تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۵۹۲م:مولف «تاریخ نوابغ نظامی» که کتابی به زبان انگلیسی است، روز درگذشت سپهبد بهرام مهران (بهرام چوبین) ژنرال معروف و نابغه نظامی قرن ششم میلادی ایران را پنجم ماه مه سال ۵۹۲ میلادی ذکر کرده است. وی که در «ری» به دنیا آمده بود در خراسان خاوری درگذشت.

۹۰۰م:به نوشته روزشمارتاریخ جهان، امیر اسماعیل سامانی در ماه مه سال ۹۰۰ میلادی در شهر بخارا به خواست سران لشکرش که اصرار داشتند به بغداد حمله کنند و به خلافت عباسیان پایان دهند پاسخ رد داد. شاه سامانی برای توجیه پاسخ خود، در یک اجتماع عمومی (اصطلاحا: بارعام) گفت که بزرگترین برنامه ما باید احیاء زبان فارسی و فرهنگ نیاکان باشد نه وسعت بخشیدن به قلمرو. اگر پیش از رسیدن به این هدف که واجب محض است، دست به لشکرکشی به نقاط دوردست زنیم از هدف اصلی (احیاء فرهنگ ملی) دور خواهیم شد. به علاوه ما با حمله نظامی به بغداد، دشمنان تازه برای خود خواهیم ساخت که فعلا و در آغاز کار، به مصلحت ما نیست.

۱۸۲۰م:پنجم ماه مه سال ۱۸۲۰ (دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار)، دولت وقت ایران تصمیم گرفت که در مورد سوء رفتار مقامات عثمانی در حجاز با حجاج ایرانی و نیز آسیبی که این حجاج در طول راه (به سبب شیعه بودن) از وهابیون نجد می دیدند به دولت عثمانی در استانبول و به حکمران مصر در قاهره اعتراض کند، زیرا که مقامات عثمانی در حجاز زیر نظر پاشای مصر بودند که دست نشانده دولت عثمانی بود. گزارش های بعدی نشان می دهد که تذکر دولت ایران به پاشای مصر تاثیر بیشتری بخشیده بود تا اعتراض به دولت عثمانی.

۱۲۹۰م:در این روز در سال ۱۲۹۰ خورشیدی دولت در تهران دست به تدابیر احتیاطی وسیعی زد تا ماجرای اصفهان در پایتخت تکرار نشود. اخبار رویداد اصفهان در تهران پیچیده و به گوش همگان رسیده بود و حساسیت هایی مشاهده می شد.

۱۳۵۸ش:۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ صدها کارمند سازمان اطلاعات و امنیت ایران (ساواک) که برای اعتراض نسبت به دستمزد عقب افتاده خود مقابل ساختمان نخست وزیری اجتماع کرده بودند دستگیر شدند و با چند اتوبوس به زندان قصر انتقال یافتند. عده کارمندان ساواک که به این ترتیب به زندان منتقل شدند ۱۶۰ تن گزارش شده بود. آنان می گفتند که کارمند دفتری هستند و اگر از شکنجه گران و پرونده سازان بودند که چنین علنی برای دریافت دستمزد و اعتراض به اخراج، اجتماع نمی کردند.

تکفارس آی آر

۱۸۱۸م:پنجم ماه مه زادروز «کارل مارکس» روزنامه نگار و اندیشمند آلمانی، صاحب فرضیه کمونیسم (سوسیالیسم تمام عیار)، نویسنده مانیفست کمونیست و مولف کتاب «سرمایه» است که بسال ۱۸۱۸ به دنیا آمد و ۶۵ سال عمر کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۱۹۷۲م:«یاسوناری کاواباتا» داستان نویس بلندآوازه ژاپنی که بیش از یکصد داستان نوشته است در این روز در ماه مه ۱۹۷۲ در ۷۳ سالگی درگذشت.

وی دو سال پس از نوشتن داستان یک خودکشی، بدون این که یادداشتی بر جای گذارد انتحار کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

www.takfars.ir

۱۸۶۴م:الیزابت کوکرانE.Cochran (نلی بلی) روزنامه نگار و نویسنده پرهیاهوی آمریکایی در این روز در سال ۱۸۶۴ به دنیا آمد و ۴۸ سال عمر کرد. دولت آمریکا به منظور تجلیل از این روزنامه نگار اینوستیگیتیو این کشور یک تمبر پستی منتشر کرده است که تصویر آن در بالا آمده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۱۲۶۰م:پنجم مه ۱۲۶۰ قوبیلای قاآن (کوبلای خان) نوه چنگیز و برادر هولاگو خان (ایلخان مغول ایران) رئیس کل متصرفات مغولان و خان بزرگ آنان شد که از چین تا اروپا و خاورمیانه گسترش داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۱۸۲۱م:پنجم مه سال ۱۸۲۱ ناپلئون بناپارت پس از شش سال تبعید در جزیره سنت هلن واقع در اقیانوس اطلس، در این جزیره درگذشت.

وی پس از شکست در جنگ واترلو، از سوی فاتحان به این جزیره تبعید شده بود. ناپلئون ۱۶ سال رهبری فرانسه را برعهده داشت. سال ها بعد هنگام انتقال باقیمانده جسد او به فرانسه، صدها هزار فرانسوی از بندرگاه تا پاریس که صدها کیلومتر فاصله است، استخوانهای او را بدرقه کردند که در طول تاریخ بشر سابقه نداشته است. مرگ ناپلئون براثر مسموم کردن تدریجی او توسط انگلیسی ها صورت گرفت ولی انگلیسی ها این اتهام را رد کرده و گفته اند که وی براثر سرطان معده فوت شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۱۸۹۳م:پنجم مه سال ۱۸۹۳ بهای سهام در بورس نیویورک سقوط آزاد کرد که رکود اقتصادی به دنبال داشت. علت عمده آن، چاپ اسکناس (دلار) زائد بر طلا بود و برای تبدیل اسکناس به طلا که عملی مطابق قانون بود، طلا موجود نبود و این وضعیت سبب هجوم مردم به خرید طلا، تبدیل نقره به طلا و خودداری از خرید سهام شرکتها و پس انداز پول در بانکها بود. سبب دیگر، کاهش درآمد شرکت های راه آهن های آمریکا بود که بهای سهام آنها را در بورس پایین آورده بود.

۱۹۸۰م:پنجم مه سال ۱۹۸۰ و یک روز پس از درگذشت «یوسیپ بروز تیتو» بانی تیتوئیسم (نوعی سوسیالیسم ملی) و رهبر یوگوسلاوی است مورخان و اصحاب نظر متفق القول پیش بینی کرده بودند که پس از او کنفدراسیون یوگوسلاوی هم دیری نخواهد پایید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

تک فارس

۲۰۰۶م:یک دادگاه فدرال آمریکا که در حومه ویرجینیایی شهر واشنگتن استقرار دارد چهارم مه ۲۰۰۶ پس از هفته ها محاکمه، زکریا موسوی از هواداران گروه القاعده را به حبس ابد بدون داشتن حق استفاده از آزادی مشروط محکوم کرد. وی که ۱۷ اوت سال ۲۰۰۱ در ایالت مینه سوتا دستگیر شده بود متهم بود که قرار بود از عوامل رویدادهای ۱۱ سپتامبر آن سال (ربودن هواپیماهای مسافربر و کوبیدن آنها به ساختمانهای بزرگ) باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ اردیبهشت

۱۶۴۰: چارلز یکم پادشاه وقت انگلستان پارلمان این کشور را دوباره تعطیل کرد زیرا که اعضای آن حاضر نشده بودند پولی را که پادشاه برای هزینه کردن می خواست تصویب کنند.

۱۷۸۹: مجلس طبقات سه گانه فرانسه (مجمع ملی) برای حل مشکلات مالی این کشور تشکیل شد و با صداهایی که از آن بلند شد مقدمات انقلاب فراهم آمد. نمایندگان طبقات سه گانه در این مجلس عبارت بودند از: نمایندگان روحانیون (طبقه یکم)، نمایندگان اشراف (طبقه دوم) و نمایندگان بورژواها (طبقه سوم). در این مجلس، کارگران و افراد بدون ثروت نماینده نداشتند.

۱۸۳۲: «هوبرت هو بانکرافتBancroft» تاریخدان و مولف آمریکایی به دنیا آمد.

۱۹۱۶: دولت آمریکا سپاه تفنگداران دریایی خود را مامور حمله به جمهوری دومینیکن کرد.

۱۹۳۶: نیروهای اعزامی ایتالیا به اتیوپی که این کشور را مورد حمله قرار داده بودند شهر آدیس آبابا پایتخت آن را اشغال نظامی کردند. هایله سلاسی امپراتور اتیوپی قبلا کشورش را ترک کرده بود که در همین روز در سال ۱۹۴۱ با کمک انگلستان به آدیس آبابا بازگشت.

۱۹۴۵: دریا سالار دونیتس که پس از خودکشی هیتلر جانشین او شده و آمادگی آلمان را به تسلیم شدن را اعلام داشته بود به زیردریایی ها و کشتی های جنگی آلمان دستور داد که دست از جنگ بکشند و به پایگاههای خود در بنادر آلمان بازگردند.

۱۹۴۹: شورای اروپا تشکیل شد. درهای این شورا که مقر آن در استراسبورگ فرانسه است به روی عضویت هر کشور اروپایی که در آن حکومت قانون برقرار باشد و رعایت حقوق اتباع خود را تضمین کرده باشد باز است. این شورا ارتباط به اتحادیه اروپا ندارد.

۱۹۵۵: آلمان غربی (فدرال) حاکمیت کامل خود را از فاتحان جنگ جهانی دوم به دست آورد.

T A K F A R S

۱۹۶۱: آمریکا مدتها پس از شوروی، نخستین انسان را که «شپرد» نام داشت به مدت ۱۵ دقیقه به فضا فرستاد و وی برخلاف نخستین فضانورد شوروی کره زمین را دور نزد، بلکه وارد فضا شد و فرود آمد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر