آمریکا و فرانسه تحقیر شد و شش ماه پس از آغاز نخست وزیری او، انقلاب آغاز شد و یک سال و یک ماه بعد به ختم سلطنت انجامید.

به نوشته مورخان، دولت وقت آمریکا همانند انقلاب کوبا (دهه ۱۹۵۰) و چند تحول مشابه در چند کشور دیگر تنها موافق تغییرات دمکراتیک در ایران بود اما پس از انقلاب، نتیجه در جهت خلاف انتظار واشنگتن و حتی شوروی تغییر یافت و … .

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۸۸۳م:پرفسور اسکات نیرینگ Scott Nearing جامعه شناس و اقتصاددان معروف آمریکایی که یک قرن عمر کرد ششم اوت ۱۸۸۳ به دنیا آمد و نظرات تازه ابراز داشت و کتاب های متعدد منتشر ساخت. وی نخستین اندیشمندی بود که به نقش«نفت» در جنگهای آتی و تشنجات جهانی اشاره کرده بود. نیرینگ در تالیف سال ۱۹۵۵ خود نوشته است که تشنجات جهانی از این پس، بیش از گذشته و هر زمان دیگر ریشه اقتصادی خواهد داشت.

وی نوشته است: به پیشرفتهای فکری، صنعتی، علمی و فنی معاصر توجه نکنید، علل جنگها همان خواهد بود که در گذشته و گذشته های دور بوده و آزمندی و جاه طلبی یک فرد و یا گروهی کوچک آنها را به وجود می آورد که می خواهند دیگران و مخصوصا رقیبان را از میدان برانند و خود صاحب همه منافع شوند.

پرفسور نیرینگ که در دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کرد و در ۱۹۸۳ فوت شد در کتاب خود «زندگی خوب» نوشته است: از آنجا که کنترل تحولات در دست افراد عادی نیست و عمر هم کوتاه است، یک فرد باید در طول حیات، زندگی خوب داشته باشد. وی سپس راههای متعدد برای بهتر زندگی کردن در این دنیای پر از زحمت را نشان داده است.

پرفسور اسکات اواخر عمر به یک منطقه جنگلی رفت، در آنجا خانه ساخت و به زندگانی در چنین محیطی خلوت ادامه داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۶۵۱م:فرانسوا فرالون Fransois Fenelon استاد الهیات و نویسنده فرانسوی ششم اوت (روزی چون امروز) در سال ۱۶۵۱ به دنیا آمد و ۶۴ سال زندگی کرد و تالیفات متعدد برجای گذارد. با این که یک کاتولیک بود تا حدی از فکر اصلاحات کلیسا جانبداری کرد. او تاکید فراوان بر برادروار زندگی کردن نوع بشر داشت و این نکته مهم از اوست: همه جنگها داخلی هستند زیرا که انسانها برادرند و بنابراین، جنگ جز برادر کشی نام دیگری نمی تواند داشته باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۲۰۰۸م:راه اندازی شبکه شبکه ها (www) در اینترنت توسط پروفسور «تیم برنرز لیTim Berners – Lee» ششم اوت ۲۰۰۸، هفده ساله شد.

لی که نخستین وب سایت را ساخت و از ششم اوت ۱۹۹۱ در شبکه شبکه ها (اینترنت) قرار داد و در آن به همگان آموخت که چگونه برای خود وب سایت بسازند و حرفشان را بدون سانسور و ترس و نگرانی از تعقیب بزنند برای این کار مهم پولی نگرفت و حق الامتیازی قرار نداد و آن را به ثبت هم نداد تا استفاده از اینترنت در سراسر جهان رایگان باقی بماند. طبق یک بررسی جهانی تازه، اینترنت در طول عمر کوتاه خود باعث شده است که تبادل اطلاعات، اندیشه و معلومات ۷۶ درصد نسبت به گذشته افزایش یابد و اصحاب نظر در آموزش و پرورش در صدد تغییر نظامات جاری برآیند زیرا که اینترنت از این سیستم ها جلو افتاده و سریعتر به افراد اطلاعات و معلومات می رساند. لی هنگام اعلام تعمیم اینترنت و در اختیار همگان قرار گرفتن این ابزار اطلاع رسانی پیش بینی کرده بود که در آینده ای نزدیک واژه «سانسور» از فرهنگ ها حذف و به تاریخ سپرده خواهد شد.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۸۸۱م:ششم اوت زادروز الکساندر فلمینگ Fleming باکتریولوژیست اسکاتلندی و کاشف پنی سیلین است که در ۱۸۸۱ به دنیا آمد.

فلمینگ که از مدرسه پزشکی دانشگاه لندن دکترا گرفته بود و بعدا در همان دانشگاه به تدریس و پژوهش پرداخته بود در سال ۱۹۲۸ که روی عوامل بیماری ها مطالعه می کرد متوجه شد یک قطعه کپک (mould) که بر حسب اتفاق در طشتک کشت افتاده بود در اطراف خود عوامل بیماری staphylococcus را کشته است. وی با مشاهده این وضعیت، موفق به کشف پنی سیلین شد که تاکنون صدها میلیون انسان را نجات داده است. این کشف بزرگ، دکتر فلمینک برنده جایزه نوبل کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۳۵۳ش:پس از این که حزب رستاخیز که شاه در سال ۱۳۵۳ دستور تاسیس آن را داده بود دارای روزنامه ارگان و نشریات دیگر شد، در مرداد ۱۳۵۵سندیکای نویسندگان رسانه ها دچار مشکلی گردید که سایر کشورها قبلا آن را حل کرده بودند. مشکل این بود که کارکنان نشریات رستاخیز (عمدتا به این سبب که سندیکا در صدد ساختن مسکن برای اعضای تازه خود در شمس آباد تهرات برآمده بود) درخواست عضویت داشتند و سندیکا به آنان همان حرفی را می زد که سالها قبل از آن به کارکنان نشریات حزب ایران نوین زده بود از این قرار: اتحادیه های روزنامه نگاران ملل دیگر کارکنان نشریات حزبی را کارمند حزب می دانند، نه روزنامه نگار حرفه ای، زیرا که هدف و طرز کار دیگری دارند، و اگر اصرار بر عضویت دارند می توانند بروند و برای خود اتحادیه و سندیکای جداگانه تاسیس کنند که حق هر فرد است، ولی اگر بخواهند وارد سندیکای موجود شوند باید علاوه بر نشریات رستاخیز، در رسانه عمومی دیگری هم مشغول بکار باشند تا با استناد به آن درخواست عضویت آنان پذیرفته شود. استدلال سندیکا چیزی جز عنایت به یک روال بین المللی نبود. در سال ۱۹۲۷ نمایندگان فدراسیونهای روزنامه نگاران شوروی و ایتالیا را به نشست کنفدراسیون جهانی روزنامه نگاران راه نداده بودند؛ زیرا که اتحادیه های مربوط در آن دو کشور کارکنان روزنامه های احزاب را به عضویت می پذیرفتند. اتحادیه های روزنامه نگاران حرفه ای کارکنان تحریری نشریات و هرگونه رسانه دولتی را هم کارمند دولت می شناسند نه روزنامه نگار حرفه ای و درخواست عضویت آنان هم پذیرفته نمی شود. سندیکای روزنامه نگاران ایران با اینکه در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ به پیروزی انقلاب کمک بسیار کرد و ازجمله به مدت ۶۲ روز دست به یک اعتصاب عمومی زد پس از پیروزی انقلاب به تدریج مورد بی مهری قرار گرفت و فعالیت آن عملا متوقف شده است.

۲۰۰۵م:«استیون وینسنتSteven Vincent» روزنامه نگار فری لنس (مستقل) آمریکایی در پی انتشار یک مقاله در نیویورک تایمز که در آن ضمن افشاء مطالبی، از نظامیان انگلیسی مستقر در جنوب عراق انتقاد کرده بود که فقط سیاست دولت خود را دنبال می کنند ربوده و مقتول شد.

مقاله وینسنت ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۵ در نیویورک تایمز منتشر شد و وی سه روز بعد که با مترجم خود بانو «نوریه الخال» در یکی از خیابانهای بصره قدم می زد توسط سرنشینان یک وانت، از نوع و رنگ وانت هایی که پلیس بصره استفاده می کند ربوده شد و جسد او که شکنجه شده و گلوله خورد بود در حاشیه شهر به دست آمد. در کنار جسد، بانو نوریه که او هم هدف گلوله قرار گرفته بود روی زمین افتاده بود که جهت درمان به بغداد منتقل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۲۰۰۵م:«دیوید شاو» روزنامه نگاری که دهها سال کارش نقد کار روزنامه نگاران دیگر بود چهارم اوت ۲۰۰۵ در ۶۲ سالگی در لس آنجلس درگذشت. وی پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه وارد کار روزنامه نگاری شده بود و پوشش اخبار مربوط به خوراک مردم (رستورانها، خواربارفروشی ها، کارشناسان تغذیه، مسمومیت های غذایی و …) نخستین سمتی در تحریریه بود که بر عهده اش قرار داده شده بود.

دیوید پس از ارتقاء از خبرنگار یک به خبر نگار ۳ ، داوطلب کار خبرنگاری اینوستیگیتیو (دنبال کردن یک قضیه همانند کارآگاه پلیس) شد و پس از به دست آوردن تجربه در این کار، در تحریریه روزنامه برای خود یک سمت تازه به وجود آورد که قبلا به آن صورت سابقه نداشت و آن نقد کار سایر روزنامه نگاران بود؛ از طرز تهیه مطلب تا سبک نگارش و کشف ارتباط آنان با مقامات، اصحاب قدرت و منافع. دیوید عقیده داشت که به همان گونه که روزنامه نگاران در جامعه در جستجوی ضعف ها و قوت هستند تا برنگارند و مسائل روشن، شکافته و حل شود، باید روزنامه نگارانی هم باشند که ضعف و عیب رسانه ها را بنویسند تا اصلاح شوند و ترقی کنند و هیچکس نباید از این کار رنجش داشته باشد زیرا که روزنامه نگار دوست همه است و عیب را با هدف کمک به رفع شدن آن بیان می دارد، نه از راه دشمنی.

T A K F A R S

دیوید به این کار ادامه داد و به دلیل تاثیرگذاری نوشته هایش، چند جایزه بزرگ روزنامه نگاری گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۲۰۰۵م:چهارم اوت ۲۰۰۵ شبکه تلویزیونی سی ان ان «رابرت نواک» مفسر قدیمی و محافظه کار را که در یک برنامه زنده تلویزیونی یک جمله غیر مؤدبانه بر زبان آورده و میز گرد موسوم به "Inside Politic" را دفعتا و به حالت اعتراض ترک کرده بود از اجرای برنامه در آن شبکه معلق ساخت.

وی در جریان این برنامه که به صورت میز گرد انجام می شد به جای پاسخ به «کارویل» از حزب دمکرات که اشاره به مقاله نواک در شیکاگو تریبون کرده بود که در آن نام بانو «والری پلیم» جاسوسه سیا را فاش ساخته بود، در حالی که می گفت «Bull – shit» میز را ترک کرده بود.

نواک در افواه متهم شده است که به تشویق دوستش «کارل رو» از مقامات کاخ سفید، نام بانو والری را در مقاله اش افشا کرده بود

تا از شوهر او جوزف ویلسون (دیپلمات سابق) که بهانه جورج بوش برای حمله نظامی به عراق (خرید اورانیوم از نیژر) را رد کرده بود انتقام بگیرد. نواک بود که نام این عضو عملیاتی سیا (والری پلیم) را در مقاله اش فاش کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۷۴۰م:پس از درگذشت فردریک ویلهلم قیصر پروس (آلمان شمال شرقی) در سال ۱۷۴۰ میلادی، ژنرالها و سران کشور تا دو ماه و شش روز موافقت نمی کردند که پسرش فردریک بر جای پدر بنشیند؛ زیرا که وی مردی دانش آموخته، روشنفکر و آزادیخواه بود و از آن بیم داشتند که جنگ و زورگویی را موقوف کند و دکان آنان بسته شود که سرانجام صدای اعتراض مردم برلن بلند شد و ششم اوت ۱۷۴۰ با پادشاه شدن فردریک موافقت کردند و او به نام فردریک دوم قیصر (کایزر) پروس شد. فردریک دوم که شدیدا افکار ضد ماکیاولی داشت، رعایت اخلاقیات در سیاست را دستور می داد و به جای وارد شدن در دسته بندی های اروپا با «ولتر» و سایر روشنفکران زمان خود مکاتبه و تماس داشت و نیمی از اوقات فراغت خود را در جلسات شعر و کتابخوانی می گذراند. به ادبیات کشورهای دیگر احترام می گذارد. بارها ضمن تمجید از کارهای ادبی درخشان ایرانیان در قرون وسطی گفته بود که امپراتوری ادبی و فکری ایران نزد او به مراتب ارجمندتر از امپراتوری نظامی ایران در طول ۱۲ قرن اول است. وی به نمایشنامه نویسها همیشه گوشزد می کرد چیزی بنویسند که وقتی روی صحنه بیاید برای مردم آموزنده باشد. از این روی، فردریک دوم تنها شاهی در جهان بوده است که لقب «شاه روشنفکر» گرفته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۸۰۶م:عمر امپراتوری مقدس رومی که نه امپراتوری بود، نه مقدس و نه رومی ششم اوت ۱۸۰۶ به دست ناپلئون به پایان رسید. این امپراتوری، خود به خود، از روزی که پاپ وقت در ۲۵ دسامبر سال ۸۰۰ شارلمانی را امپراتور همه «رومن کاتولیکها» خواند تا جهان مسیحیت هم سلطانی همتراز هارون الرشید خلیفه وقت عباسی داشته باشد به وجود آمده بود و چون مورخان این عنوان را بکرات بکار بردند باقی ماند. شارلمانی پادشاه فرانکها بود که به رم رفت، در برابر پاپ لئون سوم زانو زد و در عوض، آن عنوان را به دست آورد. این امپراتوری یک کنفدراسیون سست مرکب از چندین امیر نشین و کشور دارای حاکمیت ملی بود.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۶۰م:ششم اوت ۱۹۶۰ فیدل کاسترو همه منافع ایالات متحده در کوبا را ملی اعلام کرد که به تحریم و محاصره کوبا انجامید که پس از ۵ دهه هنوز ادامه دارد. فیدل کاسترو که اول ژانویه ۱۹۵۹ زمام امور کوبا را به دست گرفته بود می گفت که بدون لغو همه امتیازات دولت واشنگتن در کوبا، این جزیره ۱۱۱ هزار کیلومتر مربعی استقلال کامل و حاکمیت ملی نخواهد داشت. کوبا واقع در آنتیل بزرگ از نخستین سرزمین هایی است که اسپانیا در قاره آمریکا تصاحب کرده بود. رهبران واشنگتن از زمان استقلال فدراسیون ایالات متحده مایل به ضمیمه شدن کوبا به قلمرو خود بودند که فاصله چندانی از آن فدراسیون ندارد ولی دولت اسپانیا حاضر به ازدست دادن آن نبود. اسپانیا در جنگ ۱۸۹۸ از ایالات متحده (دولت واشنگتن) شکست خورد و کوبا را از دست داد و کوبا تحت قیمومت واشنگتن درآمد که قانون اساسی سال ۱۹۰۲ کوبا با دادن امتیاز کنترل اقتصاداین کشور به آمریکا و سپردن این تعهد که با دولت دیگری هم عهد نشود و پایگاه دریایی گوانتانامو در اجاره آمریکا بماند خود را تاحدی از این قیمومیت نجات داد. اصول مندرج در قانون اساسی کوبا که حق نظارت بر برخی از امور این کشور را به ایالات متحده داده بود باعث شد که کمپانی های آمریکایی منافع متعدد در کوبا به دست آورند و فیدل کاسترو در اوت ۱۹۶۰ همین منافع را ملی کرد و به نظارت دولت واشنگتن پایان داد و خصومت آغاز شد. این خصومت که همچنان باقی مانده است. فیدل کاسترو که از اوت ۲۰۰۶ و انجام یک عمل حراجی روی رودهاش تحت درمان بود؛ یک سال و نیم بعد خود را بازنشسته کرد و رهبری کوبا اینک در دست رائول کاسترو است. باوجود این، فیدل با دادن اندرز به دولت و نوشتن مقاله در روزنامه ارگان حزب کمونیست کوبا (که توسط خبرگزاری ها به سراسر جهان ارسال می شود) به فعالیت ادامه می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۲۰۰۵م:پراودای آنلاین پنجم اوت ۲۰۰۵ در گزارشی نوشته بود که متوسط درآمد روس ها، در سال ۲۰۰۵ نسبت به دو سال پیش از آن (سال ۲۰۰۳) ۳۴ درصد افزایش نشان می داد. در سال ۲۰۰۳ این متوسط درآمد ۲۰۰ دلار در ماه بود که در سال ۲۰۰۵ به ۳۰۳ دلار رسیده بود، حال آن که در ۱۹۹۸ متوسط درآمد روس ها تنها ۷۰ دلار در ماه بود.

پراودا اضافه کرده بود که ۳۰۳ دلار در ماه به مراتب کمتر از متوسط درآمد در اروپای غربی و آمریکاست، ولی باید توجه داشت که در روسیه اجاره خانه، هزینه حمل و نقل، هزینه آب و برق و بهای بنزین و هزینه درمان از یک پانزدهم آن ممالک هم کمتر است.

۲۰۰۵م:نیویورک تایمز ششم اوت ۲۰۰۵ در مقاله ای به قلم«Jad Mouawad» ضمن اشاره به هیات مهمی که دولت آمریکا برای شرکت در مراسم تدفین ملک فهد اعزام داشته و مذاکرات این هیات با سلطان تازه، ملک عبدالله نوشته بود که ترکیب این هیات ثابت می کند که تا چه حد واشنگتن به دوستی و اتحاد با دولت سعودی نیاز و به نفت و پول اضافی آن (دلار های نفتی جهت سرمایه گذاری در آمریکا و عمدتا سپرده بانکی و یا خرید اوراق قرضه) وابستگی دارد.

در میان اعضای این هیات، جورج بوش (پدر)، چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا (عکس بالا) و نیز ژنرال پاول وزیر امورخارجه پیشین دیده می شدند.

این روزنامه نوشته بود: این یک حقیقت محض است که آمریکا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به نفت سعودی وابستگی دارد و به هیچ بها نمی تواند آن را از دست بدهد، زیرا که با ادامه ناآرامی ها تصور جانشین ساختن نفت عراق فعلا یک خیال بیش نیست، ایران بعید است که در آینده ای قابل پیش بینی به آمریکا نزدیک شوند، ونزوئلا راهی را بر ضد آمریکا انتخاب کرده که فعلا بازگشتی در آن دیده نمی شود، به دوستی با روسیه هم نمی توان اعتماد کرد و سایر دارندگان نفت به چین چشم دوخته اند که رفتاری دوستانه تر دارد، به آنها دیکته نمی گوید، پیشنهادهای بهتری ارائه می دهد و به مناطق نفتخیز هم نزدیکتر است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ مرداد

۱۸۱۵: ناوگان اعزامی آمریکا به دزدی دریایی در سواحل جنوبی مدیترانه از تونس تا الجزایر پایان داد.

۱۸۲۵: بولیوی از پرو جدا شد و اعلام استقلال کرد.

تکفارس

۱۸۹۰: برای نخستین بار در آمریکا برای اعدام ، از صندلی الکتریک استفاده شد و در زندان نیویورک یک قاتل به نام « جان هارت » با این وسیله اعدام شد.

۱۹۱۴: اتریش به روسیه و صربستان به آلمان اعلان جنگ دادند.

۱۹۳۴: نیروهای نظامی آمریکا پس از۱۹ سال از هائیتی خارج شدند.

۱۹۶۲: جامائیکا مستعمره انگلستان در قاره آمریکا استقلال یافت.

۱۹۷۸: پاپ پل ششم رئیس وقت کلیساهای کاتولیک بر اثر حمله قلبی درگذشت.

۱۹۸۶: « ویلیام شودر» که ۶۲۰ روز با قلب مصنوعی زندگی کرده بود درگذشت.

۱۹۹۰: شورای امنیت سازمان ملل عراق را به خاطر تعرض نظامی و تصرف کویت تحریم کامل کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر