تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۵۲پیش ازمیلاد:یک قسمت از مذاکرات جلسه سوم مارس سال ۵۲ پیش از میلاد سنای روم حاوی اظهارات چند افسر رومی در باره شکست نظامی از ایران در جنگ کارهه (حرّان) بود که در بهار سال ۵۳ پیش از میلاد (حدود ۹ ماه قبل از آن) صورت گرفته بود و ضمن آن کراسوس کنسول روم کشته شده بود. اظهارات افسران شکست خورده رومی در سنای این امپراتوری به این شرح در تاریخ روم آمده است:

"سپهبد سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاکتیک و سلاحهای تازه استفاده کرد. هر سرباز سوار ایرانی با خود مشک کوچکی پر از آب حمل می کرد و مانند ما دچار تشنگی نمی شد. به پیادگان با مشکهایی که بر شتر ها بار بود آب و مهمات می رساندند. سربازان ایرانی به نوبت و با تاکتیک خاصی که برای ما تازگی داشت از میدان [نبرد] خارج می شدند و به استراحت می پرداختند. سواران ایران قادر به تیراندازی از پشت سر هستند که ما تجربه آن را نداریم. ایرانیان کمانهای تازه اختراع کرده اند که با آنها توانستند پای پیادگان مارا که باسپرهای بزرگ در برابر آنان و برای محافظت از سوارانمان قلعه درست کرده بودیم به زمین بدوزند. ایرانیان دارای زوبین های دوکی شکل بودند که با دستگاه کاملا تازه ای تا فاصله دور پرتاب می شد. شمشیرهای آنان شکننده نبود. هر واحد تنها از یک نوع سلاح استفاده می کرد و مانند ما خودرا سنگین نمی کرد. سربازان ایرانی حق عقب نشینی و تسلیم شدن ندارند و تا آخرین نفس باید بجنگند. این بود که ما شکست خوردیم و هفت لژیون را به طور کامل از دست دادیم و به چهار لژیون دیگر تلفات سنگین وارد آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۱۷۸پیش ازمیلاد:فرهاد یکم شاه ایران از دودمان اشکانی درمارس سال ۱۷۸ پیش از میلاد دستور ساختن «ری» نوین را در غرب شهر ری (منطقه ورامین ـ جنوب شرقی تهران امروز) صادرکرد که بعدا «ایوان کی» خوانده شده است. مورخین یونانی شهر تازه ـ ایوان کی ـ را «گاراکس یا خاراکس Xarhages» نوشته اند. یونانیان «ری» را هم «راگسRhages» می نوشتند.

۱۹۴۰م:دولت انگلستان سوم مارس ۱۹۴۰ (۱۲ اسفند ۱۳۱۸) درخواست دولت وقت ایران را برای فروش هواپیمای نطامی رد کرد. نیروی هوایی ایران سالها پیش از آن با خرید هواپیما از آلمان و روسیه شوروی تاسیس شده بود. دلخوری انگلیسی ها بیشتر از این بابت بود که ایران با کمک ایتالیای موسولینی برای خود یک نیروی دریایی کارآمد به وجود آورده بود و در خلیج فارس موی دماغ انگلستان شده بود. به علاوه، تمایل به آلمان در بسیاری ازمقامات وقت ایران دیده می شد.

تکفارس آی آر

۱۳۲۴ش:دکتر مصدق نماینده تهران در مجلس شورای ملی در جلسه ۱۲ اسفند سال ۱۳۲۴ به شوروی که حاضر به خارج ساختن نیروهایش از ایران نمی شد اعتراض کرد و سران مسکو را افرادی خواند که به تعهد خود و میثاقهای جهانی و موازین بین المللی که ضامن رعایت حقوق ملتهاست بی اعتنا هستند و بااین کار خود، حاکمیت ملتها و صلح جهانی را به مخاطره می افکنند و کره زمین را به صورت جنگلی که قوی ضعیف را پاره می کند در می آورند و از این راه، تمدن بشر راتضعیف و خارج از اخلاقیات می سازند. وی گفت که مماشات با رهبران مسکو بر میزان توقعات آنان می افزاید؛ جهان حساب و کتاب دارد باید با سماجت قضیه را دنبال کرد.

دکترمصدق گفته بود که رهبران مسکو باید بدانند که ایران با تاریخ درخشان و مردم وطندوست خود اروپای شرقی نیست و با تجربه از ۱۴۰ سال گذشته نمی خواهد که دست نشانده شود.

با انعکاس این مطالب در رسانه های جهان، کمتر از سه هفته بعد ترومن رئیس جمهوری آمریکا به شوروی اخطارکرد که اگر نیروهایش را از ایران خارج نسازد آمریکا هم نیرو به ایران خواهد فرستاد.

۱۳۲۹ش:اجتماعات تهران با هدف درخواست لغو قرارداد نفت با انگلستان و ملی کردن صنعت نفت در ۱۲ اسفند ۱۳۲۹ (سوم مارس ۱۹۵۱) بیش از روزهای دیگر بود و چهار روز بعد رزم آرا نخست وزیر که مخالف ملی شدن نفت بود جان خود را بر سر این مخالفت گذارد. در این اجتماعات از هرگروهی ــ ملی گرا، مذهبیون و کمونیست ــ دیده می شد.

۱۹۴۳م:ادوارد ساونکو (لیمونوف) شاعر و نویسنده روس و صاحب یک فرضیه «ناسیونال سوسیالیسم» تازه، موسس حزب «ناسیونالیست بلشویکز = ناسیونال بلشویسم» و منادی انقلابی از نوع جدید که از آغاز فعالیت های انتخاباتی روسیه شهرت بیشتری یافته ۲۲ فوریه ۱۹۴۳ (درست ۶۵ سال پیش) به دنیا آمده است. لیمونوف نام مستعار و قلمی اوست، زیرا که پوستش کمرنگ و اصطلاحا لیمویی است و دوستانش از نوجوانی اورا با این نام خطاب می کردهند. وی که هشت سال (از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲) در آمریکا اقامت اجباری داشت و یکی از کتابهایش را که «این من هستم؛ ادی!» عنوان دارد در آنجا منتشر ساخت که بعدا به روسی، آلمانی، و … هم ترجمه شد و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت می گوید که «آمریکائیسم» از «کاپیتالیسم» جداست، هردو به حال جهان زیان آورند و بر مردم آمریکاست که دولتشان را مجبور به ترک و یا تعدیل این دو روش کنند که توجه جوانان آمریکایی به تعیین نامزدها در مسابقه های انتخاباتی جاری نشان داد که درصدد آن تغییر برآمده اند.

www.takfars.ir

وقتی که از لیمونوف سئوال می شود؛ او که هشت سال از کمکهای رفاهی (ولفر) آمریکا استفاده کرده بود چرا با سیاستهای آن کشور تا این حد مخالف است؛ می گوید که آمریکا دنیا را می چاپد، و این پول از خود آن نیست و به علاوه، کمک معیشتی به پناهندگان سیاسی را به خاطر تبلیغ سیاسی علیه دولتهای بخصوصی می دهد. اگر دولت آمریکا وارد جنگ سرد با شوروی نشده بود، دولت مسکو آن همه مامور اطلاعاتی نداشت که به من (در آن زمان یک جوان) اشاره کنند: از عقیده ات (سوسیالیسم ملی) دست بردار و یا از کشور (وطن خود) برو، و گرنه جای تو سیبری خواهد بود که من مجبور شدم به آمریکا بروم و چون بیکار بودم نان آنان را بخورم. لیمونوف که به روسی، انگلیسی و فرانسه تکلم می کند گفته است که ۴۴ کتاب نوشته از جمله ۱۵ داستان و به نوشتن کتاب و مقاله ادامه می دهد.

لیمونوف که پس از خروج اجباری در سال ۱۹۷۴ از وطن به ترتیب در اتریش، ایتالیا، آمریکا و فرانسه زندگی می کرد در سال ۱۹۹۱ به وطن بازگشت و به انتشار نشریه «لیمونکا» دست زد که هنوز چاپ می شود. مقامات روسیه فدراتیو بعدا او را به دادگاه بردند که «لیمونکا» در اذهان یک مفهوم دیگر هم دارد و آن «نارنجک دستی کوچک، شبیه لیمو» است و این نام درحقیقت تهدیدکردن دولت است که دادگاه این اتهام را نپذیرفت.

فرضیه های لیمونوف که هرکدام در یک کتاب قرارداده شده اند متعددند. فرضیه های شماره یک او عبارت است از:

تمدن نوین. وی معتقد است که کار بشر با این تمدن به جایی نمی رسد و این «بن بست» در طول تاریخ بارها و به دفعات به اثبات رسیده است. ، این تمدن فسادآفرین شده و مقام انسانی را تنزل داده و به انحطاط می کشاند. در این تمدن، مردم آنچه را که می گویند عمل نمی کنند و یا عکس آن را انجام می دهند، آزمند، بیرحم و خودخواه شده اند و به خاطر پول یکدیگر را پاره می کنند. این تمدن را نمی توان اصلاح کرد، جز با انقلاب ـ انقلابی از نوع فرهنگی، و تا چنین انقلابی روی ندهد؛ بشر آرامش و سعادتی را که در جستجویش است به دست نخواهد آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۱۸۷۵م:برای نخستین بار در تاریخ ورزش، سوم مارس ۱۸۷۵ و در مونترآل کانادا هاکی روی یخ Ice Hockey (نوعی بازی چوگان روی یخ) سازمان داده شد. سرگرمی انفرادی سریدن و لیزخوردن روی یخ سابقه هزاران ساله دارد ولی از این تاریخ دارای سازمان، تیم، قواعد و اصول شده است. قواعد این بازی ازجمله شمار بازیکنان هرتیم که شش نفر باید باشند، دیسک بازی و گلر (گلی) و نوع کفش (اسکیت) در نشریه مونترآل گازت انتشار یافت. به علت طبیعت یخ، این بازی باید در سالن سرپوشیده انجام شود. هاکی روی یخ از سال ۱۹۲۰ بر بازیهای المپیک (زمستانی) اضافه شده است. هم اکنون ۶۹ کشور دارای تیم های هاکی روی یخ هستند.

تاریخ ورزش از آرتور هاکیArthur Hockey ـ اشراف زاده انگلیسی به عنوان تنظیم کننده و مدرنیزه کننده بازی هاکی یاد کرده است که عنوان این بازی از نام او گرفته شده است. وی در قرن هفدهم می زیست و ظاهرا در سال ۱۶۱۴ اصلاحات خودرا درباره بازی قدیمی هاکی (چوگان) منتشر کرد و تعمیم داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۱۸۵۷م:سوم مارس ۱۸۵۷ انگلستان و فرانسه به چین اعلان جنگ دادند و جنگ دوم تریاک آغاز شد که تا سال ۱۸۶۰ ادامه یافت و به شکست نظامی چین انجامید. در جریان این جنگ، قدرت های جهانی دیگر به انگلستان و فرانسه پیوسته بودند. طبق قراردادهای پایانی این جنگ، دولت وقت چین که از توان نظامی کافی برخوردار نبود قبول کرد که تجارت تریاک انگلستان با چین قانونی شود که نتیجه اش اعتیاد چینی ها بود. طبق این قراردادها، دولت چین موافقت کرد که بنادر خودرا به روی قدرت های وقت بازبگذارد، از واردات این کشورها عوارض گمرکی نگیرد، مانع مهاجرت کارگران «پرکار و ارزان مزد» چینی به آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده) و مستعمرات قدرتها نشود، کشتی های نظامی آنان بتوانند وارد بنادر چین شوند، مانع فعالیت مروجّین مسیحیت نشود و هرگونه قرارداد به زبان انگلیسی نوشته شود. مورخین معاصر نوشته اند که تسلیم چین به این شرایط باعث رشد امپریالیسم شد، به همانگونه که پس از فروپاشی شوروی نیز فعالیت های امپریالیستی شدت گرفت. نخستین جنگ تریاک، تنها میان چین و انگلستان روی داده بود زیرا که چینی ها تریاک ها انگلیسی ها را که از هند به چین صادر می شد به دریا ریخته بودند. در این جنگ «هنگ کنگ» چین به تصرف انگلستان درآمده بود.

۱۸۷۸م:سوم مارس ۱۸۷۸ برغم مخالفت انگلستان، قرارداد پایان جنگ روسیه و عثمانی معروف به پیمان «سن استفانو» میان دو دولت امضاء شد. روسیه از این جنگ که تا دروازه های استانبول گسترش یافته بود، دو هدف داشت؛ یکی اجبارکردن عثمانی به تایید استقلال صربستان، مونته نگرو، مقدونیه و بلغارستان بود که اکثریت جمعیت این منطقه اسلاو و همنژاد روسها هستند و دیگری بسط نفوذ خود از طریق این اسلاوها (اسلاوهای جنوبی) تا مدیترانه. انگلستان رقیب قدیمی استعماری روسیه مایل به این کار نبود، مخصوصا نمی خواست که بلغارستان به دریای سیاه و دریای اژه راه یابد.

تک فارس

با این که انگلستان برای ادامه جنگ با روسیه به کمک عثمانی کشتی جنگی فرستاده بود و این کشتی ها به تنگه «بسفور» (منطقه استانبول) رسیده بودند، سران عثمانی ترجیح دادند که با روسیه سازش کنند، زیرا می دانستند که انگلستان تنها به منافع خودش می اندیشد. عثمانی با امضای پیمان «سن استفانو» درعین حال روسیه و انگلستان را در برابر یکدیگر قرارداد.

در واکنش به این پیمان، انگلستان به تحریک صربستان و بلغارستان برضد یکدیگر پرداخت و ایندو را به جان هم انداخت و هنگامی که روسیه برای پایان دادن به جنگ این دو کشور همسایه به میاجیگری پرداخت انگلستان نیز وارد مذاکرات شد که از سوم مارس ۱۸۸۶ در بوخارست آغاز گردیده بود. مذاکرات بوخارست موفق به برقرارای صلح میان صربها و بلغارها شد ولی، دیگر انگلستان از منطقه بالکان خارج نشد و اثر انگشتش همه جا در رویدادهای بعدی بالکان مشاهده می شد.

۱۸۷۸م:دولت آلمان به صدر اعظمی بیسمارک هفت سال پس ازاینکه موفق شد آلمانی هارا به زیر یک پرچم بیاورد و امپراتوری اعلام کند از مارس ۱۸۷۸ سیاست خارجی تازه ای در پیش گرفت و این سیاست پایه استعماری و سهم خواهی داشت ولی بدون درگیری بارقیبان. اجرای این سیاست نیاز به این داشت که میان قدرتهای اروپایی به جای معارضه سازش بر قرار باشد. با همین هدف، دولت آلمان کنگره برلن را در ۱۳ ژوئیه ۱۸۷۸ برای حل اختلاف مستعمراتی اروپائیان و تصاحب مسالمت آمیز سایر سرزمین ها، ایجاد تفاهم میان قدرتهای اروپایی و در همین راستا رفع بحران تازه روابط انگلستان و روسیه و تشکیل داد. دراین کنگره بود که تمامی قفقاز به روسیه، بوسنی ــ هرزگوین به اتریش، قبرس به انگلستان و کنگو به بلژزیک داده شد و میان اروپاییان برسر تقسیم آفریقا توافق بعمل آمد و …. همچنین قرارشد که بلغارستان، مقدونیه و آلبانی با حفظ استقلال خود؛ اسما ( و تشریفاتی) جزیی از امپراتوری عثمانی به شمار آیند.

در کنگره برلن دیسراییلی نخست وزیر یهودی انگلستان از فرصت استفاده کرد و اندیشه روسیه از ایجاد یک اتحادیه سراسری «پان اسلاو» از خاوردور تا دریای آدریاتیک را افشاء کرد. اما، این افشا گری با مداخله بیسمارک به حمایت از روسیه به جایی نرسید.

انگلستان به تحریکات خود در خارج از جلسات کنگره ادامه داد و صربستان و بلغارستان را به جان هم انداخت و هنگامی که روسیه برای پایان دادن به جنگ این دو کشور همسایه به میاجیگری پرداخت انگلستان نیز وارد مذاکرات شد که از سوم مارس ۱۸۸۶ در بوخارست آغاز گردیده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۱۹۱۷م:نیروهای انگلیسی که با هدف بیرون آوردن بین النهرین از دست عثمانی وارد این سرزمین شده بودند از سوم مارس ۱۹۱۷ حمله به شهر بغداد را آغاز کردند و این شهر هشت روز بعد (۱۱ مارس) به تصرف آنان درآمد. از نظر انگلیسی ها بغداد کلید تصاحب نفت عراق و سلطه بر سرزمین های عربی و کلید آسیای غربی بشمار می رود. منطقه بغداد از زمان تاسیس تیسفون و استقرار پایتخت ایران در آنجا در سال ۱۳۵ پیش از میلاد مرکز قدرت در شرق بوده است. پس از اشکانیان و ساسانیان، عباسیان آنجا را پایتخت خود قرار دادند و دولت عثمانی با دادن امتیازات فراوان به ایران، بغدادرا از آن خود کرده بود و سلطان عثمانی پس از استقرار در بغداد بود که خودرا خلیفه مسلمین سنّی اعلام کرد. عثمانی عملا از بغداد بود که بر مناطق عربی شرق مصر حکومت می کرد. در جریان جنگ انگلستان با عثمانی برسر عراق، نیروهای عثمانی شدیدا مقاومت کردند و در چند نبرد ازجمله زد و خورد مدائن (نه چندان دور از طاق کسری) واحدهای انگلیسی را به عقب رانده بودند. حکومت انگلیسی ها بر بغداد آسان نبود و دائما گرفتار بپاخیزی، شورش و زد و خورد بودند. انگلیسی ها بودند که عراق را از سه ایالت مختلف المذهب و نژاد بوجود آوردند، مرزهایش را طبق سیاست خود ترسیم و نام قدیمی ایرانی آن (اراک = ایراک) را برآن نهادند. در دوران ساسانیان، ایالتی که تیسفون (پایتخت) در آن واقع شده بود و تا کویت امروز امتدادداشت «اراک، به کسر الف» خوانده می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۱۹۳۸م:سوم مارس ۱۹۳۸ کمپانی آمریکایی «استاندارد اویل کالیفرنیا» و شریک آن کمپانی «تکزاس اویل» در منطقه دمام واقع در جنوب شرقی کشور سعودی (نه چندان دور از شهر ظهران و خلیج فارس) نفت کشف کردند. شهر الدمام Ad Dammam حاکم نشین ایالت جنوب شرقی کشور سعودی اینک سومین شهر این کشور پس از جده و ریاض است.

کمپانی استاندارد اویل ۲۹ ماه مه ۱۹۳۳ از پادشاه وقت کشور سعودی امتیاز اکتشاف نفت گرفته بود که نزدیک به پنج سال بعد موفق به کشف آن شد. یک سال پس از کشف نفت در بحرین بود که این کمپانی تلاش کرد تا از پادشاه سعودی امتیاز اکتشاف و استخراج نفت بگیرد زیرا که متوجه شده بود که سراسر منطقه دارای ذخایر نفت خام است. این ماده چند دهه قبل از آن در ایران و بعدا در عراق کشف و استخراج آن آغاز شده بود. کمپانی استاندارد اویل در سال ۱۹۴۴ بر شعبه خود در کشور سعودی نام آرامکو = Arabian American oil Company گذارد. در سال ۱۹۵۰ و در جریان مبارزات ملت ایران به ملی کردن نفت خود، عبدالعزیز ابن سعود پادشاه وقت کشور سعودی نیز با تهدید به ملی کردن، از کمپانی آمریکایی خواست که قسمتی از سهام آرامکو و سهم بیشتری از درآمد نفت را به آن دولت بدهد. پس از یک رشته تحولات دیگر، آرامکو از ۱۹۸۸ به «سعودی آرامکو» تغییر نام داده است. کشور سعودی اینک بزرگترین صادرکننده نفت درجهان است و ذخایر نفتی آن نیز بیش از سایر کشورهاست و هرسال حدود ۳ میلیارد بشکه نفت استخراج میکند.

T A K F A R S

۲۰۰۳م:چند تلاش در جهان با هدف جلوگیری از تعرض نظامی آمریکا به عراق در یکم و دوم مارس ۲۰۰۳ بعمل آمده بود که تفسیرنگاران آن را بیداری وجدان جهانیان خوانده و ابراز خوش بینی کرده بودند!. این تلاش های بی ثمر، ظاهری از این قرارداشت:

ــ اعلامیه نشست سران عرب در شرم الشیخ مصر. این نشست با رد کامل استدلال آمریکا و تاکید این دولت بر لزوم تعرض نظامی به عراق و تهدید آن یا هرکشور عربی دیگر خواسته بود که مسئله عراق از راههای مسالمت آمیز و درچارچوب سازمانها و قوانین بین المللی حل شود. این نشست کشور های عربی را از شرکت در مساعی جنگی علیه عراق و یا هر کشور عربی را منع و تلاش آمریکا به تغییر رهبری عراق را محکوم و تاکید کرده بود که هرگونه تغییرات داخلی باید به اراده مردم عراق صورت گیرد نه از خارج تحمیل شود که مغایر حقوق مردم است و اعلام داشته بود که اگر قرارست منطقه از وجود سلاحهای کشتار جمعی پاک شود اسراییل هم باید عاری از این نوع سلاحها گردد. (دیدیم که هیچیک از موارد این اعلامیه رعایت نشد و به صورت سطوری بر کاغذ باقی ماند).

ــ دولت روسیه ملاحظات را کنار گذارد و رسما گفت که آماده است به خاطر حفظ ثبات جهان، در شورای امنیت از «وتو» استفاده کند و مانع جنگ آمریکا با عراق شود. کمونیستهای روسیه در روز «مدافعان وطن» از پونین خواسته بودند که با ایستادگی در برابر عزم آمریکا به جنگ، اراده و شخصیت خود را نشان دهد. (دیدیم که آمریکا شورای امنیت را دور زد و بدون مجوز آن، عراق را اشغال نظامی کرد).

ــ دستگاههای سنجش افکار گزارش کرده بودند که شیراک رئیس جمهوری [وقت] فرانسه با ادامه مخالفت با حمله نظامی به عراق برای خود و فرانسه در سطح جهان پرستیژ ویژه کسب کرده است. (دیدیم که این مخالفت از وضعیت "حرف" تجاوز نکرد).

ــ پارلمان ترکیه با استقرار نیروهای زمینی آمریکا در آن کشور و حمله از خاک ترکیه به عراق موافقت نکرد.

ــ مخالفان تونی بلر نخست وزیر [وقت]انگلستان روش او در قبال عراق را مشابه سیاست و ژست های هیتلر در اواخر دهه ۱۹۳۰اعلام کردند. (که این هم فقط حرف بود، گو اینکه این انتقاد از بلر همچنان ادامه دارد).

ـــ تظاهرات ضد جنگ در سراسر جهان ادامه داشت و در کشور شیلی برای جلب توجه افکار عمومی، صدها تن از تظاهر کنندگان به حالت برهنه در خیابان راهپیمایی کردند.

۱۹۷۴م:سوم مارس ۱۹۷۴ یک هواپیمای مسافربر شرکت هواپیمایی ترکیه از نوع «دی سی ـ ۱۰» در سر راه خود از پاریس به لندن در خاک فرانسه سرنگون شد که ۳۴۶ تن کشته شدند. این مرگبارترین سانحه هوایی تا آن زمان بود. هواپیماهای سه موتوره «دی سی ـ ۱۰» در پی چند حادثه پرتلفات از بیشتر خطوط مسافری حذف و به قسمت باربری منتقل شده اند، ولی نه در خط هوایی آمستردام ـ تهران!.

۲۰۰۸م:سوم مارس ۲۰۰۸ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه فدراتیو که روز پیش از آن انجام شده بود به این شرح اعلام شد:

ــ دمیتری مدودیف (سنتریست و نامزد حزب روسیه متحد به رهبری پوتین): ۲/۷۰ درصد آراء

تک فارس www.takfars.ir

ــ زیوگانوف (کمونیست): ۱۷/۸ درصد آراء

ــ ژیرینوفسکی (ناسیونالیست): ۴/۹ درصد آراء

ــ بوگادوف (لیبرال دمکرات): ۳/۱ درصد آراء

این «درصدها» در عین حال تغییرات ایدئولوژیک (تفکر سیاسی) روسها را در دهه یکم قرن ۲۱ نشان می دهد. مدودیف برغم قولی که در مسابقه های انتخاباتی داده و گفته بود که با مصرف الکل که عامل «بی خیال شدن» روسهاست مبارزه خواهد کرد برنده شد. گفته شده است که در انتخابات مارس ۲۰۱۲ ولادیمیر پوتین (فعلا نخست وزیر، ولی قدرت اصلی پشت پرده) که از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رئیس جمهور روسیه بود باردیگر نامزد این مقام خواهد شد. مدودیف قبلا رئیس دفتر پوتین بود.

مدودیف رئیس جمهور منتخب از هفتم ماه ماه ۲۰۰۸ کار خود را به عنوان سومین رئیس جمهوری روسیه پس از فروپاشی شوروی آغاز کرد. وی که هنگام آغاز بکار در سمت رئیس جمهور ۴۲ ساله بود، جوانترین رئیس جمهوری روسیه در طول تاریخ جمهوریت این کشور بشمار می رود. وی که هنگام فروپاشی شوروی ۲۵ ساله بود از نسل پس از این رویداد (معمّاگونه) بشمار آورده شده است.

دمیتری مدودیف در جریان فعالیتهای انتخاباتی، ضمن ارائه برنامه هایش گفته بود که تلاش خواهد کرد مصرف الکل را در روسیه کاهش دهد. به باور وی، بسیاری از مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی روسیه، افراط روس ها درمصرف الکل بوده که این کار عادت آنان شده است.

با اینکه ولادیمیر پوتین همچنان به صورت مرد نیرومند روسیه باقی مانده است، در جریان انتخابات مدودیف (متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۵) قول داده بود که بیش از پیش ثبات را در روسیه برقرار کند و برنامه هایی را که از آغاز قرن ۲۱ به اجرای درآمده است ادامه دهد، مبارزه با فساد را تا پاک کردن سازمانها و افراد دنبال کند، به سازمانهای تولیدی استقلال عمل بیشتری دهد و به اصحاب دانش و ابتکار کمک کند تا وابستگی اقتصاد روسیه به درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز کاهش یابد.

مدودیف تحصیلات خود در رشته حقوق را در سال ۱۹۹۰ (سال پیش از فروپاشی شوروی) به پایان برده، والدینش مدرّس دانشگاه بودند و لذا با سختی های زندگی آشنا نبوده و در طول حکومت سوسیالیستی شوروی سمتی نداشته تا دراین زمینه تجربه و حتی علائق داشته باشد. نیمی از عمر کاری او در تدریس و نیم دیگر به صورت همکاری با شهردار زادگاه خود، سن پترزبورگ، معاونت دفتر کاخ کرملین، ریاست دفتر ولادیمیر پوتین و معاونت نخست وزیری طی شده بود. وی مدتی هم وکیل قضایی در امور شرکتها بود. مدودف همزمان با معاونت نخست وزیری روسیه، ریاست هیات مدیره کمپانی دولتی نفت روسیه (گازپروم) برعهده داشت. مدودف همچنین از طرّاحان و مجریان بهبود امور مسکن و درمان روسیه بشمار می رود. از گذشته او چنین استنباط می شود که علاقه مند به نوعی اقتصاد آزاد، رفاه ملت و اقتدار جهانی هرچه بیشتر روسیه است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اسفند

۲۰۰۸م:پس از اعلام نتایج انتخابات، مدودیف بامداد سوم مارس ۲۰۰۸ در نطقی گفته بود: ما تصمیم گرفته ایم که باهم (با پوتین) به راهی که روسیه از آغاز قرن ۲۱ گام در آن نهاده است ادامه دهیم. ما باهم پیش خواهیم رفت، پیشروی بیشتری خواهیم داشت و پیروز خواهیم بود.

تکفارس

تفسیرنگاران غرب که معمولا در قبال امور روسیه نظر دولتهایشان را بازتاب می دهند همچنانکه انتظار می رفت دمکراسی روسیه را با این جا به جایی افراد زیر سئوال برده بودند، حال آنکه دمکراسی خودشان هم تعریفی ندارد و ….

سناتور وقت هیلری کلینتون و متقاضی وقت نامزدی حزب دمکرات در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ ریاست جمهوری آمریکا (که بعدا به وزیر امور خارجه شدن قانع شد!) پس از اطلاع از پیروزی مدودیف در واکنش خود، به روش انتخاباتی روسیه ایراد گرفت. وی قبلا هم گفته بود که مدودیف دست پرورده پوتین بوده و عامل اجرای برنامه ها و سیاست های او خواهد بود و به این ترتیب تغییری در روسیه حاصل نخواهد شد. این ایراد در حالی وارد آمده بود که به گزارش نیویورک تایمز، بانو کلینتوت و باراک اوباما که در آن زمان باهم برای کسب نامزدی حزب دمکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۰۸ این کشور رقابت می کردند در یک مناظره تلویزیونی که در آخرین هفته ماه فوریه ۲۰۰۸ انجام شده بود نتوانسته بودند حتی نام مدودیف را تلفظ کنند و بگویند که سابقه و اندیشه هایش چیست، مخصوصا که بانو کلینتون پس از چند بار تلفظ اشتباه، سرانجام گفته بود «مدودوا» که مونث «مدودیف» است.

۲۰۰۸م:انفجارهای انتحاری که از عراق آغاز شده بود، بعدا به افغانستان و سپس پاکستان گسترش یافته است. این روش مبارزه که در این گوشه از جهان به صورت امری روزمره درآمده و به همین سبب پیشگیری از آن هم بسیار دشوار شده است می رود که جهانی شود. دوم مارس ۲۰۰۸ پاکستان شاهد یکی از این انفجارها بود، و پرتلفات تر از همه. در این روز یک نفر که مواد منفجره بربدنش بسته بود در اجتماعی از ریش سفیدان منطقه «درّه آدم خیل» در شمال غربی پاکستان که طبق معمول در یک زمین باز برپا شده بود خودرا منفجر کرد و باعث مرگ ۸۰ نفر و جرح بیش از یکصد تن دیگر شد. عکس های زیر یک مجروح این رویداد مرگبار، قسمتی از بقایای اجساد سوخته، و زمین خون آلود را پس از جمع آوری اجساد نشان می دهد.

۲۰۰۸م:محمود احمدی نژاد در دور اول ریاست جمهوری اش دوم مارس ۲۰۰۸ برای یک دیدار دو روزه از عراق وارد بغداد شده بود. سابقه خصومت دولت عراق در دوران حکومت حزب بعث با ایران، ادامه درگیری های شیعیان و سنّیان عراقی و نیز ادامه استقرار نظامی آمریکا در عراق ـ مخالف شماره یک جهانی جمهوری اسلامی ایران، سبب شده بود که رسانه ها در گوشه و کنار جهان به این دیدار توجه بیشتری کنند. در مذاکرات طرفین، سرمایه گذاری سنگین ایرانیان در عراق و نیز راههای کمک ایران به ثبات و امنیت آن کشور بررسی شد. در گزارش رسانه های آمریکا درباره این سفر، این جملات عموما به چشم می خورد: "درجایی که جورج دبلیو بوش که بیش از ۱۴۰ هزار نظامی در عراق دارد به صورت محرمانه و آن هم برای هشت ساعت به عراق می رود، احمدی نژاد این چنین با تشریفات و علنی به آنجا سفر می کند و از فرودگاه با اتومبیل به شهر بغداد وارد می شود. جریان دیدار جورج بوش تا خروج وی از عراق منتشر نمی شود ولی برنامه سفر احمدی نژاد هفته ها پیش از انجام آن اعلام می شود.".

چند روز پس از انجام این دیدار گفته شده بود که برای ربودن احمدی نژاد در طول سفر در عراق توطئه طرح شده بود که شکست خورد. در مارس ۲۰۰۹ (یک سال بعد) نیز هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام برای دیداری از عراق وارد بغداد شده بود. وی پس از دیدار طالبانی رئیس جمهور عراق از ایران به بغداد رفته بود.

عکس های زیر، از دیدار احمدی نژاد و وزیر امور خارجه کابینه اش از عراق در مارس ۲۰۰۸ و ملاقات با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور برداشته شده و در رسانه ها انتشار یافته بود:

۱۱۹۳: صلاح الدین ایوبی حاکم کرد مصر و سوریه و مدافع جهان اسلام در برابر هجوم صلیبیون اروپایی در گذشت.

۱۲۵۹: هلاکوخان ایلخان مغول ایران دمشق را تصرف کرد. وی ۱۰ فوریه ۱۲۵۸ بغداد را متصرف شده بود و آخرین خلیفه عباسی را کشته بود.

۱۸۳۷: دولت واشنگتن استقلال جمهوری تکزاس را برسمیت شناخت.

۱۸۴۷: الکساندر گراهام بل اسکاتلندی مخترع تلفن به دنیا آمد.

takfars.ir

۱۸۶۱: الکساندر دوم تزار روسیه در سالروز سلطنت خود با صدور اعلامیه ای به سرفدم در روسیه پایان داد (Serfdom خرید اراضی زراعی با کشاورزان ـ کشاورزان وابسته به زمین زراعی که هشتاد درصد نفوس آن زمان روسیه را تشکیل می دادند). الکساندر دوم سوم مارس ۱۸۵۵ تزار روسیه شده بود. وی در سال ۱۸۸۱ ترور شد.

۱۸۷۱: کنگره آمریکا با وضع یک قانون به استقلال سرخپوستان ( بومیان ) این کشور در اراضی محصور خود پایان داد.

۱۸۱۵: دولت آمریکا به الجزایر که کشتی ها و اتباع این کشور را بازداشت کرده بود اعلان جنگ داد.

۱۹۰۴: ویلهلم دوم امپراتور (قیصر) آلمان نخستین رهبر یک کشور بود که پیام رسمی خودرا در صفحه گرامافون (طریقه ادیسون) ضبط کرد. دهها سال طول کشید تا نوار ضبط صوت ساخته شود.

۱۹۰۵: نیکلای دوم تزار روسیه که با تظاهرات و ناآرامی رو به رو شده بود با ایجاد مجلسی مرکب از نمایندگان منتخب به نام «دوما» موافقت کرد. این اقدام تزار دمکراسی طلبان روس را راضی نکرد و ناآرامی ها ادامه یافت و تزار دوم مارس ۱۹۱۷ اجبارا تفویض اختیارات کرد که بازهم بی نتیجه بود و در اکتبر این سال (طبق تقویم قدیم ـ ژولیان؛ نوامبر) انقلاب بلشویکی همه چیز را در آن امپراتوری زیر و رو کرد.

۱۹۱۷: نیکلای اول تزار روسیه تفویض اختیار کرد و دولت موقت قدرت را به دست گرفت که هشت ماه بعد انقلاب بلشویکی این دولت موقت را برکنار ساخت.

# ۱۹۲۳: مجله هفتگی خبری تایم با ماهیت محافظه کارانه (راستگرایی و ضد کمونیسم) انتشار خودرا آغاز کرد. این مجله توسط دو روزنامه نگار؛ Henry Luce و Briton Hadden انتشار یافت که Hadden شش سال بعد درگذشت. Henry Luce یک آمریکایی متولد چین بود. والدین او در چین مروّج یک فرقه مسیحیت بودند که وی به دنیا آمد. مجله تایم همزمان با آمریکا در لندن، هنگ کنگ و سیدنی نیز طبع و منتشر می شود، البته با مطالب کمی متفاوت. تیراژ این مجله در فوریه ۲۰۱۰ جمعا سه میلیون و چهارصد هزار بود.

۱۹۲۸: نیروی هوایی انگلستا ن وهابیون مسلح را که از کشور سعودی به مرزهای عراق و کویت رخنه کرده بودند بمباران کرد . در آن زمان عراق و کویت تحت الحمایه انگلستان بودند.

۱۹۴۲: یک اسکادران بمب افکن ژاپنی به شهر بروم Broome استرالیا حمله برد و در این بمباران بیش از یکصد استرالیایی کشته شدند. "بروم" که شهری ساحلی در منطقه کیمبرلی است در غرب استرالیا واقع شده است و قبل از مهاجرت انگلیسی ها، مسکن قبیله یاوورو Yawuru بود. مهاجران انگلیسی بسیار از بومیان استرالیا ازجمله یاووروها را نابودکردند و برجایشان نشستند. امپراتوری ژاپن می گفت که آسیا مال آسیایی هاست و مهاجران اروپایی که به حالت تعرض وارد استرالیا و … شده اند باید حکومت را به بومیان بسپارند. جغرافیون آسیایی از دیرزمان، خواندن استرالیا به عنوان اقیانوسیه (اشاره به قاره ای جدا از آسیا)را بخشی از توطئه استعمارگران اروپایی بیان کرده اند که به این ترتیب خواسته اند برای آن سرزمین ماهیّت جداگانه بتراشند تا اعتراض آسیاییان به مهاجرنشین انگلیسی ساختن آن را عملا ردّ کرده باشند.

تک فارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر