تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۸۱۵۱۴پیش ازمیلاد:بوغابیش (بگابیش) ژنرال پارسی که درسال ۵۱۴ پیش از میلاد، در نیمه فروردین ماه با هزار سرباز از دریای مرمره را گذشته بود تا در اروپای جنوب شرقی اقوام غیر متمدن را از نزدیکی مرزهای ایران براند دوم ماه می این سال (۱۲ اردیبهشت) نیروهای خود را دو دسته کرد، دسته ای روانه مقدونیه ساخت و دسته دیگری را مامورکرد تا منطقه تراس (تراکیه، مناطق شمالی دریای اژه ـ جنوب بلغارستان امروز)را تصرف کنند. این لشکر کشی به تصمیم داریوش بزرگ انجام شده بود. داریوش نیز بمانند کوروش بزرگ نمی خواست که با نزدیک شدن اقوامی با تمدن و فرهنگ عقب مانده و منحط به مرزهای ایرانزمین، به منش ایرانیان ـ رفتار و کردار و فرهنگ پیشرفته آنان آسیب وارد شود.ورود همان اقوام از آسیای شمال شرقی به ایران در قرون هشتم و نهم میلادی و دنباله آن تا قرن سیزدهم (پس از سقوط ساسانیان) و قبلا به روسیه و اروپای شرقی و جنوبی؛ فرهنگ و روانشناسی مردم دو منطقه را دگرگون ساخته و از عوامل درگیری های داخلی، عقب ماندگی و بی ثباتی بوده است. خودخواهی افراد، چاپلوسی و دروغگویی و تفرقه ریشه در همین مهاجرت ها دارد. دولت های ایرانی پیش از نیمه قرن هفتم مانع از این مهاجرت ها به ایران بودند.

۳۶۴پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان ارمنی و به نقل از آنان، تاریخنگاران روس؛ یک سپاه از ارتش ایران به فرماندهی «اسپهبد مهرداد» دوم ماه مه سال ۳۶۴ پیش از میلاد عملیات پاک کردن مناطق ساحلی دریای سیاه (در قفقاز و آسیای صغیر) را از وجود فرماندارانی که وفاداری آنان نسبت به دولت ایران مورد تردید قرار گرفته بود به پایان رسانید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۹۳۲م:برغم کشتار بی رحمانه زرتشتیان ایران (پارسیان خالص) در دوران صفویه و بویژه در قرن هفدهم و کاسته شدن شمار آنان از چند میلیون به چندصدهراز، دوم ماه می ۱۹۳۲ «دینشاه ایرانی» رئیس وقت انجمن پارسیان هند در پنجمین روز اقامت خود در تهران ضمن تمجید از برانگیخته شدن مجدد احساسات میهندوستانه ایرانیان و توجه آنان به گذشته باعظمت وطن و اخلاقیات اصیل ایرانی، از دولت وقت خواست تا پارسیانی را که در قرون هفتم و هشتم میلادی (پس از تعرض عرب و سقوطساسانیان) اجبارا ترک وطن کرده و عمدتا در هند اقامت گزیده ولی خود را همچنان ایرانی (پارسی) می دانند و به ایران وفادار مانده و به ترویج منش (خصال) ویژه و تمدن ایرانیان پرداخته اند، از مزایای اتباع ایران برخوردار سازد تا بتوانند با استفاده از این مزایا، به آبادانی و توسعه وطن نیاکان با تاسیس مدارس و بیمارستانها و نیز سرمایه گذاری در صنعت و کشاورزی کمک کنند.

۱۳۰۰ش:۱۲ اردیبهشت ۱۳۰۰ خورشیدی در تهران اعلام شده بود که میرزاده عشقی از ۴ روز بعد روزنامه منتشر خواهد کرد که شامل خبر، مقاله، طنز و نیز شعر خواهد بود.

تکفارس آی آر

این روزنامه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۰۰ انتشار یافت. آن زمان، روزنامه نگاری ایران مطابق قاعده نبود و هرکس که سواد و معلوماتی داشت می توانست نشریه بدهد. نشریات معمولا به صورت ابزار سیاسی بکار گرفته می شدند تا وسیله رسانیدن «خبر» و «نظر». امروزه و ۹ دهه پس از آن زمان، دیده نشده است که در ایران، حتی به یک روزنامه نگار حرفه ای قدیمی (حرفه ای در استاندارد بین المللی) پروانه انتشار روزنامه داده شده باشد! تا ما روزنامه خوب به مفهوم آنچه که باید باشد؛ داشته باشیم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۳۲۴ش:دوازدهم اردیبهشت ۱۳۲۴ محمد صادق طباطبایی رئیس وقت مجلس در آغاز جلسه خطاب به نمایندگان گفت: جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت، ولی در ایران، ما هنوز پس از دو هفته نتوانسته ایم برای کشورمان نخست وزیر تعیین کنیم و به نااطمینانی و شایعات که به گسترش ناامنی و گردنکشی کمک می کند پایان دهیم و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ که احساسات ملی ایرانیان به غلیان درآمده بود و دولت وقت (دکتر مصدق) تحت فشار قرار گرفته بود تا با توسل به هر وسیله از جمله نیروی مسلح، بحرین را به قلمرو وطن بازگرداند، دولت انگلستان با صدور یک «بدانسته باش» شدیدالحن، به دولت ایران تاکید کرد که فراموش نکند که بحرین تحت الحمایه انگلستان است و انگلستان در صورت لزوم از سرزمین های تحت الحمایه دفاع مسلحانه خواهد کرد. شاه اواخر دهه ۱۳۴۰ از بحرین که طبق مصوبه مجلس استان چهاردهم ایران بود (بدون این که چنین اختیاری داشته باشد) صرف نظر کرد!.

www.takfars.ir

۱۳۳۱ش:به دستور دکتر مصدق نخست وزیر وقت، در این روز از اردیبهشت سال ۱۳۳۱ شرح مذاکرات جلسه ۲۳ فروردین همین سال اندیشمندان را در باره دشواری های وطن به صورت بخشنامه به کارمندان دولت ابلاغ شد تا با دادن امضاء آن را دریافت دارند و برای حل مشکلات همکاری کنند. شرح مذاکرات قبلا به صورت خبری نسبتا کوتاه در روزنامه ها انتشار یافته بود، که ظاهرا کافی تشخیص داده نشده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۹۶۱م:شهر تهران در نیمه دوم اپریل ۱۹۶۱ و نخستین هفته ماه می صحنه اعتصاب و راهپیمایی انبوه معلمان پایتخت بود که تا کناره گیری نخست وزیر ادامه داشت. معلمان هر روز در صفوف منظم چندین هزار نفری و ظاهرا دراعتراض به دریافتی ماهانه خود در خیابانهای تهران راهپیمایی می کردند. کلاسهای درس این معلمان در زمان این راهپیمایی ها تعطیل بود. شاید این نخستین اعتراض معلمان از این دست در تاریخ ایران بود.

۱۵۱۹م:امروز سالگشت درگذشت «لئوناردو داوینچی» معمار، نقاش، مجسمه ساز، شاعر، ریاضی دان، موسیقی دان، زیست شناس و مخترع فلورانسی (ایتالیایی) است که در ۱۴۹۲ متولد و دوم مه ۱۵۱۹ درگذشت.

با این که در قرن پانزدهم دائره معلومات بشر آن چنان وسعت نداشت که یک فرد نتواند بر همه آنها مسلط شود، معذلک داوینچی یک نابغه بود و مرد رنسانس (تجدید حیات اندیشه، ادبیات و علوم). ابن سینای ما هم بر همه دانش زمان خود مسلط بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۳۳۱ش:ساختمان تازه آرامگاه استاد سخن پارسی و اندرزگوی بزرگ، مصلح الدین سعدی که به همت انجمن آثار ملی ساخته شده است ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۱ (۵۵ سال پیش) در زادگاهش، شهر شیراز، گشایش یافت.

سعدی ــ نهم دسامبر سال ۱۲۹۲ میلادی در زادگاه خود شهر باستانی شیراز وفات یافته است. وی بسال ۱۲۱۰ میلادی در شیراز به دنیا آمده بود. سعدی در سال ۱۲۵۷میلادی بوستان که عمدتا نثر است و سال بعد گلستان را که غالبا نظم است به پایان رسانید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۲۰۰۶م:ایزابل دنوار، زن ۳۸ ساله فرانسوی اول ماه مه ۲۰۰۶، پنج ماه و چند روز پس از پیوند صورت گفت که حس لامسه اعضای پیوندی به حالت طبیعی درآمده و نگرانی ندارد. وی نخستین انسانی است در جهان که تحت عمل جراحی پیوند صورت قرار گرفته و قسمتی از چانه، بینی، لب و گونه او متعلق به زن دیگری است که دیگر زنده نیست. ایزابل در جریان حمله یک سگ، تقریبا نیمی از صورت خود را از دست داد و سگ قسمتهایی را که با دندان کنده بود خورده بود. این عمل پیوند که در فرانسه انجام گرفت، راه را برای پیوند صورت گشوده است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۸۸۵م:دوم مه سالروز انتشار مجله ویژه بانوان به نام «خانه داری خوب» است که در سال ۱۸۸۵ انتشار یافته است.

دوم مه ۲۰۰۶ به مناسبت گذشت ۱۲۱ سال از انتشار مجله «خانه داری خوب» ، استادان روزنامه نگاری و اصحاب نظر در این حرفه در چند میزگرد تلویزیونی به بحث درباره اهمیت مجله های تخصصی در دنیای امروز (قرن ۲۱) از لحاظ ارتقاء معلومات عمومی و نیاز مخاطبان پرداخته و پیش بینی کرده بودند که سرانجام، روزنامه های عمومی هم تخصصی خواهند شد و بناچار هرکدام تلاش خود را روی یک نوع موضوع متمرکز خواهند ساخت تا مخاطب بداند که کدامیک را برای خواندن انتخاب می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۷۶۲م:کاترین دوم پادشاه آلمانی تبار روسیه که از ۱۷۶۲ به مدت ۳۴ سال بر روسیه حکومت کرد دوم ماه مه ۱۷۲۹ به دنیا آمده بود . در زمان پادشاهی کاترین بود که روسیه عملا در صدد توسعه به جنوب افتاد یافت و در قفقاز و بعدا آسیای مرکزی با منافع ایران در گیر شد و در پی دوجنگ بزرگ در قفقاز و در گیری های دیگر در آسیای میانه، ایران را پس از هزاران سال از این مناطق خود دور ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۸۶۰م:تئودور هرتسل روزنامه نگار اتریشی که جنبش صهیونیست را تاسیس کرد دوم ماه مه ۱۸۶۰ در مجارستان که در آن زمان قلمرو امپراتوری اتریش بود به دنیا آمد. وی از جانب روزنامه ای در وین که در آن کار می کرد مامور شد به پاریس برود و گزارش محاکمه دریفوس را تهیه کند و به اتریش بفرستد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۹۶۹م:دوم مه ۱۹۶۹ فرانتس پاپن صدراعظم پیشین آلمان در ۸۹ سالگی درگذشت. وی که یک ناسیونالیست آلمانی بود در زمان صدارت خود به حزب نازی و هیتلر کمک بسیار کرد و همین کمک باعث پیروزی آنها در انتخابات شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

T A K F A R S

۱۹۴۱م:در این روز در سال ۱۹۴۱هیتلر «مارتین بورمان» را به جای « هس» معاون خود کرد . هس در جریان انجام ماموریتی محرمانه در انگلستان دستگیر شده بود. هواپیمایی که هس خلبانی آن را برعهده داست در آسمان انگلستان دچار نقص فنی شده بود و در میان درختان فرود اجباری کرده بود. گفته شده است که وی ماموریت داشت با مقامات انگلیسی ملاقات و در باره صلح با آنان مذاکره کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۹۸۲م:درجریان جنگ انگلستان و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند، دوم ماه مه ۱۹۸۲ نبردناو سنگین «ژنرال بلگرانو» متعلق به نیروی دریایی آرژانتین براثر اصابت دو اژدر غرق شد و تلفات سنگین به بار آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۲۰۰۶م:درست پنجاه و چهار سال پس از تشکیل دولت دکتر مصدق قهرمان جهانی مبارزه با استعمار و استثمار خارجی که نفت ایران را ملی کرد، و دو روز پس از دیدار سه چپ در هاوانا، و نیز به مناسبت روز جهانی کارگر، ایوو مورالس رئیس جمهور سوسیالیست کشور بولیوی، اول مه ۲۰۰۶ ملی کردن منابع طبیعی این کشور را با به دست گرفتن امور گاز طبیعی بولیوی آغاز کرد و اعلام داشت که گام بعدی وی؛ نفت خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۲۰۰۶م:مسابقه جهانی ریش و سبیل سال ۲۰۰۶، اواخر ماه آوریل در شهر «هسل» آلمان برگزار شد. در این مسابقه یکصد مرد از هشت کشور شرکت کرده بودند. عکس بالا از «ویلی شوالیه» یکی از شرکت کنندگان در مسابقه برداشته شده است که نشان می دهد ریشش را هم به شکل سبیل در آورده است. با پایان یافتن جنگ جهانی اول، عصر سبیل های بزرگ و از بناگوش در رفته نیز به پایان رسید، ولی نه برای شرکت در مسابقه جهانی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ اردیبهشت

۱۸۳۳: نیکلای تزار روسیه فروش عمومی سرفها را ممنوع ساخت.

۱۹۲۷: نخستین کنفرانس جهانی اقتصاد و تجارت آغاز بکار کرد که در آن نمایندگان ۵۲ دولت شرکت کرده بودند.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر