تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۷۴۳م:در این روز در سال ۱۷۴۳، نادرشاه در جریان جنگ با عثمانی در بین النهرین (عراق امروز)، دستور حمله به کرکوک را صادر کرد و دو روز بعد توپخانه ارتش ایران مواضع عساکر عثمانی در این شهر را گلوله باران کرد. در طول این جنگها، نادر در همین سال بغداد و بصره را هم متصرف شد. سلیمانیه که ترکمانان (بازماندگان قره و آق قویونلوها) در آنجا سکونت دارند همچنان به ایران وفادار بود. عثمانی اواخر کار صفویه که دولت اصفهان عمدتا بر اثر فساد اداری ناشی از افتادن امور دربار شاهان این دودمان به دست گرجیان و انتصابات نادرست رو به ضعف نهاده بود با اخراج حکام وابسته به ایران، بسیاری از مناطق عراق امروز را متصرف شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۳۱۵ش:محاکمه علی منصور وزیر پیشین راه به اتهام گرفتن رشوه و نیز سوء استفاده از مقام از ۱۱ مرداد ۱۳۱۵ در دیوان عالی کشور آغاز شد. قضات محاکمه کننده، ۱۲ شهریور علی منصور را به سبب نبودن دلیل کافی در پرونده تبرئه کردند که بعدا نخست وزیر هم شد.در شهریور ۱۳۲۰ که او نخست وزیر بود نیروهای انگلستان و شوروی وارد ایران شدند و چون چند مقام نظامی قبلا در آستانه ورود آنان، سربازان را مرخص کرده بودند! وطن ما اشغال نظامی شد. حسنعلی پسر علی منصور نیز در دهه ۱۳۴۰ به نخست وزیری رسید که ترور شد. تا زمان انقلاب، رسیدگی به پرونده های اتهامی وزیران و نخست وزیر در ارتباط با این مشاغل در دیوان عالی باید صورت می گرفت که پس از براندازی دکتر مصدق، این قانون درباره او رعایت نشد. بنابراین، محاکمه و محکومیت او هم غیرقانونی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۲۰۰۵م:این آگهی روز اول اوت ۲۰۰۵ (دهم مرداد ۱۳۸۴) در صفحه اول برخی از روزنامه های چاپ تهران انتشار یافته بود که برای بانک غیر دولتی «پاسارگاد» تبلیغ شده بود.

تکفارس آی آر

شورای انقلاب با یک مصوبه در سال ۱۳۵۸ همه بانکهای غیر دولتی ایران را ملی کرد و چند ماه بعد، قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۴۴ خود، تاسیس بانک غیر دولتی در ایران را صریحا ممنوع ساخت. می گویند که مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا برای این اصل سیاستهایی در نظر گرفته که با توجه به آنها تاسیس بانک غیر دولتی از سرگرفته شده است. می دانیم که اصول قانون اساسی جز با تشکیل مجلس موسسان (خبرگان) و رفراندم عمومی تغییرناپذیرند.

متن بخش اول اصل ۴۴ از این قرار است: نظام اقتصاد جمهوری اسلامی ایران برپایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است.

بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تامین نیرو، سدها و شبکه های آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.

۱۹۹۱م:« هدی لامار Hedy Laamar» بازیگر اتریشی چندین فیلم سینمایی هالیوود که روزگاری به خاطر زیبایی اش شهرت جهانی داشت دوم اوت سال ۱۹۹۱ در ۷۸ سالگی به اتهام دزدی از یک فروشگاه در لس آنجلس دستگیر شد که کاری کم سابقه بود و همین امر سبب شد که این مورد هم وارد تاریخچه اهل سینما شود.

هدی لامار که نهم نوامبر سال ۱۹۱۳ در وین به دنیا آمده و پدرش بانکدار و مادرش پیانیست بود از دوسالگی مورد توجه یک کارگردان تئاتر که با خانواده آنان دوستی داشت قرار گرفته بود.

www.takfars.ir

هدی لامار که نام اصلی او « هدویگ اوا ماری کیسلر » بود علاوه بر کار بازیگری در فیلم ، به تکنو لوژی هم علاقه داشت و به تحقق ساخت سلفون کمک بسیار کرد. این نکته جالب از اوست :

کار فیلم ، تجارت و امثال آن به زمان و مکان محدود است ، ولی آن چه که همیشگی و نا محدود است « تکنولوژی » است. عمر زیبایی و جوانی از همه کمتر است ؛ بنابراین روی شهرت ناشی از این دو نباید حساب کرد و زیبارویان و ورزشکاران بایذ به روزی بیاندیشند که زیبایی ظاهر و نیروی جوانی که هردو زود گذرند پشت سر قرار می گیرند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۵۸۰م:دوم اوت سال ۱۵۸۰ «میشل دو مونتاین» نویسنده و پژوهشگر بنام فرانسوی تالیف دو جلدی خود «رساله ها» را منتشر ساخت که روزنامه های اروپایی به این مناسبت مدعی شده اند که وی مبتکر رساله نگاری («اسیEssay» نویسی) بوده است که اینک قلمرو بیشتری یافته و فیلم و عکس را هم در برگرفته است. مورخان، ابتکار رساله نویسی را به صورتی که در دانشگاههای امروز مرسوم است از «پلوتارک» دانسته اند.

تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یک «تاپیک» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاکید بر «یک تاپیک» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمرکز کردن تنها روی یک موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی کوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یک موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یک کتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین که یک انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار کرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است که برای پژوهش بشر، یک پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا که انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترک فراوان دارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۹۲۳م:جیمز بالدوین James Baldwin نویسنده سیاهپوست آمریکایی دوم اوت ۱۹۲۳ به دنیا آمد و اول دسامبر ۱۹۸۷ در فرانسه از سرطان معده فوت شد. او یک داستان نویس ماهر و با احساس و یک مقاله نگار و منتقد بزرگ بود که در طول عمر نویسندگی خود همه اش درباره تبعیض به خاطر رنگ پوست و جدایی انسانها از هم نوشته و بلندگوی ناله های قربانیان تبعیض شده بود.

داستانها، مقاله ها و فیلمنامه های بالدوین کمک بزرگی به جنبش حقوق مدنی سیاهان آمریکا کرد تا این که قانون مربوط تصویب شد. بالدوین که از مشاهده تبعیض در زادگاه خود خسته شده بود کشور فرانسه را برای ادامه زندگی انتخاب کرد و تا پایان عمر همانجا ماند.

بالدوین مقالات خود را در مجموعه ای تحت عنوان «یادداشتهای یک فرزند وطن» منتشر ساخت که مورد استقبال و توجه قرار گرفت. «کسی نام مرا نمی داند» و «دفعه بعد، آتش می زنم» از داستانهای عمیق، فلسفی و پر معنای او هستند. نمایشنامه «قتل یک جوان سیاه» که به صورت فیلمی سیاسی ـ اجتماعی در آمده است بهترین فیلمنامه او بشمار می رود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

تک فارس

۱۹۶۵م:مورلی سیفر Morley Safer روزنامه نگار قدیمی و گزارشگر سالخورده مجله تلویزیونی «سیکستی مینیتز» شبکه سی بی اس آمریکا که در سال ۱۹۶۵ به عنوان روزنامه نگار به ویتنام جنوبی رفته بود تا با مشاهده اوضاع از نزدیک ، نظر خود را به مردم آمریکا بدهد دوم اوت همان سال در نخستین گزارشی که از ویتنام فرستاده بود نظر داد که آمریکا در جنگ ویتنام به پیروزی نخواهد رسید و ورود به این جنگ کاری بجا نبوده است.

در آن زمان آن طور که شاید ، به نظر « سیفر » توجه نشد ، ولی چند سال بعد که درستی نظر او به اثبات رسید و آمریکا مجبور شد با تحمل ۵۸ هزار کشته و صدها میلیارد دلار زیان مالی و تشدید نارضایی جوانان این کشور ، بدون اخذ نتیجه مورد نظر از ویتنام خارج گردد ؛ نظر« سیفر» وارد تاریخ رسانه ها شد.

این اولین و آخرین نظر درست سیفر نبود ، وی هر هفته در مجله تلویزیونی سیکستی مینیتز نظر خود را در باره یک مسئله روز در قالب گزارش منعکس می کند. کار وی در این مجله تلویزیونی تهیه گزارشهای به اصطلاح « این ـ دپت » است که نیاز به تحقیق و بررسی و تلاش فراوان دارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۲۰۰۴م:ریچماند تایمز به روزنامه ها که در دو ـ سه سال اخیر دچار بحران مخاطب شده اند توصیه کرده است که همانند روزگار قدیم به خرید خبر از مردم اقدام کنند و همه مردم را به صورت خبرنگار خود درآورند تا نه تنها خبر تازه از درون جامعه به دست آید بلکه بر شمار مخاطبان بیافزایند.

این روزنامه در مقاله ای در یکم اوت ۲۰۰۴ اضافه کرده است که با قرار گرفتن متن اعلامیه های آژانسهای دولتی و سازمانها در وب سایت های اختصاصی شان که آدرس آنها را در هر کتابخانه می توان به دست آورد، و نیز دسترسی به گزارشهای سه خبر گزاری بزرگ از طریق اینترنت که ۲۴ ساعت پیش از انتشار در روزنامه امکان پذیر است؛ تنها راهی که برای ما (روزنامه ها) باقی مانده است پرداختن به اخبار درون مردم است که جز خودشان منبع سهل الوصول دیگری برای جمع آوری آنها وجود ندارد. به همه مردم باید امکان داده شود تا هر مطلبی را که احساس کنند دیگران مشتاق به شنیدن و خواندن آن هستند تلفنی ، با فاکس و ای ـ میل ارسال دارند. سپس نویسندگان روزنامه با کمک ارسال کننده مطلب، درباره آن تحقیق کنند و به صورت کامل به دست چاپ دهند و در پایان هفته حق الزحمه افراد پرداخت شود. به علاوه، در برابر رسانیدن هر خبر، تا مدتی برای آن فرد روزنامه رایگان ارسال شود و اگر آگهی شخصی (نیاز مندی ها) داشته باشد با تخفیف به چاپ برسد.

۲۱۶پیش ازمیلاد:دوم اوت سال ۲۱۶ پیش از میلاد (روزی چون امروز) رومیها در منطقه «کانائه Cannae» واقع در شمال شرقی پاشنه ایتالیا از هانیبال Hannibal کارتاژی [کارتاژ در حاشیه شمالی آفریقا عمدتا لیبی و تونس امروز بود که اعراب قرطاجنه می خوانند] شکست سختی که قابل پیش بینی نبود متحمل شدند. مورخان، این پیروزی کارتاژیها را به حساب نبوغ نظامی هانیبال نوشته اند. هانیبال که قبلا متحد رومیها بود به دلایل بسیار از جمله این که رومی ها دیگران را به چشم انسانهای درجه دوم نگاه می کردند از آنها جدا شد و اسپانیا را که در قلمرو روم بود تصرف کرد و در سال ۲۱۴ پیش از میلاد برای گوشمالی دادن رومیها ارتش خود را که مجهز به فیل جنگی بود از طریق فرانسه از کوههای سر به فلک کشیده پربرف آلپ عبور داد و پا به شمال ایتالیا گذارد. این اولین بار بود که لشکرکشی از فراز آلپ انجام شد. دو سال طول کشید تا رومها برای جنگ با او آماده شدند. عده نفرات هانیبال به مراتب کمتر از رومیها بود. برخلاف انتظار رومیها، هانیبال جنگ را در ساعات شب آغاز کرد. بر شاخ صدها گاو مشغل بست و آنها را به سوی رومیها به حرکت درآورد و خود در جهتی دیگر در حالی که سواران او در دو جناح راست و چپ و پیادگان در قلب آرایش داده شده بودند رومیها را مورد حمله قرار داد. پس از آغاز حمله، پیادگان او دستور عقب نشینی یافتند. رومی ها آنها را دنبال کردند و در محاصره سوارکاران کارتاژی (آفریقایی) قرار گرفتند و شکست خوردند. در این جنگ که تا ظهر دوم اوت ادامه داشت ۵۰ هزار سرباز و افسر رومی از جمله پائولوس کنسول اول روم کشته ،۱۰هزار تن دیگر اسیر و هزاران نفر نیز مجروح شده بودند. شمار نیروهای رومی در این جنگ ۸۰ هزار تن و عده نظامیان هانیبال ۶۲ هزار نفر گزارش شده اند. پالیبیوس مورخ شرح این جنگ را نوشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۵۳۲م:دوم اوت در سال ۵۳۲ میلادی، واحدهای ارتش روم (شرقی) در شهر قسطنطنیه (استانبول امروز) تظاهرکنندگان بر ضد مالیاتهای اضافی تازه را به داخل ورزشگاه بزرگ این شهر راندند و در اینجا قتل عام کردند.

تظاهرات از سه روز پیش از آن آغاز شده بود. ژوستینین Justinian امپراتور که خزانه اش بر اثر جنگ با ایران تهی شده بود مالیاتهای تازه ای بر مردم وضع کرده بود و وصول این مالیاتها را به مقاطعه واگذار کرده بود و مقاطعه کاران مالیاتی به مردم ظلم فراوان می کردند و حتی فرزندان آنان را به جای پول می گرفتند و می فروختند. در روز قتل عام تظاهرکنندگان، ژوستینین از شهر خارج شده تا کسی نزد او درخواست قطع قتل عام را نکند.

T A K F A R S

۱۸۰۲م:ناپلئون بناپارت کنسول اول فرانسه (رئیس قوه مجریه) دوم اوت ۱۸۰۲ و دو سال پیش از امپراتور شدنش دستور اکید داد که مقامات ارشد فرانسوی به نامه های مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ کتبی دهند و شنبه ها را برای ملاقات با متقاضیان ، صرفنظر از این که چه کسانی باشند اختصاص دهند. همزمان ، ناپلئون از مردم نیز درخواست کرد که در صورت مشاهده نقض آن دستور به شخص او شکایت کنند تا شخصا رسیدگی کند.

۱۳ قرن پیش از ناپلئون که خود را سرباز انقلاب فرانسه می خواند ، در ایران خسرو انوشیروان دست به چنین کاری زده بود که از « تاریخ »، نه افراد، لقب « دادگر » گرفته است. پارلمان انگلستان هم پیش از ناپلئون کمیسیون عرایض در جوار خود خلق کرد که الگوی همه پارلمانها شده است، ازجمله پارلمان ما که کمیسیون اصل ۹۰ دارد . پیشرفته بودن کشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نیست ، رسیدگی به درد دلها است؛ پیش از آن که « فریاد » شوند. در برخی از کشورها کمتر از سه روز به نامه مردم ترتیب اثر می دهند. در این ممالک رسم نیست که صاحب نامه را برای ادای توضیح دعوت کنند؛ مدیری که نامه را دریافت می دارد برحسب اهمیت و فوریت نامه، معاون و یا یکی از زیر دستان خود را به سراغ شاکی می فرستد . مسئله تا حل شدن دنبال می شود و برای حل آن، اگر لازم باشد ضابطه و قانون وضع می گردد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۹۳۴م:دوم اوت ۱۹۳۴ مارشال هیندنبورگ رئیس جمهور آلمان درگذشت و همان روز هیتلر از پارلمان خواست که با تصویب یک قانون او را «فوهررFuhrer» به معنای رهبر و پیشوا لقب دهد که هم رئیس جمهور باشد و هم صدر اعظم (رئیس دولت). پل فون هیندنبورگ قهرمان آلمان در جنگ جهانی اول و مارشال این کشور بود که با مرگ او راه برای قدرت مطلق شدن هیتلر هموار شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۹۲۷‌م:«یکم ماه اوت» زادروز ارتش آزادیبخش خلق People Liberation Army (چین) است که بزرگترین نیروی مسلح جهان بشمار می رود. این ارتش در این روز در سال ۱۹۲۷ به عنوان بازوی نظامی حزب کمونیست چین به وجود آمده است. در همین روز در سال ۱۹۴۵، این ارتش خودجوش نیروهای متجاوز ژاپن را که ارتش دولت مرکزی چین در طول ۱۲ سال نتوانسته بود متوقف سازد شکست داد و وادار به تسلیم شدن کرد.

ژنرالهای چین نیز در یکم اوت ۲۰۰۵ به همین مناسبت ها و هریک به طور جداگانه در برابر واحدهایشان سخنرانی کردند. ژنرال «پنگ گوانگ جیان» در سخنرانی خود گفت که تفکر دوران جنگ سرد هنوز جهان را ترک نگفته است و آمریکا نمی خواهد کشورهای دیگر سریعا پیشرفت کنند. در چنین وضعیتی، نظامیان چین باید همانند سالهای گذشته حرف شنو و پیرو آموزشهای حزب کمونیست باشند. با وجود این، ما همچنان به قولی که نزدیک به چهل سال پیش «مائو» داد متعهد هستیم و نخستین کشور نخواهیم بود که از سلاح اتمی استفاده کند. ژنرال دیگر در سخنرانی خود اظهار کرده بود: تقویت بنیه نظامی چین یک حق مشروع ما است. در این دنیای بی قاعده و بی ثبات، تقویت ارتش آزادیبخش چین لازم است و ما در این راه به حرفهای دیگران اعتنا نمی کنیم و امنیت وطن را به صلاحدید دیگران وابسته نمی سازیم. ژنرال فو تینگ گویی یکی دیگر از افسران ارشد در نطق خود از افراد ارتش آزادیبخش خلق خواست که بر یکپارچگی و آمادگی خود را زیر نظر حزب (حزب کمونیست چین) بیافزایند زیرا که هنوز جنبش های سوسیالیستی از سوی نیروهایی تهدید می شوند و جهان آن طور که باید، امن نیست.

در آن روز اصحاب نظر به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش چین PLA گفته بودند که بودجه نظامی چین خیلی بیشتر از آن است که اعلام می شود. چین ارتش خود را برای جهان قرن ۲۱ تجهیز می کند و دنبال جنگ افزارهایی نیست که به سرعت کهنه می شوند. چین در این زمینه از تجربه شوروی (سابق) درس گرفته است. چین در حال حاضر بزرگترین خریدار جنگ افزار ساخت روسیه است و با روسیه به توافق کامل دست یافته و دو کشور به دوران اتحاد دهه ۱۹۵۰ بازگشته اند. چین همچنین همه تلاش خود را بکار می برد تا کدورت و نقار گذشته با هند به فراموشی کامل سپرده شود. چین به اتفاق روسیه می کوشند که مانع گسترش نفوذ آمریکا در «اوراسیا» شوند.

۱۸۷۹م:آلبرت اینشتاین دانشمند آلمانی متولد ۱۴ مارس ۱۸۷۹ که به دلیل یهودی بودن زادگاه خود را ترک و به آمریکا مهاجرت کرده بود دوم اوت سال ۱۹۳۹ در نامه ای که برای روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا ارسال داشت به او تاکید کرد که ساخت بمب اتمی کاری است شدنی . این نامه روزولت را ترغیب به فراهم ساختن مقدمات تولید بمب اتمی کرد . یک دسته از دانشمندان مربوط دوم دسامبر ۱۹۴۲ ( سه سال بعد ) در دانشگاه شیکاگو موفق به کنترل واکنش های زنجیره ای اتم شدند و نخستین بمب اتمی آمریکا در نیمه ژوئیه ۱۹۴۵ در بیابان ایالت نیومکزیکو آزمایش شد و ششم اوت(سه هفته بعد) بر ضد ژاپن بکار رفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۶۴م:دوم اوت سال ۱۹۶۴ ناوشکن آمریکایی مادوکس Maddox در آبهای خلیج تونکن که ضلع شرقی ویتنام را تشکیل می دهد مستقر بود که دستور یافت سواحل ویتنام شمالی آن زمان را تجسس کند که چون عملی تحریک آمیز بود مورد حمله سه ناوچه گشت ساحلی این کشور قرار گرفت و چند گلوله به بدنه آن اصابت کرد. فرمانده این ناو از ناوهواپیمابر تیکوندروگا که در همان نزدیکی بود استمداد کرد و هواپیما های تیکوندروگا به پرواز در آمدند و یکی از ناوچه ها را از کار انداختند. در آن روز ناوشکن « ترنر جوی » نیز در خلیج تونکن بود.

جانسون رئیس جمهوری وقت آمریکا موضوع را بیش از آن چه که بود بزرگ کرد؛ مردم را آماده ساخت و مجلس نمایندگان آمریکا پنج روز بعد به اتفاق آراء قطعنامه خود برضد ویتنام شمالی را تصویب کرد که در سنا نیز به تصویب رسید و تنها دو سناتور به آن رای مخالف دادند. تصویب این قطعنامه که دست جانسون را برای هرگونه عمل نظامی بر ضد هانوی باز گذارد سبب شد که آمریکا وسیعا وارد جنگ ویتنام شود . ظرف یک سال شمار نیروهای آمریکا در ویتنام جنوبی به ۸۰ هزار تن و تا سال ۱۹۶۹ به ۵۴۳ هزار تن رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۹۹۰م:چند ساعت پس از قطع مذاکرات عراق و کویت بر سر تقسیم درآمد نفت یک منطقه مرزی، ارتش عراق در دومین ساعت بامداد دوم اوت ۱۹۹۰(روزی چون امروز) به کویت حمله برد و برق آسا این سرزمین را متصرف شد و ضمیمه خاک عراق کرد. حمله نظامی با شرکت یکصد هزار سرباز، هفتصد تانک، چهار اسکادران هوایی و کل ناوگان عراق آغاز شده بود. امیر کویت و خانواده او قبلا به کشور سعودی فرار کرده بودند. کاخ امیر، ساختمان وزارت دفاع کویت و چند نقطه حساس دیگر بمباران شد. دفاع، چندان سنگین نبود و تلفات نخستین روز حمله، نسبتا سبک گزارش شده بود. دولت عراق که از دهها سال پیش از آن، کویت را جزیی از خاک عراق می دانست پس از استقرار در این سرزمین شنزار کوچک، آن را یک ایالت عراق اعلام کرد و فرماندار عراقی گمارد. شورای امنیت سازمان ملل همان روز ضمن تصویب قطعنامه ای عمل دولت عراق به ریاست صدام حسین را یک تجاوز آشگار اعلام داشت و خواست که نیروهای عراقی فورا و بدون قید و شرط خاک کویت را ترک گویند. دولت های اروپایی و آمریکا حسابهای بانکی و ذخایر کویت را بلوکه کردند تا عراق این پولها را دریافت نکند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۱۹۹۱م:شنبه ۳۱ ژوئیه «لورا بوش» همسر رئیس جمهوری آمریکا در یک کارگاه کشتی سازی بندر « نیوپورت نیوز » ویرجینیا یک زیر دریایی اتمی حمله مجهز به دستگاه پرتاب موشک دور برد را تعمید داد و به آب انداخت. هزینه ساخت این زیر دریایی ۲ میلیارد و دویست میلیون دلار شده و نام آن « تکزاس » است. چندی پیش هم زیر دریایی تازه دیگری به نام « ویرجینیا » به آب انداخته شده بود.

برخی منابع روس گفته اند که طبق قرار داد ژوئیه سال ۱۹۹۱ گورباچف ـ بوش قرار بود ساخت سلاحهای استراتژیک دو کشور محدود شود و به همین لحاظ ما از تکمیل دو ناو هواپیمابر دست برداشتیم و آنها به صورت آهن قراضه فروختیم ولی دولت آمریکا به آهنگ تولید تسلیحات مخصوصا ساخت موشک ضد موشک، ناو هواپیما بر و زیر دریایی شتاب بیشتری داده است؛ به همان گونه که پس از انحلال پیمان ورشو نه تنها اتحادیه اتلانیک شمالی ( ناتو ) را منحل نکردند بلکه اعضای سابق پیمان ورشو را هم بر آن افزودند. اینجاست که ما روسها باید نگران باشیم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ مرداد

۲۰۰۵م:ساعت ۲ بامداد اول اوت ۲۰۰۵ ملک فهد بن عبدالعزیز ال سعود که از سال ۱۹۸۲ برجای برادر متوفایش نشسته و سلطان شده بود در پی ابتلاء به چند بیماری و یک سکته خفیف در دهه گذشته در ۸۲ سالگی درگذشت و برادر ناتنی اش پرنس عبدالله ۸۱ ساله بر جای او نشست و پنجمین سلطان سعودی شد و برادر بعدی نیز ولیعهد اعلام گردید. کشور سعودی تنها کشور بزرگ جهان است که نام یک خانواده بر آن گذارده شده است. این کشور بدون پارلمان در سال ۱۹۳۲ استقلال یافته و نفت در نیمه دوم قرن بیستم آن را ثروتمند ساخته است.

طبق یک برآورد، یک چهارم ذخایر نفت جهان در زیر شن های این سرزمین قرار گرفته است. فهد که درگذشت و برجای برادرش خالد نشسته بود شهرت به دوستی با آمریکا و غرب داشت. در زمان او بود که نیروهای آمریکایی در کشور سعودی مستقر شدند. فهد همچنین در چند مورد به خواست آمریکا تولید نفت را تا به آن حد افزایش داد که بهای هر بشکه نفت خام به ده دلار رسید که روز فوت او (اول اوت ۲۰۰۵) ۶۱ دلار بود.

تکفارس

۳۳۸: پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه ارتش اتحادیه یونانی ها را که از نظر شمار بیش از نیروهای او بودند در «چائه رو نه آ» شکست داد و با تصرف همه یونان مسیر تاریخ را تغییر داد.

۱۴۹۲: پادشاه و ملکه اسپانیا دستور اخراج یهودیان را از این کشور صادر کردند که جمعی از آنان به استانبول نقل مکان کردند.

۱۵۸۹: هانری سوم شاه وقت فرانسه که خود را وارد جدالهای مذهبی کرده بود به دست یک طلبه مسیحی به نام ژاک کلمنت کشته شد.

۱۶۹۶: محمد اول سلطان عثمانی به دنیا آمد. سلاطین عثمانی ، جز سلیم اول و سلیمان پسرش مابقی بیشتر اوقات را درگیر امور حرمسرای گسترده خود بودند. مادر سلطان قدرت زیاد داشت. مقامهای دولتی بفروش می رسید . قتل، و به بردگی گرفتن مردم سرزمین های دیگر رواج داشت. اگر وزیر اعظم شایسته بود پیشرفتی هم صورت می گرفت. پیشرفتهای نظامی اولیه به این سبب بود که ترکان عثمانی عاشق جنگ و نزاع بودند. بقای عثمانی در دو قرن آخر هم نتیجه رقابت قدرتهای اروپایی باهم بود که نمی خواستند یکی از آنها عثمانی را تصرف کند.

۱۹۱۴: آلمان از بلژیک خواست که به نیروهای آلمانی اجازه دهد تا از طریق خاک آن کشور به فرانسه حمله برند که بلژیک پس از مشورت با انگلستان این درخواست را رد کرد و همان روز نیروهای آلمان وارد خاک بلژیک شدند و دولت انگلستان نیز به آلمان اعلان جنگ داد.

۱۹۳۹: قانون «Hatch» کارمندان دولت فدرال آمریکا را از فعالیت سیاسی در محل کار ممنوع کرد.

۱۹۴۵: کنفرانس سران دول فاتح در پتسدام که از ۱۷ ژوئیه آغاز شده بود پس از موافقت با تقسیم آلمان و اتریش میان فاتحان و محاکمه اطرافیان هیتلر و باز گرداندن آلمانی ها از خاک لهستان و احاله تعیین مرزهای لهستان به یک اجلاس بین المللی بکار خود پایان داد.

۱۹۶۷: «کلاد بارنت» که برای دادن اخبار فعالیت سیاهپوستان به رسانه ها و نیز دادن خبرهای درست از نقاط دیگر به آنان، خبر گزاری Associated Negro Press را تاسیس کرده بود در ۷۸ سالگی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر