تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۱۵۳۴م:سلطان سلیمان امپراتور عثمانی در این روز در دسامبر ۱۵۳۴ تصرف بغداد را تکمیل کرد. نیروهای عثمامی دو روز پیش از این وارد حصار بغداد شده بودند که برخی از مورخان آن روز را زمان تصرف بغداد ذکر کرده اند. دولت صفویه ایران بعدا بغداد را از عثمانی ها پس گرفت و در آنجا یک پایگاه نظامی ثابت به وجود آورد و یک واحد کاملا مجهز را مستقر ساخت. جنگ متناوب ایران و عثمانی بر سر بغداد دو قرن طول کشید و در زمان نادرشاه مصالحه صورت گرفت؛ ایران از دعاوی خود بر بغداد دست کشید و عثمانی حاکمیت ایران بر ایروان و همه قفقاز جنوبی را برسمیت شناخت. در زمان شاه عباس هم عثمانی ها همین نظر را داشتند و شاه عباس موقتا و تا رسیدن به هدفهای مقدم خود آن را رد نکرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۱۳۲۰ش:محمدعلی فروغی که در شهریور ماه ۱۳۲۰ خورشیدی (اواخر اوت ۱۹۴۱) پس از ورود نیروهای متفقین به ایران، پس از شش سال خانه نشستن و مورد بی مهری رضا شاه بودن دوباره نخست وزیر شده بود دومین کابینه خود را در این روز (نیمه آذر ماه ۱۳۲۰) به مجلس معرفی کرد. در این کابینه سرلشکر احمدنخجوان به عنوان وزیر جنگ معرفی شده بود که تعجب همگان را برانگیخت؛ زیرا نخجوان بود که به عنوان کفیل وزارت جنگ پس از دریافت دستور آماده ساختن ارتش برای دفاع از وطن، با کمک یکی ـ دو تن دیگر نیروها را از پادگانها مرخص کرده بود و کشوررا بدون دفاع گذارده بود که رضا شاه پس از اطلاع از این اقدام او، وی را در کاخ مرمر دربرابر چشم وزیران و عده ای دیگر کتک زده بود و پس از کندن پاگونهایش به زندان فرستاده بود تا به جرم خیانت به وطن در دادگاه حرب محاکمه شود. در میان اعضای کابینه فروغی افراد دیگری هم بودند که رضاشاه قبلا آنان را به زندان انداخته و یا بیکار کرده بود.

بررسی های تاریخی برای کشف حقایق مربوط به همین رویدادها چند ماهه نیمه سال ۱۳۲۰، نمونه های وحشت انگیزی از خیانت به ملت ایران و مداخله بیگانه را نشان خواهد داد که تا چند دهه نه دولتهای وقت مایل به این کار (تحقیق) بودند و نه بیگانگان اجازه آن را می دادند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

تکفارس آی آر

۱۳۳۲ش:شانزدهم آذرماه ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران به نشانه اعتراض به تجدید روابط سیاسی ایران و انگلستان، سخنان اهانت آمیز دادستان محکمه نظامی به دکتر مصدق و خشونت رئیس این محکمه نسبت به او، دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا از ایران و مذاکره با شاه و تشریح جزئیات تازه مبارزه واشنگتن با مسکو که ایران هم باید جزیی از آن می بود، بستن نشریات جز هشتاد نشریه در سراسر کشور، ایجاد جوّ اختناق، ارعاب مخالفان و مخالف گویان و … کلاسهای درس را تعطیل، نخست در دانشکده علوم و سپس دردانشکده فنی اجتماع کردند که در اینجا به دستور دولت کودتا به گلوله بسته شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۱۴۱۳۵۸ش: آذرماه ۱۳۵۸ ( ۱۵ آذر به وقت ایران ) و یک ماه پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن کارکنان آن ، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء از جمهوری اسلامی خواست که بی درنگ گروگانهای آمریکایی را که پرسنل دیپلماتیک بودند آزاد سازد و به ایشان اجازه خروج از ایران بدهد و دو کشور اختلافهای خود را در چارچوب منشور ملل از راههای مسالمت آمیز حل کنند.

۱۳۵۸ش:به دستور کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا تا نیمه آذر ۱۳۵۸ شمار کشتی های نظامی آمریکا در خلیج فارس به ۲۱ فروند رسیده بود که شوروی ، قدرت رقیب ، هم به همین تعداد ناو جنگی در برابر آنها مستقر ساخته بود و این موازنه قوا باعث می شد که دولتهای کوچکتر ترسی از نتایج اقدامات خود نداشته باشند ، زیرا که دو ابر قدرت وقت یکدیگر را خنثی می کردند و دیگران تا حدی زیاد آسوده خاطر می زیستند.

۱۳۵۸ش:۱۵ آذرماه ۱۳۵۸ اعلام شد که شهریار شفیق خواهرزاده ۳۴ ساله شاه سابق، پسر اشرف از شوهر دوم و افسر سابق نیروی دریایی ایران هنگامی که دریک خیابان پاریس پیاده به سوی خانه مادرش در حرکت بود به دست مردی جوان که کلاه موتوسیکلت سواری بر سر داشت و به او نزدیک شده بود با شلیک گلوله کشته شده و تیرانداز با موتوسیکلتی که در انتظار وی بود فرار کرده است. یک روز بعد، روزنامه اطلاعات (شماره ۱۶۰۲۰ ـ ۱۷ آذر ،صفحه آخر) به نقل از شیخ صادق خلخالی نوشت که شهریار شفیق به دست اعضای جمعیت فدائیان اسلام ترور شد.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۱۹۸۸م:نلسون رالی هلا هلا ماندلا که از او به عنوان یک « داور جهانی » نام برده می شود ، بزرگ مردی که توانست بدون خونریزی به تبعیض نژادی و حکومت اقلیت سفید پوست مهاجر هلندی بر وطن خود پایان دهد و کسی هم آسیب ندید و حتی مجازات نشد ششم دسامبر سال ۱۹۵۶ با ۱۵۶ تن دیگر از رهبران جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان شد. ششم دسامبر یاد آور تغییر زندان او در سال ۱۹۸۸ است که در این روز به یک زندان « کیپ تاون » منتقل شد.

ماندلا که تنها به دلیل مبارزه برای رفع تبعیض و احقاق حقوق هموطنانش ۲۷ سال از عمر خود را در زندان با اعمال شاقه از دست داد در دادگاهی که او را محاکمه می کرد گفت :

من بر ضد تبعیض گام برداشته ام ، خواه این تبعیض از سوی سیاه و خواه از طرف سفید اعمال شود . من برای ایجاد جامعه ای تلاش کرده ام که در آن آزادی و دمکراسی وجود داشته و هرفرد در آن از حقوق یکسان و فرصت های برابر برخوردار باشد و مردم در کنار هم با هماهنگی و مسالمت زندگانی کنند .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۲۰۰۴م:پنجم دسامبر ۲۰۰۴ در پی مسکوت گذارده شدن پیشنهاد تجدید نظر در قانون انتخابات اوکراین از سوی نمایندگان پارلمان این کشور و تعطیل کردن جلسات به مدت ده روز، اثر کوچکی از شکست یوشچنکو نامزد هوادار غرب و در نتیجه طرح انقلاب مخملی این بلوک و پیروزی مسکو به چشم خورد. با این مختصر شکست، برخی از رسانه های بلوک غرب بردامنه یکطرفه نویسی مطالب خود درباره بحران انتخاباتی اوکراین افزودند و پیشتاز همه آنها، نیویورک تایمز (متعلق به یک خانواده از یهودیان آمریکا) در شماره ۵ دسامبر خود همه اش درباره یوشچنکو و در تبلیغ برای کارهای وی ــ از تبدیل اقتصاد اوکراین از سوسیالیستی به اقتصاد بازار آزاد تا ایجاد پول اختصاصی اوکراین «هریونیا» نوشته بود. یوشچنکو پس از فروپاشی شوروی، مدتی رئیس بانک مرکزی اوکراین بود و در این سمت توجه قدرتهای غربی را به خود جلب کرده بود، همچنان که در دوران حکومت شوروی خودرا وفادار به سوسیالیسم و نظام شوروی قالب کرده بود! و مقام بانکی مهمی را در آن نظام به دست آورده بود.

۱۸۹م:ششم دسامبر سال ۱۸۹ میلادی کومودوس امپراتور وقت روم که با اعتراض شدید مردم شهر «رم» و شورش ایشان به خاطر کمبود گندم و گران شدن نان رو به رو شده بود برای جلب نظر اتباع کشور نسبت به خود و به علاوه راحت شدن از دست معاونش که از سوی سنای روم به او تحمیل شده بود هنگامی که شنید رمی های خشمگین پشت دیوار کاخ او اجتماع کرده و تظاهرات می کنند به اتفاق معاونش «کلیاندر» به بالکن کاخ رفت و خطاب به مردم حق را به جانب آنان داد و گفت که عامل کمبود گندم را تا چند لحظه دیگر به شما می سپارم و سپس به محافظانش دستور دادکه «کلیاندر» را از بالکن به میان مردم افکنند و مردم هم اورا قطعه ــ قطعه کردند!.

کومودوس معاون قبلی خودرا هم به جرم خیانت اعدام کرده بود و اجازه نداد که سنا برای او معاونی دیگر انتخاب کند. علت تعیین معاون برای امپراتور این بود که کومودوس بیشتر وقت خود را صرف خوشگذرانی و تماشای کارهای گلادیاتورها می کرد و به امور کشور نمی رسید و فساد اداری که نمونه اش گرانی نان بود نتیجه همین بی اعتنایی او به خدمات عمومی بود. کومودوس در به جان هم انداختن گلادیاتورها که اسیران جنگ ها بودند و کشته شدن آنان به دست یکدیگر به قدری افراط می کرد که گاهی هم خود او با ارابه به میان گلادیاتورها می رفت و آنان را می کشت!.

وی بعدا نام خود را هم بر شهر قدیمی رم نهاد و این شهر را "کومودیانا" نامید. همین کارها سبب شد که در۳۱ دسامبر سال ۱۹۲ میلادی یک افسر گارد وارد گرمابه کومودوس شود و اورا که سر گرم استحمام بود بکشد. شانس رومی ها در زمان کومودوس این بود که شاه وقت ایران بلاش سوم مردی صلح طلب بود و خود را سرگرم جمع آوری قطعات «اوستا» در یک کتاب کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

تک فارس

۲۰۰۴م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه در ادامه یک رشته فعالیت (در آن زمان؛ تازه) که از دو ماه پیش آن را آغاز کرده بود و مفسران غرب آن را هجوم سیاسی ـ اقتصادی پوتین نامیده بودند ۵ دسامبر ۲۰۰۴ وارد ترکیه شد تا بکوشد میان دو دولت دوستی و حسن تفاهم برقرار شود. ترکیه آخرین حد کنونی پیشروی «ناتو» در شرق است. وی نخستین رهبر مسکو بود که از ترکیه دیدن کرد. پوتین در دیدار دو روزه خود که متعاقب سفر هند صورت گرفت تلاش کرد که مبادلات و همکاریهای اقتصادی ترکیه و روسیه گسترش یابد. پوتین قبلا از آسیای میانه، چین، کشورهای آمریکای لاتین دیدن کرده بود و بعدا هم به چند کشور دیگر رفت.

پوتین که به همه اختلافات مرزی روسیه با چین پایان داده است از گسترش همکاری های تکنولوژیک روسیه و هند به عنوان گام مهمی برای پیشرفت یاد کرده بود.

خبرگزاری های غرب که کنترل خبرها را به دست دارند همه جا در ذیل خبر دیدار پوتین از ترکیه، تاریخچه مناسبات بحرانی دو کشور را ذکر کرده و شرح جنگهای آنها را بر سر قفقاز، منطقه دریای سیاه و بالکان در طول قرون ۱۸، ۱۹ و ۲۰ را آورده بودند که منجر به کوچک قلمرو ترکیه (عثمانی سابق) و شکستهای متوالی آن شده بود.

۲۰۰۹م:در دسامبر ۲۰۰۹ در حالی که برای خودروهای ساخت اروپا و آسیای شرقی، متقاضیان خرید در صف نوبت قرارگرفته بودند و برای برخی از مدلها، این نوبتها شش ماهه بود و خودروسازان آن مناطق از جستجو برای استخدام مهندس و تکنیسین باز نایستاده اند، سه کارخانه اتومبیلسازی آمریکا (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر ـ جیپ) در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و دست التماس به سوی دولت دراز کرده بودند. فروش محصولات این سه کارخانه که تا سال ۱۹۶۶ در جهان کولاک می کرد و از نظر اتومبیلرانان، خودرو ساخت آمریکا حرف نداشت، در طول سال ۲۰۰۸ تا ۳۷ درصد کاهش یافته بود زیرا که محصول این سه کارخانه قادر به رقابت با اتومبیلهای ساخت اروپا و آسیای شرقی نیست. علت موفق نبودن اقتصاد چین تا سال ۱۹۸۲ این بود که از ادامه کار کارخانه های ورشکست حمایت می کردند، همان کاری را که انگلستان تا اواخر قرن ۱۹ (پیش از انقلاب صنعتی) انجام می داد. آمریکا منتقد روش پیشین چین و انگلستان بود و استدلال می کرد که یک کارخانه ورشکست باید تعطیل و یا ادامه فعالیت آن با مدیریت تازه زیر نظر دادگاه ویژه امور ورشکستی قرار گیرد، ولی اینک می خواهد به سه کارخانه در شرف ورشکستگی خود کمک کند و آن هم از جیب مردم! که عدول از کاپیتالیسمی است که این دولت مبلّغ آن بوده است.

مدیران این سه کارخانه که هرکدام دستمزد و پاداش سالانه میلیونی دارند نوامبر ۲۰۰۸ با جت های اختصاصی کمپانی خود به واشنگتن رفته بودند و از کنگره (قوه مقننه آمریکا) درخواست ۲۵ میلیارد دلار پول برای نجات شرکت و اصطلاحا «بیل اوت» کرده بودند که روزنامه ها موضوع جتهای اختصاصی آنان را پیش کشیدند و کنگره جرات پرداخت نکرد و خواست که بروند و جزئیات را بیاورند. آنان بار دوم با خودرو ـ خودرو برق و بنزینی ـ به واشنگتن و کنگره مراجعه و ۳۴ میلیارد دلار مطالبه کردند! (معادل درآمد یک سال یک کشور صادرکننده نفت). تا بازگشت آنان به واشنگتن، کارچاق کن ها (لابی گرها که عمدتا مقامات متنفذ سابق هستند) دست بکار شدند و اعضای مخالف کنگره را که هرکدام ۲۰ تا ۴۰ سال نماینده و سناتور هستند (دمکراسی را ببین!) ملاقات! کردند و کنگره این بار راضی به دادن کمک از جیب مردم (مالیات دهندگان) شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آذر

۱۲۴۰: ۲۳ سال پس از مرگ چنگیز خان ، باتو خان مغول شهر « کی اف » در اوکراین را تصرف و ویران ساخت.

۱۸۶۲: به دستور آبراهام لینکلن رئیس جمهوری وقت آمریکا ۳۹ سرخپوست( بومیان و مالکان اصلی آمریکا ) از قبیله « سو » به دار آویخته شدند. شهرت لینکلن به خاطر صدور اعلامیه لغو بردگی سیاهپوستان است.

۱۸۷۷: ۱۸۷۷ : واشنگتن پست نخستین شماره خودرا منتشر کرد .

۱۹۱۷: فنلاند از روسیه جدا و اعلام استقلال کرد که این روز درعین حال روزملی فنلاندیی ها است .

T A K F A R S

۱۹۲۳: کلوین کولیج رئیس جمهوری وقت آمریکا نخستین رئیس یک کشور بود که ار رادیو نطق کرد .

۱۹۵۴: شاه ایران برای دیدار از آمریکا وارد واشنگتن شد. پنج روز پیش از این سفر جورج آلن معاون وزیر خارجه آمریکا به تهران آمده بود و با شاه مداکره کرده بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر