تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۶۰۸م:واحدهایی از ارتش ایران که مامور تصرف قسطنطنیه (استانبول امروز) و پایان دادن به حکومت رومیان بر گوشه شمال غربی آسیا شده بودند ششم نوامبر سال ۶۰۸ میلادی از کوههای توروس (ترسوس واقع در جنوب غربی ترکیه امروز) گذشتند.

فرماندهی ارتش امپراتوری ایران پس از بازگرفتن سوریه، نیروهای خود را دو دسته کرده بود؛ یک سپاه مامور تصرف همه فلسطین و دو سپاه راهی تصرف قسطنطنیه شده بودند و سپاهیانی که مامور تصرف قسطنطنیه شده بودند در این روز ازکوههای توروس گذشته بودند .

این خبر، فوکاس Phocas امپراتور بیزانتین (روم شرقی) را سخت نگران کرد و در پی این تزلزل و چند شکست پی در پی نظامی از ایران، کشورش دچار هرج ومرج گردید به گونه ای که هراکلیوس حکمران رومی شمال آفریقا با کشتی خود را به قسطنطنیه رسانید تا امپراتوری را نجات دهد. پس از رسیدن هراکلیوس به قسطنطنیه مردم شهر به او پیوستند و فوکاس را گرفته و اعدام کردند. در آن زمان نه تنها ارتش ایران، بلکه طوایف آلوار و اسلاو نیز از شمال، قسطنطنیه را تهدید می کردند.

سپاه دیگر ایران پس از تصرف همه فلسطین از جمله اورشلیم (بیت المقدس)، صلیب اصل را از این شهر به تیسفون فرستاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

تکفارس آی آر

۱۸۵۶م:ششم نوامبر سال ۱۸۵۶ میلادی ــ شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران بر سر هرات، نیروهای انگلیسی مستقر در هند عازم جنگ با ایران شدند. این عملیات ضد ایران را «سر جیمز آوت رام» فرماندهی می کرد. در آن زمان لرد «پالمرستون» نخست وزیر انگلستان بود.

نیروهای انگلیسی یکم ژانویه سال ۱۸۵۷ (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف کردند و دولت وقت ایران را مجبور به صرف نظر کردن از هرات ساختند که قرنها حاکم نشین خراسان و زادگاه شاه عباس و یکی از مراکز فرهنگ و ادب ایران بوده است.

انگلیسی ها در سال ۱۸۵۵در پیشاور با دوست محمد خان (افغان) قرار داد صلح امضاء کرده بودند و سیاستشان بر این بود که یک افغانستان مستقل هوادار انگلستان که حایل میان روسیه و هند باشد به وجود آید. انگلیسی ها با ادامه یکپارچه بودن ایران که دربار آن متمایل به روسیه بود مخالف بودند و به همین سبب هرات و نواحی دیگر افغانستان و همچنین بخش شرقی بلوچستان (مکران) را از ایران جدا کردند. «افغانستان» نامی است که انگلیسی ها بر ایران خاوری گذارده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۳۵۷ش:در جریان انقلاب و در پی کناره گیری شریف امامی از نخست وزیری، شاه در این روز در سال ۱۳۵۷ (۶ نوامبر ۱۹۷۸) یک کابینه نظامی به ریاست ژنرال غلامرضا ازهاری را روی کار آورد که نتوانست بیش از دو ماه دوام آورد. ازهاری که در آن زمان ۶۱ ساله بود قبلا دوره کالج فرماندهی ارتش آمریکارا بپایان رسانیده بود.

www.takfars.ir

وزیران کابینه ازهاری ژنرالهای ارتش و از جمله فرماندهان نیروهای سه گانه با حفظ سمت نظامی خود بودند، ولی در آن دو ماه سازمانهای دولتی عموما درحال اعتصاب بودند و عملا فعالیت اداری وجود نداشت و چون روزنامه ها هم در حال اعتصاب بودند، فعالیت این کابینه جز درگیری هایش با تظاهرکنندگان و مقابله بی نتیجه با شعارهای شبانه در پشت بامها، و رو به رو بودن با کمبودها به ویژه نبودن بنزین و سوخت های خانگی انعکاسی نداشت. در این دوره، حفاظت از تاسیسات نفت نیز برعهده ارتش قرار گرفته بود. در این زمان، بیشتر کارکنان صنعت نفت در اعتصاب بسر می بردند. هدف از سپرده شدن امور نفت به ارتش این بود که قوانین نظامی در آنجا حاکم و اجرا شود و اعتصاب ادامه نیابد که این نتیجه حاصل نشد، و حتی واحدهای ارتش دچار کمبود بنزین شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۳۵۸ش:در ادامه تجدید نام اماکن و معابر، در این روز در آبان ۱۳۵۸ (۹ ماه پس از انقلاب) خیابان «تخت جمشید» به آیت الله طالفانی و میدان ارگ به ۱۵ خرداد تغییر یافت. نام کوروش بزرگ بنیاد گذار ایران و مرد محبوب جهانیان، شاه عباس یکم که دو بار با پای پیاده از اصفهان به زیارت مشهد رفته بود و پدر بزرگش شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام داشته بود و نادر شاه – ناپلئون شرق – که شرط آشتی با عثمانی را برسمیت شناختن شیعه قرارداده بود قبلا از سه خیابان تهران برداشته شده بود. برخی از این تغییر نامها خودسرانه بود برای مثال: به تصمیم مدیر مدرسه ای در کوی نیروی هوایی (شرق تهران)، نام یعقوب لیث صفاری ـ قهرمان استقلال وطن که خوزستان را از چنگ خلیفه عباسی خارج ساخت و همانجا درگذشت و ما از نفت آن بهره می بریم و نانمان از آنجاست ـ از این مدرسه حذف شد! و ….

در همان روزهای اول پیروزی انقلاب، سر مجسمه فردوسی را در میدانی در تهران که به نام اوست قطع کرده بودند و تابلو های نام حافظ و خیام را از روی خیابانهای تهران برداشته بودند. احتمالا قطع سر مجسمه فردوسی که بعدا مرمت شد این بود که نام کتابش را شاهنامه گذارده بود، حال آنچه منظور فردوسی از بکار بردن واژه شاهنامه؛ (تاریخ) بود که «تاریخ» واژه ای عربی است. شاهنامه فردوسی تاریخ ایران به زبان شعر است و وی کوشیده است که از واژه های بیگانه استفاده کمتری شود. همچنین احتمالا برداشتن تابلو های حافظ و خیام از روی خیابانها این بود که در اشعار خود واژه «شراب» را بکار برده بودند. این تابلوها باردیگر در جای خود نصب شد.

۱۸۳۸م:ششم نوامبر، سالروز انتشار کتاب «آمریکای دمکرات» تالیف نویسنده بنام؛ جیمز کوپر در سال ۱۸۳۸میلادی است که یک انتقاد اجتماعی کهنه نشدنی است. اتفاقا انتخابات عمومی آمریکا هم در ماه نوامبر انجام می شوند.

جیمز فنیمور کوپر James F. Cooper (متولد ۱۷۸۹ و متوفا در ۱۸۵۱) که پنجاه اثر جالب از خود به یادگار گذارده پس از یک اقامت نسبتا طولانی در فرانسه، در بازگشت به میهن خود آمریکا و مشاهده سیاستبازی ها، کتاب «آمریکای دمکرات» را نوشت و در آن ضمن انتقاد از سوء استفاده از دمکراسی در آمریکا به دفاع از ارزشهای انقلاب استقلال آمریکا و آرزوها و هدفهای موسسان این کشور پرداخت که به «پدران موسس» شهرت یافته اند.

آثار بعدی او که متاثر از همین احساس بود انتقاد از وضعیت روز و نیز دفاع از حقوق سرخپوستان (بومیان) آمریکا بود. سبک او در نوشتن، پرداختن به جزئیات یک مسئله واقعی روز در قالب داستان بود. در آغاز کار نویسندگی و پیش از نوشتن کتاب آمریکای دمکرات، کوپر یک ماجرای واقعی را به صورت داستان نقل می کرد و منتشر می ساخت و بهترین نمونه این نوع تالیف او کتابی است که در آن نقش جاسوسی در جریان جنگ انقلاب استقلال آمریکا منعکس است.

کوپر نخستین داستان نگار آمریکایی است که از این لحاظ (واقعیت نگاری) شهرت جهانی یافته است. در همان زمان که وسائل ارتباط تحول نیافته بود، داستانهای کوپر اندکی پس ازانتشار، به زبانهای دیگر ترجمه و چاپ می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۸۵۷م:پنجم نوامبر سال ۱۸۵۷ «آیدا تاربلIda Tarbel» در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به دنیا آمد و پس از فراغت تحصیل از دانشگاه، کار روزنامه نگاری را پیشه ساخت و پس از چند سال خبرنگاری، در موسسه مک کلور که دارای چند نشریه بود به عنوان خبرنگار اینوستیگیتیو (خبرنگاری که بمانند کارآگاه پلیس یک قضیه را دنبال می کند و کشفیات خود را هر روز منتشر می سازد و چون دیگران در جریان قرار می گیرند به او در کسب اطلاعات بیشتر کمک می کنند) استخدام شد. وی در طول فعالیت در ایالت پنسیلوانیا مشاهده کرده بود که چگونه راکفلر و کمپانی نفتی او، «استاندارد اویل» مردم را از کسب و کار خارج می سازند و اراضی را به بهایی نازل تملک می کنند و با کمک مقامات محلی اراضی دولتی صاحب می شود و …. وی به تجسس در کارهای این کمپانی پرداخت و آن چنان پی گیر شد تا اسنادی به دست آورد که این کمپانی قانون «ضد تراست» آمریکا را نقض کرده است. انتشار این رشته مطالب که مردم و اصحاب اطلاع به او کمک می کردند باعث شد که دادستان کل برضد استاندارد اویل اعلام جرم کند و دادگاه حکم به تجزیه و انشعاب کمپانی دهد که قبلا تصور آن هم نمی رفت.

تک فارس

کار این افشاگری که مورد حمایت مردم آمریکا بود و تیراژ روزنامه های افشاگر را ده برابر کرده و به یک میلیون نسخه رسانده بود سبب ترس میلیونرها و صاحبان کمپانیهای بزرگ شد، به گونه ای که تئودور روزولت رئیس جمهمور وقت آمریکا در اجتماعی، آیدا و سایر روزنامه نگاران افشاگر را «ماکریکر (نجاست به هم زن)» خواند، ولی چون قانون اساسی این کشور آزادی مطبوعات را تضمین کرده است موفق نشد این تلاش را کاهش دهد. ولی ناشران روزنامه ها که در معرض کاهش اعلان قرار گرفته بودند (زیرا که کمپانی های بزرگ آگهی دهندگان اصلی بوده اند) شروع به کوتاه آمدن کردند که آیدا با دو همکار دیگر خود «ری» و «لینکن» نشریه ای از آن خود به راه انداختند که درهایش را به روی سایر روزنامه نگاران اینوستیگیتیو باز گذارده بود. کار این افشاگران بود که رشته تحصیلی «روزنامه نگاری اینوستیگیتیو» را در دانشگاهها به وجود آورد و این عمل را دائمی ساخته است.

آیدا که در نیمه دوم عمر مجله «آمریکن مگازین» را دایر کرده بود به تدریج به کتاب نویسی روی آورد که کتاب های او نیز انتقادی و افشاگرانه بوده است. معروفترین تالیفات این بانوی روزنامه نگار «بالاکشیدن کسب و کار مردم تحت حمایت قانون و با کمک وکلای دادگستری»، «وجدان زنان را نمی شود به آسانی مردها خرید»، «مشکل زن بودن»، «تاریخچه شخصی (خاطرات خودش)»، زندگی آبراهام لینکلن، «اوون یانگ» و …. آیدا ۸۶ سال عمر کرد و در سال ۱۹۹۹ نام او در ردیف یکصد روزنامه نگار بزرگ قرن ۲۰ قرار گرفت و عکسش بر تالار مشاهیر اضافه شد و دولت آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۰۲ تمبر ۳۷ سنتی مزین به عکس او را به چاپ رساند که در جریان است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۸۵۲م:ششم نوامبر سال ۱۸۵۲ میلادی «کامیلو کاوور» روزنامه نگار ۴۲ ساله نخست وزیر پیه مونته و ساردنیای ایتالیا شد. وی بزرگترین نقش را در احیاء ایتالیای واحد نزدیک به چهارده قرن پس از زوال امپراتوری روم غربی ایفاء کرد و با اعزام ۱۵ هزار سرباز به جبهه کریمه، وطن خودرا وارد باشگاه قدرتهای اروپایی ساخت. حربه او درمتحد ساختن ایتالیایی ها که تا زمان او بر هر گوشه اش یک قدرت اروپایی حکومت داشت روزنامه او «ریسورجی منتو» و مقالات آتشین و میهنی اش بود. این نخستین مورد در طول تاریخ است که یک روزنامه تا این حد در تامین وحدت یک کشور و اقتدار آن موثر واقع شده است.

«کاوور» که یک ملی گرای چپ بود در امور دیپلماتیک کاملا مهارت داشت. در جوانی افسر ارتش بود و جنگ را خوب می شناخت. کاوور در باره دمکراسی و حکومت پارلمانی در انگلستان مطالعه وبررسی کرده بود. هنر او شناخت وطندوستان واقعی و شرکت دادن انان در کوشش های تامین وحدت وطن بود. گاریبالدی میهندوست بنام ایتالیایی از یاران کاوور در تامین وحدت ایتالیا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۸۶۰م:ششم نوامبر سال ۱۸۶۰ ابراهام لینکلن برای یک دوره چهارساله به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد که در دوران ریاست جمهوری او، میان وی و ایالات جنوبی اختلاف بروز کرد و این ایالات و عمدتا بخاطر تصمیم لینکلن (لینکن) به رهایی سیاهپوستان از بردگی سفیدپوستان، از اتحادیه جدا شدند و (باهدف تامین استقالا هرچه بیشتر ایالتها در امور خود و کاهش اختیارات دولت مرکزی) کنفدراسیون آمریکا را تشکیل دادند که این اقدام جنگ داخلی خونین آمریکا را به دنبال داشت. ایالات جنوبی نیز ششم نوامبر سال ۱۹۶۱ جفرسون دیویس را برای یک دوره شش ساله به ریاست کنفدراسیون خود انتخاب کردند و به این ترتیب آمریکا نزدیک به سه سال، همزمان، دارای دو رئیس جمهوری بود. با شکست نظامی کنفدراسیون، عمر حکومت جفرسون دیویس هم یافت و مدتی بازداشت بود، اما محاکمه و محکوم به مجازات نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۲۰۰۵م:ششم نوامبر ۲۰۰۵ ، روزنامه ها در گوشه و کنار جهان عموما نوشته بودند که «این روز ها جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا به هر جا که می رود تظاهرات را هم با خود به دنبال می برد».

وی در نخستین سالروز پیروزی اش بر «جان کری»، پنجم نوامبر برای شرکت در نشست دو روزه سران ۳۴ کشور قاره آمریکا وارد شهر ساحلی «مار دل پلاتاMar del Plata»ی آرژانتین شده بود.

T A K F A R S

اندکی پیش از ورود او، هوگو چاوز رئیس جمهوری چپگرای ونزوئلا در ورزشگاه آن شهر یک اجتماع مسالمت آمیز چهل هزار نفری بر ضد پیشنهاد «آزادی تجارت» که خواست دولت واشنگتن در قاره آمریکاست برپا داشته بود و ضمن آن گفته بود که اگر آمریکا به ونزوئلا حمله نظامی کند، قاره آمریکا گرفتار یک جنگ صد ساله خواهد شد. در همین اثناء به جمعیت خبر رسید که بوش وارد شهر شده و در شرایتون هتل اقامت کرده است که گروهی از جمعیت به خیابانها ریخت و به سوی هتل به حرکت درآمد. پلیس مانع پیشروی این گروه شد که میان طرفین با کوکتل مولوتف و سنگ پرانی و چوبدستی و گاز اشک آور زد و خورد روی داد. سرانجام پلیس موفق شد که جمعیت را در ۶۰۰ متری هتل متوقف سازد. تظاهر کنندگان که چنین دیدند دست به تخریب موسسات و فروشگاههای اطراف زدند. با این که ۶۴ تن از تظاهر کنندگان دستگیر شده بودند روز بعد (ششم نوامبر) این تظاهرات دامنه بیشتری یافت و بسیاری از شهرهای آرژانتین را فرا گرفت.

چاوز که در سالهای بعد هم به ضدیت با دولت بوش ادامه داده است در سپتامبر ۲۰۰۶ در نشست سالانه سازمان ملل در شهر نیویورک، جورج بوش را علنا «اهریمن» خواند.

سران بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از چپها هستند که موافقت چندانی با سیاست های واشنگتن ندارند از جمله برزیل، شیلی، بولیوی، کوبا، آرژانتین، نیکاراگوا و ….

در یکمین سالروز پیروزی بوش بر «کری» اعلام شده بود که مقبولیت او در آمریکا به ۳۵ درصد تقلیل یافته، محبوبیت کنگره (با اکثریت جمهوریخواه) به ۳۴ در صد پایین آمده و مقبولیت «چنی» معاون بوش به ۱۹ درصد رسیده بود. در نوامبر سال ۲۰۰۶ این مقبولیت ها بازهم دو تا سه درصد کاهش یافته بود. دلیل عمده این کاهش، ادامه وضعیت عراق، افزایش مشکلات اقتصادی آمریکا و گسترش شکاف میان ثروتمندان و کم درآمدها در جامعه آمریکا و … است. به همین سبب انتخابات پارلمانی هفتم نوامبر ۲۰۰۶ را برای دولت بوش و حزب جمهوریخواه، یک رفراندم خوانده بودند زیرا که در آن اکثریت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به دست حزب دمکرات افتاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۲۰۰۵م:مارتین ایندیکMartin Indyk معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا، سفیر اسبق این کشور در اسرائیل و عضو انستیتوی بروکینگز (در شهر واشنگتن) در مقاله ای در لس انجلس تایمز که پنجم اکتبر ۲۰۰۵ همزمان در بسیاری از روزنامه های آمریکا چاپ شده بود بیانات (نوامبر سال ۲۰۰۵) محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را مورد تفسیر قرار داده که گفته بود پهنه گیتی باید از وجود دولت اسرائیل پاک شود. ایندیک نوشته بود: در پی انتشار اظهارات احمدی نژاد، دیپلماسی ایران تلاش کرد که مسئله را رفع و رجوع کند ولی مقامات ارشد، روحانیون و روزنامه های تهران نوشتند که این بیانات تازه نیست و از ۲۷ سال پیش بیان می شود.

ایندیک نوشته بود: درست است که ایران دارای موشک دور برد است و تا پنج سال دیگر به سلاح اتمی دست می یابد ولی جنگ این کشور با اسرائیل بعید است و برای ارتش ایران دشوار است که هزار مایل فاصله خلیج فارس تا آبهای اسرائیل را طی کند و دست به حمله بزند، ولی تشدید فعالیت حزب الله (لبنان) و جهاد اسلامی (فلسطین) که مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران هستند بر ضد دولت اسرائیل محتمل است. بنابراین نمی توان به آسانی از اظهارات احمدی نژاد گذشت.

پیش بینی ایندیک درباره حزب الله لبنان تحقق یافت. ایندیک در جریان انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا از رئیس جمهور شدن باراک اوباما پشتیبانی کرده بود. وی در جریان مسابقه های انتخاباتی این سال، اوباما را دوست و حامی اسرائیل اعلام کرده بود و از یهودیان آمریکایی خواسته بود که به اوباما رای دهند. حمایت وی از اوباما همچنین مشوق رسانه های آمریکا بود که عمدتا در کنترل جامعه یهودیان این کشورند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۲۰۰۸م:پنجم نوامبر ۲۰۰۸ و یک روز پس از انجام انتخابات عمومی آمریکا و اعلام انتخاب شدن "باراک اوباما" نخستین سیاهپوست به ریاست جمهوری این کشور، دمیتری مدودیف رئیس جمهور روسیه به مناسبت روز وحدت در این کشور و در حالی که رژه نظامی با یونیفورم سنتی در میدان سرخ جریان داشت در نطق خود در برابر اعضای مجلس عالی روسیه از سیاست های آمریکا انتقاد کرد و گفت که روسیه در واکنش به استقرار موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک، در مرز خود با لهستان موشک خودکار "اسکندر" مستقر خواهد ساخت. وی وجود تشنج در جهان و بحران مالی موجود را نتیجه خودخواهی آمریکا و سیاست برتری جویانه این کشور دانست.

تک فارس www.takfars.ir

در همین روز دولت ایران ضمن خبر دادن از نزدیک شدن یک هلی کوپتر نظامی آمریکایی مستقر در عراق به مرزهای خود، اخطار کرد که نیروهای مسلح ایران دستوردارند که تجاوز به مرزها را با هر وسیله و بدون درنگ دفع و سرکوب کنند. رسانه های غرب ضمن بازتاب این اخطار نوشته بودند که به این ترتیب ایران نشان داد که سوریه و پاکستان نیست که آمریکا وارد مرز آن شود و یا از این مرز بگذرد. ایران قبلا نیز این واکنش سریع خود را به نیروهای انگلیسی مستقر در بصره نشان داده بود. ششم نوامبر ۲۰۰۸ احمدی نژاد رئیس جمهور ایران یک نامه پر از نصیحت برای «اوباما» فرستاد. احمدی نژاد قبلا نیز به مناسباتی چنین نامه هایی برای سران دولتهای دیگر فرستاده بود.

دولت چین در همین روز در اعلامیه ای علاقه مندی خودرا به گسترش همکاری های همه جانبه از اقتصادی و فرهنگی تا نظامی با آمریکای لاتین (حیاط خلوت ایالات متحده) ابرازداشته بود. این اعلامیه درآستانه دیدار "هو جین تائو" رهبر چین از آمریکای لاتین و از جمله کوبای سوسیالیست انتشاریافته بود که آزمایش اراده دولت واشنگتن تلقی شده بود.

دولت کره شمالی پنجم نوامبر ۲۰۰۵ عکس های دیگری از «کیم جونگ ایل» رهبر این کشور که رسانه های آمریکایی با شادمانی خبر از بیماری سخت او داده بودند منتشر ساخت و اعلام داشت که کیم همچنان به مبارزات ضد امپریالیستی و ضد سلطه ادامه خواهد داد.

دولت پاکستان قبلا از یک تجاوز هوایی دیگر آمریکا به قلمرو پاکستان که ناقض حاکمیت این کشور است انتقاد کرده بود.

بسیاری از اصحاب نظر خوش بینی رسانه های بعضی از کشورهارا از انتخاب "اوباما" و تغییر سیاست های ۱۱۰ ساله آمریکا رد کرده و اظهار نظر کرده بودند که این خوش بینی را رسانه های آمریکایی بوجود آورده اند تا نشان دهند با آغاز کار رئیس جمهور سیاهپوست، آواشنگتن تغییر روش خواهد داد تا نظر منفی جهانیان را نسبت به آمریکا که با اعمال حکومت جورج بوش شدت یافته بود تغییر دهند. برای رفع نظر منفی جهانیان وقوع چنین تغییری در آمریکا ضروری تشخیص داده شده بود ولی از کار روابط عمومی تا عمل فاصله ای طولانی وجود دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ آبان

۱۷۰۰: بندر بوستون (ایالت ماساچوست آمریکا) به عنوان بزرگترین مرکز فروش برده معروف شد.

۱۸۴۴: اسپانیا به دومینیکن مستعمره بسیار قدیمی خود درقاره آمریکا استقلال داد.

۱۸۴۶: ژنرال تایلر آمریکایی که سرگرم جنگ برای خارج کردن کالیفرنیا از دست دولت مکزیک بود پس از عقب راندن نیروهای مکزیک در مونتری کالیفرنیا منطقه سالتیلو را متصرف شد.

۱۸۶۲: یک دادگاه آمریکا در ایالت مینه سوتا سیصد بومی (سرخپوست) از طایفه «سانتیSantee» منشعب از قبیله «سو» را به اعدام محکوم کرد. جرم این گروه این بود که در برابر مهاجران تازه وارد اروپایی، از اراضی و املاک خود دفاع مسلحانه کرده بودند.

تکفارس

۱۸۹۸: دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت» در مدیترانه شد.

۱۹۰۰: هنریخ هیملر مقام نزدیک به هیتلر در دولت حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) آلمان و رئیس اس اس ها در این روز به دنیا آمد.

۱۹۱۸: لهستان پس از جدا شدن از روسیه، جمهوری شد.

۱۹۲۵: سلطان احمد شاه قاجار در پاریس به خلع خود از سلطنت ایران اعتراض کرد.

۱۹۵۲: آمریکا نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد.

۱۹۵۴: در حالی که محاکمه افسران کمونیست دستگیر شده ایران ادامه داشت فرمانداری نظامی تهران مدعی کشف یک انبار اسلحه متعلق به حزب کمونیست توده شد.

۱۹۶۲: ادوارد کندی (تد) دمکرات معروف برای نخستین بار از ایالت ماساچوست به عضویت در سنای آمریکا انتخاب شد. وی این کرسی را تا پایان عمر (نیمه دوم سال ۲۰۰۹) حفظ کرده بود. در آمریکا عضویت در کنگره محدودیت ندارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر