تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۲۰۰۸م:روزهای ماه در ایران باستان دارای نام خاص بودند که شانزدهم هر ماه «روز مهر» بود و روز مهر در ماه مهر مهمترین روز آیین های مهرگان بوده است. جشن ها و آیین های شش روزه مهرگان در ایران باستان در روز مهر از ماه مهر (شانزدهم مهرماه) پایان می یافت. ایرانیان از هزاره دوم پیش از میلاد مهرگان را همردیف نوروز گرامی داشته و شروع کارهای مهم از جمله ازدواج را به این ایام موکول و مدارس از همین ماه آغاز بکار می کردند که دولت روم شرقی (قسطنطنیه = استانبول) بعدا این رسم (بازگشایی سال تحصیلی) را از ایران اقتباس کرد که با چند روز تفاوت جهانی شده است. آیین های مهر (جشن مهرگان) پس از نوروز مهمترین اعیاد ملی ایرانیان بوده است که نوروز با بهار و شکوفه و نوید برکت آغاز می شد و مهرگان به خاطر پایان جمع آوری محصول و آغاز شش ماهه شبهای طولانی تر و سرما.

طبق نوشته های فلاسفه ایرانی قرون وسطی (وسطا) از جمله خیام، هدف از برپایی آیین های مهرگان، سپاسگزاری به درگاه خداوند بوده است که آن همه نعمت، احساس محبت و مهربانی کردن و کشش به سوی رعایت عدالت ارزانی داشته و نیز تحکیم دوستی و محبت میان ایرانیان. در ایام مهرگان مهمانی های بزرگ برپا می شده و پذیرایی با انواع میوه و آجیل (خشکبار) رسم بوده ولی به درستی معلوم نیست که از چه زمان پذیرایی با آش رشته مرسوم گردیده است. همچنین به درستی روشن نیست که از چه زمان "روز مهرگان" را به چهاردهم مهر ماه منتقل کرده اند و چرا؟ (شاید به خاطر گشایش نخستین جلسه مجلس در حضور مظفرالدین شاه در کاخ گلستان در ۱۴ مهرماه!).

در سال ۲۰۰۸ ایرانیان برون مرز و پارسیان سراسر جهان، دوم اکتبر (پنچشنبه ۱۱ مهر ماه) را به عنوان «مهرگان» جشن گرفته بودند. در عهد باستان، دولت روزی را که امسال برابر با دوم اکتبر از سال میلادی است جشن می گرفت زیرا که داریوش بزرگ این روز (نخستین روز) از جشن های شش روزه ماه مهر (مصادف با دوم اکتبر سال ۵۲۲ پیش از میلاد مسیح) را برای اعلام شاه شدن خود تعیین کرده بود و با آیینی ویژه بر تخت سلطنت نشسته بود.

طبق نوشته مورخان قدیم غرب (یونان و روم باستان) فرهاد دوم، شاه ایران از دودمان اشکانی (خراسانیان)، از سال ۱۳۱ پیش از میلاد مروّج این رسم شد که سران دولت ایران در یکی از روزهای جشن مهرگان اشتباهات دولت در یک سال گذشته را در یک مراسم عمومی اعلام و پوزش خواهی کنند و تعهد به جبران آن بسپارند و خود فرهاد نخستین اعتراف از این دست را در چهارمین روز از جشن های مهرگان سال ۱۳۱ پیش از میلاد بیان داشت.

اردشیر پاپکان (ساسانی) که خود را شاه همه ایران زمین اعلام کرده بود در دومین روز جشن های مهرگان سال ۲۲۶ میلادی (سوم اکتبر) در شهر تیسفون با «میترا = مهر = مهربانو = مهری = مهرانگیز» دختر اردوان پنجم ازدواج کرد تا کدورت اشکانیان از او که بر اردوان غلبه کرده و اردوان، ضمن نبرد، جان خود را از دست داده بود برطرف شود.

تکفارس آی آر

کار تنظیم مجموعه قوانین برای اداره ایران برپایه آموزش های زرتشت به ویژه کنترل رفتار حکّام و نیز آیین دادرسی و کیفر نیز در سومین روز از جشن های مهرگان (مصادف با چهارم اکتبر سال ۶۰۰ میلادی) به تصویب موبد موبدان (روحانی ارشد وقت) و بزرگان کشور رسیده بود. کار تنظیم این مجموعه از نوروز آن سال آغاز شده بود زیرا دلسوزان میهن نگران خودخواهی های خسروپرویز شاه وقت و نادیده گرفتن حقوق مردم و اصول (نانوشته) بودند. تا آن زمان، ایرانیان (دولت و ملت) اخلاقا متعهد به رعایت اصول و حقوق و ارزشها بودند و ضمانت اجرایی (مجازات نقض) وجود نداشت.

پس از پیروزی مشروطه طلبان، مجلس شورا اولین جلسه نخستین دوره خود را در جریان جشن های مهرگان ایرانیان (۱۴ مهرماه ۱۲۸۵) در کاخ گلستان با حضور مظفرالدین شاه برگزار کرده بود و مقرر شده بود که سال قانونگزاری در ایران از مهرماه آغاز شود. این مجلس ۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی نیز متمم قانون اساسی را تصویب کرد. بیشتر اصول قانون اساسی وقت در همین متمم گنجانیده شده بود زیرا که اصل قانون اساسی، شکل مقدمه و اعلامیه داشت. حقوق ملت در همین متمم آمده بود.

جشن های هزاره فردوسی نیز با شرکت ادیبان، دانشمندان، سیاستمداران و دولتمردان کشور و بیش از چهل مستشرق از سایر کشورها در جریان جشن های مهرگان سال ۱۳۱۳ (۱۲ مهر) آغاز بکار کرده بود و مستشرقین و ایرانشناسان در سخنرانی های خود ضمن بزرگداشت فردوسی و اهمیت میهنی او، درباره جشن های مهرگان، اهمیت و تاریخچه آنها اسناد متعدد ارائه کرده بودند که باقی مانده و به آنها استناد می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۵۶پیش از میلاد:سوم اکتبر سال ۵۶ پیش از میلاد سران دولت روم و مشاوران و ژنرالهای آن کشور در نشست لوکا Luca‌ تصمیم گرفتند که مناطق غرب رود فرات در آسیا و اراضی شمال و شمال غرب گٌل (فرانسه امروز) تا نزدیکی برلن و جزایر بریتانیا در اروپا ضمیمه قلمرو روم شود. با توجه به قیام اسپارتاکوس در سالهای ۷۱ – ۷۲ پیش از میلاد، قرار شد "پمپی" یکی از سه عضو شورای عالی جمهوریت روم در شهر رم باقی بماند تا از قیام احتمالی دیگری که مردم طبقه ۳ روم و بردگان مستعد آن بودند جلوگیری کند و امنیت از دست نرود، ژولیوس سزار عضو دیگر شورا برای ادامه فتوحات به فرانسه برود و کراسوس رییس دوره ای شورا که شهرت به آزمندی و جمع مال داشت داوطلب شد که به شرق لشکر بکشد و برای تصرف اراضی غرب فرات با ایران در آویزد.

www.takfars.ir

دو سال طول کشید تا کراسوس موفق شد مقدمات حمله را فراهم سازد. "اسپهبد سورنا" فرمانده کل ارتش ایران میدان جنگ را خود انتخاب کرده بود و در جنگ حرّان (کارهه) در سال ۵۳ پیش از میلاد با تاکتیکی نو و سلاحهای تازه از جمله موشکهای مکانیکی و روش رساندن آب غذا و مهمات به سربازان درحال جنگ و دادن استراحت نوبتی به آنها، لژیونرهای رومی را از پای درآورد و به نوشته پلوتارک، یک سرباز ایرانی کراسوس ۶۰ ساله را به هنگام فرار کشت که سر و دست راست او را به تیسفون بردند. "اورود= ارد" شاه وقت از دودمان اشکانی گفت که مقداری طلا در دهان کراسوس گذاردند و سپس گفت: "بخور که همیشه حرص آن را می زدی".

پس از شکست حرّان هیچیک از سران وقت روم در صدد گرفتن انتقام از ایران برنیامد. جنگ حرّان بزرگترین و قاطعترین شکست روم (ایتالیا) از ایرانیان بود که برای ایران افتخار آفرید و غرور ایجاد کرد. مورّخان معاصر گامی فراتر برداشته و نوشته اند که نبرد حرّان بزرگترین پیروزی نظامی شزق بر غرب در طول تاریخ بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۷۸۰م:سوم اکتبر سال ۷۸۰ میلادی "آلپ قتلغ" خاقان (امپراتور) ایغورها (ساکن ایالت غربی امروز چین در آسیای میانه) آیین مانوی را دین رسمی قلمرو خود اعلام داشت و گرایشش را به فرهنگ ایرانی تاکید کرد. مانی ایرانی که در سال ۲۷۶ میلادی با رای یک هیات مذهبی اعدام شد در قرن سوم میلادی بانی آیینی بود که مخلوطی از زرتشتی، مسیحی و سایر ادیان قدیم بود. این آیین در اروپا و آسیا تا قرن سیزدهم میلادی پیروان فراوان داشت. سن اگوستین یکی از قدیسین مسیحیت قبلا یک مانوی بود. مانویان اعتقاد داشتند که تلقین شیطان (اهریمن) باعث می شود که یک فرد خوب به بدی کردن بگراید. هنوز هم این آیین در سراسر جهان پیروانی دارد. آیین مانوی در زبانهای اروپایی به صورت Manicharism نوشته می شود (مشروح عقاید مانی در جای خود در این سایت آمده است).

۲۲۶م:طبق حکایات و بر این پایه پس از تطبیق تقویم ها، سوم اکتبر سال ۲۲۶ میلادی زمانی به دست داده شده است که در آن روز اردشیر پاپکان که خود را شاه همه ایران زمین اعلام کرده بود در جریان جشن های مهرگان در شهر تیسفون با میترا دختر اردوان پنجم ازدواج کرد تا کدورت اشکانیان از او که بر اردوان غلبه کرده و اردوان جان خود را از دست داده بود برطرف شود. اردشیر موسس دودمان ساسانیان که بعدا امپراتوری روم را به زانو درآورد تصمیم گرفته بود که پایتخت را از تیسفون (مدائن نزدیک بغداد امروز) تغییر ندهد. وی قبلا تصمیم داشت که شهر کرمان را پایتخت ایران کند و در این شهر دژی برفراز تپه ای ساخته بود که آثار آن باقی مانده است. اردشیر هنگامی برضد اردوان بپا خاست که اطمینان یافت فساد دستگاه دولتی این پادشاه پایان نخواهد یافت و همین فساد و انحطاط باعث شکست های نظامی و کوتاه آمدنهای ایران در برابر رومی ها خواهدشد.

درباره علاقه دیرین اردشیر نسبت به میترا در شرق و غرب داستانسرایی بسیار شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۱۹۵۱م:اول اکتبر سال ۱۹۵۱ شورای امنیت سازمان ملل برغم مخالفت شدید ایران که موضوع ملی کردن نفت خود یک مسئله بین المللی نیست، با طرح شکایت انگلستان از ایران در آن شورا موافقت کرد. هنگام رای گیری، تنها شوروی و یوگوسلاوی رای موافق ندادند و شوروی با وجود مخالفت با این امر، از وتو (حق رد) برای خنثی کردن پیشنهاد طرح شکایت استفاده نکرد.

۱۳۳۲ش:مدعی العموم نظامی (دستگاه قضایی ارتش) یازدهم مهرماه ۱۳۳۲ برای مجازات دکتر محمد مصدق کیفرخواست صادر کرد و دو روز بعد اعلامیه مربوط به آن در روزنامه های تهران منتشر شد. طبق این کیفرخواست، برای دکتر مصدق که همچنان خود را نخست وزیر قانونی ملت و دستگاه قضایی ارتش را جزیی از دولت کودتا می دانست مجازات اعدام درخواست شده بود. اتهام او اقدام به حذف سلطنت اعلام شده بود.

از دکتر مصدق که بعدا به سه سال زندان محکوم شد تنها پنج جلسه بازپرسی به عمل آمده بود!. برخی نوشته ها حکایت از آن دارد که همان زمان، عوامل انگلستان از جمله شاپور ریپورتر گفته بودند که نگران کیفرخواست نباشید، دکتر مصدق به بیش از سه سال زندان محکوم نخواهد شد (مفهوم این اظهارات این بود که دولت انگلستان که در آن زمان هنوز یک قدرت جهانی بشمار می رفت به این حد مجازات راضی بود!و …. ). دکتر مصدق با رهبری جنبش ملی کردن نفت ایران پایه های استعمار چند صد ساله لندن را در همه قاره ها سست و لرزان ساخته بود. با این که از سقوط نظام سلطنتی ایران سه دهه گذشته است، هنوز اقدام جدی به ابطال رای محکمه نظامی دولت ۲۸ امرداد و اعاده حیثیت از دکتر مصدق بعمل نیامده است.

تک فارس

باوجود اینکه مسئله نفت بیشتر وقت مصدق را گرفته بود، وی در طول زمامداری اش برای دمکراسی کردن ایران و آشنا ساختن ایرانیان به حقوق خود و آزادی های مدنی از جمله انتشار روزنامه و ایجاد حزب و برگزار کردن اجتماعات تلاش بسیار کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۵۰۰م:برپایه محاسبات تقویمی؛ در اکتبر سال ۵۰۰ میلادی (مهرماه) ایرانیان موفق شدند که پولاد (آهن آبدیده) بسازند که اختراع آن به نام ایران در تاریخ عمومی صنعت ثیت شده است. فولاد قابلیت چکش خواری ندارد. ایرانیان از آن پس، جنگ افزار های خود را از آهن آبدیده (پولاد) تهیه کردند و تا انتقال این اختراع به میان سایر ملل برتری تسلیحاتی داشتند. استفاده از آهن سابقه طولانی تری دارد. سایر ملل از دیر زمان سنگ آهن را شناخته بودند و از آن عمدتا به جای رنگ سرخ استفاده می کردند.

۴۰م:ژولیوس کانوسKanus ، فیلسوف رومی سوم اکتبر سال ۴۰ میلادی اعدام شد. وی از فلاسفه Stoicism بود. کانوس پس از این که در یک اجتماع عمومی در شهر رم گفت: "همانطور که خدایان نظم ستارگان را برقرار کرده اند و انسانها را آفریده اند، حکومتها باید روابط مردم با هم، مشارکت آنان در شادی و اندوه یکدیگر و جنبه های دیگر حیات از جمله توزیع عادلانه درآمدها و مقامها و رابطه کار و درآمد را تنظیم، و نقض کنندگان این ضوابط (قوانین) را تنبیه کنند تا صلح و آرامش و در نتیجه نیکبختی جهانگیر شود"، دستگیر شد. او در همین نطق گالیکولا – امپراتور وقت روم – را متهم کرد که مانع می شود که سنا چنین ضوابطی را تدوین و تصویب کند.

یک محکمه رم «کانوس» را به اتهام افترا زدن به رییس کشور و افشاندن بذر نفاق میان مردم و دولت محاکمه و به اعدام محکوم کرد. وی حاضر نشد که اظهارات خود را پس بگیرد، از گفته هایش ابراز ندامت و از امپراتور تقاضای عفو کند تا از اعدام شدن برهد.

۱۴۶۹م:سوم اکتبر ۱۴۶۹ «مارچیلیو فی چینو» در شهر فلورانس ایتالیا ترجمه نوشته های افلاطون فیلسوف یونان باستان را به پایان رسانید که با انتشار آنها، اروپا وارد عصر روشنگری شد.

این آثار و آثار سایر متفکران عهد باستان یونان که ابتدا به زبان لاتین و سپس فرانسه، انگلیسی و آْلمانی ترجمه شد افق تازه ای را به روی اروپاییان بازکرد. این آثار که در قسطنطنیه(استانبول) نگهداری می شد پس از تصرف این شهر به دست عثمانی ها در سال ۱۴۵۳، با دانشمندان فراری به ایتالیا برده شد.

این دومین بار در طول تاریخ بود که یونانی شناسان با کتابهای مربوط به ایتالیا منتقل شدند. قسمتهایی از این آثار مدتها قبل از آن به فارسی و عربی ترجمه شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۱۹۲۱م:لنین رهبر وقت روسیه شوروی سوم اکتبر سال ۱۹۲۱ (طبق تقویم گریگوری) سردبیران پراودا، روزنامه رسمی و ارگان حزب کمونیست را به کرملین فراخواند و نظر خود را درباره چگونگی محتوای این روزنامه برای آنان تشریح کرد که درتاریخ مطبوعات باقی مانده و الگوی بسیاری از روزنامه های حزبی شده است.

T A K F A R S

لنین در آن روز به سردبیران پراودا گفته بود که روزنامه حزب نباید به صورت روزنامه معمولی (حرفه ای) باشد که پر از حرفها و کارها و تبلیغات مقامات و معاریف هستند و ادامه روش جاری پرودا مردم را از هرچه که عنوان روزنامه دارد زده می کند. روزنامه حزب که توسط مقامات خوانده می شود نه تنها باید آنان را از نظرات حزب آگاه کند، بلکه در آن باید ببینند که چه ایرادی در کار است و مردم چه نظری درباره تصمیمات و اقدامات دولت دارند و از چه می نالند و چه چیز را ناقص می پندارند. روزنامه حزب باید نقائص و دردها را هم بنویسد و از دشواری ها سخن بگوید و افراد با استعداد، دلسوز، مبتکر و فداکار را معرفی و بزرگ کند تا بزرگتر شوند و به مقام برسند و باعث پیشرفت کشور و دلگرمی سایرین شوند و سرمشق قرار گیرند. برای رسیدن به این مقصود، به حزب اندرز داده ام که در کمیته های کوچک (محله ای) و بزرگ، اعضای کمیته ها در جلسات هفتگی پس از شنیدن بخشنامه های حزب و بحث درباره آنها، به ایراد نطق آزاد (پس از دستور) بپردازند و هر مشکلی را در منطقه و محله خود و یا نقطه دیگری از کشور در فاصله دو جلسه کمیته مشاهده کرده و یا شنیده باشند بدون ترس و ملاحظه بیان کنند، از دکتر محل تا سپور و از خود من تا آموزگار مدرسه. البته چیزهای خوبی را هم که دیده اند بیان دارند و این صودتجلسه های کمیته ها که به تفصیل و دقت نوشته و به مرکز حزب در مسکو ارسال می شود منبع بزرگی برای پراودا هستند. از مسئولان کمیته ها خواسته شده است که از اصحاب نظر و مردم محل که عضو حزب نیستند ولی از امور آگاهند و یا حرفی دارند که بزنند دعوت شود که در جلسات کمیته ها حاضر شوند و هرچه را که در دل دارند و ازجمله نظر خود را درباره تصمیمات دولتی بگویند. شما هر روز چند نویسنده که مبتدی و بی تجربه نباشند و خوب و بد را درک کنند و ملاحظه کاری هم نکنند به دفتر حزب بفرستید تا صورتجلسه های دریافتی از کمیته ها را بخوانند و از لابلای آنها دشواری ها و دردها و همچنین قوت ها را خارج سازند و این مطالب را به شیوه روزنامه نگاری (ساده و روشن) در چند صفحه چاپ کنید تا درس دهد و امور بهبود یابد و کشور مسئله نداشته باشد. خود من از این پس بر اساس همین نوشته های شما قضاوت خواهم کرد زیرا که به تنهایی فرصت خواندن آن همه صورتجلسه را ندارم و منشی های حزب هنگام خلاصه کردن و موضوع بندی نمی توانند مانند شما ساده بنویسند و با ذره بین حقایق را ببینند و بیرون بکشند. خواندن گزارش آنها در باره صورتجلسه های کمیته ها اگر هم خسته کننده نباشد وقتگیر است.

از روز بعد شورای سردبیری پراودا هفت نویسنده ارشد را که کمتر از ۳۶ سال نداشتند مامور این کار کرد و تیراژ این روزنامه به تدریج به ۱۴ میلیون رسیده بود.

مائو بعدا با توجه به این روش، حتی برخی از نامه هایی را که مردم چین برایش می فرستادند، برای درج و عبرت آموزی مقامات به روزنامه خلق می فرستاد و چاپ می شد.

با الگوی لنین، روزنامه های احزاب و به ویژه احزاب اقلیت که گزارش کمیته های محلی خود و اظهار نظر مردم و اصحاب نظر و کارشناسان را درباره امور و مشکلات و طرح های مجالس و لوایح دولت و انتصابات و اشتباهات می نویسند کمک بزرگی به اصلاح امور و روشن ساختن مردم هستند و پایه دمکراسی یک کشور بشمار می روند و آموزش دمکراسی می دهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۱۹۴۱م:سوم اکتبر سال ۱۹۴۱ هنگامی که نیروهای نظامی آلمان به مسکو نزدیک می شدند هیتلر در نطقی در برلن در برابر هزاران آلمانی اعلام کرد که روسیه در هم شکسته شده و دیگر زنده نخواهد ماند!. وی در همین سخنرانی پیروزی های نظامی ارتش آلمان در همه جبهه ها را تشریح کرد.

تاریخ نشان داد که هیتلر با پیروزی در چند نبرد در پیش بینی نتیجه جنگ شتاب کرده بود. چهارسال بعد جهان شاهد تصرف برلن به دست روسها و پایان حکومت هیتلر شد. "تاریخ" ثابت کرده است که پیش بینی درباره جنگ عاقلانه و منطقی نیست و قضاوت درباره نتایج یک جنگ را باید به سالها پس از اتمام آن موکول کرد زیرا که شکست در جنگ، همیشه به قطع رشد یک ملت منجر نمی شود و دیده شده است که یک ملت از زیر ویرانه های شکست بپاخاسته و از فاتح جلو افتاده است.پس از جنگ جهانی دوم، مورخان تاریخ نظامی سیاستمداران و دولتمردان را از پیش بینی علنی نتیجه جنگ برحذر داشته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۱۹۳۲م:سوم اکتبر سال ۱۹۳۲ کشور عراق استقلال خود را به دست آورد. این کشور از دوران جنگ جهانی اول مستعمره انگلستان و قبلا (از اواسط دوران نادرشاه) جزیی از امپراتوری عثمانی به شمار می رفت. بین النهرین حدود هشت قرن یک ایالت ایران بود و در این مدت، پایتخت ایران (تیسفون) در آنجا قرارداشت. بوئیان ایرانی بعدا عباسیان را مقهور ساخته و حکمران بغداد شده بودند. شاه عباس یکم در یک مصالحه قسمتی از سرزمینی را که کشور عراق است به عثمانی های داد تا نسبت به ارمنستان و سراسر قفقاز ادعایی نداشته باشند که بعدا نزاع ازسرگرفته شد. در زمان شاه صفی در یک مصالحه دیگر، ایران و عثمانی بغداد و ایروان را باهم مبادله کردند. نادرشاه که بغداد و بیشتر نقاط عراق امروز را متصرف شده بود به این شرط که عثمانی ها نسبت به سلیمانیه که ساکنان وقت آن ترکمان و وفادار به حکومت ایران بودند و چند منطقه مرزی دیگر نظر نداشته باشند از بغداد صرف نظر کرد. دولت لندن در اکتبر ۱۹۳۲ طی شرایطی با استقلال عراق که قبلا به صورت یک کشور نبود موافقت کرده بود که یکی از این شرایط ادامه استقرار پایگاههای نظامی انگلستان در آن کشور و آزادی نقل و انتقال نیروهای آن دولت در خاک عراق بود.

در سال ۱۹۴۱ نیروهای نظامی انگلستان از خاک عراق به ایران تعرض کردند و میهن مارا به اشغال نظامی خود درآوردند.

تک فارس www.takfars.ir

دولت لندن که از یکپارچه کردن سه ایالت سابق امپراتوری عثمانی کشور عراق را بوجود آورده بود یک امیرزاده حجاز را پادشاه آن کرده بود که سلطنت تا سال ۱۹۵۸ (کودتای عبدالکریم قاسم) در این خانواده باقی بود.

مرزهای کشورهای عربی شرق سوئز، پس از جنگ جهانی اول به تدریج توسط انگلستان تعیین شده و اردن و عراق و … دستپخت لندن هستند. عراق در بهار سال ۲۰۰۳ به اشغال نظامی آمریکا درآمده و نیروهای نظامی آن هنوز در عراق استقرار دارند.

۲۰۰۵م:ژنرال جورج کیسی فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق یکم اکتبر ۲۰۰۵ در جلسه سنای آمریکا که به منظور حقیقت یابی، وی را احضار کرده بود گفت:

«ما سعی خودمان را در آموزش نظامیان عراقی می کنیم ولی باید بگویم که در حال حاضر (اکتبر ۲۰۰۵) تنها یک گردان عراقی می تواند بدون کمک نظامیان ما و به تنهایی دست به عملیات بزند و دیدم که در "تل عفر" این کار را کرد. آمریکا هم اکنون (اکتبر ۲۰۰۵) در عراق ۱۴۹ هزار نیرو دارد که در روزهای آتی به دلیل انجام رفراندوم (درعراق) باید بر شمار آنان موقتا بیافزاییم.».

وی در این باره که چرا آماده کردن عراقی ها به صورت افراد رزمی واقعی به کندی پیش می رود توضیح بیشتری نداده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۲۰۰۵م:والری چهار ساله ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۵، یک ساعت پس از نیمه شب در خیابان ۷۶ محله کویینز شهر نیویورک شیون کنان و لرزان به در ورودی خانه ای مشت کوبید. چون ساکنان خانه در خواب بودند جیغ ها زد تا بیدار شدند و در را برویش گشودند. مادرش را خواست گفتند که او را نمی شناسند. والری گفت که «سزار» او را سر خیابان از اتومبیلش پیاده کرد و گفت که مادرش مونیکا در اینجا است و رفت. صاحب خانه نسبت به وضعیت مشکوک شد و جریان را به پلیس اطلاع داد. کودک به پلیس گفت که آدرس خانه را نمی داند، اسم خانوادگی اش را هم بلد نیست و فقط می داند که مادرش شبها در رستوران کار می کند و دیر به خانه می آید و «سزار» دوست پسر مادرش در غیاب او از وی مواظبت می کند. پدرش مدتی است رفته و او نام پدر را نمی داند. پلیس راهی نداشت جز این که گزارشگران تلویزیونها را دعوت کند تا با کودک مصاحبه کنند و پخش شود تا شاید کسی به سراغش آید.

با این که چند شب متوالی این گزارش دلخراش با حرفهای کودکانه والری از شبکه ها پخش شد و او مادرش را طلبید، پاسخی نیامد. تنها یک نفر تلفن کرد که چنین کودکی را در یک مجتمع مسکونی در خیابان ۶۶ دیده بود.

پلیس به آن آپارتمان مراجعه کرد کسی آنجا نبود و مدیر مجتمع گفت که در آن آپارتمان مونیکای ۲۶ ساله (عکس مقابل) با دوست پسرش «سزار» و یک کودک دختر زندگی می کردند و مونیکا در رستواران … کار می کرد. پلیس به رستوران محل کار مونیکا رفت؛ متصدی رستوران گفت که وی در آن شب تا ساعت یازده کار کرده بود و مطابق هرشب سزار آمد و او را برد. با اطلاعات به دست آمده و تلاش بیشتر، سزار دستگیر شد ولی چیزی به دست نداد، تنها گفت که مونیکا یک مهاجر بولیویایی است و ….

پلیس فورا به سزار ظنین شد زیرا سزار از یک سو گفته بود که مونیکا و بچه را به فرودگاه کندی برد تا به بولیوی بروند و از سوی دیگر بچه می گوید که وی را در خیابان ۷۶ پیاده کرد و خانه ای را نشان داد و گفت که مادرش در آنجاست و رفت. مدیر رستوان هم گفته بود که مونیکا قصد سفر نداشت. کودک همچنین گفته بود که ساعت ۹ شب می خوابد و از چیزی خبر ندارد. در آن شب «سزار» او را از رختخواب بیرون کشید و گفت که باید پیش مونیکا برویم.

تکفارس

این رویداد که چند روز خبر صفحه اول روزنامه ها و از خبرهای چشمگیر تلویزیونهای آمریکا شده بود منجر به این شد که سوم اکتبر «سزار» دوست مونیکا رسما متهم به قتل او و رها ساختن کودک خردسال شود و تسلیم دادگاه گردد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مهر

۰: سال ۴۲ پیش از میلاد کاسیوس یکی از دو مقامی که در توطئه قتل سزار ژولیوس در سنای روم شرکت کرده بود پس از شکست نیروهایش در مقدونیه (در نزدیکی شهر فیلیپی) از نظامیان مشترک اکتاویان (پسر خوانده سزار و مارکوس آنتونیوس دوست سزار) خودکشی کرد و چهار روز پس از این نیز بروتوس در همان محل در پی شکست نیروهایش دست به خودکشی زد تا دستگیر و محاکمه نشود.

۳۳۱: "تان گون Tangun " که شبه جزیره کره را به صورت یک خطه پادشاهی به نام چوسون Chosun در آورد لقب بنیادگذار کشور واحد کره گرفت . مورخان وی را کوروش کره لقب داده اند.

۱۶۰۵: ۱۶۰۵ میلادی: "لی تزوچنگ Li Tzucheng" انقلابی چینی به دنیا آمد که به حکومت دودمان سلطنتی مینگ Ming پایان داد.

۱۹۲۹: اتحادیه صربستان، کرواسی و اسلوانی «یوگوسلاوی (اسلاو های جنوبی)» نام گرفت. روسها ، اسلواک ها، اوکراینی ها، لهستانی و بلاروس ها اسلاوهای شمالی بشمار می آیند. بخش یزرگی از ساکنان بلغارستان نیز اسلاو هستند.

۱۹۴۲: دانشمندان آلمان موشک این کشور به نام «وی ـ ۲ V) V، حرف اول واژه آلمانی انتقام است)» را که نخستین موشک بالیستیک جهان بشمار می رود با موفقیت آزمایش کردند که پس از رسیدن به تولید انبوه، از آن برای حمله به انگلستان و نیروهای متفقین در بلژیک استفاده شد. هدف هیتلر از ساخت این موشک این بود که بمب اتمی آلمان را که در دست مطالعه بود حمل کند. سازندگان این موشک پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا منتقل شدند و برای این کشور موشک بالیستیک ساختند

۱۹۹۰: آلمان بار دیگر به صورت واحد درآمد و آلمان شرقی منحل شد. آلمان که به صورت فدرال اداره می شود، در سال ۱۸۷۱ صورت واحد به خود گرفته بود که پس از شکست هیتلر به دو پاره تقسیم شده بود.

۱۹۹۳: اعلام شد که در جریان حمله نظامیان آمریکایی برای دستگیری محمد فرح عیدید مرد نیرومند سومالی، دو هلی کوپتر آمریکایی ساقط و به سه هلی کوپتر دیگر آسیب وارد آمده و ۱۸ نظامی آمریکایی کشته شده اند. این زد و خورد ها در شهر «مغدیشو» روی داد و سومالیایی ها اجساد دو سرباز آمریکایی را بر زمین کشاندند که انتشار عکسهای آنها در رسانه ها باعث شد که آمریکایی ها به دولت خود فشار وارد آورند تا نیروهایش را از سومالی فراخواند.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر