تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم دی

۱۶۴۹م:شاه عباس دوم سوم ژانویه سال ۱۶۴۹ هندیان را از قندهار بیرون راند. این نخستین اخراج نظامیان هندی از قندهار در دوران شاه عباس دوم بود که شخصا اقدام کرد. دومین اخراج هندیان از قندهار در دسامبر ۱۶۵۰ صورت گرفت. در سالهای ۱۶۵۲ و ۱۶۵۳ نیز ارتش ایران دو بار دیگر به تجاوز هندیان به آن شهر پایان داد. در بیرون راندن دوم، سوم و چهارم هندیان از شهر قندهار تنها از واحدهای نظامی مستقر در پادگانهای هرات و کرمان و نیروهای ضربتی مستقر در ارگ بم استفاده شده بود، زیرا هندیان آن چنان توانمند نبودند که لازم باشد سپاه مرکزی مستقر در اصفهان فرستاده شود. پس از لشکرکشی سال ۱۶۴۹ که شاه عباس دوم سپاه اصفهان را با خود برده بود، دو واحد توپخانه از این سپاه من باب احتیاط در هرات و ارگ بم باقی مانده بودند. پادگان هرات محل استقرار سپاه خراسان بود.

۱۳۰۰ش:ژنرال رضاخان پهلوی سردار سپه ۱۳ دی ماه سال ۱۳۰۰ خورشیدی (۳ ژانویه ۱۹۲۱) سازمان ارتش ایران را که خود تنظیم کرده بود به این شرح اعلام داشت و تاکید که از روز بعد به اجرا در خواهد آمد:

لشکر مرکز (تهران)، لشکر اذربایجان (تبریز)، لشکر غرب (همدان)، لشکر جنوب ( شیراز ) و لشکر شرق (مشهد). ضمنا قرار شده بود که برای آموزش افسر برای این لشکرها یک مدرسه عالی نظام (دانشکده افسری) در تهران تاسیس شود.

ژنرال رضاخان فرماندهی لشکر مرکز را خود بر عهده گرفت و فرماندهان لشکرهای دیگر را از میان دوستانش، افسران سابق قزاق که آموزش روسی داشتند برگزید.

این نخستین سازماندهی ارتش ایران پس از لغو مناطق نفوذ و خروج نیروهای خارجی از کشور بود. بعدا این واحدها افزایش یافته و ده لشکر شدند که انضباطی سخت بر آنها حاکم بود. با وجود این، در شهریور ۱۳۲۰ چند خیانتکار به این نظامیان فرصت ندادند که توان و از جان گذشتگی خود را در را میهن به منصه ظهور بگذارند تا ملت مباهی و مفتخر شود و از حالت خمود طولانی به در آید.

تکفارس آی آر

۱۹۲۵م:موسولینی رهبر وقت ایتالیا سوم ژانویه سال ۱۹۲۵ پارلمان این کشور را منحل کرد و آن را به آن صورت که بود، مجمع صاحبان منافع ؛ پایگاه تشنگان قدرت و شهرت؛ آرتیستهای زد و بند و نیز جایی خواند که به اتلاف وقت ملت و عقب انداختن پیشرفتهای میهن تبدیل شده است. وی گفت که امروز و فردا کردن و بازی با کلمات و عبارات، دمکراسی نیست اتلاف عمر یک ملت و بزرگترین خیانت است. پارلمان جای فداکاری برای ملت است، نه پلکان قدرت، نفوذ و راهی برای دستیابی به پول. نماینده پارلمان باید یک فدایی میهن و سرباز مردم باشد. این پارلمان هایی که من در بعضی کشورها سراغ دارم بزرگترین عامل سوء استفاده از دمکراسی هستند. «دمکراسی» در این ربع قرن [ منظور موسولینی ۲۵ سال اول قرن ۲۰ بود] از تعریف خود دور شده و پارلمانهای اروپایی، دیگر بازتاب دمکراسی واقعی نیستند و دستگاههایی هستند مغایر با آن چه که در ذهن مردم از دمکراسی نقش بسته است؛ دکان و مغازه هستند. من به کارآیی و مفید بودن این پارلمانها و این طرز انتخابات تردید دارم. دمکراسی هدفی است عالی و واژه ای است زیبا که از نو باید تعریف و چگونگی اجرای آن دوباره نویسی شود تا بشود اطمینان یافت که دربست در خدمت ملت و کشور است.

از آنجا که «قلم در دست فاتحان جنگ بوده است»، این عمل موسولینی را آغاز دیکتاتوری وی نوشته اند.

مروری بر انتخابات در طول قرن ۲۰ و دهه یکم قرن ۲۱ درستی اظهارات موسولینی در بیشتر کشورها و جوامع را نشان می دهد و انتخاب شدگان عمدتا از همان دسته ای بوده اند که موسولینی در سوم ژانویه ۱۹۲۵ بیان و تشریح کرده بود. ابزارهای تازه از جمله اینترنت به سوء استفاده از دمکراسی کمک کرده است. خروج رسانه ها که دیگر، بسختی می توان عنوان ژورنالیسم بر آنها نهاد باعث شده است که دمکراسی ستون محافظ خودرا از دست بدهد و به این ترتیب، دیگر امیدی به بازگشت به دمکراسی واقعی و ادامه آن وجود ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  دی

۲۰۰۴م:۲۹ دسامبر ۲۰۰۴ اعلام شده بود که سازمانهای روزنامه نگاری آمریکا از انجمن سردبیران تا گروههای آموزش روزنامه نگاری دانشگاههای و اتحادیه های صنفی ژورنالیستها تصمیم گرفته اند که اگر مقامات دولتی به محدود کردن اجرای قانون دسترسی به اطلاعات( Freedom of Information Act ) ادامه دهند از ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) ۲۰۰۵ به مدت یک هفته با انتشار خبر، مقاله و کاریکاتور دست به اعتراض بزنند. روزنامه نگاران آمریکایی گفته بودندکه رویداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بهانه این محدودیت قرار گرفته که خلاف قانون موضوعه است. این قانون دسترسی به هرگونه اطلاعات و نیز کاویدن فعالیت سازمانهای دولتی را که متعلق به مردم هستند آزاد کرده است مگر این که این اطلاعات به دلایلی که قانون به وضوح به آنها اشاره کرده است (اطلاعات دفاعی) مستثنی شده باشند. اراده مقامات دولت و خواست دادستان کل نمی تواند مانع از ادامه اجرای قانون شود. به علاوه، تا سه سال پیش از آن (سپتامبر سال ۲۰۰۱)، بی اعتمادی نسبت به روزنامه نگار که پیاده نظام وطن است در آمریکا دیده نشده بود. برخی از سران انجمن های روزنامه نگاری آمریکا گفته بودند که مانع دسترسی روزنامه نگار به اطلاعات شدن عملی مغایر دمکراسی آمریکا است و به اعتماد ملت که می خواهد بداند دولتش چه می کند آسیب می رساند. "دانستن" حق است.

www.takfars.ir

۱۴۳۱م:ژاندارک، دختر ارلئان، که فرانسویان مایوس و افسرده را به پیروزی رسانید سوم ژانویه سال ۱۴۳۱ برای مجازات شدن به یک اسقف کاتولیک (کشیش بزرگ منطقه) در شمال فرانسه سپرده شد که به دستور این کشیش که او هم فرانسوی بود به جرم جادوگری و پوشیدن لباس مردانه در یک محکمه مذهبی محکوم به اعدام شد و سی ام ماه ۱۴۳۱ مه (چهارماه پس از اینکه تحویل اسقف شده بود) در یک بازار باز (بدون سقف) در برابر چشم مردم آتش زده شد. ژاندارک هنگام آتش زده شدن ۱۹ ساله بود. انگلیسی هایی که در مراسم اعدام حضور داشتند استخوانهای نیمسوخته ژاندارک را جمع آوری و دوباره آتش زدند تا چیزی باقی نماند که وسیله تحریک فرانسویان علیه انگلستان شود (اصطلاحا پیراهن عثمان شود).

ژاندارک دوران خردسالی را در محیطی گذرانیده بود که ارتش فرانسه از انگلیسی ها شکست خورده بود و تمامی شمال رود «لوار» از جمله پاریس به تصرف انگلیسی ها در آمده بود. در جریان این جنگ پاره ای از فرانسویان هم به انگلیسی ها کمک می کردند. از این جنگها در تاریخ به عنوان جنگهای صدساله اروپا نام برده شده است.

ژاندارک هنگامی که نیروهای دشمن از روستای محل اقامت او که دختر یک کشاورز بود گذشتند و خرابی فراوان به بار آوردند و سپس دست به محاصره بندر ارلئان در همان نزدیکی زدند به خشم آمد و به مدافعان ناامید ارلئان پیوست. لباس سربازی بر تن و نظامیان فرانسوی را تشویق به ضد حمله کرد که موفق شدند. ژاندارک سپس با درجه سروانی به هدایت نظامیان فرانسوی ادامه داد و دشمن را از بسیاری از نقاط بیرون راند.

در اثنای این پیروزی ها، در جریان یک نبرد محلی فرانسویان متحد انگلستان اورا گرفتند و بعدا به انگلیسی ها فروختند و انگلیسی ها (به اشاره پادشاه وقت انگلستان) وی را به یک اسقف فرانسوی هوادار خود تحویل دادند و گفتند که او جادو گر است که صدایش این چنین هیجان و دلاوری در سربازان فرانسه به وجود می آورد که بدون ترس دست حمله به نیرویی به مراتب بزرگتر از خود می زنند. انگلیسی ها نخواستند، خود ژاندارک را بکشند و برای همیشه دشمنی فرانسویان را بخرند. پادشاه وقت فرانسه با اینکه می توانست برای نجات ژاندارک اقدام کند کاری نکرد.

در سال ۱۴۵۶ و بیست و پنج سال پس از قتل ژاندارک، اسقف های فرانسه در یک نشست خود از وی اعاده حیثیت کردند که بعدا عنوان قهرمانی فرانسه را به دست آورد و پاپ در سال ۱۹۲۰ اورا تقدیس کرد.

از قرن ۱۵ به بعد ضمن اشاره به اعدام دلخراش ژاندارک اندرز داده می شود که نباید اشتباه و یا بدنیّتی یک و یا چند نفر باعث شود که دیگران از میهندوستی رویگردان شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  دی

۱۹۶۵م:یکم ژانویه ۱۹۶۵ و در سالروز پیروزی انقلاب سال ۱۹۵۸ کوبا، کمونیستهای افغانستان تاسیس حزب «حزب دمکراتیک خلق افغانستان» را اعلام داشتند که بعدا در درون خود به دو شاخه خلق و پرچم تقسیم شد و اتحاد مجدد این دو شاخه به برانداختن دولت سردار محمددواودخان در سال ۱۹۷۸ و حکومت چهارده ساله کمونیستها بر آن کشور انجامید. شاخه خلق حزب کمونیست افغانستان به رهبری نور محمد تره کی (یک پشتون و متولد غزنه و روزنامه نگار) وفادار به مارکسیسم ـ لنینیسم و خواهان سوسیالیست کردن افغانستان در کوتاهترین مدت بود و شاخه پرچم (که رهبران این شاخه هم پشتون بودند) جامعه سنتی، قبیله ای و فقرزده افغانستان را آماده برای پذیرفتن فوری سوسیالیسم نمی دانست و خواهان پیاده شدن آن در طول دست کم نیم قرن و از طریق آموزش عمومی مردم و فراهم شدن شرایط بود. روی کارآمدن حزب کمونیست افغانستان مسئله ای را در آسیای جنوبی بوجود آورده که ۳۰ سال است ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه ای می یابد.

۱۹۸۰م:ببرک کرمل رهبر شاخه پرچم حزب کمونیست افغانستان و رئیس جمهور وقت این کشور سوم ژانویه ۱۹۸۰ اعتراض جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا به ورود چند واحد نظامی شوروی به کابل را رد کرد و گفت که این نیروها به خواست دولت افغانستان و طبق قرارداد دوجانبه دو ملت و با هدف رفع تهدید خارجی و جلوگیری از هرگونه مداخله وارد شده اند. وی حفیظ الله امین را که دست به کودتا زده ولی موفق نشده بود یک عامل آمریکا خواند. کارتر گفته بود که نیروهای شوروی پس از استقرار در افغانستان، یک تهدید جدّی برای دو کشور ایران و پاکستان خواهند بود. ببرک کرمل که دو ماه پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران در مصاحبه عمومی شرکت کرده بود کارتر را به دروغگویی و تحریک متهم و گفته بود شما که چشم دیدن ایران را ندارید و علنا و رسما این دولت را تهدید به تحریم و احیانا مداخله نظامی کرده اید چرا برایش اینقدر دلواپس شده اید. ما با ایرانیان برادریم.

نیروهای شوروی که بتدریج شمار آنان در افغانستان به ۱۱۵ هزار تن رسید با دادن ۱۳هزار و ۹۰۰ کشته ۱۵ فوریه ۱۹۸۹ آن کشوررا ترک کردند و چند گروه با نامهای مجاهد، طالبان و … که طبق طرح «برزینسکی» به هزینه آمریکا در نقاط مرزی پاکستان و افغانستان ایجاد شده بودند پس از خروج روسها یکی پس از دیگری بر کابل مسلط شدند. القاعده در جوار طالبان رشد کرده بود که بعدا بهانه شد که آمریکا نیرو به افغانستان بفرستد و در اینجا ماندگار شود. با اینکه از این استقرار ۹ سال گذشته است روس ها به سکوت خود ادامه می دهند. ناتو هم که حوزه عملیات آن باید اروپا و آمریکای شمالی (اتلانتیک شمالی) باشد وارد افغانستان شده است ـ کشوری که به اظهار غرب در باتلاق فساد اداری و فقر و قاچاق مواد مخدر دست و پا می زند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  دی

۲۰۰۳م:روزنامه های آمریکا اول ژانویه۲۰۰۳ با چاپ این عکس نوشته بودند که فقر در افغانستان بیداد می کند، ولی علت آن را ننوشته اند. اگر این روزنامه ها تاریخ دویست سال اخیر افغانستان را مرور کنند خواهند دید که سیاست های انگلستان در قبال آن سرزمین و رقابت با روسیه، افغانها را گرفتار این مشکلات کرده است که هنوز هم معلوم نیست که چه زمانی پایان یابند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  دی

۱۰۶: سیسرو فیلسوف، خطیب، نویسنده و سیاستمدار روم باستان سوم ژانویه سال ۱۰۶ پیش از میلاد به دنیا آمد.

۳۰۳: حکمران رومی انگلستان به مردم یک شهر این کشور که امروز لیچفیلد خوانده می شود اخطار کرد که انجیل ها را تحویل دهند و یاتخریب کنند و چون به این اخطار توجه نشد همه مردم از کوچک وبزرگ را سربرید.

۱۵۰۱: علیشیر نوایی شاعر آسیای میانه درگذشت.

۱۸۳۳: انگلستان جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی را که آرژانتین از آن خود می داند تصرف کرد.

۱۸۵۲: نخستین چینیان وارد هاوایی شدند.

۱۹۲۱: میان ایران و افغانستان مناسبات سیاسی بر قرار شد.

۱۹۳۴: دولت عراق برای حل اختلافات مرزی خود با ایران به جامعه ملل شکایت برد.

T A K F A R S

۱۹۶۱: دولت آمریکا مناسبات خود را با کوبا که دراین کشور نظام سوسیالیستی اعلام کرده بود قطع کرد.

۱۹۸۰: طلا هر اونس به ۶۳۴ دلار رسید. در همین روز در سال ۲۰۱۰ هر اونس حدود ۱۲۰۰ بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر