تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۷۰۰پیش از میلاد:مهاجرت سکاها (به نوشته مورخان یونان باستان: سیتی ها) به جنوب روسیه که یک قوم ایرانی بودند در تابستان ۷۰۰ سال پیش از میلاد پایان یافت. سکاها از سغد و بقیه نقاط تاجیکستان امروز و مناطق اطراف آن به حرکت درآمده بودند. دسته ای از آنان راهی جنوب شده بودند که در سیستان مستقر شده اند و نام سیستان (سکاستان ـ سکستان) از نام این قوم گرفته شده است. سکاها در پی پارسها، مادها و پارتها که یک تبار آریایی را تشکیل می دادند از آسیای میانه وارد مناطق جنوبی تر فلات ایران و جنوب روسیه شده بودند. مادها قبلا پس از عبور از جنوب روسیه خود را به شمال غربی فلات ایران رسانده بودند. سکاهای مهاجر کوشیدند که وارد منطقه ای که امروز مسکو نام دارد نشوند زیرا که این منطقه قبلا توسط اقوام فینو ـ یوگریک که غیر آریایی بودند اشغال شده بود. این دو قوم از اورال به حرکت در آمده بودند و اینک عمدتا در فنلاند و استونی زندگی می کنند. از خصوصیات اقوام ایرانی از جمله سکاها این بود که از اسب برای سواری استفاده و با کمان تیراندازی می کردند و مردگان را در اطاقکی در طبقه بالا (دخمه) قرار می دادند و این رسم تا افتادن فلات ایران به دست اعراب مسلمان ادامه داشت. از خصوصیات دیگر قوم ایرانی علاقه مندی وافر به بستگان و متعهد بودن به نگهداری از سالخوردگان فامیل، حفظ پاکیزگی بدن و محیط زیست، پوشش کامل بدن و پرهیز از فساد و دروغ بود. کمانداران را « سکوزا ـ اسکوزا» می خواندند که واژه اسکود (یک نوع موشک ساخت روسیه) از همان کلمه گرفته شده است. بسیاری از مردمان ساکن میان دو رود «دن» و «دنیپر» با این که چند قرن حکومت مغولها را تحمل کردند، هنوز واژه های پارسی باستان را بکار می برند و رسوم کهن قوم ایرانی را مراعات می کنند.

۸‎۳۷م:بابک خرم دین صاحب یک فرضیه اجتماعی تازه و عقیده مذهبی دیگر و رهبر یک جنبش انقلابی که در آذربایجان و مناطق شمالغربی ایران بر ضد خلافت عباسی به پا خاسته بود و دردسر بزرگی برای خلیفه وقت ایجاد کرده بود، سوم اوت ۸۳۷ میلادی در حال فرار، در ارمنستان دستگیر شد.

بابک در جنگ با نیروهای خلیفه که فرمانده آنان افشین پسر کاووس بود شکست خورده و فرار کرده بود. بابک در جنگ سال ۸۳۵ در مراغه، افشین را شکست داده بود ولی بعدا در جنگ دیگری شکست خورده و فرار کرده بود.

بابک پس از انتقال به سامرا پایتخت تازه معتصم خلیفه عباسی، چهارم ژانویه سال ۸۳۸ پس از تحمل شدیدترین شکنجه ها کشته شد. به دستور معتصم، سر بابک را برای ترساندن ایرانیان استقلال طلب به خراسان فرستادند و جسدش در سامرا به دار آویخته شد و مدتها همچنان بر سر دار ماند.

معتصم برادر مامون که پس از مرگ برادرش در سال ۸۳۳ خلیفه عباسی شده بود سه سال بعد پایتخت را از بغداد که شدیدا نا آرام شده بود به سامرا منتقل کرده بود و کار حفاظت از شهر را به سربازان ترک خود که آنان را از تماس با سربازان عرب منع کرده بود سپرده بود. مامون که مادرش ایرانی بود و با کمک ایرانیان به خلافت رسیده بود، ۲۰ سال خلیفه بود و با تدبیر ایرانیان که امور اداری، سیاسی و فرهنگی را به دست داشتند دوران خلافت او همراه با شکوفایی فرهنگی و گسترش بازرگانی با سرزمین های دور دست بود.

تکفارس آی آر

۱۳۱۴م:۱۲ مرداد سال ۱۳۱۴ هجری شمسی تصمیم نهم مرداد شورای وزیران (قوه مجریه) مبنی بر حذف عناوین اضافی از اسامی از جمله: خان، میرزا، سلطنه، دوله، سید و … در ایران به اجرا در آمد و ادارات (در نوشتن نامه ها و احکام)، نشریات در مطالب خود و نیز مراکز صدور شناسنامه مکلف به اجرای آن شدند و در مکاتبات رسمی و نطقها نیز بکار بردن القاب و عناوین جز«آقا» و «بانو» برای خطاب کردن ممنوع شد. هنگام خطاب کردن وزیران و نخست وزیر، قرار دادن واژه "جناب" بر نام آنان بلا مانع (نه اجبار) اعلام شده بود و تاکید شده بود که در صورت بکار بردن جناب، آقا و بانو حذف شود و دو لقب باهم بکار برده نشود که غلط دستوری است.

از روز، بعد روزنامه ها فراتر از این رفتند و از بکار بردن فعل جمع برای مقامات مفرد جز شاه و گاهی اوقات نخست وزیر خودداری کردند که تا اوایل انقلاب مرسوم شده بود. نشریات دلیل این کار خود را رفع تبعیض و تشخص اعلام کرده بودند.

متعاقب این اقدام، ۱۹ روز بعد، از سی ام مرداد ۱۳۱۴ نیز تعیین نام خانوادگی برای افرادی که اسم پدر خود را به عنوان نام خانوادگی به کار می بردند اجباری شد که بازگشتی به رسم ایران عهد باستان و دور شدن از رسم عربی بود که اعراب نام پدر و پدربزرگ را پس از نام اول بکار می برند. همچنین توصیه شد که بر نوزادان ترجیحا نام های پارسی گذارده شود.

در همین زمان دولت وقت از سوی روشنفکران زیر فشار قرار گرفت که ایران نیز بمانند ترکیه الفبای نوشتن خود را به الفبایی تغییر دهد که دارای حروف مصوت باشد از جمله لاتین تا تلفظ همه مردم ایران یکسان شود و از غلظت لهجه های محلی کاسته شود که این تلاش به جایی نرسید. یکی از ایراد هایی که به خانواده پهلوی گرفته می شود همین لاتین نکردن حروف کتابت زبان فارسی بود که الفبای عربی است.

۲۰۰۴م:در روز های منتهی به سوم اوت ۲۰۰۴ گزارشهای مربوط به برنامه انرژی اتمی ایران، در سراسر جهان از رسانه ها قطع نمی شد و آخرین آنها چنین عناوینی داشت:

www.takfars.ir

مذاکره ایران با ۳ بزرگ اتحادیه اروپا نتیجه ای به بار نیاورد (هرالد تریبیون بین المللی )، ایران تسلیم نشد و ساختن سانتریفوژ را از سر گرفت (نیویورک تایمز) ، ایران رجز خوان اعلام کرد که به تلافی خلف وعده سه بزرگ اروپای غربی که پرونده اتمی ایران را خواهند بست، ساخت سانتریفوژ را از سر گرفته است (تمامی رسانه های یکشنبه آمریکا به نقل از اسوشیتدپرس)، آمریکا نگران است که هدف نهایی ایران غنی سازی اورانیوم و تولید بمب باشد (سی ان ان)، ادامه حمایت روسیه از برنامه انرژی اتمی ایران -برغم مخالفت آمریکا – غرور روسها را که شکسته شده بود زنده ساخته که دولتشان «نه گفتن» به آمریکا را آغاز کرده است (آنلاین اورازیا از درون) و ….

بر این گزارشها باید مقاله های مفسران را اضافه کرد که عموما اشاره کرده بودند که برنامه اتمی ایران اینک به صورت قسمتی از غرور ملی ایرانیان درآمده و گمان نمی رود که دولت ایران بخواهد و یا بتواند اقدامی برخلاف آن انجام دهد. به همین دلیل هم بود که دولت پاکستان نتوانست دکتر خان پدر بمب اتمی این کشور را حتی توبیخ کند. هرچه دولت آمریکا فشار را سخت تر کند تعلق خاطر و اشتیاق ملتها به دست یافتن بر علوم اتمی و تکنولوژی آن بیشتر می شود و اگر به صورت غرور ملی درآید که در مورد ایرانیان به این مرحله رسیده است مخالفت با آن، مبارزه با یک ملت خواهد بود که می دانیم ایرانیان سابقه طولانی در ناسیونالیسم دارند و گمان نمی رود که پارلمان این کشور هم که به آسانی زیر بار متوقف ساختن و تعلیق برنامه های اتمی برود.

چهار سال بعد، در ۲۰۰۸ فعالیت های اتمی ایران که دولت تاکید کرده است مسالمت آمیز و صنعتی خواهد بود همچنان در صفحات اول روزنامه ها برداشته قراردارد. آخرین خبر روزنامه های غرب حکایت از این دارد که ایران دارای دارای شش هزار سانتریفوژ شده است. در این میان تهدید مقامات اسرائیل شدیدتر شده و به صورت روزانه درآمده است.

۱۹۶۱م:همسر ارنست همینگوی داستان نویس شهیر که پس از خودکشی او در سوم ژوئیه ۱۹۶۱ اعلام کرده بود شوهرش هنگام پاک کردن تفنگ براثر در رفتن گلوله کشته شده است سوم اوت ( یک ماه بعد ) این عکس را که عکاس لایف چندماه پیش از آن از همینگوی گرفته بود برای اثبات حرف آن روز خود شاهد آورد.

عکس ، همینگوی را هنگام قدم زدن روزانه در یک راه کوهستانی در ایالت آیداهو آمریکا نشان می دهد که یک قوطی خالی نوشابه را که در کنار راه افتاده بود شوت می کند و شاد به نظر می رسد.

همینگوی نویسنده داستانهای «خورشید همیشه می درخشد»، «پیر مرد و دریا» ، « زنگها برای که به صدا در می آیند » و… ظاهرا از ترس پیری و از کار افتادگی با شلیک گلوله در خانه اش در کچوم ایالت آیداهو خودکشی کرد . پدر او هم در آغاز سالخوردگی خودکشی کرده بود. همینگوی مردی شجاع بود و جریان جنگ جهانی اول که در جبهه های اروپا خبرنگار نظامی بود خطرات متعدد از سر گذرانیده بود و از دو سانحه هوائی جان سالم به در برده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۹۲۶م:امروز زادرور انتونی سمسون Anthony T. S. Sampson نویسنده بزرگ انگلیسی است که سوم اوت ۱۹۲۶ به دنیا آمد و ۱۸ دسامبر ۲۰۰۴ درگذشت. وی نخست روزنامه نگار بود و تا معاونت سردبیری ابزرور و سردبیری «درام» ارتقاء یافته بود و تا آخر عمر نیز انتشار مقالات وی در ایندیپندنت قطع نشد. سمسون از چهل سالگی تالیف کتاب، آن هم درباره مسائل در حال گسترش بین المللی را بر کار خود اضافه کرد. نکات همه کتابهای او که به زبانهای مختلف ترجمه شده اند، همه روزه مورد استناد قرار می گیرند از جمله هفت خواهران (درباره پیدایش، فعالیت ها و نیت های هفت کمپانی چند ملیتی نفتی بزرگ جهان)، سوداگران اسلحه (درباره تولیدکنندگان، واسطه ها و بازارهای جنگ افزار و وابستگی های آنها)، اعتبار دهندگان (درباره منابعی که پول قرض می دهند و افراد و ملل را استثمار و گرفتار می کنند) و …. سمسون کتاب های مهم دیگری با زمینه تاریخ تحلیلی از جمله اروپای نوین، آناتومی بریتانیا، سیاه و طلا (درباره تاریخچه تبعیض نژادی و استثمار در جنوب آفریقا) و … تالیف کرده است. وی یک بیوگرافی نگار ممتاز بود و بیوگرافی نلسون ماندلا، یکی از کارهای خوب او در این راستاست که کاملا بیطرفانه نوشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۳۴۰ش:در مرداد ۱۳۴۰ (ماه اوت ۱۹۶۱) شرکت ملی نفت ایران به صرافت افتاده بود که یک خبرگزاری دایر کند که در آن زمان موفق نشد. شنیدن ماجرا خالی از فایده نیست مخصوصا از این نظر که اخیرا تهران ـ شهری که به باور نگارنده فاقد روزنامه حرفه ای تمام عیار است ـ زادگاه خبرگزاری های متعدد (بیش از ۲۰ خبرگزاری!) شده است.

تک فارس

در آن زمان، یک روز سناتور مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات این نگارنده (مولف این سایت؛ نوشیروان کیهانی زاده) را که در بیست و پنجمین سال عمر خود بود فرا خواند و گفت شرکت نفت می خواهد خبرگزاری دایر کند و از من خواسته است در جلسه ای که در تاریخ … تشکیل می شود شرکت کنم و من شما را که در خبرگزاری پارس (ایرنا) هم کار می کنید، یک سردبیر هستید و آشنایی به این کار دارید به جای خودم به آن جلسه می فرستم که مطمئن هستم اشخاص مهمی شرکت خواهند کرد.

قبول کردم. جلسه در زمان مقرر تشکیل شد. پس از انجام مقدمات، اصل موضوع مطرح و سپس نظر یکایک شرکت کنندگان در جلسه در باره تاسیس خبرگزاری استعلام شد. از مطالبی که هر یک از حاضران در جلسه بیان داشتند، فهمیدم که شرکت نفت و شرکت کنندگان در جلسه سر از «خبر گزاری» در نمی آورند و آن را هزار بار بزرگتر از آن چه که هست وانمود می کنند، با بودجه ای در حد یک وزارتخانه.

وقتی نوبت صحبت به نگارنده رسید گفتم که برایم روشن نشد که هدف و برنامه چیست. اگر شرکت نفت می خواهد وارد جزئیات صنعت نفت شود و احیانا برای کار خود هم تبلیغ کند و راه را برای اجرای برنامه های آتی اش هموار سازد، انتشار یک ماهنامه (مجله تخصصی) کفایت می کند و این مجله می تواند منبع خبر برای رسانه های عمومی باشد و مطالبش را نقل کنند. تا کنون که مشکلی در کار انتشار اخبار و اطلاعیه های شرکت نفت در رسانه ها مشاهده نشده است و چنانچه هدف، انتشار متن اطلاعیه ها است؛ شرکت نفت می تواند آنها را به صورت خبر پولی (آگهی خبری) به روزنامه ها بدهد تا چاپ کنند. اگر قصد دیگری از تاسیس خبرگزاری دارد باید آن را صریحا بیان دارد تا راه حل مقتضی ارائه شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۹۰۰م:امروز زادروز ارنی پایل Ernie Pyle روزنامه آمریکایی است که سوم اوت ۱۹۰۰ در نیومکزیکو به دنیا آمد و ۱۸ آوریل ۱۹۴۵ هنگام تهیه عکس و خبر از میدان جنگ در جزیره ای نزدیک به اوکیناوا هدف گلوله ژاپنی ها قرار گرفت و کشته شد.

وی پس از آغاز جنگ جهانی دوم ، از تهیه خبرهای آسان شهری دست کشید و داوطلب پوشش اخبار و عکسهای جنگ از صحنه شده بود و کار خود را از جبهه های شمال آفریقا آغاز کرده بود. او در آخرین نامه اش به خانواده خود نوشته بود : تردید نیست که همه شما را دوست دارم ، ولی روزنامه نگاری را بیشتر . در پایان جنگ در باره سختی های آن یک کتاب مصور خواهم نوشت تا شاید کمک شود که جنگ دیگری رخ ندهد و این تنها کاری است که از دست من برمی آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۴۹۲م:کریستوفر کلمبوس سوم اوت سال ۱۴۹۲ با سه کشتی و گروهی که بیشترشان را زندانیان تشکیل می دادند سفر دریایی تاریخی خود را از بندر «پالوس» اسپانیا آغاز کرد. سفر او همزمان با اخراج یهودیان از اسپانیا آغاز شده بود. کلمبوس (کلمب) که متوجه کروی بودن زمین شده بود می خواست که از راه دریاهای غرب خود را به هند برساند، زیرا که پرتغالیها قبلا راه شرق (جنوب آفریقا) را یافته بودند.

کلمبوس ۷۱ روز بعد به جزایر آنتیل در قاره آمریکا رسید و گمان کرد که به نزدیکی هند رسیده است و بومیان این جزایر را که مردمی آرام بودند و برهنه زندگی می کردند «هندیان» نامید که این عنوان باقی مانده است. وی سپس به یافتن زمین های بیشتری مشغول شد و در نخستین سفر کوبا و جزیره ای را هم که اینک دوکشور دومینیکن و هائیتی در آن واقع اند مورد بازدید قرار داد و آن را هیسپانیولا خواند.

رسیدن کلمبوس به آمریکا که در پاره ای از نقاط آن از جمله مکزیک و پرو تمدنهای پیشرفته و درخشان وجود داشت راه را برای استعمار این قاره به روی اروپائیان و انتقال بیماری هایی که در آنجا نبود از جمله بیماری های مقاربتی باز کرد. دروغ، فریب و جرم نیز از جمله سوغات اروپائیان به قاره آمریکا بود. اروپائیان آانگلیسی ها) مخصوصا در شمال قاره آمریکا (ایالات متحده امروز) بومیان را تا می توانستند نابود کردند که جای مهاجران اروپایی باز شود. مهاجران اروپایی آن بی گناهان را با قشاوت تمام کشتند تا اراضی شان تصرف و تملک کنند که اینک با پول همین اراضی و منابع غارت شده، از ثروتمندان جهان شده اند و ….

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۹۰۳م:نخستین سفر با اتومبیل از سانفرانسیسکو تا نیویورک ۵۱ روز طول کشید. دو مسافر این راه طولانی که در سال ۱۹۰۳ با یک اتومبیل پاکارد ( عکس بالا ) عرض آمریکا از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس را پیودند سوم اوت ۱۹۰۳ دوسوم راه را طی کرده بودند . آنان که از راههای مالرو عبور می کردند نمی توانستند در شبانه روز بیش از ۸۰ مایل طی کنند. مسافران این سفر، خسته و نیمه جان ۲۱ اوت ۱۹۰۳ به شهر نیویورک رسیدند. این مسافرت در عین حال ثابت کرد که خودروها تا آن حد تکامل یافته بودند که بتوانند راهی تا این حد طولانی را طی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۹۸۰م:بازی های تابستانی المپیک ۱۹۸۰ که در مسکو برگزار شده بود در این روز به پایان رسید. این بازیها دو هفته پیش از این (۱۹ ژوئیه) گشایش یافته بود. بازیکنان آمریکا ، ژاپن و آلمان فدرال (غربی) این بازی ها را به دلیل اعزام نیرو از جانب شوروی به افغانستان تحریم کرده بودند. دولت شوروی اعلام کرده بود که به خواست دولت افغانستان نیرو به آن کشور اعزام داشته و مداخله ای در کار نبوده است. با این تحریم «سیاست» وارد امر ورزش شد که باید جای رقابت های غیر سیاسی و مسالمت آمیز باشد. شوروی هشت سال بعد تحت فشار غرب، بالاخره نیروهای خود را که تلفات سنگین نیز متحمل شده بود از افغانستان بیرون برد که از سال ۲۰۰۱ نخست آمریکا و اینک همه غرب (ناتو) وارد افغانستان شده و به همان ترتیب و همان بهانه ها جای شوروی را گرفته اند بدون این که مسکو و سایر کشورها اعتراض کرده باشند!!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مرداد

۱۸۴۳: روزنامه "رفورم La Reforme" با هدف پاسداری از دمکراسی فرانسه در پاریس تاسیس شد.

۱۸۸۲: کنگره آمریکا نخستین قانون محدود ساختن مهاجرت به این کشور را تصویب کرد.

۱۹۰۲: حبیب بورقیبه نخستین رئیس جمهوری تونس به دنیا آمد و۹۸ سال عمر کرد.

۱۹۱۴: در این روز در آغاز جنگ جهانی اول ، آلمان به بلژیک حمله ور شد و به فرانسه هم اعلان جنگ داد.

۱۹۶۰: سرزمین آفریقایی نیژر استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۷۲: قرارداد محدود کردن شبکه دفاع ضد موشک بالیستیک ( ا. ام . بی.) میان شوروی و آمریکا امضاء که در سال ۲۰۰۲ آمریکا از آن بیرون آمد. از همان آغاز کار هم این قرارداد مورد ایراد اصحاب نظر قرار گرفته بود که آیا می شود سلاحهای صرفا دفاعی یک ملت را محدود کرد!.

۱۹۷۵: یک جت بوئینگ ۷۰۷ (قدیمی ترین نوع جت مسافر بر که اینک عمدتا از رده خارج شده اند) در اقادیر مراکش به کوه اصابت کرد و ۱۸۸ تن کشته شدند.

۱۹۸۱: جنبش همبستگی (Solidarity) در لهستان که بر ضد نظام وقت لهستان بپاخاسته بود از گران شدن بهای مواد غذایی استفاده کرد و هواداران خود و ناراضیان را به خیابانها آورد و خیابانهای مرکزی شهر ورشو را به روی ترافیک بست.

۱۹۸۱: ۱۳ هزار تن کارکنان ترافیک هوایی در آمریکا با هدف دریافت دستمزد بیشتر دست به اعتصاب زدند و به اخطار رونالد ریگن رییس جموری وقت آمریکا که به کار بازگردند توجه نکردند و در نتیجه همگی اخراج شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر