تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۱۲۲۱م:۳۱ ژانویه۱۲۲۱ (سال ۵۹۹ هجری خورشیدی = ۶۱۸ هجری قمری) نبرد دو روزه پروان (ناحیه ای در ایالت غزنه، جنوب کابل و شرق بامیان) میان یک سپاه مغول به فرماندهی قوتوقو ـ امیرزاده مغول ـ و سپاهیان جلال الدین خوارزمشاه با شکست مغولان پایان یافت. این نخستین شکست سپاهیان مغول از آغاز لشکرکشی چنگیز خان به ایرانزمین بود. در این نبرد ۴۵ هزار مغول با ۶۰ هزار نیروی سلطان جلال الدین جنگیده بودند. سلطان جلال الدین پس از افتادن نیشابور به دست مغولان در سال ۱۲۲۰ میلادی، به شرق خراسان بزرگتر (افغانستان شمالی امروز) رفته بود و در تخارستان (واقع در شمال کابل) یک واحد نظامی مغول را فراری داده و از آنجا به غزنه رفته بود. در پی عزیمت جلال الدین به تخارستان، مغولان به ریاست تولی خان پسر چنگیز نیشابور را ویران و همه ساکنان آن را قتل عام کرده بودند. نیشابوری ها بمانند سایر خراسانیان، درپی آگاه شدن از چند پیروزی نظامی جلال الدین برضد مغولان بپاخاسته بودند. شمار تلفات نیشابور و مناطق اطراف آن را بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن برآورد کرده اند.

۶۱۹ سال بعد (دوم نوامبر ۱۸۴۰) در ناحیه پروان غزنه (با ایالت پروان افغانستان امروز اشتباه نشود) میان پشتونها ها به ریاست دوستمحمدخان و یک سپاه انگلیسی نبردی روی داد که مقدمه نخستین دور جنگ های معروف جنگهای افغان و انگلستان بشمار رفته است. در دنباله همین جنگ، پشتونها ۱۴ ماه بعد (ژانویه ۱۸۴۲) در نزدیکی جلال آباد نیروهای در حال عقب نشینی انگلیسی را به دام انداختند و قتل عام کردند و غیر نظامیان هندی همراه آنان را اسیر و به بردگی کشاندند. نیروهای روسیه نیز در دهه ۱۹۸۰ بیشترین تلفات را در کوههای لغمان (شمال شرقی ایالت غزنه) متحمل شده بودند. از زمان اسکندر مقدونی تاکنون هر نیروی خارجی که به پرشیای خاوری (افغانستان امروز) تعرض کرده شکست خورده و تلفات سنگین داده است. مردم غزنه را «غزنوی» گویند که دودمانی به همین نام در تاریخ وجود دارد. محمد تره کی روزنامه نگار افغان که نظام حکومتی افغانستان را کمونیستی کرد یک غزنوی بود.

۱۳۲۰ش:روزنامه مردم که بعدا ارگان حزب توده عنوان گرفت یازدهم بهمن ۱۳۲۰ (۳۱ ژانویه ۱۹۴۲) نخستین شماره خودرا در تهران منتشر ساخت. این روزنامه که زمانی به پراودای ایران معروف بود در طول عمر خود چند بار زیر زمینی شده است. حزب توده دهم مهرماه ۱۳۲۰ (۲۹ سپتامبر ۱۹۴۱) در ایران آغاز بکار کرد و در پی تیراندازی به شاه در محوطه دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ (۴ فوریه ۱۹۴۹) غیرقانونی اعلام شد و ….

از نخستین نویسندگان این روزنامه، تنها دکتر انور خامه ای در قید حیات است که هنور به کار نوشتن ادامه می دهد. وی مدتها از دبیران تحریریه روزنامه اطلاعات و سردبیر مجله اطلاعات هفتگی و یکی از سران آموزش پروش تهران بود ــ رئیسی که با داشتن اتومبیل سرویس، با اتوبوس شهری سر کار می رفت، سمت «فرمانبر» را در دفتر این اداره حذف، تعیین مدیران مدارس را انتخابی کرده بود و توزیع معلمان تازه میان مدارس با قرعه کشی صورت می گرفت تا اعمال نفوذ درکار نباشد. وی مدیران مدارسی را که انجمن خانه و مدرسه نداشتند مواخذه می کرد و صورتجلسات این انجمن ها را شخصا می خواند و دستور رفع نقائصی را که در صورتجلسات آمده بود می داد. ابتکار او در نصب مدیر برای مدارس بعدا وارد آیین نامه مدارس شد و انتخاب مدیر پس از مصاحبه با داوطلبان و احراز شرایط به رای شورای آموزش و پرورش هر منطقه موکول شده بود.

دکتر خامه ای پس از خروج از ایران، سالها نماینده و کارشناس سازمان ملل در قاره آفریقا بود و به روی پای خود ایستادن کشورهای تازه استقلال یافته این قاره کمک بسیار کرد.

تکفارس آی آر

خامه ای درجریان انقلاب سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸ و ۱۹۷۹) به ایران بازگشت، حقوق بازنشستگی خود را احیاء کرد و مقیم کرج شد و بکار پژوهش و نوشتن ادامه داده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۱۰۶۵م:به نوشته تاریخ عمومی شعر و ادبیات (جهان)، اسدی توسی شاعر ایرانی «گرشاسپ نامه» را به سبک فردوسی در وصف گرشاسپ ـ یل و گردن فراز ایران باستان و برخاسته از سیستان، سی و یکم ژانویه سال ۱۰۶۵ میلادی به پایان برد. وی این کار سنگین را به تشویق و کمک مالی حکمران وقت اران (جمهوری آذربایجان فعلی) انجام داده بود که این حکمران زرتشتی و از بازماندگان ساسانیان می خواست که کارهای نیاکان زنده و ماندگار بماند.

۲۰۰۵م:در پایان ژانویه ۲۰۰۵ روشن شد که وبلاگها که محذورات و محدودیت های نشریات چاپی را ندارند بزرگترین منبع عکس، خبر و نظر از دست اول برای نشریات و رادیو تلویزیونها شده اند زیرا که کار بیشتر آنها اختصاصی بوده است. عکسهایی را که آنها منتشر می کنند منحصر به فرد است زیرا که خود شاهد عینی بوده و یا دراختیار داشته اند. واضح است که عکاس خبرگزاری و رسانه ها نمی تواند در همه جا حضور داشته باشد. منبع بیشتر عکسهای رویدادهای عراق همین وبسایت ها بوده اند. همان زمان اصحاب نظر گفته بودند که اگر وبلاگها به همین صورت پیش بروند دکان خبرگزاری های سراسری را به عنوان عامل دولتهای مربوط تخته خواهند کرد و این خبرگزاری هارا مجبور خواهند ساخت که به اصالت حرفه خبر بازگشت کنند و یا اینکه ورشکست شوند، همچنین رسانه های چاپی و بعدا صوت و تصویری. این پیش بینی تحقق یافته و در سال ۲۰۰۹ در کشورهای صنعتی و از جمله ایالات متحده شمار چشمگیری از رسانه های چاپی به علت ازدست دادن مخاطب و اعلان تعطیل شدند و یا اینکه به صورت آنلاین درآمدند. نیویورک تایمز که نمی خواهد به این سرنوشت دچار شود تصمیم گرفته است از زمانی که بعدا اعلام خواهد کرد مشاهده مطالب ادیشن اینترنتی خودرا پولی کند.

سرچ انجین ها که خود آنها هم دارند به عوامل دولت ها و ابزار سیاست تبدیل می شوند توجه بیشتری به جلب اعلان کرده اند که این عمل از سرعت مشاهده مطالب مورد نظر در آنه می کاهد. به علاوه بنظر می رسد که دارند مطالب آن دسته ار رسانه هایی را نقل می کنند که باهم قرارداد دارند و نفع مالی می برند!.

www.takfars.ir

ارسال مطالب و اخبار مورد درخواست از طریق ایمیل راه تازه اطلاع رسانی است و برای این منظور موسسات متعدد تاسیس و دارند افزایش می یابند. این موسسات که در حال تکامل هستند در صورت تقاضا و پرداخت هزینه، موضوع مورد نظر را از همه وبلاگها و آنلاین ها استخراج و به ای میل متقاضی ارسال می دارند و زحمت او را کم می کنند. وبسایت برخی از رسانه ها بویژه رادیو تلویزیونهای دولتی درصورت درخواست، برایگان اخبار و مطالب خودرا برای متقاضی ایمیل می کنند.

روزنامه نگاران در دهه یکم قرن ۲۱ دارای وبلاگ شده اند که خبر و نظر خودرا در آنجا درج می کنند تا خوانده و احیانا نقل شود. در تعریف؛ به وبلاگ روزنامه نگاران، وبسایت ژورنالیستیک گویند.

در مطالب نشریات چاپی (که از سوی دولت متبوع و دیگران سوبسید و حمایت مالی نمی شوند) خواست مردم (خریداران آنها) ملحوظ است و مطابق آن تهیه و تنظیم می شوند، مگر این که نشریه منبع درآمد دیگری (دولت، احزاب، سیاستمداران، اصحاب منافع و کمپانی ها و …) داشته باشد. حال آنکه مطالب وبلاگها خواست، سلیقه و نظر ناشران آنهاست زیرا که ایجاد و قراردادن مطلب در آنها هزینه چندانی ندارند و اگر پربیننده باشند جلب آگهی هم می کنند. میزان بینندگان هر وبلاگ به طریقه الکترونیک به دست می آید و این طریقه حتی نشانی بیننده و میزان وقتی را که صرف مطالعه و نیز گرفتن پرینت از آن کرده است نشان می دهد.

روسای دولت ها، مقامات دولتی و انتخابی، سیاستمداران و … هرکدام دارای وبسایت شده اند و متن کامل مطالب خود و تصمیمات و نطق هایشان را در آنجا جهت استفاده رسانه ها و پژوهشگران و مخاطبان قرار می دهند و این وضعیت کمک کرده است تا مردم معمولی از طریق مقایسه، به میزان عدم خلوص مطالب خبرگزاری ها و رسانه های عمومی پی ببرند و دست آنها را بخوانند که یکی از دلایل کاهش تیراژ و مخاطبان رسانه های چاپی در دهه اول قرن ۲۱ بوده است. مردم معمولی که برای بیان نظر خود دارای وبلاگ شده اند رو به افزایش است. اخبار و عکس های اعتراضات به انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ ایران عمدتا از طریق همین وبلاگها و ابزارهای الکترونیک دیگر منتقل می شد.

۲۰۰۶م:«باب وودرافBob Woodruff» یکی از دو «انکور» اخبار ای بی سی (شبکه تلویزیونی آمریکا) در ژانویه ۲۰۰۶ در جریان پوشش رویدادهای عراق بر اثر یک انفجار ناشی از حمله به خودروی نظامی حامل او مجروح شد. وی یک گزارشگر باتجربه بود که به سمت انکور اخبار ساعت شش و نیم بعد از ظهر این شبکه (جانشین «پیتر جنینگز» متوفا) منصوب شده بود. وودراف سمت «انکور اخبار بودن» را که مقامی مهم در یک شبکه تلویزیونی است با این شرط پذیرفته بود که شخصا در محل (صحنه)، خبرهای مهم را پوشش دهد و به همین دلیل به خاور میانه رفته بود که ۲۹ ژانویه بر اثر انفجار بمب در عراق مجروح شد. وی با یک خودرو تقویت شده با قطعات فولاد حفاظتی و کلاه خود و جلیقه ضد گلوله حرکت می کرد که خودرو حامل او منفجر شد.

در این انفجار، فیلمبردار وی «داگلاس وگت» نیز مجروح گردید. این دو با یک کاروان نظامی حرکت می کردند. ۲۹ ژانویه در برنامه اخبار شب شبکه مربوط، جزئیات این انفجار و دقت هدف گیری پخش شد و آمریکاییان به چشم دیدند که عراق جایی بسیار خطرناک است، خطرناکتر از آنچه که قبلا می پنداشتند. در پی انفجار بمب که به صورت هدایت شده عمل کرد، کاروان نظامی از چند سوی زیر آتش گلوله قرار گرفت.

باب وودراف که از ناحیه سر و چند عضور دیگر مجروح شده بود، پس از درمان مقدماتی در عراق، به یک بیمارستان نظامی آمریکا در آلمان و سپس به آمریکا انتقال یافت. او پس از بهبودی نسبی، به طور محدود به کار گزارشگری بازگشته است. آسیب وارده به بدن او به گونه ای بوده است که بازگشت به وضعیت قبلی را برایش دشوار ساخته است. وودراف اینک به نوعی گزارشگری اینوستیگیتیو و تهیه فیچر مصور از رویدادها سرگرم است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۲۰۰۵م:روزنامه های آمریکا ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ از خریداری شدن سومین روزنامه نگار این کشور توسط سازمانهای دولتی خبر دادند. هر سه روزنامه نگار از مقاله نویس ها بوده اند که رسانه ها معمولا کار مقاله نویسی (نظر) را به عضوی از تحریریه خود می دهند که کمتر از ده سال تجربه روزنامه نگاری نداشته و در جامعه به عنوان یک امین و دلسوز مردم شناخته شده باشد.

روزنامه نگار سوم «مایک مک مانوس» بود که مقالات او از سوی سندیکای مربوط میان همه رسانه ها توزیع می شد. وی همانند بانو «مگی گالاگان» از وزارت بهداشت و امور انسانی آمریکا پول گرفته بود تا برنامه های این آژانس دولتی را در داخل مقالات خود و به گونه ای موثر و نامحسوس تبلیغ کند. مبلغ دریافتی اعلام نشده ولی یک قلم آن ده هزار دلار بوده است. نخستین مقاله نگار آرامسترانگ ویلیامز بود که از وزارت آموزش و پرورش آمریکا دویست و چهل هزار دلار گرفته بود و به همین سبب سندیکاها و بیشتر رسانه ها او را تحریم کرده بودند. در پی این افشاگری ها، با این که جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت هرگونه پرداخت دیگری را به روزنامه نگاران ممنوع ساخت، بسیاری از روزنامه نگاران اینوستیگیتیو سرگرم تحقیق برای کشف روزنامه نگاران دولتی دیگر شده اند و ستون های «روزنامه نگار برای فروش نیست» دایر شده است. رسانه ها به این وسیله می خواهند در درون خود دست به تصفیه بزنند و اعلام کرده اند که این کار را دنبال خواهند کرد. در ۹۰ در صد از کشورهایی که در یونسکو عضویت دارند کارکردن کارمند و حقوق بگیر دولت در تحریریه رسانه های عمومی (غیر دولتی و غیر حزبی) ممنوع است مگر به عناوینی جز روزنامه نگاری.

تک فارس

۱۸۷۶م:دولت واشنگتن در اجرای قانون مصوب کنگره این کشور ۳۱ ژانویه ۱۸۷۶ دستورداد که همه بومیان (سرخپوستان) به رزرویشن ها (اراضی محصوری که برایشان در نظر گرفته شده بود) منتقل شوند. بومیان منطقه (ایالات متحده آمریکای شمالی) از هنگام استقرار انگلیسی ها در این سرزمین در سال ۱۶۰۷ با آنان در حال جنگ و مبارزه بودند. تصاحب اراضی علت اصلی این مقاومت بود. دلبستگی و وفاداری به فرهنگ ملی و خودداری از کارکردن برای مهاجران علل دیگر. نبرد بومیان با مهاجران و دولت واشنگتن تا دهه ۱۸۹۰ ادامه داشت. دولت آمریکا به همان اندازه که برشمار مهاجران اروپایی افزوده می شد و نیاز به زمین داشتند بر فشار خود به بومیان می افزود و آنان را به سمت غرب آمریکا می راند که هنوز مهاجرنشین نشده و یا در کنترل فرانسه و اسپانیا بود. در سال ۱۸۲۴ قانونی وضع شد که همه بومیان شرق آمریکا (مهاجرنشین های ۱۳ گانه قدیم) به غرب رود «می سی پی» منتقل شوند. در یک مورد، این بومیان و عمدتا چروکی ها که مردمی متمدن و دارای کتابت بودند مجبور شدند هزاران کیلومتر راه را پیاده طی کنند تا به اکلاهما برسند که مورخان در تالیفات خود به این انتقال «تریل آو تیرز» به مفهوم مسیر اشک و اشک ریزان پیش رفتن عنوان داده اند. در این انتقال با پای پیاده، بیش از چهار هزار تن جان دادند. در سال ۱۸۷۱ کنگره آمریکا قانون دیگری وضع کرد و دولت این کشور را از انعقاد هرگونه قرارداد با قبایل بومی به عنوان ملت مستقل ممنوع کرد. با اینکه قانون موضوعه در قرن بیستم بومیان را اتباع دولت فدرال می داند بومیان دم از استقلال میزنند. بومیان ایالات متحده، چهار قرن پیش هنگام ورود مهاجران انگلیسی ۱۸ تا ۴۰ میلیون بودند که اینک یک تا دو میلیون نفرند. رزرویشن های بومیان تحت نظارت پلیس امنیت داخلی آمریکا (اف. بی. آی) قراردارد و بنظر می رسد که تشویق به مصرف الکل و قمار می شوند.

۱۹۰۰م:قیام محمد صالح برضد استعمار انگلستان در برنئوی شمالی (ایالت صباح از اعضای فدراسیون مالزیا) با قتل او در سی و یکم ژانویه ۱۹۰۰ پایان یافت. ترور صالح عملی سازمان یافته بشمار آمده است. انگلیسی ها که داشتند برنامه هند را در برنئو پیاده می کردند و با کشت توتون و صدور محصولات کشاورزی و تجارت آغاز کرده بودند هنگامی که به دریافت مالیات و وضع ضوابط دیگر دست زدند که علامت حکومت کردن و استعمار بود با اعتراض محمد صالح ـ یک رهبر محلی ـ رو به رو شدند اما اعتنا نکردند. صالح که چنین دید مردم را به قیام دعوت کرد و از سال ۱۸۹۴ با انگلیسی ها وارد کار مبارزه شد که فصلی از مبارزات ملت ها تشکیل می دهد.

۱۹۱۵م:۳۱ ژانویه سال ۱۹۱۵، و در جریان جنگ جهانی اول، نیروهای آلمان در جبهه روسیه بر ضد سربازان این کشور از سلاح شیمیایی (گاز خفه کننده) استفاده کردند. شیمیدانهای آلمانی این سلاح را که برای نخستین بار بکار گرفته شده بود ساخته بودند. استفاده از این گاز سمی در آن روز، در عین حال نخستین آزمایش آن بود و چون نتیجه مطلوب از آن حاصل شد، نیروهای آلمانی آن را وسیعا در جبهه فرانسه مورد استفاده قرار دادند. استفاده از سلاح های شیمیایی بعدا نیز ادامه یافت، برای مثال: نیروهای آمریکا در جنگلهای جنوب ویتنام از «ایجنت اورنج» استفاده کردند و نیروهای عراقی در جریان جنگ دهه ۱۹۸۰ بر ضد نیروهای ایران و نیز کردها بمب شیمیایی بکار بردند و … . در طول سده ۲۰ چند قرار داد دوجانبه و چندجانبه برضد ساخت و انبار کردن و بکار بردن این نوع اسلحه امضاء شده است. ولی هنوز انبار بسیاری از کشورها از جمله روسیه پر از این نوع اسلحه است.

۱۹۲۷م:به بهانه «در مخاطره بودن» اتباع انگلستان در شانگهای چین ، ۳۱ ژانویه ۱۹۲۷ دولت انگلستان ۱۲ هزار تن از سربازان این کشور را در کشتی نشاند و روانه چین ساخت تا از اتباع انگلیسی در شانگهای حفاطت کنند!. دولت انگلستان برای توجیه عمل خود ادعاکرده بود که درگیری ناسیونالیست های جنوب به ریاست چیان کای شک با دولت پکن (دسته شمالی ها که کنترل شانگهای را هم به دست داشت) در حال انتقال یافتن به داخل شانگهای است که در این شهر هم اتحادیه های کارگری(کمونیستها) تحریک به اعتصاب کرده اند و جنبش چینی مخالف حضور خارجیان در آن کشور نیز با ایجاد مزاحمت های انفرادی جان و مال اتباع آن کشور در شانگهای را تهدید می کند. در اعلامیه دولت انگلستان از شانگهای به عنوان «شهر بین المللی!» نام برده شده بود. دولت انگلستان در اعلامیه خود تصویر تیره و پر هرج و مرجی از چین آن زمان ترسیم کرده بود. دولت انگلستان همزمان با اعزام نیروی نظامی، با دولت آمریکا تماس گرفت تا به مساعی نظامی انگلستان در این زمینه کمک کند که دولت آمریکا چند کشتی جنگی و چهار هزار تفنگدار روانه شانگهای کرد و به همین ترتیب ژاپن و فرانسه. در آن زمان شمار خارجیان شهر شانگهای از ۴۰ هزار تن تجاوز می کرد که خود را تابع نظامات مقامات محلی چین نمی دانستند.

در آن دوران چین وضعیت عجیبی داشت. در ماه مارس آن سال جمع نیروهای دولتهای چهارگانه در آبهای شانگهای از ۲۰ هزار نظامی و ۲۰ کشتی جنگی متجاوز شده بود که ماه بعد نیروهای چیان کای شک (ملیّون) که متکی به حمایت خارجیان بودند نظامیان دولت پکن را از شانگهای فراری دادند. همین استراتژی چیانکایچک باعث انشعاب در صف ملیّون شد و ملیّون چپگرا از او جدا شده و به کمونیست ها پیوستند که در آن زمان در جای دیگر چین فعال بودند. همین هرج و مرج داخلی، تحقیر و فشار های قدرت های خارجی و تعرض وسیع ژاپنی ها در دهه ۱۹۳۰ به چین و قتل عامی که به راه انداختند سبب شد که چینی ها از خواب دویست ساله بیدار شوند، انقلاب کنند و یک ابرقدرت شوند. مبارزه چینیان با سلطه قدرت های وقت (انگلستان، فرانسه، آمریکا، ژاپن، آلمان و روسیه) از اواخر قرن ۱۹ آغاز شده بود. جنبش ضد امپریالیستی و مداخله خارجی چینیان معروف به «مشت زنان» در سال ۱۹۰۰ با مداخله قدرت های وقت و اعزام نیروی نظامی مشترک سرکوب شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۱۹۳۳م:پس از یک ماه مذاکرات پشت پرده و برغم مخالفت شدید کمونیستهای آلمان، ۳۱ ژانویه سال ۱۹۳۳ فون هیندنبورگ ـ مارشال آلمان و رئیس جمهور این کشور از آدولف هیتلر که حزب او ـ حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان (اختصارا؛ نازی) ـ برنده انتخابات شده بود خواست که دولت تشکیل دهد و هیتلر صدر اعظم آلمان شد و وعده حل همه مشکلات و رفع تحقیر آلمانی ها را داد که از سوی فاتحان جنگ جهانی اول اعمال شده بود و گفت که تلاش خواهد کرد کیفیت انسانی ژرمن ها به صدر ملل دیگر برسد. توده های آلمانی که پس از شکست این کشور در جنگ جهانی اول از سوی فاتحان جنگ تحقیر شده بودند و به آنان شرایط سخت و غرامت سنگین تحمیل شده بود و تورّم پول در آن کشور بیداد می کرد از انتصاب هیتلر و وعده هایی که داده بود خرسند شده بودند، ولی کمونیستهای آلمان که «ناسیونال سوسیالیسم» هیتلررا مانع از گسترش «انترناسیونال سوسیالیسم» خود و احیانا شکست آن می دانستند در همان نخستین روز صدراعظم شدن هیتلر به سوی دسته کوچکی از اعضای حزب نازی که دریک خیابان برلین شادی می کردند آتش گشودند و دو تن از آنان را کشتند و با این عمل، هیتلر را دشمن خونی کمونیسم کردند که این دشمنی حتی به خصومت هیتلر با شوروی منجر شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۱۹۴۳م:سی و یکم ژانویه ۱۹۴۳ نبرد خانه به خانه استالینگراد با تسلیم شدن فیلد مارشال فردریک پاولوس فرمانده ارتش ششم آلمان در آستانه پایان یافتن قرارگرفت و دو روز طول کشید تا نظامیان آلمانی در خانه ها، کوچه ها و خیابانهای شهر به اسارت درآیند. در حمله به استالینگراد ـ شهری در کناره غربی رود ولگا که به ولگوگراد تغییر نام داده شده است ـ ۲۷۰ هزار نظامی آلمانی و متحدان اروپای شرقی آلمان از جمله رومانی شرکت داشتند. تلفات این نبرد ۷۴۳ هزار تن گزارش شده است. هیتلر پاولوس را فیلد مارشال کرده بود تا تسلیم نشود زیراکه سابقه نداشته یک فیلدمارشال آلمانی تسلیم شود ـ مقاومت یا خودکشی. ولی پاولوس یک روز پس از دریافت عنوان فیلدمارشالی تسلیم شد و تا سال ۱۹۵۳ در شوروی بود و چهارسال آخر عمر خودرا در آلمان گذرانید و در طول این مدت در چند مصاحبه و مقاله اشتباهات هیتلر از جمله آغاز جنگ پیش از تکمیل سلاح های تازه (جت، موشک و سلاح هسته ای)، تعرض غیر ضروری به شوروی و حمایت نظامی غیر لازم از جاه طلبی موسولینی را تشریح کرد و گفت که آلمان نباید در آن واحد در چند جبهه و با چند کشور درگیر می شد زیراکه استطاعت این کار را نداشت. طبق قاعده تعرض، نیروهای آلمان باید سه برابر نظامیان کشور مورد تعرض بودند با هشت برابر قدرت آتش. با رعایت این فرمول، ما می توانستیم که در یک زمان تنها با یک کشور درگیر شویم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

T A K F A R S

۱۹۸۷م:سالها بود که هواداران فردیناند مارکوس که با کودتای نطامی بر فیلیپین مسلط شده بود یکه تاز خیابانهای مانیل بودند و مخالفان در صورت تظاهرات خیابانی به خاک و خون کشیده می شدند. اما پس ازفرار او و انتخاب بانو «کورازون آکینو» به ریاست جمهوری فیلیپین، این بار نوبت هواداران مارکوس بود، به همان گونه که در عکس دیده می شود در خیابانهای مانیل به خاک کشانده شوند. ماموران پلیس همان ها بودند؛ در زمان مارکوس به آن صورت عمل می کردند و در دوران آکینو که با مخالفت راست و چپ رو به رو بود به این صورت. این عکس ۳۱ ژانویه ۱۹۸۷ در چهارمین روز تظاهرات هواداران مارکوس به پشتیبانی از او گرفته شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۲۰۰۰م:یک دادگاه کیفری انگلستان ۳۱ ژانویه ۲۰۰۰ یک پزشک این کشوررا که گفته شده بود نزدیک به دویست و پنجاه تن از بیماران خود و همگی از بانوان را کشته است به حبس ابد محکوم کرد. پلیس تنها موفق شده بود که مدارک لازم برای قتل ۱۵ تن از آنان را به دادگاه بدهد. دکتر هارولد شیپمن که ۱۳ ژانویه ۲۰۰۴ خودرا در سلول زندان حلق آویز کرد و درگذشت قربانیانش را با تزریق و یا تجویز ترکیبی نیرومند از مورفین می کشت و چون مرگ، پس از یکی دو روز صورت می گرفت مورد سوء ظن قرار نمی گرفت. وی هنگامی تحت تعقیب قرارگرفت که زنی از بیماران خودرا مجبور کرد وصیتنامه اش را به او بدهد و در این وصیتنامه به نفع خود دستکاری کرد. بیمارکشی دکتر شیپمن ۲۳ سال طول کشیده بود. وی در منطقه منچستر طبابت می کرد و از بیماران بدحال در منازلشان عیادت می کرد. انگیزه این جنایات به درستی روشن نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۲۰۰۵م:بانو «مورین داود M. Dowd» مقاله نگار منتقد نیویورک تایمز در ستون خود در شماره سی ام ژانویه۲۰۰۵ این روزنامه ضمن اشاره به مطالب کتاب تالیف «اریک سعار» مترجم زندان گوانتامو نوشته بود: طبق نسخه دستنویس این کتاب، در بازجویی از برخی از این زندانیان از زنان سکسی با دامن های کوتاه و تنگ و گاهی نیمه عریان که حرکات و الفاظ تحریک کننده بکار می بردند استفاده شده است تا درجه اعتقادات اسلامی زندانیان به دست آید. در پایگاه نیروی دریایی آمریکا درگوانتانامو کوبا صدها تن که گفته شده است عامل و هوادار القاعده هستند زندانی بوده اند که "اوباما" رئیس جمهوری تازه آمریکا گفته است که آنان را از آنجا به نقاط دیگر منتقل کنند. بانو «داود» که ایرلندی تبار و مسیحی است ضمن انتقاد شدید از این اقدام که ک به نوشته او مغایر خواست افکار عمومی آمریکاییان است نوشته بود که در موارد بسیار، زندانیان گوانتانامو به روی این زنان نظر نیافکندند و به صورت آنان آب دهان انداختند و حاضر به دادن پاسخ به پرسش های آنان نشدند و به این ترتیب برنامه بازجویی به این صورت شکست خورد ولی در تاریخ آمریکا به عنوان کاری بد باقی خواهد ماند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۲۰۰۵م:کمپانی «وی کو» که مرکز آن در ایالت میشیگان است یک سال پیش به کارکنان خود ۱۲ ماه مهلت داده بود که ترک اعتیاد سیگار کنند و در پایان مهلت( ژانویه ۲۰۰۵) از میان صدها کارمند تنها ۱۴ تن موفق به ترک سیگار نشده بودند که گویا هفت نفرشان تقاضای تمدید مهلت کردند و هفت تن دیگر منتظر خدمت بدون پرداخت مواجب شدند تا بروند و کشیدن سیگار را ترک کنند. این شرکت به استناد نتایج پژوهش جامعه شناسان که معدل بازده سیگاری ها ۱۱ در صد کمتر از دیگران است و به علاوه، نرخ بیمه بهداشت آنان بالا رفته و هزینه کمپانی ها را افزایش داده است دست به این کار زده بود. این اقدام که یک نوآوری تلقی شده و ممکن است فراگیر شود در جامعه آمریکا یک زنگ خطر به موقع را به صدا درآورده بود که اگر سایر سیگاری ها این عادت زیان آور را ترک نکنند در معرض اخراج قرارخواهند گرفت. یک پزشک آمریکایی معروف گفته بود که بالاخره چنین زنگی باید به صدا در می آمد تا سیگاری ها به خود آیند و دیگران درصدد استفاده از سیگار برنیایند!. شهرداری های آمریکا و دولتهای ایالتی برای سال مالی ۲۰۰۶ عوارض سیگار را باز هم بالا بردند به گونه ای که به صورت یک کالای لوکس در آمده است تا خرید آن در استطاعت هرکس نباشد و این افزایش بها و محدودیت های دیگر ادامه داشته است. می دانیم که سیگار عامل اصلی قتل انسانها و کوتاه کردن عمر آنانست. عامل ۹۱درصد سرطانهای لوزالمعده در سال ۲۰۰۳ دود سیگار اعلام شده بود و سرطان این عضو درمان ناپذیر و کشنده است. هزینه پزشکی یک فرد مبتلا به سرطان لوزالمعده از لحظه تشخیص بیماری تا مرگ به صدها هزار دلار سر می زند و ….

۲۰۰۶م:در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فنلاند که ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ برگزار شد، بانو تاریا هالوننTarja Halonen شصت و دو ساله با بیش از ۵۲ درصد آراء دوباره برای یک دوره شش ساله به آن سمت انتخاب شد. طبق قانون اساسی فنلاند، امور «روابط خارجی» و «امنیت ملی» در کنترل مستقیم ریاست جمهوری است.

بانو هالونن، نخستین زنی بود که شش سال پیش از آن رئیس جمهوری فنلاند شد. وی که یک سوسیال دمکرات است در اروپا به «مادر فنلاند» معروف شده است. بانو هالونن اصرار دارد که او را با نام کوچکش «تاریا» خطاب کنند و خودش نیز از همین نام استفاده می کند.

«تاریا» در دوره اول زمامداری خود کوشید تا بهترین مناسبات، همکاری ها و معاملات تجاری را با روسیه و چین داشته باشد. او موسسات تعاونی را گسترش و مردم معمولی را در مالکیت منابع تولید مشارکت داده است. تاریا از هواداران مدل چین برای توسعه اقتصادیات است. شعار او در مبارزات انتخاباتی این دوره «مساوات، آزادی، مشارکت و رفاه» بود. فنلاندی ها در روز انتخابات با هجوم به حوزه های رای گیری مانع از آن شدند که یک محافظه کار (رقیب تاریا) بر سر کار آید.

تک فارس www.takfars.ir

«تاریا» که از جانبداران رعایت تمامی حقوق انسان در همه جوامع بشری است قبلا وزیر دارایی فنلاند بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۲۰۰۶م:بانو «پالا مندز» ۴۳ ساله ده سال پیش از مکزیک وارد آمریکا شد و برای این که اخراج نشود در شهر نیویورک با یک مرد آمریکایی به نام آرتور (بدون تأمل و رعایت تناسب و هماهنگی) ازدواج کرد و دارای یک پسر به نام الویس و یک دوقلو به نامهای سامانتا و ساموئل شد. پالا چون محیط نیویورک را برای فرزندانش امن ندید بعدا به یک شهر کوچک در ایالت آرکانزا نقل مکان کرد و قرار بود که شوهرش پس از اتمام قرارداد کار به آنان ملحق شود. فرزندان پالا که یکی هشت ساله و دو تای دیگر ۶ ساله بودند به مدرسه می رفتند. در نیمه ژانویه ۲۰۰۶ آرتور به پالا تلفن کرد که طلاق دارد و به آرکانزا نخواهد آمد و استدلال کرد که ازدواج آنان از آغاز کار هم منطقی نبود و بنا به مصلحت روز بود. پالا که از این خبر سخت شوکه شده بود چند بار تلفنی تلاش کرد تا آرتور را به ادامه زندگی زناشویی قانع کند که موفق نشد. وی سرانجام ۲۸ ژانویه در ساعات شب پس از نوشتن یک نامه و کشتن سه فرزندش در خواب، با خوردن سم قصد خودکشی کرد که زنده ماند و پس از درمان در بیمارستان، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و زندانی شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ بهمن

۱۴۴۸: «یانوس هون یادی» رئیس کشور هنگری ( مجارستان ) به سلطان عثمانی اخطار کرد دست خود را از اروپا کوتاه کند.

۱۸۶۵: اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی آمریکا برده داری را در این کشور به هر شکل غیر قانونی اعلام کرد.

۱۸۸۶: کارل بنز نخستین اتومبیل را که با قدرت انفجاری بنزین بکار می افتاد در کارلسروهه آلمان آزمایش کرد و به معرض تماشا قرار داد.

۱۹۰۸: محقق الدوله یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی درمنزل خود در تهران با شلیک گلوله خود کشی کرد.

۱۹۳۷: تروتسکی و نزدیکانش از شوروی اخراج شدند . وی موسس ارتش سرخ و از یاران نزدیک لنین بود.

۱۹۴۲: نیروهای مشترک آلمان و ایتالیا شهر بن غازی در لیبی را از دست انگلیسی ها خارج کردند. بن غازی قبلا دردست ایتالیایی ها بود که انگلیسی ها آن را متصرف شده بودند.

تکفارس

۱۹۴۴: ۲۸۵ بمب افکن آلمانی لندن را بمباران کردند.

۱۹۴۵: « ادی سلاویک » نظامی آمریکایی به جرم فرار از خدمت ارتش اعدام شد. پس از جنگهای داخلی آمریکا که تا آن زمان ۸۰ سال از آنها می گذشت، این نخستین بار بود که یک نظامی آمریکایی به این جرم اعدام می شد.

۱۹۶۷: مبارزان مسلح ویتنامی راه وحدت و استقلال که قبلا به صورت پراکنده به نیروهای نظامی دولت ویتنام جنوبی و متحدان آن از جمله واحدهای آمریکا حمله می کردند ناگهان به شهرها و قرارگاههای نظامی و موسسات دیگر ازجمله سفارت آمریکا در سایگون شبیخوان زدند که به تعرض Tet معروف است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر