تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۶۸۹م:«میرویس» رئیس قبایل منطقه قندهار بهار ۱۶۸۹ به اصفهان پایتخت آن زمان ایران تبعید شد که یک اشتباه سیاسی بزرگ بود. بی تدبیری حاکم قندهار و تبعید میرویس جنگ داخلی ایرانیان را در پی داشت. حکمران اعزامی از اصفهان به قندهار که آشنایی کامل به وضعیت منطقه و روانشناسی مردم محل را نداشت «میرویس» را عامل بی ثباتی قندهار اعلام کرد و تحت الحفظ روانه اصفهان ساحت که در سی ام آوریل سال ۱۶۸۹ میلادی به دارالحکومه اصفهان تحویل داده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۸۹۶م:اول مه سال ۱۸۹۶ میلادی روزی است که ناصرالدین شاه از طایفه مغول تبار قاجار در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری به دست میرزا رضا کرمانی کشته شد. ناصرالدین شاه ۱۶ ژوئیه ۱۸۳۱ به دنیا آمده بود و هنگام مرگ ۶۵ ساله بود و ۴۸ سال سلطنت کرده بود. میرزارضا تپانچه را در زیر عریضه خود (ورق کاغذ) پنهان کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۳۴۶م:در اردیبهشت ۱۳۴۶، در چهلمین سالگرد آغاز بکار نظام قضایی تازه ایران که تا حدی ترجمه از سیستم قضایی فرانسه ــ بلژیک بود اعلام شد که از ۲۴ تیرماه این سال با اختصاص یافتن پاره ای از دادگاههای مدنی به «امورخانواده»، امر طلاق که جز در چند مورد خاص در دست شوهران بوده است به این دادگاهها محول خواهد شد.

تکفارس آی آر

۱۹۷۸م:در نخستین روز سال ۱۹۷۸ آرام خاچاتوریان آهنگساز بلند آوازه ارمنی اتحاد شوروی درگذشت.وی هنگام فوت ۷۴ ساله بود.آرام سالها ریاست اتحادیه آهنگسازان شوروی را برعهده داشت و با این که عضو حزب کمونیست بود علنا از پاره ای از تصمیمات و کارهای دولت مسکو انتقاد می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۳۵۸ش:ساعت ده و ۴۰ دقیقه بعد از ظهر ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ مرتضی مطهری از روحانیون، استاد فلسفه و الهیات، پژوهشگر و رئیس جلسات شورای انقلاب پس از خروج از خانه دکتر سحابی در خیابان فخرآباد (تهران) از فاصله نزدیک از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و چند دقیقه بعد در بیمارستان «طرفه» واقع در همان نزدیکی جان سپرد.

۱۸۶۵م:سی ام آوریل زادروز مورخ و فیلسوف آلمانی «Max Nettlau ماکس نتلائو» است که در سال ۱۸۶۵ به دنیا آمد و ۷۹ سال عمرکرد. وی که هواخواه سوسیالیسم بود تالیفات متعدد دارد که مهمترین و معروفترینشان تاریخ هفت جلدی «آنارشیسم» است. ماکس که در حومه شهر وین به دنیا آمده بود ترجیح می داد که او را آلمانی بخوانند تا اتریشی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

www.takfars.ir

۱۳۸۵ش:دهم اردیبشت ۱۳۸۵ (۳۰ آوریل ۲۰۰۶) پروفسور «جان کنت گالبریت» از اقتصاددانان مهم جهان در۹۷ سالگی در کمبریج (ماساچوست) درگذشت. وی ۳۳ کتاب نوشته است که معروفترینشان «جامعه دارا» است که در سال ۱۹۵۸ انتشار یافت. وی همان کتاب را چهل سال بعد مورد تجدید نظر قرارداد و تحت عنوان «جامعه خوشبخت» منتشر ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۲۸۸م:سی ام آوریل زادروزغزلسرای معاصر ایران، محمد حسن معیری (رهی معیری) است که در سال ۱۹۰۹ به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد. مردم معمولی وطن از طریق اشعار ترانه ها با «رهی» آشنا هستند به ویژه اشعاری را که برای ترانه های بانو هایده سروده بود. رهی، علاوه بر شعر و ادب در موسیقی، نوشتن و هنر نقاشی دست داشت و به همین دلایل مدتی ریاست سازمان انتشارات کشور به او واگذار شده بود. رهی براثر بیماری سرطان درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۹۹۳م:سی ام آوریل ۱۹۹۳ را زادروز WWW (شبکه شبکه ها ـ اینترنت) و آغاز بهره برداری از بزرگترین پدیده ارتباط عمومی و غیر انحصاری نوشته اند که در زندگانی یکایک مردم ایجاد تحول کرده است.

۱۸۱۹م:اول ماه مه، پیش از آن که به عنوان «روز جهانی کارگر» تعیین شود «روز آزادی مطبوعات» اعلام شده بود. این تصمیم در سال ۱۸۱۹ در فرانسه اتخاذ گردید که به تدریج جهانی شده است و در این روز از سوی اتحادیه ها، سندیکاها و انجمن های روزنامه نگاران جشن و جلسات سخنرانی برگزار می شده است.

۳۰۵م:دیو کلتیانوس (دیو کلتیان) امپراتور روم که شهرت ضدیت شدید با مسیحیت داشت اول مه سال ۳۰۵ میلادی بدون داشتن دشواری اعلام داشت که ازهمبن امروز خود را بازنشسته می کند و به زندگانی عادی بازخواهد گشت و بقیه عمر را به دور از صحنه سیاست و حتی محیطی سیاسی مانند پایتخت در یک نقطه ساحلی در ایلریا (آن قسمت که امروز کرواسی خوانده می شود) خواهد گذرانید و حراست از روم از این پس بر عهده دیگران است؛ همه باید مدتی از اواخر عمر را بدون نگرانی از کار و معیشت زندگی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۹۸۲م:پارلمان جمهوری دمکراتیک ـ سوسیالیست سریلانکا (سری ـ لانکا) ۲۹ آوریل سال ۱۹۸۲ از شهر کلمبو به «کوته» ـ یک پایتخت قدیمی این جزیره ۲۱ میلیون نفری که درصد باسوادان آن بیش از هرکشور دیگر جهان سوم است منتقل شد. شاید دلیل آن به فراموشی سپردن دوران طولانی استعمار بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

تک فارس

۱۹۴۶م:اول ماه مه سال ۱۹۴۵ دکتر جوزف گوبلز رئیس تبلیغات رایش سوم (دولت حزب ناسیونال سوسیالیست) که تنها یک روز صدراعظم آلمان شده بود در پناهگاهش در برلین، نخست با کمک همسرش شش فرزندشان را مسموم کردند و سپس هردو دست به خودکشی زدند و به پیشوا (هیتلر) که شب پیش از آن خودکشی کرده بود پیوستند. هیتلر چند دقیقه پیش از خودکشی، دریاسالار دونتیس را به ریاست کشور (رئیس جمهوری) و دکتر گوبلز را به ریاست دولت (مقام صدر اعظمی) منصوب کرده بود، دو سمتی که قبلا خود او داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۲۰۰۶م:ژیرینوقسکی ناسیونالیست معروف روس و رئیس حزب لیبرال دمکراتیک این کشور و سه دوره نامزد ریاست جمهوری روسیه در آخرین روز آوریل ۲۰۰۶ در کنگره این حزب که در مسکو برگزار شده بود گزارش مستندی را مطرح ساخت که ثابت می کند دولت انگلستان همچنان سیاست های قرن نوزدهم خود را دنبال می کند و تا کنون چند بار از طریق دولت آمریکا به اجرای این سیاست ها پرداخته و به نتایجی هم دست یافته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ اردیبهشت

۱۵۴۴: نیروهای عثمانی مجارستان را تصرف کردند.

۱۸۴۴: مورس نخستین تلگراف را مخابره کرد.

۱۸۶۷: دانشگاه « هوارد Howard» که باهزینه دولت آمریکا در شهر واشنگتن برای سیاهپوستان ساخته شده بودآغاز بکار کرد.

۱۸۸۹: کارخانه بایر آلمان آسپرین را به صورت پودر به عنوان دارو به بازار فرستاد.

۱۹۲۵: قبرس مستعمره انگلستان شد.

۱۹۴۳: در آمریکا به دلیل جنگ، جیره بندی مواد خوراکی به اجرا گذاشته شد.

T A K F A R S

۱۹۴۸: نام کره شمالی « جمهوری دمکراتیک خلق کره » اعلام شد.

۱۹۵۲: ساختمان تازه آرامگاه سعدی در شیراز گشایش یافت.

۱۹۵۳: دکتر مصدق سرتیپ مدبر را به ریاست شهربانی منصوب کرد.

۱۹۶۲: دولت اسامی مسیل خورهای تهران را علام داشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر